Műszaki hibák a 208 T16-on

A Peugeot versenyt fog futni az idővel, hogy megoldja a 208 T16 különös műszaki hibáit.

 

 

Írországi rémálom a Peugeot-nál

A Peugeot versenyt fog futni az idővel, hogy megoldja a 208 T16 különös műszaki hibáit, ami miatt mindkét autójuk kiesett a számukra rémálomszerűen alakult Circuit of Ireland-en.

Kevin Abbring már másodszor állt ki egymás után hűtőproblémák miatt, míg Craig Breen egy rejtélyes elektromos hiba miatt adta fel hazai futamát.

Mindkét versenyző indul az Európa-bajnokság következő állomásán, az Azori-szigeteken május 15-17. között megrendezésre kerülő futamon, viszont az autókat két hét múlva útnak kell indítani az Atlanti-óceánban elhelyezkedő szigetre.

Egy belső forrásból származó információ szerint mind a hűtővel kapcsolatos gond, mind az elektromos probléma fejvakarásra késztette a csapatot. „Átnézünk mindent” – mondta el az informátor. „A vízhőmérsékleti probléma különös, az pedig, ami miatt Craig megállt, nagyon különös. Meg kell néznünk ezt, de egy elektromos probléma valószínűsége nagy.”

Bár hivatalosan szenzorhibaként jelölte meg a csapat a Breen kiesését okozó problémát, az Akropolisz Rally győztese elismerte, kemény munka vár a csapatra. „Ez egy új autó, emlékeznünk kell erre” – nyilatkozta Breen, aki a második nap reggelén állt félre rögtön leszögezve, hogy a meghibásodásnak semmi köze a hűtőhöz. „Senki sem lehet frusztráltabb azzal, ami történt, mint a csapatban mindenki, mindannyiunk győzni akarunk. Teljesen megbízom a csapatban, hogy munkájuk révén keresztüljutunk ezen, és úrrá leszünk a problémákon.”

A híresztelések szerint Abbring hűtőjének törését egy ugrató utáni kemény földet érés okozta az első napon, de a holland elismerte, ez nem így volt. „Nem volt kemény landolás, az autó tökéletesen repült és egyenesen landolt. Ha egy kemény landolás miatt törött volna el a hűtő, a Peugeot ezzel magyarázta volna.” Julien Porter rádiós riporter a pénteki napon furcsa szagot érzett Abbring 208-asából a szakaszok céljában, majd a hatodik gyorsasági végén udvariasan megkérdezte a versenyzőt, honnan jöhet ez. A válasz az volt: „Lehet, hogy én vagyok.” A hűtő- és motormelegedési problémák mértékére utal az is, hogy a holland pilóta egyik futamon sem tudott visszaállni a verseny második napján.

Abbring hasonló hiba miatt állt ki a bemutatkozó versenyen is – a görög futamon a Peugeot a kilyukadt hűtőnek tulajdonította az esetet –, ami a pletykák szerint összefüggésben van a homologizáció csúszásával és a homologizáció előtti teszteken tapasztalt motormelegedési gondokkal. Az egyre inkább erősödő gyanú szerint a 208 T16 szenvedése egy alapvető tervezési hiba következménye. Ha ez igaz, a szigorú R5-ös előírások miatt nehéz lesz kiküszöbölni a problémát.

A francia csapat a Breen autóján történt hátsó szélvédő töréseket is vizsgálja. Az írnek az első napon kétszer is kitörött a hátsó üvege, miután keményen ért földet Peugeot-ja. A dolog azért is lényeges, mert a 208 T16-on a hátsó szélvédőhöz csatlakozik a szárny. Miután nem volt, ami tartsa, a szárny lekonyult, így kevésbé volt hatékony. Breenék éppen ezért megpróbálták rögzíteni, hogy a nagysebességű szakaszokon mégiscsak termeljen némi leszorítóerőt a szárny.

Az ír versenyző egy ugrató után elvesztette a hátsó lökhárítót is, ami nem okozott különösebb gondot neki, viszont a beszámolók szerint az első nap estéjén repedt váltóházzal érkezett meg a 208 T16 a szervizparkba. Ezt a csapat bizalmasan kezelte, a dologról nem adtak ki információt, az viszont bizonyos, hogy pénteken este váltócserére került sor Breen Peugeot-ján, majd szombaton reggel elővigyázatosságból új hűtőt is szereltek a kocsiba.

 

Andrew

 

2014. április 22.


 

Famin reméli, nem marad több hibaforrás

A Peugeot Sport igazgatója, Bruno Famin kitart amellett, hogy a 208 T16 fejlődik, mondja ezt a görög, az észak-ír és az azori-szigeteki kiesés ellenére.

Az autót az Európa-bajnokság keretében az Akropolisz Rally-n használták először, ahol Craig Breen nyert vele, viszont Kevin Abbring kiállni kényszerült a motor túlmelegedése miatt. A Circuit of Ireland-en Abbring ismét a túlmelegedési probléma miatt esett ki, míg Breent egy meghibásodott szenzor állította meg.

Az Azori-szigeteken az ír pilóta Peugeot-jának gyertyakábelei égtek le. Abbring a második helyen ért célba, de neki is adódtak gondjai, a generátort és a kormányszervót meghajtó ékszíj szakadt el pénteken délután. A holland pilóta és brit navigátora, Sebastian Marshall a főtengely és a generátor ékszíjtárcsáját gyorskötözővel kötötték össze, ami lehetővé tette, hogy szervó nélkül ugyan, de eljussanak a szervizparkig.

Egy győzelem, egy második hely és négy kiesés az Európa-bajnokságon a 208 T16 mérlege eddig tehát.

Famin azonban kiáll amellett, hogy a problémákat megoldják, és azt mondja, a verseny a legjobb útja annak, hogy elérjék, győztes autójuk legyen.

„A hibaforrásokat megoldjuk. Ez egy új autó, kilométerek ezreit teheted meg teszten, de a versenyen a pilóták mindig gyorsan mennek, pokolian küzdenek a szakaszokon és a különböző futamokon mindenféle változatossággal szembetalálkozunk.

Gondolok itt Írországra, ahol azt láthattuk, hogy a nagy ugratókon előjöttek problémák a hűtővel, ami nem volt elég jó. Oké, ezt megoldottuk. Remélem, nem maradt túl sok további hibaforrás. Nagyon optimista vagyok, hogy kiirtjuk az utolsókat is!

Az nagyon jó pont, hogy a versenyzők elégedettek a kocsi sebességével, a beállításokkal, a szakaszokon mutatott teljesítményével.”

Famin az azori-szigeteki futam központjában, Ponta Delgadában beszélt arról is, hogy mi okozta Craig Breen 208 T16-jának péntek délutáni kiesését.

„Őszintén szólva nem tudjuk pontosan, mi az ok, mi a gyökérok… A gyertyakábelek elégtek, és nem tudjuk, hogy maga a kábel miatt vagy más okból. A kipufogócsonk rendben van. A kezdetekben arra gondoltunk, hogy a csonk lehet, a csonk kábelre jutó hője, de nem, a csonk rendben van, úgyhogy vissza kell vinnünk az autót a műhelybe, hogy megvizsgáljuk, mert tudjuk, hogy mi ment tönkre, de azt nem, hogy miért.”

Azt a feltételezést, hogy a Peugeot Sport 2015-ös Dakar projektje akadályozná az R5-ös autó munkálatait, Famin egyúttal el is utasította. „A T16-os tevékenység nagyon fontos számunkra, ez az, ami miatt itt vagyok ma…”

 

Andrew

 

2014. május 23.


 

Egyelőre nincs jutalma a 208 T16 sebességének

„Mint ahogyan Görögországban, ahol alig tizenkét héttel ezelőtt Craig Breen rögtön dominált az új autónkkal vagy az Azori-szigeteken, ahol Kevin Abbring az említésre méltó második helyen ért célba – és ahogyan Karl Kruuda WRC 2-es szardíniai szereplésével, illetve Paolo Andreucci olasz győzelmével is – a 208 T16 ismét megmutatta elképesztő potenciálját” – nyilatkozta a Peugeot Sport igazgatója az Ypres Rally után, ahol a tempója ugyan megvolt, de mindkét R5-ös oroszlán kiesett különféle műszaki gondok miatt. „El kell mondani azonban, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni, a két Peugeot Rally Academy által futtatott autó sajnálatos problémákkal küzdött, melyeket felismertünk és kivizsgálunk.

Az elért eredmények fényében azonban tisztán látszik, hogy a 208 T16 egy szilárd alappal rendelkezik, de nem szabad elfelejtenünk, hogy még mindig nagyon új. Mi több, mint ahogyan más gyártók is, komplikált egyenlettel találtuk szembe magunkat, amit meg kell oldanunk, hogy egy versenyképes turbómotoros autót fejleszthessünk párhuzamosan az R5-ös előírások korlátozott költségeivel, mely törekvést teljes mértékben támogatunk. Azonban természetesen megvannak a sporttal kapcsolatos realitások is a versenyeken, melyeket senki sem becsülhet alá” – jegyezte meg Famin.

A Peugeot Sport természetesen minden követ megmozgat, hogy tovább javítsa új versenyautójának teljesítményét, mialatt keményen dolgozik, hogy megoldja a megbízhatósági gondokat, melyek megfosztották a versenyzőket a jó eredmények elérésének lehetőségétől. „Folytatjuk a fejlesztési programunkat, míg az előbukkanó problémákat egytől-egyig kivizsgálunk – ezekből nem volt sok” – folytatta Famin.

„Legutóbb a differenciálművel akadtak nehézségeink, ez volt Craig versenyből történt szombati kiesésének az oka. Dolgozunk azon, hogy megoldjuk a problémát, egy evolúció nemsokára készen lesz. A Kevin kiesését okozó motorgond egy olyan dolog volt, amivel korábban nem találkoztunk. Ügyfeleink közvetlenül ebből húzhatnak hasznot, és folyamatosan informáljuk őket az általunk végzett új fejlesztésekről.”

A kiesésekre azonban némi gyógyírt jelenthet, hogy Christian Jensen megnyerte az Ypres Rally-val egy időben zajló dán bajnoki futamot.

A Peugeot Rally Academy két pilótája, Abbring és Breen legközelebb a csehországi Barum Rally-m ülhet a Peugeot 208 T16 volánja mögé.

 

Andrew

 

2014. június 27.


 

Az R5-ös Peugeot nehéz születése

Nehéz időszak ez mindenkinek, aki a az új R5-ös Peugeot-val és Citroennel kapcsolatos munkálatokban vesz részt, de van fény az alagút végén.

A probléma az, hogy a fény folyamatosan elhalványul, majd ismét felerősödik. Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója jelen volt az Ypres Rally, ahol a Rally Academy pilótája, Kevin Abbring remek versenyt futott, a futam kétharmadáig vezetett, míg az autója le nem robbant. Egy újabb csalódás, mely a Peugeot sportvezetésének teljes hierarchiájában eredményezett újabb ősz hajszálakat.

Famin azonban nyíltan beszélt arról, hogy milyen kihívásokkal szembesült a francia gyártó ezen szokatlan projekt folyamán, melyben egy raliautó alapterveit két típusban is alkalmazták, a Peugeot 208 T16-ban és a kinézetében némileg eltérő Citroen DS3 R5-ben. Egy olyan világban, melyben a média a problémákra fókuszál, a sportvezető szavai szerint mégsem minden olyan rossz a Peugeot-nál…

„Nem, nem hinném, hogy ez egy nehéz időszak lenne. Az autó jó. Megnyertük a Targa Floriót és az Akropoliszt. Egy vadonatúj autótól ez egyáltalán nem rossz. Az autó jó aszfalton és a kettős felületű Akropoliszon jó volt murván is. Úgy gondolom, Kevin Abbring, Craig Breen és Olaszországban Paolo Andreucci nagyon jó versenyeket teljesített, aztán láthattuk, hogy milyen jól ment Szardínián egy olyan fiatallal, mint Karl Kruuda. Volt néhány problémánk az autó részleteivel, ami elég normális egy új kocsi esetén, de versenyről versenyre fejlődünk. Nagyon jó az autó.”

Bruno ezt követően türelmesen elmagyarázta a kihívásokat. A Peugeot legutóbbi témája az Ypres Rally rajtja előtt a Szardínia Rally felügyelői által feltárt homologizációs probléma volt. „Nagyon egyszerű. Problémánk volt az egyik beszállítónkkal. Gond volt a hűtők gyártásával, aminek két következménye volt. Az egyik, hogy a hűtés nem működött megfelelően, mivel a hegesztést nem megfelelően készítették. A másik, hogy a vízhűtő magassági mérete nem volt korrekt. A méretek nem teljesen egyeztek azzal, amit a homologizációba tettünk. A homologizációs formulán a magasságra vonatkozóan 326 millimétert tüntettünk fel, a vastagságra pedig 36 millimétert. A beszállító 333 milliméteresre csinálta a hűtőt, hét milliméterrel nagyobbra. Ami a 36 milliméteres vastagságot illeti, volt egy félreértés az FIA-val. A hűtőnek sosem volt ez a vastagsága, de az ember, aki az FIA homologizáció ellenőrzését végezte, nem a hűtő vastagságát mérte, hanem azt az acélkeretet, ami körbeveszi a hűtőt. Az FIA-val egyetértésben javítjuk a homologizációs formulát, hogy egyértelműek legyenek a dolgok mind a vastagsággal, mind a magassággal kapcsolatban.”

Korábban a vízhűtő miatti túlmelegedésről is szóltak hírek. Famin ezt is tisztázta: „Ez azért volt, mert egy hegesztés nem volt megfelelően kivitelezve. Ezt most már megoldotta a beszállító. Sosem változtattunk a hűtő formáján vagy méretein. A túlmelegedési problémák mindig a hűtő rossz gyártásából adódtak. Semmi teendő nem volt a légáramlással kapcsolatos dizájnnal vagy bármi ilyesmivel. Szardínián elég meleg volt, a sebesség pedig nagyon kicsi, de egyáltalán nem volt túlmelegedési gondunk.”

A Circuit of Ireland-en úgy tűnt, hogy a váltóházzal voltak gondok. De mi volt a sztori e mögött? Bruno rögtön rámutatott: „Nem pontosan a sebességváltó ház, hanem a kuplung háza volt. Az első differenciálmű volt az, ami nem volt elég erős. A problémát megoldottuk. Amikor a bolygómű eltörött, akkor volt gondunk a házzal magával. Ez most már kontrol alatt van, mivel új alkatrészeink vannak megerősített anyagokkal, amivel meg tudjuk oldani a problémát. Amikor Breennek volt a gondja a Circuit of Ireland-en, az a differenciálmű problémával volt kapcsolatos. Amikor eltörött a ház, megsértette a fordulatszám jeladót. Amikor kicserélték a sebességváltót a srácok, nem vették észre, hogy az érzékelő mérőkereke megsérült. Éjjel cserélték a váltót, nem látták, hogy a kerék sérült. Amikor az autó kiment a második napra, rögtön megállt. Ez nem egy elektromos hiba volt, elektromos hiba nem volt ez idáig.”

Következik az erőforrás, az Ypres Rally előtt a kvalifikációs szakaszon Pieter Tsjoen privát Peugeot-ja látványos lángokba borult a gyorsaságin egy motorhiba miatt. Bruno is meglepődött ezen. „Számomra ez a legelső ilyen jellegű probléma volt. Megnéztük a motor történetét, és őszintén nagyon meglepődtem, amikor láttam, hogy ezzel a motorral néhány héttel korábban gond volt a fékpadon. A szerelő, aki összerakta a motort, a hajtókar csapágyfedelét nem illesztette megfelelően, emiatt probléma volt a motorral. Úgy tűnt, hogy a beszállító megjavította a motort, de úgy gondolom, a kvalifikációs incidens a fékpadon történtek következménye volt.”

A versenyen aztán jött Abbring problémája. A csapatnak még nem volt ideje arra, hogy ennek a történetét megértse. A verseny után kinyilvánították, hogy a holland versenyző kiesését okozó motorgonddal korábban még nem találkoztak. Breennek is volt gondja ezen a futamon, a differenciálmű hiba a kieséséhez vezetett. Ezen a csapat megpróbált már túljutni.

Sokan kíváncsiak azokra az okokra, hogy a Peugeot és a Citroen autójának fejlesztésében miért voltak csúszások. Famin a következőket ismerte el: „Az R5-ös autók fejlesztése nem volt olyan gyors, ahogyan azt szerettük volna és ahogyan a kezdetekkor terveztük. Voltak csúszásaink a projektben. A fő probléma, amivel szembesültünk, emberi probléma volt, hogy megtaláljuk az útját, hogy az emberek hogyan akarnak együtt dolgozni csapaton belül. Ez nem könnyű, sokkal lassabbá teszi a dolgokat. Nem szeretnék ezekről a dolgokról sokat beszélni, de sok időt vesztettünk a csapat egyik részében lévő humán problémákkal. Meg kellett oldanom ezt a problémát, ez nem csak egy emberről szólt, hanem mindenkiről. Néhány változtatás kellett eszközölnöm, azóta, úgy gondolom, a projekt megfelelően halad. 2013 őszén azt mondtuk, hogy az autó március 1-én homológ lesz, és ezt meg is csináltuk. Kiszállítottuk az első autókat az ügyfeleknek, az autók nagyon jól működnek, még ha vannak kisebb problémáink is a megbízhatósággal. Úgy gondolom, ha megnézzük a Fiesta R5-öt, a kezdetben elég sok váltóhibája volt. Ha visszaemlékszel a Fiesta gondjaira, nem fogsz túl sokat foglalkozni a mi autónkkal! Az ügyféltevékenységek nagyon nehezek, mivel fejlesztesz, építesz, megbízhatóvá teszel, versenyzel és kereskedelmi tevékenységet folytatsz, mindezt egyszerre. És a csapatoknak maguknak is meg kell tanulniuk az autót. Néha az ügyfélcsapatok elkövetnek kis hibákat. Ez történt Andreuccival is San Remóban. Az ő csapatuk jó, de egy vízcső csatlakoztatásánál volt egy hiba. A második szakaszon ez levált, és a motor tönkrement. Nem a motor megbízhatósága vagy a hűtőrendszer miatt volt ez, hanem egy szerelő hibájából. Ezek a hibák megvannak a Citroeneknél és a Peugeot-knál is. Ezek ugyanazok az autók. A karosszériát kivéve minden ugyanaz.”

A Peugeot tehát magabiztosan néz a projekt jövője elé? „Igen, nagyon. Nem mondom azt, hogy nem lesz több problémánk, de úgy gondolom, az autó megmutatta, hogy nagyon jó minden felületen, mi pedig megoldjuk a megbízhatósági problémákat. Őszintén szólva nincsen komoly hiba. Volt ez a probléma a hűtő gyártásával, a probléma az első differenciálmű anyagával, ez minden, ami nagyon is jó. Ami az autó jövőbeli fejlesztését illeti, még mindig megvan az egy engedélyezett joker homologizációnk. A homologizációs dokumentum javítása nem befolyásolja ezt. Jelen pillanatban nem tudjuk, hogy milyen különleges fejlesztést akarunk csinálni az autón, de készítünk egy listát minden olyan dologról, ami a teljesítményt javítja, ugyanakkor még nem kezdtük el a második fázis fejlesztését, amihez a joker kell.”

 

Andrew

 

2014. július 15.


 

Újabb nehéz hétvége a 208 T16 számára

Ismét kudarcokkal teli hétvégét hagyott maga mögött a Peugeot Sport, a 208 T16 gyors volt a Barum Rally-n, de a sikerek ezúttal is elmaradtak.

A privát autóval rajthoz álló portugál Bruno Magalhaes a verseny rajtját megelőző sajtótájékoztatón osztott meg érdekes információkat a Peugeot Sportról, illetve annak beszállítóiról.

„A verseny nagyon nehéz, az utak nagyon dobálósak, szűkek és gyorsak, úgyhogy nem könnyű megtalálni a jó beállítást. A kvalifikációs szakasz nagyon rossz volt számomra, folyamatosan küzdöttem az autóval. Nincs meg a megfelelő beállításom a versenyre, és sajnos tudom, hogy a beszállítóknál nincsenek meg az alkatrészeik, a Peugeot számára nem lehetséges, hogy az ügyfeleknek alkatrészeket adjon el, amik számomra is szükségesek lennének ennek a versenynek a beállításaihoz. Sajnálatos ez számomra, mivel tudom, hogy nem megfelelő a beállításom. Sokat küzdök az autóval, teljesen elvesztettem a magabiztosságomat a shakedown-on. Meg fogok próbálni javulni, de ha nincsenek meg a megfelelő alkatrészeim, nagyon nehéz lesz ez számomra.”

Hogy csupán ennek köszönhető volt-e, az talány, de a kiszállítások csúszása miatt a 208 T16-ot a nyár folyamán birtokba vevő Magalhaes hat szakaszt követően a tízedik helyen állt a versenyt vezető Vaclav Pechhez képest 1 perc 45 másodperc lemaradásban. Ekkor jött az újabb hidegzuhany, a portugál Peugeot-jának váltója beragadt ötödik sebességi fokozatba. Annyiban szerencséje volt, hogy a szakaszt be tudta fejezni, ami után szervizpark következett, szerelői itt orvosolhatták a problémát. Hátránya ugyanakkor megduplázódott, és a tizenötödik helyen találta magát. A verseny végére innen a tízedik pozícióig tudott felkapaszkodni.

A Peugeot tulajdonképpeni gyári csapata, a Peugeot Rally Academy két vadonatúj autót vitt a futamra, de még ennyi sikert sem könyvelhetett el. Bár három szakaszt követően Kevin Abbring vezette az Európa-bajnokság cseh viadalát, Craig Breen pedig a harmadik helyen állt, a következő gyorsasági megpecsételte mindkettejük sorsát. Abbring autójának motorja feladta a szolgálatot a szakaszon. A holland versenyző feltételezése szerint egy ugyanolyan hiba jöhetett elő, mint amit az idény korábbi részében megtapasztaltak már. A Peugeot Sport semmilyen információt nem adott ki a hibáról, a későbbi hírek szerint azonban egy meghibásodott elektromos csatlakozó volt a ludas.

Az alakulat másik versenyzője, Breen saját magát okolhatta kieséséért, ugyanis egy tempós részen lecsúszott a pályáról, és a Peugeot jobb oldalával elkapott egy fát. A szakaszt ugyan befejezte, de megsérült a kocsi bukócsöve, így nem folytathatta a versenyt.

A Peugeot Rally Academy öt futamon indította eddig fiataljait az Európa-bajnokságon, mérlegük nyolc kiesés – ebből hét műszaki hibának köszönhető –, egy első és egy második helyezés.

A francia autógyár sportosztálya számára némi gyógyír a 208 T16-tal kapcsolatban, hogy a Barum Rally-val egy időben zajló Rally del Friuli Veneziát Paolo Andreucci nyerte, aki immár harmadik futamgyőzelmét aratta a kocsival az olasz bajnokságban.

 

Andrew

 

2014. szeptember 1.


 

Ismét egy sikertelen hétvége a Peugeot 208 T16-osok számára

A szeptember 6-a és 7-e újabb szomorú hétvégét tartogatott a Peugeot 208 T16-tal versenyző párosok számára, miután az oroszlános autók négy különböző országban is a versenyek feladására kényszerültek.

Ez történt Pieter Tsjoennel az Omloop van Vlaanderen futamon Belgiumban, a svájci Nicolas Althaus-szal az olaszországi Valli Cuneesi Rally-n, míg Hermann Neubauer 208-asa az osztrák Liezen Rallye-n, Turán Frigyesé pedig a Szlovákiában megrendezett Kassa Rally-n nem látta meg a célt.

A kiállások okairól nem láttak napvilágot részletek és arról sem, hogy ezeknek köze lenne egymáshoz. Mindössze annyit tudni, hogy Neubauer autója műszaki okok miatt kényszerült a verseny feladására, csakúgy, mint Turánék, akiknek 208-asában csapágyas lett a motor.

Jó hír ugyanakkor a márka hívei számára, hogy az első szeptemberi hétvégén a dán Odder Rally-n Christian Jansen nyert a T16-tal, a következőn pedig Claudio de Cecco nem talált legyőzőre a Nova Gorica Rally-n.

 

Fotó: Turán Motorsport

 

Andrew

 

2014. szeptember 17.


 

Breen balszerencsés hétvégéje

A Ciprus Rally-n nagy esélyt kapott Craig Breen, hogy az Európa-bajnoki pontversenyben felzárkózzon vetélytársaira, ugyanis sem Esapekka Lappi, sem Sepp Wiegand nem tette tiszteletét a 2014-es kontinenssorozat kilencedik állomásán. Az ír pilóta számításait azonban ezúttal is keresztülhúzta a technika.

A Peugeot Rally Academy versenyzőjére nem várt egyszerű hétvége, hiszen skodás ellenfeleinek távolmaradása ellenére erős vetélytársakkal kellett megküzdenie, és az is kérdés volt, hogy az eddig nem túl megbízható 208 T16 hogyan fog viselkedni a kemény feltételű, magas hőmérsékleti viszonyok között zajló futamon.

Baljóslatú eseményekkel indult a hétvége Breen számára, a csütörtöki kvalifikációs szakaszon a 208 turbófeltöltőjének lefúvatószelepe csődöt mondott, amitől jelentős erőt vesztett az 1,6 literes motor. A hiba a másnapi szuperspeciálra is megmaradt. „Folyamatos problémánk van a lefúvatószeleppel” – mondta Breen szombaton reggel, a 15 perces szerviz előtt.  „A szuperspeciálon a szakasz túlnyomó részén nyitva volt, sok időt vesztettem ezzel. Megpróbáljuk lecserélni a programozást és kicserélni mindent, de amíg ki nem megyünk ma a szakaszokra, nem tudom, hogy megoldódott-e a gond vagy sem” – folytatta a 24 éves pilóta.

„Alapvetően nincsen turbód, úgyhogy olyan, mint egy R2-es kocsi. Nincs töltés, kinyitja a szelepet, a levegő kijön, amivel elvesztesz minden turbónyomást. Kicserélheted, de csak kettő van (az FIA hivatalos partnerétől, mivel ez része az R5-ös előírásoknak). Mindkettőt kipróbáltuk, és mindkettő ugyanazt csinálja. Próbálunk játszani a turbónyomással, hogy csökkentsük a megcélzott nyomást és ne nyissa ki a lefúvatószelepet, de ez azt jelenti, hogy csökkentjük az autó erejét is. Visszatekerjük, aztán megint visszatekerjük. A srácok a legjobbjukat nyújtják, de a külső hőmérséklettől függ ez, és úgy néz ki, nagyon sok erőt fogunk veszteni.”

Reggel úgy tűnt, a 208 T16 működőképes, de Breen és navigátora, Scott Martin nem úszta meg a szombati első gyorsaságit kaland nélkül. A szakasz céljába defektes jobb hátsó kerékkel érkeztek, miután az egyik kanyar kijáratánál bemutattak egy 360 fokos megforgást. A következő különpróbán aztán újabb problémák ütötték fel a fejüket, ALS nélkül, etap üzemmódba kapcsolt motorvezérléssel teljesítették a távot. „Úgy néz ki a műszerfal, mint a karácsonyfa” – jegyezte meg Breen a vészjelzésekre utalva. A duónak ráadásul a cockpit hőmérsékletével is meg kellett szenvednie, a fűtést ugyanis ráadták, hogy hőt vonjanak el a motortól.

A Peugeot ötven másodperces hátránnyal érkezett a nap közbeni szervizbe, amihez hozzájött még nyolcvan másodpercnyi büntetés is, amit a legénység az ötödik szakasz rajtjától történt késés miatt kapott. „A generátorhoz menő akkumulátor kábellel volt probléma” – mondta el a pilóta. „Elszakadt és elment a töltésünk. Meg kellett próbálnunk megjavítani az összekötő szakaszon, ami sokkal több időbe telt, mint gondoltuk, úgyhogy az utolsó szakaszra érkezve nyolc percet késtünk.”

Breen a másik problémáról is ejtett néhány szót. „Gondunk van az autó hőmérsékletével is, úgyhogy etap módba kellett kapcsolnunk, anti-lag rendszer nélkül, a szó szoros értelmében erő nélkül maradtunk, ami nem túl jó. Az utolsó szakaszt hetven százalékban etap módban teljesítettem, és csak egy másodpercet vesztettem Kajtóhoz képest. Meg vannak kötve a kezeim az autó miatt. Ha etap módban megyünk, nem fog fennmaradni a melegedés. Nem vagyok ugyanakkor mérges vagy csalódott. Ha nem lenne a Peugeot Sport, nem lennék itt, mivel ők biztosították nekem ezt a nagyszerű lehetőséget.”

A korábbi junior és S2000-es világbajnok a csapatot és a technikát védve hozzátette még, hogy mennek tovább, mivel egy nehéz verseny ez, bármi megtörténhet. Hihetetlen balszerencséjük azonban tovább folytatódott, a túlmelegedési problémák mellett a hetedik, a verseny leghosszabb szakaszát úgy teljesítették, hogy annak felénél elment a kormányszervó. A hatodik helyet elfoglalva állhattak esete a parc fermébe.

A viadal utolsó napján a hibajelzések ellenére gyorsasági üzemmódban teljesítette az ír-brit páros az első szakaszt, ezt követően azonban kénytelenek voltak ismét etap módba kapcsolni a motor melegedése miatt. Ez a nap hátralévő részére is így maradt. Már-már úgy tűnt, hogy célba érnek, de az utolsó gyorsaságin meg kellett állniuk egy elektromos hiba miatt. Tizenhat percet követően folytatták a szakaszt, de kicsúsztak az első tízből. Az összekötő szakaszon aztán jött a kegyelemdöfés, végleg elhalkult a 208 T16, amibe nem tudtak már életet lehelni.

Breenéknek nem sikerült tehát felzárkózni az Európa-bajnoki összesítésben az élen állókra, esélyük számottevően lecsökkent a kontinensbajnoki cím megszerzésére.

 

Andrew

 

2014. szeptember 23.


 

Felemás időszakban a 208 T16 pilótái

Egyre versenyképesebbnek mutatkozik, elkezdte szállítani az eredményeket, de még mindig vannak gondok a Peugeot legújabb raliautójával, az R5-ös kategóriába tartozó 208 T16-tal.

A Sainteloc csapat autóival futó Peugeot Rally Academy pilótái közül Kevin Abbring kihagyta a rali Európa-bajnokság ciprusi fordulóját. A holland ehelyett a francia világbajnoki futamon állt rajthoz a Peugeot legújabb oroszlánjával, ahol örvendetesen szerepelt. Abbring meggyőző teljesítménnyel nyerte az RC2-es kategóriát, megelőzve a WRC 2-es értékelésben is érdekelt párosokat (meg kell jegyezni, a WRC 2-es bajnokság éllovasai kihagyták a francia futamot).

Svájcban, a kontinensbajnokság legutóbbi fordulóján már az alakulat mindkét pilótája, Abbring és Craig Breen is ott volt, a Rallye du Valais-on nagy reményekkel rajtoltak el.

Abbring remekül kezdett a változatos körülmények között, megnyerte a száraz és jeges részeket egyaránt tartalmazó első szakaszt, a következőn pedig egy harmadik időt autózott. A csütörtöki utolsó gyorsaságit is ebben a pozícióban zárta, ott azonban egy fékprobléma hátráltatta. Másnap reggel viszont már nem is tudott elrajtolni a nyitó gyorsaságin. „Az első szakasz előtt, a közúti etapon adtuk fel a versenyt” – mondta el Abbring a verseny második napján, pénteken. „Volt némi fékproblémánk az utolsó szakaszon tegnap. Ezt követően próbálgattuk a kuplungot, elég erős volt, de aztán valami gond lett vele. Voltak problémáink az autó beindításával ma reggel, úgyhogy a motoron volt a fókusz. Nem tudjuk, hogy a fékkel kapcsolatos gond okozta-e a kuplungproblémát.”

Megjegyzendő, hogy a svájci versennyel egy időben zajló Katalán Rally-n Sebastien Chardonnet a Peugeot 208 T16-tal egy műszaki platformra épülő Citroen DS3 R5-tel ugyancsak kuplunghiba miatt nem fejezte be a pénteki napot. Arról azonban nincsenek információk, hogy a két esetnek lett volna-e bármilyen köze is egymáshoz.

Abbring a műszaki hiba miatt a pénteki programot kihagyni kényszerült, de szombaton visszaállt, és fantasztikus teljesítményt mutatva az első négy szakaszt meg is nyerte. Az ötödiken azonban elkövetett egy hibát, megsérült a kormánymű, ami a verseny befejezésére kényszerítette.

Craig Breennek sem kezdődött jól a viadal, az ír a második szakasz megnyerését követően a harmadikon kapott egy defektet, így csak huszadikként zárt csütörtökön. Másnap reggel aztán rápattant a gázra és a hátralévő tizenhat szakasz felét megnyerve, a többin is top hármas időket autózva feljött a második helyre.

Breennek mindössze egy apró műszaki gondja volt, pénteken a kézifékkel akadtak problémái. „Nincs kézifék, a kézifékkar eltörött valahol. Ez helyenként hátráltatott, ott, ahol csúszott és szükség lett volna kézifékre.” A peugeot-s szombaton az egyik gyorsaságin két megforgást is bemutatott, de ez sem tudta megakadályozni a második hely megszerzésében. A 24 éves pilóta a verseny végén sajnálta igazán a defektet, elmondta, úgy érzi, anélkül győzhettek volna.

A két pilóta az Európa-bajnokság zárófordulóján, Korzikán ennél is jobb eredményt remélve rajtol el, ott már mindenképpen a győzelem lesz a céljuk.

A Rallye du Valais-on nem csak a Peugeot Rally Academy vett részt 208 T16-osokkal, hanem másik két versenyző is. A pályaversenyzésről nemrégiben a ralizásra váltó Jonathan Hirschi mindössze második versenyét teljesítette ezzel az autóval, de legjobb svájciként így is a negyedik pozíciót tudta megszerezni.

Vele ellentétben nem ért célba Bruno Magalhaes. A portugál elsőként rajtolva rögtön az első szakaszon összetörte autóját, miután megcsúszott egy jégfolton. Másnap reggel visszaállt, de a beállításokkal küszködött folyamatosan, ráadásul pénteken délután erőátviteli problémák is jelentkeztek autóján. Ezt este megoldották a szerelők, az utolsó napra viszont a beállítási gondok ugyanúgy megmaradtak. Magalhaes végül szombaton a nap közbeni szervizben feladta a versenyt fékproblémák miatt.

A Peugeot hívei ugyanakkor megünnepelhették a 208 T16 első bajnoki címét. Paolo Andreucci négy futamgyőzelmet szerzett az olasz bajnokságban és szoros versenyben, de ismét bajnokká koronázták hazájában.

 

Andrew

 

2014. október 30.


 

Visszaeső tempó, javuló megbízhatóság Korzikán

A rali Európa-bajnokság 2014-es szezonja az utolsó fordulójához érkezett, azt Korzika szigetén rendezték. A legendás Tour de Corse-on természetesen ott voltak a Peugeot Rally Academy pilótái is, akik a Peugeot 208 T16 nyergében az oroszlános márka 205 T16-tal, 206 WRC-vel és 207 S2000-essel szigeten elkönyvelt sikereinek folytatásában bíztak.

Craig Breen és Kevin Abbring kimondva, kimondatlanul a győzelemért szállt harcba, önbizalmuknak a Rallye du Valais-on és az év korábbi szakaszában mutatott remek tempó is táptalajt szolgált. A nagy kérdőjel a technika, a 208 T16 megbízhatósága volt továbbra is.

Breen egy ötödik, majd egy harmadik szakaszidővel kezdte a Tízezer Kanyar Versenyét, a harmadik gyorsaságin azonban differenciálmű problémái támadtak. A szakaszt szervizpark követte, a következő különpróbán azonban félreállni kényszerült az ír pilóta ugyancsak a diffi – nem részletezett – hibájából.

Breen szombaton reggel visszatért a versenybe, de az első gyorsaságin egy defekt, a következőn a versenyen nem szokatlanul az úton kóricáló állatok hátráltatták, majd az átbeszélővel akadtak gondjai. Az utolsó kör előtt a csapat hátsó differenciálművet cserélt a Peugeot-n. Breen és navigátora, Scott Martin egy második és egy harmadik szakaszidővel zárták a viadalt.

A WRC Academy 2011-es bajnoka az Akropolisz Rally-n aratott győzelmével, a Rallye du Valais második helyével és a Liepaja Rally-n még az S2000-es 207-essel begyűjtött szintén második helyezésével az Európa-bajnokságot a harmadik pozícióban fejezte be.

A csapattárs, Kevin Abbring problémamentesebb hétvégét tudhat a háta mögött. A futam elején volt egy megforgása, ezt követően azonban folyamatosan találta meg az utat a beállításokkal, és végül a korzikai dobogó harmadik fokára érkezett. A holland a futamot követően aztán érdekes nyilatkozatot tett a különböző szabályok szerint készült versenytechnikákról. „Az RRC-s pilóták versenyképességét tekintve szép dolog a harmadik helyen végezni. Természetesen az RRC autók nem ugyanolyanok, mint az R5-ösök, az RRC-k sokkal jobbak ezeken az utakon” – mondta Abbring, aki arra nem tért ki, hogy milyen műszaki paramétereket ért ezelatt pontosan. „Nehéz lett volna azonban a győzelemért küzdenem még egy ugyanolyan kocsival is, mivel ez a nyolcadik vagy kilencedik versenyem volt aszfalton egy négykerékhajtásos autóval, úgyhogy úgy gondolom, nagyon boldogoknak kell lennünk. Kicsit küszködtem, hogy meglegyenek a jó beállítások erre a futamra, de azt hiszem, nagyon sok tapasztalatra tettünk szert.” Abbringnak és navigátorának, Sebastian Marshallnak a kontinensbajnokság összetett hatodik helyéhez volt elég az idény során begyűjtött két dobogós helyezés.

A Peugeot Rally Academy ifjú pilótái ezúttal tehát némileg kevesebb technikai problémával szembesültek, mint korábban, ugyanakkor a hazai pálya előnyeit élvező francia volánművészekkel nem tudták felvenni a versenyt, szakaszgyőzelmet sem tudtak szerezni Korzikán. A szezon során ellenben bizonyították sebességüket, csakúgy, mint a Peugeot 208 T16. Utóbbi krónikus megbízhatatlanságán kellene valahogyan javítani a Peugeot Sport mérnökeinek, hogy jöhessenek az eredmények, ez viszont az R5-ös kategória szigorú homologizációs előírásai miatt nem ígérkezik egyszerű feladatnak. Aztán lehet, hogy nem is itt kell a hibát keresni! Paolo Andreucci olasz bajnoki címe után egy 208 T16 szerezte meg a dán trófeát is, Christian Jensen négy futamgyőzelemmel és két második hellyel lett hazája bajnoka. Andreucci már a szezon közben megjegyezte, az autó aprólékos felkészítése a sikereinek a titka…

 

Andrew

 

2014. november 12.


 

Breen a balszerencsére fogja

A Peugeot idén vetette be legújabb versenygépét, az R5-ös kategóriába tartozó 208 T16-ot. A Peugeot Rally Academy pilótái, Craig Breen és Kevin Abbring az Európa-bajnokságon szerepeltek az oroszlánnal, ahol egyszer ugyan tudtak nyerni, de rengeteg műszaki gonddal szembesültek.

„Azt mondanám, voltak pozitívumok az Akropolisz Rally-n aratott győzelmünkön kívül is” – mondta el Craig Breen, aki végül a kontinensbajnokság harmadik helyén végzett. „A sebesség talán a legpozitívabb dolog, gyorsak voltunk minden Európa-bajnoki futamon, és ahol nem voltak problémáink, legjobb időket autóztunk. Az sajnálatos, hogy nagyon sok gondunk volt az R5-ös autóval, az eredményeink nem igazán igazolják az idei sebességünket.

Ez van, sajnos. A tempó mindig a jó irányba mutatott, a megbízhatóság csak a szerencsén múlt. Nem hinném, hogy ez bárkinek a számlájára lenne írható vagy bárkinek a munkára való hajlandóságával lenne kapcsolatos, ez csak a balszerencse kérdése. Úgy gondolom, jó úton haladunk, mindenki tudja, hogy mit kell tenni.”

 

Andrew

 

2014. december 3.


 

Breen Heuréka-pillanata

A Peugeot Sportra nagy feladat várt a tél folyamán, hiszen a 2014 tavaszán bemutatott R5-ös autójuk, a 208 T16 az első hónapokban mindennek volt mondható, csak megbízhatónak nem.

Az új idény első futamai megmutatták azonban a franciák, hogy a kötött homologizáció ellenére jó munkát végeztek. A Peugeot protezsáltja, Craig Breen második helyen végzett a Monte-Carlo Rallye WRC 2-es értékelésében, a Liepaja Rally-t pedig megnyerte. Mindezeket megelőzően a Jannerrallye-n csupán azért nem ért el számottevő eredményt az ír, mert rögtön az első szakaszon kicsúszott.

Breen hazainak mondható viadalát, az Európa-bajnokság harmadik fordulójaként megrendezett Circuit of Ireland-et a kontinenssorozat élmezőnyének tagjaként várta, és remélte, hogy gyerekkori álmáért, az itteni futamgyőzelemért küzdhet a hétvége folyamán.

Jól is kezdődött a futam a Peugeot Rally Academy pilótája és navigátora, Scott Martin számára, hiszen a második szakaszon átvették a vezetést, amit az első nap végéig meg is tartottak. Breen azonban nem volt teljesen elégedett, hiszen erőtlennek érezte autóját, a 208 T16 lefúvatószelepe időszakosan minden előjel nélkül aktiválta magát, amitől elveszett a motor turbónyomása. A Sainteloc szerelői este megtettek minden tőlük telhetőt, a helyzet azonban másnap reggel sem javult, a rejtélyes probléma továbbra is megkeserítette a páros életét, a motorerő többször is elment. Breenék rögtön elvesztették az első helyet reggel, amit aztán visszaszereztek, de a futam utolsó szakaszai előtt megtartott szervizbe ismét csak a második hely birtokában érkeztek.

A 25 esztendős pilóta ekkor remélte, eljön a „Heuréka-pillanat” és el tudják hárítani a hibát. „Nem tudjuk, mi a probléma” – mondta el Breen a szervizparkba érkezve. „Alapvetően az van, hogy elvesztjük a turbónyomást, a szakaszok egy pontján elmegy tehát minden motorerőnk. A csapat mindent megpróbál, amit meg tud, de nem tudják, miért csinálja ezt. A második turbó és a második lefúvatószelep van benne, kicseréltek már egy csomó más dolgot is, de nem tudják, mitől van ez.

Nincs figyelmeztető jelzés, hogy meg fog ez történni” – utalt Breen a kihagyásra, amiről azt is elárulta, nem volt egy hatalmas probléma, de túl kellett vállalnia magát ahhoz, hogy tarthassa a tempót a többiekkel. „Néha, amikor jövök ki egy kereszteződésből, gázt adok, de nem történik semmi, úgyhogy a kuplungot kell használnom, hogy felpörögjön ismét a motor, aztán továbbvezetni, úgyhogy nagyon frusztráló ez.

Nem gondolnám, hogy a probléma miatt lemennénk az útról, de sokkal gyorsabban kell vezetnem, hogy kompenzáljam ezt és megpróbáljam tartani a sebességet. Az világos, hogy egy jó csomaggal rendelkezünk és megvan a sebességünk, mivel még így, ezzel a problémával is jó szakaszidőket tudunk teljesíteni. Egy Heuréka-pillanat lesz, ha megcsinálják délutánra!”

A pillanat pedig meg is történt, a lefúvatószelep, ami az R5-ös autóknak egy kontrollált alkatrésze, arra hivatott, hogy megakadályozza a turbó túltöltését, megjavult a döntő pillanatokra. Breen szerencséjére legnagyobb vetélytársa két szakasszal a viadal vége előtt ráadásul végzetes hibát követett el, így az ír nagy lehetőség kapujában találta magát. Ekkor azonban saját dolgát nehezítette meg azzal, hogy egy balos kanyar kijáratánál nagy sebességnél megpördült. A Peugeot-ról leszakadt az első lökhárító, a hűtő azonban nem sérült. Az időveszteség jelentős volt, de az utolsó gyorsaságin így is öt másodperc előnnyel rajtoltak el. Ekkor a pilóta ismét hibázott egyet, túlcsúszott egy kanyaron, ráadásul kétszer is lefulladt, amikor újra akart indulni. Ekkor már csak navigátora, Martin tartotta benne a lelket. Nem volt hiábavaló ez, a történtek ellenére megnyerte a páros a szakaszt, így övüké lett a futamgyőzelem is.

Breen a célban érzelmes pillanatokkal ünnepelte gyerekkori álmának megvalósulását, a Circuit of Ireland megnyerését. A Peugeot Rally Academy sikerét újonc pilótájuk, Charles Martin tette teljessé, aki a másik 208 T16-tal ötödikként ért célba annak ellenére, hogy neki az utolsó körben voltak problémái a lefúvatószeleppel, a 208 T16 pedig bebizonyította, vannak még ugyan gyenge pontjai, de már célba tudja juttatni legénységeit, nem is akármilyen sebességgel.

 

Andrew

 

2015. április 7.


 

Peugeot krízis Portugáliában

A WRC 2-ben érdekelt peugeot-s nevezők végeláthatatlan gondokkal szembesültek a rali világbajnokság portugál futamán.

A dolog a verseny előtti teszteken kezdődött, az ott tapasztalt hibák után pánikszerű motorcseréket hajtottak végre a csapatok a 208 T16-osokon. Martin Koci autójában a főtengely csapágyazás ment tönkre, így egy új erőforrás került az autóba a futamra. Bernardo Sousa motorja is hasonló tüneteket produkált, ami előre jelzett egy ugyanilyen problémát. A gondokat látva elővigyázatosságból Craig Breen hivatalosan a Peugeot által támogatott autójában is erőforrást cseréltek.

A probléma azonban magán a futamon is folytatódott, ami a modell levegőbelépő rendszerére volt visszavezethető, hiszen az egység hagyta, hogy por jusson a motorba, illetve az olajszivattyúba. Mindez az erőforrás károsodásához vezetett, Craig Breen és Martin Koci is motorhiba miatt kényszerült feladni a viadalt már az első napon. Szintén pénteken esett ki Bernardo Sousa a hűtő miatt, Jonathan Hirschi pedig másnap reggel állt ki egy meg nem nevezett műszaki gond következtében.

A konszerntárs, a Citroen R5-ös autói ugyanazt az erőforrást használják, mint a 208 T16-osok, a DS 3-asok azonban nem voltak érintettek, mivel annak a modellnek a levegőbelépő rendszere máshogy néz ki.

Azok után, hogy úgy tűnt, megoldották az R5-ös Peugeot 2014-es kezdeti problémáit, jókora csalódás volt a Portugál Rally a Peugeot sportrészlegének.

 

Andrew

 

2015. május 31.


 

A Peugeot beazonosította az egyik problémát

A Peugeot Sport megerősítette, hogy a 208 T16-on a Portugál Rally-n tapasztalt különféle motorhibákat az okozta, hogy a levegőből az erőforrásba bejutó por kárt tett az egység belsejében.

A gond az volt, hogy nem volt elég hatékony a kocsi levegőbeömlő rendszere a por bejutásának megakadályozására. A portugál viadal után a csapat hatásos javító intézkedéseket hajtott végre, hogy felülkerekedjen a problémán az Európa-bajnoki futamként megrendezett Azori-szigeteki Rallye és az azt követő világbajnoki megmérettetés, a Szardínia Rally előtt. A Peugeot Sport a módosításokról informálta az ügyfeleit is.

A hírek szerint az ugyanezzel a motorral szerelt Citroen DS3 R5-öst nem érinti a jelenség, mivel annak levegőbelépőjét máshogy alakították ki.

A francia R5-ös autókkal kapcsolatos nehézségek az Azori-szigeteki Rallye-n tovább folytatódtak, miután a viadal elején a peugeot-sok közül Craig Breennek, Charles Martinnak és Bruno Magalhaesnek, a citroenesek közül pedig Robert Consaninak meggyűlt a baja a turbó lefúvatószelepével. Breennél, aki végül megnyerte ezt a viadalt is, a későbbiekben is előjött átmenetileg az FIA által az R5-ös autóknak kontrollált alkatrészen a hiba. A 208 T16-nál nem egy új keletű gond ez, az Európa-bajnoki éllovasnak ez okozott fejfájást a Circuit of Ireland során is.

 

Andrew

 

2015. június 8.

Módosítás: (2015. október 22. csütörtök, 18:30)