Hírek: Mitsubishi R5

A Mitsubishi R5 történetével kapcsolatos hírek, információk

 

 

R5-ös Mitsubishi a láthatáron

Májusban Skandináviában, szeptember 20-án pedig a Castle Combe Race Circuit-en tartott RallyDay-en mutatták be a Mitsubishi Mirage-ból készült R5-ös koncepciót. A nemzetközi projekt a nemzeti bajnokságokban részt vevő versenyzőket célozza meg.

A kocsi tervezése és megépítése az autógyártól függetlenül zajlott, az a svéd Mpart AB és a Ralliart Sweden nevéhez fűződik. Az első hírek szerint a projektvezető, Tomas Weng arról beszélt, érdeklődtek már a Mitsubishinél, hogy homologizálhatnák-e a kocsit az FIA-nál, később azonban olyan információk láttak napvilágot, melyek a homologizációt készpénzként kezelik.

Az egyszerűen R5 típusjelzéssel rendelkező Mitsubishibe a Lancer Evo X csökkentett hengerűrtartalmú erőforrását szerelték, az erőátvitel a Sadevtől származik az R5-ös kategória előírásainak megfelelően ötfokozatú sebességváltóval és összkerékhajtással. Az autó mind a négy felfüggesztése McPherson rendszerű, melyek különleges tervezésű segédkeretekhez csatlakoznak és Öhlins lengéscsillapítókkal rendelkeznek.

„Nagyon sok gondolat ment bele az autó tervezésébe és fejlesztésébe” – mondta el Weng. „Olyan egyszerűen és hatékonyan alakítottuk ki, amennyire csak tudtuk, és a lehető legtöbb Mitsubishi alkatrészt használtuk fel. Bízunk benne, hogy egyszerűen karbantarthatóvá teszi ez az autót, ami lehetőséget biztosít számunkra, hogy versenyképes áron kínáljuk. A várakozásainkat eddig meghaladják az ügyféligények, a visszaigazolt értékesítések kétszámjegyűek már” – tette hozzá a projektvezető.

A kiterjedt tesztprogram várhatóan októberben veszi kezdetét, a kocsi a tervek szerint a jövő év elején lép először a versenypályákra.

 

Andrew

 

2014. szeptember 24.


 

Mitsubishi R5 hóra

A Mpart AB és a Ralliart Sweden által kifejlesztett Mitsubishi R5 eddig csak aszfaltos specifikációval volt látható, az együttműködő partnerek azonban most átépítették a kocsit havas változatra. A téli körülmények között tartandó tesztek hamarosan kezdetüket veszik.

A Mitsubishi R5 első éles, akár havas, akár aszfaltos, akár murvás bevetéséről továbbra sincsenek hírek.

 

Andrew

 

2015. január 24.


 

Nemzeti homologiáció a Mitsubishi R5-höz

A január végén végzett rövid futásokat és azok kiértékelését követően a Mitsubishi R5 technikai jóváhagyáson esik át. Ennek részeként az SBF, azaz a svéd autósport szövetség képviselői a Ralliart Sweden és az Mpart AB fejlesztőműhelyében tettek látogatást, jelenleg pedig az információk összesítésével foglalatoskodnak. A technikai homologizáció fogja lehetővé tenni azt, hogy a kocsi a tervezett fejlesztési programja részeként svéd nemzeti viadalokon állhasson rajthoz.

„A lehető leggyorsabban meg akarjuk kezdeni a teszt- és fejlesztési programunkat, emiatt a svéd bajnokság hétvégi nyitófordulójára is neveztünk – megelőlegezve azt, hogy a technikai jóváhagyás megtörténik –, hogy meglegyen a lehetőségünk az autóval futni” – mondta el a csapat február első hétvégéjén kiadott közleményében az Mpart AB projektvezetője, a kocsi tervezéséért és fejlesztéséért is felelős Tomas Weng. „Míg technikai oldalról nem adódott semmilyen gond, arra várnunk kell, hogy a papírmunka aláírásra kerüljön. Most azt tervezzük, hogy a svéd bajnokság következő futamára nevezünk.”

A fejlesztési munka az elkövetkezendő hetekben tovább folytatódik, ami további havas teszteket is magában foglal. Weng bizakodó azzal kapcsolatban, hogy csapata az első próbák során tapasztalt sikerekre építkezhet.

„Az első teszt minden szempontból felülmúlta a várakozásainkat. Néhány apróbb finomítástól eltekintve a kocsi tökéletesen működött a kezdetektől fogva egészen addig, amíg fel nem jártunk vele a trélerre – és ez nem csak egy PR jellegű szöveg, ez az, ami valójában történt. Különösen az Öhlins által kifejezetten a Mitsubishi R5-höz fejlesztett felfüggesztés teljesítményével voltunk elégedettek. Ez csupán az első teszt volt, tudjuk, hogy több is várható az autótól" – zárta gondolatait Weng.

 

Andrew

 

2015. február 10.


 

Akadály a Mitsubishi R5 számára

A Mitsubishi R5 építőinek azzal kapcsolatos reménye, hogy autójuk részt vehet a svéd bajnokságban, egyelőre csorbát szenvedett, miután az illetékes svéd szervezetek nem hagyták jóvá a hivatalosan a tavalyi RallyDay-en bemutatott autó dokumentációit.

Az Mpart AB és a Ralliart Sweden szóvívője a következőket nyilatkozta az engedélyeztetéssel kapcsolatos késlekedésekről: „A bukócső volt a probléma. A prototípusé TIG hegesztéssel készült. A karosszéria a 2013-as év elején került megépítésre eredetileg, akkor, amikor kiadták az R5-ös szabályokat, ami azt mondta ki, hogy a bukócsőnek MIG hegesztéssel kell rendelkeznie.”

A svéd bajnokság nyitófordulójának kihagyása nagy csalódás volt Martin Berglund számára, aki azt reméli, hogy idén megmutathatja magát a kocsival a sorozatban. Arról továbbra sincs hivatalos hír Japánból, hogy a Mitsubishi jóváhagyná-e az autó nemzetközi homologizációját.

 

Megjegyzés: A TIG (Tungsten Inert Gas) – más néven AWI – argon védőgázas, volfrámelektródás ívhegesztést, a MIG (Metal Inert Gas) – más néven AFI – pedig argon-védőgázas fogyóelektródos ívhegesztés jelent.

 

Andrew

 

2015. február 23.


 

Felgyorsul az R5-ös Mitsubishi program

Az elmúlt hetekben Svédországban sikeresen lebonyolított tesztsorozat után a Mitsubishi R5 fejlesztése a következő fázisba lép. Az autó március 21-én részt fog venni az emmeloordi központú Tank S Rally-n, majd az azt követő hétvégén a North West Rally-n lép pályára.

Miután a kocsi eddig leginkább téli körülmények között futott, ez a két esemény lehetőséget fog biztosítani a mérnököknek, hogy alaposan kiértékelhessék az autót aszfalton és murván is versenykörülmények között.

„Különösen elégedettek vagyunk az autó eddigi teszteken mutatott teljesítményével, ugyanakkor ezek legtöbbjére havon került sor mindezidáig” – mondta el fejlesztéseket végző Mpart részéről Tomas Weng. „Az ezen a két futamon történő részvétel fontos információkat fog biztosítani számunkra az aszfaltos és murvás felületekről is. Azt is lehetővé teszi, hogy lemérjük a kocsi versenyképességét, hogy hol áll jelenleg.”

A múlt hónapban az SBF jóváhagyta az autót, ami így nem homologizált formában ugyan, de futhat Svédországban. Azóta ugyanez megtörtént Hollandiában is, de az MSA is meg fogja vizsgálni a kocsit, hogy az versenyezhessen az Egyesült Királyságban.

A havas specifikációról aszfaltosra, majd murvásra történő átalakításban a svéd futómű specialista, az Öhlins is tevékenyen részt vett, hogy a Mitsubishi egyedi rendszere hatékonyan működhessen minden egyes talajfelületen. Az autó több területen is átesett egy sor más kisebb fejlesztésen mióta utoljára tesztelték.

A Tank S Rally az észak-hollandiai Emmeloordban rajtol és fejeződik be, a futam 109 kilométer hosszban tizenkét szakaszt foglal magába, amiket a Noordoostpolder régióban jelölnek ki. Az előfutóként szerepelő Mitsubishit Tomas testvére, Hans-Erik Weng vezeti majd.

A csapat ezt követően megy át az Egyesült Királyságba, ahol a North West Rally előtt lebonyolít egy murvás tesztet. A 66 kilométernyi versenytávval rendelkező viadalt Dolgellau régiójának erdeiben rendezik. A kocsi volánját a havas teszteken főszerepet kapott Martin Berglund veszi át, akit a versenybe neveztek.

 

Andrew

 

2015. március 19.


 

A Mitsubishi R5 megtette első versenykilométereit

A Mitsubishi félhivatalosan visszatért a ralisportba, az Mpart Mirage alapokra épített R5-ös kocsija megtette versenykörülmények között is az első kilométereit.

A Mitsubishi R5, melyet teljes egészében az Mpart tervezett, fejlesztett és épített, 0-ás autóként futott holland Tank S Rally-n. A kocsi a tizenkét aszfaltos szakaszt mindenféle probléma nélkül abszolválta annak ellenére, hogy az emmeloordi központú versenyen tett meg először hosszabb távot aszfalton.

Az első kör négy szakaszát Hans-Erik Weng óvatosan teljesítette a kocsi volánjánál, hogy szokja a körülményeket és információkat gyűjtsön az első szervizlehetőség előtt. Az ezúttal a navigátor szerepét is betöltő Öhlins mérnök, Patrick Karlsson a második kör előtt módosított a futómű beállításokon, aminek a szakaszok ismételt teljesítése során azonnal jelentkezett hatása. Az utolsó körben ugyanez történt, az autó ekkor már versenyképes időket futott az élmezőnyhöz képest.

Az Mpart tulajdonosa, Tomas Weng a következőket mondta el a tesztversennyel kapcsolatban: „Azért vettünk részt ezen a futamon, hogy igazi versenykörülmények között gyűjtsünk adatokat és információkat a kocsi teljesítményéről aszfalton. Ahogyan kiderült, ennél is többel távozunk. Világos, hogy az autó versenyképes, és amennyiben a versenybe neveztünk volna, nem kétséges, hogy egy top helyezés elérésére lett volna képes. Ez különösen nagy megelégedéssel szolgáló végkifejlet volt mindannyiunk számára, akik részt veszünk ebben a projektben.”

Az autót a hét folyamán átszállítják Hollandiából az Egyesült Királyságba, ahol a hétvégén a North West Rally-n vesz részt Dolgellauban murvás körülmények között. Hans-Erik Wenget a csapat fejlesztési pilótája, Martin Berglund váltja a kormány mögött.

Arról továbbra sincsenek hírek, hogy a Mitsubishi jóváhagyja-e a projektet és homologizáltatja-e az R5-ös autót.

 

Andrew

 

2015. március 25.


 

Sikeres murvás bemutatkozás

A Hollandiában előfutóként történt bemutatkozása után egy héttel immár élesben futott a Mitsubishi R5. Menet közben a talajfelület is változott, a North Wales Rally-n murván bizonyított az autó.

Az Mpart a Tank S Rally-t követően átépítette murvás specifikációjúra a kocsit, majd a Walters Arenában egy hasznosnak bizonyult tesztet folytatott le vele, ahol nagyon sok feladatot ki tudtak pipálni, többek között tesztelték az Öhlins lengéscsillapítóit is.

Ezt után következett a North Wales Rally, ami már igazi képet adott az R5-ös masináról. Ennek végén az Mpart elégedett lehetett, hiszen a Martin Berglund vezette Mitsubishi sikeresen szerepelt. Az újdonság hiba nélkül teljesítette a hat szakaszból álló versenytávot és második időt futott kétszer is.

A csapat ugyan tisztán fejlesztési célokból nevezett a futamra, nem pedig a végeredmény miatt, az ötödik helynek örültek, ami egyébként még jobb is lehetett volna, ha a reggeli szakadó esőben a szélvédő nem párásodott volna be. Berglund egy második legjobb szakaszidő után a korlátozott látási viszonyok miatt visszavett a tempóból, amellett döntött inkább, hogy időt veszít, mintsem hogy bármilyen okból olyan helyzetbe kerül, ami a tesztelést gátolja.

„El vagyunk ragadtatva a kocsi teljesítményétől és azoktól az információktól, amiket azzal gyűjtöttünk, hogy részt vettünk ezen a versenyen” – mondta el Tomas Weng csapatvezető, aki egyben a projekt főmérnöke is. „Az autó kényelmesen futott két második időt is, amikor Martin látta is valójában, hogy merre megy! Az egyetlen gyorsabb kocsi egy Fiesta R5+ volt, ami egy 34 milliméteres turbószűkítővel ment, szemben a Mitsubishi FIA specifikációjú R5-ös szűkítőjével. Ez nyilvánvaló különbséget eredményez a teljesítmény tekintetében. Következésképpen még bizakodóbbak vagyunk, hogy az autó versenyképes lesz a kategóriájában.”

Berglundra is mély benyomásokat tett a Mitsubishi R5. „Abszolút fantasztikus vezetni az autót, nagyszerű volt a tapadása a csúszós körülmények közepette. Nem kérdés, hogy nagy potenciállal rendelkezik. Úgy éreztem, nem kell olyan keményen nyomnom, hogy elérjem azokat az időket, amiket futottunk. Természetesen ez egy teszt volt és a lényeges elemnek az információk gyűjtése számított, nem pedig hogy másik versenyzőkkel csatázzunk. Az időjárástól eltekintve nagyon élveztem az első Egyesült Királyságbeli látogatásomat.”

A csapat a Hollandiában gyűjtött aszfaltos és a Wales-ben összeszedett murvás tapasztalatokkal tért haza svéd otthonába, ahol tovább folytatja a Mitsubishi R5 tökéletesítését és nekilát az első ügyfélautók legyártásának is.

 

Andrew

 

2015. április 1.


 

Friss hírek az Mparttól

Régóta nem adott hírt magáról az Mpart AB, az R5-ös Mitsubishi fejlesztésével foglalkozó cég, októberben azonban megtörték a csendet a svédek.  A Ralliart Swedennel együttműködő vállalkozás a közlemény szerint rendkívül elfoglalt volt az utóbbi időben is, folyamatosan fejlesztik és tesztelik a Mirage alapjaira épülő R5-ös kategóriájú kocsit, az ügyfeleknek szánt példányok első csokorja pedig majdnem menetkész már.

A tesztprogram részeként több futamon is részt vett a csapat Svédországban, és a 2015-ös svéd bajnokokság utolsó, október első hétvégén megrendezett uppsalai fordulóján is tiszteletüket tették. Ekkor már több mint kétezer tesztkilométer volt a háromgyémántos kocsiban, Patrik Johansson pedig az üzemanyagellátó rendszer problémái ellenére néhány szakaszon a leggyorsabb is tudott lenni a futamon.

Az Mpart a színfalak mögött dolgozik a dokumentáció összeállításán, ami lehetővé teszi, hogy a Mitsubishi R5 átessen a jóváhagyási eljárásokon. Hamarosan nyilvánosságra hozzák a teljes specifikációt és az árakat is, és örömmel adtak tájékoztatást arról, hogy már most jelentős mennyiségű igény érkezett a masinára szerte a világból.

Az Mpart nem sokkal ezután azt is bejelentette, hogy az Egyesült Királyságban és Írországban is hivatalos disztribútora lett a Mitsubishi R5-nek. Két autót át is szállítottak Svédországból, melyeket október 12-én ki is állítottak, valamint Osian Pryce mellett közvetlen tapasztalatokat lehetett gyűjteni róla egy murvás szakaszon. A következő napokban a tesztelésé volt a főszerep, előbb a wales-i murvákon futott a kocsi Pryce-szal és Jari Ketomaa-val, majd aszfalton. Pryce egyébként a hétvégén megrendezésre kerülő Cambrian Rally-n is a Mitsubishivel fog rajthoz állni.

 

Andrew

 

2015. október 15.


 

Nagy-Britanniát is megcélozza az R5-ös Mitsubishi

Az Mpart AB Nagy-Britanniát is megcélozta, és bele is kezdett a Mirage alapjaira épített, R5-ös kategóriába tartozó Mitsubishi promóciójába. A svéd cég máris megállapodott a Spencer Sporttal, akik ügyfelük lesznek a jövőben. Az MSA, az Egyesült Királyságbeli autósport szövetség a hírek szerint jóváhagyását is adta már arra, hogy a kocsit a brit nemzeti bajnokságban lehessen használni, arról azonban még nincsen információ, hogy az újjászerveződő brit ralibajnokság promóterei elfogadják az FIA homologizációval nem rendelkező autót.

A Mitsubishi R5-öt az R5-ös szabályok szerint tervezték és építették, az Mpart azonban nem kezdeményezheti a nemzetközi homologizációt, arra csak autógyárnak, jelen esetben a Mitsubishinek van módja. A brit ralibajnoki szereplés éppen ezért nagy kérdőjel, hiszen a promóter azon van, hogy a sorozat a nemzetközileg jóváhagyott R5-ös autókra épüljön.

A konkurens M-Sport vezetőjének, Malcolm Wilsonnak nem is tetszik a gondolat, hogy Mitsubishi a brit ralibajnokságban állhasson rajthoz. „Abszolút nem kellene, hogy módja legyen ezen autók engedélyezésének. A BRC1-es kategória az FIA által homologizált R5-ös, S2000-es, RRC és R4-es autók számára nyitott. Van egy elkülönített nemzeti bajnoki kategória, ami a megfelelne a nem homologizált kocsiknak” – nyilatkozta Wilson, a Ford Fiesta R5-ösöket fejlesztő és építő cég tulajdonosa.

A Mitsubishi R5 ettől függetlenül a promóciós események után megtette első versenykilométereit is brit földön, a Cambrian Rally-n két ilyen autó állt rajhoz. Martin Berglund már az első szakaszon kiállni kényszerült ismeretlen okokból, Osian Pryce viszont R5-ös és WRC autókat is megelőzve egy harmadik idővel nyitott. A brit pilóta a második gyorsaságin is másodikként ért célba, a következő különpróbán azonban ő is kiesett. „Úgy tűnik, mindkét kocsinak ugyanaz volt a problémája: motorkihagyás és erővesztés. Ez egyáltalán nem jellemző, sosem történt ilyen korábban, úgyhogy valami különleges dolognak kell ennek lennie ezzel a hétvégével kapcsolatban” – állt a csapat közleményében. Az autókat visszaszállították Svédországba, hogy kivizsgálják a meghibásodásokat és beazonosíthassák a problémát.

A kocsi a svéd bajnokságban fut már, de potenciális piacai lehetnek Spanyolország, Lengyelország, Ausztrália és Új-Zéland, amennyiben azokban az országokban megkapja a rajtengedélyt.

 

Andrew

 

2015. november 8.


 

Ketomaa a Mitsubishi R5-tel

A háromszoros finn bajnok, a WRC 2 állandó résztvevője, Jari Ketomaa az R5-ös specifikációjú Mitsubishivel áll rajthoz a február végén megrendezésre kerülő Vaakuna Rally-n. A finn versenyzőnek, aki az Egyesült Királyságban és Svédországban is tesztelte már a kocsit annak fejlesztési programja részeként, ez a viadal lesz az első megmérettetése az Mpart által épített géppel.

A Mikkeliben, Ketomaa lakóhelyén február utolsó hétvégéjén megrendezésre kerülő Vaakuna Rally-t a finn bajnokság második eseményeként futják. A pilótára rendkívüli hatással volt a tesztek során a Mitsubishi, emiatt úgy véli, a verseny egy nagyszerű alkalom lesz az autó képességeinek demonstrálására. „Lenyűgözött a Mitsubishi már a legelső alkalommal, amikor vezettem. Csináltunk egy téli tesztet néhány héttel ezelőtt Svédországban, és fantasztikusnak éreztem. Egy nagyszerű, sokoldalú autó, nagyon jól válaszol a beállítások változtatására, úgyhogy nem került sok időbe, hogy tökéletes munkára fogjuk. Ez az egyik legjobb kocsi, amit valaha is vezettem havon.”

Ezt követően nem hezitáltak az érintettek, és beneveztek a téli körülmények között futó finn bajnokira. „Bár már értékesítjük a kocsikat, az ügyfeleink pedig versenyzenek már velük, úgy érezzük még mindig, hogy meg kell mutatni a Mitsubishi képességeit” – magyarázta az Mpart csapatvezetője, egyben az autó tervezője, Tomas Weng. „Miután olyan jól alakult a teszt Jarival, azt akartuk, hogy vegyen részt egy versenyen, a Vaakuna Rally pedig nyilvánvaló választás volt.”

Ketomaa nem a finn bajnoki eredményre, hanem a futam abszolút értékelésére fog hajtani, véleménye szerint egy dobogós helyezés több mint elérhető. A kérdéses versenyen lenyűgöző mutatókkal rendelkezik, háromszor szerezte meg az abszolút győzelmet és kétszer nyert az N csoportban az elmúlt tíz év során. „Magabiztosan érzem magam az autóval és jól ismerem a mikkeli versenyt. Tomas és csapata hihetetlen munkát végzett a Mitsubishi megtervezésével és talpra állításával, megérdemelnek egy jó eredményt, nekem pedig a legjobbamat kell nyújtanom, hogy elérjem ezt.”

A 113 versenykilométert magába foglaló viadalon az ugyancsak finn Marko Sallinen olvassa az itinert Ketomaa jobbján.

 

Andrew

 

2016. február 17.

Módosítás: (2016. február 16. kedd, 19:01)