Raliautó vásárlás hét lépésben – a Skoda Motorsporttól

Egy autó vásárlása egy izgalmas és érzelmes élmény, ennek megfelelően el lehet képzelni, hogy egy sok tízmillió forintba kerülő raliautó megvétele mennyire lehet borzongató érzés.


Egy autó vásárlása egy izgalmas és érzelmes élmény, ennek megfelelően el lehet képzelni, hogy egy sok tízmillió forintba kerülő raliautó megvétele mennyire lehet borzongató érzés. Toni Gardemeister, a Skoda Motorsport egykori pilótája, a Toni Gardemeister Services, azaz a TGS tulajdonosa mesélte el, hogy milyen szokatlan folyamat is volt az, ahogyan hozzájutottak az első privát csapatok felé kiadott Skoda Fabia R5 evóhoz.

Milyen érzés megkapni a Skoda Fabia R5 evo kulcsait, egy olyan raliautóét, amiből jelenleg kevesebb, mint tíz példány létezik világszerte? Először is, nem kapsz semmilyen kulcsot. Ritkán szükséges bezárni az autót, az indítása pedig más, mint egy közönséges autóé – áram alá helyezed, ráadod a gyújtást, megnyomod az indítógombot, és vársz, amíg a motorban nincs a megfelelő nyomáson az olaj. Amit aztán kapsz, az egy szupersportautó gyorsulása bármilyen talajfelületen, egy autó, ami csaknem elpusztíthatatlan és ügyfélkezelés, amit a legnagyobb luxusmárkák ügyfelei is irigykedve néznek. A különbségek pedig sokkal mélyebbek, mint ez.

A 2019. augusztus elején megrendezett Finn Rally előtt Toni Gardemesteir lett a világ első privát ügyfele, aki átvehetett egy modernizált Skoda Fabia R5-öst. „Amikor egy új raliautót vásárlok, sokkal erősebb bennem az érzés, mint egy normál utcai autó esetében. Igazán szeretem ezeket az autókat. Amint a Skoda bejelentette a Fabia R5 evo fejlesztését, hívtam őket, hogy lefoglaljak egy vagy két autót” – lelkesedett Gardemeister, aki Octavia WRC-vel, Fabia WRC-vel, illetve Fabia S2000-essel is versenyzett a múltban.

Az előző generációs Fabia R5-ből annak négyéves gyártása során csaknem kétszásznyolcvan példány került értékesítésre, ami egy igencsak tiszteletre méltó szám – tény, hogy a Skoda Fabia R5 kategóriájának bestsellerévé vált. Egy ilyen autó átvétele kivételes pillanat mindenki számára. Sok különbség van egy „civil” autó megvásárlásához képest. A beszerzési folyamat egésze hét lépésre tagolható az alábbiak szerint:

1. lépés: Tesztvezetés

Amikor egy új autót vásárol, a tesztvezetés a legtöbb sofőr számára a legfontosabb része a döntéshozási folyamatnak. Egy raliautót azonban nem igazán lehet tesztvezetni – a hírneve és a versenyeken mutatott teljesítménye alapján választasz. A Fabia R5 evo esetében kivételt tettek, ami az ügyfelek egy kiválasztott csoportját érintette, lehetővé téve számukra, hogy egy versenypályán forduljanak egyet az autóval. Az volt az egyik olyan alkalom, amikor a díler figyelmeztetése, hogy „kérem, vezessen óvatosan”, nem lett volna helyénvaló! Abszolút padlógázon vezethették az autót, és csúsztathatták azt. Az igazat megvallva azonban ezek az ügyfelek előbb megrendelték az autójukat, és csak később kapták a lehetőséget a tesztvezetésre.

 

2. lépés: Megrendelés leadása

Egy hely van az egész világon, ahol meg lehet vásárolni az új Skoda Fabia R5 evót, ez a Skoda Motorsport mlada boleslavi főhadiszállása, ami nagyjából egyórányi autóútra van a Cseh Köztársaság fővárosától, Prágától. Az autó csak egy verzióban elérhető, vagy aszfaltos, vagy murvás változatban építik meg. Annak ellenére, hogy az árcédulája felér húsz közönséges Skoda Fabiájéval, 2019-re az összes példány elkelt már! És természetesen előre kell fizetni. Hitelezéssel vagy lízingeléssel nem lehet számolni.

3. lépés: Az autó megépítése

A Skoda Motorsport új létesítményében minden autót kézzel szerelnek össze, és több hét kell a műveletek befejezéséhez. A közönséges Skoda Fabia módosított karosszériáján alapuló gép jelentős megerősítésen esik át, és csúcsminőségű versenyalkatrészekkel szerelik fel, amiket a világ minden részéről származó neves beszállítók gyártanak. Ugyanakkor sok fontos rész, mint például a motor a Skoda Motorsportnál készül. Minden egyes erőforrás alapos tesztelésen esik át a fékpadon, hogy lássák, hogy megfelel a szigorú teljesítménykövetelményeknek. Az autó színe az ügyfél elvárásának függvénye, a legtöbben azonban a fehéret választják, mivel az a legjobb alap a versenydekorációkhoz.

 

4. lépés: Nyúzópróba

Minden újautó tulajdonos tudja, hogy az első ezer-ezerötszáz kilométeren nem szabad a motort hatvan százaléknál jobban forgatni. Amennyiben azonban egy új raliautód van, ez számos elvesztett versenyt jelentene. Emiatt az új Fabia R5-öt a Skoda próbapályáján nagy igénybevétel mellett alaposan letesztelik, mielőtt átadják azt új tulajdonosának. A teszt magába foglal a fordulatszám határolóig történő kigyorsításokat minden fokozatban és kemény fékezéseket is.

 

5. lépés: Átadás

Az autó csak most áll készen arra, hogy boldog új tulajdonosához kerüljön, és általában egy temérdek tartalékalkatrésszel társítják. Jóllehet a Skoda Fabia R5-ről köztudott, hogy mennyire megbízható és tartós, az olyan alkatrészeket, mint a lökhárítók és a féltengelyek, fogyóeszközökként kell tekinteni.

6. lépés: Beállítások

A raliautók egy másik jellemző dolga, hogy minden versenyre különböző beállításokra van szükségük, főként akkor, amikor a felfüggesztésről van szó. A Skoda Motorsport technikusai minden tulajdonosnak ajánlanak beállításokat a különféle körülményekre, és készek a helyszínen is tanácsot adni, amennyiben erre kérik őket. Végeredményben minden pilótának tesztelnie kell a beállításokat és azokon finomhangolást végezni, hogy megfeleljen a saját elvárásainak. Nem lehet csak bepattanni és vezetni, amennyiben valaki a győzelemért akar csatába szállni.

 

7. lépés: Első verseny

Egy új autó általában egy becses kincs, a Fabia R5 evo azonban azért van, hogy eljusson a technikai és fizikai képességeinek a határáig. Csupán azok után, hogy megsemmisítették rajta a legelső lökhárítót és elkoptatták az első szett gumit, lehet úgy tekinteni, hogy valóban betörték az autót. Másrészről viszont sokkal nagyobb törődést kap ez a gép, mint a „garázskirálynők”. Alaposan megtisztítják minden verseny után, és még a legkisebb kopást, illetve sérülést is javítják rajta.

 

Andrew

Módosítás: (2019. november 06. szerda, 19:55)