Rallylegend – Colin McRae emlékére

A 2017-es Rallylegend beszámolója


A San Marinóban megrendezésre kerülő legendák versenye, a Rallylegend minden évben egy téma köré összpontosul, a 2017-es esemény pedig rendkívüli alkalomnak bizonyult, hiszen a legendás skót raliversenyző, Colin McRae halálának tízedik évfordulójára meghívták az összes, még élő világbajnokot.

A bajnokok ráadásul a tervek szerint nem csak, hogy megjelentek, de a Colin Parádé keretében autóba is ültek, általában abba, vagy annak egyikébe, amelyikkel bajnoki címüket szerezték. A világbajnokság elődjét, az FIA kupáját megnyerő Sandro Munarit egy Lancia Stratos-szal harangozták be, Ari Vatanen Ford Escorttal, Stig Blomqvist S1-es Audival, Timo Salonen Peugeot 205 T16-tal, Juha Kankkunen és Miki Biasion egy-egy Lancia Deltával, Didier Auriol Toyota Celicával, Tommi Makinen Mitsubishi Lancerrel, Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC-vel, Petter Solberg Subaru Imprezával, Sebastien Loeb Citroen C4 WRC-vel, Sebastien Ogier pedig Volkswagen Polo WRC-vel szerepelt a beharangozókban.

Utóbbival kapcsolatban meg kell jegyezni, jelenlegi csapatfőnöke, Malcolm Wilson rendkívül sportszerűen az első pillanattól kezdve támogatta, hogy a jelenlegi M-Sport pilóta korábbi masinájával bemutatózzon. Carlos Sainz már a kezdetekkor jelezte, hogy nem tud jelen lenni, és az esemény előtt Markku Alén, Walter Röhrl, valamint Hannu Mikkola is lemondta sajnos a részvételt.

Sainz helyett navigátora, Luis Moya vett részt, és tulajdonképpen az ő közreműködésével jöhetett létre az impozáns névsor. Az esemény kapcsán azon világbajnokokról sem feledkeztek meg, akik nem lehetnek már velünk. Björn Waldegardot navigátora, Hans Thorszelius képviselte, Richard Burns-öt pedig szintén a világbajnok társ, Robert Reid. Colin McRae emlékének öccse, Alister adózott egy Subaru Legacy-val, neki a legenda világbajnoki mitfárere, Derek Ringer olvasta az itinert. valamint egy Ford Sierrával az édesapa Jimmy, aki mellett a másik társ, Nicky Grist foglalt helyet. Bár nem mondhatja magát világbajnoknak (még), a jelenkor egyik nagy csillaga, Thierry Neuville is csatlakozott ehhez a mezőnyhöz. A belga barátaival tervezett ellátogatni az eseményre, aztán egy héttel a verseny előtt létrejött a HMI-vel egy megállapodás, miszerint Neuville a Hyundai Motorsport vezetőségének engedélyével is az olasz csapat egy régebbi i20 WRC-jébe ülhetett bele.

A társaság a program szerint vasárnap tartott bemutatót a Legend nevű szakaszon, szerencsére azonban néhányan – Blomqvist, Biasion és Alister McRae – nem csak itt mutatták meg magukat és versenygépüket, de a teljes versenyen is. Ennek nevezési listája is hemzsegett a sztároktól. Az 1-es rajtszámot Kris Meeke Citroen Xsara WRC-je kapta, aztán Andrea Aghini (Toyota Celica ST205), Gustavo Trelles (Lancia Delta Integrale), Lucky, azaz Luigi Battistoli (ugyancsak Lancia), majd Piero Longhi (Toyota Corolla WRC) következett, de Martin Prokopot (Citroen C2 S1600) és az első női világbajnok Louise Aitken-Walkert (Talbot Sunbeam) is láthatta a nagyérdemű. A közönségkedvencek sem maradhattak otthon a hétvégén, Paolo Dianának (Fiat 131) és Christof Klausnernek (Audi Quattro) azonban komoly kihívói akadtak, a csatorna túloldaláról, Nagy-Britanniából Frank Kelly és Ryan Barrett is úgy döntöttek, hogy Ford Escortjaikkal jelen kell lenniük a miniállamban.

Egy nagy hiányzója is volt a Legendnek, mégpedig Giuseppe Volta, aki tavasszal vesztette életét egy banális közúti balesetben. Beppe versenyzőként, szerelőként, tesztpilótaként, valamint mérnökként és tervezőként is kivette részét a ralisportból, később pedig elkötelezetten ápolta a Lancia raliörökségét. Neki volt köszönhető, hogy az olasz gyár 1986-ban készült prototípusa, az ECV negyed évszázaddal később a Rallylegenden bemutatásra került a nagyközönségnek, sőt, a szerencsések menet közben is láthatták a csodagépet. A szervezők barátjuknak, az esemény lelkes támogatójának is szerveztek egy megemlékezést.

A viadal csütörtök este a rajtceremóniával vette kezdetét, pénteken délelőtt pedig a szokásos I Laghi szakaszon zajlott a shakedown. A völgyet ellepték a szurkolók, akik estére az első, immár sötétben tartott szakaszra sem tágítottak, és fantasztikus hangulatot biztosítottak tűzijátékkal, láncfűrésszel és minden lehetséges módon.

A verseny mezőnye természetesen a Legend Sztárokkal nyitott, majd vegyesen következtek a Historic kategóriába sorolt, a B csoporttal bezáródó időszak masinái, a Myth, azaz a lejárt homologizációjú járgányok, és a WRC-KIT kategória képviselői, a World Rally Car-ok, Kit-Car-ok és a többi, 1996 után homologizált autó.

A san marinói vár tövében futó második szakaszt követően a párosok felautóztak a várban egy kétórás gyűjtőre, ahol a rajongók szürreális körülmények között, impozáns díszletekkel a háttérben, testközelből láthatta az autókat, és találkozhatott a versenyzőkkel. Ezt követte egy újabb kör, így a mezőny vége hajnalban térhetett csak nyugovóra. Az autók a san marinói Olimpiai Stadionban, a közönség számára nyitott parc fermében várakoztak szombat délelőtt, itt is meg lehetett tehát csodálni őket. Szombat délutánra újabb három szakasz volt kijelölve, ezeket is kétszer kellett teljesíteni, így ez a nap is az estébe hajlott. Eközben került sorra a McRae tiszteletére rendezett sajtókonferencia, majd parti is.

Vasárnap a gyártelepen kialakított körgyorsasági szerepelt a programban. Ez csurig telt nézőkkel, akik egyéb lehetőség híján ide kellett, hogy jöjjenek, de talán nem is választottak volna más szakaszt, hiszen az első kör után színre léptek a megemlékezés főszereplői. Sajnos már az esti sajtókonferencián sem vett részt minden előzetesen beharangozott világbajnok, a parádén pedig még kevesebben szerepeltek. A résztvevők előbb mentek egy kört autójukkal, majd a felső részen megálltak, kiszálltak, hogy készüljön néhány interjú, valamint csoportképek az itt helyet foglaló szerencsés nézők előtt. Ezt követően újból autóba ültek, és újabb tiszteletkört tettek meg. Néhányan, köztük Sebastien Loeb nem csak sétakocsikázott, hanem tempósan autózott jópár kört a közönség legnagyobb örömére Citroen C4 WRC-jével. Őt követte Thierry Neuville, akinek bemutatója lett a hétvégi tortán a hab.

Bár inkább a múlt felidézéséről szól a Rallylegend, arról, hogy érezze magát jól versenyző, s néző egyaránt, essen néhány szó az eredményekről: a Historic kategóriában a san marinói Marco Bianchini győzött Lancia 037 Rally-jával, míg a Myth-ben a szintén helyi Simone Romagna 16 szelepes Lancia Delta Integraléjával. A WRC-sek között a 2003-as Ford Focus WRC-t hajtó olasz Luciano Cobbe bizonyult a legjobbnak.

A magyar párosok kitettek magukért, Köbli Károlyék a Myth kategórián belül megnyerték az M2-es géposztályt Skoda Felicia Kit-Car-jukkal. Ugyanitt Vizelli Károlyék másodikak lettek Lada VFTS-ükkel, míg Dudás István Mártonék a negyedikek 2101-es Ladájukkal. A Historic-on belüli H2-es géposztályban a Lada 2107-essel rajthoz álló Hodosi Gáborék az ezüstös pozíciót szerezték meg. Az előfutók között vettek részt a versenyen Nagy Tamásék E46-os BMW-jükkel, Merencsics Árpádék pedig egy Lancia Delta Integraléval indultak, ők azonban nem értek célba. Ladás párosaink látványos autózással lopták be magukat a közönség szívébe, a Vizelli házaspárt pedig külön ki kell emelni, mindenhol keresztben autóztak, méltán lehettünk rájuk büszkék.

 

Fotók a versenyről az albumban találhatók!

 

Andrew

Módosítás: (2017. november 05. vasárnap, 16:14)