Hírek: F.W.R.T.

Az olasz csapat történetével kapcsolatos hírek, információk

 

 

Bertelli WRC-vel menne 2015-ben

A WRC 2-es sorozat élharcosa, Lorenzo Bertelli azt tervezi, hogy a következő szezonban feljebb lép és World Rally Car-ral áll rajthoz a rali világbajnokságon.

Az olasz a világbajnokság második vonalának egyik idei legkonzisztensebb versenyzője, jelenleg három pontos előnnyel vezeti a mezőnyt. Bertelli, aki a híres divatcég, a Prada tulajdonoscsaládjának egyik sarja, már most a továbblépést tervezi, és úgy gondolja, egy WRC program lehet karrierjének újabb állomása.

„A következő éven dolgozunk, és nem gondolom, hogy a továbbiakban a WRC 2-ben fogok versenyezni” – mondta el a 26 éves pilóta. „Lehet, hogy néhány versenyünk WR Car-ral lesz, talán a teljes szezon. Jelenleg úgy gondolom, nagy esély van arra, hogy legalább a szezon felét egy WR Car-ral fussuk.”

Bertelli WRC-s tervei akár meglepőek is lehetnek, hiszen ralis pályafutása csupán 2010-ben indult. A jelenleg egy Ford Fiesta R5-öst – illetve néhány futamon RRC-t – vezető versenyző azonban úgy véli, készen áll a következő kihívásra.

„Ez az első igazi szezonom a WRC 2-ben, de senki sem várta, hogy a címért fogok küzdeni. Magam is meglepődtem ezen kicsit, de elég jó tempót mutattunk az autóval, amikor minden rendben volt. Az biztos, hogy nem tudok versenyre kelni a WR Car-os top srácokkal, de úgy gondolom, jól szórakozhatunk és néhány jó eredményt felmutathatunk a szakaszokon.”

Bertelli eddigi WRC-s tapasztalatai meglehetősen korlátozottak. A ralisport csúcskategóriás járgányával mindezidáig egyszer, a 2012-es Monzai Rally Show-n ment, az aszfaltos versenyen tizennyolcadikként ért célba.

 

Andrew

 

2014. szeptember 21.


 

Lorenzo Bertelli és a ralisport

Interjú a Prada család sarjával

  

Mindössze négy éve ralizik, de két futammal a vége előtt vezeti a 2014-es WRC 2-es bajnokságot Lorenzo Bertelli. Az olasz versenyző társadalmi körökben is híres, hiszen a szerte a világon ismert Prada család tagja.

Bertelli Olaszországban kezdett versenyezni, majd 2011-ben nevezett az akkor az IRC sorozatba tartozó Monte-Carlo Rallye-ra. Abban az évben rajthoz állt három világbajnoki fordulón is, hazája futama mellett a katalán és a wales-i viadalon vett részt. Kezdeti tapasztalatait egy Fiat Abarth 500 R3T-vel gyűjtötte, ezután nyergelt át az összkerékhajtásos N csoportos autókra, 2013-ban pedig már a Ford Fiesta RRC és R5-ös változataival volt látható.

Az idei évben komoly támadást indított ő és csapata a WRC 2-ben, és a versenyképességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Monte-Carlóban és Mexikóban pedig dobogóra állhatott, Szardínián pedig megszerezte a kategóriagyőzelmet.

 

- A hátteredet ismerve hogyan kerültél hirtelen a saras és poros gyorsasági szakaszok reflektorfényébe?

- Szeretem a ralisportot. Autókról szól, a sebességről, a vezetésről, a tájról, és úgy gondolom, ez összességében csodálatos. Ez olyan, mint mikor megkérdezik az embereket, miért is szeretik a focit, akik azt mondják, csak úgy. Szórakozásból kezdtem el ralizni. Ki akartam próbálni azt, hogy milyen a közutakon versenyezni. Az első versenyemen tulajdonképpen semmit sem tudtam a ralizásról, semmi többet, mint hogy láttam videókat Colin McRae-ről vagy Petter Solbergről, de érdekelt az autósport világa és úgy hangzott a ralisport, mint a vezetés egy szórakoztató módja.   

- Hogyan és mikor kezdődött ez az egész?

- Tulajdonképpen az első alkalom, amikor raliversenyt láttam, akkor volt, amikor az első alkalommal indultam versenyen. Ez négy évvel ezelőtt történt egy kis „ronde” versenyen Olaszországban. Toszkánából származom, de Milánóban élek. Milánóban nincsenek raliversenyek, az embereket ott a futball és a divat érdekli inkább. Lombardiában és Toszkánában jelen van a ralisport, de amikor fiatalabb voltam, nem ismertem még ezt.

- Az idei szezon elég trükkös a WRC 2 számára, mivel korlátozott azon versenyeknek a száma, ahol pontot szerezhettek. A ralisport ráadásul nem csak a feltételekkel kapcsolatos tapasztalatokról, valamint a gyors vezetésről szól, hanem a tervezésről és a taktikázásról is, ami a kihívások nagy része is most.

- Igen, nagyon nehéz dönteni, mivel összesen hét versenyt jelölhetünk meg, ahol pontokat gyűjtünk, amiből kiejthetjük a legrosszabb versenyt. Ez a rendszer nehézzé teszi az évad során, hogy beazonosítsuk a valódi bajnoki riválisokat. Valaki ezt a versenyt választja, valaki valamelyik másikat, úgyhogy nehéz megítélni, ki is vezeti valójában a bajnokságot.

- Hogyan álltatok neki a bajnokságnak, ki hozta meg a döntést, hogy melyik versenyre neveztek?

- Általában az enyém a döntés, de megbeszélem azt a csapattal. Érdekes ez, mivel csak egyet hibázhatsz egy versenyen. Személy szerint ha meg akarnánk nyerni a bajnokságot, újabb győzelmet kellene aratnunk, máskülönben a szerencsére is szükségünk lenne, máskülönben ugyanakkor elégedett vagyok, mivel más céllal vágtunk neki és most vezetünk, ami egyébként jó eredmény.

- A WRC 2-es szardíniai győzelmed egy jó emlék.

- Igen, az hihetetlen volt és fantasztikus. Két évvel azután jött, hogy először vettem részt világbajnoki futamon és egy évvel az első világbajnoki dobogóm után. Ez volt az első győzelmem a rali világbajnokságon, valamint az első alkalom, hogy az abszolút értékelésben is pontot szereztem. Természetesen fantasztikus volt győzni.

- Milyenek az emlékeid a többi versenyről?

- Jó eredményeink voltak Monte-Carlóban és Mexikóban, teljesen másfajta versenyeken. Idén már negyedszerre indultam Monte-Carlóban, de a három korábbi kísérlet alkalmával sosem értem célba, úgyhogy a legfontosabb dolog a verseny befejezése volt számomra, a második hellyel pedig boldog voltam. Mexikóban csatában voltunk a győzelemért, de hibáztunk, és végül a második helyre érkeztünk így is, úgyhogy az is egy jó eredmény volt.

- Voltak csalódások is?

- A svédországi eredmény miatt frusztráltabb voltam, mivel nagyon versenyképesek voltunk. A dobogón lehettünk volna, de gondunk volt az autóval, és a hatodik helyen végeztünk. Kicsit frusztráló, de végül pozitív és boldog voltam.

- Az elején egy kétkerékhajtásos Fiat Abarth 500 volánja mögött kezdted, azt követően léptél felfelé az N csoport, majd az RRC, illetve az R5 felé.

- Szerintem az N csoportos kocsi egy jó autó a tanulásra, de nem lehet nyomni neki mindig. Úgy gondolom, be kell osztani az autót, úgyhogy nem tudod megmutatni az igazi képességeidet. Szükséged van egy olyan autóra, ami megfelel a vezetési stílusodnak, véleményem szerint az R5-ös vagy a regionális (RRC) autókkal ezt meg lehet tenni.

- Mit gondolsz a versenyzők számára elérhető választékról? Néha RRC-t használsz, néha R5-ös autót. Mi az oka a váltásoknak és mik az előnyei az egyes típusoknak?

- Úgy gondolom, az R5 nagyon gyors a tiszta és gyors részeken, az RRC pedig a töredezett utakon gyorsabb. Nem igazán arról van szó, hogy melyik a gyorsabb autó, talán valaki gyorsabb ilyen körülmények között, valaki pedig másak között. Inkább arról van szó, hogy az R5-nek nem lehet mindig nyomni, például nehéz körülmények között, mivel kockáztatod, hogy megsérül az autó, lelassíthatsz inkább, és vesztesz a kocsi versenyképességéből. A különböző autók különféle megközelítést igényelnek.

- A 2013-as év közepén nagy váltás történt nálad, amikor Mitia Dottával folytattad a versenyzést, aki Giandomenico Basso navigátora volt kilenc évig, együtt két Európa-bajnokságot is nyertek.

- Mitiával tavaly, a szezon közben kezdtünk el dolgozni. Fordulópont volt számomra. Máshogy kezdtem el dolgozni. Lorenzo Granai-jal, a korábbi navigátorommal nagyszerű volt tanulni és elkezdeni a kalandot, de most már Mitia van jelen, akivel nagyon jó a kapcsolatom. Nagyon boldog vagyok, hogy ő a navigátorom.

- Más is segített ezen az úton?

- Nagyon sok más embertől is kaptam segítséget, mint például Piero Liattitól és Carlo Cassinától is folyamatosan. Carlo egy nagyszerű barát, ráadásul sokat tud a sportról. Úgy gondolom, nagyszerű, ahogyan dolgozik velem, szórakoztató a dolog. Nagyon sok tanácsot tud adni. Ezek a srácok kezdtek el képezni engem két és fél évvel ezelőtt, sok mindenre megtanítottak, hogy hogyan kell jó döntéseket hozni és hogy hogyan kell ezt profi módon csinálni. Nagyra becsülöm őket.

- A Pirellivel történő együttműködés azért van, hogy olasz családként működjenek a dolgok?

- Nagy öröm, hogy a Pirelli a gumitámogatónk, szerintem jó munkát végzünk velük. Nagyon pozitívan nézek a jövő elé, talán jövőre is együtt fogunk velük működni. Igen, pontosan, jó az is, hogy egy olasz márkával dolgozhatunk együtt!

- Tavaly több minden miatt is felkeltetted a rali világbajnokság figyelmét. Először is az autóid feltűnő, katonai jellegű sötétzöld matt színben pompáztak. Mi ennek az oka?

- Valami szép, érdekes, más dolgot akartam, hogy az emberek megjegyezzenek bennünket. Korábban az autóinknak szokásos színei voltak, de azt mondtam, ki akarok próbálni valami mást, próbáljunk meg egy matt színt. Matt feketét használtak már, úgyhogy használjunk valami katonait. Jól néz ki ez. Segített, hogy egy saját márkaképet alakítsak ki, úgy gondolom, működik is. Szeretek olyan dolgokat csinálni, amik komolyan néznek ki.

- A második dolog: mi a „Fuckmatie” sztori, mely szó adja a ralicsapatod nevét? Menet közben az „u” betű megfordult, aminek örülnek az emberek!

- Nagyjából semmit sem jelent. Hosszú történet, amikor fiatalabb voltam, az iskolai barátaimmal olyan szavakat mondtunk, amiknek nem volt értelme, ez is olyan volt, amit mondtunk. Általában Olaszországban „a” betűvel írnák inkább, mint „u”-val, de ahogyan az angolok és a világ betűzi, annak megfelelően „u”-val írom, úgyhogy „fuch”-nak hangzik, de nem az. Úgy mondjuk, mint a „fake”-et, olaszul úgy írnánk, mint a fake. Ha megfelelően akarnánk kiejteni angolul, „fuck”-nak kéne írni, mivel az emberek úgy gondolják, így kell mondani. Ez valami olyanná vált számunkra, mint a jó szerencse szimbóluma.

- Mi a karrierterved ralisportban? Van egy út, amit követni szeretnél?

- Az a célom, hogy fejlődjek, amennyire tudok, amilyen gyorsan csak tudok, mivel folytatni akarom. Nem szeretek csak szórakozásból sportolni, eredményeket akarok elérni. Amint meglátom, hogy nem tudok további eredményeket elérni, úgy gondolom, leállok és valami mást fogok csinálni. Számomra a ralisport egyfajta esély, hogy megvalósítsam az álmaimat. Végül majd le kell tennem az álmaimról és el kell kezdenem dolgozni a családért, ami több, mint hogy táskákat adunk el. Sok minden van, nem csak a táskákról szól a dolog.

 

Bertelli mindezek előtt azonban még azt tervezi, hogy feljebb lép, és 2015-ben WRC autóval próbálja ki magát a rali világbajnokságon.

 

Andrew

  

2014. október 11.


 

Készen áll a WRC-re Bertelli

Lorenzo Bertelli kilencvenkilenc százalékig biztos benne, hogy a WRC 2-ről egy teljes szezonos World Rally Car-os programra fog váltani 2015-ben, hogy felgyorsítsa versenyzői pályafutását.

Az olasz közel áll az M-Sporttal egy megállapodáshoz, hogy a következős szezon mind a tizenhárom futamán ott lehessen egy Ford Fiesta RS WRC-vel. A váltás elég nagy lépést jelentene a 26 éves pilóta számára, aki 2012-től résztvevője a WRC 2-es sorozatnak.

Bertelli a wrc.com-nak nyilatkozott, melynek során elmondta, a döntést, miszerint egy csúcskategóriás kocsiba ül, az is befolyásolta, hogy lassan el kell kezdenie a munkát az édesanyja, Miuccia által vezetett Prada divatháznál.

„Nem hinném, hogy sok olyan év áll előttem, melyek során a sportot tudnám élvezni, mivel a családi cégnél kell dolgoznom” – magyarázta az idén a WRC 2-es sorozat harmadik helyén végző versenyző. „Komolyan kell így most vennem a ralizást. Nem mókázás ez számomra. Idén sokat fejlődtünk, és oké, néhány ember azt mondta, jobb lenne maradni és megpróbálni megnyerni a WRC 2-t, de én inkább emeltem az elvárást. Ez a nehezebb út, de úgy gondolom, az érdekesebb és a kihívásokkal telibb. Szeretem nagy kihívások elé állítani magam.”

A következő szezonban a tapasztalt Giovanni Bernacchini fogja segíteni Bertellit, aki idén Nasser Al-Attiyah navigátoraként megnyerte a WRC 2-es bajnokságot. Az olasz múlt héten csatlakozott honfitársához, miután a pilóta korábbi navigátora, Mitia Dotta a Moto GP-ben vállalt szerepet. A páros decemberben fog először együtt autóba ülni egy teszten, ami már a szezonnyitó Monte-Carlo Rallye felkészülésének jegyében zajlik. Bertelli azt mondja, a hercegségi, illetve az idény további részének eredményei fogják meghatározni a 2016-os terveit. „A többi Fiestához fogom mérni magam, megnézzük, mi történik. Ha azt kezdem el észrevenni, hogy az eredményeim nem fejlődnek versenyről versenyre, akkor talán be is fejezem a következő év végén. De ha azt látom, hogy sokat fejlődök, megnézzük 2016-ot. Nincs pontos cél. Minden a fejlődésről szól.”

Annak ellenére, hogy saját maga fogalmazhatja meg elvárásait a teljesítményére vonatkozóan, Bertelli nem gondolja, hogy egyszerű dolga lesz. „Ez egy másfajta nyomás” – mondta. „Oké, kívülről könnyűnek tűnhet a pénz miatt. A nyomás azonban, amit magamra helyezek, nagy, mivel bizonyítanom kell, nem a pénzről szól ez az egész, hanem a vezetői képességeimről. És elég gyorsan meg kell tennem mindezt.”

 

Andrew

 

2014. november 28.


 

Ezért állt ki Bertelli Korzikán

Lorenzo Bertelli és Lorenzo Granai csapata, az F.W.R.T. közleményt adott ki a páros Korzika Rally-n történt kiállása miatt. A kettős az utolsó szakaszt, azaz a Power Stage-et megelőző gyűjtőben adta le a menetlevelet.

 

Tárgy: Tour de Corse 2015 – A 37-es rajtszámú versenyző kiállása

Az F.W.R.T. az alábbiakban kívánja megmagyarázni Lorenzo Bertelli kiállásának okát, mely a 2015-ös Tour de Corse kilencedik, Bisinao – Agosta Plage szakasza előtt történt.

A proprianoi gyűjtőben azt mondták a legénységnek, hogy a Power Stage rajtsorrendje módosításra került, őket a WRC-s csoport végére tették Stephane Lefebvre-rel és Martin Prokoppal együtt.

Legénységünk kiállása nem annak volt köszönhető, hogy kizárták az élő TV-s közvetítésből, hanem annak, hogy az FIA szabályai azt mondják ki, hogy a vasárnapi rajtsorrend a szombati fordított eredménylistának kell, hogy megfeleljen. Ebben az esetben minden versenyző azt a rajtpozíciót kapja, amit megérdemel.

Csapatunk megérti a Promoter okait, aki úgy alakítja a rajtsorrendet, hogy az megfeleljen az elvárásainak. Amit nem tudunk elfogadni, hogy hiányzik egy szabály, ami eldönti ezt a sorrendet, ennek pedig fairnek kellene lenni mindenki számára, senkit sem szabadna tehát jobban büntetni, mint másokat, mivel az adás és képi anyagok szempontján túl a sporteredményeket is érinti ez.

Nem egy játék ez, és nem ez az első alkalom, amikor a legénységünket így kezelik (pl. 2015-ös Ausztrál Rally).

A kilencedik gyorsasági szakasz előtt a versenyzőnk tizennegyedik volt a WRC-s versenyzők között, Kubica és Neuville előtt állt, akik korábban mindketten Rally 2-ztek (Ogier is Rally 2-zött, de az utolsó napon megelőzte Lorenzót), a Promoter azonban azt mondta, Bertellit, Prokopot és Lefevbre-t a csoport végére mozgatják, Neuville-t és Kubicát meghagyva az eredeti rajtpozíciójukban.

A döntéssel kapcsolatos válaszuk az volt, hogy Neuville-nek és Kubicának esélye van a Power Stage megnyerésére.

Az útfeltételek (főleg aszfalton) nagyon gyorsan, minden autó után változnak, ez pedig hatással lehet egy autó szakaszon mutatott teljesítményére, a gumi és a beállítás megválasztását pedig ennek megfelelően kell fontolóra venni.

Csapatunk nem tudja elfogadni, hogy néhány versenyző előnyhöz jut ennek a döntésnek a következtében, míg mások nem.

 

Andrew

 

2015. október 14.


 

Bertelli kész a folytatásra

Jövőre is a rali világbajnokságon folytatja Lorenzo Bertelli, aki megkezdi második szezonját a World Rally Car-os versenyzők között.

A WRC 2-es sorozatban tavaly harmadikként végző, a saját csapatának, az F.W.R.T.-nek a színeiben versenyző olasz idén váltott kategóriát és állt rajthoz egy Ford Fiesta WRC-vel a 2015-ös szezon tizenkét futamán.

„Hamarosan döntést hozok, ugyanakkor kell még beszélnem néhány emberrel” – nyilatkozta Bertelli a wrc.com-nak néhány nappal ezelőtt. „Azt mondanám, hogy nagy valószínűséggel itt leszek ismét, de nem vagyok még száz százalékig biztos ebben. Nem tudom, hogy ugyanez lesz-e a felállás a saját csapatommal. Ez az egyik dolog, amiben meg kell egyezni.”

A Prada család 27 esztendős sarja nem egészen két év alatt jutott el egy N csoportos Subarutól a Fiesta WRC változatáig. Ez azt jelentette, hogy sok tanulnivalója akadt, amit a célba érkezési aránya is jól mutat. Bertelli idei szezonjának csúcspontjai a Finnországban és Wales-ben szerzett tízedik helyezések voltak, emellett elég sokszor esett el, ami ugyanakkor hasznára vált, legalábbis így véli.

„Nem volt olyan jó ez a szezon, a vége azonban jónak bizonyult” – mondta. „Sok bajban volt részem idén és sok kiesésben is, ez az, ahogyan mennek a dolog, de nem akarom így befejezni. Folytatni akarom, és a következő évben meg fogok próbálni egy nagyobb előrelépést tenni. Sokat tanultam a hibáimból, amiket idén elkövettem, és bizonyosan több területen is fejlődni tudok.”

Nem sokkal ezután be is jelentette Bertelli, hogy ott lesz a 2016-os világbajnokságon, azonban nem a saját csapatával, a közlemény szerint a kapuit bezáró F.W.R.T.-vel folytatja, hanem az M-Sporttal. Az alakulat szóvívője elmondta, ezzel a lépéssel tehermentesül a pilóta a csapatmenedzseri teendők alól és kizárólag a versenyzésre tud koncentrálni.

Bertelli, aki új navigátorral, Simone Scattolinnel fog csatába szállni, egy, a kínai futam kivételével ott lesz a sorozat összes viadalán. A pilóta egyes hírek szerint egy ugyanolyan dekorációval ellátott kocsival áll rajthoz, mint amilyennel idén futott, más források szerint azonban a külsőn is változtatnak. Azt sem tudni még, hogy csapatként neveznek-e a világbajnokságra és ha igen, annak mi lesz a neve. Ami azonban feltételezhető, hogy továbbra is a Pirelli abroncsait fogja használni Bertelli.

 

Andrew

 

2015. november 27.

Módosítás: (2015. december 02. szerda, 04:58)