Hírek: Autotek

A brit csapat történetével kapcsolatos hírek, információk


 

Interjú Ked Skidmore-ral, az Autotek vezetőjével

 

A brit csapat régóta jelen van a rali világbajnokságon, korábban a PWRC-ben vitézkedtek, manapság pedig a WRC 2-ben képviseltetik magukat, illetve a DMACK gumigyárat. Emellett állandó résztvevői a közel-keleti rali bajnokságnak, és néha WRC-t is indítanak a világbajnokság. A superally.hu-nak az alakulat vezetője, Ken Skidmore adott interjút.

- Gratulálok a három, a WRC 2-es, a WRC 2 Team és a közel-keleti bajnoki címhez! Hogyan értékeli a szezont?

- 2014 egy nagyszerű év volt számunkra, versenyzőink az első és a második helyen végeztek a WRC 2-ben, míg harmadik pilótánk, Ott Tanak egy teljes éves rali világbajnoki szerződést írhatott alá 2015-re. Egy óriási év volt ez, amit Nasser tízedik és az Autotek tizenegyedik közel-keleti címe még jobbá tett.

- A magyar rajongók talán nem annyira ismerik az Autoteket. Mikor alapították a csapatot és mik voltak annak fontosabb mérföldkövei?

- Az Autoteket 1991-ben alapítottuk eredetileg raliautók építésére, aztán kezdtünk el a versenyeken is támogatást adni a különböző ügyfelek számára, végül elérkeztünk oda, hogy egy érkezz meg és vezess csapat legyünk. Az első FIA futamgyőzelmünket Henning Solberggel arattuk 2001-ben egy Toyota WRC autóval, az első közel-keleti győzelmünk 2002-ben történt Jean-Pierre Nasrallahhal és egy Subaru WRC autóval, a legjobb világbajnoki eredményünk pedig a 2012-es argentin negyedik helyezés Martin Prokoppal egy Fiesta WRC-vel és a DMACK gumikkal. Ötvenöt közel-keleti futamot nyertünk Nasser Al-Attiyah-val, 2006-ban PWRC bajnokok lettünk az N csoportos Subaruval és természetesen itt vannak a nagyszerű eredmények, amiket 2014-ben értünk el.

- Manapság a Fordok különböző típusaival, az ugyanabba a kategóriába tartozó Fiesta RRC-vel és a Fiesta R5-ös változatával versenyeznek. Hogyan tudná őket összehasonlítani a teljesítmény, a megbízhatóság és az üzemeltetési költségek szempontjából?

- A Fiesta RRC és az R5 is nagyon versenyképes járművek, teljesítmény oldalról az R5-nek van előnye, mivel gyorsabb, ugyanakkor mindkét modell nagyon megbízható. Az RRC, ami alapvetően egy WRC autó nyilvánvalóan erősebb. Úgyszintén mivel az RRC egy WRC autó kisebb szűkítővel, sokkal drágább futtatni és karbantartani, mint az R5-ös verziót. Az R5-ös autó az FIA költségsapkájával rendelkezik, így a beszerzési ára és az újraépítéshez szükséges tartalék alkatrészek költsége sokkal alacsonyabb.

- Az Autotek Subarukat is versenyeztetett. Milyen kapcsolatot tudott kialakítani a versenyautókat tervező és építő cégekkel, a Prodrive-val és az M-Sporttal? Odafigyelnek ők a visszajelzésekre, történnek fejlesztések ezek alapján?

- Az Autotek mindig is szerencsés volt, hogy remek kapcsolatot ápolhatott mind a Prodrive-val, mind az M-Sporttal, a vezetőségi szinttől a mérnökökön keresztül azokig a srácokig, akik a szervizparkban valamint a gyárakban dolgoznak. A versenyeken általában van velünk egy mérnök, most az M-Sporttól, úgyhogy bármilyen problémát, visszacsatolást meg tudunk osztani azonnal. Rendszeres megbeszélések vannak az R5 tervezői és az Autotek között, mivel mindannyian ugyanazért a célért dolgozunk, hogy a lehető leggyorsabbá és legmegbízhatóbbá tegyük az autókat.

- 2014-ben Nasser Al-Attiyah, Ott Tanak és Jari Ketomaa személyében három csúcsversenyzője volt a WRC 2-ben. Mi a különbség köztük az autók beállítását illetően, valamint abban, ahogyan az autót használják?

- Mindhárom versenyzőnk, Nasser, Jari és Ott is nagyon profi, Ott és Jari tudott abból profitálni, hogy egy csapatban, a Drive DMACK-nál versenyeztek, úgyhogy megvolt a lehetőségük arra, hogy rengeteg információt osszanak meg egymással, az év végére az autóiknak a beállítása virtuálisan ugyanolyanok voltak.

Nasser abból húzott hasznot, hogy sok programot csinált és mindig egyfajta autót vezetett, ebben az évben mind a közel-keleti bajnokságban, mind a WRC 2-ben versenyzett, úgyhogy nagyon sokat ült a Fiesta RRC-ben, így nagyon könnyen megtalálja azt a beállítást, amire szüksége van. Nassernek talán egy kicsit nagyobb a tapasztalat, úgyhogy könnyebb számára az, hogy kontrollálja a sebességet a durvább versenyeken, amivel meg tudja óvni az autóját.

- Mi volt az idény legemlékezetesebb története az ön számára?

- Finnországban a második szakasz után négy autotekes kocsi volt az RC2 első négy pozíciójában! Lengyelországban Ott Tanakot és Jari Ketomaa-t meg kellett kérni, hogy lassítsanak le, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a DMACK gumijaik olyan előnyt biztosítanak számukra, amivel külön osztályt képviseltek. Az intenzív csata Jari és Nasser között Portugáliában és Ausztráliában, aztán természetesen a körömrágóan izgalmas WRC 2-es befejezés Nagy Britanniában.

- A következő szezonra mik a terveik?

- 2015-ben is meg akarjuk védeni a közel-keleti bajnoki címet Nasserrel és a Fiesta RRC-vel. Remélhetőleg Nasser öccse is csatlakozik hozzánk egy másik Fiesta RRC-vel, a 2015-ös WRC 2-es programon pedig dolgozunk még.

- Mi lehet a csúcspont egy olyan csapat számára, mint amilyen az Autotek is? Tervezi, hogy WRC-t futtasson egy teljes idényben?

- Ha eljönne a lehetőség arra, hogy esély legyen egy WRC autóval egy teljes szezonra, ez egy olyan dolog lenne, amit meg kellene gondolnunk, jelenleg azonban a WRC 2 és a közel-keleti bajnokság a privát csapatok számára azok a remek bajnokságok, ahol versenyezhetnek. Szoros a versengés, nagyszerű szórakozás és nagy barátságok vannak a rivális szervizcsapatok között.

- Köszönöm az interjút!

 

Andrew

 

2014. december 27.


 

Mért váltott Al-Attiyah Pirellire?

És miért vált R5-ös autóra?


A Portugál Rally szervizparkjában egyszer csak Pirelli gumik és az olasz gumigyártó matricái kerültek fel Nasser Al-Attiyah, valamint Yazeed Al Rajhi Ford Fiesta RRC-jire.

Matteo Braga, a Pirelli vezető mérnöke megerősítette, hogy az utolsó pillanatban született meg ez a döntés. „Az oka, ami miatt váltottak, szerintem az, hogy a mi gumijaink gyorsabbak! – viccelődött a szakember. „Az ok az, hogy a mi gumijainknak meglehetősen merev a konstrukciója, a mintázata és az összetétele. Emiatt összességében jobban dolgozik a gumi a kevésbé erős autókon, mint amilyenek a WRC 2-esek is, a súly csökkentése pedig egy olyan dolog, ami segíti a tehetetlenséget. Láthattuk Abdulaziz Al-Kuwari teljesítményét a Pirelliken Argentínában és a Közel-Keleten.”

Al-Attiyah csapatvezetője, Ken Skidmore ugyanezt erősítette meg. „Ha visszaemlékszünk Mexikóra, Yuriy Protasov nagyon-nagyon gyors volt a Pirelli gumikon. Argentínában mind Protasov, mind Abdulaziz Al-Kuwari gyors volt a Pirelliken. Most jövünk az Irán Rally-ról, ahol Abdulaziz Pirelliken ment, Nasser pedig Michelineken, és nagy csatára volt szüksége Abdulazizzal, hogy legyőzze őt, egy nagyon szoros verseny volt az. Portugáliára volt egy szett tesztgumink a Pirellitől, egy szett tesztgumink a DMACK-tól és a normál tesztgumik a Michelintől. Egy összehasonlító tesztet végeztünk hétfőn, a verseny előtti. Az RRC autón az ötkilométeres tesztpályán, amit használtunk, a Pirelli és a DMACK jelentősen gyorsabb volt, mint a Michelin. Portugáliában óriási WRC 2-es nevezői létszám volt, Nasser pedig úgy érezte, ahhoz, hogy esélye legyen bárkivel megküzdeni, a lehető leggyorsabb gumira van szüksége. Portugália lesz a legnagyobb WRC 2-es verseny, amit valaha láttunk” – mondta el Skidmore, az Autotek csapatának vezetője.

Az abroncskérdést az a tény is bonyolította a Portugál Rally-n, hogy a DMACK-kal ellenététben a Pirelli és a Michelin a kemény összetételt jelölte meg elsődlegesnek a viadalra. Mint a versenyhétvége során kiderült, az opciós lágyabb gumik voltak a gyorsabbak, ezekkel tehát jól kellett bánni a viadal során a limitált darabszám miatt. Végül Al-Attiyah döntése jónak bizonyult, és megnyerte a WRC 2-es küzdelmeket.

 

Autóváltás is láthatáron

Al-Attiyah két WRC 2-es futamon indult eddig idén, és mindkettőt megnyerte a Ford Fiesta RRC-vel, így joggal bízik a tavalyi bajnoki címe megvédésében. A kocsi, melyet 2014-ben is hajtott, nagyszerűen birkózik meg a durva körülményekkel, a katari azonban úgy véli, hogy a Fiesta R5-ös változata jobb lehet az olyan villámgyors pályákon, mint amik Lengyelországban is várnak a mezőnyre.

„Tudom, hogy az R5-ös gyorsabb, nekünk azonban egy RRC autónk van, amit szeretek, mert padlógázon lehet vele menni mindenhol” – nyilatkozta portugál győzelmét követően Al-Attiyah. „Most azonban azon gondolkodunk, hogy egy R5-öst használjunk Lengyelországban, mivel az egy gyorsabb kocsi lesz ott.”

A váltás Al-Attiyah számára nem okozhat különösebb problémát, hiszen a részére az autót biztosító Autotek csapata megfelelő tapasztalatokkal bír a Fiesta R5-össel is.

Az idén – beleértve a Dakar Rally-t is – minden tereprali versenyt, az összes közel-keleti bajnoki futamot és mindegyik WRC 2-es viadalát megnyerő pilóta azt mondja, a csere mindössze a Lengyel Rally-ra szólna, a további WRC 2-es fordulókra visszatérne a Regional Rally Car-hoz. Célja, hogy megvédje a WRC 2-es bajnoki címet, emellett azonban el szeretné hódítani ismét a közel-keleti trófeát, valamint a tereprali világkupát is.

 

Andrew

 

2015. június 9.

Módosítás: (2018. szeptember 01. szombat, 15:51)