Hírek: RK World Rally Team

A Robert Kubica csapatával kapcslatos hírek, információk

 

 

Kubica csak top autóval marad a raliban

Robert Kubica hangsúlyozta, csak akkor marad a ralisportban, ha egy élvonalbeli ülést kap a világbajnokság következő szezonjára.

A lengyel versenyző, aki úton van a WRC 2 bajnoki címe felé, elmondta, élvezi első ralis szezonját, de csak úgy maradna a következő idényre, ha magasabb szinten versenyezhetne.

„Abban az esetben érdekel csak a folytatás, ha kapnék egy jó lehetőséget” – nyilatkozta Kubica. „A következő hetekben lesznek megbeszélések, hogy megnézzük, mit csinálhatunk. Még nem döntöttem. Ha a ralisportban nem lesz jó lehetőség, lehet, hogy visszamegyek pályaversenyezni. Magas szintű, professzionális bajnokságból, a Forma-1-ből jöttem, és ha ilyenből érkezik az ember, nehéz ugyanolyan szintet elérni. Ha a ralisportban folytatnám, jó programra lenne szükségem jó versenyekkel és sok teszttel, hogy tudjak javulni és fejlődni. Azt láttam, hogy jó munkát tudok végezni a versenyeken, de hosszú még az út előttem.”

 

Az M-Sport vadászik Kubicára

A 2008-as Kanadai Nagydíj győztese a Citroennel és az M-Sporttal is folytat megbeszéléseket.

A brit csapat tulajdonosa, Malcolm Wilson a következőket mondta el: „Igen, tárgyalunk Roberttel, de több versenyzővel is tárgyalunk a következő szezonról. Minden lehetőség rendelkezésre áll arra, hogy megszerezzük őt. Nem kérdés, a sebessége megvan, és azt gondolom, még nagyobb tempóra is képes lehet. Egy dolog biztos, ha ő érkezne, nagyon jól bánnánk vele.”

 

Andrew

 

2013. oktüber 14.


 

A Citroen fekete napja

 

A Brit Rally második napja gyászosan alakult a Citroen számára. Előbb a második csapat versenyzője, az élete első világbajnoki WRC-s bevetését teljesítő Robert Kubica csúszott le a pályáról, majd az egyes számú alakulat pilótája, Mikko Hirvonen DS3 WRC-je repült le az útról és borult fel. Egyikük sem tudott továbbmenni.

Az új navigátorral, Michel Ferrarával induló Kubica a nap nyitószakaszán hibázott. „Rosszul becsültem meg a tapadást a féktávon” – mondta el a lengyel. „Úgy gondolom, hibát követtem, mivel nem vettem figyelembe az úton lévő sarat, és amikor fékeztem, az első kerekek blokkoltak. Megpróbáltam a kézifékkel korrigálni, de elfogyott az út. Volt egy meredély, és fejjel lefelé álltunk meg.

Kár érte, mert nem is nagyon nyomtam, rajtavesztem a felszín változásán. Az előtte lévő kanyarban jó volt a tapadás, itt viszont több sár volt a féktávon.”

Kubica autóját egész nap nem tudták kiszedni a világbajnoki futam és az azt kísérő nemzeti verseny miatt. „Nem hinném, hogy nagyon megsérült, attól függetlenül, hogy három méter mélyen van. Ez egy lágy félbukfenc volt. Nem éreztem nagy balesetnek. Remélhetőleg visszaállhatok. Sajnálatos, egy apró tévedés, és így végeztük.”

A francia cég tehát három autójából máris elvesztett egyet, de a nap közbeni szervizparkba már csak egy érkezett. A kör utolsó gyorsaságiján navigátora kihagyása következtében ugyanis Mikko Hirvonen is összetörte Citroenjét.

 

Andrew

 

2013. november 16.


 

Kubicát nem lassítják a balesetek

Robert Kubica azt mondja, nem fog változtatni hozzáállásán, ugyanis akkor tanul, ha a lehető leggyorsabban próbál menni. A korábbi Forma-1-es pilóta még a Svéd Rally előtt beszélt erről, amikor már két olyan világbajnoki futamon volt túl, melyeken WRC-t vezetett. Az elsőn, a 2013-as Brit Rally-n kétszer is összetörte Citroenjét, majd az idei szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-n a dobogóért csatázva esett el egy Forddal.

A lengyel sztár elmondta, továbbra is keményen fogja nyomni, hogy minél többet tanulhasson a raliban. „Csak akkor tanulsz meg igazán gyorsan menni, ha gyorsan is mész. Ha lassan vezetsz, sok dolog soha nem fog megtörténni, és nem tanulsz” – magyarázta Kubica.

„Egy nap az lesz a célom, hogy a győzelemért harcolhassak, és fel kell fedeznem azokat a dolgokat, melyekkel a jövőben a ralihoz viszonyulhatok. Ez az ára, amit fizetek. A tapasztalatom és a sebességem nem járnak együtt. Mehetsz és befejezhetsz egy versenyt kilométerenként 2,5 másodperccel lemaradva az élmezőnytől, de sokkal kevesebbet tanulsz, mintha gyorsan mennél.

Ezeket a kocsikat az erőre tervezték, úgy vannak kialakítva, hogy nagy terhelést vigyenek át. De ha lassan megyek, nem terhelem a gumikat, nincsen tapadás, ami több meleg helyzetet is eredményez.

Nem ennyire egyszerű ez, az emberek azt gondolják, ha lassan megyek, jobb leszek, de ha lassan megyek, több meleg helyzetben lesz részem.”

Kubica arról is szót ejtett, hogy a Forma-1-ben eltöltött ideje nem feltétlenül jelent segítséget neki abban, hogy hogyan kell egy raliautót kezelni.

„Az F1 teljesen más, a képességek, amit az F1-ből hoztam, nem befolyásolnak negatívan, de nem is mindig segítenek.

Az F1-ben kihasználod a teljes tapadást és kihasználod a rendelkezésedre álló teljes útfelületet, minden tökéletesen zajlik.

A raliban fontolóra kell venned mindig, hogy nem tudod, mekkora a tapadás, és nehéz kitalálni, hogyan néz ki a kanyar. Nem ugyanaz.”

 

Andrew

 

2014. február 13.


 

Megrovást kapott Kubica

Robert Kubica és navigátora, Maciej Szczepaniak megrovást kaptak a Svéd Rally versenyfelügyelőitől, mivel nem tartották be a biztonsági előírásokat, miután a verseny 14. gyorsasági szakaszán lecsúsztak az útról. 

Mads Ostberg és Jonas Andersson a verseny pénteki napjának második körében a rammeni szakaszon versenytempóban érkezett meg a lengyel páros Ford Fiesta WRC-jéhez, amit annak legénysége és a nézők próbáltak az árokból az útra visszatenni. A norvég Citroenje majdnem elütött egy segíteni próbáló hölgyet. Ostberg később elmondta, semmi figyelmeztetést nem kapott, hogy autó lenne az út szélén.

Miután megnézték az esetről készült videofelvételeket és meghallgatták az érintett párosokat, a versenyfelügyelők úgy találták, hogy az RK M-Sport World Rally Team párosa elmulasztotta kitenni az elakadásjelző háromszöget, ami az érkező autókat figyelmeztette volna a veszélyre.

Kubicáék elmondták, elküldtek egy pályabírónak hitt embert, hogy figyelmeztesse a többi versenyzőt.

Az FIA útmutatói szerint a megrováson túl Kubicának és Szczepaniaknak két biztonsági tájékoztatón is részt kell vennie.

 

Andrew

 

2014. február 17.


 

Mélyinterjú Robert Kubicával

A wrc.com egy őszinte és feltáró beszélgetést folytatott Robert Kubicával, melyben a lengyel versenyző rali világbajnoki karrierjének kezdeti nehézségeit elemzi és beszél arról, hogy miért bántja az, hogy a fejlődés miatt vissza kell lépnie.

Robert Kubica siet. Nem neki való, hogy a rali világbajnokság kiegészítő sorozataiban fejlődjön. Csupán hét, 2013-ban futott WRC 2-es futam után ebben az évben teljes programot csinál egy World Rally Car-ral.

Az eddigi öt hónap nehéz volt. A háttere és a súlyos kéz- és lábsérüléséből történő felépülése miatt az autósport egyik legfelkapottabb neve az övé, így nem élvezheti azt a luxust, hogy a reflektorfénytől távol, csendben építgesse karrierjét. Tanulóidőszaka kamerák kereszttűzében, újságírók kíváncsi szemei előtt zajlik.

Ez az útja annak, akit egyszer Forma-1-es bajnoknak jósoltak. Miután Ford Fiesta RS WRC-jét négy futam során nyolcszor volt balesete, a 29 éves lengyel elfogadta, valamit változtatnia kell. Képletesen a fékre lépett, feláldozott valamennyit a kétségtelen sebességéből, lassított az itinerén és egy hibamentes célba érkezésre koncentrált az ebben a hónapban megrendezett argentin viadalon.

A végeredmény a hatodik hely volt, de nem kétséges, mennyire is volt nehéz Kubica számára meggyőzni saját magát, hogy a fejlődéshez az szükséges, hogy a megközelítésében visszafelé mozduljon.

„Emlékeznem kell, hogy a ralisportba a zárt pályás versenyzés csúcskategóriájából jöttem” – mondja. „Ott versenyképesnek bizonyultam, fiatal korom óta mindig is nagyon versenyképes voltam minden kategóriában, úgyhogy az, hogy a ralikon csak a célba érkezésre hajtsak, nem szórakoztat. Ezt nem élvezem, és nehéz is csinálni.

A nehézség az, hogy nem sok ember érti meg, ez attól függ, mik a céljaid. Ha az a célod, hogy teljesítsd a versenyeket és élvezd azokat, akkor oké, de nem ez az én célom. A lehető legjobb szintet akarom elérni, de megérkezni egy versenyre és 2,5 másodperccel lassabbnak lenni kilométerenként nem vinne engem semerre, mert ha jövőre is jövök, gyorsabb akarok lenni.”

Kubica egy intelligens ember, és elismeri, hogy a tapasztalat a kulcsa a rali világbajnoki jövőjének. Nem csak az a tapasztalat, amit a szakaszokat teljesítve szerez, de az a mód is, ahogyan egy versenyre készül. Ez az itinerkészítést jelenti.

„Azzal a kevés tapasztalattal, ami nekem van, próbálok a sebességben fejlődni és abban, hogy hogyan készítem az itinert. De ez túl korai talán, úgyhogy meg fogok próbálni a túlélésre koncentrálni és a hibáimra koncentrálni, hogy ne kövessem el őket újból.

Talán egy kicsit okosabbnak kell lennem, és meg kell értenem azt, hogy most fontosabb és produktívabb lassabban menni és változtatni azon, hogy hogyan csinálom az itinert.

Eddig csak Portugália volt, amit az elmúlt évről ismertem. A többi verseny új volt számomra, és azzal a sok változatos karakterű úttal, rengeteg új dologgal sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanom arra, hogy hogyan készítem az itinert, de sok olyan új dolog is van, ami kifoghat rajtam.”

Kubica azt is megjegyzi, nagy a különbség abban, ahogyan a dolgok egy World Rally Car-ban történnek összehasonlítva azzal a Citroen DS3 RRC-vel, amit az elmúlt évben vezetett, azonban úgy tűnik, hogy az aszfalt és a murva közötti kontraszt befolyásolta őt a leginkább.

„Az itinert a kanyarok rádiuszát megadva írom. Aszfalton fejlesztettem ki a rendszeremet, ahol jól működik, mindenfajta aszfalton jó a sebességem, még azokon a szakaszokon is, ahol korábban nem vezettem” – magyarázza.

„A probléma a murva. Ott az utak szélességében és a tapadásban nagyobb a változatosság az aszfalthoz képest. A murván tapasztalt vibráció tíz százaléka van aszfalton, és azt is figyelembe kell vennem, hogy a körpályákon nincs annyi felfelé és lefelé menet.

Egy ralin, főleg murván nagy a hatása, ha felfelé vagy lefelé mész, főként a fékezésekkor. Amikor pályabejáráson vagyok, nagyon sok új dolog van, amit hajlamos vagyok elfelejteni, mert nem szoktam hozzá, hogy ezekre koncentráljak.

Könnyűnek hangzik odafigyelni ezekre, de tizenkét órán keresztül csinálni egy pályabejárást mindössze húsz perc megállással, ilyenkor nehéz feladat a koncentrálás. Amikor összehasonlítasz azokkal a srácokkal, akik hosszú ideje mennek a rali világbajnokságon, nekik nagyobb a tapasztalatuk, és ez normális. Nem vállalok több kockázatot, de nagyobb a kockázat a tapasztalat miatt és mert a versenyek nagyobb részét első alkalommal teljesítem.”

Kubica ahhoz szokott, hogy nagy sebességgel megy körbe a versenypályákon, így nincs gondja azzal, hogy ötödik vagy hatodik sebességi fokozatban hajtson a gyorsasági szakaszok kanyarjaiban. A lassú kanyarok azonban egy másik kérdés, és be is ismeri, hogy a szezon során a legtöbb problémája ezekben adódott.

„A hibázásaim kilencven százaléka a lassú sebességű kanyarokban történt. Ez a nagy problémám, mert több mint húsz éven keresztül a nyitott kerekű autókhoz szoktam, amikben jobban érzed a sebességet. Bármi is történik murván, nagyon lassú a stílusomnak, még a gokarthoz képest is” – mondja.

„Amikor kis sebességű kanyarokban hajtok, mivel nem vagyok hozzájuk szokva, és valaki azt mondja, hogy az ellenkormányzás időveszteség, úgyhogy nem akarok így menni. Murván azonban szükséged van rá, hogy legyen tartalékod, ez egy dolog, amire oda kell figyelnem. De nagyon sok dolog van, amire oda kell figyelni a lassú kanyarokban, amiket hajlamos vagyok elfelejteni. Túl tisztán vezetek, és a hibázás esetére tett tartalékolás nélkül megyek be a kanyarokba.”

Kubica érti a problémáit, és az, hogy kész ezeken változtatni, mutatja, hogy nem fél az előtte álló kihívásoktól. Ezek hasonló problémák, mint amikkel Kimi Raikkonen, az egyetlen másik modern kori versenyző, aki átjött a Forma-1-ből a rali világbajnokságra, is szembesült. Kubica arcán meg is jelenik egy mosoly a finn nevét említve.

„Ő az egyetlen másik pilóta, aki azt csinálta, amit én is, úgyhogy ez nem könnyű. Tudtam, hogy ez az év nehéz lesz, legfőképp az eleje. Reméltem, hogy nem lesz túl sok esésem, de túl sokat hibáztam a szezon első részében. Nem rémültem azonban meg tőlük annak ellenére, hogy az emberek mit gondolhatnak.

Sokan elfelejtik, hogy csaknem feljutottam az autósport világának a csúcsára, mert az F1 a legmagasabb kategóriája a versenyzők és a csapatok versengésének. Ha eléred ezt, meg kell értened, mi szükséges ahhoz, hogy elérd ezt és hogy hogyan elemezd ki és javítsd a hibáidat.

Tudtam, hogy előbb vagy utóbb bekövetkezik a legtöbb hiba, de az a probléma, hogy ezek sorban jönnek! Itt nincsen tréning, mint ahogyan a fociban vagy a teniszben, ahol minden nap tudnak gyakorolni. Én a versenyeken gyakorlok, és amint hibázok, mindenki tud róla. Nagy árat fizetek ezekért. Még mindig hiszek abban, hogy jobb idők jönnek, és nem hinném, hogy ez olyan drasztikus, mint amilyennek látszik, de természetesen nem örülök ennek” – mondja a Forma-1-ben egy futamgyőzelmet arató pilóta.

Kubica azt is hozzáteszi, hogy az elmúlt szezon végén úgy gondolta, egy WRC 2-es kocsi lehet a választása a második idényre.

„Aztán beszélgettem két vagy három versenyzővel, ők mondták, hogy a WRC-re történő váltás során más lesz ismét minden. Ekkor mondtam, ’oké, akkor mi értelme a WRC 2-ben maradni?’”

Lehet nevezni türelmetlenségnek, lehet eltökéltségnek, lehet nevezni bárminek. Kubica azonban nem szeret egyhelyben állni, és amíg el kell sajátítania a mesterséget most még, a tekintete határozottan a jövőre irányul.

 

Andrew

 

2014. május 25.


 

Figyelj a finn pályabejáráson, mert bárhol elemelkedhet az autó! 

A kilencedik helyről vágott neki Robert Kubica a Finn Rally második napjának, de a pénteki első gyorsasági célját nem látta meg, mivel – az idény során immár a sokadszorra, köztük eme futam felkészülési tesztjén is – balesetet szenvedett.

A csütörtökön kockázatot nem vállaló korábbi Forma-1-es pilóta a pihlajakoski szakasz legelején egy bal-jobb kanyarkombinációban sodródott le az útról, az eset során kiszakadt a Ford Fiesta WRC bal első futóműve. Kubica az itinerét és a finnországi tapasztalatlanságát okolta a korai befejezésért.

„Egy gyors részen, másfél kilométerre a rajttól rossz volt az itiner. Az volt benne, hogy ’bal 6 pluszos hosszú, át a bukkanón’, úgyhogy teljes gázzal mentem be, nagy sebességgel” – magyarázta az RK M-Sport WRT pilótája. „Sajnos hiányzott egy információ, az, hogy leterhelődik az autó, így elemelkedett, és túl szélesre mentem. Lementem a fűre. Semmi sem történt volna, ha lett volna ezután egy kis egyenes. Sajnos jobbra kanyarodott az út, és mi már mélyen benne voltunk a kanyarban. Kidobott minket a külső ívre, és megütöttünk valamit a bal elejével. Az autó egy teljes fordulatot csinált a levegőben, majd az út másik oldalán landoltunk. Szerencsére a sérülés nem volt túlzottan súlyos, de túl nagy volt ahhoz, hogy folytassuk.

A legnagyobb probléma az volt ebben a szituációban, hogy a bukkanó miatt elemelkedett az autó. Nem vettem észre ezt a pályabejárás során, csak akkor érzékeltem, amikor teljes sebességgel érkeztünk oda. Nagyon nehéz előre meglátni az ilyen dolgokat, mivel nem vagyok eléggé tapasztalt, hogy biztosan tudjam, melyik bukkanó fogja elemelni a kocsit. Másrészről viszont ha jó sebességgel akarsz menni, nehéz lenne lelassítani minden hatodik fokozatú kanyar előtt, mivel annyi van itt ezekből.”

Kubica szombaton újra csatába szállt, de a kihagyott szakaszok miatti jelentős időbüntetéssel végül a harmincnegyedik helyen ért célba.

 

Andrew

  

2014. augusztus 4.


 

Kubica őszinte szavai újabb balesetéről

 

Robert Kubica Deutschland Rallye-s szereplését nagy várakozás előzte meg a közvélemény részéről, hiszen az jól látszik a korábbi Forma1-es versenyző rövid ralis pályafutásából, hogy az aszfaltos viadalokon meglepetésekre lehet képes a rali világbajnokság élmezőnyében is.

A WRC 2-es értékelésben egy évvel ezelőtt Németországban győztes lengyel nem kezdte kimagaslóan a versenyt, az első két gyorsasági szakasz után a kilencedik helyen állt Ford Fiesta WRC-jével. Ekkor a mezőny érkezett meg a híres mosellandi szakaszra.

Kubica ennek a szakasznak a hatszázadik méterén, egy hajtűkanyar utáni kereszteződést követően lecsúszott az útról, és négy percbe került, mire a nézők segítségével a csúszós domboldalról vissza tudott jönni a pályáról. A pilóta beismerte, a hiba valószínűleg összefüggött jobb kezének sérülésével és hogy ez már nem az első eset, hogy ilyen előfordult.

„Túl gyorsan mentünk be, ez azonban nem volt még gond, de nem volt meg a megfelelő kormányszög. Megpróbáltam valamit tenni, de a jobb kezemmel nehéz dolog ez. Nem tudom, hogy pontosan hogy történt, csak annyit éreztem, hogy a kormányzás nagyon kemény lett. Nem ez az első alkalom, hogy ilyesmi történik. Talán túl lazák voltunk, vagy valami ilyesmi – nehéz megmondani.”

Robert Kubica az ominózus szakaszon a kaland után sérült első felnikkel

 

A 2011-es év elején történt Kubicával az a súlyos baleset, aminek következtében a Forma-1-es futamot is nyert versenyző jobb karjának mozgása korlátozottá vált, részlegesen lebénult. Bár folyamatosan javul, valószínűleg sosem fogja visszanyerni az eredeti állapotát. Kubica éppen ezért azóta nem is tudott Forma-1-es autót vezetni, és a ralisportban is engedményben részesítették, mely szerint kormányváltót használhat a szekvenciális egység helyett.

A lengyelt végül a verseny utolsó napjának reggelén, az első szakasz felé tartva gumimelegítés közben a sebességváltó állította meg, ami harmadik fokozatban ragadt.

Mindenesetre őszinte szavak, melyek Kubica száját elhagyták, ugyanakkor a rali egy veszélyes sport, melyben a biztonsági intézkedések ellenére a nézők az autókhoz közel, egy hiba esetén azok hatótávjában tartózkodnak… Részben ezért nem engedték rajhoz állni Craig Breent a német viadalon.

 

Andrew

 

2014, augusztus 28.


 

Kubica rosszul becsülte fel a tapadást

 

Robert Kubica magát okolja a Francia Rallye utolsó gyorsasági szakaszán történt balesetéért, ami az eddigi legjobb világbajnoki eredményébe, a negyedik helyezésbe került.

A lengyel az első napi óvatosabb tempó – és egy visszafordító féktávjának elnézése – után szombaton kapcsolt nagyobb sebességre, és jött fel az abszolút hetedik helyről az ötödik pozícióba. Ez a nap sem volt azonban kalandmentes, az egyik szakaszon nekivágta a Ford Fiesta WRC-jét a padkának, aminek következtében megsérült a jobb hátsó felni és kicsit le is ugrott róla a gumiabroncs.

Kubica vasárnap reggel rögtön támadást indított a tőle mindössze kilenctized másodpercre lévő Dani Sordo ellen, és a lágy gumikon futva, megszerezve a szakaszgyőzelmet is, feljött a negyedik helyre. Bár a továbbiakban nem működtek ennyire jól a puhább abroncsok, ráadásul volt egy hajmeresztő pillanata is, mikor hatodik fokozatban lecsúszott a pályáról, az utolsó szakaszt, a Power Stage-et tizenegy másodperces előnnyel kezdte a Maciej Szczepaniak navigálásával futó versenyző Sordo előtt. Kubicának jó esélye volt tehát megszerezni élete legjobb rali világbajnoki futameredményét, de mindenképpen javítani akart az előző körben elért idején a befejező különpróbán. A rajt után nem sokkal azonban balesetet szenvedett.

„Félrebecsültem a tapadást a szakasz egyik nedves részén. Úgy gondoltam, az előző alkalommal egy kicsit túl óvatos voltam ott. Sajnos a második teljesítéskor nagyon sok piszok volt az aszfalton” – mesélte a volt Forma-1-es pilóta. „Nagyon sajnálom, mivel elvesztettem a hétvége lehetőségét. A tapasztalatgyűjtés egy új sportágban néha frusztráló.”

A Ford Fiesta egy jobbos kanyarban csúszott le az útról és borult fel. Ugyan a kerekein állapodott meg az autó, Kubicáék nem tudtak visszajönni az útra. A páros az eset során nem sérült meg. „Mindketten rendben vagyunk, a sebesség egyáltalán nem volt túl nagy” – nyilatkozta Szczepaniak. „Háromnapnyi kemény csata után az utolsó szakaszon veszteni nagy csalódás. De ahhoz, hogy nyerjen az ember, először célba kell érni, és mi ezt nem tudtuk megcsinálni. Minden erőfeszítést megtettünk, hogy jól szerepeljünk itt, és tizenhét szakaszon át sikerült is ez. Sajnos a szerencse nem volt velünk az utolsón.”

 

Andrew

 

2014. október 8.


 

Kubica Forddal nevezett a Montéra

Robert Kubica sokáig gondolkodott a döntésen, hogy 2015-ben maradjon-e a ralisportban, vagy visszatérjen a pályaversenyzéshez, most azonban úgy tűnik, előbbit választja. Az Automobile Club de Monaco forrása megerősítette az Autosport magazinnak, hogy a 2008-as Kanadai Nagydíjat is megnyerő korábbi Forma-1-es versenyző nevezett a 2015-ös rali világbajnokság januári idénynyitójára, a Monte-Carlo Rallye-ra.

A 30 éves pilóta egy Ford Fiesta RS WRC-vel vág neki a versenynek, az azonban nem dőlt még el, hogy a kocsit az M-Sport biztosítja-e vagy az A-Style. Kubica előbbiekkel vett részt idén a világbajnokságon, az utóbbi hetekben viszont az olasz csapattal nyerte meg a Monza Rally-t és a Bettega Memorial Rallysprintet is.

A lengyel versenyző és menedzsmentje egyelőre nem nyilatkozott, annyit árultak el csupán, hogy a jövő héten adnak ki kommunikációt Kubica jövőjével kapcsolatban. Szó volt arról, hogy Kubica visszatér a Citroenhez 2015-re, de a legutolsó pletykák szerint megszakadtak a tárgyalások. A hírek szerint a pilóta az utolsó pillanatban, pénteken délután hozta meg a döntést a Monte-Carlo Rallye-n történő részvételről, melynek nevezési határideje azon a napon éjfélkor járt le.

Kubica az idei Montén nagy meglepetésre megnyerte az első két szakaszt, amivel vezette is a versenyt, a második napon azonban lecsúszott az útról és nem tudott célba érni.

 

Andrew

 

2014. december 20.


 

Kubica 2015-ben is marad a rali világbajnokságon

Hónapok óta tartó spekulációk végére tett pontot Robert Kubica, és bejelentette, hogy 2015-ben is a rali világbajnokságon áll rajthoz. A lengyel pilóta megerősítette, a szezon minden futamán részt fog venni.

A korábbi Forma-1-es pilóta második teljes ralis szezonjában is változatlan felállásban, azaz Maciek Szczepaniak navigálásával egy Ford Fiesta RS WRC volánja mögött, a Lotos lengyel olajtársaság támogatásával versenyzik majd, azt viszont csak később fogják bejelenteni, melyik csapat biztosítja számukra az autót.

„A helyzet elemzése után úgy döntöttem, hogy a rali világbajnokságon folytatom, a kihívás itt a legnagyobb számomra” – mondta el a 30 éves lengyel, aki hozzátette, októberben fontolóra vette, hogy visszatér a pályaversenyzéshez.

„Maciekkel egy Ford Fiesta RS WRC-vel fogunk menni, az autót az elmúlt évben megismertük, murván igazán jól kezelhető – ez egy olyan dolog, ami nagyon sokat segít nekem, mivel relatíve kevés a tapasztalatom. Hosszú időbe telt meghozni ezt a döntés, de egyáltalán nem volt rajtam nyomás. Biztos akartam lenni benne, nem akartam rohanni. Lesz még néhány új dolog, amiket később jelentek be.”

A Kubica menedzsmentjétől származó közlemény a következőket is írja: „Robert és Maciek ismeri mind a tizenhárom világbajnoki fordulót. Alázattal, a konzisztensségre és a további tapasztalatok gyűjtésére törekedve közelítik meg ugyanakkor ezt a kihívást – ez alapvető fontosságú lesz a képességeik alátámasztásában, amit már az első teljes szezonjukban is megmutattak a világ legnagyobb kihívású raliversenyein.”

Kubicáék első 2015-ös megmérettetése a januárban megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rallye lesz, melyet idén az első két szakaszt követően vezettek is.

 

Andrew

 

2014. december 23.


 

Kubica Fistájának dekorációja

 

Robert Kubica bemutatta autójának a 2015-ös rali világbajnoki szezonra szánt dekorációját.

A lengyel sztár, aki mögött továbbra is ott áll a Lotos olajvállalat, az elmúlt évhez hasonlóan idén is egy Ford Fiesta RS WRC-vel száll harcba, ezúttal azonban nem az M-Sport, hanem egy privát alakulat fogja azt versenyeztetni. Kubica a Monte-Carlo Rallye-ra történő felkészülés jegyében pénteken és szombaton fogja tesztelni az autót Franciaországban, az Alpokban, melyre a dekoráció szerint Pirelli gumikat szerelnek.

A korábbi Forma-1-es pilóta hosszan fontolgatás után, karácsony előtt döntött úgy, hogy nem fordít hátat a ralisportnak és vált át másik szakágra. „Nem fejeztem be az ügyem a rali világbajnokságon, emiatt visszatérek” – mondta el. Kubica a Monte-Carlo Rallye-n privát indulóként áll rajthoz, a folytatásról, hogy csapata WRC Team-ként állna rajthoz, azonban még nincsen hír.

 

Andrew

 

2015. január 15.


 

Kubica fékdrámája

„Nagyon furcsa volt. Kicseréltük a fékbetéteket és a féktárcsákat a szervizben, és oké, volt egy kis füst az első szakaszon, de erre lehet számítani az anyagtól” – magyarázta a Monte-Carlo Rallye utolsó előtti gyorsaságijának céljában bekövetkezett balesetének előzményeit Robert Kubica. „Aztán azonban a szakasz egy hosszú lejtmeneti része után beesett a pedál. Semmi figyelmeztetés nem volt, nem kapott be, nem puhult fel a pedál, semmi ilyesmi. A kézifékhez tudtam csak kapni végül, hogy megpróbáljam lelassítani magunkat” – mondta el a lengyel.

Kubica a verseny tizennégy megrendezett szakaszából négyen tudott győzni, csupán eggyel kevesebben, mint a legtöbb gyorsaságit nyerő Sebastien Loeb. A kilencszeres világbajnokot és a futamon végül diadalmaskodó Sebastien Ogier-t is lenyűgözte a korábbi Forma-1-es pilóta teljesítménye, mindketten elismerően nyilatkoztak a Ford Fiesta RS WRC-t hajtó versenyzőről. „Mindannyian tudjuk Robertről, hogy ő az egyik legjobb pilóta” – nyilatkozta Ogier.

Volt olyan szakasz, amit félperces különbséggel nyert meg Kubica, akit az első este elektromos problémák hátráltatták, aztán a pénteki utolsó különpróbán kétszer is lecsúszott az útról, melynek következtében ismét sok időt vesztett.

 

Nehéz munka egy csapat felállítása

Kubica mindeközben kész a kemény munkára, ami ahhoz kell, hogy felállítsa saját csapatát az idei szezonra.

A versenyző a frusztrálóan alakult 2014-es szezonja után jobb eredmények reményében áll rajthoz idén, a Monte-Carlo Rallye volt az első versenye, amit az RK World Rally Team nevű saját csapata színeiben teljesített Ford Fiesta RS WRC-jével. A lengyel különítménye technikusokat toborzott már, és várhatóan az olasz A-Style székhelyének közelében telepszik le. A kapcsolat nem véletlen, Kubica ezzel az alakulattal nyerte meg a Monza Rally Show-t és a bolognai Bettega Rallysprintet a tavalyi év végén.

„Szoros együttműködésben vagyunk az A-Style-lal” – mondta el Kubica az idénynyitó előtt. „A létesítményünk és a műhelyünk közel lesz hozzájuk. Sajnos nem volt sok időt, a döntés, hogy ezt a projektet csináljuk, nagyon későn született meg. Összegyűjtöttem már néhány embert azonban, akiket ismertem a múltból, és rögtön meg is akarom köszönni sokaknak, akik nagyon sok erőfeszítést tettek az elmúlt két hétben, hogy elkészüljön minden. Ez a szezon biztosan más lesz. Lesz még munka, mindent meg kell csinálni, arra van szükség, hogy minden a megfelelő sebességbe kapcsoljon és magától működjön.

A cél az erre a szezonra, hogy a vezetésre koncentrálhassak, de nagyon keményen kell dolgoznunk, főleg a szezon elején, amikor nagyon szoros az idő a csapat számára Monte-Carlóból Svédországba menni, aztán Mexikóba.”

Kubica a Michelin gumikról Pirellikre váltott, a Monte-Carlo Rallye előtt az olasz gumigyár megerősítette, hogy a lengyel az ő abroncsaikat fogja használni.

„Tavaly impresszív teljesítmény nyújtottak, bizonyos körülmények között jól dolgoztak a gumik – oké, más körülmények között nem annyira” – mondta el Kubica a váltásról. „A Pirellinek azonban nagy tapasztalata van, a támogatás, amit kaptunk, nagyon jó. Ez a támogatás az idei évre nagyon jól jött számomra. A Pirelli egy stabil partner, egy olyan, akikkel örülünk, hogy együtt dolgozhatnunk idén.”

 

Andrew

 

2015. január 30.


 

Jónak érezte sebességét Kubica

Robert Kubica a 2015-ös rali világbajnokság első két futamán szakaszt tudott nyerni, a svédországi viadalt pályafutása legjobbjának titulálta. A problémák azonban egyik viadalon sem kerülték el. A lengyel bízott benne, hogy a Mexikó Rally-n megfordul a szerencse és végre eredményesen szerepel.

Bár a csütörtöki szuperspeciálon rögtön odavágta Fordjának hátulját a padkához, pénteken, három szakaszt követően mindössze négy másodperccel volt lemaradva a versenyt vezető Sebastien Ogier-től. A mezőny ekkor érkezett el a negyvennégy kilométeres El Chocolate gyorsaságihoz. Ennek tízedik kilométerénél Kubica 11,4 másodperccel gyorsabb volt, mint Ogier, amikor a Fiesta WRC előbb egy partoldalnak ütközött, majd felborult.

„Jól érzésünk volt a hosszú szakaszon, jól ment minden az előzőn, elégedett voltam” – mondta el korábbi Forma-1-es versenyző. „Nagyon csúszós volt azonban. Jónak bizonyult a tapadásunk a féktávon, az oldalsó tapadás azonban nagyon kevés volt, és nehézen volt tudni, hol változik a felület. Amikor egy jobbkezes kanyarhoz értünk egy bukkanón, a tapadási szint megváltozott és ismét nagyon csúszós lett. Lementem az ívről, nekimentünk a partoldalnak. Majdnem felborultunk, de erre nem került sor. A kormány nem állt egyenesen és defektünk is volt. Az irányítókar elrepedt, de nem törött el. Kicseréltük a defektet és folytattuk. Óvatosan vezettem, néztem a mögöttem lévő autót, nem akartam porolni Guerrának. Aztán egy egyenesben az irányítókar eltörött, és ahelyett, hogy balra ment volna, jobbra húzott az autó, nekimentünk a partoldalnak és felborultunk.”

A baleset ellenére elégedett volt a teljesítményével. „Szépen vezettem, nem is tudtam, hogy ilyen jó a tempóm, de jónak érződött. Nem kockáztattam sokat, csak mentem, jónak éreztem a sebességem.”

Kubica szombaton visszaállt a versenybe, és megnyerte a Leon utcáin kialakított rövid szakaszt, a futam céldobogójára ugyanakkor a pénteki tetemes büntetés miatt csak a tizennyolcadikként gurulhatott fel.

 

Andrew

 

2015. március 9.


 

Kubica: Minden tapasztalat számít

Robert Kubica úgy véli, a Mexikó Rally-n tanultak a segítségére lesznek az argentin versenyen, a rali világbajnokság következő fordulóján is, azon a helyszínen, ahol tavalyi legjobb eredményét érte el.

A privátként versenyző lengyel pilóta Mexikóban jó rajtot vett, de elkapott egy partoldalt és felborult, amikor úton volt afelé, hogy a pénteki nap második szakaszán átvegye Sebastien Ogier-tól a vezetést.

„Egy kicsit vegyes verseny volt ez számunkra – az El Chocolate-on elkövetett hibázással és a túl sok defekttel –, de más helyeken jó sebességet mutattunk” – mondta el Kubica. „A mexikói nem egy könnyű verseny, az ottani tapasztalat nagyon fontos. Idén megtanultam, hogyan kell újabb szituációkkal megküzdeni.”

Kubicának részben a Pirelli abroncsai adtak kihívást, a pilótának a Leon központú megmérettetésen meg kellett ismernie az olasz gumikat, melyekkel idén fut először a rali világbajnokságon. „A változatos monte-carlói aszfalt és a svéd hó után Mexikó volt az első verseny murván a Pirellivel. Hozzá kellett szoknunk, mivel teljesen máshogy, más karakterisztikával dolgoznak a gumik” – magyarázta a korábbi Forma-1-es futamgyőztes. „Próbáltuk javítani az autó egyensúlyát és viselkedését, Argentínában meglátjuk, mire jutottunk. Biztos, hogy jobbak leszünk ezzel a tapasztalattal.”

Kubica tavaly a hatodik helyen fejezte a dél-amerikai viadalt. „Argentína jó volt számomra a múltban – tavaly a végső pozícióm jó volt, még ha a teljesítményem nem is volt az –, idén azonban az útvonal csaknem kilencvenöt százaléka új lesz, úgyhogy olyan lesz, mint egy új verseny. A tervem az, hogy további tapasztalatokat gyűjtsek, egy sima versenyt teljesítsek és hogy javítsam a csomagot” – tette hozzá a 2013-as WRC 2-es bajnok.

 

Andrew

 

2015. április 9.


 

Kubica visszalépett az argentin futamtól

Robert Kubica visszavonta az Argentin Rally-ra leadott nevezését, hogy átstrukturálhassa a világbajnokságon részt vevő csapatát. A bejelentésre a verseny hetének hétfőjén, egy nappal a pályabejárás kezdete előtt került sor.

A korábbi Forma-1-es pilóta az M-Sporttal történt szakítást követően, az idény rajtja előtt nem sokkal hozta létre saját nevén az RK World Rally Team-et, az olasz A-Style segítségével ez a csapat futtatja a versenyző Ford Fiesta RS WRC-jét.

A bejelentés értelmében Kubica kihagyja a 2015-ös rali világbajnokság argentin fordulóját, a következő, Portugáliában megrendezésre kerülő futamra azonban a teljesítmény, a működés és a szervezettség javítása érdekében végzendő teljes átszervezés után visszatér.

„Nagyon nehéz volt meghozni ezt a döntést” – közölte Kubica. „Mindig is úgy terveztük, hogy versenyzünk az Argentin Rally-n, és bár a csapat egy része, beleértve az autót is, a helyszínen van már, ki kell hagynunk ezt a versenyt. Egy komoly kihívás a rali világbajnokságon versenyezni, és ugyan nyertem hat szakaszt az első három fordulón, realistának kell lennünk és arra fókuszálni, hogy több területen is fejlesszük a csapatot.

Azt tervezzük, hogy a Portugál Rally-ra egy más struktúrában térünk vissza, ami szisztematikus finomhangoláson esik át. Szeretném minden rajongónk megértését kérni és köszönetet szeretnék mondani nekik a támogatásukért.”

A lengyel pilóta ugyan jó tempót mutatott az idény eddigi részében – ezt szakaszgyőzelmei is alátámasztják – egy sor probléma, jellemzően technikai gondok sújtották, így a pontszerzés 2015-ben nem jött neki még össze.

 

Andrew

 

2015. április 22.


 

Kubica út- és csapatkeresésben

Nem tiszta, hogy mi lesz Robert Kubica jövője a rali világbajnokságon, miután a hírek szerint szakított a pilóta az A-Style csapatával.

Kubica tavaly az olasz alakulattal vett részt a Monza Rally-n és a Bettega Memorial Rallysprinten, majd az idei szezon első három futamán is az A-Style futtatta a lengyel versenyző Ford Fiesta WRC-jét.

A pletykák szerint a világbajnokság soron következő fordulóján, Portugáliában azonban nem az A-Style biztosítja a technikai hátteret Kubica számára, ami kérdőjelessé teszi azt is, hogy lesz-e a pilótának lehetősége beleülni egy 2015-ös specifikációjú Fiestába, amit éppen a luzitán futamon mutatnak be.

Az M-Sport kinyilvánította már, hogy szándékai szerint az A-Style kapná az egyik privát Fiestát, a másik kettő pedig Martin Prokophoz, valamint Lorenzo Bertellihez fog kerülni. A cumbriai cégnek azonban nincsen arra kapacitása, hogy a Portugál Rally-ra egy hatodik kocsival is elkészüljön, úgyhogy Kubicának csak akkor van esélye az új Fordba beleülni Portugáliában, ha egyezségre jut az A-Style-lal.

A lengyel pilóta kihagyta a világbajnokság negyedik futamát, az Argentin Rally-t, hogy megpróbálja felépíteni saját csapatát, ami teljes egészében nélkülözné az A-Style infrastruktúráját. Kubica alakulatának, az RK World Rally Team-nek a tagjai jelen voltak az argentin versenyen, és tárgyalásokat folytattak a versenyző nevében, így az is lehetséges, hogy a korábbi Forma-1-es versenyző visszatér az M-Sporthoz.

Kubicának azonban a pályaversenyzésből is vannak különféle ajánlatai, melyek akkor jöhetnének kapóra, ha a rali világbajnokságon nem tudna megállapodni senkivel sem. Egy, a Kubica-féle alakulathoz közel álló forrás a következőket mondta el a Motorsport News-nak: „Igaz, hogy vannak ajánlataink a pályaversenyzésből, de Robert nem az a fajta ember, aki hátat fordít egy kihívásnak. Elindult a ralisportban ezen az úton és maradni is fog ezen, amíg el nem éri a céljait.”

 

Andrew

 

2015. május 3.


 

Kubica 2015-ös Fiestával folytatja

Robert Kubica visszatér a rali világbajnokságra, a jövő hétvégén megrendezésre kerülő Portugál Rally-n az öt új Ford Fiesta RS WRC egyikét fogja vezetni.

Az M-Sport a héten végez cumbriai bázisán a Kubicának szánt, teljesen új specifikációjú autó összeszerelésével, ez a példánya várhatóan még a hétvége előtt megteheti első kilométereit. A lengyel versenyző csapata, az RK World Rally Team vásárolta meg a kocsit, azt Portugáliában az M-Sporttal karöltve fogják szervizelni.

A korábban a Forma-1-ben versenyző pilóta a világbajnokság előző, Argentínában megrendezett fordulóját kihagyni kényszerült, miután az addig az autóját futtató A-Style-lal nem tudott egyezségre jutni alakulata megújítását illetően. Az Autosport magazin értesülései szerint Kubica Portugáliában nem is dolgozik már együtt az olaszokkal.

 

Andrew

 

2015. május 14.


 

Kubica feltöltődve érzi magát

Csapata átszervezését követően újra feltöltve érzi magát Robert Kubica, aki örült annak a fejlődésnek, amit a rali világbajnokság legutóbbi, Portugáliában tartott futamán mutatott.

A Matosinhoz központtal megrendezett verseny az első volt a lengyel sztár számára a március eleji Mexikó Rally-t követően, és az első az M-Sport vadonatúj Ford Fiesta RS WRC-jével is.

Kubica, aki egy problémamentes hétvégét követően a kilencedik helyen zárt, jóval nyugodtabbnak tűnt, mint a szezon korábbi részében. A Forma-1-et is megjárt pilóta szakított a technikai hátteret az év első részében biztosító olasz A-Style-lal. „Ez nem az, amit azért tettem, mert ezt akartam” – árulta el Kubica. „Odáig jutott a szituáció, ahol nem volt más választás. Ez az autó együtt épült az M-Sportos fiúkkal és néhány M-Sportos ember támogat minket.” Ennek megfelelően Portugáliában az M-Sporttal együtt futtatta a versenyző csapata a versenyautót.

„Ötven-ötven százalék most az M-Sporttal ez” – mondta a pilóta. „A szerelőim, az RK World Rally Team emberei visszamennek az M-Sport gyárába, hogy az autón dolgozzanak, ami jó dolog, jó tapasztalatokra és tudásra tesznek szert, ami segít a csapatunk fejlődésében. Előrenézve, talán az is lehet majd, hogy saját magunk csináljuk, de jelen pillanatban boldog vagyok azzal, ahogyan a dolgok mennek. Rossz volt a helyzet néhány héttel ezelőtt, de sok munkát tettünk bele, és hosszútávon jó irányba haladunk.”

Kubica azt is elmondta, az a döntése, hogy rövid szüntet tart a bajnokságban, jónak bizonyult. „Portugália egy sikeres teszt volt a teljes RK World Rally Team számára. Megerősítette ez, hogy az alakulat újraszervezése érdekében az Argentin Rally kihagyása jó döntés volt.”

A pilóta elárulta, hogy az RK World Rally Team székhelye Olaszországban lesz logisztikai okokból, valamint arról is beszélt, hogy a világbajnokságon kívül két másik verseny is a naptárában szerepel, az egyiken a Lengyel Rally-t megelőzően fog részt venni, hogy hazája világbajnoki futamát még felkészültebben várhassa, a másik pedig egy aszfaltos megmérettetés lesz az augusztusi Deutschland Rallye előtt.

„Nem volt ideális Portugáliába menni teszt nélkül és úgy, hogy az ember tizenegy hétig nem ült az autóban” – magyarázta Kubica. „Oké, a kocsi nem teljesen más, de máshogy adja le a teljesítményt és vannak változások az erőátvitelben is.

Több versenyt szeretnék teljesíteni, lesz egy Lengyelországban a rali világbajnoki forduló előtt éppen, ami hasonló utakon zajlik, mint az a futam. Szeretnék egy versenyt csinálni Németország előtt is, de trükkös az, hogy hasonló fajta területeket találjon az ember.”

 

Andrew

 

2015. június 7.


 

Kubica augusztus végéig dönt ralis jövőjéről

Robert Kubica a nyár végéig hozza meg döntését pályafutása jövőjéről, a korábbi Forma-1-es pilóta azt sem zárja ki, hogy elhagyja a rali világbajnokságot és visszatér a pályaversenyzéshez.

A lengyel pilóta az idei év elején az utolsó pillanatban döntötte el, hogy saját csapatával, az RK World Rally Team-mel áll rajthoz a rali világbajnokságon, az alakulatot azonban felül kellett vizsgálnia, mivel kiderült, hogy kapcsolatuk nem működőképes az olasz A-Style-lal. Kubica a 2016-os programjával kapcsolatban nem akar ugyanilyen helyzetbe kerülni. „Nagyon gyorsan el kell kezdenünk gondolkodni a jövőn” – mondta el. „Nem akarok ismét ilyen helyzetbe keveredni. Nem könnyű versenyekre jönni tesztelés nélkül és anélkül, hogy tudnánk, mi is folyik. Le kell ülnünk megnézni, hogy mik a lehetőségek.”

A csapat koordinátora, Marcin Czachorski szerint több út is fennáll a jövőre nézve. „Vannak opcióink, amiket meg kell néznünk Roberttel a jövő évre vonatkozóan – beleértve nagyon érdekes javaslatokat is, ha visszatérne a pályaversenyzésbe” – mondta el Czachorski. „Robertnek igaza van, gyors döntésre van szükségünk arról, hogy merre megyünk. Úgy gondolom, augusztus végéig meg kell ennek történnie.”

A 2008-as Forma-1-es Kanadai Nagydíj győztese hozzátette, azok után, hogy pályafutása jelentős részét a pályaversenyzésben töltötte, mentális szempontból még mindig alkalmazkodnia kell a ralisporthoz. „Az én oldalamról nézve nem vagyok abban a helyzetben, hogy egyenlő esélyekkel versenyezhessek” – mondta Kubica. „Pályaversenyző vagyok még mindig.  Pályaversenyzőként gondolkodom még mindig a ralikat történő megközelítésemben.”

A mentális dolgokon túl sokszor felvetődik a kérdés, hogy a balesetéből adódó kézsérülés mennyire hátráltathatja Kubicát az autóvezetésben. Navigátora, Maciej Szcepaniak többek között erről is ejtett néhány szót a Lengyel Rally során. „Robert nagyon igényes és nagyon profi mindenben, amit csinál. Ő egy különleges ember, őszintén csodálom, mire képes egy raliautóban a hendikepjével együtt és húsz év pályaversenyzés után. Eszembe sem jut, hogy problémái vannak a kezével, ugyanakkor bizonyos típusú utakon sújtja ez őt.”

 

Andrew

 

2015. július 14.


 

Nem megy Ausztráliába Kubica

Nem vesz részt a soron következő rali világbajnoki futamon, inkább tesztelni fog Ford Fiesta WRC-jével az Ausztrál Rally-t követő aszfaltos fordulókra Robert Kubica.

A lengyel pilóta számára nem alakult jól a legutóbbi viadal, mely egyben a legújabb fejlesztésű Fiestával történt első aszfaltos megmérettetését is jelentette. A Deutschland Rallye-n már az indulásnál hátrányban volt, hiszen a rajt előtt motort kellett cserélni autójában, ami ötperces büntetést jelentett, majd kétszer is kicsúszott a verseny folyamán.

Kubica nem érezte magát kényelmesen autója beállításaival, ezért csapatával úgy döntöttek, hogy kihagyják a déli féltekén megrendezésre kerülő futamot, hogy a korzikai, majd az utána következő katalán versenyre tesztelhessenek inkább.

„A 2014-es specifikációjú autó volt a legjobban kezelhető Fiesta, amit valaha vezettem, ezzel azonban nagyon nagy az alulkormányozottságunk. Tudnom kell, hogy miért” – idézte az Autosport magazin a korábbi Forma-1-es versenyzőt. „A verseny előtt volt egy kétnapos tesztünk, a Franciaországban töltött nap jó volt, a tesztelés második napján azonban Németországba jöttünk aztán, ahol esett, és nem tudtunk elég dolgot felfedezni. Tesztnek akartam használni a németországi versenyt, de az is nehezen alakult. Úgy döntöttünk tehát, hogy nem megyünk Ausztráliába, ehelyett a Korzikán és Katalóniában megrendezésre kerülő következő futamokra fogunk dolgozni, hogy megtaláljuk a helyes utat az autóval és a gumikkal.

Ausztráliára komplikált a logisztika. Meg kell néznünk egy csomó dolgot az aszfaltra a felfüggesztéssel és a differenciálművekkel kapcsolatban, ezek olyan dolgok, amiket egy versenyen nem tudunk megtenni.”

A RK World Rally Team-nek a múlt hét végén készen kellett volna állnia arra, hogy a felszerelésüket légi úton Ausztráliába küldjék.

A szenvedély továbbra is megvan

Az idei szezonban tapasztalt nehézségek ellenére Kubica azt mondja, továbbra is szenvedélyes érzésekkel bír a ralisport iránt.

A korábbi Forma-1-es sztárnak ez a második teljes szezonja a rali világbajnokságon, melynek során az eddigi nyolc futamból ötön szenvedett balesetet. Az Argentin Rally-n nem is vett részt, mivel elvesztette a bizalmát azzal a csapattal, akik addig a Fiesta WRC üzemeltetéséért feleltek.

A csalódások ellenére azonban továbbra is elkötelezett a szívéhez mindig is közel álló sportág iránt Kubica. „Amikor sportolsz, sok energiát, szenvedélyt ölsz bele, és az életed részévé válik” – mondta el a lengyel. „Az élet azonban nem mindig könnyű, vagy kényelmes és pihentető. Ha nem lennék szenvedélyes a ralisporttal szemben, nem lennék itt, választhatnék sokkal könnyebb és jövedelmezőbb utat arra, hogy a képességeimet használjam. Végül is versenypilóta vagyok és inkább egy pályaversenyző, mint egy ralipilóta. Tudom, hogy néhány dolognak fejlődnie kéne, ez bizonyos, mind az én szemszögemből, mind általánosságban.”

Kubica három hónapja szervezte újjá csapatát, az RK World Rally Team-et, és meggyőződése, hogy még mindig a tapasztalat hiánya a legfőbb tényező, ami hátráltatja. „Nehéz a gyári csapatok és a tapasztalt gyári versenyzők ellen menni. Van egy nagyon szenvedélyes emberekből álló csapatom az autó körül, de kevés a tapasztalatunk, ez pedig még nehezebbé teszi a dolgot. Alapvető a sportban a tapasztalat, döntő fontosságú, és időre van szükséged, hogy rendelkezz vele. Folyamatosan tanulunk tehát. Egy nap talán ralipilóta leszek inkább, mint pályaversenyző.”

 

Andrew

 

2015. szeptember 1.


 

Kubica akár visszalépne a WRC 2-be is

Robert Kubica utalást tett rá, hogy a döcögősen alakult 2015-ös rali világbajnoki szezonja után jövőre visszalépne és a WRC 2-ben versenyezne.

A rali világbajnokság második vonalának bajnoki címét 2013-ban elhódító lengyel pilóta és csapata, az RK World Rally Team idén nehézségekkel küszködik, Kubica pedig nem akar ugyanebbe a helyzetbe kerülni 2016-ban. „Jelen pillanatban nem tudok semmit a jövő évről, az azonban bizonyos, hogy lesz némi változás” – idézte Kubica szavait az Autosport magazin. „November vége előtt tudni akarom, hogy mit fogok csinálni jövőre.”

A korábbi Forma-1-es versenyző arról az eshetőségről is beszélt, hogy hátat fordít a ralisportnak és visszatér a pályaversenyzéshez, ugyanakkor úgy érzi, a rali világbajnokság egy befejezetlen dolog számára. „Lehet ez egy teljes sportágváltás, de lehet az is, hogy némileg változtatok azon, amiben most futok. Annak nincs értelme, hogy úgy folytassuk, mint ahogyan most csináljuk – nem vagyunk abban a helyzetben, hogy a többi autó, a top pilóták és top csapatok ellen csatázzunk. Ez olyan, mint házat építeni alapok nélkül, én viszont túlságosan versenyszellemű vagyok, hogy csak úgy vezessek. Azért csinálom ezt a sportot, mivel megvan a szenvedélyem, de azért is, mert versenyképes akarok lenni.

Az erőforrások és a tesztelés hiányáról van szó; megfelelően kell csinálnunk. Talán a több teszteléssel történő kevesebb verseny lesz egy lehetőség jövőre, vagy a WRC 2 felé történő lépés is egy opció.”

Kubica egy viszontagságos szezon végéhez közeledik, amit az A-Style csapatával kezdett. Később szakított az olaszokkal – emiatt ki is hagyta a világbajnokság argentin fordulóját –, és felállította a saját alakulatát. Az Ausztrál Rally-n szintén nem vett részt, hogy felkészüljön a Tour de Corse-ra, a sorozat utolsó két versenyén, Katalóniában és Wales-ben azonban mindenképpen ott lesz.

A WRC 2-re történő váltás lehetőségét alátámasztják a planetmarcus.com fotói is, melyek szerint Kubica a napokban tesztelte is már a brit MSL Motorsport Ford Fiesta R5-ösét.

 

Andrew

 

2015. október 9.


 

Kubica bizonytalan

A Katalán Rally rajtja előtti sajtótájékoztatón, mint minden versenyzőt, Robert Kubicát is megkérdezték a következő szezonbeli terveiről. A korábbi Forma-1-es pilóta bizonytalanságának adott hangot, bár az is lehet, hogy döntött már a jövőjével kapcsolatban, csak még nem hajlandó elárulni, hogy mihez is fog kezdeni 2016-ban.

„Igen és nem…” – válaszolta Kubica arra a kérdésre, hogy tud-e valamit mondani a jövő évről. „Nem tudom pontosan, mit fogok csinálni, de valami van a fejemben. Meglepődnék, ha a teljes rali világbajnoki szezonon részt vennék – változás lesz. Nem tudom, hogy egyáltalán csinálom-e vagy sem, az viszont bizonyos, hogy valahogy máshogy lesz.”

Más, mint a ralisport? – hangzott a következő kérdés. „Talán igen, talán nem. Egy kicsit megváltozott a gondolkodásmódom. Három évvel ezelőtt visszatértem a baleset után, és új kihívást kerestem – a ralisport egy nagyon nagy kihívás volt. A jövő évben itt lesz az ideje valami másnak, és talán más dolgokat fogok csinálni, de talán a ralit is.”

A wrc.com is megkérdezte a témában a versenyzőt, aki ezúttal sem adott konkrét választ. „Nincs még döntés, a realitás azonban az, hogy át kell tekintenünk néhány dolgot. Amennyiben rajthoz állok néhány raliversenyen, kevesebb futamra szeretnék koncentrálni. Ez az egyetlen út a költségvetésünket és más erőforrásunkat tekintve. A kevesebb futam segítene nekünk abban, hogy megfelelően felkészülhessünk” – mondta Kubica.

„Attól függ minden, hogy hogy mi lesz a fő program. Nem zárom ki a pályaversenyzést, és amennyiben ez történik, nem zárom ki az esélyt arra, hogy részt vegyek néhány ralin, hogy élvezzem és szórakozzak.

Nem akarom veszni hagyni a tapasztalatot, amit idén összeszedtem, annak viszont nincs értelme, hogy úgy folytassuk, ahogyan most csináljuk. A tervem most kilencven százalékban az, hogy ott leszek Monte-Carlóban, aztán meglátjuk. Nem vagyok rohanásban. Amennyiben lesznek jó lehetőségek ralizni, kihasználom őket. Ha nem, találok valami mást.” 

Konkrét lehetőségek, mint a WRC 2 vagy a túraautózás egyik alkalommal sem jött szóba, egy rövid, az idei szezonra vonatkozó értékelésre azonban természetesen sor került a sajtótájékoztatón. „Úgy gondolom, magabiztosabbnak érzem magam a kocsiban, a magabiztos dolgok pedig jobbá válnak. Egy teljesen más világból érkeztem, egy olyan világból, ahol az ellenőrzésem alatt volt minden. Amikor elkezdtem ralizni, kevés dolog volt az ellenőrzésem alatt – de nagyot változott nagyon sok dolog. Ez még mindig új nekem, de otthonosabbá válik, ugyanakkor hosszú még az út. Az idei év elég nehéz volt. Volt néhány hiba és néhány meghibásodás is, ami sok pontba és pozíciókba került. Számomra a legmeglepőbb Svédország és Finnország volt, ahol elég jó volt a tempóm ahhoz, hogy a legjobb ötben végezzek – sajnos azonban volt egy hibája az autónak. Korzikán erősek voltunk, ez volt az első alkalom, hogy tempóból tudtunk harcolni a dobogóért, és nem a többi autóra vártunk, hogy kiálljanak – a legtöbb alkalommal azonban én álltam ki előbb! Sajnálatos ez, de igaz” – nyilatkozta Kubica.

 

Andrew

 

2015. október 26.


 

Kis csapatként lehetetlen győzni – mondja Kubica, aki folytatná a raliban

Hetekkel korábban még bizonytalan volt a jövőjét illetően, most már azonban azt nyilatkozza Robert Kubica, hogy azon van, hogy a rali világbajnokságon küzdjön 2016-ban is egy, a fejlődésnek tekintett szezon után is. Az idén egy Ford Fiesta WRC-t hajtó pilóta úgy érzi ugyanakkor, hogy csaknem a maximumon van azzal, amit csapatával, az RK World Rally Team-mel fel lehet mutatni.

A korábbi Forma-1-es versenyző az idei évben harmadszor végzett pontszerző pozícióban azzal, hogy a Brit Rally-t a kilencedik helyen fejezte be, emellett úgy jutott egyszer egységekhez, hogy a Power Stage-en a második legjobb idővel ért célba. Ezzel a bajnokságot a tizenkettedik helyen zárta csupán, de úgy érzi, hogy számos technikai probléma gátolta az előmenetelét mind Wales-ben, mind a teljes szezonban.

„Az egyetlen pozitív dolog, hogy sikerült célba érnünk és jó volt a tempó” – mondta el Kubica a világbajnokság zárófordulóját követően. „Az utolsó szakaszra elfogytak a hátsó gumik, és sokszor volt túlkormányozott az autó. Fejlődtem az idei év során, és szeretném is folytatni. Sok műszaki problémám volt a szezon folyamán.”

Azok után, hogy ez volt a harmadik idénye a rali világbajnokságon, a lengyel pilóta azt mondja, ismét fejlődött, viszont úgy érzi, lehetetlen további előrelépést tenni.

„Többet szeretnék teljesíteni a jövő évben, mivel úgy érzem, fejlődtem ebben a szezonban” – magyarázta Kubica. „Oké, nem voltak jók az eredmények az év második felében, de nagyon sok műszaki problémánk volt. Úgy gondolom, a mi pozíciónkban egy kis csapatként lehetetlen legyőzni a gyári srácokat.”

Azzal kapcsolatban, hogy miként jöhetne létre a folytatás, pletykák is szárnyra kapta, ezek szerint pedig ismét összeállna az M-Sportnál egy második csapat, amiben a privát alakulataikat hátrahagyó Kubica és Lorenzo Bertelli, valamint az eddig az M-Sport háttértámogatásával a jobbára a WRC 2-ben, szereplő Yuriy Protasov kapna helyet.

 

Andrew

 

2015. november 17.


 

A költségvetésen múlhat Kubica ralis jövője

Robert Kubica úgy véli, a mostani lenne a legrosszabb időpont abbahagyni az éppen csak alakuló ralis pályafutását.

A lengyel pilóta nemrégiben azt nyilatkozta, a rali mellett más opciókat is fontolgat 2016-ra, beleértve azt is, hogy két, World Rally Car-ral eltöltött igencsak frusztráló szezon után visszatér a pályaversenyzéshez. Az idei szezon zárultával azonban a világbajnokság legtöbb fordulóján kétszer is részt vett már, így vonakodva dobná sutba mindazt a tudást, amit összeszedett eddig. A 2015-ös szezonzárón, a Brit Rally-n kilencedikként futott célba a privát felkészítésű Ford Fiesta WRC-jével, de úgy érezte, hogy akár a legjobb ötben is végezhetett volna a nehézségek, a differenciálmű problémák és a defekt nélkül.

„Őszintén szólva úgy gondolom, ez lenne a legrosszabb időpont befejezni” – mondta el Kubica wrc.com-nak. „Az utóbbi öt vagy hat versenyen sokkal inkább úgy éreztem magam, mint egy érett raliversenyző. Dolgok, melyek megijesztettek a múltban, most már normálisak számomra, mivel egynél többször is keresztülmentem rajtuk.

Amikor kényelmesebben érzed magad a kocsiban, jobban vezetsz, gyorsabban vezetsz, és sokkal inkább raliversenyzőnek érzem magam, mint valaha. A tapasztalat, amit minden egyes versenyen gyűjtesz, még ha tizenkét hónapot is kell várnod, sokat számít.”

Az egy Forma-1-es nagydíjgyőzelemmel és WRC 2-es bajnoki címmel is rendelkező lengyel pilóta nem zárta ki, hogy a rali világbajnokságon fog versenyezni jövőre is, abban azonban hajthatatlan, hogy nem fog visszatérni a gyorsasági szakaszokra, még a monte-carlói nyitófordulóra sem, ha nem lesz meg a megfelelő háttere és felkészülési lehetősége.

„A monte-carlói egy olyan verseny, amire megfelelően fel kell készülnöd. Nagyon sok tesztelést igényel különböző körülmények között, ami pedig nagy büdzsét igényel. Először is látnom kell, hogy rendelkezésemre áll-e a büdzsé, hogy megfelelően felkészülhessek. Amennyiben fel tudok készülni megfelelően, ott leszek. Ha nem, maradok otthon” – osztotta meg gondolatait Kubica.

 

Andrew

 

2015. november 20.


 

Ismét olasz csapattal Kubica

Váratlanul csapatot váltott Robert Kubica, és megerősítésre került, hogy a lengyel pilóta Ford Fiesta WRC-jét a BRC Racing Team fogja felkészíteni és szervizelni a Monte-Carlo Rallye-n.

Az olasz alakulat leginkább arról ismert, hogy az utóbbi időben a talján bajnokságban Giandomenico Bassóval dolgoztak együtt, aki egy LPG hajtotta Ford Fiesta R5-össel versenyzett. A BRC természetesen nem csak ilyen, hanem hagyományos üzemanyaggal táplált autókat is futtat.

Kubica az elmúlt szezont a szintén olasz A-Style-lal kooperálva kezdte, de elégedetlen volt az együttműködéssel, így az argentin viadal kihagyását követően a Fordok gyári csapatával, az M-Sporttal folytatta.

A lengyel pilóta a múlt héten télies körülmények között tesztelt Toszkánában, melynek első napja idő előtt ért véget, amikor a Fiesta megcsúszott a latyakban, és egy fának ütközött. Arról egyelőre nincs hír, hogy milyen programot tervez a rali világbajnokság idénynyitóját követően Kubica.

 

Andrew

 

2016. január 12.


 

Kubica kiszállhat a raliból

Jelenleg úgy tűnik, hogy a Monte-Carlo Rallye lesz Robert Kubica egyetlen rali világbajnoki futama 2016-ban.

A korábbi Forma-1-es sztár elismerte, nincs meg a költségvetése arra, hogy a szezon nyitófutamán túl is lássa a jövőjét, és ha nem tudja biztosítani az anyagiakat, napirenden van a pályaversenyzéshez történő visszatérés is.

A Monte-Carlo Rallye-n Kubica saját Ford Fiesta WRC-jét fogja használni, melynek gondjait az olasz BRC viseli. „Egyelőre nincs programunk az év hátralevő részére” – mondta el az Autosport magazinnak. „Jelenleg úgy van, hogy a Monte után megáll ez. Tárgyalok szponzorokkal és másokkal, de ez az egy rali, amit most tervezünk.”

A lengyel pilóta a múlt hétvégén tesztelt első alkalommal a BRC-vel, amire a Francia-Alpokban került sor. A felkészülés idő előtt véget ért, mivel Kubica lecsúszott az útról, a különítmény pedig nem rendelkezett az autó javításához szükséges alkatrészekkel. Emiatt újabb tesztelést szerveznek. Az RK World Rally Team az idénynyitóra meghosszabbította a Pirellivel kötött megállapodását, így Kubica az olasz gyár abroncsain fog futni a Montén is.

A versenyző bevallotta, ami az autósportot illeti, a levegőben lóg a jövője. „Amennyiben a ralisportban folytatjuk, másnak kell lennie a múlt évhez képest – az őrületes volt” – nyilatkozta. „Egy nagy elkötelezettség teljes évet csinálni. Nem teljesíteném inkább az összes versenyt, de igazán jól készülnék fel azokra, amiken ott vagyok. Az is lehetséges ugyanakkor számunkra, hogy valami mást csinálunk, van néhány opció a szezon második felére. Ez egy pályaautóba történő visszaülést jelenthet. Ha ezt csinálom, minden időmet erre fogom szánni – ez egy hosszabb távú projekt lenne. Jelenleg azonban nem ez jár a fejemben. A Monte-Carlo Rallye van a fejemben, hogy biztos legyek benne, hogy teljesen felkészültem rá.”

Kubica jó mutatókkal rendelkezik a hercegségi viadalról, két évvel ezelőtt vezette a megmérettetést, tavaly pedig szakaszgyőzelmeket aratott. A jövő hétvégén megrendezésre kerülő versenyen az elsőszámú célja a problémamentes autózás és a célba érés lesz. „A monte-carlói egy nagyon megjósolhatatlan futam, és bizonyos, hogy az időjárás nagyon nagy szerepet fog játszani a versenyen” – mondta. „A Pirelli abroncsainkkal megvan az esélyünk, hogy bizonyos körülmények között előnyre tegyünk szert. Meglátjuk. Bármi történhet, de az számomra a cél, hogy hibák nélkül teljesítsem a versenyt.”

 

Andrew

 

2016. január 15.


 

Kubica: A küldetés teljesítve

 

A 2016-os rali világbajnoki szezon kezdete, a Monte-Carlo Rallye előtt Robert Kubica elmesélte, miként segített neki a sport a számára csaknem végzetes 2011-es balesete után.

A lengyel versenyző az idénynyitó után fog dönteni arról, hogy marad-e a sorozatban, vagy az autósportok más területe felé veszi az irányt. A döntéstől függetlenül boldog azonban azzal, amit a ralisportban nyújtani tudott az elmúlt három év során.

„Az egyik legnagyobb eredmény, amit a ralisportban elértem, hogy az emberek egy normál versenyzőként tekintenek rám, nem pedig egy fogyatékos pilótaként” – magyarázta. „Megmutattam, hogy amennyiben kizárólag a vezetésre koncentrálok és megfelel megközelítést tudom alkalmazni, elég jól működik a dolog.

Bizonyos okok miatt voltak komplikációk 2014-ben, mások miatt pedig tavaly, de a tavalyi szezon második felében elégedett voltam a teljesítményemmel. Nem hoztam annyi eredményt, amennyit szerettem volna, de voltak ennek okai.”

Kubica Ford Fiesta WRC-jének Monte-Carlo Rallye-ra tervezett dekorációja, mely a főszponzor

Lotos, valamint a kocsit felkészítő csapat, a BRC Racing Team színeit viseli

 

Ennek tükrében azt is beismerte, lehet, hogy túlságosan sokat vállalat, amikor elkezdte a ralis programját 2013-ban a Citroen DS3 RRC-vel. „Visszatekintve, meg kell mondani talán, hogy nem volt olyan jó dolog megnyerni a WRC 2-t, és nem álltam talán készen a WRC-re. Mivel előtte a Forma-1-ben voltam, úgy tűnt, mindenki azt gondolta, hogy a ralisport könnyű lesz, be kell ugrania ennek a srácnak egy raliautóba és ugyanazzal a tempóval kell vezetnie.

Abban az évben március végén teljesítettem az első murvás ralimat mindössze két tesztnap után. Ez nem volt normális. Túl sokat vártam. Nem volt idő megtapasztalni a vezetés érzését ezen a talajtípuson, aztán a World Rally Car felé mozdultam, ahol még kevesebb a tartalék a gyorsabb autóban. Végül nem álltam készen.”

A Forma-1-ben egy futamgyőzelemmel büszkélkedő versenyző a soron következő Montéra azonban felkészülten utazik el, hiszen kétszer is szerepelt már ezen a versenyen. Az első alkalommal, 2014-ben megnyerte az első két gyorsaságit, amivel vezette is a versenyt, tavaly pedig szintén sikerült begyűjtenie szakaszelsőségeket. A viadal Kubica egyetlen tervezett világbajnoki ralifutama erre az évre, a támogatókkal azonban folyamatosan tárgyal, hogy megpróbáljon összerakni egy hosszabbtávú tervet a folytatásra.

 

Andrew

 

2016. január 19.

Módosítás: (2016. január 19. kedd, 17:19)