Hírek: Skoda Motorsport

A cseh csapat történetével kapcsolatos hírek, információk


 

Kerekeken guruló műhely

A Skoda Motorsport szervizkamionja


Hogy a ralisport kíméletlen körülményei között is a legjobbjukat nyújtsák, a Skoda Motorsport autóinak szükségük van egy helyre, ahol szervizelik őket, valamint az esetleges sérülésüket, műszaki hibájukat helyreállítják. Tulajdonképpen egy műhelyre van szükségük. Ahhoz, hogy követni lehessen az autókat minden versenyre, ennek a műhelynek mobilnak kell lennie.

Hogyan lehet egy műhelyt mozgóvá tenni? Egyáltalán lehetséges ez? Természetesen igen. Csupán kerekeket kell alá tenni – vagy belegyömöszölni mindent egy nagy kamionba. Pontosan ez az, ahogyan a Skoda Motorsport szervizkamionját megalkották.

Tizennyolc méteres hosszával kicsit kisebb, mint egy átlagos Skoda szervizközpont, a Skoda Motorsport találékony mérnökei azonban be tudtak pakolni mindent, ami szükséges nem csak egy, de két autó szervizeléséhez. És ez nem csak eszközöket jelent, a kamion a tartalékalkatrészeket is viszi magával.

Mennyi tartalékalkatrészt? Azt mondják, elég két másik versenyautó megépítésére amellett, amit a kamion már visz magával. A szerelők elképesztő sebességgel képesek a munkájukat végezni, köszönhetően a kamion alaposan átgondolt és aprólékosan megtervezett belső terének.

A munkákat, beleértve a sérülések kijavítását, a szervizszünetek során kell elvégezni, melyek harminc vagy negyvenöt percesek. Ez ugyanannyi idő, amennyi alatt egy átlagos szerelő megebédel.

A kamion sok reparáláson esett már át. Ugyan úgy néz ki, mintha vadonatúj lenne, valójában azonban tizenöt éves – már a Fabia WRC-k szervizelésében is szerepet kapott. A csapat hamarosan újat fog kapni, még leleményesebb eszközökkel és javított kivitellel, például az emelőket belülről külső tárolóba teszik a gyorsabb hozzáférés érdekében. Ki tudja, az új kamion talán megspórol néhány fontos másodpercet valahol!

 

Nagy testvér

A tizennyolc méter hosszú gördülő műhely legutolsó centimétere is jól átgondolt. Az ezernyi szerszámnak és alkatrésznek megvan a pontos helye és célja. A kamion a Skoda Motorsport legnagyobb tagja.

Annyi alkatrészt cipel, hogy abból két komplett versenyautót lehetne építeni. Saját generátorral rendelkezik, egy négyszázötven literes tartállyal az autók mosására, egy esztergával, egy köszörűvel, satukkal, egy gumiszerelővel, kétszáz liter versenyüzemanyaggal, ötven gumiabronccsal, a tréleren pedig akkora hellyel, ami két Fabia R5-ösnek elegendő. A verseny folyamán ez húsz szerelő számára szolgál munkaállomásként is. A Skoda Motorsport szervizkamionja testreszabott, sokévnyi tapasztalat eredménye.

A kamion minden egyes milliméterét kihasználták. Jobb oldalon az akkumulátorok töltés közben

 

„A belső teret finomítottuk az elmúlt tizenöt évben. A tapasztalatunkon alapul, hogy milyen dolgokat kell a leggyorsabban elővennünk, melyek a leggyakoribbak és hogyan lehetünk a lehető leghatékonyabbak” – mondja Miroslav Slambora, a versenyautó építő és szervizelő eszközök koordinátora.

Miroslav Slambora, a versenyautó építő és szervizelő eszközök koordinátora

 

A legendás Simply Clever megoldások egyike az időspórolás érdekében – az akkumulátoros

eszközöket a kamionon kívül tárolják, a szerelők keze ügyében

 

Amikor egy szervizszünet harminc-negyvenöt percben korlátozott, minden másodperc számít, úgyhogy drága lehet minden mozdulat. Az akkumulátoros csavarkulcsok vagy fúrók egy megbízható Velcrón lógnak, a kamion ajtajának jobb oldalán például, a tartalékakkuk és a töltők pedig szemben velük helyezkednek el. A szerelők harminc másodpercen belül tudnak akkumulátort cserélni.


Egy hely mindennek, nem számít, mennyire kicsik, ahogyan a tökéletesen elrendezett

fiókon látszik, mely csatlakozók számára lett kialakítva

 

Gyorsbeavatkozó állomás

Minden alkatrész tökéletesen rendezett a végtelen rekeszekben, fiókokban és szekrényekben, és világosan látható, hogy a csapattagok egy szemvillanás alatt megtalálnak mindent, amire szükségük van. Nagyobb alkatrészek is vannak, a csapat tizenkét első lökhárítót visz egy versenyre. „A gumik mellett a lökhárító a leginkább használt alkatrész. Mindig ez az első, ami megsérül egy versenyen. És akkor is problémás lehet, ha nem is látszik rajta. Amennyiben sérült, jobb kicserélni és megjavítani a következő szervizmegállásig, hogy úgy működjön, ahogyan kell. Fontos például, hogy biztosítsa a levegő számára az átjutást a fékek hűtése érdekében” – magyarázza Slambora.


Tökéletesen kialakított fiók a csatlakozóknak

 

Amennyiben egy sérült versenyautónak sikerül visszajutnia a szervizparkba, a csapat csaknem mindennel meg tud birkózni fél óra alatt. „Amíg a bukócső nem sérült, vissza tudjuk állítani az autót elég jó formába, hogy folytathassa és még nyerhessen is. Ki tudjuk cserélni az erőátvitelt, a tengelyeket, a differenciálműveket, a sárvédőket, és még két komplett szett tartalékajtót is viszünk a kamionnal. Egy tetőt is viszünk, jóllehet azt egy kicsit trükkösebb kicserélni” – mondja Slambora. Számos alkatrész előre össze is van szerelve már, mivel olykor könnyebb kicserélni a teljes egységet, mint csak egy specifikus alkatrészt. Amennyiben probléma van a kormányzással például, gyorsabb kicserélni a teljes kormányművet egyszerre.


Az első lökhárítók bőséges kínálatát tárolják a kamion felső részén. Tökéletes formában kell őket tartani

 

És miért visz a kamion annyi vizet a mosáshoz, amikor az autóverseny nem egy szépségparádé? Hogy megelőzzék a káoszt egy verseny során, szigorú rendnek és tisztaságnak kell lennie. Egy szervizelés folyamán a versenyautókat tökéletesen megtisztítják kívül-belül mindig. Ez segít felfedezni bármilyen kopást és repedést időben, miközben javítja a versenyzők komfortját és koncentrációját azzal, hogy nem kell port belélegezniük, valamint megkíméli a navigátor hangszálait is. Ugyanezt a szigorú szabályt alkalmazzák a szervizkamionra is. „Ez a munkahelyünk, és ez tükrözi a professzionális szintünket” – mondja Slambora.

Fontosabb, mint valaha

A mobil szervizlétesítmények bonyolultsága és a vele szembeni elvárások folyamatosan fokozódtak az évek során, és ezáltal a kamion felszereléseivel szemben is elvárások helyeződtek. A múltban a versenyek során a kamion az egyik helyről a másikra ment, a szervizszünetek viszonylag rövidek voltak, és mivel a bonyolultabb javításokat nem lehetett megejteni a helyszínen, a kamion kevesebb felszerelést tartalmazott. Emellett, ahogyan Slambora fogalmaz, nem volt olyan fontos az autót tökéletes állapotban tartani. Ma a hatalmas szervizparkok által a csapatok fel tudnak készülni a viszonylag nagy sérülésekre is, és vissza tudják küldeni az autót a versenybe.

Tartalék kipufogók és a háttérben turbófeltöltő csonkok

 

És a legnagyobb kaland, ami utazás során esett meg a szervizkamionnal? „A hajóra történő felállás általában elég nehéz. Mivel minimális hely van a kamionunk felett, alacsony beállási szögre van szükségünk, hogy ne rongáljuk meg a függő dolgokat. Szükségünk van az operátorra, hogy asszisztáljon nekünk ékekkel és kábelekkel. Ez az, amikor egy kicsit idegessé válik mindenki mindenfelé. Tizenöt éve nagyobb probléma volt ez, most már azonban felkészültek a kikötők. Egy másik probléma, amikor Svédországba megyünk vagy valahova, ahol hó van – nem könnyű egy ekkora járművet kezelni. Óvatosnak kell lennünk, hogy hol parkolunk le és hogy hol haladunk, hogy megelőzzük a megcsúszást és a felborulást. Olykor eléggé feszültté válik ez, eddig azonban sikerült belőlük jól kijönnünk” – emlékszik vissza Slambora.

Motorolajos kannák

 

A Skoda Motorsportnál befejezés alatt van egy új kamion, ami már a nyáron rendelkezésére fog állni a csapatnak. A jelenlegi kamion tizenöt éve járja az utakat, és négy évvel ezelőtt kapott egy új karosszériát. Ennek ellenére, mint ahogyan látható is, úgy néz ki, mint az újak. Slambora tudja már, hogy mit akar fejleszteni az új kamionon, mint például az emelők megközelítését, melyek a versenyautót emelik fel. Ezeket a kamion belsejéből külső tárolókba teszik, hogy könnyebben hozzáférhetők legyenek és ahonnan nem kell olyan sokat cipelni őket. Ki tudja, ezek az extra néhány másodpercek jól jöhetnek valamikor…

 

Műszaki adatok

 

Skoda Fabia R5

Skoda Motorsport kamion

Súly:

1230 kg

25000 kg*

Méret:

4 m x 1,8 m

18 m x 2,5 m x 4 m*

Hengerűrtartalom:

1620 cm3

15600 cm3

Teljesítmény:

205 LE

500 LE

Forgatónyomaték:

420 Nm

2400 Nm

Fogyasztás:

60 l / 100 km (versenykörülmények között)

20 l / 100 km (etapon)

30 l / 100 km

Gyorsulás 0-100 km/h-ra:

4,8 s

-

Végsebesség:

197 km/h

90 km/h

* beleértve a trélert

 

Andrew

 

2018. augusztus 10.


 

A Skoda Motorsport új otthona

2018-ban új otthonra lelt a Skoda Auto autósport részlege, a Skoda Motorsport. A Mlada Boleslav külvárosában, Plazy-ban található új központ megkönnyíti a csapat számára azt, hogy csúcsszintű raliautóval lássák el mind a gyári alakulatot, mind az ügyfeleiket.

Világszínvonalú raliautó építése nem egy egyszerű feladat, az pedig, hogy valaki a csúcson maradhasson, a legjobbra van szüksége mindenből – a legjobb emberekre, a legjobb technológiára és szakmai tudásra, valamint természetesen a legjobb környezetre. Emiatt döntött úgy a Skoda Motorsport, hogy ideje új otthont találni.

A sportrészleg évekig a Skoda mlada boleslavi gyártóterületén tevékenykedett. Az elsőszámú Skoda gyár szívében történő munka sok előnnyel rendelkezik, voltak azonban hátrányos oldalai is, főként a logisztika terén. A gyár mindennapi életének gyors tempója a beszerzéseket és az autók kiszállítását is igencsak nehézzé teheti. Azért, hogy a teljes csapat életét megkönnyítse, a Skoda Motorsport úgy döntött, hogy egy vadonatúj, erre a célra épült központba költözik, mely Plazy-ban kapott helyet. A létesítmény nagyobb területtel rendelkezik, mint a korábbi, így elég helyet biztosít a csapat működésének minden szegmenséhez, az új autók és alkatrészek fejlesztésétől kezdve a Fabia R5-ösök megépítéséig, valamint azok karbantartásáig, újjáépítésig.

Az új létesítménye 16400 négyzetméteren fekszik, az alkalmazottak 1859 négyzetméternyi irodai, valamint 3844 négyzetméternyi műhely- és raktárterületet vehettek birtokba. A tágas raktár a Fabia R5 több mint ötezer különféle alkatrészének tárolására szolgál, valamint kerekek ezreinek is van hely, melyek a WRC 2-es bajnokság teljesítéséhez szükségesek.

A Skoda Motorsport új főhadiszállásával kapcsolatban azonban az a legfontosabb tény, hogy közelebb hozza egymáshoz minden részlegét. Az autósportban a csapatmunka nem csak egy közhely vagy jól csengő fogalom. A mérnököktől és az autókat építő szerelőktől a folyamatot fenntartó irodai emberekig, a pilótákig és a navigátorokig mindenkinek együtt kell dolgozni, ha a különítmény nagyszerű eredményeket akar elérni.

„Ezzel az új főhadiszállással felkészülten várjuk a jövőbeli kihívásokat” – mondta el Christian Strube, a Skoda Auto műszaki fejlesztésért felelős részlegének vezetője akkor, amikor a létesítmény teljessé vált 2018 novemberében. „A tökéletesített munkamenetnek köszönhetően még hatékonyabban tudunk autókat fejleszteni és építeni, valamint még jobbá tudjuk tenni a szolgáltatásunkat az ügyfeleink részére. Tavaly az volt a célunk, hogy több mint kétszáz Fabia R5-össel lássuk el ügyfeleinket világszerte. És kiszállítottuk ezeket! Csaknem kétszázötven Fabiát értékesítettünk mindezidáig. Ahhoz, hogy fenntartsuk ezt, ez az új létesítmény ideális alap az autósport programunk jövőbeli sikeréhez.”

„Ez a vadonatúj létesítmény világosan demonstrálja a Skoda autósport irányú elkötelezettségét” – emelte ki a sportrészleg vezetője, Michal Hrabanek. „Nagyban fog ez segíteni bennünket, hogy javítsuk az ügyfélkiszolgálásunkat és hogy folytassuk a Skoda Motorsport sikertörténetét szerte a világon.”

 

Andrew

 

2019. április 15.


 

Egy hónapot úton, avagy: Irány az aranyért és vissza

 

Csaknem úgy hangzik ez, mint egy kalózút. A Skoda Motorsport csapata hosszú európai útra indult, hogy diadalmaskodva, arany és ezüst kupákkal térhessen haza. A rajongók számára néhány napos kalandozást jelent minden verseny, a szerelők, mérnökök és a többi csapattag számára azonban egy jóval nagyobb kihívás ez.

Az újdonság, a Skoda Fabia R5 evo két sikeres rajttal kezdett a rali világbajnokságon. Köszönhetően a párosoknak, a Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen és a Jan Kopecky/Pavel Dresler duónak, kettős győzelmet ünnepelhetett az autó Portugáliában és Szardínián is mind a WRC 2 Pro, mind az RC2-es értékelésben. Aminek azonban sok ember nincs a tudatában, hogy a csapat nagy része egy menetben teljesítette a két versenyt. A két nagy kamiont és számos segítő járművet magában foglaló küldetés Mlada Boleslavból indult, keresztül Európán Portugáliába, aztán még délebbre mentek a tengeren keresztül, egészen Szardíniáig. Mikorra hazaértek, csaknem hatezer kilométert töltöttek az utakon – és ebben nincs benne a kompon töltött út.

„Nem szokásos ez, néha azonban így kell tenni, amikor két verseny rövid időn belül követi egymást. Ha visszatértünk volna Csehországba a Portugál Rally-t követően, nem lett volna elég időnk az autók felkészítésére. A múltban össze szoktuk kötni a svéd és a norvég vagy a görög és szardíniai versenyeket. Ez nem könnyű mindazonáltal. Huszonnyolc napig voltak úton a srácok, nem látták a családjukat egy teljes hónapon keresztül” – magyarázta Miroslav Slambora, a raliautók felkészítéséért és a szervizterületért felelős koordinátor.

Ezekben az esetekben a küldetés Skoda márkakereskedésekben talál külföldön menedéket néhány napra. Ez nem csak a drága szállítmány biztonságát garantálja, de helyet biztosít az autók tisztítására és szervizelésére is. A következő verseny előtti legfontosabb javítások csupán két nap alatt elvégezhetők – az egyik nap szétkapják az autókat, a következőn pedig összerakják őket. Minden szükséges dolgot beraknak a kamionokba az indulás előtt.


Kiérdemelt törődés

Mind a Portugál Rally, mind a Szardínia Rally a világbajnokság legnagyobb kihívást nyújtó murvás versenyei közé számít. Idén különösen meleg idő volt mindkét viadalon, sok szakasz talaja romlott le súlyosan a második kör előtt. Ez nagyon durván bánt mindkét Fabia R5 evo raliautóval, melyek visszaérkezve Mlada Bolslavba alapos átvizsgáláson estek át.

„Kiveszik a szerelők a sebességváltót, a differenciálműveket, a tengelyeket és a motort. Alapvetően csak a karosszéria marad a kábelekkel és a csővezetékekkel, minden más kikerül. Az egyes elemek ezt követően a Skoda Motorsporton belül a különféle szervizrészlegekhez mennek, a műhelyekbe, melyek a motorra, a sebességváltóra vagy a lengéscsillapítókra és felfüggesztésre specializálódtak. Az autók csaknem az utolsó csavarig és anyáig szétszedésre kerülnek – majdnem olyan ez, mintha újból építenénk meg őket” – mondta Slambora a Szardínia Rally után.

Ez azonban nem jelenti még azt, hogy a fél autót ki kell cserélni minden verseny után. Ezzel ellentétben a legtöbb komponens visszakerül az autóba egy alapos átvizsgálást követően. A Fabia R5-nek és az alkatrészeinek a hosszú élettartama és a tartóssága az egyik oka annak, hogy az autó tartósan népszerű az ügyfélcsapatok körében, melyet korlátozott költségvetéssel lehet üzemeltetni. Le kell ugyanakkor ellenőrizni nagyon alaposan mindent, beleértve a karosszériát is, javítani a sérüléseket, kicserélni a folyadékokat, a sebességváltó és a differenciálművek olaját, és ki kell cserélni az olyan alkatrészeket, amik elkopnak, mint például a sérült védőborítások.

„Ez a motor kétezer versenykilométert vagy még annál is többet képes megtenni. A kopás és az elhasználódás mértékétől függően a motorspecialisták eldöntik, hogy vissza lehet-e tenni, részleges újjáépítést végeznek vagy új egységet építenek. Általában ugyanakkor képes továbbfutni a motor. Hasonlóképpen a sebességváltó és a differenciálművek is kilométerek ezreire képesek, és újra lehet őket használni, bár néha szét kell őket szedni, majd összerakni a karbantartás részeként. A murvás felület kopást idéz elő a felfüggesztés elemein és a tengelyeken, amiket kezelni kell és le kell őket festeni – aztán készek az újabb versenyre” – mesélte Slambora.

Egy ekkora kihívást jelentő futás után, mint amit Portugália és Szardínia nyújtott, körülbelül tíz munkanapot vesz igénybe, hogy szétszedjék az autókat, leellenőrizzenek mindent, megjavítsák, illetve újjáépítsék az egységeket, majd ismét összerakják. Ezt követően készen állnak, hogy megküzdjenek a kupákért ismét.

Andrew

 

2019. augusztus 12.


 

Amikor véget ér a szezon – avagy hogyan tölti a telet a Skoda Motorsport?

A 2019-es szezon a Katalán Rally-val fejeződött be a Skoda Motorsport számára. Ez ugyanakkor nem jelentette azt, hogy az alakulat emberei leülhettek és várhatták a következő szezon rajtját. Mi történik a két idény közötti időszakban?

Miután az egyik szezon befejeződik, a ralisportban tevékenykedő nagy csapatoknak általában két hónapjuk van a következő versenyig. Ez nem sok idő, miután a szünetbe beleesik a karácsony is. A Skoda Motorsport kapui december 20-án záródtak be 2019-ben, és csak 2020. január 2-án nyitottak ki újból. Mielőtt azonban a szezon befejeződött volna, máris elkezdett felkészülni a következőre a csapat. Az egyik legfontosabb feladat megtudni, hogy a következő évben fog-e új páros szerepelni a gyári csapat színeiben, ami elég gyakran meg is esik.

„Még ha így is tűnik, nincs arra szabály, ami kimondja, hogy minden szezonban új párost kellene futtatnunk” – mondta el Pavel Hortek, a Skoda Motorsport csapatvezetője. „Ezzel szemben szeretnénk megtartani a győztes csapatot és változások nélkül folytatni – megpróbáljuk azonban tiszteletben tartani a versenyzőink kívánságait is, amennyiben megvan a lehetőségük, hogy a rali világbajnokság legfelsőbb kategóriájába lépjenek. Ez történt a múltban Hanninennel, Lappival, valamint Tidemanddal, és ez a helyzet most Kalle Rovanperával és Jonne Halttunennel is.”

Amennyiben változás következik be a versenyzői névsorban, a bemutatás általában az egyik szezon utolsó és következő első versenye között történik meg. Először is a párosnak meg kell ismernie technikai szempontból az autót azért, hogy szükség esetén javításokat tudjanak eszközölni. A kerékcsere különösen fontos, ez abszolút szükséges a páros számára. Az autó megismerése azonban nem csak az egyetlen része a felkészülésnek. Az autóban lévő körülmények nagy igénybevételt támaszthatnak verseny közben, a tökéletes fizikai kondíció létfontosságú a legénység mindkét tagja számára. Az orvossal történő munka mind a fizikális, mind a mentális állapot szempontjából szerves része a „tréningnek”.

A versenygépek másrészről nem igényelnek különleges figyelmet. A csapat egész évben gondjukat viseli, a Skoda Fabia R5-ösök pedig híresek megbízhatóságukról, robosztusságukról, tartósságukról. „Az autók nem esnek át különleges karbantartáson a szezon végeztével. Megvan a felújítási rendszerünk minden verseny után, és ragaszkodunk ehhez. Ugyanez a helyzet a kamionokkal, megpróbáljuk gondjukat viselni az év során, úgyhogy csúcsformában maradnak. Karácsony előtt a szervizfelszerelések ellenőrzésére és javítására koncentrálunk jobban, például a sátorra” – magyarázta Miroslav Slambora, a versenyautó építő és szervizelő eszközök koordinátora.

A futamról futamra történő utazás csak egyike a Skoda Motorsport tevékenységeinek. Míg nagyjából harmincöt csapattag megy el a versenyekre, több mint száz ember van Mlada Boleslavban, akik az autófejlesztésen dolgoznak és azon, hogy autókkal, valamint alkatrészekkel lássák el a privát ügyfeleket. A Skoda Fabia R5 a világ legsikeresebb és legjobb értékesítési mutatókkal bíró autója kategóriájában, több mint háromszázhúsz példány talált már gazdára. Miután sok csapat használja ki az időt a szezonok között a karbantartásra, ez sok munkát jelent a Skoda Motorsportnál, főleg a motor-, illetve a váltóspecialisták számára. „Ebben az időszakban megnövekedett igény mutatkozik az egyes autóalkatrészek újjáépítésére és felújításokra” – erősítette meg Slambora.

Természetesen az óévnek is búcsút kell mondani. November végén vagy december elején összejön a teljes csapat egy partin minden esztendőben, ahol megünneplik sikereiket, és amennyiben egy páros elhagyja az alakulatot, búcsút mondanak neki. Az elköszönés néha érzelmekkel teli.

 

Andrew

 

2020. január 28.


 

Gyári Skoda támogatás az elektromos raliautóhoz

A Skoda Motorsport gyári támogatást biztosít a tizennégyszeres osztrák ralibajnok Raimund Baumschlager csapatának, melynek nevéhez fűződik az elektromos hajtású Skoda Kreisel RE-X1 kifejlesztése.

A Baumschlager Rallye & Racing a Kreisel Electric-kel együtt dolgozott az autón, de miután az RE-X1 nevű modell csaknem készen áll a versenyzésre, a Skoda bejelentette, segíti a projektet.

„A Skoda Kreisel RE-X1 egy izgalmas kombinációja a hagyományos és jövő orientált technológiának” – mondta el a Skoda Motorsport vezetője, Michal Hrabanek. „A legjobb tapasztalatunkat biztosítottuk, mely a rali Fabia immár három generációjának fejlesztésén alapul. A koncepcióautó a legutolsó generációs Skoda Fabia Rally2 evo minden beállítási lehetőségével rendelkezik, de teljesen elektromos a hajtásrendszere, és igazán hiszem, hogy a ralirajongók igazán érdekesnek fognak találni egy ilyen kombinációt.”

Az RE-X1 a Skoda Fabia Rally2 evón alapul, de a belsőégésű erőforrás helyett egy villanymotort építettek bele, ami 260 kilowattos csúcsteljesítménnyel és 600 newtonméter maximális forgatónyomatékkal rendelkezik. Utóbbi jelentősen nagyobb érték a Rally2-es Fabia 1,6 literes benzinmotorjához képest.

A megállapodás alapján a Skoda szorosan együttműködik a Kreisel Electric-kel az RE-X1 homologizációs folyamatában, hogy az autó az FIA égisze alá tartozó versenyeken is részt vehessen. Az első autó aszfaltos specifikációban épült meg.

Mielőtt a Skoda beszállt volna a projektbe, a BRR négyezer tesztkilométert tett meg az autóval, az RE-X1-et murván is kipróbálták már. Az osztrák alakulat folytatja az autó fejlesztését és tesztelését, a Skoda pedig készenlétben áll arra, hogy további technikai támogatást nyújtson.

A Skoda Kreisel RE-X1 a tervek szerint július közepén az osztrák bajnokság keretein belül megrendezésre kerülő Weiz Rally-n mutatkozik be versenykörülmények között.

„Nagyjából négyezer tesztkilométert tettünk meg az autóval” – nyilatkozta Baumschlager. „Nulláról indultunk, most pedig már elég jó az első versenyhez.”

A BRR szorosan együttműködik az osztrák autósport szövetséggel is, a Skoda Kreisel RE-X1 ezek után nemzeti homologizációval fog versenyezni, ami mellett született egy megállapodás is, hogy a prototípus teljesítménye a potenciális 680 lóerőről vissza lesz véve egy olyan szintre, hogy a Rally2-es autókhoz képest egyenrangú legyen.

„Együttműködtünk a szövetséggel a teljesítménykiegyenlítésen” – mondta el a csapattulajdonos.

„Sok munkát magunk végeztünk el, a Skoda Fabia Rally2 evo ellenében teszteltük ezt az autót. Azt akarjuk, hogy egyenrangúak legyenek az autók. Ha túl erőssé válnánk, le tudjuk venni a teljesítményt – a dolgok ezen oldala eléggé kontrollált, ez az azonban, amit akarok.”

Baumschlager bizakodó azzal kapcsolatban, hogy a kocsi akkumulátora képes megtenni egy teljes versenykört. „Ha két húsz kilométeres szakaszunk van egymás után egy hosszú közúti etappal, akkor talán kérnünk kell további öt percet az autó töltésére” – magyarázta. „Ez azonban elvégezhető bármely normál töltőállomáson.

Nem különbözik ez annyira a Mitsubishi Lancer Evo VII-től és a későbbi modellektől – úgy gondolom, egy negyvenöt literes tankkal rendelkeznek csupán, és meg kellett állunk feltölteni őket. Amikor a szervizbe érünk, az akkumulátor tizenhét perc alatt teljesen feltölthető. A szerelők a töltés alatt is tudnak dolgozni az autón – az egyetlen alkalom, mikor távol kell lennie mindenkinek az autótól, amikor az akkumulátort rácsatlakoztatják, illetve lecsatlakoztatják.”

Mint ahogyan a csapatával szintén elektromos autót fejlesztő Hayden Paddonnak, Baumschlagernek is tetszik a direkt hajtás, valamint a teljesítmény- és nyomatékleadás. „Némi időre van szükség ahhoz, hogy megszokja az ember, hogy nincsen kuplung” – mondta. „Tartod a fékkel, aztán mész. És ez tényleg megy! Autóként könnyebb ezt kezelni, mint egy R5-öst vagy R2-est. Nem kell váltanod, úgyhogy mindkét kezed a kormányon van folyamatosan. Százhetven kilóval nehezebbek vagyunk, ezt érzed, ami világos is – az autót azonban nagyszerű vezetni még így is.”

 

Andrew

 

2021. július 6.

Módosítás: (2021. július 06. kedd, 18:31)