Hírek: DMACK

A kínai-brit gumigyártó hírei


 

Idegen közöttünk

A rali világ gumipiacára egy olyan márka tett hatást, ami a semmiből jött létre négy évvel ezelőtt. Martin Holmes beszélgetett „Mr. DMACK”-kel, azaz Dick Cormackkel, akinek az abroncsai saját maguknak szereztek hírnevet…

Amikor az FIA tendert hirdetett a világbajnokág második generációs kontroll gumijainak beszállítására, zavar keletkezett a sportágban. A Pirelli előadta elképzeléseit, miszerint egyedi beszállítóként folytatná a következő három évben is, az FIA aztán időközben megváltoztatta a feltételeket, a Pirellit elcsábította a Forma-1, és a gumigyártás két másik neve lépett elő.

Egy nagy hírnevű márka – a Michelin, mely hosszú történettel bír a sportban még az egyedüli beszállítós rendszert megelőző időszakról – és egy teljesen új név került bejelentésre. A DMACK nevét senki sem ismerte, és a szituáció még inkább érdekesség vált, amikor olyan hírek láttak napvilágot, hogy a gumikat Kínában gyártják.

Egy angol ember, Dick Cormack különleges álmának része mindez, aki 2007-ig a Pirellinél dolgozott Angliában. Cormack egy évet távol volt, majd 2009-ben saját vállalkozásba kezdett. Most mát hetvenöt alkalmazottat foglalkoztat ügynökként szerte a világon a gumik értékesítésére, négy ember van Carlisle-ben a főhadiszálláson, míg partnerének 2500 embere dolgozik a kelet-kínai Qingdaóban lévő gyárban.

 

- Szerettem volna egy saját márkát, és tudtam, hogy képes vagyok piacra vinni a gumikat. Csak egy gyártó kellett, aki támogat minket.

Tudom, hogy a kínaiak kívánják a kockázatot, úgyhogy repülőre ültem, elmentem Kínába, és körbejártam ott egy tucat gyártót. Az, amelyikkel megállapodtunk, technikailag képes legyártani a gumikat.

Azok az emberek, akik bekerültek ebbe a különleges szerveződésbe, nagyon fiatalok voltak, és örömmel fogadták azt, hogy ez egy teljesen új dolog számukra, mivel ilyen típusú gumikat korábban nem gyártottak még Kínában. Látták az autósport számára gyártandó gumik piaci hasznát, alapvetően így kezdődött a kapcsolat.

- Gumigyártóként a Grippával kezdődött az életed?

- Alapvetően 13 collos gumik gyártásával kezdtünk az Egyesült Királyságban az Escort historic-os autók piacán, ezt hívtuk Grippának. Ez gyors sikereket ért el, mivel egy versenyképes, a defekteknek ellenálló gumit kínáltunk elfogadható áron.

Aztán továbbléptünk más méretekre, mikor ráébredtünk, hogy jó minőségű gumit tudunk gyártani. Ez után mentem Kínába, hogy kövessem az álmaimat, ami alapvetően nem volt több mint ez. Visszajöhettem volna Kínából a semmivel is, de ehelyett ottmaradtam két hétre, találtam egy jó gyártót, és úgy döntöttem, ez az, vágjunk bele.

- A következő lépés a világbajnokság volt. Akkor, amikor az ajánlatodat bemutattad az FIA-nak, hitted, hogy mind a Michelin, mind a Pirelli pályázni fog?

- Igen, gondoltam, hogy a Pirelli fog, és azt is gondoltam, hogy lesznek más gyártók is. Talán a Hankook lett volna még ilyen.

Nagyon meglepődtem tehát, hogy csak a Michelin volt és mi. Amikor megszületett a szerződés az FIA-val, az egy nagyszerű lehetőség volt számunkra. Úgy gondoltam, ha bejutunk a rali világbajnokságra és itt felépítjük az eladásainkat, akkor ennek a szárnyán világviszonylatban tudunk majd értékesíteni.

A nemzeti bajnokságok szintjén lévő emberek minidig is figyelik a rali világbajnokságot, hogy lássák, milyen termékek vannak ott jelen, és akkor, amikor a rali világbajnokságban egy megalapozott pozíciót érünk el, más országokból is érkeznek majd a megrendelések. Kétségtelen, hogy jó döntést hoztunk, hogy első lépésként a rali világbajnokságra neveztünk. Ez enyhén szólva is egy kihívásokkal teli időszak, de nyilvánvaló, sosem gondoltuk, hogy ez másként lesz. Ugrottunk egyet az ismeretlenbe, de hirtelen azt találtuk, hogy zöldebb a fű, mint ahogyan gondoltuk, hogy lesz.

- Az új lehetőség hozta az új piaci nevet is?

- A gumijainkat tulajdonképpen mindig is DMACK-nak neveztük, DMACK Grippának, de a kezdetekben a Grippán volt a hangsúly. A DMACK név sokkal erősebb, és a DMACK a nevemből származik, emiatt kezdtük el jobban nyomni a DMACK-ot.

- A rali világbajnokság specifikációjának megfelelő DMACK-ok 2010 közepén látták meg a napvilágot, időben ahhoz, hogy megmutathassátok az FIA-nak, mi lenne a standard termék a 2011-es szezonra. Jó volt az, hogy a 2011-es aszfaltos versenyek a versenynaptár későbbi részében következtek csak?

- Nem, mivel amikor szeptember 1-én nekivágtunk, minden gumiból le kellett gyártanunk a mintákat, hogy azok készen álljanak az FIA felé november 1-én történő bemutatásra.

Nagyon sokat dolgoztunk már a murvagumikkal a nemzeti bajnokságok miatt, de téligumit még egyáltalán nem készítettünk addig, és aszfaltgumiból is csak néhányat, azok viszont nem voltak utcai használatra alkalmasak. Az FIA felé történő bemutató előtt egy nappal azonban mindennel elkészültünk. Végül Carlisle-ből Párizsba autóval szállította el ezeket valaki az FIA-hoz!

2011 januárjának végére aztán késznek kellett lennünk a Svéd Rally-ra szánt gumikkal. Szeptember és december vége között rohamtempóban dolgoztunk, formákat készítettünk, mintákat gyártottunk, a gumikat az Egyesült Királyságba és különböző célhelyekre repítettük, és teszteltük őket.

- A gumik kezdeti kivitelével nem volt még vége a sztorinak. Ez az, amikor a fejlesztés elkezdődik…

- Az év során használhatsz egy jokert, ami lehetőség a kivitel bizonyos szempontjainak módosítására. Az első évben, 2011-ben csak egy jokert használhattunk egész évben, ez egy joker volt aszfaltra vagy murvára.

2012-ben két jokerváltoztatás használata engedélyezett, egy murvára, egy aszfaltra. A Michelin nagyon korán elhasználta a 2011-es jokerét a szezon során a murva gumikon kapott defektek miatt. Mi rögtön az elején egy igazán erős, defekttűrő abroncsra törekedtünk, még ha ennek az is a mellékhatása, hogy a gumi lassabb, egyszerre nem érheted el mindkettőt.

Akkoriban, amikor a prezentációinkat csináltuk az FIA felé, azt hitte a Michelin, hogy a Pirelli ellen állnak fel, úgyhogy inkább gyors gumit csináltak, mint erőset. Aztán a Pirelli elhagyta a színpadot. A Michelin hamar rájött, hogy erősebb gumikat kell csinálniuk. Már korán, Jordániában kihozták a joker gumijukat, míg mi várni tudtunk a hűvös, nyirkos év végi Wales GB-ig, hogy legyártsuk a speciális guminkat, ami megfelelő volt a versenyre.

- A különbség a régi rendszer, amit a Pirelli alkalmazott 2008 és 2010 között és a jelenlegi rendszer között, hogy a régi rendszerben ugyanolyan specifikációjú murva gumi volt mindenhová. Amikor a Michelin megérkezett, azt kérték az FIA-tól, hogy engedélyezzék a korlátozott számú vészhelyzeti gumik használatát a váratlanul beköszöntő eltérő körülmények között. Gondolod, hogy ezt túlreagálták, vagy ez a szabályváltozás jobbá tette a dolgot szerinted?

- Személy szerint azt gondolom, sokkal érdekesebbé tette a dolgot. Úgy gondolom a szabályok ismét változni fognak 2013-ra. Több vészhelyzeti gumit használhatsz, a tíz helyett tizenhatot, azt hiszem, ez még érdekesebbé teszi ezt.

Ha megnézed, mit történt Argentínában 2012-ben, a Michelin a kemény összetételt nevezte meg, mint elsődleges gumi, mi ugyanakkor a puha guminkat neveztük meg, ami azt jelentette, hogy a mi versenyzőinknek összesen tíz kemény, az övékének összesen tíz lágy gumija volt. Végük egy nagyon-nagyon jó eredményt értünk el Argentínában emiatt. Úgy gondolom, ez még egy kicsit megfűszerezi az egész dolgot. Az emberek valóban beszélnek a gumikról!

- 2013 felé haladva feltételezhetően sok fejlesztési munkát végeztetek már.

- Igen, már meg is ejtettük az első tesztünket a Svéd Rally-ra Lappföldön lefagyott murván, mivel az volt a bukásunk idén Svédországban, bár az első évre nagyon jó gumink volt 2011-ben, amikor nagyon erős hóesés volt. Amikor fagyott volt a murva, az összetétel túl puha volt, a szögek mozogtak, és elkezdtek kijönni. Keményen dolgozunk ezen. Monte-Carlóra jó a gumink. Alapjában Kínában készítjük a gumikat, aztán küldjük Svédországba szögelésre az ottani versenyre és Monte-Carlóra.

A Spanyol Rally utáni napon csinálunk aztán egy tesztet Barcelona közelében az új, 2013-as murva gumikkal, majd folyamatosan fogjuk nyomni az aszfaltgumi fejlesztését 2013 második felére. A Montéra ugyanazokkal a specifikációjú gumikkal megyünk, mint 2012-ben, de ezt követően új verziójú gumijaink lesznek a következő aszfaltversenyre, Németországra és a szezon azt követő részére.

- Azokra a eredményekre gondolva, amit az ügyfeleitek elértek, mik voltak a különleges sikerek számodra?

- Nyilvánvalóan a PWRC győzelem a legelső versenyünkön Svédországban 2011-ben Martin Semeraddal egy szép pillanat. A csúcspont azonban számomra 2011-ben az volt, amikor Ott Tanak a mi gumijainkon ment a Rally GB-n.

Ez volt az első alkalom, hogy WRC autót vezetett, az új, különleges joker gumink fejlesztésére pedig rövid időnk volt, majd elmenni a versenyre, és ott versenyképesnek lenni, számomra az volt az első év csúcspontja. Tanak a verseny leghosszabb szakaszán harmadik lett, amikor még mindegyik top pilóta versenyben volt, ez egy fantasztikus pillanat volt számomra, az egész csapat számára Kínában és mindenkinek, aki az Egyesült Királyságban dolgozik.

- Megérkeztünk Catalunyára, ahol két WRC-tek van Novikovval és Prokoppal. Ez egy újabb lépés?

- Igen, 2012 végére két WRC-k lesz, ami ebben az évben nyolc futamon használta a gumijainkat, de Catalunya kétségtelenül egy új kihívás, mivel most kerül fel a gumink egy World Rally Car-ra aszfalton. Ezelőtt nem csináltunk még aszfaltos futamot a gumijainkkal egy top szintű pilótával, úgyhogy tudnunk kell, hol állunk. Tesztelhetsz, megteheted, amit tudsz, de amíg nem veszel részt valójában egy versenyen és látod azt, hol állsz versenyképesség tekintetében, nem hinném, hogy tanulni fogsz. Fejest kell ugranunk tehát, és csinálni. Lehet, hogy működik, lehet, hogy nem működik. De felkészültünk, hogy csináljuk.

- Gondolod, hogy lesz esélyetek egy regisztrált gyártói csapattal együttműködni a 2013-as világbajnokságon?

- Úgy gondolom, az egyetlen útja, hogy ezt valaha is megtehessük, ha a mi gumijaink sokkal jobbak a versenytársakénál. Amikor az emberek tudni fogják, hogy előnyünk van, csak akkor keresik a gumijainkat. A Michelin egy fantasztikus versenytárs, jobbnak lenni náluk az egyetlen útja, hogy ezt meg tudjuk csinálni.

A vállalkozásunk méretének alapján nem gondolom, hogy át tudnánk venni a szerepet, de ha versenyképessé vagy még az ellenfelekénél is jobbá tudjuk tenni a gumikat, úgy gondolom, nagyon sok ember jöhet velünk.

- Nem elérhetetlen, csak egy kis szerencse kell hozzá?

- Nem hinném, hogy elérhetetlen, ez a célunk most. Öt éves tervünk van. 2012 a második év. Megtettük már, amit erre az évre mondtunk teendőként, hogy megpróbálunk a legjobb ötben végezni egy rali világbajnoki futamon, ezt Martin Prokop érte el, mikor a negyedik helyen végzett Argentínában.

2013 a harmadik év, amikor minden egyes rali világbajnoki fordulón WRC autóval szeretnénk jelen lenni egy kétautós csapattal. Végül, ami a negyedik és ötödik évet illeti, szeretném, ha a gumijaink versenyképesek lennének minden versenyen és versenyképes pilótákkal a legjobb ötben végeznének minden futamon.

 

Forrás: www.GPweek.com, 2012. november 5.

 

Andrew

 

2012. november 5.


 

Lágyít a DMACK

Azok után, hogy a Lotos és a Jipocar csapata is úgy döntött, a DMACK helyett Michelin gumikon folytatja szezonját, ami azt is jelentette, hogy minden WRC-s csapat a francia gyár termékeit használja már a rali világbajnokságon, a DMACK átgondolta stratégiáját a 2013-as idény további részére vonatkozóan. Azt a döntést hozták, hogy a WRC 2-ben induló versenyzők kiszolgálására koncentrálnak, ami miatt felülvizsgálta gumikínálatukat is. Az Akropolisz Rally előtt úgy határoztak, hogy a meglévő S3-as keverékű murvagumijukat átsorolják kemény abronccsá az évad hátralévő részére. Puha opcióként a szezon eddigi mindhárom murvafutamán használatban volt ez a típus.

A DMACK ezzel párhuzamosan bevezette a S1-es keveréket, ez lesz innentől kezdve a puha választási lehetőség a laza talajú versenyeken. Az S1-et kifejezetten a teljesítmény javítása érdekében fejlesztették a hátralévő versenyekre, ami különösen a sima felületű, nagy tempójú murvás futamokra, Finnországra és Ausztráliára lesz alkalmas. A DMACK úgy gondolja, ezzel a lépéssel párosai versenyképesebbek lesznek a szezon második részében, főként a WRC 2-es sorozatban.

Arra, hogy egy új komponensű abroncsot vezethessenek be év közben, az FIA joker szabálya adott lehetőséget.

 

Andrew

 

2013. június 10.


 

A DMACK marad!

Amikor a DMACK gumik 2011-ben bemutatkoztak a rali világbajnokságon, túlzónak látszott a gondolat, hogy egy kínai abroncs jelenjen meg ennek az igencsak kifinomult sportágnak a csúcsán. Úgy tűnt, ez egy egynapos ötlet csupán. Három évvel később még mindig itt vannak, és versenyképes alternatívát kínálnak a Michelin gumikkal szemben a regisztrált négykerékhajtású bajnoki résztvevők számára.

Andy Millns az évek folyamán több szerepkört is betöltött a rali világbajnokságon, jelenleg ő a DMACK rali világbajnoki koordinátora. Megerősítette, 2013 egy újabb jó év volt a cég számára, aminek bizonyítéka, hogy a nemrég lezajlott Brit Rally-n a DMACK abronccsal szerelt autók a második, harmadik, negyedik és ötödik helyen végeztek a WRC 2-es kategóriában, ezek közül két kocsi is befért a legjobb tízbe az összetett értékelésben.

 

- 2013 haladás volt abban, amit az elmúlt két évben csináltunk a rali világbajnokságon. Ez a harmadik teljes évünk. Azért vagyunk itt, hogy olyan módon fejlesszük a versenygumikat, ami a versenyzésben érdekelt ügyfeleink és a normál utcai felhasználók javát is szolgálja. Teljesen új murvás gumijaink voltak idén, és folytatjuk az aszfaltgumik fejlesztését is a jövő évre. Kifejlesztettünk már egy új gumit a 2014-es Svéd Rally-ra, arra a versenyre, ami különleges elvárásokat támaszt a szögekkel és a szögek megtartásával szemben, ehhez egy új szögelési szisztémát alkalmazunk. Remélhetőleg a DMACK egyre versenyképesebb lesz, ahogyan haladunk előre.

- A világbajnokságon használt DMACK abroncsok más specifikációjúak, mint a másutt használt ügyfélgumik?

- Egy világbajnoki guminak nyolcvan gyorsasági kilométert kell bírnia, így erősebbnek kell lennie és ellenállóbbnak a defektre, ugyanakkor egy nemzeti versenyen tipikusan talán harminc kilométerre akarják használni, mielőtt lecserélnék. Alternatív gumikat gyártunk a nemzeti bajnokságokra, melyek könnyebbek és teljesítményorientáltabbak, ha szükséges. Ezek nagyobb tapadást biztosítanak, konzisztensebbek és rövid távokon gyorsabbak.

- A DMACK melyik országokban különösen erős?

- Nagyon erősek vagyunk a dél-amerikai országokban, mint Argentínában, Mexikóban, Bolíviában és Paraguay-ban. Ezekben a nemzeti bajnokságokban abroncsaink nagyon jól illenek a lágy körülményekhez. Ezek nagyon jó piacok számunkra. Van egy új Dakar gumink is, a nemrég lezajlott ausztrál tereprali versenyen másodikak lettünk. Nagyon elégedettek vagyunk annak a guminak a fejlesztésével. Az off road egy új fejlesztés a DMACK-nak. A Dakarra például egy olyan terméket kell kihozni, ami legalább hatszáz kilométert bír, ez tehát nem egy agresszív gumi, nyilvánvalóan sokkal erősebbnek kell lennie, de ennek a fejlesztésével is elégedettek vagyunk.

- Valamilyen tevékenység Ázsiában?

- Van valamennyi. A kínai piacon nem csinálunk még sok mindent. Ez az, amire a jövőben figyelnünk kell, hogy megpróbáljunk bekerülni Kína belföldi ralipiacára is ezekkel a gumikkal. Ahogyan az köztudott, abroncsaink az észak-kínai Dongyingban készülnek.

- Az indiai MRF gumik sikeresek az ázsia-óceániai bajnokságban. Komoly riválisok ők?

- Ázsia-Óceánián igen. A legversenyképesebb csapat használta ezeket. Ők a hangsúlyt arra az aktivitásra helyezték, míg mi inkább a rali világbajnokságban és az Európa-bajnokságon vettünk részt. Az ázsia-óceániai rali bajnokság más terület a rali világbajnoksághoz képest. A rali világbajnoki gumik specifikációjának esetében az állandóságnak kell jelen lenni, bár az FIA különleges lehetőséget biztosít a specifikációk megváltoztatására, hogy a szerkezet váratlan gyengeségein, vagy bizonyos versenyeken tapasztalható extrém körülményeken úrrá lehessen lenni.

- Milyen joker gumikat fejlesztett a DMACK az év folyamán?

- A murvagumikhoz július vége előtt játszottuk ki a jokerünket, amikor új abroncsot mutattunk be Finnországra, ahol ez nagyon sikeres volt, megnyerte a WRC 2-t Jari Ketomaa-val. Ez volt a 2013-as joker murvagumink. A finn egy sima talajú murvaverseny, ahol a puhább gumi dolgozik jól, és ezt a gumit használtuk a Wales Rally GB-n is.

- A Michelin hogyan haladt? Kihasználták a jokerüket?

- A Michelin ugyanakkor játszotta ki a murva jokerét. Fejlesztettek murva és aszfalt jokert is idén. A murva jokerük egy lágyabb összetételt használt, az aszfalt jokerüket pedig akkor vetették be, amikor új szezon közbeni megközelítést alkalmaztak az aszfaltgumijuknál, és újratervezték azt. A négy helyett három hosszanti hornyot használnak most ezen. Mindez a Deutschland Rallye előtt történt, mivel a német volt az első normál aszfaltverseny. Folyamatosan fejlesztik gumijaikat, gumijaik teljesítménye nagyon jó aszfalton. Kihasználták a lehetőséget, hogy az Európa-bajnokságra alkalmazzák fejlesztéseiket, így az Európa-bajnokságra is speciális gumijuk van. A gumiszállítóknak az év kezdetén definiálniuk kell abroncsaikat, és amikor változtatni akarnak ezeken a gumikon, ki kell játszani egy jokert még akkor is, ha az eredetileg meghatározott gumit nem is használták. A Michelin új aszfaltgumija a szezon közepén az Ypres Rally-n jelent meg, ez egy új típusú abroncs volt, egy más összetétellel speciálisan az Európa-bajnokságra fejlesztve. Az Európa-bajnokságon nem kell a gumiknak nyolcvan kilométert menni, így más összetételeket lehet használni, egy kicsivel nagyobb lehetőség van játszani ebben a tekintetben. Ez egy másfajta abroncs a világbajnoki gumihoz képest.

- Mit gondolsz, érkezik más gumigyártó is a rali világbajnokságra?

- Tudjuk, hogy a Pirelli 2014-ben visszatér, tudjuk, hogy a Hankook is regisztrálta magát, a Michelinnel és velünk már négyen vagyunk. Azt, hogy leszünk-e többen is, nem tudom. Arra kell gondolni, hogy a rali világbajnokság egy marketing eszköz. Nem lehet azzal jönni, hogy a versenyeken értékesítik a gumikat, mert nincsen elég eladás a négy gyártó számára. Promóciós eszközként gondolhatta a Pirelli, hogy visszatér. Dick Cormack a DMACK főnöke boldognak tűnik, hogy rászánta magát, és bevonta a kínaiakat a sportágba. A DMACK-ot három év alatt feltette a térképre. Egy ikonikus név ez már, ami valóban jól cseng.

 

Ki is az a DMACK?

A DMACK a cumbriai üzletember, Dick Cormack által alapított független, magánkézben lévő gumigyár, mely a magas minőségű, jó áron elérhető gumik gyártására összpontosít. A Carlisle mellett székelő DMACK hírnevét a nemzetközi ralivilágban alapozta meg, a márka Ausztráliában, Kanadában, az Egyesült Királyságban, Új-Zélandon és Spanyolországban is aratott már győzelmet.

2011-től a DMACK a rali világbajnokság jóváhagyott gumibeszállítója. Nyílt tender és az FIA technikai vizsgálata után a vállalatot nevezték meg az egyik gumigyártóként (a másik a Michelin), aki a 2013-as rali világbajnoki futamokon elláthatja a világbajnoki mezőnyt.

A DMACK következő célja, hogy olyan személy- és teherautó gumikat tervezzen és gyártson, ami ugyanazt a technikai szaktudást hasznosítja, mint amivel a világ autósportjában hírnevet szerzett magának a „nyerni vasárnap, értékesíteni hétfőn” megközelítéssel. Jelenleg az összes abroncsot egy korszerű kínai létesítményben állítják elő, a márka megkapott minden Európai Uniós jóváhagyást, miután a gumijaik teljesítették a jelenleg érvényes globális biztonsági követelményeket és környezetvédelmi standardokat, beleértve az Európai Uniós jelölési előírásokat is.

A vállalat technikai személyzete több mint harminc éves autósport tapasztalattal rendelkezik, versenyabroncsaik skálája kiterjedt tesztelésen esett át, fejlesztési programjuk szerte a világon különféle és extrém körülmények között zajlik. A korlátozottabb költségvetéssel rendelkező versenyzők számára abroncsaik árazási struktúrája teszi lehetővé, hogy kihasználhassák a magasabb teljesítményszintű és tartósságú termékek előnyeit. A versenyzők a DMACK versenyeken jelen lévő kiszolgáló csapatának tapasztalatára és technikai támogatására is támaszkodhatnak.

 

A DMACK-os autók kiemelkedő eredményei:

Győzelem a legelső világbajnoki futamon, a Svéd Rally PWRC érékelésében 2011-ben Martin Semeraddal.

A legjobb helyezés világbajnoki futamon Martin Prokoppal a 2012-es Argentin Rally-n.

Az első rali világbajnoki szakaszgyőzelem Evgeny Novikovval a 2012-es Katalán Rally-n.

Győzelem a 2012-es ír aszfalt bajnokságban Daren Gass-szal.

Győzelem a 2012-es ír nemzeti bajnokságban Brian O’Mahoney-val.

Győzelem a 2013-as Európa-bajnokság értékelésébe számító Liepaja-Ventspils Rally-n Jari Ketomaa-val.

Győzelem a 2013-as Finn Rally WRC 2-es értékelésében a Ford Fiesta R5 bemutatkozása alkalmával Jari Ketomaa-val.

Összetett kilencedik, tízedik, tizenegyedik és tizenkettedik helyezés a 2013-as Brit Rally-n.

Győzelem a 2013-as WRC 2-es bajnokság Production Car Cup értékelésében Nicolas Fuchs-szal.

Győzelem a 2013-as Mull Rally-n a Ford Fiesta S2400-zal versenyző John MacCrone-nal.

 

Andrew

 

2013. december 1.


 

Új keverékek a DMACK-tól aszfaltra

A DMACK az Európa-bajnoki futam, a Circuit of Ireland helyszínétől nem messze, Monagham megyében tesztelt a versenyt megelőzően Ott Tanak, Jari Ketomaa és egy Ford Fiesta R5 részvételével.

A teszt célja az volt, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek az új extralágy és a kemény keverékű DMACK DMT-RC aszfaltgumijaikról, melyeket a szezon későbbi részében, a három aszfaltos világbajnoki futamon vetnek be.

A DMACK emberei elmondták, az összegyűjtött információk a világbajnokságon túl is fontosak. Az FIA sorozataiban az abroncsokat érintő egyre fokozottabb standardizáció azt jelenti, hogy a világbajnokságon keletkező tapasztalatok hasznos visszacsatolások a más bajnokságokban versengő ügyfelek kiszolgálásában is.

 

Andrew

 

2014. május 2.


 

Előrelépne a DMACK

„Jövőre sokkal többször szeretnénk az első tízben végezni, hogy a DMACK logója ott lehessen a legjobb tízet mutató tabellán. Ez nagyon fontos marketing szempontból, aminek eléréséhez World Rally Car-ok kellenek. Úgy gondolom, ha egy második soros csapathoz be tudnánk kerülni jövőre, megpróbálhatnánk ezt World Rally Car-ral elérni, ugyanakkor meg fogjuk próbálni és folytatni fogjuk, hogy győzzünk a WRC 2-ben is” – nyilatkozta Dick Cormack, a kínai gumigyártó első embere.

„A Drive DMACK számára a legfőbb terv 2015-ben a WRC 2 megújult kihívása köré összpontosul. A csapatbajnoki címet megszerezni egy hihetetlen jutalom volt idén. Nagyon sok erőfeszítést tettünk a két autóval annak érdekében, hogy elérjük ezt, Regional Rally Car-okkal induló versenyzők ellen küzdöttünk meg, ami nehéz egy kicsit, ha valaki R5-össel áll rajthoz. Az egyéni kategória megnyerése ugyanakkor már nehezebb lesz egy kicsit az ausztrál eredmények után.”

A DMACK az elkövetkezendő három hónapban nagyon sok fejlesztési munkát fog elvégezni, aminek keretében átfogó tesztprogramot is lefolytat. Ez a Brit Rally-n éri el a tetőfokát, ahol Ott Tanak egy World Rally Car-ral áll rajthoz, melyet teljes egészében a DMACK Tyres fog támogatni. „Ott már így tett 2011-ben is, tulajdonképpen ez volt az első World Rally Car-os szereplése egy világbajnoki futamon, új fiú volt akkor a porondon. Úgy gondolom, most már egy sokkal jobb termékünk van, a guminak nagyon jónak kell lennie Nagy-Britanniában. Azért fogunk odamenni, hogy megnézzük, mire vagyunk képesek a legjobb tízben. Nem lesz pórázon, megnézzük, mennyire tudunk versenyképesek lenni egy World Rally Car-ral.”

Hogy a DMACK mekkora elkötelezettséget vállal 2015-ben, még nem teljesen eldöntött, az ugyanakkor biztos, hogy a Drive DMACK Fiesta Trophy győztese egy R5-ös kocsival versenyezhet jövőre a gyártó színeiben. A díj hét futam, tulajdonképpen egy teljes WRC 2-es bajnokság.

 

Andrew

 

2014. szeptember 29.


 

Elégedett a murvás teljesítményével a DMACK

A Dick Cormack által alapított, kínai bejegyzéssel rendelkező gumigyár, a DMACK 2011 óta van jelen a rali világbajnokságon. WRC autóval nem sikerült még az áttörés számukra, a világbajnokság második vonalában azonban jelentős sikereket értek már el. A hab a tortán az először idén kiírt WRC 2-es csapatkupa, melyet Ott Tanak és Jari Ketomaa révén megszerzett a Drive DMACK alakulat.

Glenn Patterson, a DMACK szóvívője a következőket mesélte a gyártó fejlesztéseivel kapcsolatban: „Képesek voltunk javítani a murvagumijainkon mind a megbízhatóság, mind a teljesítmény terén. Onnantól kezdve tudtuk, hogy a lágy keverékű murvagumijaink versenyképesek, mikor Jari Ketomaa-val megnyertük a 2013-as Finn Rally-t a WRC 2-ben, de a kemény keverékű murvagumik is egyre inkább bizonyítják, hogy jó teljesítménnyel rendelkeznek. Ausztráliában mind a kemény, mind a lágy abronccsal nyertünk szakaszokat, ami igazán biztató. Az utóbbi néhány hónapban az aszfaltgumikon dolgoztunk, előrelépve azokkal. Ott például a WRC 2-es győzelemért harcolt az aszfaltos Deutschland Rallye-n, és csak az utolsó szakaszon kapott ki. Németországban a rali világbajnokság másik három gumibeszállítója ellen küzdöttünk, és képesek voltunk tartani magunkat ellenük.”

A DMACK az Autotekkel működik együtt, a Drive DMACK Ford Fiesta R5-öseit a brit csapat versenyezteti. „Kétségtelen, hogy a DMACK gumik rohamosan javulnak, és többek, mint hogy meccsben lennének a többi beszállítóval vizes és nedves murván, valamint porban” – mondta Ken Skidmore, az alakulat alapítója. „Nagyon meleg körülmények között és aszfalton talán a Michelin gumi még mindig a legjobb. Tulajdonképpen nem gondolnám, hogy ez idáig nagy gumifejlesztés lett volna rali világbajnokságon. Néhány terméket régóta használtuk, de most, a négy FIA által jóváhagyott beszállítóval verseny van, ami nagyon izgalmassá teszi mindezt.”

Mivel az Autotek nem csak a DMACK által finanszírozott kocsikat futtatja, de Nasser Al-Attiyah Michelin abroncsokkal szerelt Ford Fiesta RRC-jét is, a csapat jó összehasonlítási alappal rendelkezik. Patterson nem csak a saját termékeikről, hanem az autók közötti különbségekről is beszélt. „Úgy gondoljuk, Nasser nagy előnnyel bír a WRC 2-ben, mivel Regional Rally Car-ja van. A regionális autók sokkal versenyképesebbnek tűnnek még mindig, mint az R5 kocsi. Nagyon is nyilvánvaló, hogy a regionális autók előbbre tartanak mindenütt és nem csak a durva feltételű versenyeken. Az RRC könnyebb és erősebb is, ami versenyképesebbé teszi.”

Mint ahogyan korábban Cormack is kinyilvánította, a DMACK jövőre megpróbál a nagyok, azaz a WRC-s csapatok közé is betörni. Ennek első állomása az idei Brit Rally lesz, ahol Tanak World Rally Car-ral, az M-Sport Ford Fiestájával fog rajthoz állni. A gumigyártó erre az eseményre új abroncsot is homologizáltat, mely lágyabb keverékkel, ugyanakkor megerősített oldalfallal rendelkezik.

 

Andrew

 

2014. október 16.


 

Vatanen a DMACK márkanagykövete

Ari Vatanen lett a DMACK első márkanagykövete a kínai gumigyár Portugál Rally-t megelőzően tett bejelentése szerint.

Az 1981-ben rali világbajnoki címet szerző, a Dakar Rally-t pedig négyszer megnyerő korábbi finn versenyző szerepköréről a 2015-ös Drive DMACK Fiesta Trophy bemutatását megelőzően adott tájékoztatást a DMACK. A márkakupán Vatanen 24 esztendős fia, Max is részt vesz.

„Igazán izgatott vagyok, hogy a DMACK-kal dolgozhatok” – mondta el Vatanen, aki tíz éven keresztül volt európai parlamenti képviselő, jelenleg pedig az észt autósport szövetség elnöke. „Nagy figyelemmel követtem a gyár fejlődését, lenyűgözött a stratégiájuk és a jövőbeli terveik. Őszinte lelkesedéssel bírnak az üzleti életben és a Drive DMACK Fiesta Trophy-n is, amiből a fiam, Max is hasznot húz, és egy igazi inspiráció a feltörekvő ralisztároknak.”

Dick Cormack, a DMACK ügyvezető igazgatója a következőket tette hozzá: „Büszke és egyúttal izgatott is vagyok, hogy egy igazi autósport ikont üdvözölhetek a DMACK családban. Óriásit fejlődött a márkánk az elmúlt néhány évben, ez pedig egy jelentős lépés, hogy tovább szilárdítsuk a jelenlétünket azzal a támogatással és tudással, amit Ari képes biztosítani.”

 

Andrew

 

2015. június 4.


 

A DMACK fejlődése

A brit gyökerekkel rendelkező kínai gumigyártónak, a DMACK-nak ez már az ötödik szezonja, amit a rali világbajnokságon tölt regisztrált beszállítóként, az elért eredményeik pedig egyre csak gyarapodnak.

A DMACK története lényegében azzal kezdődött, hogy Dick Cormack, aki előtte évekig a Pirelli autósport részlegénél dolgozott, a brit klubjellegű piacra szánva kezdett el abroncsokat gyártani. Különösen azt a rügyező szegmenset célozta meg, amit a másodvirágzásukat élő hátsókerékhajtásos Ford Escortok alkottak. Ezek a gumik Grippa névvel rendelkeztek. A tervezés és a koncepció Anglia észak-nyugati részéről jött, maguk a gumiabroncsok azonban Kínában készültek megrendelésre.

Ezt követően adódott a lehetőség arra, hogy Cormack betörjön a nemzetközis ralis piacra, ekkor egy költségbarát terméket mutatott be a rali világbajnokságon. Ez már új márkaként futott, ami a szakember nevének rövidítéséből adódott. Mindez akkoriban történt, amikor az FIA továbbfejlesztette a rali világbajnokság támogató kategóriájának rendszerét, több lehetőséget kínálva a sorozatban részt vevőknek.

Nem telt el sok idő a DMACK 2011-es Svéd Rally-n történt rali világbajnoki bemutatkozását követően, hogy WRC-s csapatok is kipróbálják a márkát. Minderre 2012-ben került sor, ennek a szezonnak a közepén Martin Prokop negyedik lett Ford Fiesta WRC-jével az Argentin Rally-n, az idény végi Katalán Rally-n pedig megszületett a márka első szakaszgyőzelme is, ez Evgeny Novikovnak és ugyancsak egy Fiestának volt köszönhető.

A WRC 2-es sorozat elindulásával a DMACK új állást vett fel a rali világbajnokságon, állandó beszállítója lett különböző csapatoknak, emellett saját alakulatot is elkezdtek futtatni, ami 2014-ben megnyerte az WRC 2-es sorozat csapatkupáját. A gyártó ezzel párhuzamosan egy márkakupában is szerepet vállalt, a Drive DMACK Fiesta Trophy-t a saját nevükön rendezik. A sorozat létrejötte egybeesik az FIA azon döntésével, hogy a junior világbajnokságot a Citroen uralta WRC 3-as kategóriába vitték át. A gumigyártó és az M-Sport közötti kapcsolattal utóbbi cég új helyet talált a korábban a junior világbajnokságon futó R2-es Fiestáknak, amiket 2015-ben az ugyancsak R2-es, de már turbófeltöltéses motorral futó Fordok váltottak.

Innentől Cormack folytatja a történetet. „Úgy gondolom, jó úton halad minden. Sokat tanultunk tavaly, amikor a Jari Ketomaa és Ott Tanak alkotta kétautós csapatot támogattuk. Azokon a versenyeken veszünk részt, amik erősek számunkra. Idén Sander Parn a második versenyzőnk, aki a DMACK Trophy tavalyi győztese. Ő a tanulási folyamatban van, Jari az első számú. Nyilvánvalóan Portugália nagyon érdekes volt, mivel megérkezett a Skoda, ráadásul Michelin gumikon, úgyhogy nagyon erősek voltak. Tudtuk, hogy Portugália egy briliáns verseny lesz, nagyon vártuk!”

A korábbi években számos pilóta használta a DMACK gumijait World Rally Car-okon, idén azonban eddig senki sem. Cormack állítása szerint ennek stratégiai okai vannak, hogy a WRC 2-re koncentrálhassanak. A WRC 2 az, ahol látható jelei vannak a fejlődésnek, ez az a kategória, ahol az ügyfeleik versenyeznek.

„A továbbiakban is tervezünk fejlesztési programot a World Rally Car-okhoz, de a termékek teljes kínálatát kell biztosítanunk a pilóták számára. Nagyon erősek vagyunk murván, az aszfaltgumikon azonban kell még dolgozunk, erre az évre van is fejlesztési programunk. Azon vagyunk, hogy 2016-ban ismét World Rally Car-on fussunk. Van már tudásunk a WRC és az RRC autókról. Futottunk már a gumijainkkal versenyeket bizonyos WRC autókkal, beleértve Ott Tanakot, aki murván indult. A World Rally Car-os munka nem hoz zavarba minket, de meg kell lennie a megfelelő partnerünknek, hogy megfelelő mennyiségű tesztet tudjunk lefolytatni, hogy versenyképesek lehessünk. Nem szeretnénk ezt csinálni, ha nem vagyunk versenyképesek.” Ezzel az évvel kezdődően tehát további fejlesztési munkát végez a DMACK.

Cormack a rali világának vérkeringésébe a Pirellinél dolgozva került be, mely cég most az egyik fő riválisa a DMACK-nak, a szakember azonban tiszteli a munkájukat. „Úgy gondolom, a Pirelli jó munkát végez. Jók a termékeik, nagyon sok privát ügyfelük van, nagyszerű tehát a verseny. Számomra tökéletes szituáció ez. A Michelin és a Pirelli, azaz multimilliomos vállalatok ellen versenyzünk, mi viszont csak egy kis cég vagyunk, úgyhogy véleményem szerint a minél több magas szinten zajló csata a jobb. Számomra ez nagyszerű.”

Mindeközben zajlik a munka szerte a világon. „Elég erősek vagyunk, legfőképpen Dél-Amerikában. Kontrol gumis feladatunk van a dél-amerikai bajnokságokban, foglalkozunk ralisporttal Ausztráliában, a Subaru America csapattal is futunk, olyan pilótákkal, mint David Higgins vagy Travis Pastrana, akikkel megnyertük a bajnokságot az amerikai sorozatban tavaly, és ez folytatódik most is. Végül is hetvenkét országban adunk el raligumikat szerte a világon, úgyhogy jól működik ez.”

A DMACK folyamatos meglepetéseket okoz, az egyik ilyen az FIA szabályai szerint januárban meghozott döntés volt azt illetően, hogy melyik abroncsot jelölik elsődlegesként a Portugál Rally-ra. Míg a Michelin és a Pirelli a kemény változatot nevezte meg elsődlegesnek, a DMACK a lágyat. Cormack elmagyarázza a döntést. „Vicces volt. Kaptam egy e-mailt az FIA technikai részlegétől, amiben a rali főnök Jerome Toquet azt mondta, ’biztos vagy benne, Dick?’ Azt válaszoltam, hogy ’igen, száz százalékig biztos vagyok benne.’ Mindez a 2001-ig itt zajló versenyek tapasztalatán alapult, amikor ezek a szakaszok utoljára használatban voltak. Ez akkor volt, amikor még szerelő voltam a versenyeken, mielőtt bekerültem volna a gumi üzletbe. Sosem volt gondunk a gumikopással Észak-Portugáliában, lágy gumikat használtunk mindig. Tudtuk, hogy lenn délen a szakaszok sokkal abrazívabbak. Az első alkalommal, amikor részt vettünk a rali világbajnokságon 2011-ben, nagyon kemény dolgunk volt a Portugál Rally-n a tartóssággal, nyilvánvalóan azóta voltak jó Portugál Rally-ink, ez viszont, úgy gondolom, főként passzolt a gumijainkhoz a lágy, homokos szakaszok miatt. Elég kemény az aljuk, de puha a tetejük, ami azt jelenti, hogy nincs akkora kopása a gumijaidnak.”

És igaza lett Cormacknak. A Portugál Rally előtt őrült válogatás folyt a gumikkal kapcsolatban, melynek eredményeként Nasser Al-Attiyah és Yazeed Al Rajhi a Michelinről a könnyebb Pirellikre váltott. A mindezt a partoldalról figyelő Cormack a következőként magyarázza ezt, illetve azt, hogy az érintett versenyzők mivel számoltak. „Ez ugyanaz a régi sztori, minél könnyebb egy gumi, általában annál gyorsabb, aminek a következménye az, hogy több defekted lehet. Tavaly módosítottunk a gumink specifikációján, mivel volt néhány defektünk, ugyanakkor egy nagyon gyors gumink volt. Most is megvan a teljesítményünk, a defekttel szembeni ellenállás viszont kétségtelenül javult. Ez alatt azt értem, hogy Mexikóban nem volt defektünk, Argentínában pedig nagyon kevés. Magabiztos vagyok ezzel kapcsolatban. Rendben kell lennie.”

És így is történt. Mindenkinek volt defektje Portugáliában, de a Pirellinek jutott ki a legtöbb a durva felületű első napon.

 

Andrew

 

2015. június 21.


 

Nagy remények a DMACK-nál

Miközben bemutatásra kerültek a Finn Rally előtt a DMACK legújabb fejlesztésű murvás abroncsai, a gumis cég tulajdonosa, Dick Cormack örült annak, hogy az időjárás előrejelzések esőt jósoltak a futam idejére. „Amikor a szakaszok többnyire nedvesek és lágyak, az jó lesz. Az új guminkat a nagy sebességekre, a nagysebességű stabilitásra is terveztük, úgyhogy fejlődést kellene látnunk a teljesítmény tekintetében, amivel versenyre kellene kelnünk az új Michelin abroncsok ellen. Az új gumiknak a Brit Rally-n is jónak kell lenniük. Tavaly számos defektünk volt itt a Finn Rally-n a nagysebességű becsapódások miatt, úgyhogy változtattunk egy kicsit a konstrukción, a tesztek alapján pedig úgy gondoljuk, hogy kiküszöböltük a problémát.

Az aszfaltos gumit is folyamatosan fejlesztjük, de még mindig nem vagyunk azon a szinten, ahol lenni akarunk. Az a cél a következő évre, hogy legyen egy teljes komplett csomag minden felületre. Idén szeptembertől jelentős fejlődést kellene látnunk az aszfaltgumikon, aztán az a cél, hogy World Rally Car-ok számára készítsünk gumikat és hogy a WRC 2-es autókkal is folytassuk, ami az jelenti, hogy két különböző  termékre van szükségünk a két autóhoz.”

 

Andrew

 

2015. augusztus 5.


 

Új technikai igazgató a DMACK-nál

A rali világbajnokság regisztrált gumibeszállítója, a DMACK Fiorenzo Briviót nevezte ki újonnan létrehozott pozíciójába, az olasz szakember a kínai gyártó versenysportokat felügyelő technikai igazgatója lett.

Brivio a világ egyik legtapasztaltabb gumimérnöke, harminc évet húzott le a Pirellinél, ahol különböző feladatköröket töltött be műszaki, ipari és sportterületeken, a ralisportban és a pályaversenyzésben is. Az olasz szakember a korábbi pozícióiban sikeres mintázatokat talált ki és fejlesztett murvás és havas gumikhoz, egy olyan megközelítést alkalmazott, amit később az összes, a ralisportban komolyan részt vállaló gyártó átvett. Brivio az új pozíciójában a DMACK autósportban használatos termékeinek fejlesztéséért, a murván és aszfalton bevetésre kerülő abroncsok teljesítményének javításáért fog felelni.

Miután a gumiabroncsokra vonatkozó szabályok folyamatosan változnak mind a rali világbajnokságon, mind a regionális sorozatokban, Brivio fogja biztosítani azt, hogy a DMACK termékei a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák mindegyik bajnokságban. A Dick Cormack vezette, a 2014-ben a WRC 2-es csapatkupát megnyerő cég végső célja az, hogy egy gyári WRC-s csapattal lépjen szövetségre és a világbajnoki címért küzdhessen.

Brivio szilárd burkolattal kapcsolatos tapasztalata abban is a segítségére lesz a DMACK-nak, hogy új termékeket fejlesszen pályaautókhoz, beleértve a kamionversenyzést is, így nyitva új irányokat és piaci lehetőséget a gyártó számára.

„Hatalmas dolgokat ért el a DMACK az elmúlt öt évben, most azonban itt van az ideje, hogy egy következő szintre emeljük a lécet” – mondta el Cormack. „Fiorenzo kinevezése biztosítja, hogy meglegyen a szakmai tapasztalatunk a DMACK-on belül, úgy vélem, a keverékekkel és a konstrukciókkal kapcsolatos tudása egyedülálló és felbecsülhetetlen az autósportban. Az a célunk, hogy egy top rali világbajnoki gyártóval lépjünk partnerségre, amihez egy lépéssel közelebb kerültünk most.”

„Az autósport iparában eltöltött több mint harminc év után új kihívást kerestem, a DMACK pedig tökéletes lehetőséget biztosított ehhez” – nyilatkozta Brivio. „Az elmúlt öt évben nagyszerű lépéseket tett a vállalat, én pedig remélem, hogy a szenvedélyem, a tapasztalatom és a technikai tudásom lehetővé teszi számunkra, hogy új gumikat fejlesszünk és a rali világbajnokság keretein belül felkeltsük a top csapatok figyelmét.”

 

Andrew

 

2015. szeptember 8.


 

Tanak ismét a DMACK-nál

A DMACK új szintre lép a rali világbajnokságon, a gumigyártó szerződést kötött Ott Tanakkal, és DMACK World Rally Team néven a ralisport legfelsőbb kategóriájában vesz részt 2016-ban.

Az M-Sporttal szoros partnerkapcsolatban egy Ford Focus WRC-vel fogja nevezni a kínai gumigyártó a 28 éves észt pilótát a rali világbajnokság jövő éves sorozatának mind a tizennégy versenyére, ahol a gyártói csapatok ellen fognak csatába szállni. A lépés egyúttal lehetőséget biztosít a DMACK számára, hogy a sportág csúcskategóriájában küzdjön meg az olyan elismert rivális gumigyártókkal, mint amilyen a Michelin és a Pirelli.

Tanak és navigátora, Raigo Molder nem idegen a cégnél, 2014-ben már együtt indultak a WRC 2-es bajnokságban és söpörték be a kategória csapatbajnoki címét. Tanak a World Rally Car-os bemutatkozását is a DMACK-kal tette meg a 2011-es Brit Rally hatodik helyén végezve. A párosnak a Fiesta WRC sem ismeretlen, az idei szezont ezzel a típussal versenyezték végig az M-Sport színeiben, a júliusban megrendezett Lengyel Rally-t vezették is az első napon, végül pedig a dobogó harmadik fokán végeztek a viadalon.

Azzal, hogy a DMACK teljes szezont fog teljesíteni a rali világbajnokság legfelsőbb szintjén, növeli elkötelezettségét, ami a következő fázisa a gyár céljának, nevezetesen hogy egy top gyártói csapat beszállítója legyen. Szeptemberben a gumiabroncs szakértő Fiorenzo Briviót igazolta le a Pirellitől a cég, ezzel is jelezvén, hogy javítani akarják a fejlesztési tevékenységüket és az autósportra szánt termékeiknek a teljesítményét.

Az elmúlt hónapban elvégzett kétnapos spanyolországi tesztelés után a DMACK és Tanak egy hideg időjárási körülmények között zajló tesztet szervez december legelejére, hogy felkészülhessenek a szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-ra.

„A fejlesztési tervünk részeként nagyjából hat hónapja dolgozunk ezen a programon” – mondta el Dick Cormack, a DMACK ügyvezető igazgatója. „Őszintén hiszem, hogy az M-Sport és Ott kombinációja a legjobb platform, ami segíthet nekünk a WRC termékeink fejlesztésében és vezető szakaszidőkhöz juttat minket, amint arra lehetőség adódik. A DMACK világos stratégiával rendelkezik arra, hogy a jövőben megküzdjön a rali világbajnoki címért, az egyetlen út pedig ennek elérésére, hogy a termékfejlesztésre fókuszáljunk és a megfelelő partnerekkel egy teljes rali világbajnoki programba kezdjünk bele, hogy bizonyítsuk a teljesítményünket. A mai egy újabb lépés a célunk elérése felé, hogy a rali világának csúcsán versenyezhessünk a Michelinnel és a Pirellivel, úgyhogy egy nagyszerű szezont várok 2016-ra.”

„Nagyon izgatott vagyok, hogy a DMACK-hoz csatlakozhatok ismét, rendkívül motivál, hogy folytassuk a kemény munkát és közelebb kerüljünk a csúcshoz” – nyilatkozta Tanak. „Sok szép emlékünk van 2014-ből, keményen dolgozik a csapat, és tudom, hogy azóta is előremozdultak a dolgok. Nehéz szezonunk volt, a sebesség azonban megvolt, most pedig már sokkal nagyobb rali világbajnoki tapasztalatunk van, jobbak leszünk a jövőben. Ez egy tökéletes program számomra, egy esély, hogy segítsem a DMACK fejlődését és egy lehetőség, hogy demonstráljam mind a saját, mind a DMACK tempóját. Alig várom, hogy elrajtoljon a szezon Monacóban.”

Arról az értesülésről, miszerint a DMACK színeiben egy Ford Fiesta WRC-vel venne részt Jari Ketomaa is a jövő évi rali világbajnokságon, egyelőre nem született megerősítés, de nem kizárható a második autó nevezése.

2016-ban a DMACK a rali világbajnokság minden szintjén jelen lesz, Tanak WRC-s szereplése mellett a WRC 2-es sorozatban fog részt venni egy Ford Fiesta R5-ös kormánya mögött az idei Drive DMACK Fiesta Trophy győztesének járó jutalom révén Marius Aasen. Hozzá Sander Parn csatlakozik a kétautós csapatban, a Ford Fiesta R2-esekkel futó Drive DMACK Fiesta Trophy pedig immár harmadik szezonját kezdi.

 

Andrew

 

2015. november 27.


 

A DMACK előrelép

A 2016-os év közepén az M-Sport DMACK által támogatott pilótája, Ott Tanak figyelemre méltó eredményeket kezdett el felmutatni a rali világbajnokságon, ami olyan gondolatokat ébresztett, hogy sorozatbeli riválisuk, a Michelin végre ellenfelére akadt.

Azért volt ez csak, mert Tanak élvezte az adott körülményeket, mint például Lengyelországban és Wales-ben, vagy konkrét okai voltak a dolognak?

A szezon folyamán, ahogyan arra a szabályok lehetőséget adtak, új kivitelű gumiabroncsokat mutatott be a DMACK, a sebesség azonban akkor jött meg igazán, amikor a cég azzal a teljesen új termékkel rukkolt elő, ami Fiorenzo Brivio, a nemrég leigazolt, a ralisportban nagy tapasztalatokkal rendelkező mérnök nevéhez fűződik.

Brivio, aki nagy tekintélynek örvendett a sportágban már korábban is a Pirellinél töltött munkássága miatt, a 2016-os év végén mesélt arról, hogy mi is történt a raliabroncsok szegmensében a karrierje kezdete óta.

 

- Több mint huszonöt éve dolgozom a ralisportban. Ez idő alatt sok innovációból vettem ki a részem, kezdve az aszimmetrikus murvagumikkal és az aszimmetrikus aszfaltgumikkal. Az aszimmetrikus gumik teljes egészében új dolgok voltak, amikor a Pirellinél voltam.

Lehetőségem adódott, hogy 2015 szeptemberében a DMACK-hoz menjek, és mindezt a tapasztalatot a mindennapi munkában alkalmazni tudtam velük. A DMACK fő munkája a ralisport. A versenyrészlegük elég nagy tapasztalatokkal bír már, úgyhogy közös a terep számunkra, hogy megvitassuk a fejlesztéseket, hogy hogyan menjünk a megfelelő irányba a ralifejlesztések különféle területein.

Nagyon jól indultunk tehát. A DMACK fő üzletágát a raliabroncsok adják, így a pénzük száz százalékát a ralival kapcsolatos munkákba invesztálják.

- Mi a fő különbség az abroncsra vonatkozó munkákban most, összehasonlítva azzal, ami harminc éve volt?

- Alapvetően az elektronika a legnagyobb különbség. Az autók elektronikája, ami nagy különbséget eredményez az abroncsokkal kapcsolatos munkákban. Amikor a differenciálmű teljesen kontrollált az elektronikával, nyilvánvaló, hogy jobban tudod kontrollálni és beállítani az autót, hogy munkára fogd a gumit és a lehető legkevesebbet pörögjön ki az. Az abroncskivitel változásával együtt ez a legnagyobb különbség.

A raliversenyek formátuma ugyanakkor megváltozott. A gyorsasági szakaszok most csokorban vannak. Korábban hozzászokhattál ahhoz, hogy csaknem minden szakasz után kereket cseréljél, úgyhogy specifikusan egy szakaszra tudtál tervezni egy abroncsot.

Sokkal több megkötés is van most azzal kapcsolatban, hogy hogyan tervezd meg az abroncsot, mivel figyelemmel kell lenned a szabályokra. Jóval nagyobb volt a szabadság a múltban.

- Sokkal nagyobb kompromisszum manapság a raliabroncsok tervezése, mint a régi időkben?

- Igen. Alapvetően két gumiösszetételes a választásod minden versenyen, és mindig ugyanaz a mintázat. A régi időkben különféle összetételeket és mintázatokat használhattál, tehát a specifikus feltételekre tervezhetted az abroncsokat. Most sokkal szélesebb működési tartományra kell tervezned az abroncsokat.

- Abban is vannak most korlátok, hogy mennyi abroncsot lehet használni egy verseny során.

- Ezek a korlátozások vezettek oda, hogy keverjék a keverékeket bal és jobb oldalon a keménnyel és a lággyal, ami egy furcsa technikának tűnik. Ebben a technikában az autó differenciálműve és az autó elektronikája segít kompromisszumra hozni a két oldal tapadását.

Alapvetően ez az ötlet, ami ezen kombináció mögött van, amikor keresztbe rakod az abroncsokat és ilyen dolgokat csinálsz. Sokkal korábban ki kell választanod, hogy melyik keverékű gumit fogod használni, mint az az időpont, amikor fel lesznek szerelve az autóra.

Az utolsó szakasz sokkal későbbi órában van a nap folyamán, mint amikor a választást meg kell tenni. Nagyon széles hőmérsékleti tartományt és talajtípusokat kell lefednie minden abroncsnak. Ezek az okok, amik felbátorítanak, hogy keverd és keresztben rakd fel a lágy és a kemény gumikat.

- Milyen az élet a DMACK-nál?

- A DMACK alapítója, Dick Cormack új ötleteket és új projekteket hoz minden nap. Nem hagy egyedül, kivéve, ha távol van! Új motivációval és új ötletekkel jön mindig, amiket ki kell bontakoztatni. Bátorítanak, hogy a legjobbunkat nyújtsuk.

Nagy-Britanniába jönni egy nagy változás volt, egy nagy-nagy kihívás, de ismétlem, a menedzsment teljes egészében támogat, hogy a legjobbamat nyújtsam, az eredmény pedig jönni fog. Nyilvánvalóan azt várjuk, hogy egyre keményebb lesz, amint közelebb kerülünk az ellenfél legjobbjához.

- Két új abroncskivitelt, a murvást és az aszfaltost mutatta be a DMACK 2016-ban. Mi volt a különleges karakterisztikájuk az új abroncsoknak?

- Az aszfaltos abroncson minden, mások a külső vonatkozások, a mintázat, az abroncsprofil, a belseje, teljesen más a keverék.

A murvás abroncsnak, amivel indultunk 2016-ban, ugyanaz volt a mintázata, mint a réginek, de az abroncs belseje teljesen más, és az összetétel technológiája is teljesen más. Úgy gondolom, a murvás abroncsok eredményei bíztatóak voltak.

Nagyon jól mentünk néhány versenyen, a közepesen kemény és lágy feltételek között. A keményebb felületeken dolgoznunk kell még, az év második felében azonban jókora lépést tettünk még az ilyen körülmények között is. 2017-nek tehát egy jó termékkel állunk neki a durva felületeken.

A 2017-es szezon máris a legizgalmasabb módon indult a DMACK számára, Elfyn Evans három legjobb szakaszidőt is jegyzett a Monte-Carlo Rallye szombati napján a hógumikon, olyan szakaszokon, melyek nagyrészt hó- és jégmentesek voltak.

- A meglepetés az volt, hogy mennyire gyorsnak bizonyultak az abroncsok Lengyelországban és Finnországban 2016-ban, a csalódás pedig, hogy az aszfaltos abroncs nem volt sokkal jobb, mint a régi. Mi volt az oka ennek?

- Nehéz pontosan összehasonlítani. Mi úgy véljük, az aszfaltos abroncs is sokkal jobb volt, mint a régi, de van még lemaradás, amit be kell hozni, ezt fél másodpercre tesszük kilométerenként, úgyhogy a végső szakaszhoz jutunk, ahol egyre nehezebb az előrejutás lépéseit megtenni.

Nagyon ösztönző eredményeink voltak ugyanakkor. A legjobb terepünk a lágyabb körülmények között van. Nagyon jók voltunk az Egyesült Királyságban, megnyertük a brit ralibajnokságot, mivel a puha gumi nagyon jól működött.

Jobban kell még kezelnünk a hosszabb szakaszokat és melegebb körülményeket. Keményen dolgozunk, hogy áthidaljuk a különbséget. Úgy véljünk ugyanakkor, hogy jó lépést tettünk előre az aszfaltos abroncsokkal is, összehasonlítva a régivel.

- Gondolod, hogy eljön az a helyzet, amikor a DMACK egy nagy csapat hivatalos beszállítója lehet?

- Ez a célunk. Keményen dolgozunk minden nap, hogy gyorsasági szakaszokat nyerjünk, hogy versenyeket nyerjünk, és aztán meg akarjuk nyerni a bajnokságot.

Nyilvánvaló, hogy ennek a projektnek a hátán abroncsokat kell értékesítenünk, a rali világbajnoki projekt mentén, egy nagy értékesítési program fut tehát minden országban, ami 2017-ben fejlődni fog. És ez az új abroncs is az Egyesült Királyságban készül. A legjobbak akarunk tehát lenni minden országban.

 

Andrew

 

2017. február 19.


 

Versenyben lehet a DMACK

A DMACK gumigyár vezetője, Dick Cormack elutasította azokat a spekulációkat, miszerint abroncsuk csupán bizonyos felületeken lenne működőképes idén. A szakember kitart amellett, hogy versenyzője, Elfyn Evans az élmezőnyben szerepelhet a 2017-es rali világbajnokság összes murvás futamán. Cormack úgy véli, wales-i pilótája a meleg körülmények között futó bármelyik viadalon képes lesz a győzelemért harcolni.

„Egy olyan murvás futam sincsen idén, amitől félnénk” – árulta el. „Minegyikre úgy megyünk, hogy győzelmet várunk. Tavaly bizonyos versenyeket céloztunk meg, az idei szezonban azonban szélesebbre vettük a látómezőnket, a gumifejlesztésünk pedig tükrözi ezt.”

Argentínában a győzelemről végül héttized másodperccel lemaradó Evans a lágyabb keveréket használta Ford Fiesta WRC-jén, ami idén keményebb a DMACK-nál, mint amilyen tavaly volt. Az alakulat azt várja, hogy ez jól fog működni a Portugál Rally-n is. Cormack elmondása szerint a kemény DMACK-on történt fejlesztések azt jelentik, hogy az megfelelő lesz a júniusban megrendezésre kerülő szardíniai viadalra.

„Összehasonlító teszteket végeztünk a Michelinnel, és nagyon magabiztosak vagyunk” – tette hozzá. „Megvizsgáltuk az összes tavalyi versenyt, és egyetlen olyan hely van, ahol a lágy, lágy gumira van szükség, ez pedig a Brit Rally. A többi murvás versenyen sokkal inkább egy közepes keverékre van szükség, erre mentünk rá.”

A DMACK azon is dolgozott, hogy defektállók legyenek az abroncsai, feláldozva a sebességet azért a képességért, hogy el lehessen jutni a szakasz céljába anélkül, hogy teljesen elvesszen a gumi. „Run-flat konstrukciójúvá tettük az abroncsainkat. Igen, adunk el teljesítményt a plusz súllyal, és a merevség is ezt hozza, ugyanakkor érdemes így tenni, amikor van egy gumid, ami meg tud tenni levegő nélkül nagyjából tizenkét kilométert is. Vesztettünk Lengyelországban és a Brit Rally-n is tavaly, miután nem rendelkeztünk ezzel.”

Cormack elsődleges célja most már rali világbajnoki futamot nyerni. „Egy gyártóval akarunk együttműködni. Ezért vagyunk itt. Nagy elégedettséggel töltött el, hogy az elsőszámú pontszerző Fiesta mi voltunk Argentínában. Ezek a pontok, amiket az M-Sportnak gyűjtöttünk, voltak az elsők, amit egy gyártónak szereztünk.”

A brit szakember arról is beszélt, lehet, hogy kihasználják a gumihomologizációs jokerlehetőséget, és a brit versenyre lágyabb abroncsot visznek, ami kitűnő lehetőséget biztosítana Evans számára egy hazai győzelemhez.

Malcolm Wilson ugyanakkor kizárta, hogy Sebastien Ogier, illetve Ott Tanak DMACK-ra váltson a szezon folyamán. „Határozottan mondhatom, hogy nem fog ez bekövetkezni” – mondta az M-Sport vezetője. „Az azonban nem lepne meg, ha azt látnám, hogy néhány ügyfél a DMACK felé mozdulna.” Mads Ostberg az egyik olyan versenyző, aki 2017-es specifikációjú Fiestát vezet, és úgy tudni, hogy a norvég fontolgatja is a beszállítóváltás lehetőségét.

 

Andrew

 

2017. május 17.


 

Új DMACK abroncsok a szezon befejezésére

Azok után, hogy hajszállal maradt le a győzelemről az idei Argentin Rally-n és a hat murvás futamból ötön tudott szakaszgyőzelmet aratni, a rali világbajnokság egyik gumibeszállítója, a DMACK teljesen új murvás abroncsokat készített az idei sorozat utolsó három versenyére. A WRC autókra szánt DMG+22 murvagumi a Katalán Rally-n kerül először bevetésre az M-Sport pilótájának, Elfyn Evans-nak a Ford Fiesta WRC-jén.

A DMG+22 kisebb mintablokkokkal és több horonnyal rendelkezik, jobb teljesítményt nyújtva esős, saras és csúszós körülmények között. A két engedélyezett keverék puhább, mint elődje. Az új lágy, a GS84 hasonló ahhoz, mint ami tizenkét szakaszelsőséget tudott felmutatni a 2016-os Brit Rally-n, és jobb teljesítményre képes nedves körülmények közepette. A GH34 jelű új kemény összetétel a jobb tapadás miatt jobban illik azokhoz a körülményekhez, amik a szezon utolsó három versenyén várhatóak. A gumi megerősített, merevebb konstrukcióval és run-flat tervezéssel rendelkezik, így nagyobb az a távolság, amit meg lehet vele tenni defekt esetén. Az abroncs mérete 205/65 R15, ezzel némileg szűkebb, mint a DMG+2, amit levált. Mint ahogyan a DMACK autósportra szánt összes termékét, az új DMG+22-t is az Egyesült Királyságban tervezték és gyártják.

Az új, nagyobb teljesítménnyel rendelkező 2017-es specifikációjú WRC autókkal korlátozottak voltak a tesztelési lehetőségek tavaly, így a DMACK egy versenyképes, de biztonságos csomagot vetett be erre az idényre. Az FIA szabályai azonban lehetővé teszik, hogy év közben új specifikációjú gumiabroncsokat vessenek be a gyártók, a DMACK pedig kihasználta ezt a lehetőséget, hogy javítsa a teljesítményt az idei spanyol, brit és ausztrál versenyre.

Dick Cormack, a DMACK ügyvezető igazgatója: „Miután a DMACK-nak korlátozott lehetőségei voltak az újgenerációs WRC autókkal történő tesztelésre, az FIA jokerrendszere egy szívesen látott módja annak, hogy fejlesszük a WRC abroncsunkat a szezon folyamán és bevezessünk új specifikációkat, melyek elérhetők lesznek az utolsó néhány versenyen. Végrehatottunk néhány szignifikáns változtatást, és várjuk, hogy kiértékelhessük a teljesítményt az utolsó három futamon.”

Fiore Brivio, a DMACK technikai igazgatója: „Egy új tervezésű gumicsaládot vezettünk be, a cél pedig az, hogy javítsuk a teljesítményt a laza murván, és ezen felül, hogy tapasztalatra tegyünk szert a legextrémebb körülmények között a hideg és esős Nagy-Britanniában, valamint a várhatóan meleg hőmérsékletű Spanyolországban és Ausztráliában. Tettünk egy előrelépést az aszfaltjokerünkkel Németországban, a cél pedig az, hogy folytassuk a fejlesztéseket."

 

Andrew

 

2017. szeptember 27.

Módosítás: (2019. december 20. péntek, 07:33)