A ralisport gumiszabályai

Az abroncsokra vonatkozó előírások a rali világ- és Európa-bajnokságon


 

A Pirelli aggodalmát fejezte ki…

… a rali világbajnokság új gumiszabályait illetően

 

A Pirelli képviseletében Paul Hembery azt nyilatkozta, hiányolja azokat a törekvéseket, amik a gumigyártó cégek jövő évi rali világbajnokságra történő belépését segítenék.

Az olaszok számára ez a harmadik és egyben utolsó esztendő, amikor a WRC számára kizárólagos abroncsbeszállítói az úgynevezett „control tyre”-öknek azaz az ellenőrzött gumiknak. Az FIA döntésének értelmében a következő szezonra visszatér a gumiháború – még ha a csapatok ez ellen tiltakoznak is.

A Pirelli volt az egyetlen olyan vállalat, aki az év elején pályázatot adott be a következő három évre szóló kizárólagos beszállítói tenderre. Miután a felek nem tudtak megállapodni, egy egy évre szóló feltételes egyezség született olyan kikötéssel, hogy az FIA ezt ez év március végéig elvetheti, amennyiben újra versenyt akar hirdetni az abroncsgyártók között. Ezt követően a Pirelli tenderanyagát az egyéves megállapodással együtt sutba dobta a szövetség.

A 2011-es gumiszabályokról szóló megbeszélést követően az FIA a múlt hét végén kiadott egy dokumentumot, ami szabályozza a lehetséges beszállítókra vonatkozó homologizációs folyamatot. Ez a leírás eljutott az Autosport szerkesztőségéhez.

A dokumentum rendelkezik arról, hogy a beszállítók kétfajta keménységű aszfalt és murvagumit, valamint egy hógumit gyárthatnak. Tesztelés szempontjából nincsen megkötés a talajtípusra, viszont a gyártók az egyes gumitípusaikat maximum 1000 kilométeren keresztül tesztelhetik, és a négy alkalommal megtartható kétnapos teszten 100 abroncsnál többet nem használhatnak fel.

Az új szabály másik fontos pontja az a feltétel, hogy a beszállítók 15-20 százalékkal csökkentsék a legyártott gumik számát a 2012-es és 2013-as szezonra. A gyárak szeptember 1-ig adhatják le pályázataikat az FIA-nál, ezekről a hónap közepéig dönt a szövetség testülete. Azok a cégek, akiknek pályázatát elfogadták, november elejéig kell kereskedelmi forgalomba hozniuk murvagumijaikat, az aszfaltra való abroncsaikat november végéig, a hógumikat pedig december 20-ig.

A gyártók, az FIA technikai szabályzat 1.5 pontjának megfelelően a 2011-es évad során az FIA beleegyezése nélkül nem módosíthatnak a gumik specifikációján. Ez a feltétel Hembery szerint elriaszthatja a lehetséges beszállítókat.

A Pirelli embere a következőket nyilatkozta a szabályzatról: „Azt kell mondanom, teljesen elképesztő. Nem tudok rájönni, hogyan juthattunk idáig. Ez nem úgy néz ki, mint egy ellenőrzött gumikra vonatkozó forgatókönyv, de nem is biztosít a gumigyártó cégek részére tényleges versenyfeltételeket.

El tudná magyarázni nekem valaki, hogy egy cég, aki mondjuk teljesen versenyképtelen az első murvás versenyen, a szezon hátralévő részében csak ülni fog a babérjain és tűri, hogy a többiek folyamatosan legyőzik? Ez nem az, mint amit mi egy versenyen látni akarunk. A Pirellinek a versengés azt jelenti, hogy a gumigyártás technikai oldaláról felvesszük a harcot a többiekkel.

Ez a fajta versengés ösztönzi a Pirellit, de az új belépőknek is reális esélyt kellene adni azzal, hogy versenyképes járműveket biztosítanak számukra a tesztekhez és időt adnak a felkészüléshez.

Az is lehet, hogy egy csapat az egyik autóján ilyen, a másikon olyan gumimárkát használ majd, ez biztosítaná azt, hogy az adott csapat ne kerüljön hátrányba egyik versenyen sem. Érdekes volt nézni a Moto GP-ben Valentino Rossit és Jorge Lorenzót, amint ugyanolyan motorokon, de különböző abroncsokon futottak. Ennek is vége lett azonban, szóval nem könnyű mérlegelni ezeket a dolgokat.

Természetesen nagyon sokba kerül a gumik teljesítményének javítása, ez a mai világban a versenysportban már nem is szokás ebben a formában. Ez egy körfolyamat, éppen ezért nem tűnik most egy logikus gondolatnak az, hogy visszahozzák a gumiháborút a rali világbajnokságban. Ugyanakkor el kell fogadni azt, hogy van egy terv, ki kell próbálnunk, alkalmazkodni kell a változásokhoz, mert ez egy stratégia része, hogy a ralizás ismét nagyobb érdeklődéssel bírjon, hogy a résztvevők száma újból a régi legyen.”

Hembery fenntartással kezeli a fejlesztésre vonatkozó szabályok gyakorlati alkalmazását.

„Kétségeim vannak azzal kapcsolatban is, hogy a dokumentum tartalmaz kiskapukat – magyarázza. Létezett egy szabályzat a GT versenyzésre is, ami szerint a gumira vonatkozó specifikációkat befagyasztották egy szezonra. Az egyik vetélytársunknak azonban számos problémája volt az abroncsaival, ezért kérelemmel fordult a szövetséghez, amit meg is kapott. Ezután a gumijaikat használó csapatok a versenyeken egy extra garnitúrát is felhasználhattak, ami nonszensz. Aggódom, hogy hasonló dolgok előfordulhatnak itt is.

Azzal, hogy ilyen szűkre szabták a fejlesztési időszakot és korlátozták a teszteket is – ami párosul az amúgy is magas költségekkel -, kétlem, hogy sok gyártó szállna be a küzdelmekbe. A magunk részéről elmondhatom, áttekintjük helyzetünket, majd ezután döntünk a folytatásról.”

 

Andrew

 

2010. július 25.


 

Elfogadták a 2011-es gumibeszállítói szabályokat

Miután a Motorsport Világtanács (World Motor Sport Council) tagjai faxon keresztül leadták szavazataikat, elfogadásra kerültek a 2011-es rali világbajnokság gumiabroncsokra vonatkozó szabályai. Ez azt jelenti, hogy bármelyik abroncsgyártó csatlakozhat jövőre a sorozathoz. Az előírások alapján a nemzetközi szövetség a környezettudatosság mellett szeretné elérni, hogy az utcai használatra és a versenysportra szánt gumik gyártási technológiája között csökkenjen a különbség, és hogy a gyártók helyezzék előtérbe a költséghatékonyságot is.

A gumiabroncs-gyártó vállalatoknak, amennyiben részt kívánnak venni a 2011-es bajnokságban, regisztrálniuk kell magukat. Az FIA legkésőbb 2010. szeptember 15-ig teszi közzé azoknak a cégeknek a nevét, akik a jövő évi világbajnokságra gumit szállíthatnak. Jövőre az összkerékhajtásos autóval nevező versenyzők mindegyikének regisztrált gyártó által készített gumival kell rajthoz állniuk a WRC eseményeken, kivételek ez alól a prioritással nem rendelkező, összkerékhajtásos, N csoportos járművel induló párosok, valamint a prioritás nélküli, kétkerékhajtásos kocsival részt vevők.

Az új szabályok támogatják az esélyegyenlőséget, és nem engedik azt, hogy a költségek növekedjenek. A gumik vonalkóddal lesznek ellátva, véletlenszerűen lesz kiválasztva, hogy az egyes rajthoz állók melyik abroncsot kapják egyazon gyártótól, amit az FIA fog felügyelni. Az előírások rögzítik az árak felső határát, a szezon előtti tesztnapok száma pedig korlátozott. A futamonként felhasználható gumiabroncsok száma nem változik jövőre a jelenlegi szabályozáshoz képest, de 2012-re és 2013-ra csökkenteni kívánják azok számát évente 15-20 százalékkal.

Az idei évben az 1-es és 2-es prioritással rendelkező versenyzők kerékcserénként hat darab új gumit kaphatnak, valamint plusz hatot a shakedown-ra. A 3-as prioritású, illetve a prioritással nem rendelkező indulók kerékcserénként négy abroncsot igényelhetnek, a tesztre ezen kívül még ötöt. A Junior WRC mezőnyében indulóknak 24 gumival kell gazdálkodniuk minden egyes futamon.

 

Forrás: www.rallybuzz.com

 

Andrew

 

2010. augusztus 11.


 

Az abroncsokra vonatkozó 2013-as előírások

 

A 2013-as rali világbajnokság gumiabroncsokra vonatkozó szabályai:

 

Homologizáció és a választható gumik listája

A 2013-as rali világbajnokság két olyan gumigyártó céggel rendelkezik, melyek jogosultak abroncsokkal ellátni a csapatokat. Ez a két gyár a Michelin és a DMACK.

A homologizált gumiknak két listája van. Az 1-es listán olyan gumik vannak, amiket a World Rally Car-ok kivételével minden autóra fel lehet szerelni. A 2013-as szezonra minden gumigyárnak jóvá kell hagyatni az FIA-val egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit.

A World Rally Car-okra a 2-es listáról lehet gumit választani. A gyártóknak a 2013-as szezonra ebben az esetben is egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit kell jóváhagyatni. Az 1-es és a 2-es lista megegyezhet. Az 1-es listán lévő abroncsoknak kereskedelmi forgalomban kapható áruknak kell lenni, a 2-es listán lévő típusokra ez az előírás nem kötelező érvényű.

 

Murvás versenyek

A murvás futamokra szánt gumik kétfajta keménységűek lehetnek, kemények és lágyak, de a mintázatuk és szerkezetük meg kell, hogy egyezzen. A kézzel készített extra mintázatok kialakítása nem engedélyezett.

 

Aszfaltos versenyek

A gumik az aszfaltos futamokon is kétfajta keménységűek lehetnek, de a mintázat és szerkezet itt is azonos kell, hogy legyen. A Monte-Carlo Rallye-n ugyanakkor egy extra lágy változat használata is engedélyezett, de a versenyen mindössze kétfajta gumikeménységű abroncsot lehet használni.

Az aszfaltgumiknak E jelöléssel és két radiális mintával kell rendelkezniük, a mintázatnak nagyobbnak kell lenni, mint a teljes futófelület 21 százaléka. Az aszfaltgumi mintázatának egyharmadán a minta mélysége nem lehet kisebb, mint 1,6 milliméter a verseny bármely pillanatában. A téli körülményekre alkalmas aszfaltgumi használata a Monte-Carlo Rallye-n engedélyezett, ez lehet szög nélküli és szöges változat is.

 

Havas versenyek

Az idény egyetlen havas futamán, a Svéd Rally-n a versenyzőknek a hógumikat kell használniuk, amiket a murvás futamokon is használt 7x15 collos felnikre szerelnek.

 

Joker gumik

Egyszer a szezon folyamán minden gumigyár jóváhagyathat egy helyettes aszfalt- és egy helyettes murvagumit. Közkeletű kifejezéssel élve ez a joker gumi, az új specifikáció átveszi a régi helyét, melyet a továbbiakban nem lehet már használni.

 

Versenyenkénti kinevezés

A gumigyártónak minden versenyre ki kell választania az elsődleges keménységű gumit, ez lesz a ralira kinevezett gumi. Amennyiben a verseny kiírása engedélyezi, az elsődleges változat helyett 16 darabot fel lehet használni a másik fajta keménységű gumiból. A versenyen felhasználható gumik darabszáma ugyanakkor nem változik.

 

Prioritásos versenyzők

A gyáraknak és a WRC csapatoknak a 2013-as szezon előtt ki kell választaniuk egy gumibeszállítót. A P1-es prioritással rendelkező privát, valamint a P2-es és P3-as prioritással rendelkező, négykerékhajtásos autóval nevező versenyzőknek a jóváhagyott gyártók gumijait kell használniuk. A versenyzők vagy nevezők a szezon folyamán kétszer válthatnak beszállítót. Az olyan N csoportos autók kivételével, melyet prioritással nem rendelkező versenyzők hajtanak, minden négykerékhajtású, turbófeltöltéses kocsira homologizált gumit kell szerelni.

A prioritással nem rendelkező, N csoportos négykerékhajtású, turbófeltöltéses autót, a prioritással nem rendelkező, kétkerékhajtású autót hajtó versenyzők, valamint a kétkerékhajtású kocsit használó, P3-as prioritással rendelkező versenyzők bármilyen, a V függeléknek megfelelő gumit használhatnak.

2013. május 1-től ugyanakkor minden négykerékhajtású autóra 18 collos „world rally” típusú gumit kell szerelni aszfalton, melyek több mintával rendelkeznek, mint a hagyományos készítésű slick abroncsok. 2013. október 1-től a kétkerékhajtású autóval rajthoz álló versenyzőknek is ilyen gumikat kell használniuk az aszfaltversenyeken.

 

Gumicsere

Egy versenyen maximum hét kerékcsere engedélyezett. A versenyen felhasználható összes gumi mennyiségét illetően a rendezők egy csere alkalmával négy gumival számolnak. Ez alól kivétel a P1-es és P2-es versenyzők számára az Akropolisz Rally, ott cserénként öt abronccsal kalkulálnak. A gumikat a verseny idején ismételten fel lehet szerelni az autóra, feltéve ha a minimális mintamélységre vonatkozó előírásoknak megfelelnek.

A felhasználható gumiabroncsokra vonatkozó pontos mennyiséget az egyes futamok versenykiírásai tartalmazzák.

 

Kiegészítő bajnokságok

A WRC 2-es kiírásban rajthoz álló versenyzőknek – beleértve az N csoportos kupát is – a két jóváhagyott gumigyár valamelyikének abroncsait kell használniuk.

A kétkerékhajtású autók számára kiírt WRC 3-as sorozatban részt vevő autókra a kétkerékhajtású autókra vonatkozó általános előírások vonatkoznak.

 

Forrás: DMACK

 

Andrew

 

2013. január 19.


 

Új gumiszabályok a rali Európa-bajnokságon

 

A 2013-as rali Európa-bajnokság hatodik futamától, az Ypres Rally-tól kezdődően a párosok által felhasználható gumik száma korlátozásra kerül. A döntés a sorozat promótere, az Eurosport Events erőfeszítésnek eredménye, hogy a versenyek izgalmainak fokozása érdekében csökkentsék a költségeket.

A Nemzetközi Automobil Szövetség rali bizottsága a május 24-i ülésen elfogadta az Eurosport Events előterjesztését, így a következő futamtól, a június második felében Belgiumban megrendezésre kerülő Ypres Rally-tól kezdődően korlátozzák a versenyzők által felhasznált gumiabroncsok mennyiségét. Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve az Európa-bajnoki futamokon maximum húsz abroncsot lehet használni, plusz négyet olyan verseny előtti eseményeken, mint a shakedown, a szabadedzés vagy a kvalifikáció.

Az új előírások tapasztalatait a szezon végén kiértékelik, hogy azok alapján alkossák meg a 2014-es gumiszabályokat.

Emellett a 18 collos kerekeket használó párosoknak megtiltják a tapadás növelése érdekében alkalmazott kézi vágást, ez alól rendkívüli időjárási viszonyok esetében tehetnek csak kivételt. A kétkerékhajtású autókkal rajthoz álló versenyzők esetében a 2013-es rali Európa-bajnoki sportszabályzat tiltja a kézi gumivágást.

Francois Ribeiro, az Eurosport Events autósport fejlesztési osztályának igazgatója így nyilatkozott: „A rali Európa-bajnokság szabályai miatt nagyon drágák voltak a gumik. Továbbra is azt szeretnénk, hogy nyílt legyen a gumiverseny az Európa-bajnokságon, de valamit tennünk kell azért, hogy a csapatok költségeit drasztikus mértékben csökkentsük. Az, hogy minden szervizparkban hat új gumi vételezhető, azt eredményezte, hogy a csapatok 36-42 abroncsot használtak 250 gyorsasági kilométerre, ami gazdasági nonszensz a gumik tartósságát figyelembe véve. Konzultáltunk a csapatokkal, a versenyszervezőkkel és a gumigyárakkal, majd előterjesztettünk egy gumikra vonatkozó korlátozási tervet, amit az FIA rali bizottsága jóváhagyott.”

A gumiabrocsok korlátozására vonatkozó előírás kiegészíti az FIA regionális ralibajnokságokra vonatkozó sportszabályzat május 1-én életbe lépett V függelékét. Eszerint két különböző típusú gumi használata engedélyezett az egyes versenyeken, a 18 collos felnikre szerelt aszfaltgumikra vonatkozóan pedig speciális követelményeket tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a rali világbajnoksághoz hasonlóan a regionális bajnokságokban is időjárástól függetlenül mindösszesen kétfajta, mintázattal rendelkező gumi használható az aszfaltos versenyeken, ezeket továbbvágni nem lehet.

A Pirelli és a Yokohama mentességet kapott október 1-ig, nekik onnantól kezdve kell olyan gumikat szállítani, melyek megfelelnek az új előírások támasztotta követelményeknek.

 

Andrew

 

2013. június 27.

Módosítás: (2017. február 25. szombat, 06:16)