Itiner útmutató pilótáknak

A sportág egyik alapja az itiner, a pilóta számára olyan ez, mint egy papnak a biblia. Sokan alulértékelik a fontosságát.

A sportág egyik alapja az itiner, a pilóta számára olyan ez, mint egy papnak a biblia. Sokan alulértékelik a fontosságát.

Egy rali világbajnoki futam nagyjából háromszázötven kilométer gyorsasági szakaszt tartalmaz átlagosan közel kétezer különböző kanyarral, melyeknek nagy része beláthatatlan. Egy top pilóta ismeri az összeset és a határon veszi őket, ha százszor átment rajtuk már előtte. A fogas kérdés, hogy mi van akkor, ha korábban még nem teljesítette ezeket, vagy megvan az esély arra is, hogy nem emlékszik arra, mi van az adott kanyar mögött.

Ilyenkor megbízik az itinerében és padlón megy. Ha az itiner azt mondja, „300 bukkan padló a jobbon a B6 sodrósba”, a bukkanó tetején a jobb oldalra teszi az autóját, meghúzza keresztbe, amikor ott van és már a megfelelő irányban is áll a hatodik fokozatú padlógázas kanyar teljesítéséhez. Mindezt anélkül, hogy látná, emlékezne rá, gázelvétel nélkül, félelem nélkül és kétségek nélkül, stb.

Néhány egyetemes dolog, amit észben kell tartanod, amikor itinert írsz:

 

1. Ismerd az autód

Tudnod kell pontosan, hogy mit tud megcsinálni a raliautód és mit nem. Nagyon nehéz elképzelni, hogy hogyan fog az autód reagálni az úton, mivel a pályabejárási sebességet 60 és 90 kilométer/óra között korlátozzák. Vannak ugratók, árkok, nekiütődések, kövek és mindenfajta dolog, melyek szerepet játszhatnak bizonyos sebességeknél vagy azok felett, amiket a pályabejáráson nem látszhatsz. Ismerd meg tehát az autódat, tudd meg a képességeit, hogy amikor bejárod a szakaszt, előre tudd vetíteni magadnak a sebességet. Ennél a pontnál egyedüliként egy verseny előtti, a raliautóval tartott teszt létfontosságú, ez a privátok legfőbb problémája. A hivatalos versenyzőknek megvan az az előnyük, hogy rendszeresen kapnak a verseny előtt lehetőséget valahol a következő futamhoz hasonló talajon. A verseny előtti teszt segít, főleg egy más felületű futamot követően.

 

2. Alaposság

Az itinerben lévő hiba, még ha nem is dob le az útról, katasztrofális következményeket eredményezhet a magabiztosságodban. A felső szintű ralizásban „tökösnek” kell lenned az első kanyartól az utolsóig. Amennyiben az itineredben lévő hiba miatt vezetés közben kétségbe vonod annak pontosságát, a magabiztosságot gyorsan elhalványul és ez fog történni a szakaszidőddel is.

 

3. Következetesség

Ne kezdj el improvizálni a pályabejárás közepén. Alakíts ki egy rendszert, aztán kezd meg a pályabejárást. Ne kezdj el máshogy nevezni hasonló kanyarokat, amikor a szakasz karaktere változik. Következetesnek kell lennie a rendszerednek, és működnie kell a bajnokság bármelyik versenyén. A magabiztosságod ettől függ.

 

4. Összpontosítás

Összpontosíts a fontos dolgokra. A pályabejárási sebesség fals érzést tud adni arról, hogy sok szükségtelen részletet tegyél hozzá. Ne feledd, hogy egy raliautóval fogsz itt átrepülni.

 

5. Jelölj minden kanyart

Ne gondold: „látom ezt, úgyhogy nem kell megemlíteni”. A navigátorodnak követnie kell, ő nem néz ki, mint te, ő a hátsójával érzi az utat. Ó, biztosnak kell lenned abban is, hogy ne zavarodj össze. A murvakémeidnek is tudni kell követni ezt, amikor gyakran sötétben dolgoznak. Jelöld csak ezeket, hogy elkerüld az összezavarodás lehetőségét. Annál a sebességnél, amivel fogsz menni, egy tétovázás, és ki is estél.

 

6. Lelj rá a lendületre

Oké, ez nehéz, de néhány szakasznak van lendülete, és rájöttem, hogy odafigyeléssel úgy lehet megírni az itineremet, hogy az képviselje ezt a lendületet és hogy jobban benne tartson engem. Tőled függ, hogy lényeges-e ez neked vagy sem.

 

7. Készítsd az itinert ritmussal

A szakaszoknak ritmusuk van, ami folyamatosan változik. Egy jó navigátor „énekli” neked az itinert és megadja a ritmusról az érzést. Te, mint pilóta érezni fogod ezt a ritmust, és reagálni fogsz rá. Ez megakadályozza azt is, hogy „bealudjál”. Nem akarod elveszteni a figyelmedet a navigátor beszédére.

 

8. Csinálj külön jegyzetet ködre

Ha szükségét érzed, írjál külön információkat a köddel kapcsolatban a hosszú egyenesekre, ahol a versenyen nagy lesz a köd valószínűsége. A navigátorod ezeket csak köd esetén olvassa fel. Külön információkat írtam a ködre 2003-ban a rhonddai szakaszra. Mindig, amikor egy nyitott, nem erdei rész volt, ahelyett például, hogy „1000 méter”, megjelöltem minden kis dolgot, amit észre tudtam venni. Így nézett ki: „100 kerítés a balon abból 200 bot a jobbon abból 100 nagy bokor a balon....abból nagy kerítés rögtön nagy fék és 150 rövid bal 93....”

Nagy csatában voltam egy svéddel, aki egy Corolla WRC-t vezetett abban az évben. Az első dolog volt ez a szakasz, amelyikre megérkeztünk azon a reggelen, és természetesen ködös volt. A ködre vonatkozó itinert használtuk, és csak azon egy csomó időt adtunk neki. Kétségtelen, hogy az itiner segített engem ott.

 

9. Szánj rá időt

A rali világbajnoki futamok pályabejárásain sok fiatal pilóta megjelenik, és látva, hogy a top versenyzők semmi idő alatt átviharzanak a szakaszokon, próbálnak velük tartani!!! Nem tudom, ki hogy van vele, de ami engem illet, a verseny a pályabejárás után van, nem az alatt. Szánj rá időt, 20 kilométer/órával gyorsabban megcsinálni a szakaszt és kihagyni fontos információkat, mert nem vetted észre őket, nem fog segíteni neked. Ne felejtsd el, lehet, hogy mások mentek már azon a szakaszon korábban.

 

10. Használj videót

Én nem használtam. Ez hiba volt. A videó segíthet abban, hogy javítsd a kihagyott itinerinformációkat és hogy még jobban vizualizáld a szakaszt.

 

11. Csinálj leírást a szakaszokról

Csinálj leírást a minden szakaszról. A navigátor olvassa ezt fel a rajt előtt, ami segít összpontosítani például a különleges veszélyekre. 

 

12. Fordíts figyelmet a talajváltásokra

Ez segít a gumikezelésben és a vezetési stílusod hozzáigazításában. Néhány szakaszon egy bizonyos módon kell vezetni, hogy ne használd el a gumijaidat túlzottan. Amennyiben néhány rész különleges odafigyelést kíván, legyen információd erről a szakaszleírásban.

 

Hozzászólások:

Anonymus: Egy kérdés, Antony. Miután a rali világbajnokságon egy versenyzőnek két áthaladási lehetősége van egy pályabejáráson, hogyan lehet normál itinert és ködre való itinert is írni? Úgy értem, hogy az első áthaladáskor megírod, a másodikon pedig ellenőrzöd. Hogyan van idő a ködre való itinert megírni? KÖSZÖNÖM!

Antony Warmbold: Ködre való itinert (nagyon ritkán, csak Wales-ben) írtam a hosszú egyenesekre, amik tág, nyitott helyeken voltak. Amikor az első áthaladáskor megérkeztem egy hosszú egyeneshez, gyorsan meghatároztam a teljes hosszt, bemondtam a navigátornak, aztán nekikezdtem, és mondtam a részleteket, amiket a navigátor zárójelben írt fel a normál itinersor alatt.

Csak az egymás közötti szervezés kérdése volt ez.

Anonymus: Még egy kérdés. Miért nem használtál ködre való itinert az erdőkben lévő hosszú egyenesekre? Úgy értem, amikor az autó repül (ötödik vagy hatodik fokozatban) egy egyenesben és nagy a köd, akkor sem látsz egy csomó dolgot.

Antony Warmbold: Nap közben gyakran rosszabb a köd a tág, nyitott helyeken. Az erdőkben valamiért nagyobb a láthatóság. Nem tudom, miért, ez ilyen.

 

Antony Warmbold

 

2011. április 10.

 

Fordította: Andrew

Módosítás: (2016. április 14. csütörtök, 16:21)