Technikai szabálymódosítások

Az FIA technikai szabályrendszerének változásai

 

 

Az új francia Revolúció

Nem meglepetés, hogy a Peugeot a 208 modellcsaládból egy versenyváltozatot fejleszt, ez csupán egy újabb lépés, melyet a három francia autógyár, a Citroen, a Peugeot és a Renault tesz a ralisportban. Martin Holmes írása:

Az R csoportba eddig homologizált tizenkét modell közül nem kevesebb, mint hét származik Franciaországból, van ezen kívül két olasz autó a Fiat, egy brit a Ford, egy cseh a Skoda révén, a Honda kocsija pedig Japánból érkezett. A Peugeot ráadásul hamarosan újabb autókkal rukkol elő!

A Citroen volt az úttörő, amikor az R csoport testet kezdett ölteni. Az előírások egészen a 2008-as szezonig nem voltak nemzetközi szinten érvényesek, így a korai R csoportos prototípusokat a meglévő N vagy A csoportba sorolták. A Citroen által épített és a 2005-ös Rallye du Var-on az A csoportba nevezett C2 egy valódi R2-es prototípus autójuk volt, melyet a következő esztendőben dobtak piacra. Hamarosan jött a Honda Civic Type R, a Renault Clio és a Fiat Punto is, ráadásul a Fiat az R csoport dízel kategóriáját célozta meg.

Amikor a homologizáció kapui megnyíltak a 2008-as év elején, ezeknek a gyártóknak már megvoltak a tapasztalataik.

Egy hároméves folyamat volt arra, hogy megkönnyítsék az új formula és a meglévő kategóriák egyesítését, ami oda vezetett, hogy a 2011-es szezon elején az FIA egy új kategória besorolási rendszert adott ki (melyben a WRC-ken kívül további 10 osztály kapott helyet).

A rohanásra nem volt szükség az új csoportosítás kidolgozásakor. A Peugeot 2009-ben jött ki az 1,6 literes turbófeltöltéses 207 RC-vel, ugyanebben az évben jelent meg a Ford az 1,6 literes szívómotoros Fiestával. 2010-ben állt csatasorba a Fiat kisautója, a turbós 500-as, a Renault ekkor homologizálta a Twingo két változatát, az R1-et és R2-t, a Citroen pedig egy nagyobb autót fejlesztett, az 1,6 literes turbófeltöltéses DS3-at.

2011-ben, mikor az FIA beszüntette a régi szabályok szerinti jóváhagyást, a Skoda a Fabia R2-vel állt elő, a Citroen pedig az R1-be homologizálta a DS3 szívómotoros változatát.

Az R csoport koncepciója tehát egyre csak terebélyesedett. Nem csak a dízel autók (R3D) és az egyszerűbb turbós kocsik (R3T) számára jöttek létre kategóriák, de bevezették az R4-et is, azzal a reménnyel, hogy az egyre csak gyorsuló S2000-es autókkal szemben a partvonalon kívülre került N4-es Mitsubishikbe és Subarukba új életet leheljenek.

A szabályok egyre komplexebbé váltak, a különböző kategóriába tartozó turbófeltöltéses autók különböző méretű turbószűkítőt kaptak.

A nomenklatúra tovább bonyolódott. Az R1-et, R2-t és R3-at (a szám a megengedett módosítások mértékét jelöli) betűjelzésekkel – A, B és C – látták még el a kérdéses autó erőforrásának hengerűrtartalma szerint.

Amikor aztán az új, költséghatékony négykerékhajtásos, turbófeltöltéses kategóriát, az R4T-t bejelentették, akkora lett a zűrzavar, hogy elkerülhetetlen volt a névváltoztatás. Legyen R5 az R4T helyett! Az R5-ös szabályok szerint eddig még nem homologizált autót egyik gyártó sem, de lassacskán jönnek, élükön a Peugeot-val. És ott az R-GT is. Ezt a nevet a sportautók új kategóriája kapta, ahol a tervek szerint a Lotus-é lesz az első kocsi.

Az R csoport mögött lévő filozófia tiszta. A 25 év alatt, mely a B, A és N csoport bevezetése óta eltelt, a világ nagyot változott. Az R csoportot azért hívták életre, hogy a raliautók építési és üzemeltetési költségeit korlátozni tudják, főként a privát versenyzők számára. A módosított alkatrészek most már nem speciális egységek, azokat az adott gyártó más modelljeiből, esetenként más gyártótól származnak.

Azzal kapcsolatban, hogy az új besorolás R betűje honnan jött, nagyon sok felvetés van. Úgy gondolom, az FIA az R betűt a rally szó miatt választotta, de az ilyen megnevezések mindig megtévesztőek. 1982-ben az N csoport a national (nemzeti) kategóriáról kapta a nevét. Gondolta valaki is, hogy az N csoportot nem szándékoztak nemzetközi szintre kiterjeszteni?

Az idők és az indítékok folyamatosan változnak. Talán az R csoport mögött is valami nem várt lakozik. Republik csoport talán?

 

Forrás: www.GPweek.com, 2012. május 21.

 

Andrew


 

Az FIA egyszerűbbé teszi a homologizációt

 

A Nemzetközi Automobil Szövetség a World Rally Car-ok új alkatrészeire vonatkozó homologizációs szabályt egyszerűbbé teszi, mivel eddig csak akkor hagytak jóvá homologizációt, ha a kérdéses autógyár gyártói csapatként nevezve volt a rali világbajnokságon.

Innentől kezdve egy gyártó abban az esetben is végrehajthat kisebb módosításokat, ha a világbajnokságon nincsen jelen gyári alakulatként.

A kérdéses szabály volt az oka a MINI Portugal WRC Team ebben az évben hirtelen jött – formális – megalakulásának, amire azért volt szükség, hogy 2012-ben új fejlesztésekkel láthassák el a MINI John Cooper Works WRC-t.

Mind az M-Sport, mind a Prodrive tervei között szerepel a következő esztendőben a Fiesta, illetve a JCW továbbfejlesztése, de eddig nem volt letisztázva, hogy a kérdéses alkatrészeket csak az RRC autókon, vagy a WRC-ken is használhatják-e.

A 2013-as szezonra sem a Ford, sem a MINI nem nevezett gyári csapatot a rali világbajnokságon. A szabályváltozás így jókor jött az M-Sportnak és a Prodrive-nak is, előbbi többek között a Fiesta RS WRC karosszériáján tervez változtatásokat az utcai Fiesta modellfrissítése miatt, utóbbi a John Cooper Works WRC motorját szeretné izmosabbá tenni a következő hónapokban.

 

Andrew

 

2013. január 2.


 

Az Opel Adam rejtélye megoldódott

 

A Motorsport Világtanács március 8-i ülése után az FIA bejelentette, „azért, hogy felkeltsék a gyártók érdeklődését, 2014. január 1-től az R1-es, R2-es és R3-as kategóriák autóinak sorozatgyártású motorjai másik sorozatgyártású motorral helyettesíthetők”. A közlemény nem sokat árult el, a bejelentés hátterét és a messzemenő következtetéseket nem tartalmazta, viszont számtalan kérdést felvetett, valamint gyanút ébresztett és táptalaját szolgálta további pletykáknak.

A rejtély Ádámnál kezdődött. Az Opel az Adam-be egy nem standard 1,6 literes motort szerelt, hogy 2013-ban nemzeti homologizációval kupasorozatot indítson. A német gyár szándéka szerint 2014-ben ezt az autót használták volna a nemzetközi versenyeken is. Az Opel érdeklődött az FIA-nál, hogyan lehetne azt kivitelezni, hogy a kocsi R2B-s versenyautóként legyen jóváhagyva. Ez nem volt magától értetődő.

Az Opel nehézségei világítottak rá az R csoportos szabályok azon problémáira, amik tulajdonképpen tíz évvel ezelőtt jelenetek meg. Azóta az autógyárak sorozatban gyártott termékeinek műszaki tartalma átalakult. Az 1,6 literes tuningolt autók számára létrehozott R2B osztály nagyon szépszerű volt, de az 1600-as szívómotorok fokozatosan eltűntek a sorozatgyártású autókból. Hasonlóképpen alakult ez a folyamat, mint ahogyan tíz évvel ezelőtt a korábban népszerű kétliteres turbós erőforrások is kikoptak. Akkor az a trend keltette az előszelét az 1,6-os direkt befecskendezéses turbómotorok bevezetését a World Rally Car-ok esetében. A gyártók a kis hengerűrtartalmú turbós erőforrások felé tendálnak, amivel az 1,6-os szívómotoros piacot kívánják feltölteni, ezt a változást a ralisport szabályzatával is le kell követni.

Az R csoportban, ahol meghatározott alkatrészek cserélhetőek, az autókba a modellkínálat más járműveiből építhetők be elemek. Ez költséghatékonyabb megoldás, mint speciális alkatrészek drága megtervezése és legyártása. Az Opel motorkérdése egy új döntéssel oldódik meg, mely szerint a komplett motorok is beletartoznak az FIA által pontosan meghatározott cserélhető egységek listájába. Az FIA új irányelve szerint a nagyobb autók motorjai is használhatók azzal a megkötéssel, hogy ugyanabban a ralisportra vonatkozó kategória besorolásban legyenek, mint az eredeti és ugyanattól az autógyártól származzanak. Ez problémákhoz vezetett. Ahhoz, hogy egy 1,6 literes erőforrást lehessen használni az Opel Adam-ben, az eredeti, 1398 köbcentis motornak kategóriát kellett váltani. Ez újabb szabálymódosítást igényelt. A kategóriahatárt módosították, a korábbi 1400 köbcentiméter most már 1390. Emellett új intézkedéseket is eszközöltek, hogy a kis hengerűrtartalmú turbós erőforrások következő generációját kezelni tudják.

Az FIA hallgatott ezekről a változásokról, ami az Opel sportszerűtlen támogatásának gyanújához vezetett. Az FIA hivatalos bejelentése szerint ez a szabálymódosítás további gyártókat csalogathat a ralisport közelébe. A valóság azonban sokkal inkább a meglévő autógyárak maradásának biztosítása lehet, amihez az eszköz az, hogy a szabályokat az új körülményekhez igazítják. Azt viszont nem tudni, hogy a fejlesztéssel foglalkozó más autógyárak mennyire voltak tisztában azzal, mi is történik.

 

Andrew

 

2013. május 19.


 

Új WRC szabályok 2014-től

A Nemzetközi Automobil Szövetség 2014-től új szabályokat léptet életbe a World Rally Car-ok homologizációjával kapcsolatban. Christian Loriaux, az M-Sport technikai igazgatója beszél arról, miért is történnek a módosítások.

„Már korábban döntés született a változtatásokról, amikre azért van szükség, hogy rendbe tegyük a homologizációs és technikai előírásokat. A homologizációs szabályok egyre inkább összekuszálódtak. Több előírás vonatkozik rájuk. Úgy gondolom, az FIA ralibizottságának technikai vezetője, Jerome Toquet megpróbálja az összes előírást egy dokumentumba belerakni.

A technikai szabályokban nem igazán lesz változás, annál több a homologizációs folyamatban. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy 2014 januárjában mindenki kezdheti újra a papírmunkát, és a megengedett homologizációs változtatások („jokerek”) számolása is újraindul. A joker rendszer három évre szól (2014-től 2016-ig), majd 2017-től újból indul.

A legfőbb előterjesztés, hogy a továbbiakban közbenső lépésként nem kell RRC-t homologizálni egy WRC megépítéséhez. Úgy hisszük, hogy az RRC-k és a régi, kétliteres S2000-esek helyét a jövőben átveszik az R5-ös autók. Ez a változás a gyártók számára lehetőséget ad arra, hogy 2014-ben egy teljesen új autót homologizáljanak. Az M-Sportnál mi nem teszünk így, bár tervezzük, hogy egy új evolúciót homologizáltatunk jövőre. Most legfőképpen az R5-ös autóra koncentrál az M-Sport.

A csapat régóta foglalkozik az R5-ös kocsival, több dolog is van, amit fejleszteni akarnak még, de ettől függetlenül úgy gondolom, nagyon jól mennek a dolgok. Hiszem, hogy nagyon jó lesz ez az autó. Azt gondoltam, nehéz lesz a súlyhatárt elérni, de elértük a célunkat, a fiúk nagyon jó munkát végeztek. Az egyik kétséges dolog a bukócső volt az R5-tel kapcsolatban. A WRC-knél nagyobb szabadságunk van a bukócső kivitelezésével kapcsolatban, és azt reméltük, hogy a tapasztalatainkat felhasználhatjuk ebben a munkában is, hiszen hisszük, hogy az a bukócső biztonságos. De nem tehettük ezt meg.”

A korlátozott számú jokerből a hároméves periódus első évében várhatóan több lehetőséget lehet felhasználni, a másodikban már nem olyan sokat, a harmadikban pedig a legkevesebbet. A jóváhagyási folyamatot könnyíti az a változás is, hogy az autó homologizációjához szükséges alkatrészekből kevesebbre lesz szükség.

A Hyundai közleménye szerint i20 WRC lesz az első olyan autó, amit az új szabályoknak megfelelően építettek. Ezzel kapcsolatban az FIA rali igazgatója, Jarmo Mahonen a Portugál Rally-n megerősítette, a World Rally Car formula legalább 2016-ig a ralisport csúcskategóriája marad. Az esetleges 2017-ben bevezetésre kerülő változásokról legkésőbb 2014-ben meg kell állapodni.

A szabályváltozások egyik hatása az, hogy a meglévő Regional Rally Car-ok piaca csökkenni fog ezzel, ami felveti azt a kérdést is, hogy az FIA tervezi-e az RRC-k regionális bajnokságokról történő kitiltását…

 

Andrew

 

2013. május 22.


 

2014-es előterjesztések

Az FIA Motorsport Világtanácsának június 28-án tartandó goodwoodi ülése jelentheti a Szuper 2000-es autók életciklusának végét, legalábbis az előterjesztett napirendi pontok ezt vetítik előre.

A hírek szerint az 1,6 literes turbófeltöltéses, valamint a kétliteres szívómotoros S2000-es autók homologizálását a következő évtől megszűntetik. A hivatalos magyarázatok szerint ez a határozat megkönnyíti a Szuper 2000-es kocsik helyére lévő R5-ös autók elterjedését. Arról nincsen értesülés, hogy az FIA ezt követően bármiféle korlátozást alkalmazna a homologizációval rendelkező S2000-es kocsik használatával kapcsolatban.

A megbeszélés napirendi pontjai között szerepel az is, hogy 2014-től minden egyes világbajnoki futam rendezőjének úgy kell megszervezni a versenyét, hogy a gyorsasági szakaszok aránya minimum 25 százaléka legyen a verseny össztávjának. Az előírás tehát az összekötő szakaszok távolságát csökkentené.

Az idei évben a mexikói és az ausztrál futam a legjobb ilyen szempontból, ezek az események 38 százalékos mutatóval bírnak, ugyanakkor a svéd és a finn verseny esetében 21-21 százalék, míg a világbajnokság brit állomásán mindössze 20 százalék a gyorsasági szakaszok aránya az össztávhoz képest.

 

Andrew

 

2013. június 18.


 

WRC fejlesztések befagyasztva!


A Volkswagen egyetértett a rali világbajnokságon futó autók fejlesztésének befagyasztásával, hogy ez a lépés is segítsen a Citroent és az M-Sportot a sorozatban tartani a következő szezonban.

A három márka World Rally Car-ja homologizációs ciklusának végéhez ér az év végén, az új autók 2014-ben mutatkoztak volna be. Az új kocsik 3 millió fontos fejlesztési költsége valószínűleg az M-Sport világbajnoki szereplésének végét jelentené a következő szezonra. Ezt szem előtt tartva a Volkswagen lobbit indított az FIA-nál azért, hogy tartsák meg az autók jelenlegi specifikációját, tették ezt azzal a tudattal, hogy saját esélyeiket is gyengítik ezzel a lépéssel.

A Volkswagen Motorsport igazgatója, Jost Capito a következőket mondta el: „Beszéltünk arról, hogy mi lenne a legjobb a jövőre nézve és mi lenne a legjobb megoldás arra, hogy a bajnokságba nevezettek számát megtartsuk. Miután mindezt átbeszéltük, arra jutottunk, hogy a legjobb út az, ha megtartjuk azokat az autókat, amik ebben az évben vannak.”

A Volkswagen elkezdett már dolgozni annak a Polo R WRC-nek a fejlesztésén, ami azonnali sikereket aratott, a szezon eddigi részében a hat futamból négyet megnyert. Az új evolúció 2015-ig biztosan nem lesz látható, miután Capito a rali világbajnokság jövőjét tartja a fontosabbnak.

„Azt el kell mondani, hogy potenciális teljesítményelőnyünkből vesztünk ezzel a sportág érdekeit szem előtt tartva” – tette hozzá Capito.

Az M-Sport tulajdonosa, Malcolm Wilson nem győzött hálálkodni Capitónak saját és a Citroen csapat főnöke, Yves Matton nevében.

„Nagyon hálásak vagyunk ezért. El sem tudják képzelni, mennyire örülök ennek jómagam és Yves is, ez egy igazán pozitív lépés. Most már tudjuk, hogy anélkül lehetünk versenyképesek jövőre is, hogy milliókat költenénk a fejlesztésekre. Ezzel nyitott marad a bajnokság. Őszintén szólva nem tudnánk új homologizációt csinálni a Ford visszatérése nélkül, nem vagyunk abban a helyzetben, hogy az ehhez szükséges milliókat elköltsük.

Rendben, a Volkswagennél van a sportág legjobb kettő, ha nem három pilótája, de Jost előterjesztését követően legalább tudjuk, hogy az autók egyenlő versenyfeltételek mellett küzdhetnek a következő szezonban.”

Matton így nyilatkozott: „Jelenleg azt látjuk, hogy az autók körülbelül hasonló szinten vannak és a gazdasági helyzet nem könnyű egyes gyártók számára. Azt mondom, az az érdeke mindenkinek, hogy fenntartsuk azt, ami jelenleg is van, hogy a bajnokság érdekes lehessen.”

Az FIA megerősítette, hogy a faxon történt szavazás eredményeképpen a World Rally Car-ok homologizációját a következő idény végéig befagyasztották.

 

Andrew

 

2013. június 19.


 

Halasztják a kisturbós formulát

Az M-Sport háromhengeres, egyliteres turbómotorjának versenyben történő bevezetése egyelőre nem valósulhat meg, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség azt a döntést hozta, hogy az új szabályzatot 2014 helyett 2015-ben vezeti be. A turbófeltöltéses egyliteres EcoBoost motorral ellátott Fiesta ugyanarra az alapra építkezne, mint az 1,6 literes szívómotoros R1-es, illetve R2-es kocsi, de az erőátviteli rendszer módosításon esik majd át. A 998 köbcentis autó az FIA új kategória besorolási rendszere szerint a felülvizsgált R1B és R2B osztálynak felelne meg.

Az M-Sport ügyvezető igazgatója, Malcolm Wilson a következőket mondta el a témában: „Ez az, amire a jövőben minden bizonnyal oda fogunk figyelni, ugyanakkor az FIA-tól elmondták, a meglévő feladataik mellett jelenleg nehézségekbe ütközne megírni most a technikai szabályzatot, és ez a 2015-ös szezonig nem is fog megtörténni. Ez nekünk is ad egy lélegzetvételnyi szünetet, hogy a háromhengeres motor fejlesztésével foglalkozhassunk. Nagyon is hiszünk abban, hogy ez egy újabb olyan formula, ami a jövőre nézve jó lesz és költséghatékony.”

Az FIA nemrég módosította a hengerűrtartalomra vonatkozó határokat azért, hogy az R csoportos irányvonalat még inkább hozzáigazítsa a kis hengerűrtartalmű turbós kocsik piaci megjelenéséhez.

 

Andrew

 

2013. június 26.


 

A Motorsport Világtanács új előírásai


Az FIA Motorsport Világtanácsa jóváhagyta a jelenlegi WRC-k további használatára vonatkozó terveket.

„A World Rally Car-ok életciklusának kiterjesztése érdekében engedélyezik a gyártóknak, hogy a 2011-es, 2012-es és 2013-as autóikat módosítás nélkül újrahomologizálják, ez alól kivételt képez egy motor és egy karosszéria joker” – áll a WMSC május 28-án Goodwoodban tartott ülése után kiadott közleményben.

A jövő évre vonatkozóan további változások is bejelentésre kerültek, beleértve egy „általános szabályt”, miszerint „a világbajnoki futamok szervezőinek biztosítani kell a gyorsasági szakaszok minimum huszonöt százalékos arányát a verseny teljes távjára nézve”.

Engedélyezik továbbá, hogy a gyártói csapatok és a WRC Team-ek autói egyazon időben menjenek be a flexi szervizbe, úgy, hogy a szervizidejük külön fog telni. A nagyobb rugalmasság biztosítása érdekében a WRC Team-eknek nem kell megjelölni a szezonra gumigyártót.

Mindeközben – azonnali hatállyal –, költség okokra hivatkozva a WRC Team-eknek és a WRC 2-es résztvevőknek nem szükséges a továbbiakban a legutolsó „joker” alkatrészeket használniuk a rali világbajnokság futamain.

A Motorsport Világtanács megerősítette a kiegészítő sorozatokra és a rali Európa-bajnokságra vonatkozó terveket és a módosításokat.

„Az S2000-es raliautók R5-ös kocsikkal történő cseréjének elősegítése érdekében az S2000-es szabályozások 2013 után nem lesznek érvényben, azokat az R5-ös homologizációs előírások váltják fel” – jegyezte meg a Motorsport Világtanács. „A meglévő S2000-es homologizációk befagyasztásra kerülnek, a hátralévő homologizációs periódusukban nem kaphatnak további kiterjesztéseket, kivéve egy motor és egy karosszéria jokert.”

„Az R5-ös autók minimális súlya 1200-ról 1230 kilogrammra emelkedett a drága megoldások alkalmazásának megelőzése érdekében és hogy a komplett autó árát a megállapított határon belül tartsák.”

„2015-től az R1-es, R2-es és R3-as kategóriák autóiban használható lesz kompresszoros motor, összhangban a sorozatgyártású motorok fejlődésével.”

Ami a rali Európa-bajnokságra vonatkozik: „A felhasználható gumik száma azonnali hatállyal húsz darabban kerül megállapításra a 2-es és 3-as kategóriájú autók számára, plusz négy darab, amennyiben az itinerben shakedown is foglaltatott. Ráadásként a kézi vágás nem engedélyezett, ez alól nagyon speciális körülményekre hivatkozva a versenybíróság biztonsági okokból adhat felmentést.”

„2014-től a European Rally Cup futamain alkalmazott szorzók száma háromra korlátozódik, 20-ra, 15-re és 10-re.”

Azért, hogy támogassák az R-GT járművek részvételét az FIA szabályok szerint megrendezésre kerülő ralikon, mostantól „engedélyezett a tuningolóknak az, hogy a jóváhagyott autókra vonatkozó kritériumok szerint fejlesszék autóikat”. „Az FIA ki fog bocsátani egy technikai passportot, hogy ezek a kocsik R-GT autóként jogosultak legyenek részt venni a versenyeken.”

 

Andrew

 

2013. június 29.


 

Az FIA költséghatékony World Rally Car szabályai

 

A Motorsport Világtanács június 28-án Goodwoodban tartott ülésének ralisportot érintő legfőbb döntése, hogy tisztázták a 2011-től érvényben lévő World Rally Car szabályok módosításait, azt, hogy a Citroen, a Ford és a Volkswagen a homologizációval rendelkező autóival hogyan tud megfelelni a 2014-es előírásoknak és hogy a Hyundai-nak milyen szabályokat kell figyelembe venni épülő WRC-jénél.

A döntés nem csak arról szól, hogy a jelenlegi World Rally Car designokat hogyan lehet a 2014-es szabályoknak megfelelővé tenni, de a három jelenlegi gyártó közötti gentleman’s agreement-et is tartalmazza, amivel az a cél, hogy az új szabályok miatt elkerülhetetlen, ugyanakkor költséges fejlesztési programot egy évvel elcsúsztassa. A jelenlegi csapatok segítéseként egy olyan terv került véglegesítésre, ami megvalósítható, ugyanakkor a jokerekre vonatkozóan egy bonyolult rendszert tartalmaz, melyekkel a meglévő autók változtathatóak, fejleszthetőek. Ezeket a terveket a Rali Bizottság terjesztette a Motorsport Világtanács elé, hogy a mérnöki költségek féken tartásával segítsenek túljutni a négy érintett gyártónak a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzeten, és így tartsák fenn a rali világbajnoki formulát.

A Fordok versenyeztetésében érdekelt M-Sport vezetője, Malcolm Wilson a következőképpen kommentálta az eseményeket: „Az FIA gyakorlatilag befagyasztotta egy évre a jelenlegi autók formáját. Az autók 2014-re tervezett újrahomologizálása átcsúszott 2015-re. Jost Capito volt az a Volkswagentől, aki előállt az ötlettel, amiről azt gondolom, egy nagyon pozitív lépés volt. Ez nekünk, az M-Sportnak legalábbis azt jelenti, hogy tudjuk, egy versenyképes autóval folytathatjuk a jövő évben. Ez megakadályozza, hogy rengeteg költsünk jövőre a jelenlegi autónk fejlesztésére.

Az alku szerint ennek az évnek a végéig homologizálhatunk a megmaradt, még fel nem használt jokereink alkalmazásával, ezt követően a fejlesztések befagyasztásra kerülnek, mindössze két további jokerrel homologizálhatunk arra az esetre, ha a gyártók vagy a beszállítók módosítanak specifikációikon, amit kezelni kell. Nem kell az autóinkat 2014-re újraterveznünk, ez halasztásra került tizenkét hónappal. Amikor a Hyundai megjelenik a 2014-es szabályok szerinti teljesen új fejlesztésével, meglátjuk, hogy lesz-e valamennyi előnyük, amiből tudni fogjuk, hogy 2015-re új autót kell-e készítenünk.”

További döntés, hogy a következő évtől kezdődően a World Rally Car-okat nem egy meglévő Regional Rally Car alapján kell homologizálni, sőt, a 2013-as év letelte után RRC-ket, valamint a már futó ilyen modellekhez egy motor és egy karosszéria joker kivételével módosításokat sem lehet jóváhagyatni.

 

Andrew

 

2013. július 5.


 

Technikai szabályok: stabilitás 2017-ig

A WRC autókra vonatkozó technikai előírások várhatóan nem fognak változni a következő három esztendőben. Az érintett gyártók korábban megállapodtak abban is, hogy a World Rally Car-ok jelenlegi állapotát 2014-re befagyasztják.

A költségek kordában tartása érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetség és a gyártók egyaránt támogatják a WRC autókra vonatkozó technikai szabályok stabilitását egészen 2016-ig.

A következő szezonban a rali világbajnokságon rajthoz álló kétautós csapatok az idei nyolc helyett mindössze hat karosszériát használhatnak (ezt még a Motorsport Világtanácsnak jóvá kell hagyni decemberi gyűlésén). Mint ahogyan 2013-ban, úgy a következő évben is rajtszámonként összesen három motor lesz engedélyezett, míg a főelemek (erőátvitel, első segédkeret, hátsó segédkeret, kormánymű) csoportosítva lesznek két, három, vagy négy versenyenként.

A jelenlegi World Rally Car specifikációk 2013. december 1-én befagyasztásra kerülnek. Ez előtt a dátum előtt a gyártóknak lehetőségük van bizonyos joker alkatrészek homologizálására. Néhány gyártó homologizálta már ezeket autójához, a többieknek azonban még rendelkezésre áll a joker lehetőség. A homologizációs szabályok kimondják, hogy amennyiben az adott autó homologizációja változatlan marad december 1-én, egy karosszéria és egy motor jokert lehet alkalmazni hozzá 2014-ben.

A World Rally Car-ok a jelenlegi formájukban fognak futni a következő három évben is. Ez azt jelenti például, hogy egészen 2017-ig nem lesznek hibrid autók.

2014-re a gyártók szóbeli megállapodást kötöttek már korábban, miszerint nem végeznek komoly változtatásokat autóikon, az újrahomologizálás ugyanakkor 2015-ben lehetséges lesz. Ez a Hyundai számára fontos, hiszen a jövő évi csatlakozást követően 2015-ben egy újabb autót szeretnének majd használni.

A 2014-es év végét követően az R4-es autók (Subaru Impreza és Mitsubishi Lancer) Európában nem versenyezhetnek tovább, ugyanakkor Afrikában és Ázsiában kapnak egy további évet. Az S2000-es és az RRC autók továbbra is használhatóak lesznek, de új homologizációt nem lehet kezdeményezni hozzájuk.

Elősegítve az R-GT autók rali világbajnokságon történő használatát, az FIA engedélyezi a privát csapatok számára is az ilyen modellek homologizálását. Úgy tűnik azonban, hogy a világbajnokságon jelenleg senki sem érdeklődik a lehetőség után.

A Hyundai i20 WRC homologizációhoz szükséges dokumentációja a Nemzetközi Automobil Szövetség kezében van már, a szükséges vizsgálatokat decemberben végzik el. A Peugeot 208 T16 és a Citroen DS3 R5 homologizácós kérvénye ugyanakkor nem jutott el az FIA-hoz, így ezek az autók nem kerülnek homologizálásra 2014. január 1-vel. Mivel évente összesen négy homologizációs dátum van, a francia R5-ösök számára a következő alkalom március 1. lesz.

 

Andrew

 

2013. november 23.


 

R-GT szabályzat

Az FIA szeptember végén bejelentette, a következő szezonban bajnokságot hirdet az R-GT autóknak, azoknak a járműveknek, melyek nem régóta vehetnek részt az FIA szabályok szerint zajló raliversenyeken.

A sorozat a világbajnokság és az Európa-bajnokság öt kiválasztott eseményét tartalmazza, a nevezők a Monte-Carlo Rallye, az Ypres Rally, a Deutschland Rallye, a Rallye du Valais és a Korzika Rally során mérkőzhetnek meg a bajnoki címért.

„A gondolat az volt, hogy tegyük lehetővé a különböző típusú autók raliversenyeken történő versengését” – mondta az FIA technikai delegáltja, Jerome Toquet. „Ahhoz, hogy egy autó megfeleljen az R-GT kategóriának, a kérdéses modellből legalább háromszáz darab gyártásának meg kellett már történnie, és az autóknak meg kell felelni számos technikai elvárásnak, beleértve a cockpit méretét is. A homologizációs folyamatnál ugyanakkor nincs szükség a gyártó bevonására.

Az autóépítőknek egyedi technikai passportért kell folyamodniuk, ez egyfajta egyszerűesített homologizációs dokumentum. Ami a megengedett módosításokat illeti, annak szelleme ugyanolyan, mint az N csoporté, ami azt jelenti, hogy a karosszéria csaknem szériagyártásúnak felel meg, kétkerékhajtás van, versenyfelfüggesztés és versenyfékek. A sebességváltót illetően nincsenek korlátozások, ami lehet például szekvenciális is.

A különböző modellek közötti teljesítménykiegyenlítés a súly/lóerő arányon alapul. A megengedett minimális súly alapján a beáramló levegőnél szűkítőt alkalmazhatunk, hogy az arányt 3,4 kilogramm/lóerőre vigyük le.”

Konkrétan ez azt jelenti, hogy Francois Delecour 3,8 literes Porsche 997 GT3 Cup-ja 39 milliméteres szűkítővel futott a Francia Rallye-n, míg Romain Dumas négyliteres Porschéjét 38-assal szerelték. Ez biztosította, hogy a motorteljesítmény 350 lóerő környékén legyen ezeknél az R-GT autóknál. Mivel egyedi homologizációjú járművekről van szó, az első tapasztalatok után ez változhat. A Delecour által Franciaországban használt Porsche a Deutschland Rallye-n például még 36 milliméteres szűkítővel és nagyjából 25 lóerővel szerényebb teljesítménnyel állt rajthoz, mikor a kocsi tulajdonosa, Richard Tuthill vezette.

 

Andrew

 

2014. október 6.


 

Döntések a ralisport 2016-os szezonjáról

 

Szeptember 30-i párizsi ülésén a Motorsport Világtanács több technikai témában is döntést hozott:

- Az S2000-Rally 1.6T autók, azaz a Regional Rally Car-ok turbószűkítője a 2016-os szezontól kisebb méretű lesz, hogy egyértelműen az R5-ös járműveket pozícionálják a WRC 2-es bajnokság csúcsautóiként. Az RRC-k turbószűkítőjének átmérője 30 milliméteres jelenleg, az új méretről azonban nincsen még információ.

- Az R2-es csoportba tartozó autóba szerelt motor működtetési költségének csökkentése és az R1-es, valamint R3-as kategória teljesítményéhez viszonyított újrapozícionálásuk érdekében különleges előírásokat léptetnek életbe a feltöltött motorok esetében, hogy csökkentsék az R2-es autók teljesítményét.

A Világtanács tagjai jóváhagyták azt az előterjesztést is, miszerint számos utcai autóba beszerelhető kit segítségével lehet majd új négykerékhajtásos autókat homologizálni. Ezek a regionális és nemzeti bajnokságokban futhatnak, teljesítményüket pedig az R3-as és R5-ös kocsik közé fogják pozícionálni.

 

Andrew

 

2015. október 1.


 

Megfojtott RRC-k

Hosszú ideje kérdéses a Regional Rally Car-ok, a WRC-k kistestvérének a jövője, és a 2015-ös év végén az ilyen besorolású autók története mérföldkőhöz is érkezhet. Az R5-ös masinákat favorizálva az FIA igyekszik a regionális bajnokságokban ezeknek a technikáknak a szerepét csökkenteni, de például a sportág Európa-bajnoksága sem látják jó szemmel az R5-ösöknél jóval költségesebb, összteljesítményüket tekintve viszont hasonló adottságú autókat.

Az RRC-k háttérbe szorításának egyik mesterséges útja lehet a teljesítmény visszafojtása, így a Motorsport Világtanácshoz meg is érkezett a kérvény, hogy hagyják jóvá az RRC-k turbószűkítőjének csökkentését. A szűkítő ezek szerint a 30 milliméteres átmérőről 28-ra csökkenne 2016-ban, szó szerint megfojtva a Ford, a Citroen és a MINI ilyen kategóriájú autóit.

 

Andrew

 

2015. november 26.


 

Az RRC-nek vége…

Az új szabály, miszerint az RRC autókat 30 milliméteres turbószűkítő helyett 28-assal kell szerelni, arra kényszerítette a versenyzőket, hogy 2016-ban átgondolják programjukat. Emiatt többen is váltanak, ki autót, ki egyszerűen kategóriát.

Yazeed Al Rajhi azt jelentette be, hogy World Rally Car specifikációjú járgánnyal fog futni, a régi Ford Fiesta RRC helyett a Fiesta csúcskategóriás változatával fog szerepelni a világbajnokságon. A szaúdi versenyző programja Svédországban kezdődik, amit a portugál, a szardíniai, a lengyel, a finn és a brit viadal követ. A pilóta Svéd Rally előtt részt vesz az Artic Lapland Rally-n is.

A világbajnokság vérkeringésében szintén évek óta jelen lévő Eurolamp World Rally Team is hasonlóképpen tesz, Valeriy Gorban és Mait Maarend nevezési lapját is úgy küldték el a Svéd Rally-ra, hogy azon WRC autó szerepel. Az ukrán csapat a jól megszokott MINI John Cooper Works-ökkel támad, a szándékok szerint a svéd futam után a kínai és az ausztrál forduló kivételével mindenhol rajthoz állnak.

Abdulaziz Al-Kuwari mindeközben lecseréli RRC-jét, és új autót használ majd. A típusról egyelőre nincsen döntés, az viszont bizonyos, hogy a katari versenyző a WRC 2-re és a közel-keleti bajnokságra fog koncentrálni. „Az RRC erősebb felépítésű, de a 28 milliméteres szűkítővel sokkal lassabb lesz, mint az R5-ösök”.

Al Rajhi navigátora, Michael Orr a következőképpen kommentálta az Regional Rally Car-ok körül kialakult helyzetet: „Úgy tűnik, az RRC-nek vége…”

 

Andrew

 

2016. január 28.


 

Jóváhagyták az R4-Kit formulát

A Motorsport Világtanács március 4-én tartott genfi ülésén jóváhagyták az R4-Kit formulára vonatkozó szabályokat.

Az FIA kijelentette, hogy az alkatrészek egy specifikus kitjét lehet a sorozatgyártású autókba beépíteni, ami magában foglalja a motort és az ahhoz kapcsolódó egységeket, az erőátvitelt, a tengelyeket, a fék- és üzemanyagellátó rendszert, a karosszéria alkatrészeket, valamint az összeépítési és szervizelési útmutatót. Ez egy FIA jóváhagyással rendelkező egyedi alkatrész szett lesz tehát, melyet számos sorozatgyártású típusra lehet felszerelni, hogy négykerékhajtásos 1,6 literes turbómotoros raliautóvá alakítsák azokat.

A szándék az mindezzel, hogy szélesítsék a versenyeken rajthoz álló autók skáláját, melyek az FIA Európán kívüli regionális sorozataiban, valamint a nemzeti bajnokságok eseményein vehetnek részt, ráadásul ezek kisebb költségeket igényelnek, mint amekkorát a teljesen homologizált járművek emésztenek fel. A lépés része a világ több részén is zajló elmozdulásnak, melyek szerint különböző kivitelű autókat engednek rajthoz állni a sportág versenyein, a remények szerint pedig egyesítik ezzel a döntéssel a már meglévő különböző koncepciókat, mint például a dél-amerikai Maxi Rally formulát, a spanyol N5-öt és az ázsia-óceániai országok AP4-es kategóriáját. Az új formula szabályzata várhatóan 2017-től lép életbe.

 

Andrew

 

2016. március 12.


 

Nem lesznek egyhamar hibridek

 

Az elkövetkezendő legalább öt évben nem kerül bevezetésre a hibrid technológia a rali világbajnokságon a Nemzetközi Automobil Szövetség állítása szerint.

A hibrid technológia bevezetése nem teljesen új gondolat, szóba jött már évekkel ezelőtt is,

amikor a World Rally Car-ok legújabb, 2017-től bevezetett technikai szabályrendszerét tárgyalták.

Végül nem lett ez része a sorozatnak, a Citroen ugyanakkor az akkor futó C4 WRC-ből 2008-ban

készített egy ilyen változatot, a HYmotion4-et

 

Az autósportok irányító testülete vizsgálatokat kezdett azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehetne a hibrid rendszereket vagy a teljesen elektromos autókat bevonni a ralisportba. Az FIA rali igazgatója, Jarmo Mahonen ugyanakkor elmondta az Autosport magazinnak, hogy ígéretet tettek a gyártók felé arról, hogy a következő öt évben stabilak maradnak a technikai szabályok.

„Voltak belső megbeszéléseink erről” – magyarázta Mahonen. „El kell kezdenünk most a tárgyalásokat az erőátvitelről: elektromos legyen? Milyen legyen? Arra van szükség, hogy a gyártók megfelelő embereivel beszéljünk. A nagy vállalatoknak megvannak a stratégiáik, nekünk pedig azt szükséges látnunk, hogy hogyan tudunk ezekbe illeszkedni. Most azonban stabilitásra van szükségünk. Nem lesznek elektromos autók öt éven belül.”

A STARD cég rallycross autója nem a semmiből jött, Stohlék már 2014-ben bemutatták az első,

ralisportra szánt változatot, melyhez egy speciális, töltőfunkcióval rendelkező trélert is megálmodtak

 

Az elmúlt évtizedben előbb a hosszútávú világbajnokság LMP1-es kategóriája, majd a Forma-1 tette a szabályzatának alapelemévé a hibrid technológiát, de a pályaversenyzésen túl is vannak törekvések, a Franciaországban futó jégversenyen, az Andros Trophy-n már a 2010/2011-es sorozattól fogva létezik egy elektromos kategória, az Egyesült Államok globális rallycross bajnokságának pedig az a szándéka, hogy 2018-tól egy külön osztályt hozzon létre az elektromos járműveknek. A korábban a rali világbajnokságon szereplő Manfred Stohl STARD nevű cége volt az első, mely kifejlesztett egy elektromos rallycross autót, annak alapját egy Peugeot 207 S2000 adta.

Mahonen elmondta, a rallycross hamarabb el tud menni az elektromos irányba, mint a rali világbajnokság, hiszen annak versenyei rövidek. „Sokkal egyszerűbb ez számukra” – mondta az igazgató. „A ralisport a legnehezebb szakág, hogy elektromossá vagy hibriddé váljon. Az egyik opció az lehetne, hogy a villamos áramot a szakaszok közötti közúti etapokon használnánk, aztán pedig a motort a szakaszokon. Arra van szükség, hogy beszéljünk erről, de minden elérhető, ha mindannyian leülünk az asztalhoz.”

 

A világbajnokság megújítását tervezik

Az FIA tanulmányozni készül a gyorsasági motoros világbajnokság MotoGP kategóriájának működését is annak érdekében, hogy átfogó változtatásokat eszközöljön a rali világbajnokság rendszerében.

A rali világbajnokság érintettjeit aggályok töltik el ugyanis a gyártói érdeklődés szintjével kapcsolatban, főként azok után, hogy a Volkswagen 2017-es autója nem került homologizálásra. Mahonen nagyobb súllyal bíró független csapatokat szeretne, és rámutatott, hogy a MotoGP gyártókat és szatelit alakulatokat is magában foglaló rendszere egy jó modell. A sorozatban részt vevő hat gyártót ösztönzik, hogy független csapatokat lásson el, aminek következtében az évtizedes gyári dominanciát követően tavaly három futamot is szatelit versenyző tudott megnyerni.

2017-ben a Citroen, a Hyundai és a Toyota van jelen gyári alakulatként a rali világbajnokságon,

a Fordot pedig az M-Sport képviseli, privát versenyzőknek azonban csak utóbbi biztosít autót

 

„Tárgyalunk arról két vagy három éve, hogy egy csapatok számára fenntartott bajnokság felé kell mennünk, melyben hely van a gyártók részére is. Kezdenünk kell valamit ezzel. Ha helyet kapna ez, meg tudnánk birkózni olyan problémákkal, mint amilyen a VW ügy, ha felbukkannak” – magyarázta a rali igazgató. „Napirenden lesz ez most. Meg fogjuk nézni, mit tudnánk csinálni 2018-tól. Meg kell néznünk más szakágakat, mint amilyen a MotoGP is, ahol csapatok versengenek, de van hely a gyártó számára is. Nem kellene megszakítanunk a kapcsolatot a gyártókkal – a ralisport az egyetlen olyan szakág, ahol a gyártók ténylegesen képviseltethetik magukat. Teljesen más ez, mint a Forma-1. Eljött azonban az idő a modernizálásra.”

Mahonen arról is beszélt, hogy egy metódus kialakítása volt a hosszútávú elkötelezettség biztosítására a prioritás, ami lehetővé teszi a rali világbajnokság fejlődését. „Tudjuk, hogy az új gyártók nem egy évre fektetnek be a rali világbajnokságon. Hosszabb időre köteleződnek el, úgyhogy együtt tudunk építeni valamit. Ez nem igazán lehetséges jelenleg. Kudarcot vallottunk, hogy nincs itt a VW. Egy nagy csalódás ez. Úgy volt, hogy öt gyártónk lesz, ami egy jelzés, hogy jól csináltunk valamit. Fontos dolog, hogy a VW saját okból távozott, nem úgy, mint amikor a Subaru elment 2008-ban, és azt mondta, hogy a távozás azért van, mert nincs értéke a bajnokságnak. Eléggé más ezt most.”


Andrew

 

2017. február 26.


 

Nem lesz kormányváltó az R5-ös autókban

Az FIA elutasította azt a szabályváltozási javaslatot, mely szerint kormányváltó került volna az R5-ös autókba 2018-ban, holott a csapatok már készítették a rendszereiket.

Az egyik érintett alakulat azt állítja, amiatt történt ez így, hogy az FIA vissza tudja fogni az R5-ös masinák költségeit, úgy érezve, hogy nem tarthatók azok, amennyiben bonyolultabb technológiákat engedélyeznek. Ezzel egyidőben ugyanakkor törekednek a biztonsági szint javítására.

A hírek szerint a problémával szembesülő érintett gyártók egy csoportja öt százalékos költségszint emelést javasolt az FIA-nál, miután azt tapasztalták, hogy a teljes autó valós gyártási költségei nagyjából tíz százalékot emelkedtek azóta, hogy a szabályokat bevezették.

A Citroen elkezdte tesztelni a C3 R5-ös változatát, a Volkswagen Motorsport pedig szintén készíti R5-ös autóját, és a szándékok szerint 2018-ban mindketten elérhetővé tennék ügyfeleik részére az új technikát. Ez viszont azt jelenti, hogy a költségekkel és árakkal kapcsolatos kérdés tisztázása igencsak sürgető.


Andrew


2017. szeptember 9.


 

Motorsport Világtanács döntések

A Motorsport Világtanács a június 7-én tartott manilai ülésén hozott néhány, a ralisport jövőjével kapcsolatos döntést.

A rali világbajnokságot érintő változás, hogy a 2019-es szezontól az 1-es prioritással rendelkező indulók a Rally 2 szabály szerint a versenybe visszaállva a többi 1-es prioritású páros előtt fognak rajtolni. A döntés a korrektség érdekében született, állt az FIA közleményében.

Ami a regionális szinteket érinti, egy tanulmány készült a raliautók jelenlegi piramisáról, és annak érdekében, hogy növeljék az FIA és a nemzeti bajnoki futamok résztvevőinek számát, célként tűzték ki, hogy racionalizálják és egyszerűsítik a kategóriákat, csoportokat és géposztályokat. A piramison belül a megfizethető és az FIA, illetve a nemzeti szövetségek által világszerte homologizálható autók élveznek elsőbbséget. Néhány kategóriában az lesz a szándék, hogy lehetővé tegyék a regionális konstruktőrök számára, hogy homologizálható autókat fejlesszenek.

Az R1-es csoport vonzerejének növelése érdekében egyszerűsödnek az előírások 2019-ben, hogy jobb megbízhatóságot biztosítsanak a murvás versenyeken és elérhetőbbé tegyék ezeket az autókat a regionális bajnokságokban és a nemzeti versenyeken.

Az újonnan homologizált R4-Kit kategória azonnali hatállyal részt vehet a regionális bajnokságokban.

 

Andrew


2018. június 13.


 

Jóváhagyták a hibrid WRC-k 2022-től történő használatát

 

A Motorsport Világtanács a június 14-én tartott párizsi ülésén fontos döntést hozott a ralisport csúcskategóriáját képviselő World Rally Car-ok jövőjével kapcsolatban.

A Tanács jóváhagyta a WRC autók új generációjának 2022-es bevezetését ötéves homologizációs ciklussal. A gyártóknak lehetőségük lesz sorozatgyártású karosszéria, illetve a jelenlegi WRC méretek irányelveinek megfelelő prototípus csővázas struktúra használatára is, azt pedig, hogy mely kulcsfontosságú vizuális elemeket kell átvenni a sorozatgyártású járművekből, az FIA fogja meghatározni. Az előírt határokon belül szintén lesz opció „léptékmódosításra”, hogy lehetővé tegyék a nagyobb autók számára a méretbeli céloknak történő megfelelést.

Az autók egy kiegészítő hibrid rendszerrel fognak rendelkezni, mely az első három évben közös alkatrészeket és szoftvert fog tartalmazni egy olyan eshetőséggel, hogy 2024-ben nagyobb technikai szabadság lesz már. A cél az, hogy lehetővé tegyék az autók számára, hogy tisztán elektromos hajtással fussanak a városokban és a teljesítmény terén elektromos rásegítést biztosítsanak a gyorsasági szakaszokon.

 

Egyéb döntések:

Gumitendert írnak ki a világbajnokság 2021-2024 közötti időszakára minden olyan kategóriájára, ahol négykerékhajtásos autók futnak, ezt annak segítésére teszik, hogy csökkentsék a költségeket azzal, hogy megelőzik a gumifejlesztések eszkalációját.

A junior világbajnokság programja a jelenlegi formátumban fog folytatódni a következő két szezonban. A jelenlegi díjazási struktúrán túl, mely egy Ford Fiesta R5-öst, valamint egy, a WRC 2-es sorozatban történő rajthoz álláshoz szóló támogatási csomagot foglal magába, a 2020-as győztes egy, a rali világbajnokság csúcskategóriája felé tartó potenciális útból húzhat hasznot.  Abban az esetben, ha a junior világbajnok megnyeri a WRC 2-es bajnokságot is, lehetősége lesz két rali világbajnoki futam részt venni egy M-Sport által futtatott WRC-vel. Ezt a programot támogatva az M-Sport a Pirellivel karöltve létrehozott egy nemzeti „tápláló” programot Finnországban, az Egyesült Királyságban, Észtországban és Olaszországban, ami lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy fellépjenek a világszínpadra a következő szezonban.

A Tanács jóváhagyta a WRC Promoterrel, a sorozat jelenlegi promóterével az együttműködés hosszútávú meghosszabbítását, a megállapodás az aláírásra vár.

 

Andrew

 

2019. június 15.


 

Ilyenek lesznek a Rally3-as autók

Az FIA rali bizottsága a Motorsport Világtanács március 6-i ülését követően kiadott néhány részletet a ralisportban 2021-ben bevezetésre kerülő új, Rally3 nevű kategóriájáról.

Az alapvetően a Rally4-es – azaz a korábbi R2-es – autók négykerékhajtással rendelkező változataként a Rally3 a világ minden táján érdeklődést váltott ki máris, mint az N csoport kiváltó kategóriája, ami vonzó mind a gentlemen driver-ek számára, mind azoknak, akik a karrierjükre összpontosítva a kétkerékhajtású autóból feljebb lépnének.

 

Kulcsfontosságú részletek:

- A gyártók átalakíthatják a karosszériát a kétkerékhajtású konfigurációból négykerékhajtásúvá.

- Közös első és hátsó alkatrészek (lengőkarok, lengéscsillapítók, féknyergek, stb.) a költségek féken tartására.

- Az autó szélessége ugyanaz, mint a standard sorozatgyártású autóé (nem szélesített, ellentétben a Rally2-es autóval).

- Standard karosszéria alkatrészek (a lökhárítók és a sárvédők a helyi autókereskedésben is megvásárolhatók).

- Az üzemanyagtartály egyszerű formájú a költségcsökkentés érdekében, és magasabban pozícionált az autóban az egyszerű kivitel miatt.

- Csupán egyféle sebességváltó áttételezés és kétfajta differenciálmű rámpaszög a mérnöki behatás csökkentésére.

- Homologizáció 2021. január 1-től.

 

A Motorsport Világtanács döntése érdekében minden Rally3-as autó ugyanolyan teljesítményszinttel fog rendelkezni, tömegük egyaránt 1180 kilogramm lesz, teljesítményük pedig kétszáztíz lóerő, ezt turbószűkítővel fogják kiegyensúlyozni az egyes típusok között. A homologizációs előírásokban százezer eurós költségsapkával látják el a versenykész autókat.

 

Az ománi szeminárium lelkesedést mutatott a Rally3 iránt

A Rally3 iránt mutatott regionális érdeklődés egy Ománban tartott szemináriumon tetten érhető volt, ahol Jerome Roussel, az FIA tisztviselője tartott előadást a 2021-ben életbe lépő új kategóriáról.

Az FIA regionális rali kategória vezetője üdvözölte azt a lelkesedést, melyet a Rally3 váltott ki: „Nevezetesen Szaúd-Arábiából és Katarból volt nagyon nagy az érdeklődés” – mondta Roussel. „Megértették, hogy a termék költséghatékony, könnyű a karbantartása, és nincs szükséged arra, hogy mérnököt hívjál minden alkalommal, amikor futtatod az autót. Támogatni akarják a pilóták új generációját, ez a termék pedig nagyon jó ehhez.”

 

Andrew

 

2020. április 18.


 

Erősebb kamerarögzítések

Az FIA rali bizottsága a Motorsport Világtanács március 6-i ülésén változtatott a ralisport regionális sportszabályzatán, annak a belsőkamerák rögzítésével kapcsolatos szövegezését a rali világbajnokság szabályzatának megfelelően módosította.

Alapvetően a biztonságra vonatkozó előírásokat specifikálják, miszerint „a kamerák és felvevők rögzítésének 25 G-s lassulással szemben is ellenállónak kell lenniük, míg a kamerák nem szerelhetők fel a pilóta, illetve a navigátor ülései között és/vagy azok oldalán”.

 

Andrew

 

2020. május 3.

Módosítás: (2021. április 04. vasárnap, 20:19)