Mexikó kihívása
A Mexikó Rally legnagyobb kihívása a nagy tengerszint feletti magasság. A mezőny 2752 méteres magasságba is felkapaszkodik, ami jóval fentebb van, mint bármelyik másik szakasz a világon, ami helyt ad a rali világbajnokságnak.
Joggingolni egy pipán keresztül
A Mexikó Rally legnagyobb kihívása a nagy tengerszint feletti magasság. A mezőny 2752 méteres magasságba is felkapaszkodik, ami jóval fentebb van, mint bármelyik másik szakasz a világon, ami helyt ad a rali világbajnokságnak. Európában a legmagasabb pont 1608 méter, a Monte-Carlo Rallye-n a La Bollene-Vesubie és Sospel közötti gyorsasági legmagasabb pontja fekszik itt. Mexikóban ugyanakkor a teljes verseny e fölött, 1800 métertől felfelé zajlik.
Ez pedig olyan a Volkswagen Motorsport szerint, mintha egy búvárpipával a szájban kellene joggingolni. A Sierra de Lobos és a Sierra de Guanajuato hegység nagy magasságainak hatása kiegészül a versenygépek esetében a turbószűkítővel, ami a szabályok szerint 33 milliméter lehet a World Rally Car-ok 1,6 literes feltöltéses motorjain. Mexikó magasabb régióban kevesebb oxigén jut így az erőforrásba, mint a rali világbajnokság bármelyik másik szakaszain. A motorban létrejövő égés emiatt kevésbé hatékony. A levegő kisebb oxigéntartalma miatt a turbófeltöltőnek keményebben kell dolgoznia, hogy ugyanazt a teljesítményt érje el az egység. A ritkább levegőnek kisebb az ellenállása is, így a turbó könnyedebben forog. Hogy megakadályozzák a túlzott igénybevételt és a sérülést, a mérnököknek módosítaniuk kell a motorvezérlést, de mindezek ellenére is mintegy harminc százalékot veszít az erőmű az erejéből összehasonlítva a Svéd Rally-val, ahol tulajdonképpen tökéletes körülmények között üzemelhetett a motor.
„Egyrészről a levegőnyomás a magassággal mérséklődik, ami a levegő oxigéntartalmának csökkenését eredményezi. Másrészről ez történik a levegő ellenállásával is a turbófeltöltőben, ami így nagyobb fordulatszámokat ér el, mint bármelyik másik versenyen” – árulja el Dr. Donatus Wichelhaus, a Volkswagen Motorsport motorfejlesztési részlegének vezetője. „Azért, hogy folyamatosan garantáljuk a stabilitást, miközben a lehető legkevesebb teljesítményveszteséget könyveljük el, különböző szimulációkkal készültünk Mexikóra az elmúlt években.”
2015 lesz a második alkalom, hogy az ugyancsak 1,6 literes turbómotorral szerelt, de 32 milliméteres szűkítővel és jóval több széria közeli alkatrésszel rendelkező R5-ös autók rajthoz állnak a Mexikó Rally-n. Jari Ketomaa, a svéd megmérettetésen a kategóriát nyerő pilóta a következőket mondta el a felkészülésről: „Mexikó nagyon más, mint a többi verseny. Ritkább levegőben autózunk, ami csökkenti a motorerőt. A WRC 2-es autókon ennek nagyobb a hatása, mint a WRC-ken. A WRC 2-es turbótechnológia nem annyira szofisztikált, nem tudod kompenzálni az oxigénhiányt a turbó beállításaival.”
A WRC 2-es csapatok mindazonáltal rendelkeznek azzal az előnnyel, hogy a WRC-s alakulatokkal ellentétben tesztelhetnek egy napot a helyszínen a futam előtt, hogy tökéletesítsék autójuk beállításait.
Andrew
2015. március 4.
Turbótechnika
A wrc.com videós technikai előzetese a Mexikó Rally-ról:
A hegyekben nagyjából 2500 méteres tengerszint felett magasságban futva kifogynak a versenyzők és az autók a szuflából a Mexikó Rally-n.
Miért? Mert egyszerűen kevesebb levegő áll rendelkezésükre. A versenyzők tudnak erre tréningezni és hozzá tudnak szokni, a motorok teljesítményére ugyanakkor jelentős hatással van a dolog. A levegő-üzemanyag keveréken múlik minden. Itt egy mérnök, aki elmondja ennek a fizikáját.
Tom Flynn, az M-Sport mérnöke:
„Egy motor üzemeltetésének alapvető tényezői az üzemanyag és a levegő. Ha húsz százalékkal kevesebb a levegő, húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot kell hozzá adnod, amivel a teljes teljesítmény húsz százalékkal csökken. Azért, hogy kompenzáljuk a nagy tengerszint feletti magasságban tapasztalható nyomáscsökkenést – mivel turbófeltöltéses motorunk van –, bizonyos százalékban fel tudjuk pörgetni a turbót a tengerszinthez képest. Normális esetben 150-160 ezres percenkénti fordulata van teljes gáznál, Mexikóban azonban 170-180 ezres percenkénti fordulaton használjuk. A turbó nagyobb fordulatával és kétfajta különböző programozással tudjuk tehát a veszteségeket csökkenteni Mexikóban. Ez jelenti a különbséget.”
A versenyzők maguk is jelentősen hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megbirkózzanak a magassági problémákkal azzal, hogy a lehető legegyszerűbben vezetnek.
Elfys Evans:
„Nagyon fontos alapvetően, hogy egyenletesen menjél. Amennyiben elveszted az autó sebességét, nincs meg az erő, hogy visszahozd és hogy erővel gyorsíts ki a kanyarból. Fontos, hogy ne csúszkálj sokat és a lehető legtisztább legyen a vezetésed.”
Ott Tanak:
„Nagyon tisztának kell lenni a vezetésednek, nem csúszkálhatsz túl sokat. Nagyon tisztának kell lenned késői fékezésekkel. Nehéz itt vezetni.”
Sebastien Ogier:
„Ugyanaz mindenki számára. Végül is alkalmazkodnod kell, és egyenletesnek kell lenned. Meg kell próbálnod nagyobb sebességet belevinni a kanyarba, mint általában.”
Andrew
2015. március 5.
Módosítás: (2015. március 04. szerda, 21:20)