Paddonék elektromos raliautója

A Hayden Paddon és a Paddon Rallysport által épített Hyundai Kona EV-vel kapcsolatos hírek


 

Elektromos raliautót fejlesztenek Paddonék 2020-ra

Hayden Paddon és a Paddon Rallysport belekezdett a világ első olyan elektromos raliautójának tervezésébe, fejlesztésébe és kivitelezésébe, mely képes lesz teljes távú raliversenyek teljesítésére.

Az egyedülálló projektben, melyet Paddon csapatának új-zélandi bázisán jelentették be augusztus 20-án, egy Hyundai Kona EV raliautót építenek meg a Paddon Rallysport Group (PRG) főhadiszállásán, a Közép-Otagóban található Cromwell Highlands Innovation and Technology Parkban.

Paddon szenvedélyes a projekttel kapcsolatban, mely meg fogja mutatni a PRG az elektromos járműtechnológiákról alkotott újfajta gondolkodásmódját és hogy hogyan lehet ezeket a ralisportban alkalmazni.

„Ez az első EV raliautó, mely a PRG új divíziójától, az Alternative Energy Motorsport Developmenttől érkezik, elismerést fog kapni a teljesítmény tekintetében és máshogy fogja a dolgokat végezni az eddig látott elektromos meghajtású versenyjárművekhez képest” – magyarázta Paddon.

Az EV raliautó számára a Hyundai Kona biztosítja az alapot, köszönhetően Paddon hosszútávú kereskedelmi partnerének, a Hyundai Új-Zélandnak.

Izgalmas dolog, hogy nyolc hónap telt el csupán a csapat első jelentős mérföldköve óta, azt pedig, hogy az első prototípus fusson, 2020 áprilisára várják.

A 2018-as év elején Paddon és édesapja, Chris azon gondolkodtak, hogy mi lehet a PRG jövője – nemzeti vagy nemzetközi lesz az? Milyenfajta járműveket használnak majd a versenyzésre öt vagy tíz év múlva? „Az alternatív energiát használó erőforrások nagyon gyorsan fejlődnek a felhasználó központú autóipari szektorban, az autósportban ugyanakkor nem annyira elterjedtek ugyanezek a fejlesztések, természetesen a ralisportban sem” – mondta el Paddon.

„Egy barátommal beszélgettünk az elektromos hajtású raliautók koncepciójáról. Eltérően a legtöbb autósport rajongótól és a koncepcióról alkotott első benyomásukról, én azt gondoltam, hogy ’ne legyen EV!’ De minél többet gondolkodtam rajta, annál több potenciált láttam felsorakoztatni a csúcskategóriájú ralisport mellett azzal, hogy ez a technológia a fő járműgyártókat célozza meg.”

Komoly tervezés kezdődött, megnézték a szervezeti struktúrát, a személyi elvárásokat és a helyszínt. A következő lépésben Paddon a lehetséges kereskedelmi partnereket kereste meg. „Az ő támogatásukkal voltunk képesek fejleszteni a koncepciót a tervezési szakaszokig és formálisan bevonni az első emberünket. Aztán jött a létfontosságú technikai együttműködés az osztrák Stohl Advanced Research and Developmenttel (STARD), valamint a Cantebury Motorsport Egyetem projektcsapatán keresztül a Cantebury Műszaki Egyetemmel.”

A Hyundai EV raliautó projektje során számos mérnöki kihívást kell megoldani. „Abból, hogy az EV technológia valamennyire létezik már, tudni, hogy a teljesítmény megvan már – egyes autók 1000 lóerő (745 kilowatt) feletti teljesítménnyel rendelkeznek. Ez az, hogy hogyan tudod hasznosítani a teljesítményt a ralisportban, például a nyomatékvektorokkal a murvás/alacsony tapadású szituációkban, valamint a kapacitást, ami egy teljes napos ralizáshoz szükséges.”

Annak biztosítása, hogy az EV raliautó zajt produkáljon, szintén alapvető fontosságú. „Elkötelezett vagyok abban, hogy biztosra menjünk, hogy az autónk olyanfajta hangot bocsásson ki, amit egy ralirajongó élvez. Egy teljesen praktikus nézőpontból egy raliautónak hangot és megkülönböztető hangzást kell kibocsátania a biztonsági emberek, a sportbírók, a média és a raliakciókra kíváncsi nézők felé” – magyarázta.

A PRG a tűz- és biztonsági rendszeren is dolgozik, valamint a raliversenyek személyzeti és töltőrendszereinek biztonsági folyamatain is. „A ralisport a pályaversenyzéshez képest több kihívást nyit meg a hatótáv, a töltőrendszerek és a hangok tekintetében, és amint ezekre az elemekre megtaláljuk a megoldást, azok közül sok felhasználható lesz az általános közlekedésben lévők, EV autó tulajdonosok számára is.”

„Izgatottak vagyunk, hogy a világ első elektromos raliautójának kapcsán részesei lehetünk a fejlesztésnek a Paddon Rallysporttal” – mondta el a Hyundai Új-Zéland vezérigazgatója, Andy Sinclair. „Elsőszámú új új-zélandi EV márkaként elkötelezettek vagyunk, hogy az innováció élén legyünk és pártját fogjuk az EV iparnak itt, úgyhogy ez a projekt azért állt fel velünk, hogy vezető szerepet töltsünk be.”

Azzal, hogy az első prototípus Hyundai EV raliautó befejezésének céldátuma 2020 áprilisa, a PRG folytatja az autó tesztelését és fejlesztését, a 2020-as év további részében pedig kisebb helyi versenyeken fogják futtatni. 2021-re térve a PRG arra fog koncentrálni, hogy növelje az EV raliautó kapacitását, hogy az teljes értékű raliversenyeket is képes legyen lefutni. Ez egy kulcskihívás, ami alátámaszt minden fejlesztési munkát, mióta a projekt elkezdődött.

Annak az évnek a során egy második prototípus is kifejlesztésre kerül.

Új-Zéland legsikeresebb ralicsapataként a Paddon Rallysport bizonyított örökséggel rendelkezik az autósport fejlesztési projektek terén. Ők hozták létre a világ első Hyundai AP4-es raliautóját – melyet Új-Zéland nagyon sikeres AP4-es szabályai szerint építettek –, egy olyan kocsit, mely segített a Hyundai Új-Zélandnak a valaha volt legelső gyártói címet megszerezni a ralisportban szerte a világon s Hyundai-nak.

Ez az alternatív energiával kapcsolatos autósport fejlesztési projekt egy izgalmas evolúciója egy olyan csapatnak, mely globális lehetőségeket kínál.

 

Andrew

 

2019. augusztus 21.


 

A 800 lóerős elektromos Hyundai Kona

A rali világbajnokság pilótája, Hayden Paddon ütős elektromos versenyautón dolgozik csapatával, a Paddon Rallysporttal.

„Sportszív van e mögött – azt akarom az autóktól, hogy hangosak legyenek és látványosak.” Ez az, amit Hayden Paddon mondott, amikor megkérdezte a Top Gear, hogy mit várhatunk a drámai kinézetű Hyundai Kona elektromos raliautótól, melyen a versenyző csapata dolgozik.

A raliautók általában jól szólnak természetesen, durrognak, ropognak. Ez a kocsi azonban teljesen elektromos hajtású lesz, Paddon azonban azt ígéri, érdemes lesz megfigyelni azt a hangot, amit kiad. De milyenfajta hang lesz ez? „Meglátjátok jövőre! Ez egy olyan dolog, amin jelenleg dolgozunk.”

A Kona – melyről modell készült már – a Hyundai Új-Zéland segítségével épül Paddon szülőföldjén a Cantebury Egyetem, a YES Power és a STARD segítségével. Utóbbi egy osztrák versenycsapat, mely elektromos rallycross autókon is dolgozik.

Ez az autó igazi raliversenyeken fog indulni, jóllehet egy kis, de elszánt csapat rakja össze, mielőtt bemutatkozna 2020-ban és az új-zélandi bajnokság egyes futamain venne részt.

„Nem egy elektromos bajnokságba való elektromos autót akarunk” – magyarázta Paddon. „A jelenlegi autók ellen akarjuk ezt bevetni, hogy megmutassuk, az elektromos hajtás is lehet gyors, vagány és tudja tartani magát. Az autósportban bármilyen autónak bármilyen autó ellen kellene mennie. Segíteni akarunk abban, hogy az emberek megváltoztassák az előítéletüket. Ennek érdekében szükséged van a figyelmükre, melynek érdekében arra kell vinned ezt, ahová már néznek. Az autóipari gondolkodás sokat változott már, egy olyan autó, mint amilyen ez is, sokkal inkább megvalósíthatónak tűnik már. Meg kell csinálnunk ezt most, máskülönben az autósport lemarad.”

Konkrét teljesítménycélok nem kerültek felállításra, Paddon azonban elmondta, hogy kétszázhetven és nyolcszáz lóerő közötti értéket várhatunk a gyorsasági szakaszokra úgy, hogy a teljesítmény manuálisan állítható lesz az utastérben azért, hogy egyensúlyozni lehessen a sebesség és az akkumulátor töltöttségi szintje között, függően a szakasz hosszától. „Sok szimulációs munka lesz a versenyek előtt, hogy kitaláljuk, hogyan tudja a legjobban megtenni az autó a távolságot” – mondta a versenyző-csapattulajdonos.

A maximális teljesítmény ugyanakkor nyolcszáz lóerőnél is több lesz – ami azonnal, egy egysebességes elektromos erőátvitelen keresztül érkezik meg – a rövid szakaszokon és a hegyiversenyeken, ahol nincsenek korlátozó tényezők. A Konát Paddon fogja vezetni a raliversenyeken jövőre, és egy óvatos tapasztalatszerzés lesz ez, hogy lássák, mire képes ez az elektromos autó a tradicionális, benzinüzemű riválisaival szemben.

„Egy kicsit nagyobb a szabadság Új-Zélandon a szabályokkal és az előírásokkal, emiatt ez egy jó hely indulásként. Egy kezdeti koncepció ez, hogy futtassuk az autót és hogy egy versenyen tegyük ezt. Nincs összehasonlítási alap jelenleg, versenyezni fogunk, hogy lássuk, hol áll valójában és hogy milyen kategóriájú elektromos raliautók lesznek majd.”

Paddon azt is reméli, hogy a Kona fejlesztése előnyt biztosít neki, amikor a rali világbajnokság az elektromos út felé veszi az irányt. „A rali világbajnokság egy olyan dolog, ami még mindig érdekel, maradt még néhány év bennem ezen a szinten. Talán jobban az alternatív technológia felé megy a bajnokság, mi pedig egy kicsi előnyben lehetünk az indulásnál.”

Addig is alig várjuk, hogy halljuk az autót…

 

Andrew

 

2019. december 15.


 

Paddonék elektromos Hyundai raliautójának projektje

Az eredeti ötlet

A 2018-as év elején Hayden Paddon elgondolkodott, hogy mihez akar kezdeni a Paddon Rallysport Group-pal, mint csapattal. Mi a csapat jövője? Mindig is a ralisportból veszi ki a részét, de belföldre vagy nemzetközi szintre fog a figyelem összpontosulni?

Először is Paddonnak és édesapjának, a PRG igazgatójaként dolgozó Chris Paddonnak azt kellett fontolóra venni, hogy hogyan nézhet ki az autósport színtere öt vagy tíz év múlva a globális versengést és az alkalmazott technológiákat figyelembe véve. „A jelenleg a raliversenyeken használt autókat nézve nehéz üzleti lehetőséget látni, mivel elavult a technológia” – kezdi Paddon. „Az alternatív energiát használó erőforrások nagyon gyorsan fejlődnek a felhasználó központú autóipari szektorban, az autósportban ugyanakkor nem annyira elterjedtek ugyanezek a fejlesztések, és természetesen a ralisportban sem.”

Ezek a gondolatok azok után jöttek, hogy a versenyző 2017-ben egy barátjával társalgott, és az elektromos hajtású raliautók koncepciójáról beszélgettek. „Ő azt vetette fel, hogy ezek egy újfajta megközelítést kínálhatnak a kereskedelmi befektetés megközelítésére vonatkozóan. Akkor összeráncoltam a homlokomat azt gondolva: ’Ne legyen EV!’, talán eltérően a legtöbb autósport rajongótól és a koncepcióról alkotott első benyomásukról. De minél többet gondolkodtam rajta, annál inkább láttam, hogy hogyan lehet kihasználni a kereskedelmi előnyöket és a potenciális üzleti lehetőségeket, hogy nemzetközi szintre emelje a csapatunkat.

Úgy gondolom, lesz helye mindig is a tradicionális belsőégésű motoros autóknak, ugyanakkor párhuzamban kell lennie az autósportok minden szakágában a legfelsőbb szintnek a járműiparral és a legfőbb autógyártókkal, máskülönben el fog tűnni az autósport.”

 

Az ötletet tervbe önteni

Egy ötlet életképes üzleti tervbe öntése erőfeszítést, elkötelezettséget, erőforrást és időt vesz igénybe.

A PRG jövőjének kezdeti gondolatai után az alábbiak következtek:

- Annak megfontolása, hogy hogyan kell a PRG-t strukturálni személyzeti és a szükséges szaktudás szempontjából.

- Megfelelő hely és létesítmények keresése.

- A koncepció kifejlesztése egy olyan pontig, hogy arról tárgyalni lehessen a lehetséges kereskedelmi partnerekkel.

- Tárgyalások és a technikai együttműködés megerősítése olyan szervezetekkel, akik kutatás-fejlesztéssel tudják támogatni a projektet.

„Ez egy nagyon hosszú folyamat volt 2018 elejétől – kialakítani a PRG struktúráját és személyzetét, megalkotni a PRG új divízióját, amit Alternative Energy Motorsport Developmentnek (AEMD) neveztünk el, a lehetséges helyek kiválasztása a megfelelő létesítményekkel, aztán pedig beszélni azokkal az emberekkel, akikről azt gondoltuk, hogy megvan a megfelelő szaktudásuk a projekthez” – meséli Paddon.

„A koncepció bizonyos pontjánál megkerestük a lehetséges kereskedelmi partnereket. Az ő támogatásukkal ki tudtuk fejleszteni a koncepciót a tervezési fázisokig és formálisan bevonni az első embereket. A projekt sarokkövei a technikai együttműködések, amiket az osztrák Stohl Advanced Research and Developmenttel (STARD) és a Cantebury Műszaki Egyetemmel, annak kifejezetten a Cantebury Motorsport Egyetem (UCM) projektcsapatával tudtunk kialakítani.”

 

A projekt alapvető célja

A projekt fő célja végül is az, hogy megalkossanak egy olyan Hyundai EV raliautót, ami képes teljes napos raliversenyek teljesítésére. A projekt bemutatja azt is, hogy az elektromos járműtechnológiával kapcsolatos újfajta gondolkodásával mire képes a PRG és hogy hogyan lehet ezt alkalmazni a ralisportban.

„Az első Hyundai Kona EV raliautó elismerést fog kapni a teljesítmény tekintetében és máshogy fogja a dolgokat végezni az eddig látott elektromos meghajtású versenyjárművekhez képest” – magyarázza Paddon. „Az egyik ilyen elem a hang - elkötelezett vagyok abban, hogy biztosra menjünk, hogy az autónk olyanfajta hangot bocsásson ki, amit egy ralirajongó élvez. Egy teljesen praktikus nézőpontból egy raliautónak hangot és megkülönböztető hangzást kell kibocsátania a biztonsági emberek, a sportbírók, a média és a raliakciókra kíváncsi nézők felé. A raliautó hangja terjed feléd a szakaszon, és aztán feltűnik az autó, a versenyben pedig ez az egyik mágikus tényező a ralirajongók számára. Ez tehát egy alapvető fontosságú elem.

Az a célunk 2020-ra, hogy a rövid formátumú eseményekre fókuszáljunk, melyek segítenek bennünket a Hyundai EV raliautó teljesítményének és megbízhatóságának fejlesztésében. A harmadik évre, 2021-re térve arra fogjuk a figyelmünket fordítani, hogy növeljük az EV raliautó hatótávját, hogy képes legyen teljes hosszúságú raliversenyek teljesítésére. Ez egy kulcsfontosságú kihívás, ami a projekt kezdetétől meghatároz minden fejlesztési munkát.”

 

Mi a projekt időterve?

- A Hyundai Kona EV raliautó Prototype 1 nevű változata 2020 áprilisában fog futni.

- 2020 hátralévő részében a PRG tesztelni és fejleszteni fog, valamint az első prototípust néhány kisebb versenyen is futtatja Új-Zélandon.

- 2021-re az első Hyundai Kona EV raliautót olyan szintre fejlesztik, hogy egy teljes programot tud futni raliversenyeken.

- Ez idő alatt a PRG kifejleszti a Hyundai EV raliautó második prototípusát is, melyet 2021-ben fejeznek be.

Milyen kihívásokon kell túljutni?

Ahogyan fentebb is említésre került, a jelenlegi EV technológiával jellemzői miatt más megoldásokra van szükség, amiket egy EV raliautón alkalmazni szükséges, úgymint:

- hangzás,

- hatótáv.

További, a projektben vázolt rövid kihívások:

- A motorteljesítmény és a nyomatékvektorok hasznosítása a murvás/alacsony tapadású szituációkban.

- Tűz- és biztonsági rendszer.

- A raliversenyek személyzetére vonatkozó biztonsági folyamatok.

- Töltőrendszer.

„Számos mérnöki kihívás van, amit meg kell oldanunk” – mondja Paddon. „Ezekre az aspektusokra megoldást találni egy fontos szempontja a STARD-dal és a UCM-mel történő technikai együttműködésünknek, és tény, hogy csapatunk elkötelezett, hogy a megszokott megoldásokon túl gondolkodjon és új megoldásokkal álljon elő. Abból, hogy az EV technológia valamennyire létezik már, tudni, hogy a teljesítmény megvan már – egyes autók 1000 lóerő (745 kilowatt) feletti teljesítménnyel rendelkeznek. Ez az, hogy hogyan tudod hasznosítani a teljesítményt a ralisportban, például a nyomatékvektorokkal a murvás/alacsony tapadású szituációkban.

Az Új-Zélandi Autósport Szövetséggel dolgozunk együtt, hogy biztonsági előírásokat állítsunk fel, és dolgozunk a saját tűz- és biztonsági rendszereinken is. A ralisport a pályaversenyzéshez képest több kihívást nyit meg a hatótáv, a töltőrendszerek és a hangok tekintetében, és amint ezekre az elemekre megtaláljuk a megoldást, azok közül sok felhasználható lesz az általános közlekedésben lévők, EV autó tulajdonosok számára is.”

 

Hogyan működtök együtt az autósportokat felügyelő testületekkel?

A PRG a globális felügyelőtestület, a Nemzetközi Automobil Szövetség által az elektromos autókra megalkotott jelenlegi biztonsági útmutatók szerint dolgozik. Az Új-Zélandi Autósport Szövetséggel is együttműködnek, hogy segítsenek létrehozni egy hasonló biztonsági útmutatót a belföldi versenyeken használt elektromos járművekre.

Paddon megjegyzi, hogy annak a módja, ahogyan az elektromos versenyjárművek és az akkumulátor cellák manapság megépítésre kerülnek, eltér a korábbi változatoktól. „Ez csökkenti a súlyos esetek kockázatát, mint amilyen a tűz is. Tény, hogy egy tűz valószínűsége az EV raliautónkon kisebb, mint a belsőégésű motoros raliautónkon.”

 

Mit gondolsz, miért van szüksége a világnak az elektromos raliautókra?

Paddon nincs egy egyedül azokkal a gondolatokkal, hogy amennyiben az autósport folytatni akarja a növekedést és a csúcsszintet akarja képviselni, aktuálisnak és relevánsnak kell lennie, hogy az autósportnak az autóipar jövőjével összhangban kell lennie.

„Ha nincs összhangban, az autósport csúcsszintje el fog tűnni, csúcs szint nélkül a hatás pedig az autósport minden szintjén – legyen az elektromos jármű vagy nem elektromos jármű – súlyos lesz. Az autósport mindig is csúcson volt az új autóipari technológiákban, de ugyanazon szintű csúcstechnológia nem létezik ugyanazon a szinten. Előrébb kell lennünk a játékban.”

Az autósport számos formájában használnak elektromos járműveket jelenleg – egy új Extreme E off road sorozatot nemrégiben jelentettek be, az elektromos hegyi autók rekordokat állítanak fel olyan híres versenyeken, mint amilyen a Pikes Peak és a Formula E bajnokság. Ez csak néhány példa.

„A raliban azonban nincsenek elektromos járművek még” – mondja Paddon. „A ralisport szépsége pedig az, hogy ötvözi a fent említett szakágak összes kihívását, ami a teljesítményre vagy tartósságra/hatótávra fókuszálna, de nem mindkettőre. A ralisport megteremti a lehetőséget, hogy összekapcsoljuk mindkét célt.”

 

Fel fogják karolni a versenyzők az elektromos raliautók koncepcióját?

„Értem, hogy a jelenlegi autósport rajongók a határon lesznek az indulásnál, de mint minden újhoz, ehhez is hozzá tudnak szokni az emberek. Végül az elektromos raliautók lenyűgözőek lesznek, és egy hamisítatlan, versenyképes és új formáját fogják létrehozni az elektromos járművek autósportjának. Más lesz minden, mint amit most gondolunk. Az elektromos versenyautók komoly sebességgel fognak rendelkezni, és mindegyikük ki fog bocsátani zajt, ahogyan a technológia fejlődik a következő néhány évben.

Az elektromos járművek autósportja megnyithatja az ajtókat olyan emberek előtt is, akik esetleg jelenleg nem nézik az autósportokat. Nem szabad elfelejteni, mi egy kicsi sportág vagyunk összehasonlítva sok mással, és ha az új technológia és a releváns technológia érdeklődést vált ki egy új közönségtől, az szintén pozitív.”

 

Miért a PRG a megfelelő szerveződés egy ilyen természetű projekt véghezvitelére?

„Csapatként azt a felfogást nyomjuk, hogy a megszokott megoldásokon túl gondolkodjunk” – mondja Paddon. „A kivi környezet és a nagyrabecsült találékonyság teszi Új-Zélandot tökéletes környezetté ahhoz, hogy egy ilyesmi kerüljön kifejlesztésre. Mint ahogyan a versenyzői pályafutásomban, a kudarc itt sem opció. Csodálatos kereskedelmi partnerekkel, technikai partnerekkel és a legügyesebb fiatal új-zélandi mérnökökkel rendelkezünk, én pedig tudom, hogy sikeresek leszünk.”

 

Kik állnak a PRG ambiciózus projektje mögött?

A projektet Matt Barham irányítja projektvezetőként, és Jack Williamson valamint Rory Callaway segíti tervezési oldalról. Őket Mike Pittams üzemvezető támogatja, valamint Ben Fretwell, aki legyártja és megépíti a prototípust. Paddon maga, valamint Vanessa MacAskill adminisztrációs vezető tartja mozgásban a projektet és biztosítja, hogy teljesüljenek a céldátumok.

A PRG STARD-dal történő együttműködése kulcsfontosságú a fő alkatrészek beszerzése szempontjából, de a PRG tervezési csapata szorosan együtt dolgozik a STARD-dal, hogy jóváhagyják és teszteljék a koncepciókat. A PRG UCM-mel történő együttműködésének keretében a UCM fiatal és szenvedélyes mérnökcsapata felelős az aerodinamikáért, a tesztelésért és gyártási feladatokért.

 

Kik a projekt legfőbb támogatói?

Mivel adott Paddon erős személyes együttműködése a Hyundai Új-Zélanddal, logikus, hogy Új-Zéland legnagyobb értékesítési mutatókkal bíró járműmárkája – az elektromos és hibrid technológiák iránti saját elkötelezettségével – jött a képbe, hogy támogassa a PRG elektromos raliautó projektjét.

„A Hyundai Új-Zéland és a PRG ugyanazokat a víziókat osztja az autóipari szektor jövőjével kapcsolatban” – mondja Paddon. „Tervezzük azt is, hogy ezen projekt keretében új technológiai ötleteken dolgozzunk együtt.

A YES Power-rel nemrégiben bejelentett együttműködés is kulcs ehhez a projekthez, mivel ők a hivatalos hajtómű partnerünk.”

Paddon jó hasznát vette annak a képességének, hogy erős kereskedelmi partnerséget faragjon a támogatói opciók szélesebb körű felfedezésével. „Szerencsések vagyunk, hogy bebiztosítottuk a Callaghan Innováció támogatását, ami egy kritikus lépés volt azért, hogy lehetővé váljon ez a projekt. A Callaghan Innovációval, valamint a Hyundai Új-Zéland által támogatott Pinnacle Programme-mal együtt – ami olyan 15-18 éves gyerekeket támogat, akik a szaktudásukat és a vezetési képességeiket akarják fejleszteni, hogy a legjobbak legyenek az általuk kiválasztott területen – a PRG biztosítja, hogy új és fiatal emberek kerüljenek bevonásra a projekt során, hogy segítse a képzett és szenvedélyes emberek fejlődését.”

 

A PRG eddigi sikerei

- Négyszeres új-zélandi ralibajnokok.

- Hozzásegítették a Hyundai Új-Zélandot, hogy megszerezzék az első gyártói bajnoki címet a Hyundai számára világviszonylatban.

- Haydon Paddont a rali világbajnoki szintig vitték a nemzeti bajnokságon és a Pirelli Star Driver sorozaton keresztül.

- Kilencvenöt százalékos célbaérési ráta tizenkét év alatt az új-zélandi versenyeken.

- Új-Zéland legsikeresebb ralicsapata.


Andrew

 

2019. december 28.


 

Bemutatták Paddonék a kész elektromos Hyundai raliautót

A Kona EV teljesítménye nyolcszáz kilowatt, és képes egy teljes raliverseny megtételére is az elektromos raliautó.

Mindössze tizennyolc hónappal a projekt elindulását követően Hayden Paddon bemutatta Aucklandben a a raliversenyekre szánt teljesen elektromos Hyundai Konát. A Paddon Rallysport által a Hyundai Motors Új-Zélandnál leleplezett kocsi új utakat fedez fel, hiszen ez a világ első elektromos raliautóinak egyike.

„Hihetetlenül büszke vagyok a csapatunkra, akik szívüket és lelküket tették bele ebbe az autóba” – mondta el Paddon. „Egy kicsit benne van ebben mindegyikünk, és nem lett volna lehetséges ez az elképesztő csapatunk nélkül. A szívem mélyéről mondok tehát nagy köszönetet nekik, hogy hittek bennem és bíztak bennem, hogy a víziónk valósággá váljon.”

A több mint nyolcszáz kilowattos teljesítményre képes kocsi egy nyolchónapos tesztelési fázisba lép ezennel, mielőtt a 2021-es év második felében rajthoz állna az első teljes versenytávú raliversenyén. Hogy teljes hosszú versenyeken indulhatnak, az a tényező, ami megkülönbözteti Paddon projektjét a rövid formátumú projektektől, mint amilyen az Extreme E is.

A PRG tervezte házon belül a Kona EV nyolcvan százalékát a Queenstown melletti bázisán, a tervezést, az aerodinamikát, a felfüggesztést, a kormányzást, a hűtést és az elektromosságot mind Paddonék végezték. A Stohl Advanced Research and Development, mely a rallycross világbajnokság Projekt E támogató kategóriás autóinak fejlesztéséért is felel, technikai partnerként működött közre, útmutatást és tanácsadást biztosítva.

Az egyszeres világbajnoki futamgyőztes Paddon rámutatott, a Kona EV hasonló teljesítménnyel fog rendelkezni, mint a benzinmotoros vetélytársai, amikor eljut a gyorsasági szakaszokra. „Papíron gyorsabb az autó, mint egy belsőégésű motoros autó, jobb a súlyelosztása, és megbízhatóbb, mivel kevesebb mozgó alkatrész van benne, az autó technológiájának, elektronikájának és kivitelének potenciálja pedig végtelen. A ralisportnak ez egy új korszaka egyszerűen, melynek új határai vannak.

Az elektromos csomag nyolcszáz kilowatton túlra képes, ugyanakkor arra összpontosítottunk ennek az autónak az építésekor, hogy összehasonlítható legyen a teljesítmény egy jelenlegi belsőégésű motoros raliautóéhoz, a cél pedig az vele, hogy versenyeket nyerjen a normál belsőégésű motoros vetélytársak ellen 2022-től. Sok munkát kell elvégezni innentől kezdve addig, és magabiztosak vagyunk abban, hogy az EV technológiája működni fog a normál ralis környezetben.”

Paddon szorosan együttműködik az autósportok felügyelő testületeivel is annak érdekében, hogy integrálják az elektromos járművek technológiáját a hagyományos raliversenyek sportszabályzatába. Számos dolgot kell fontolóra venni, például hogy hogyan szervizelik az elektromos járműveket a raliversenyek gyorsasági szakaszai között, az akkumulátorok cseréjére vonatkozó szabályokat, a töltőrendszereket, az autók súlyát, a felfüggesztés struktúráját, valamint a pilóta, a navigátor és a pályabírók biztonságát a verseny folyamán és egy baleset esetén.

„Megtalálni a módját, hogy előre lehessen lépni az elektromos járművek technológiájával egy olyan dolog, amit úgy azonosítottunk be, hogy nagyon fontos a sportágunk jövőjére nézve nem csak Új-Zélandon, de globálisan is. Amennyiben nem reagál a sportág, kereskedelmileg és technológiailag is le fog maradni más autósport szakágakhoz képest.”

A Kona EV egy jelenkori aerodinamikai csomaggal rendelkezik, hasonlóképpen van a rugóúttal is, a súlya azonban közel kétszáz kilogrammal több, ezernégyszáz kilo.

A bemutató után Paddon arra koncentrál, hogy hajtsa az autót, amit ő és csapata álmodott meg és fejlesztett tavaly március óta. „A projekt következő fázisa a teljesítményre és megbízhatóságra összpontosít, mielőtt egy teljes hosszúságú raliversenyre építkeznénk 2021 második felében” – mondta. „Hosszútávon egy platformként tekintünk erre, ahonnan tovább fogjuk fejleszteni az autókat és a csapatunkat, hogy vállunkra vegyünk a világot. Folytatódik most a munka, ahogyan a következő fázisba visszük ezt a projektet versenygyőztesként”

A Hyundai Új-Zéland régóta támogatja Paddon pályafutását a ralisportban, és a cég vezérigazgatója, Andy Sinclair elmondta, várják a következő lépést. „Ez a projekt kiegészíti az elkötelezettségünket, hogy az innováció élvonalában legyünk és pártfogoljuk az elektromos járművek iparát itt Új-Zélandon” – nyilatkozta Sinclair. „Egy izgalmas utazás volt ez az elmúlt tizennyolc hónapban az ebbe bevont csapatunk számára, valamint abban, hogy lássuk a Hyundai Kona EV-t életre kelni. Az első fázis végül befejeződött, és élvezni fogjuk ezt a pillanatot, hogy lássuk az autó versenyben történő bemutatkozását is a következő hónapokban.”

A gép a leleplezést követően néhány nappal futott is már az aucklandi Battle of Jacks Ridge versenyen. „Elég nyers még az autó maga, de nem akarjuk tovább rejtegetni” – magyarázta Paddon az esemény előtt. „Ez egy jó alkalom, hogy elhozzuk a versenyre és csináljunk vele néhány bemutató futást. Nem lesz olyan, hogy teljes potenciálon menjen, de egy képet fog adni az emberek számára, hogy mit is csinálunk.”

A Paddon Rallysport ekkor már a sebességváltó és nyomatéktérkép fejlesztésén dolgozott, ezek azok a paraméterek, melyek behatárolják az autó teljesítményét. „Nagyjából talán a teljesítmény hetvenöt százalékával rendelkezünk” – árulta el a pilóta. „A sebességváltó korlátozza egy kicsit a sebességet, de ahogyan mondtam, ez elég lesz. Igazán sokat dolgoztunk mindezen, és ez nem is változik.

Jelen pillanatban egy kis akkumulátor van az autóban, ezzel dolgozunk, ez azonban egy másik fókusz számunkra – biztosnak kell benne lennünk, hogy meglesz a hatótáv az akkumulátortól. Az akkumulátortechnológia egy olyan dolog, ami folyamatosan fejlődik, és nem csak a mi raliautónkat illetően.”

Amikor arról kérdezték, hogy mi a cél a versenybeli bemutatkozást illetően, a következőket válaszolta Paddon: „Túl korai megmondani, hogy mi a célverseny – azon vagyunk, hogy a jövő év vége előtt csináljunk valami különlegeset.”

 

Andrew

 

2020. november 12.


 

Paddon elektromos autója felülmúlta a várakozásokat

A Paddon Rallysport által épített, teljesen elektromos hajtású Hyundai Kona EV lenyűgöző teljesítményt nyújtott a teszteken, máris felülmúlva Hayden Paddon várakozásait.

A 2016-os Argentin Rally győztesének csapata 2019-ben kezdte el az úttörőnek számító autó fejlesztését, melyet tavaly novemberben mutattak be a Hyundai új-zélandi főhadiszállásán, majd részt vett vele Paddon az aucklandi Battle of Jacks Ridge eseményen is. Öt teszttel a hátuk mögött most már az első komoly versenyre készülnek.

„A teljesítmény már most előrébb tart, mint ahogyan gondoltuk, hogy lesz” – kezdte Paddon. „Egyszerűen szeretem az egész dolgot – sosem gondoltam volna, hogy ilyen szinten leszünk képesek futni és rögtön a kezdetektől ilyen jól tudjuk ezt tenni. Elképesztő vezetni az autót, és az erőátvitel hangja miatt valójában hangosabb ez, mintha az AP4-es autóba ülne az ember.

Amikor először beleültem, úgy vezettem, mint egy hagyományos belső égésű motoros autót, de minél többet ültem benne, annál jobban csiszoltam a vezetési módot, hogy passzoljon az autóhoz. A kanyarok közepétől a kijáratig fantasztikus, akkora a nyomaték. Ha van valami, amit elmondhatnék, az az, hogy egy kicsit többet használom a kéziféket, nem igazán ugyanaz az érzés az autóban, mivel nincs kardántengely elölről hátra, ugyanakkor egyre hatékonyabbá válik az egész dolog.

Paddon és a queenstown-i alakulata szünetet fog tartani a tesztelésben, mivel befejezték a munkát az első evolúción.

„Az első teszteken túljutva találtunk néhány területet, amiben fejlődést akarunk” – tette hozzá. „Vissza kell küldenünk néhány alkatrészt Európába, alapvetően elmegyünk négy hétre, és a 2.0-s verzióval jövünk vissza. A területek, amiken dolgozunk, dolgok, mint a sebességváltó, a kormányzás, a hűtés és a hajtásrendszer fejlesztése – nagyszerű olyan helyzetben lenni, hogy ilyen gyorsan tudjuk fejleszteni az autót.”

A Kona tesztjeinek nagy része murván zajlott, Paddon pedig nem látja, hogy változna ez a jövőben. „Magától értetődőbb a murva autót aszfaltra vinni. Amikor murván vagyunk, nagyobb tesztnek tesszük ki az autót, több energiát generálunk, több kerékkipörgést. A highlands-i versenypályán sok tesztet végeztünk a tartósságra és a tartományokra vonatkozóan, amikor a teljesítményről van szó azonban, az murván zajlik.”

A cél az még most is, hogy az idei év végére versenyezzen az autó, Paddon viszont azt mondja, a bemutatkozás egy hagyományos, szakaszokkal rendelkező raliversenyen akár a következő szezonig is várhat magára. „Együtt dolgozunk a Motorsport Új-Zélanddal az elektromos rendszer biztonsági oldalán, úgyhogy olyan versenyeket nézünk, mint a sprintek vagy a hegyifelfutók, ahol indulhatnánk. Amikor pedig arról van szó, hogy egy raliversenyen menjünk, el kell döntenünk, mi legyen a stratégia: gyorstöltéssel menjünk vagy cseréljük ki az akkumulátort?

Jelenleg a bébi akkumulátorral megyünk, ennek hatótávja irreleváns, azért van csupán, hogy kimenjünk az útra és teszteljünk. Szorosan együttműködünk a STARD-dal az akkumulátoron, ami jól halad. A másik dolog, amit meg kell oldanunk, mielőtt elkezdünk versenyezni, az az autó egyenlősége a versenyben. Nagyon jól épül minden, hogy a lehető leggyorsabb legyen ez az autó, de nem bukkanhatsz fel egy versenyen csak úgy. Dolgozni fogunk azon, hogy összehasonlító tesztet végezzünk az AP4-es autóval, és visszafogjuk a Kona EV-t a gyorsulás és teljesítmény tekintetében, amíg nem lesz ugyanolyan, mint az AP4-es vagy az R5-ös autók. Könnyű ezt megtenni, a haszna pedig az lesz, hogy amikor visszafogjuk a teljesítmény tekintetében, az segíteni fog bennünket az akkumulátor kapacitásban.”

 

Andrew

 

2021. április 10.

Módosítás: (2021. április 10. szombat, 17:55)