Hírek: Skoda Kreisel RE-X1

A Baumschlager Rallye & Racing és a Kreisel Electric által közösen fejlesztett elektromos raliauóval kapcsolatos hírek, információk

 

 

Gyári Skoda támogatás az elektromos raliautóhoz

A Skoda Motorsport gyári támogatást biztosít a tizennégyszeres osztrák ralibajnok Raimund Baumschlager csapatának, melynek nevéhez fűződik az elektromos hajtású Skoda Kreisel RE-X1 kifejlesztése.

A Baumschlager Rallye & Racing a Kreisel Electric-kel együtt dolgozott az autón, de miután az RE-X1 nevű modell csaknem készen áll a versenyzésre, a Skoda bejelentette, segíti a projektet.

„A Skoda Kreisel RE-X1 egy izgalmas kombinációja a hagyományos és jövő orientált technológiának” – mondta el a Skoda Motorsport vezetője, Michal Hrabanek. „A legjobb tapasztalatunkat biztosítottuk, mely a rali Fabia immár három generációjának fejlesztésén alapul. A koncepcióautó a legutolsó generációs Skoda Fabia Rally2 evo minden beállítási lehetőségével rendelkezik, de teljesen elektromos a hajtásrendszere, és igazán hiszem, hogy a ralirajongók igazán érdekesnek fognak találni egy ilyen kombinációt.”

Az RE-X1 a Skoda Fabia Rally2 evón alapul, de a belsőégésű erőforrás helyett egy villanymotort építettek bele, ami 260 kilowattos csúcsteljesítménnyel és 600 newtonméter maximális forgatónyomatékkal rendelkezik. Utóbbi jelentősen nagyobb érték a Rally2-es Fabia 1,6 literes benzinmotorjához képest.

A megállapodás alapján a Skoda szorosan együttműködik a Kreisel Electric-kel az RE-X1 homologizációs folyamatában, hogy az autó az FIA égisze alá tartozó versenyeken is részt vehessen. Az első autó aszfaltos specifikációban épült meg.

Mielőtt a Skoda beszállt volna a projektbe, a BRR négyezer tesztkilométert tett meg az autóval, az RE-X1-et murván is kipróbálták már. Az osztrák alakulat folytatja az autó fejlesztését és tesztelését, a Skoda pedig készenlétben áll arra, hogy további technikai támogatást nyújtson.

A Skoda Kreisel RE-X1 a tervek szerint július közepén az osztrák bajnokság keretein belül megrendezésre kerülő Weiz Rally-n mutatkozik be versenykörülmények között.

„Nagyjából négyezer tesztkilométert tettünk meg az autóval” – nyilatkozta Baumschlager. „Nulláról indultunk, most pedig már elég jó az első versenyhez.”

A BRR szorosan együttműködik az osztrák autósport szövetséggel is, a Skoda Kreisel RE-X1 ezek után nemzeti homologizációval fog versenyezni, ami mellett született egy megállapodás is, hogy a prototípus teljesítménye a potenciális 680 lóerőről vissza lesz véve egy olyan szintre, hogy a Rally2-es autókhoz képest egyenrangú legyen.

„Együttműködtünk a szövetséggel a teljesítménykiegyenlítésen” – mondta el a csapattulajdonos.

„Sok munkát magunk végeztünk el, a Skoda Fabia Rally2 evo ellenében teszteltük ezt az autót. Azt akarjuk, hogy egyenrangúak legyenek az autók. Ha túl erőssé válnánk, le tudjuk venni a teljesítményt – a dolgok ezen oldala eléggé kontrollált, ez az azonban, amit akarok.”

Baumschlager bizakodó azzal kapcsolatban, hogy a kocsi akkumulátora képes megtenni egy teljes versenykört. „Ha két húsz kilométeres szakaszunk van egymás után egy hosszú közúti etappal, akkor talán kérnünk kell további öt percet az autó töltésére” – magyarázta. „Ez azonban elvégezhető bármely normál töltőállomáson.

Nem különbözik ez annyira a Mitsubishi Lancer Evo VII-től és a későbbi modellektől – úgy gondolom, egy negyvenöt literes tankkal rendelkeznek csupán, és meg kellett állunk feltölteni őket. Amikor a szervizbe érünk, az akkumulátor tizenhét perc alatt teljesen feltölthető. A szerelők a töltés alatt is tudnak dolgozni az autón – az egyetlen alkalom, mikor távol kell lennie mindenkinek az autótól, amikor az akkumulátort rácsatlakoztatják, illetve lecsatlakoztatják.”

Mint ahogyan a csapatával szintén elektromos autót fejlesztő Hayden Paddonnak, Baumschlagernek is tetszik a direkt hajtás, valamint a teljesítmény- és nyomatékleadás. „Némi időre van szükség ahhoz, hogy megszokja az ember, hogy nincsen kuplung” – mondta. „Tartod a fékkel, aztán mész. És ez tényleg megy! Autóként könnyebb ezt kezelni, mint egy R5-öst vagy R2-est. Nem kell váltanod, úgyhogy mindkét kezed a kormányon van folyamatosan. Százhetven kilóval nehezebbek vagyunk, ezt érzed, ami világos is – az autót azonban nagyszerű vezetni még így is.”

 

Andrew

 

2021. július 6.


 

Hogyan sikerült az elektromos Skoda bemutatkozása?

Dobogós pozícióban ért célba a Skoda Kreisel RE-X1, az elektromos raliautó gond nélkül teljesítette a Weiz Rallye-t.

Raimund Baumschlager és csapata, a Baumschlager Rallye & Racing július közepén vetette be először élesben az elektromos hajtású raliautóját, mely harmadik helyen végzett az osztrák ralibajnokság aktuális, száraz és nedves körülmények között megrendezett futamán. Az eredménynél azonban fontosabb, hogy nem voltak gondok az autóval. „A verseny, azt mondanám, tökéletes volt” – mesélte a tizennégyszeres osztrák bajnok Baumschlager a DirtFishnek. „Úgy akartuk teljesíteni a két napot, hogy nincsenek gondok az autóval vagy a töltéssel, és így is történt. Egyáltalán nem volt egyetlen probléma sem.”

A tizennégy szakaszos, összesen százhatvan versenykilométert magába foglaló viadal céljába Simon Wagner Skoda Fabia Rally2 evója mögött 2 perc 37 másodperces hátránnyal futott be a Kreisellel együtt fejlesztett halk gép. „Az osztrák szövetséggel együtt végeztük a teljesítményprogramozást, és teljes mértékben biztosak akartunk benne lenni, hogy nem vagyunk előnyben ezzel az elektromos autóval” – magyarázta a pilóta. „Így is lett. Biztosak akartunk benne lenni mindig, hogy épp a leggyorsabb Rally2-es autók mögött vagyunk.

Nézte és ellenőrizte a szövetség a teljesítményleadást folyamatosan, és elégedettek vagyunk, hogy hol állunk a teljesítménykiegyenlítésben. Amennyiben azt látjuk, hogy messze le vagyunk maradva három-négy versenyen keresztül, beszélünk velük ismét, és adnak talán tíz extra kilowattot vagy valamennyit.”

A BRR hosszú hónapokat töltött a Kreisellel az autó finomhangolásával, melynek során természetesen sokat is mentek vele. „Van egy töltőegységünk a kamionban, úgyhogy a szakaszok között megálltunk egy előre megbeszélt helyen, és töltöttük az autót 5-10 percen keresztül” – mondta el Baumschlager. „Egyszerű volt ez. Egy jó futam volt számunkra ahhoz, hogy először versenyezzünk, mivel igazán változatosak voltak a körülmények. Szombaton teljesen száraz volt, aztán a második nap reggelén sok eső esett, és állt a víz. Az autó fantasztikus volt mindkét körülmény során, de ha valamilyen, talán még jobb volt esőben.

Ezernégyszáz kiló vagyunk ezzel autóval, úgyhogy sokkal nehezebb, mint egy belsőégésű motoros autó, ez azonban azt jelentette, hogy nem igazán volt meg ugyanaz a vízenfutási érzés. Ugyanakkor… amikor felszáradóban volt, a féktávokon igazán érezted az extra súlyt, a gumik pedig kezdtek elmelegedni.

Tudjuk, hogy van még mit csinálni, tudjuk, hogy csökkentenünk kell a súlyt egy kicsit. Meg tudjuk ezt tenni az akkumulátorral és a villanymotorral, de fantasztikus kezdet volt ez minden, a projektben részt vevő számára. Az egyik legjobb dolog az érdeklődés volt az autónkra. Rengeteg ember jött és nézte meg, hogy mit is csinálunk – mi pedig be tudtuk mutatni, hogy tökéletesen biztonságos az autó. Nem fordult elő veszélyes szituáció. Véget tudtunk vetni néhány hülye történetnek, amit az elektromos raliautókról hallottunk.”

A Skoda Kreisel RE-X1 az osztrák nemzeti szabályok keretein belül futott, de Baumschlager reméli, hogy a német, szlovén és cseh szövetségekkel is tárgyalni tudnak, hogy a következő hónapokban ezekben az országokban is rajthoz állhasson az autó. „Bérbeadnánk ezeket az autókat” – mondta a csapattulajdonos. „Bonyolult eladni őket, de nagy az érdeklődés a bérlésre. Azt mondják az ügyfeleink, hogy könnyebb szponzorációt szerezni egy ilyen autóra.”

Az elektromos Skoda következő bevetésére az osztrák bajnokság soron következő futamán, a Hartbergerland Rallye-n kerül sor.

 

Andrew

 

2021. július 27.

Módosítás: (2021. július 27. kedd, 18:18)