Loeb és a Peugeot a Pikes Peak-en

Sebastien Loeb szerződést kötött a Peugeot-val, így részt vesz idén a híres Pikes Peak hegyi felfutón, ahová hosszú évek után tér vissza a francia gyár.

 

Sebastien Loeb szerződést kötött a Peugeot-val, így részt vesz idén a híres Pikes Peak hegyi felfutón, ahová hosszú évek után tér vissza a francia gyár.

A kilencszeres világbajnok a kifejezetten erre a célra épített Peugeot 208 T16 Pikes Peak-kel áll rajthoz a június végén megrendezésre kerülő coloradói viadal Unlimited kategóriájában. A Peugeot korábbi sikerei megismétlésére készül, 1988-ban egy 405 T16-tal Ari Vatanen győzött, az azt követő esztendőben Robby Unser vitte sikerre a márkát.

A program támogatói a Total, a Red Bull és a Michelin lesznek, Loeb versenygépét előreláthatólag a jövő hónapban mutatják be a nagyközönségnek.

„Amikor bejelentettük tavaly endurance versenyprogramunk leállítását, utaltunk arra is, hogy a Peugeot nem zárta be az ajtót a további gyári programok előtt” – mondta el Maxime Picat, a Peugeot vezérigazgatója. „A Peugeot Sport készített egy listát a potenciális projektlehetőségekről, ami tartalmazta a Pikes Peak-et is. Ez a kivételes esemény tökéletesen illeszkedik a márka nemzetközi növekedési irányához, egy izgalmas és ösztönző kihívásnak tartjuk.

Célunk az, hogy nyerjünk, tehát a legjobb partnerekből annyi ütőkártyát kell magunk mellett tudni ehhez a különleges feladathoz, amennyit csak lehetséges. Ezek névleg a Total, a Red Bull, a Michelin és Sebastien Loeb. Egyúttal szeretném megragadni az alkalmat, megköszönöm a Citroennek, hogy kölcsönadják erre az alkalomra kivételes bajnokukat. A Citroen támogatása a PSA csoporton belüli együttműködés jelképe.”

A húsz kilométeres versenytávon 156 kanyar található, a rajt 2800, a cél 4300 méteres tengerszint feletti magasságban található. A Peugeot korábbi sikereihez képest annyi a változás az útvonalban, hogy az immár teljes hosszában aszfaltborítással rendelkezik.

 

Andrew

 

2013. március 28.


 

Loeb és a kihívás

Sebastien Loeb rávilágított, az új dolgokban rejlő kihívás volt az egyik legfőbb oka annak, hogy úgy döntött, részt vesz a Pikes Peak hegyiversenyen.

A Peugeot a múlt hónapban jelentette be, hogy győzelmi tervekkel küldi csatába az idei coloradói versenyen a 208 T16-os típusjelű, unlimited kategóriájú autóját, melyet a kilencszeres rali világbajnok fogja vezetni.

Az új autót bemutató első képek megjelenésével egy időben Loeb beszélt arról, miért is vesz részt a programban.

„Pályafutásomat rengeteg kihívás jellemezte, ez is egy új, ami motivál engem.

A Pikes Peak több dolog kombinációja, de mindezeken túl egy nagyszerű próba, egy szép projekt tehát, amiben részt vehetek. Már korábban is utaltam rá, hogy ez a verseny régóta a látóteremben van, a listám tartalmazza, mint egy „egzotikus” dolog, amit meg kell csinálnom.

Másrészről a Pikes Peak emlékeztet az X-Games-es élményekre is, amin tavaly vettem részt a Citroen DS3 XL-lel. Ez egy új típusú versenyforma volt számomra, még ha az alap formulát ismertem is. Új ellenfelekkel találkoztam, ami üdítőleg hatott rám.”

A június 30-án megrendezésre kerülő verseny távja húsz kilométer, ezúttal már teljes hosszban aszfalt borítja a szakaszt, 156 kanyart tartalmaz, 2800 méter tengerszint feletti magasságon kezdődik, a cél 4300 méteren helyezkedik el.

A szénszálas karosszériaelemekkel rendelkező és a Le Mans-i 24 Órás versenyt nyert 908 alkatrészeivel szerelt agresszív kinézetű 208 T16 egy újabb indok volt a rali világbajnokságtól búcsúzó Loeb számára.

„Az unlimited kategóriában egyedi építésű autóval versenyezhetsz, ez is szimpatikus volt. Majdnem minden megengedett, két- vagy négykerékhajtás, turbófeltöltés, prototípusok, sziluett autók, hibridek és így tovább. Szeretem a sokféleséget, azt, hogy egy nem szokványos kocsit vezethetek és azt is, hogy teljesen más filozófia szerint épült az autó, mint amit ismerek.”

A két Pikes Peak győzelemmel és a kilenc rali világbajnoki győzelemmel a Peugeot-Loeb párosítás az egyik legesélyesebb a győzelemre. Mivel azonban sohasem vezetett a Pikes Peak-en eddig, helyben pedig kevés lehetőség van a tesztelésre, Loeb nem becsüli alá a kihívást.

A hivatalos teszt lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy megismerkedjenek a pályával, de egyszerre csak egy szakaszával. Hogy egyben teljesítse a szakaszt Loeb, az első tényleges alkalom a verseny napja lesz neki.

„Tudom, az elvárások szerint jól kell mennem. Az emberek azt várják, hogy ragyogjak a Pikes Peak-en, és az én célom is mindig az, hogy győzzek. Mindazonáltal ez egy nehéz verseny, melyre speciális a felkészülés is: Coloradóban olyan körülményekkel találkozunk, amivel sehol máshol. Csakúgy, mint a Le Mans Endurance sorozat esetében, itt is nehéz a valós szimulációk végrehajtása” – zárta gondolatait Loeb.

A Pikes Peak-en rajthoz álló 208 T16 egy sziluett autó, azzal Loeb az unlimited, azaz a korlátozások nélküli kategóriában áll rajthoz. „Bár külső megjelenésében hasonlít a sorozatgyártású autóra, a Peugeot 208 T16 Pikes Peak-et a híres amerikai esemény speciális követelményei szerint terveztük és építettük meg” – áll a Peugeot közleményében.

A kocsit Michael Trouve és Bocsi Attila vezetésével fejlesztik. „Méretei teljesen eltérnek az utcai 208-étől, ez a különbség eredményezi azt, hogy kinézete egy vadállatéra hasonlít” – mondta el Trouve. „A Peugeot Sport számos technikai korlátot állított fel számunkra, úgymint a szélesség, a magasság, a kerekek és a motor pozíciója, ennek megfelelően dolgoztunk, hogy megépítsük a 208-as extrém példányát.

A Le Mans-i 24 Órás versenyt nyert 908-asról származó hátsó szárny és az első légterelő két olyan elem, ami vadállatszerű megjelenést kölcsönöz az autónak. Jómagamat lenyűgözte a karbon elemekből felépített karosszéria is. A márkát képviselő versenyautók formája mindig is ötvözte a stílust és az aerodinamikai hatékonyságot. A 208 T16 Pikes Peak sem kivétel ez alól, a 208 minden jellegzetes, a Peugeot újgenerációs formatervezésének jegyét magán hordozza.

Nagyon büszke vagyok arra, hogy részese lehetek ennek a kalandnak, főként azért, mivel nem volt túl sok időnk a kocsi megtervezésére. Novemberben kaptuk meg a zöld jelzést.”

A Peugeot Sport még nem árult el további részleteket az autóról, de azt már tudni lehet, hogy a 850 kilogramm súlyú gépet egy 850 lóerős motor fogja hajtani. Várhatóan a dekorációs is változni fog még.

 

Andrew

 

2013. április 22.


 

Loeb: a 208 T16 Pikes Peak egy rakéta

Sebastien Loeb első alkalommal próbálhatta ki a 208 T16 Pikes Peak-et, amit június 30-án a coloradói hegyiversenyen fog vezetni. A kilencszeres világbajnok úgy gondolja, műszaki szempontból minden adott ahhoz, hogy a felhőkig tartó versenyen sikeresen szerepeljen. A következő lépés, hogy megszelidítse a fenevadat…

Amikor Sebastien Loeb helikoptere az északnyugat-franciaországi La Ferte-Vidame szigorúan őrzött versenypályáján landolt, a ralisztár úgy hihette, egy rutin tesztnapra érkezett. Néhány kör után azonban rájött, ez valami másról szól… „A 208 T16 Pikes Peak egy rakéta! Nagyon erős! Amikor először vezeted, megszédít minden sebességváltás. A váltások brutálisak, kis időbe telik, hogy felkészülj a rántáspkra. Megszokható a dolog, de elég zavaró volt így kezdeni.”

A francia ugyan megtapasztalhatta már a legkihívóbb dolgokat is a ralisportban, de a 208 T16 Pikes Peak-kal történt első randevú után messze nem volt fásult. „Nem vezettem még semmi olyat, ami így gyorsult volna!” – jegyezte meg. „Alacsony fokozatokban egy Forma-1-es autó nem adja le a maximális teljesítményét. A Peugeot-val bang, bang, bang, ahogy álló helyzetből elindulsz a boxból. Az összkerékhajtásos erőátvitelnek és a turbófeltöltéses motornak köszönhetően fenomenális a gyorsulása! Egy pillanat alatt hatodik fokozatban, 240 kilométer/órás sebességnél találod magad.” A százat 1,8 másodperc alatt elérő 208 T16 Pikes Peak egy F1-es kocsit is lehagy gyorsulásban…

Nem csak a sebességváltó volt nagy hatással a ralisztárra. „Az aerodinamikai leszorítóerejének és a széles gumiknak köszönhetően fékhatása is lenyűgöző” – lelkendezett. „Valóban, a 208-as csomagja a legjobb kombináció: leszorítóereje olyan, mint egy Forma-1-es autóé, széles gumijai, akár egy endurance gépé, a hajtásrendszere, mint egy WRC-jé…” Röviden, ez egy koktél, ami szárnyakat ad…

Ahogyan az ismerkedés folytatódott, Sebastien Loeb különleges tapasztalatra tett szert. „Pályafutásom során nagyon sok fajta autót vezethettem, de ez nagyon-nagyon különleges. Gyorsulása és fékereje inkább hasonlít a Forma-1-es együlésesekére, mint egy raliautóéra. Kezelhetősége ugyancsak fantasztikus. Kitűnő a tapadása, az összekerékhajtás pedig nagyon stabillá teszi. Hatalmas potenciál van benne.”

Mint ahogyan egy telivért, a 208 T16 Pikes Peak-et is be kell törni, hiszen Loeb nem szándékozik az autóra hagyni az irányítást. Ellenkezőleg! Kilenc világbajnoki címmel a háta mögött híres nyugodtságával közelíti meg a feladatot. „Ez a pálya nem túl széles, nincsenek bukóterek, úgyhogy egyszerre csak egyet lépek előre. Nem ismerem még az autó határait, de fontos volt, hogy versenypályán mehessünk ma. Most már jobb elképzelésünk van arról, hol állunk és jobban fel tudtuk mérni az autó képességeit. Egy kihívás lesz ezután megpróbálni összeforrni az autóval a Pikes Peak hegyiversenyre. Sok munkát fog igényelni.”

Amint eljön a verseny napja, a 4301 méter magas coloradói csúcs meghódítása, Sebastien Loebnek képesnek kell lennie arra, hogy a telivér minden rúgását és harapását kezelni tudja, ha el akar kerülni minden buktatót, ami a húsz kilométeres pályán vár rá. Ez pedig tökéletes összhangot kíván a francia bajnok és extrém teljesítményű paripája között. Hogy minden lehetőséget megadjon erre, a Peugeot Sport sűrű tesztprogramot szervezett mind versenypályákra, mind magasabb tengerszint feletti magasságokon fekvő útszakaszokra, ami a sokszoros világbajnokra nagyon is ösztönzőleg hat. „Tényleg nagyon várom már, hogy a 208 T16 Pikes Peak-kel rajthoz állhassak Coloradóban!” Kis türelem, Sebastien. Már nincs több, csak két hónap addig…

 

Andrew

 

2013. május 10.


 

A Pikes Peak oroszlán új színezése

A Peugeot Sport kiadott egy képet, melyen a Peugeot 208 T16 Pikes Peak már azzal a dekorációval látható, amivel június 30-án a kilencszeres rali világbajnok Sebastien Loeb részt vesz a híres coloradói hegyiversenyen. A Peugeot autója az eddigi tesztek alatt feketében futott, az új látványterven azonban már visszaköszön a Peugeot Sport megszokott színezése, valamint a főtámogató, a Red Bull logója is.

 

Andrew

 

2013. május 13.


 

A szelídítés utolsó európai állomása

A Peugeot Sport Mont Ventoux-ot, a Tour de France kerékpárverseny legendás szakaszát választotta annak színhelyéül, hogy az immár a végleges ruhába felöltöztetett Peugeot 208 T16 Pikes Peak utolsó tesztjét elvégezze, mielőtt az autót átszállítják az Atlanti-óceánon túlra. A dél-franciaországi hegység megfelelő feltételeket biztosított arra, hogy Sebastien Loeb a június 30-án megrendezésre kerülő coloradói hegyiversenyhez hasonló körülmények között próbálja ki a 875 lóerős fenevadat. A Mont Ventoux csúcsára vezető út ugyan nem fekszik olyan magasan, mint a Pikes Peak, karakterisztikájából adódóan azonban ideális terepet kínált az autó továbbfejlesztésére és finomhangolására.

Mióta a kilencszeres világbajnok először kipróbálta, a 208 T16 Pikes Peak számtalan kilométert tett meg már zárt pályán, volánja mögött a Loeböt helyettesítő Gregory Guilvert ült. Az Argentínában aratott rali világbajnoki futamgyőzelme, majd a barcelonai Porsche Supercup viadal után Loeb örömmel vette ismét birtokba új játékszerét, a Peugeot igencsak mérges oroszlánját.

Újbóli találkozásukkor rögtön megjegyezte, az új dekoráció cseppet sem tette visszafogottá az autó kinézetét. „Ez ugyanaz a fenevad” – mondta örömmel. „Nagyon hasznos, hogy normál közúton vezethetem, mivel ez vár ránk a Pikes Peak-en is. Kezelhetősége rendkívül érzékeny, de még mindig nem tudom olyan pontosan irányítani, mint ahogyan szeretném. Ez az, amin még egy kicsit dolgoznunk kell…”

A 208 T16 Pikes Peak szelídítése az Egyesült Államokban folytatódik azok után, hogy az oroszlánt a hónap végén repülővel átszállítják az óceánon túlra. Azt követően a Peugeot Sport már Coloradóban számol vissza izgalmas kalandjának rajtjáig.

 

Andrew

 

2013. május 15.


 

A Pikes Peak főpróbája


A vadállat kinézetű Peugeot 208 T16 Pikes Peak megkapta a lehetőséget, hogy első alkalommal tegye ki lábait a Peugeot Sport gyárából, illetve a zárt versenypályákról, köszönhetően a dél-franciaországi tesztnek. Sebastien Loeb és a csapat számára lehetőséget kínált ez arra, hogy főpróbát tartsanak, mielőtt júniusban részt vennének az Egyesült Államokban a coloradói Pikes Peak hegyiversenyen.

A Dél-Franciaországban található Mont Ventoux arról híres, hogy itt rendezik meg a Tour de France kerékpárverseny egyik szakaszát. Ez régóta a viadal egyik klasszikus hegyi etapja, ahol kiválnak a férfiak a fiúk társaságából. „Sokkal nagyobb az esély arra, hogy autóval jussak fel a csúcsara, mint hogy kerékpárral” – jegyezte meg a teszt előtt az uralkodó rali világbajnok. Csak néhány kilométert kell megtenni a csapat bázisától a hegycsúcs felé, rögtön érthetővé válik, miért is lett ez a kopár hegy akkora legenda a kerékpársport rajongóinak körében. A hegycsúcs felé tartva a meredek emelkedő és a számtalan kanyar nem teszi lehetővé a legkisebb pihenőt sem. Ellenben elképesztő a kilátás Franciaország Provance tartományára, ugyanakkor a vegetáció egyre gyérebb, a táj egyre inkább holdvidéki, ahogyan a hegy 1909 méter magasan fekvő csúcsa felé közeledünk. Az utolsó hat kilométer, amit a Peugeot Sport is használt a teszten, egyszerűen lélegzetelállító. Nem csoda, hogy a „Le Ventoux” a Tour de France egyik legnagyobb presztízzsel bíró szakasza és az sem meglepetés, hogy ez szolgált színhelyéül az autóipar úttörő éveiben a leghíresebb hegyifelfutóknak. 1902-ben, jóval azelőtt, hogy a Pikes Peak-et első alkalommal megrendezték volna, a kor élenjáró mechanikusai is itt versenyeztek. A hely tökéletes választás volt a Peugeot Sport számára is, hogy a június legvégén megrendezésre kerülő észak-amerikai erőpróba előtt itt fusson utoljára autójával.

A versenypályák biztonságosabb környezetében teljesített korábbi próbák után ideje volt, hogy a vadállatot szabadjára engedjék természetese környezetében is. „Fontos volt ez, mivel a Pikes Peak nagyon más, mint a sima versenypályák” – jegyezte meg Sebastien Loeb. „Létfontosságú volt, hogy az autót olyan terepen értékelhessük ki, ami hasonló ahhoz, mint amivel az Államokban fogunk találkozni. Ez az út meglehetősen pontos képet ad számunkra…” A világbajnok láthatóan örült, hogy visszaülhet az agresszív ruhába öltöztetett 208 T16 Pikes Peak-be. „Nem az erő az, ami lenyűgözött, ahhoz már hozzászoktam. A sebesség, amivel a kanyarok közelednek hozzád, sokkal meglepőbb, mint a versenypályán, ahol van egy 100 méteres tábla, ami mutatja, hol fékezz. Itt mehetsz ötödikben, hatodikban, majd hirtelen a hegyoldalt látod magad előtt. Ki kell találni, hol fékezz…”

875 lóerejével az autó nem egy közönséges fenevad. „Nagyon-nagyon jól irányítható, így elég merész lehetsz, hogy ott hagyd a lábad a gázpedálon” – jegyezte meg a francia pilóta. Az ilyenfajta széles slick gumikkal ekkora sebességnél, mint amivel mentem, a legkisebb úthibák is megzavarhatják az autót.” A lágyabb Michelin gumik és a kormányzás felülvizsgált kalibrációja segített a megoldásban.

A Peugeot Sport részéről a projekt technikai oldalát felügyelő Jean-Christophe Pailler elmondta, a teszt a csapat és a 208 T16 Pikes Peak ünnepélyes főpróbájának minősült. „A szerelőknek és a mérnököknek meg kell barátkozniuk azokkal a körülményekkel, amik a valóságban várnak rájuk. Egyre jobban értik, hogyan reagál a beállítások módosítására, és a Seb által adott visszajelzések legkisebb részleteit is analizálják, hogy finomítsanak a beállításokon. Ez egy tanulási folyamat mindenki számára…” A mont ventoux-i próba azt is lehetővé tette a csapat számára, hogy megtapasztalják a tengerszint feletti magasságokat. „Oké, a tengerszint feletti magasság nem olyan extrém itt, mint a 4301 méteres Pikes Peak-en, de ez egy értékes közbenső lépés” –tette hozzá Jean-Christophe. „Lehetővé tette számunkra, hogy meglássuk a motor működésének változását, ugyanakkor reméljük, a turbófeltöltés alkalmazásával a riválisainkhoz képest kevésbé fogunk szenvedni a nagy magasság okozta teljesítménycsökkenéssel.”

Következő lépésként Coloradóba utazik az autó, ahol további teszteknek vetik alá a pályán, amit a versenyzők június 8-án, 9-én 14-én 15-én és 16-án próbálhatnak ki, de az egyes szakaszokat csak külön-külön. A végső felkészülési fázis után valójában június 24-én kezdődik és június 30-ig tart, amikor is Sebastien Loeb és a 208 T16 Pikes Peak végre megkapja az esélyt, hogy meghódítsa a felhőket.

 

Andrew

 

2013. június 1.

Módosítás: (2021. április 04. vasárnap, 19:19)