A fék, ami több mint fék
A WRC-k erőátvitele 2011-től teljesen mechanikus, a szabályok előírják, hogy központi differenciálmű sem lehet ezekben az autókban.
A költségcsökkentés miatt az elektronikus vezérlésű hajtásrendszer évek óta tiltott a World Rally Car-okben. 2011-től a WRC-k erőátvitele teljesen mechanikus, a szabályok előírják, hogy központi differenciálmű sem lehet ezekben az autókban. Az első és hátsó tengely így merev kapcsolatban van egymással.
A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy az egyik tengely blokkolása esetén a másik tengelyen lévő kerekek is megállnának, emiatt a kézifék használhatatlan lenne. Egy hajtűkanyarban viszont csak úgy lehet megcsúsztatni az autó hátulját, ha a kézifék meghúzásával csak a hátsó kerekeket blokkoljuk.
„Emiatt a kardántengely és a hátsó differenciálmű közé egy tengelykapcsolót építünk be” – árulja el Francois-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport technikai vezetője. „Abban a pillanatban, ahogy a pilóta meghúzza a kéziféket, az első és hátsó tengely szétkapcsol.”
A tengelykapcsoló működtethető mechanikusan, pneumatikusan vagy – ahogy most már a Polo R WRC-ben is – hidraulikusan. Mindez a másodperc századrésze alatt történik. A rendszer legkisebb késlekedése esetén is blokkol mind a négy kerék. Ha ez megtörténik, az autó elkezd csúszni – egyenesen előre.
Andrew
Módosítás: (2013. július 29. hétfő, 18:53)