LED-es lámpasor
A LED technológia csaknem kétszeres hatékonyságot biztosít a korábbi csúcstechnológiához, a nagyteljesítményű kisülőlámpákhoz képest.
A Fiesta R5 LED-es lámpasora
A LED (Light Emitting Diode – fénykibocsátó dióda) technológia csaknem kétszeres hatékonyságot biztosít a korábbi csúcstechnológiához, a nagyteljesítményű kisülőlámpákhoz (High Intensity Discharge – HID) képest. Amikor az M-Sport elkezdte próbálgatni a Lazer cég LED-es lámpasorait, nem is ez volt a kérdés, hanem hogy ezek hogyan fognak megfelelni a szabályoknak.
Az FIA a rali munkacsoporton keresztül 2013 júliusában hagyta jóvá, hogy a ralisportban a technológiától függetlenül minden E jelű fényszóró alkalmazható legyen.
Hogyan tekinthető egy nyolc vagy annál több fényforrásból álló lámpa egy fényszórónak?
Minden E jelű lámpa egy fényforrásként kezelendő, de a LED lámpák esetében a fényszórót „LED modulként” kell értelmezni. A LED modul annyi LED-et tartalmazhat, amennyi a szabályok szerint megkívánt fényeloszlás eléréséhez kell. Ez az az út, mely alapján ez a zöld technológia megvetheti lábát a közúti járművek fényszóróit tekintve. Az Audi R8 például nem kevesebb, mint tíz LED-et használ ahhoz, hogy a megfelelő fényeloszlást biztosítsa a tompított világításhoz. A hatékonyság nem kérdés, ugyanakkor több LED szükséges ahhoz (együttesen LED modul), hogy a teljesítmény meghaladja az HID lámpákét.
Miért nem szerelnek a gyártók több LED-et egy egységbe és hívják azt egy fényforrásnak?
Ez az, ahol jön az E jelölés. Az ECE szabályozások szerint a megvilágítás erőssége 25 méternél nem lehet több 240 luxnál, tehát a termék kialakításánál ezt a paramétert kell figyelembe venni a LED-ek számától függetlenül. A raliversenyekre vonatkozó szabályok változtatás nélkül alkalmazhatók az új technológia esetében is. A határérték ugyanaz marad, maximum hat fényszóró szerelhető a járműre, azoknak a termékeknek pedig, melyekben LED-et alkalmaznak, E jelöléssel kell rendelkezniük.
Az M-Sport beszámolója alapján a másik előny a súllyal és az aerodinamikával kapcsolatos. A hagyományos lámpasorok megzavarják a légáramlást az autó elején, a lámpasor mögött szívóhatás keletkezik, ami ahhoz vezet, hogy az autó eleje elkezd felemelkedni nagy sebességnél. A szabadalommal rendelkező Lazer Boomer Double és Boomer Single a rendszer strukturális elemeként használja a lámpákat. A lámpák rögzítése a szélükön történik, a levegő a lámpák felett és alatt is áramolhat, így kerülve el a szívóhatás okozta aggodalmakat. A Boomer Double súlya kedvezőbb egy professzionális HID lámpáénál, de a Lazer megoldásával kétszer akkora fényáram jut az útra. Az M-Sport így két LED lámpával tudta azt megoldani, amit korábban négy HID fényforrással. Ezzel nagyjából ötven százalékos súlymegtakarítást értek el a négy HID lámpás megoldáshoz képest.
Azoknak, akik ugyanazt a hatótávolságot szeretnék elérni LED-es megoldással, mint amit a négy HID szúrófénnyel, négy darab ST-8-as lámpa ajánlott. Az végeredmény ugyanaz, a közeli és a közepes távolságtartományban pedig sokkal nagyobb lesz a fényáram.
Az M-Sport a lökhárítóra két Lazer ST-4 lámpát rakott, ami a kanyarokban jut szerephez. A kúpos fényeloszlásuk miatt ezek a lámpák függőlegesen is felszerelhetők, ami szintén segíti a légáramlást.
Andrew
Lazer Boomer Single
A Boomer Single forradalmian könnyű vázzal rendelkezik, az ST-8-as lámpákkal kiemelkedő világítást hoz a ralisportban. A szabadalommal ellátott terméket azért fejlesztették ki, hogy gyors fel- és leszerelést tegyenek lehetővé, a világítási szög két irányba állítható, a lámpa bármilyen autóra felszerelhető.
A Boomer Single-t úgy tervezték meg, hogy bármilyen autóra felszerelhető legyen, beállítása egyszerű, a vibrációknak ellenálló gumitalpakkal rendelkezik. A Boomer kit az ST-8 lámpákkal alkot egységet, az autó elektromos rendszeréhez történő csatlakozás egy külön elérhető kétlámpás kábelköteggel tehető meg. A felhasználók a vázat gyorskioldós megoldással vagy speciális csavarkötéssel rögzíthetik a motorháztetőre.
Főbb jellemzők
- univerzális, könnyű tartó
- négy irányba állítható világítási szög
- bármilyen autóra felszerelhető
- 18 fokos forgatási szög
- forgácsolt, eloxált alumínium prizma
- rozsdamentes acél tartó
- tervezési és találmányi szabadalom
Előírások
A Lazer lámpái E11 jelölésű fényszórók, ami azt jelenti, hogy minden lámpa egy ECE 112 szerint tanúsított LED modult tartalmaz. A modulok a megfelelő fényeloszlás elérése érdekében több LED-ből állnak. A LED egy zöld technológia, hatékonysága csaknem kétszer akkora, mint az HID fényszóróké, az autósport számára pedig több előnyt is jelent, például kisebb a súlya (illetve ugyanakkora súlynál nagyobb fényáram érhető el).
Fényáram, isolux adatok
A Lazer isolux diagramjaihoz a Brit Szabványügyi Intézet (British Standards Institute – BSI) által mért fotometriai adatokat használta fel. A hatótávolság 800 méter.
Technikai adatok
Feszültségtartomány: 9-32V
LED élettartam: 50000 óra
Optikai hatásfok: 88 %
Súly: 3500 gramm (tartó + 2 db ST-8-as lámpa)
Fényszóró teljesítmény
Fényáram: 23888 Lm (2 db ST-8-as lámpa)
LED-ek száma: 16
Fogyasztás: 176 W
Áramfelvétel: 12 A
Jóváhagyás
Fényszóró: ECE Reg 112
FIA: jóváhagyott
Fotometriai adatok
0,25 lx: 7927 m
0,5 lx: 560 m
1 lx: 396 m
3 lx: 229 m
Andrew
A Boomer Double forradalmian könnyű vázzal rendelkezik, mely maximális világítást hoz a ralisportban. A szabadalommal ellátott terméket azért fejlesztették ki, hogy gyors fel- és leszerelést tegyenek lehetővé, a világítási szög négy irányba állítható, a lámpa bármilyen autóra felszerelhető.
A Boomer Double-t úgy tervezték meg, hogy bármilyen autóra felszerelhető legyen, beállítása egyszerű, a vibrációknak ellenálló gumitalpakkal rendelkezik. A felső lámpák maximum 18 fokkal elfordíthatók kifelé, lehetővé téve a lökhárítón alkalmazott kanyarlámpák elhagyását. A Boomer kit az ST-8 lámpákkal alkot egységet, az autó elektromos rendszeréhez történő csatlakozás egy külön elérhető négylámpás kábelköteggel tehető meg. A felhasználók a vázat gyorskioldós megoldással vagy speciális csavarkötéssel rögzíthetik a motorháztetőre.
Főbb jellemzők
- univerzális, könnyű tartó
- két irányba állítható világítási szög (opcionális készlettel a vízszintezéshez)
- bármilyen autóra felszerelhető
- forgácsolt, eloxált alumínium prizma
- rozsdamentes acél tartó
- tervezési és találmányi szabadalom
Előírások
A Lazer lámpái E11 jelölésű fényszórók, ami azt jelenti, hogy minden lámpa egy ECE 112 szerint tanúsított LED modult tartalmaz. A modulok a megfelelő fényeloszlás elérése érdekében több LED-ből állnak. A LED egy zöld technológia, hatékonysága csaknem kétszer akkora, mint az HID fényszóróké, az autósport számára pedig több előnyt is jelent, például kisebb a súlya (illetve ugyanakkora súlynál nagyobb fényáram érhető el).
Fényáram, isolux adatok
A Lazer isolux diagramjaihoz a Brit Szabványügyi Intézet (British Standards Institute – BSI) által mért fotometriai adatokat használta fel. Amikor mind a négy lámpa egy irányba áll, a hatótávolság eléri az 1400 métert is a 0,25 lux értéken. A felső lámpák kifordítása esetén a központi lámpák hatótávja 800 méter, míg a kanyarlámpáké az iránytól függetlenül meghaladja a 600 métert.
Technikai adatok
Feszültségtartomány: 9-32V
LED élettartam: 50000 óra
Optikai hatásfok: 88 %
Súly: 8100 gramm (tartó + 4 db ST-8-as lámpa)
Fényszóró teljesítmény
Fényáram: 27760 Lm (4 db ST-8-as lámpa)
LED-ek száma: 32
Fogyasztás: 352 W
Áramfelvétel: 25 A
Jóváhagyás
Fényszóró: ECE Reg 112
FIA: jóváhagyott
Fotometriai adatok
0,25 lx: 1227 m
0,5 lx: 824 m
1 lx: 600 m
3 lx: 378 m
Andrew
Fényszóró-innováció
Egy ideje gyártják már a LED-es világítási rendszereket és használják is versenyautókhoz, a ralisportban történő alkalmazásban ugyanakkor csak 2013-ban találta meg ez a technológia az útját. Az Egyesült Királyságbeli székhelyű Lazer High Performance Lighting új fényszórórendszert fejlesztett, amiről azt mondják, tisztább fényt ad, ráadásul kisebb súllyal rendelkezik, mint a hagyományos halogén vagy HID (High Intensity Discharge – nagyteljesítményű kisülőlámpa) lámpák.
Hogy ezt elérjék, a lézer diódaként ismert fényforrásokat használják a rendszerben. A LED-eknek és a lézer diódáknak hasonló a fénygeneráló struktúrájuk, de amíg a LED spontán fényt bocsát ki, a lézer dióda tükörstruktúrákat tartalmaz, ami stimulálja a diódán belüli kibocsátást és kiterjeszti a kibocsátott fényt (ebből a „laser” (lézer) betűszó: Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation).
Ezeknek a diódáknak a fényforrásként történő használata számos előnyt hordoz magában. Az első, hogy csökkenthető a rendszer teljes súlya, mivel a fényszórókhoz nem kellenek olyan alkatrészek, mint amilyen az HID lámpák nehéz előtétje. A fényáram/tömeg értéket tekintve egy átlagos HID fényszórórendszer 2500 lumen/kilogrammot biztosít, míg az új LED-es rendszer ugyanakkora súlyú kivitel esetén ennek több mint dupláját tudja, 5800 lumen/kilogrammot. A másodlagos előny az alacsonyabb energiafogyasztás: az HID lámpák 40-70 lumen/wattos fényhasznosítási értékkel működnek, összehasonlítva ugyanez 70-120 lumen/watt a LED lámpáknál.
Andrew
Módosítás: (2015. április 05. vasárnap, 16:17)