Ralisport ABC

Különleges sportág különleges kifejezésekkel. Magyarázatok a ralisportban használt szabályokra, kifejezésekre, és egy kis betekintés, miről is szól ez a sportág.

 

 

Rali

Az első raliversenyek közutakon tartott megbízhatósági viadalok voltak. A forgalom és a sebesség növekedésével azonban lezárt útszakaszokat kezdett igénybe venni ez a versenyzési forma, a járművek megbízhatóságával szemben egyre inkább a sebességről szólt innentől minden.

A rali világbajnokságba olyan klasszikus események tartoznak, mint az 1911-től megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rallye. A világbajnokságot a gyártóknak 1973-tól, a versenyzők részére 1979-től írják ki. A rali Európa-bajnokság 1953-től létezik.

 

Andrew


 

Bajnokság

A világbajnokságon belül a két fő értékelés a versenyzők és a gyártók bajnoksága. A pontszerzés rendszere eltér a kettő esetében.

A versenyzők mindig pontot szereznek, ha egy világbajnoki futamon a legjobb tízben végeznek, ez egyaránt érvényes a pilótákra és a navigátorokra is. Mivel a pilóta év közben új navigátorral is rajthoz állhat, lehetséges, hogy különböző pároshoz kerül a pilóták és a navigátorok világbajnoki címe.

A gyártók, illetve csapatok részére két út lehetséges. Ha gyártóként neveznek – melynek díja 311.510 euró 2014-ben –, minden futamon két World Rally Car-ral kell rajthoz állniuk. Amennyiben WRC csapatként vesznek részt a világbajnokságon, legalább hét futamon kell elrajtolniuk egy vagy két WRC-vel. A nevezési díj itt 43.620 euró 2014-re.

Bármelyik lehetőségről is legyen szó, a csapatnak a rajt előtt meg kell adnia, hogy melyik versenyzői lesznek a pontszerzők. Korábban azt írták elő a szabályok, hogy a csapatnak a világbajnokság minden futamára meg kell jelölnie egy fix versenyzőjét, 2014-től azonban már csak tíz futamon kell ugyanazzal a párossal az egyik autóban rajthoz állni. A másik kocsit vezethetik különböző pilóták.

A gyártói világbajnokságban is a legjobb tíz kap pontot, a futam végi eredménytáblázat azon versenyzőit veszik csak számításba, akiket korábban a csapatok képviselőjeként regisztráltak. Ha tehát valaki a tízen kívüli pozícióban ért célba, de végeztek olyanok is előtte, akik nem gyártói vagy WRC csapat tagok, akkor kaphat pontot.

A pilótáknak, navigátoroknak és a csapatoknak hasonlóképpen kiírják a bajnokságot a WRC 2-es, WRC 3-as kategóriákban is. Mindkét sorozatban hét futamon kell rajthoz állni, a végső értékelésbe a legjobb hat eredmény számít.

A WRC 2-ben az RC2-es besorolású autótípusokkal lehet részt venni, a WRC 3-ban az RC3-as kocsik versengenek egymással.

Az Európa-bajnokságon 2014-től az abszolút értékelés keretében a pilóták, a navigátorok és a gyártók küzdenek meg egymással, és ugyanez a helyzet a kétkerékhajtású, illetve a sorozatgyártású autókkal résztvevőknek is.

 

Andrew


 

Versenyzők 

A párost egy sofőr és egy navigátor alkotja. Utóbbi egy itinerből olvasva vetíti előre a pilótának, hogy merre kell mennie, milyen útkörülmények várhatóak, valamint számolja ki, hogy hová mikor kell érkezniük.

A versenyautók nagy hangja miatt egy átbeszélőn kommunikálnak egymással, mely mikrofonból és hangszóróból áll. Ezek a sisakba vannak beépítve, de a közúti szakaszon külön etap átbeszélőt használnak a versenyzők.

Ahhoz, hogy rajhoz állhassanak, a versenyzőpáros mindkét tagjának licenccel kell rendelkeznie. A licenc igénylésének feltétele az érvényes jogosítvány, az egészségügyi alkalmassági vizsgálat, valamint a minimumvizsga, azaz hogy a versenyző tisztában van-e a sportág szabályaival.

 

Andrew


 

Autók 

A Nemzetközi Automobil Szövetség égisze alatt futó sorozatokban olyan autóval lehet részt venni, mely megfelel a szövetség által alkotott szabályoknak és gyártójuk homologizálta azt. A különböző típusok olyan sorozatgyártású modellekből készülnek, melyekből évente legalább 25 ezer darabot gyártanak. Miután az FIA jóváhagyott egy autót, az homológizációs lapot kap. Ez egy, a modell részleteit tartalmazó formanyomtatvány, benne van minden olyan adat, amiről a típus beazonosítható, illetve amilyen paramétereknek meg kell felelnie. A homologizáció a típus sorozatgyártásának leállása után öt évig érvényes, de a gyártó kérvényezheti annak meghosszabbítását.

Az autók több kategóriája versengenek egymással a bajnokságokban. 2014-től új megnevezéseket használnak a kategóriákra, melyek ráadásul többfajta járműtípust foglalhatnak magukban.

Az első kategóriába, az RC1-be tartoznak a World Rally Car-ok, ilyenekkel versenyeznek a gyári csapatok is a világbajnokságon. WRC-kkel más FIA sorozatban nem lehet rajthoz állni.

Az RC2 több járműtípust foglal magába, ezek nagyjából egyforma gyorsak. A Szuper 2000-es autókat vagy kétliteres hengerűrtartalmú szívómotor, vagy 1,6 literes turbófeltöltéses erőforrás hajtja (utóbbiak a Regional Rally Car-ok), hátsó szárnyuk jóval kisebb, mint a WRC-ké. Az RRC-k és a WRC-k a hátsó spoileren kívül a turbószűkítőben különböznek egymástól, előbbieké hárommal kisebb, 30 milliméter átmérőjű. Az R5-ös kocsik esetében kevesebb változtatásra van lehetőség, mint az RRC autóknál. A karosszéria átalakítási lehetőségei nagyjából azonosak az RRC-kével, 1,6 literes motorjuk turbószűkítője ugyanakkor két milliméterrel nagyobb. Nem szükséges egyik alaptípusnál sem a négykerékhajtás, az utólag beépíthető a versenyverzióba. Az N4-es és R4-es autók a fentiekkel szemben sorozatgyártású modelleken alapulnak, ezek már az utcai változatban négykerékhajtással és turbós motorral rendelkeznek. A maximális hengerűrtartalom két liter.

A kétkerékhatjású modellek az alsóbb kategóriákban képviseltethetik magukat. A kategóriák között az autó átalakításának mértéke és a motor hengerűrtartalom tesz különbséget. Az RC3-ba a maximum kétliteres szívó erőforrások, 1,6 literes benzines turbómotorok, vagy kétliteres turbódízel egységek tartoznak. Az RC4-be a komolyabban átalakított, az RC5-be a szinte utcai, maximum 1,6 literes szívómotorral szerelt kocsik tartoznak.

A további kategóriát, az R-GT-t a GT autók, mint például a Porsche számára tartják fenn.

A jobb beazonosíthatóság miatt 2014-től a világbajnokságon minden autó szélvédőjére matricát helyeznek el. A különböző színek jelölik az egyes kategóriákba tartozó autókat.

 

Andrew


 

World Rally Car

A World Rally Car 1997-tól a ralisport csúcsjárgánya. Semelyik másik jármű vagy kategória sem annyira kifinomult, mint ez. A WRC-nek sorozatgyártású modellen kell alapulnia, de azt el lehet látni négykerékhajtással és turbófeltöltéses motorral. Az alkalmazott technológia egyre inkább kizárólagos, ami a költségek folyamatos emelkedését idézi elő.

Az FIA éppen ezért új szabályokat vezetett be 2011-től, ami meghatározta a második generációs, kevésbé drága, mindazonáltal látványos World Rally Car-ok útját. A kocsik kisebbek, a kétezer köbcentis helyett 1,6 literes négyhengeres turbómotor hajtja őket direkt befecskendezéssel, a turbószűkítő 33 milliméteres, az egység így 300 lóerő körüli teljesítményre képes, ugyanakkor nagyobb a nyomatéka, mint egy Forma-1-es autó motorjának. Az erőforrástól egy kézi kapcsolású szekvenciális váltón és mechanikus differenciálműveken keresztül jut el a nyomaték a kerekekhez. A költségek féken tartása miatt tilos a jelentős költséggel bíró anyagok használata, mint például a titánium vagy a szénszál.

 

Andrew


 

Pályabejárás, tréning

Mielőtt a rali elrajtolna, az egységeknek lehetőségük van arra, hogy minden szakaszt bejárjanak, melynek során az etap itiner leírását követve elkészítik saját itinerüket. Ezt nevezik pályabejárásnak (az angol reconnaisance helyett sokszor a rövidebb recce szót használják). Erre a világbajnokságon két napot biztosítanak a szervezők, az esélyegyenlőség miatt mindenki kétszer hajthat át minden gyorsasági szakaszon. A pályabejárás során a párosok nem mehetnek gyorsabban, mint 30-90 kilométer/óra, függően a körülményektől. A pilótának ugyanakkor meg kell tudnia becsülni, hogy a tényleges versenyen milyen tempóval tudnak haladni anélkül, hogy lerepüljenek az útról. Ez a ralisport szépsége!

A pályabejáráson tilos a versenyautóval részt venni. A világbajnokságon részt vevő csapatok külön erre a célra felkészített járműveket biztosítanak versenyzőiknek. Ha valaki csinál valami galibát a pályabejáráson, ki is zárhatják érte.

 

Andrew


 

Gépátvétel

A raliversenyt megelőzi az adminisztratív és a technikai átvétel. Előbbi alkalmával a rendezők ellenőrzik, hogy a versenyzők és autójuk rendelkeznek-e minden szükséges dokumentummal, licencekkel, jogosítvánnyal, forgalmi engedéllyel, biztosítással. Minden autónak, mely rajhoz áll a versenyen, technikai átvételen kell átesnie előbb. Ennek folyamán a technikai ellenőrök alaposan átvizsgálják a járművet.

Az ellenőrök legfőbb kötelezettsége ilyenkor az előírt biztonsági berendezések és eszközök leellenőrzése. Ez többfajta eszközre is érvényes, beleértve a versenyzők felszerelését, melyet csak egy meghatározott ideig lehet használni. A technikai ellenőrök megnézik, hogy az olyan felszerelések, mint a biztonsági öv, az ülés, az üzemanyagtartály, a tűzoltókészülékek, a versenyzők overálja, tűzálló alsóruházata, cipője, kesztyűje és sisakja rendelkezik-e az FIA jóváhagyásával és használható-e még. Vannak emellett kisebb dolgok is, melyek ugyancsak fontosak, mint például a két darab övvágó, melyet ahhoz használhatnak, ha a versenyzőket vészhelyzet esetén ki kell szabadítani.

A turbómotoros autók esetében az ellenőrzés során meggyőződnek arról, hogy az előírt méretű turbószűkítőt használják-e. A felügyelők az egyes kategóriákra vonatkozó előírásokat is leellenőrzik, például a kocsi minimális súlyát, ezen kívül meggyőződnek arról is, hogy a jármű nem csorbítja a sportág hírnevét, hogy nincsenek rajta trágár feliratok vagy politikai hirdetések.

Amennyiben a csapat a Rally 2-es szabályt alkalmazza, és kiesése után a következő napon visszaállna a versenybe, a technikai felügyelők ezt megelőzően is megvizsgálják az autót. A leggyakoribb ok, amiért megtiltják a versenygép újrarajtolását, ha az az előző napon balesetet szenvedett és megsérült a bukócsöve.

A technikai ellenőrök a verseny során is ellenőrizhetik az autókat, meggyőződnek arról, hogy a verseny előtt jelöléssel ellátott alkatrészeket, gumikat használják-e a párosok, súlymérést is gyakran végeznek. Vizsgálatra a célba érés után is számítani lehet.

 

Andrew


 

Lebonyolítás

A verseny programja az FIA követelményeinek megfelelő formátumú és tartalmú versenykiírásban jelenik meg, ezt az adott ország autósport szövetsége hagyja jóvá. A versenykiírás tartalmazza a verseny összes részletét a nevezni szándékozó versenyzők számára. A rendezők a versenykiírás megjelenését követően sorszámozott végrehajtási utasításokat is kiadhatnak, melyek pontosításokat, kiegészítéseket, a rendezvénnyel kapcsolatos változtatásokat tartalmazzák. A végrehajtási utasításokat ki kell függeszteni a verseny hivatalos hirdetőtáblájára és át kell adni a versenyzőknek.

Ha egy raliverseny több napig tart, szakaszokra és szekciókra bontják azt. A szakasz a verseny azon, legalább hét órás része, melyet legalább hét órás szünet választ el a másiktól. Egy-egy nap általában egy szakaszt jelent. A szakaszt tovább lehet bontani szekciókra, ezeket általában egy kényszerpihenő választja el egymástól.

A kényszerpihenő, más néven gyűjtő állomás időtartama különböző hosszúságú lehet. Ennek az a célja, hogy a kiesett vagy késő versenyzők miatt keletkező időközöket betöltsék. Arra is lehetőség van, hogy a gyűjtő állomáson új rajtsorrendet határozzanak meg, ez az átcsoportosítás. Átcsoportosítást a napok végén alkalmaznak általában, illetve a világbajnoki futamok Power Stage-et megelőző gyűjtőjében. A gyűjtőket időellenőrző állomás előzi meg és követi.

Az etap a verseny két időellenőrző állomás közötti része, ezt a szervezők által meghatározott idő alatt kell megtenni.

A neutralizáció ma már nem igazán használatos fogalom, olyan esetekben szokták alkalmazni, amikor egy adott helyen, például vasúti átjárónál három percnél többet kellett várakozni, mert az hosszú ideig szokott lezárva lenni. A helyszínre ilyenkor kivezényeltek egy sportbírót, aki a három perc feletti időt igazolta a páros menetlevélen.

A világbajnoki futamok szervezőinek 2014-től követniük kell a péntek-szombat-vasárnapi napokon történő lebonyolítást, de korábban ettől el lehetett térni. Az Európa-bajnokság eseményei általában kétnaposak.

 

Andrew


 

Rajtsorrend

 

A rali világbajnokságon 2014-től nem rendeznek kvalifikációs szakaszt a versenyt megelőző napon, mint ahogyan az az előtte lévő két szezonban szokás volt. A nevezők ehelyett a világbajnokság pontversenyének aktuális állása szerint rajtolnak mind az aszfaltos, mind a murvás viadalokon. A verseny második és harmadik napján az 1-es és 2-es prioritású versenyzők rajtpozícióját az előző napi állás határozza meg, mégpedig fordított sorrendben. A kiesett, majd a Rally 2 szabály szerint visszaálló autók a következő napon a P1-es és P2-es pilóták csoportja után rajtolhatnak.

A világbajnoksággal szemben az Európa-bajnokságon 2014-től kötelező a kvalifikációs szakasz, ezen a rendezők által kiemelt párosok indulhatnak. Rajtpozíciót először a leggyorsabb, majd a második választhat a másnapi rajtra. A következő napok indulási sorrendjét az előző napi eredmények határozzák meg, a legjobb tíz azonban fordított sorrendben következik.

 

Andrew


 

Szerviz, szervizpark

A szervizpark alapvető fontosságú minden raliversenyen, ez az a hely, ahol a csapatok felállítják sátraikat. A szerelőknek nap közben a időtervben meghatározottak szerint mindössze 15 és 30 perc közötti idejük, a nap végén általában 45 percük van – de ha a következő napon más talajtípuson fognak versenyezni, amihez az autót teljesen át kell alakítani, akkor a rendező 75 perces szervizidőt is adhat – arra, hogy a szükséges szervizeléseket elvégezzék, beleértve az esetleges sérülések javítását is. A világbajnokságon mindössze öt szerelő és egy mérnök dolgozhat az autón egyszerre.

Amennyiben a gyorsasági szakaszok a szervizparktól távol helyezkednek el, a szervezők remote, azaz külső szervizt is a programba állíthatnak, ahol a szervezőknek tizenöt percük van korlátozott javítások elvégzésére. Az előírások pontosan meghatározzák, hogy ebben a távoli szervizben milyen tevékenységek engedélyezettek. Kereket lehet cserélni például, a vizet és egyéb folyadékokat utántölteni, ha besötétedik, a lámpasort felszerelni. Ezen kívül csak olyan tartalék alkatrészeket szabad beszerelni a kocsiba, melyet a páros addig is magával vitt, ekkor tehát a beállításokon sem tudnak gyökeresen változtatni a versenyzők és a szerelők. Engedélyezett, hogy az autó elektromos rendszerére számítógépet csatlakoztassanak ilyenkor, és le is lehet mosni az autót. Mindezt nem több mint négy szerelő végezheti.

A világbajnokságon a nap végi szervizparkok úgynevezett flexi szervizek. Ez azt jelenti, hogy a többautós csapatoknak nem muszáj egyszerre szervizelniük autóikat, azokat egy adott időintervallumon belül külön-külön hívhatják be, tehát erőforrásaikat optimálisabban használhatják ki.

A szervizparkon és a remote szervizen kívül csak a pilóta és a navigátor nyúlhat az autóhoz, ilyenkor azokat a tartalék alkatrészeket és szerszámokat használhatják csupán, melyeket vitték magukkal az autóban. Ha külső segítséget vesznek igénybe, kizárják őket a versenyből.

 

Andrew


 

Shakedown

A rajt előtt ez az utolsó tréningezési lehetőség. A versenyzők egy, általában a verseny körülményeit reprezentáló rövid szakaszon tesztelhetik le autójukat és végezhetnek még finomhangolást azon. A világbajnokságon a különböző kategóriák különböző időszakban kapnak lehetőséget a gyakorlásra a shakedown-on, melyet általában a verseny első napja előtti napon rendeznek meg.

A világbajnokságon 2012-ben és 2013-ban a shakedown során az élmezőny a szabadedzés után – mely a szakasz kétszeri teljesítését tartalmazta –, egy kvalifikációs futamot teljesítettek, ennek eredményei alapján választhattak rajtsorrendet a versenyzők. A kvalifikációt a ralisport legmagasabb szintjén eltörölték ezt követően, ezzel párhuzamosan viszont bevezették az Európa-bajnokságon.

 

Andrew


 

Időterv

Az időterv mutatja, mikor és hol vannak a gyorsasági szakaszok, a szervizlehetőségek, a gyűjtőállomás és persze a rajt, valamint a cél. A nézők is ez alapján tudják, mikor és hol kell lenniük, ha a versenyt vagy az autókon dolgozó szereléket szeretnék látni.

 

Andrew


 

Időellenőrző állomás

Ahhoz, hogy a dolgok az időterv szerint haladjanak, a rendezők időellenőrző állomásokat használnak. Ezek általában a gyorsasági szakaszok előtt, a szervizpark előtt és az után kerülnek felállításra. A navigátorok a menetlevél alapján tudják, hogy az egyes etapok teljesítésére mennyi idő áll rendelkezésükre, ez alapján számolják ki az ideális idejüket. Az ideális idő az a perc, amikor a versenyautónak, a pilótának és a navigátornak meg kell jelennie az időellenőrző állomáson, hogy a menetlevelet kezeltessék. Erre egy percük van, az ideális idő kezdetétől, vagyis annak 0. másodpercétől az adott perc 59. másodpercéig. Ezt nevezzük futópercnek. A versenyzők az ideális idejüket megelőző percben léphetnek be az állomás területére. Ha nem az ideális időben érkeznek, büntetést kapnak, korai érkezéskor 60, késéskor 10 másodpercet minden megkezdett percért. Ezek a büntetések a gyorsasági szakaszon elért időkhöz adódnak hozzá. A gyorsasági szakaszokon elért idők és a büntetések összessége határozza meg a raliverseny végeredményét.

A késések maximális értéke is meg van szabva, külön a két egymást követő időellenőrző állomás közötti késésre és külön a nap során összesen elkövetett késésre. Amennyiben valamelyiket is túllépi valaki, kizárják a verseny folytatásából.

A rendezők a programba iktathatnak áthaladás ellenőrző állomásokat is annak ellenőrzésére, hogy a versenyzők követik-e az etap itinerben kijelölt útvonalat. A menetlevél itt is igazolásra kerül, időbejegyzés nélkül.

 

Andrew


 

Menetlevél

 

Még napjainkban, a másodperc pontosságú GPS nyomonkövetés idején is elengedhetetlen a menetlevél. A navigátor ezt használja arra, hogy kiszámolja, mikor kell megérkezniük a következő időellenőrző állomásra, ahol azt a menetlevélen igazolják a sportbírók. A gyorsasági szakasz végén a beíró állomás sportbírói is a menetlevélen rögzítik az elért időeredményt. Ez teszi lehetővé a későbbi számítógépes kiértékelésnél a hibák gyors pontosítását és helyesbítését.

A menetlevél nem csak egy kártya, sokkal inkább egy kis füzet, mely indigós, az eredeti oldal alatt indigóval két másolat keletkezik. A versenyzők nem is egyet használnak ebből, általában a szervizparkba történő visszatéréskor új tömböt kapnak. Mikor leadják a betelt tömböt, az egyik másolatot megtartják belőle, a másik kettő példány a szervezőkhöz kerül.

A verseny kezdetén minden navigátor felírja a nyitó időellenőrzőre, azaz a TC0-ra vonatkozó előzetes rajtidejét a menetlevélre. Ezt általában ceruzával teszik, hogy javítható legyen. A sportbíró ráírják az aktuális rajtidőt, és útjára indítják a párost.

Ettől az időponttól fogja számolni a következő időellenőrző állomás aktuális érkezési idejét a navigátor, majd a kiszámolt időben fogja bemutatni az ott posztoló sportbíróknak, akik szintén feljegyzik rá az aktuális időt. A folyamat ez a verseny rajtjától egészen a céljáig.

A navigátorok a gyorsasági szakaszokat megelőző időellenőrzőkön az ablakukon keresztül adják ki kezeltetésre a menetlevelet, hiszen akkor már beöltözve, bekötve várják a három perc múlva soron következő rajtot. Máskor azonban, legfőképpen a szervizparkok bejáratánál kiszállnak, hiszen az a húsz másodperc is, amíg a menetlevél kezeltetése tart, fontos a javítások elvégzésére. Ekkor a navigátorok gyalog jutnak el a szervizsátrukig.

A menetlevél alapvető fontosságú a pilóta és a navigátor számára, csak a sportbírók javíthatnak bele, ha elvesztik a versenyzők, kiszálltak a versenyből.

 

Andrew


 

Közúti szakaszok

A versenyzők a szervizparkból a gyorsasági szakaszra és onnan a másikra normál közúti szakaszon hajtanak át, ezért be kell tartaniuk a közúti közlekedésre vonatkozó szabályokat. A raliautók éppen emiatt rendelkeznek rendszámmal. A közúti szakaszok hossza változatos, lehet, hogy csak a következő faluig kell elmenni, de az is lehetséges, hogy több száz kilométert kell autózni, akár autópályán is.

A szervezők kiszámolják, hogy mennyi időre van szükség ezeknek a szakaszoknak a teljesítéséhez, belekalkulálják az esetleges, a közlekedési lámpáknál, vasúti átjáróknál történő várakozásokat is, és ennek megfelelően állítják fel a nap időtervét. A közúti szakaszok megtételére szabott idők bőségesek, a versenyzőknek egyáltalán nem kell rohanniuk azokon.

 

Andrew


 

  

Etap itiner

  

Vannak a navigációs rendszerek és a térképek. És van az etap itiner...

Ez az, amiben a versenyszervezők ismertetik azt az útvonalat, amit a versenyzőknek követniük kell. Precízen leírnak mindent, megadják, hogy hogyan kell megközelíteni a következő gyorsasági szakaszt a szervizparkból, majd visszaérkezni oda, hol van a gyűjtőállomás, milyen irányból kell bemenni az időellenőrző állomásra. Az etap itiner olyan részleteket ad meg, mint a méterre pontos távolság a következő kereszteződésig, a városok határai és a haladási irányok, utóbbiakat ábrákkal szemléltetik. Az etap itiner biztosítja azt, hogy minden egység a megfelelő utat kövesse, arról letérni nem lehet. Ezt a szervezők GPS nyomonkövetéssel ellenőrzik.

 

Andrew


 

Gyorsasági szakaszok

Ez az a hely, ahol az akció történik. A gyorsasági szakaszokon a páros olyan gyorsan megy, ahogyan csak tud, hogy azt a legrövidebb idő alatt teljesítse. Ezeket változatos helyeken rendezik, lehet az egy festői, szőlőtermelő vidéken tartott szakasz, egy távoli murvás különpróba, vagy egy erdei gyorsasági. Rendezhetnek rövid közönségcsalogatót is, melyek működhetnek egyenkénti indítással, de paralel pályákon páros rajtoltatással is. Ezek a városközpontban tartott szakaszok a szuperspeciálok.

A gyorsasági szakaszokat lekordonozzák a verseny megkezdése előtt, hogy más ne juthassanak fel rájuk, csak a versenyzők. Pályabírók ügyelnek minden becsatlakozó útnál és felelősek a nézők irányításáért is.

Mielőtt a gyorsasági szakasz megkezdődne, a biztonsági megbízott és az előfutók, más néven nullás autók végigmennek a pályán, hogy leellenőrizzék a biztonsági feltételeket, de a nézők is innen értesülnek, hogy hamarosan elrajtol a mezőny. A gyorsasági szakasz ezek után kezdődhet meg, elindul a visszaszámlálás az első autónak. A versenyzők nem egyszerre rajtolnak, külön-külön van a rajtidejük. A rali világbajnokságon élmezőnyének ez két vagy három perc, a többieknek egy. A raliversenyzők éppen emiatt nem fej-fej melletti küzdelmet folytatnak, mint a pályaversenyzők, egyetlen ellenfelük a stopper. A repülő cél után 200-500 méterre helyezkedik el a stop állomás, ahol a járművel meg kell állni, hogy a sportbírók rögzíthessék a menetlevélen a duó által elért szakaszidőt.

A gyorsasági szakaszok adott páros által teljesített időit összeadják, ehhez hozzájönnek az esetleges büntetőidők. A versenyt az az egység nyeri, melynek a kevesebb idő van a neve mellett.

A rali világbajnokságon részt vevő gyári versenyzőknek lehetőségük van arra, hogy egy murvakém autót végigküldjenek az aszfaltfutamok gyorsasági szakaszain, mielőtt a mezőny elrajtolna rajta. Erre általában a pályabejáró autókat használják, bennük olyan tapasztalt legénység foglal helyet, mely a páros itinerét az aktuális körülményeknek megfelelően ki tudja egészíteni. A csapatok úgy szervezik a dolgot, hogy a murvakémek a javított itinert még a rajt előtt át tudják adni versenypárosuknak.

 

Andrew


 

Itiner

 

A raliversenyzőknek lenyűgöző képességük van arra, hogy megjegyezzenek helyeket. Mindazonáltal szükségük van információkra, melyek segítenek nekik abban, hogy versenytempóban teljesítsék a gyorsasági szakaszt. A szakaszok ugyanis akár ötven kilométeresek is lehetnek, számtalan kanyarral, bukkanóval, egyéb akadállyal, melyek nagy odafigyelést igényelnek. A sofőr emiatt a pályabejáráson lediktál minden ilyen információt a navigátornak, aki azokat leírja az itinerbe. Ezek az információk az egyenesek hosszát tartalmazzák, a kanyarok irányát és nagyságát, a bukkanókat, valamint azt, hogy ezek teljesítéséhez mit kell csinálnia a pilótának az autóval.

 

A képen a Matics-Viczena kettős egy éjszakai

szakaszra írt itinerének részlete

 

A versenyen, amikor száguldanak át a gyorsaságin, a másik irány működik, a navigátor olvassa vissza az itinert a pilótának. Az információk mennyisége versenyzőfüggő. Van, aki felírja a legkisebb részleteket – táblákat, fákat, köveket – is, de vannak olyanok is, akik csak a lényegesebb információkat szeretnék tudni a kormány mögött. A kanyarok leírásánál is különböző szempontokat részesítenek előnyben az egyes versenyzők.

 

Andrew


 

Parc fermé

A parc fermé a nevéből adódóan egy zárt parkoló. Területére csak az ott szolgálatot teljesítő sportbírók, valamint a versenyzők léphetnek be, akik miután leparkolták autójukat, kötelesek a területet a legrövidebb idő alatt elhagyni. Az újrarajtoláskor tíz perccel a rajtidejük előtt léphetnek be a parc fermébe. A versenykiírás egyes esetekben lehetővé teszi, hogy a parc fermébe ne a versenyzőpáros, hanem annak megbízottja járjon be, illetve ki.

A parc fermé területén tilos a javítás a versenyautókon, ellenkező esetben kizárják a párost. Ez alól kivételek azok az esetek, melyeket a technikai ellenőrök rendelnek el, de történhet technikai ellenőrzés is a parc fermé területén.

Parc fermének minősül a rajt előtti, illetve a szakaszok közötti várakozó hely, az időellenőrző és gyűjtő állomás is. Az állomást jelző és az azt feloldó tábla között tehát ezeknek a területén sem szabad javítási tevékenységeket folytatni az autón.

 

Andrew


 

Rally 2

Ez az a szabály, ami megengedi, hogy azok a párosok, melyek baleset vagy műszaki hiba miatt kénytelenek voltak kihagyni egy szakaszt, a következő napra visszaálljanak és a világbajnoki futamon pontokat szerezhessenek csakúgy, mint azok a kettősök, akik végigversenyezték a futamot. Ugyanakkor minden szakaszra, melyet kihagytak, a kategóriájuk legjobb idejét elért versenyző teljesítményéhez képest hét perc büntetést kapnak. Ha a kihagyott szakasz a nap utolsó szakasza, tíz perc büntetéssel sújtják őket. A szabály a verseny utolsó napjára nem érvényes.

A verseny rendezője dönti el, hogy a Rally 2-t igénybe lehet-e venni az általa szervezett viadalon. A Monte-Carlo Rallye-n például hagyományosan nem alkalmazzák a szabályt ugyanúgy, mint ahogyan az Európa-bajnokság futamain sem.

 

Andrew


 

Verseny utáni technikai ellenőrzés

Azzal, hogy a győztes felgurult a céldobogóra, nincs még vége a raliversenynek. A célceremóniát a verseny utáni technikai ellenőrzés követi, legalábbis a gyorsabb autók számára. A technikai ellenőrök általában az abszolút verseny első három helyezettjének és a kategóriagyőzteseknek az autóit vizsgálják meg a nemzetközi versenyeken.

Leellenőrzik a kocsi súlyát, méreteit, a különböző elemek alakját. Az ellenőrök néha pontosan tudják, mit kell nézniük, vagy azért, mert feltűnő volt a kérdéses csapat teljesítménye – drámai sebességjavulást értek el például a verseny során –, vagy azért, mert tippet kaptak a riválistól.

Ha a technikai felügyelők feltárnak valamit, értesítik a versenyfelügyelőséget, akik döntést hoznak a büntetésről. A versenyzőt ki is zárhatják a versenyből, elvehetik a pontjait, súlyosabb esetben be is vonhatják a versenyző licencét egy időre. Ha nem a versenyző a felelős a technikai jellegű szabálysértésért, például egy gyári autó esetében, akkor a gyári csapatot büntetik.

 

Andrew


 

Óvás, fellebbezés

Ha egy csapat úgy gondolja, ellenfele tisztességtelen eszközöket használ fel a győzelem érdekében, óvással élhet. Ennek nagyon is szigorú formai követelményei vannak a rali világbajnokságon. A versenyfelügyelőség több óvást is azért utasított vissza, mert nem tartották be a határidőt, nem vették figyelembe az előírásokat, vagy rossz feladót, illetve címzettet jelöltek meg. Az óvást benyújtónak ráadásul ezer eurós óvási díjat is kell fizetnie.

Az óvás levelében pontosan meg kell határozni, a technikai felügyelőségnek melyik alkatrészt kell vizsgálnia. Ez magában hordozza, hogy az autót meg kell bontani, ami az óvást benyújtótól megfelelő letétet igényel, ezt csak abban az esetben fizetik vissza teljes egészében, ha az óvás megerősítést nyert. Ha az óvást bármilyen okból elutasítják, a befizetett díj kárba vész, és a helytelenül meggyanúsított csapat kártérítést kap.

A versenyfelügyelőség ítéletével kapcsolatban természetesen a megóvott versenyzőnek lehetősége van fellebbezésre, az ügyet ilyenkor felsőbb szinten tárgyalják.

 

Andrew


 

Versenyzői és gyártói pontozás

A rali világbajnokság pontrendszere hasonló a Forma-1-éhez, a legjobb tíz a következők szerint kap pontot: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

2011-től Power Stage-eket is rendeznek, versenyenként egyet, melyekről általában élő televíziós közvetítést sugároznak. Ez 2014-től mindig a világbajnoki viadal utolsó szakasza kell, hogy legyen, melyen a leggyorsabb kettős három bónuszpontot szerezhet, a második kettőt, míg a harmadik egyet kap.

A gyártók bajnokságát azon pontok alapján számolják, melyeket a versenyre nevezett két párosuk szerez.

Az Európa-bajnoki versenyek pontozása hasonlóképpen alakul, mint a világbajnoki futamoké. Különbség ugyanakkor, hogy nincsen Power Stage, illetve hogy a kontinensbajnokság futamainak egyes napjait is külön értékelik, a legjobb hét kap pontokat egyesével növekedve. Ennek megfelelően egy hétvégén összesen 39 egység szerezhető.

A világbajnokságon minden futam beleszámít a pontversenybe, míg a kontinensviadalon az első hat és a második hat versenyből is a legjobb négy-négy eredmény alapján alakul ki az adott versenyző pontszáma.

 

Andrew


 

És hogy mi az autósport?

 

Játék a veszéllyel,

küzdelem az idővel,

rutin és improvizáció,

ember és gép próbája,

lemondás és szenvedés,

megújulás és tragédia,

és…

pénz, pénz… pénz…

/Fekete Kálmán/

 

Andrew

Módosítás: (2014. szeptember 30. kedd, 04:00)