A közösségi média és a rali világbajnokság

Az 1,2 milliárd felhasználót és 7,8 milliárd dolláros bevételt elkönyvelő Facebook február elején ünnepelte létrehozásának tízedik évfordulóját.

 

 

Az 1,2 milliárd felhasználót és 7,8 milliárd dolláros bevételt elkönyvelő Facebook február elején ünnepelte létrehozásának tízedik évfordulóját. Adódik a kérdés, hogy a rali világbajnokság résztvevői és rajongói miként is használják a közösségi médiát.

2004. február 4-én Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskowitz és Chris Hughes létrehozta a Thefacebook.com-ot, amivel a harvardi iskolatársaikat célozták meg. Egy évtizeddel később és A közösségi háló című filmben bemutatott kalandok után a Facebook éves árbevétele 7,87 milliárd amerikai dollár, a stábot több mint hatezer dolgozó alkotja. Részvényei 2012 óta 65 százalékos növekedést értek el.

A gyári csapatok és gyakorlatilag minden rali világbajnoki versenyző – az amatőrök és a profik egyaránt – rendelkeznek Facebook profillal. A jelen generáció képviselői közül Dani Sordónak van a legtöbb like-ja (106154 – február 23-án), akit ilyen szempontból Anderas Mikkelsen (102154) és Mikko Hirvonen (98709) követ. A rekord azonban Petter Solberg nevéhez fűződik (325643), ő Sebastien Loeböt előzi meg (303538).

Sok esetben a sztárokról megjelenő információkat (akár a Facebook-on, akár a Twitteren, YouTube-on vagy Instagramon) a sajtóreferensek vagy barátok töltik fel.

Julien Ingrassia különösen aktív Facebook-ozó, neki 10422 kedvelője van azóta, hogy 2011 nyarán létrehozta profilját. „Magam működtetem, de jelenleg nem sok időm van. Próbálom megosztani az apró dolgokat, amik a versenyeken történnek. Időt vesz igénybe, ha valaki rendesen akarja csinálni…”

Pilótájának, Sebastien Ogier-nek a közösségi médiájával (76096) Guillaume és Léna foglalkozik. „Akkor kezdte, amikor a rali világbajnoki részvételét is, 2008-ban” – jegyzi meg Guillaume. „2011-ben húszezer like-ja volt. Az érték azóta is folyamatosan növekszik, de akkor ugrott meg igazán, amikor megnyerte a bajnokságot.”

Mads Ostberg (20264) is egy kommunikációs szakértőre, Tone-ra bízta a feladatot, aki korábban Petter Solbergnek dolgozott.

A Facebook és a közösségi média érthető módon alapvető eszközzé vált a csapatok esetében is arra, hogy a médiával és a rajongókkal kommunikáljanak. Nicolette csinálja a Hyundai Motorsport Facebook, YouTube és Twitter oldalait, melyeket múlt szeptemberben a Frankfurti Motor Show-n indítottak útjukra. „Az alapoktól kezdtük, és ma már 21 ezer like-nál tartunk” – mondta el a csapat kommunikációs vezetője. „Nem állítottunk fel pontos célokat, de fejleszteni akarjuk, mivel ez a kommunikáció egy eszköze. Versenyzőinknek hagyjuk, hogy csinálják a saját dolgaikat, de természetesen a csapattal együttműködve.”  

A Volkswagen, aki komoly invesztációkat ölt a közösségi médiába, egy szakértő ügynökséget vont be a feladatba. Helge és Chris foglalkozik mind a Volkswagen Motorsport, mind a Rallytheworld oldallal, utóbbi inkább a szurkolókat vette célba. „Akkor indítottuk el a Facebook oldalunkat, amikor a VW a Dakaron futott. 2013 januárjában ötvenezer like-unk volt. Ma már 2,2 milliónál tartunk” – mondta Helge Guerdes, a Sport Media Group főszerkesztője február elején. A szám azóta 400 ezerrel gyarapodott.  „Az első tweet-ünket a múlt évi Montén posztoltuk, és most húszezer követőnk van.”

 

Andrew

Módosítás: (2014. február 23. vasárnap, 07:40)