Mentális tréning

A 2014-es szezonban Christoph Treier mentáltréner segíti Jari-Matti Latvala versenyzését

 

 

Latvala győzelme a sportpszichológusnak is köszönhető

Jari-Matti Latvala úgy véli, a sportpszichológussal történt találkozói segítették abban, hogy a 2014-es szezonban karrierje legjobb világbajnoki rajtját vegye.

A 28 esztendős finn harmadjára nyerte meg a Svéd Rally-t, aminek eredményeként két forduló után vezeti a világbajnoki ranglistát. Negyven pontot gyűjtött eddig Latvala, így öt egységgel előzi meg címvédő csapattársát, a Svédországban hibázó, így csak hatodik helyen végző Sebastien Ogier-t.

A célba érkezés után Latvala elárulta, az, hogy Christoph Treierrel készül – aki korábban Marcus Grönholmmal is dolgozott –, segítségére volt az összpontosításban, legfőképpen a verseny elején, akkor, amikor nyomás alatt volt, hogy megpróbálja elkapni Ogier-t.

„Sokat segített nekem. Ez egy olyan dolog volt, amit a csapat kért, és én is fontolgattam, hogy jó lenne. Köszönet a csapatnak tehát, hogy gondoltak erre. A mentális tréning, úgy gondolom, minden sportban segíthet.”

Latvala úgy érzi, a szezonban elkönyvelt korai sikerek nagy töltést adnak számára az idei sorozat hátralévő futamain.

„Nehéz volt a szezonkezdet többször is, nem voltak ilyen jó startjaim. És ha lent vagy a kezdetekkor, nagyon nehéz a dolog, félidőben már el is vesztetted a bajnokságot.

Szerettem volna nagyon odafigyelni a szezonkezdetre. Az ötödik helyet csíptem el a Montén, és tudtam, fontos az, hogy jó pozícióban végezzek itt is, hogy érdekesen alakulhasson a bajnokság” – tette hozzá a Volkswagen Motorsport pilótája.

Latvala gyorsasága megvan, ezt régóta láthatjuk tőle, viszont a konzisztens teljesítmény hiányzott eddig a repertoárjából. Ha a sportpszichológus segít abban, hogy a tempó állandósággal párosuljon, a Volkswagen kemény házon belüli csatákkal szembesülhet az évad során.

 

Andrew

 

2014. február 18.


 

Észjáték: Jari-Matti Latvala mentális tréningje

A redbull.com Christoph Treier mentáltrénerrel beszélgetett, aki Jari-Matti Latvalából győztes „gépet” faragott.

Miután kötélidegzettel megnyerte a Svéd Rally-t, a Volkswagen finn sztárja, Jari-Matti Latvala azonnal kifejtette, sikere Christoph Treiernek köszönhető.

A svájci születésű, de Finnországban élő, a korábban a kétszeres világbajnok Marcus Grönholmot is trénelő Treier 2013 novemberében kezdett el dolgozni Latvalával, és úgy tűnik, technikája hatással is van a finn versenyzőre.

„Sokat segített nekem” – mondta el Latvala a svéd győzelmét követő sajtótájékoztatón. „A mentális tréning, úgy gondolom, minden sportban segíthet.”

A redbull.com leült tehát Christoph Treierrel, hogy kapjon néhány tippet, hogyan is lehet a világ egyik legjobb sofőrjét még jobbá tenni.

 

Fontos az ábrázolás

„Sokat dolgozom képekkel. A Svéd Rally kapcsán például Jari-Mattival azt a képet állítottuk fel, hogy táncol. Ezek a szakaszok ugyanis elég ritmusosak, így azt képzelte, hogy táncol az autójával, ami után egy nagyon jó ritmust tudott találni. Amikor táncolsz, azt finoman, elegánsan teszed, nem pedig erővel. Ez sokat segített neki, ugyanis ha a körülmények nehezek, túl keményen irányítanád az autót gyakran, túl sok erővel.”

 

Gondoljunk örömteli dolgokra

„A versenyzőknek rendelkezniük kell eszközökkel, legfőképpen a lélegzési gyakorlattal, így tudják, hogyan relaxáljanak még akkor is, ha a kocsiban ülnek. Egy másik eszköz az önbizalom növelésére, hogy kulcsszavakat vagy kulcsmondatokat ismételjünk ötször-tízszer. Azt például, hogy ’tudom, nyugodt tudok maradni minden szituációba’. Ha ezt elismétled a verseny előtti héten minden nap tízszer, akkor a versenyen tudatában vagy, hogy minden szituációban nyugodt tudsz maradni, ami sokat segít.”

Önbizalom először, eredmények másodszor

„Sok versenyző azt gondolja, ’ha jó eredményeim lesznek, önbizalmam is lesz’. Ez azonban nem így működik. Először önbizalmadnak kell lenni, ezt követően érhetsz el jó eredményeket. Ez az, ami miatt már novemberben elkezdtünk dolgozni lépésről lépésre Jari-Matti önbizalmán. A másik dolog, amin Jari-Matti még mindig dolgozik, a koncentráció. Az elmúlt szezonban csinált néhány buta hibát a koncentráció hiánya miatt, úgyhogy sokat dolgozunk ezen.”

 

Versenyző nagy mentális erővel? Ő Sebastien Loeb lehet

„Úgy gondolom, Sebastien Loeb volt az egyetlen pilóta, aki nagyon-nagyon erős volt. Elképesztő volt látni, mennyire erős. Sokat beszélgettem vele erről, és biztos vagyok benne, hogy ennek köze van a fiatal korához, amikor tornász volt. A tornában kifejleszted a koordinációt, a koordinációval pedig az agy működését is fejleszted. Az azonban túl késő, hogy Jari-Matti elkezdjen tornázni!”

 

Képzeljük azt, amit szeretnénk, ne azt, amit nem szeretnénk

„Egy pilóta számára alapvető fontosságú, hogy megtanuljon elképzelni dolgokat – az nem lényeges, hogy pályaversenyzésről vagy raliról van szó. Amikor az emberek többsége elképzel dolgokat, olyan képeket állít fel, hogy ’el kell kerülnöm ezt, vagy biztosnak kell lennem abban, hogy nem vesztem el a koncentrációmat ebben a kanyarban és hogy ne felejtsek el korán fékezni itt’. Ez teljesen rossz, mindig arra kell gondolni, hogy mit akarsz csinálni, nem arra, hogy mit nem szeretnél csinálni. Ha beülsz egy taxiba, azt mondod a sofőrnek, hogy hová akarsz menni, nem azt, hogy hová nem. Ugyanezt kell tenned azt agyaddal is, mindig azt kell mondanod az agyadnak, hogy mit akarsz elérni, nem azt, hogy mi az, amit el akarsz kerülni. Ez tényleg segít.”

 

Andrew

 

2014. február 27.


 

Latvala azt mondja, az új mentális megközelítés a kulcsa a sikereinek

Jari-Matti Latvala elmondta, az Argentin Rally-n aratott győzelme kiemelte a világbajnoki címért folytatott küzdelem érdekében alkalmazott új pszichológia megközelítésének fontosságát.

A dél-amerikai verseny volt az első alkalom, amikor Latvala nyílt csatában győzte le csapattársát, Sebastien Ogier-t. „Ez volt az első alkalom, hogy így győztem le Sebet” – nyilatkozta a Volkswagen versenyzője. „Sokat jelent nekem, hogy ez megtörtént. Ha nem nyertem volna, ha balul sült volna el számomra, akkor a bajnokság nagyon-nagyon rossz lett volna.”

Latvala új trénere, Christoph Treier erőfeszítéseit is dicsérte, mivel úgy érzi, hogy újfajta mentális erővel rendelkezik már. „Christoph segített nekem a hiányzó részletek megtalálásában. Ő segített nekem, hogy hogyan kezeljem az érzelmeket. Amikor Sebastien Loeböt láttuk, ő nagyon nyugodt volt a versenyeken, benn tartott mindig mindent, és sosem hagyta, hogy bármi is befolyással legyen a vezetésére. Én megszerzem néha a vezetést, de idegessé, izgatottá válok, és ekkor hibát követek el. Most máshogy érzem magam, amikor az autóban ülők, erősebbnek érzem magam, tudom irányítani magam mentálisan. Nem hagyom, hogy az érzelmek olyan könnyen befolyásoljanak.”

Latvala arról is beszélt, azon van, hogy egyenletes legyen a teljesítménye, amivel tovább tudja csökkenteni a közte és Ogier között lévő huszonnégy pontos különbséget. „Korábban nyertem versenyeket: egyet itt, egyet ott. Néha úgy nyertem, hogy másnak problémája adódott, de nem sok győzelem volt ilyen. Vagy az a szituáció, hogy van egy jó versenyem, egy balesetem, egy jó verseny, egy baleset. Szeretném most javítani ezt a görbét.”

 

Andrew

 

2014. május 16.


 

A harmadik személy a Polóban

Sosem vitatta senki Jari-Matti Latvala képességeit, bátorságát, tisztességes hozzáállását.

Generációjának egyik legjobb pilótája, és az egyik legkedvesebb ember, akivel az ember találkozhat. A szervizpark néha mérgező világában, ahol a mosolyok nem mindig azok, aminek látszanak, ahol a kések néha a közeli barátok kezében forognak és a másikuk hátában landolnak, Latvala értékrendje és viselkedése egy korábbi, etikusabb generációét képviseli.

Attól a pillanattól, hogy 17 éves iskolásként megékezett a rali világbajnokságra, vezetői képessége mellett mindig is megmutatkozott a többiek iránti tisztelete. Természetesen sosem hiányoztak mellőle a barátai és támogatói sem.

A kérdés, ami folyamatosan felmerül, hogy Jari-Mattiban megvan-e az az akarat, hogy mindig tudjon mosolyogni. Világbajnok aspiránsként tekintenek rá, a cím azonban eddig mindig máshoz került. Sokan gondolják, hogy keményebbnek kellene lennie.

Latvala immár hónapok óta dolgozik egy sportteljesítményért felelős trénerrel, Christoph Treierrel. Treier feladata az, hogy mentáltréning útján a legjobb teljesítmény hozza ki a sportolókból. Egyáltalán nincs ezzel semmi probléma. Ebben az időszakban, ebben a korban minden professzionális támogatásra szükség van, főleg akkor, ha valakinek olyan mentálisan erős ellenféllel kell versenyeznie, mint Sebastien Ogier.

Ezért történt a lépés Treier felé. Világosan látszik a különbség. Ő és Latvala háromhétnyi összehangolt erőfeszítést tett, ami a Finn Rally hétvégéjén kifizetődött. Ahogyan Jost Capito, a Volkswagen Motorsport igazgatója kifejtette: „Minden idők legjobb Jari-Matti Latvaláját láttuk a ralisporthoz történő teljesen új hozzáállással, nagyon koncentrált, ugyanakkor nyugodt. A saját világában volt, mikor vezetett, csupán csapattársa, Sebastien Ogier volt képes a lépést tartani vele a végéig.”

Capito a következőket tette hozzá: „Jari-Matti megmutatta itt Finnországban, hogyan kell hazai közönség előtt nyerni a nyomás és a hatalmas elvárások ellenére.”

A szombati nap vége felé volt egy meghatározó pillanat. A lelkes honfitársai által ösztökélt, kényelmes, 31,1 másodperc előnnyel vezető Latvala számára feje tetejére állt a világ. A huszadik szakaszon eltörött a Polo R WRC egyik fékcsöve. „Volt egy hatalmas gödör, és úgy tűnik, fékproblémánk van…” – mondta a szakasz céljában a finn pilóta.

„Izgalmas pillanatok voltak a szakasz végén” – utalt Latvala navigátora, Miikka Anttila a huszadik gyorsaságira. „Hívtuk a csapatot a szervizben és szerencsére Jari-Matti beszélt Christoph-fal is. Christoph meg tudta nyugtatni, mondta neki, hogy gondolkodjon. Ez sokat segített.”

Némi javítás után folytatta a páros, de a négyből csak három kereket lehetett fékezni.

Ha nem lehet megállítani a kocsit, nem lehet ralizni. A gondok miatt Jari-Matti előnye elkezdett apadni Ogier-vel szemben. A tizenkilencedik szakasz utáni 31,1 másodperc 20,1 lett a huszadik gyorsaságit követően, majd 12,8 a huszonegyedik, aztán 9,9 a huszonkettedik különpróba után. A szakasz céljába azonban egy új, kemény Latvala érkezett. „Meg kell tartanom, nincs más választás… Nagyon keményen dolgoztam, és nem azért jöttem, hogy elveszítsem a versenyt.”

Ezt egy olyan Latvala mondta, akit elég ritkán lehetett így hallani nyilatkozni. A nap végére 3,4 másodperc előnye maradt riválisával szemben.

Szinte semekkora előny nem volt ez, de mégiscsak vezetett. És ez Latvala, valamint Ogier számára is jelentett valamit. Jari-Matti nem bukott el a nyomás alatt.

Az utolsó napra 36,08 kilométer maradt. Latvala rögtön az elején erősebb volt, a ruuhimaki szakasz első teljesítése során 1,6 másodpercet adott Ogier-nek. A francia a hosszú, 23,02 kilométeres myhinpaai gyorsaságin 1,3 szekundumot hozott vissza. De Latvala tartotta. Tudta, hogy megnyerheti a ruuhimaki szakaszt másodszorra is, amivel megszerezheti az összetett győzelmet is.

Fej-fej mellett voltak, és bár Ogier egytized másodperccel megnyerte a szakaszt, a verseny összetett értékelésében Latvala győzött. Híres győzelem lett ez.

A finnek más nemzet. 1939-ben az országba betört a Szovjetunió. Teljes túlerőben voltak, de a finn hadsereg sakkban tudta tartani Sztálin csapatait. Latvala a saját és Anttila tettét honfitársai több mint hetven évvel ezelőtti küzdelméhez hasonlította.

„… visszaküzdöttük magunkat, mint a finnek a téli háborúban…”

Erős szavak.

Van egy finn kifejezés, a sisu, amit elég nehéz lefordítani. Magában foglalja az erőt, a kitartást, a szívósságot, a dacot, a meg nem alkuvást, a küzdőszellemet, talán a puszta véres szellemet is. Latvala bemutatta mindezt. Az elmúlt három hétben Treier és Latvala azon dolgozott, hogy erre az egy versenyre élesítsék és keményítsék a pilóta lelkét. Ez meg is mutatkozott. Finnország visszanyerte büszkeségét.

Az utolsó nap előtti este ismét összeültek dolgozni. Treier egy egyszerű mottóval látta el Latvalát az utolsó napra:

„Azért vagyok itt, hogy győzzek!”

Megcsinálta.

Így vagy úgy, de Latvalán és Anttilán kívül volt még egy személy a Polóban ezen a hétvégén.

 

Andrew

 

2014. augusztus 11.


 

Taxi Ausztráliába

A Rallytheworld emberei teljesen szétestek fejben. Taxi Ausztráliába? Nyilvánvalóan nem megvalósítható ez. Jari-Matti Latvala számára azonban a taxizásos téma a kulcs, hogy visszatérjen a pályára a Deutschland Rallye-n történt kiesést követően, ahol nem sokkal a vége előtt balesetet szenvedett. A Rallytheworld JML mentáltrénerével, Christoph Treierrel beszélgetett, akinek az a feladata, hogy a déli féltekén a Repülő Finn visszatérjen régi önmagához.

- Christoph, sok túlórád lehetett Jari-Mattival a Deutschland Rallye-t követően. Így volt?

- (Nevet.) Nem, nem igazán. Nyilvánvalóan csalódott volt az utolsó napi balesetét követően. Ki ne lenne az, amikor a győzelem látótávolságban van. De ez a sport: sokszor nagyon vékony a határ a győzelem és a vereség között.

- Milyen fajta munkát végeztél a Deutschland Rallye után?

- Beszélgettünk arról, hogy mi alakult rosszul. Az ok nem Jari-Matti mentális állapota volt, hanem a felkészülés egy része az útvonal egy adott szakaszára vonatkozóan, ami nem százszázalékosan volt jó.

- Mentáltrénerként nem tudsz mit tenni az útvonal egyes részeiben történő felkészüléskor. Mi volt a kihívás számodra?

- Felkészíteni arra valamiféleképpen Jari-Mattit, mint ami Németországban történt, ami már a múlté számára és most már teljes mértékben Ausztráliára tud fókuszálni. Sokat beszélgettünk egymással, átmentünk néhány fejlesztőprogramon. Azt lehet mondani, egy különleges felkészülés volt ez.

- Pontosan mit beszéltetek meg?

- Az egyik téma az önbizalom volt és hogy hogyan kell felülkerekedni az önbizalomhiányon, amikor a dolgok nem teljesen mennek a tervek szerint, mint ahogyan Németországban is történt, vagy korábban a Lengyel Rally-n.

- Könnyű azt hinni, hogy a versenypilóták nem ismerik az önbizalomhiány jelentését, és megvan mindig minden bizalmuk a saját képességeiket illetően.

- A versenypilóták is csak emberek, úgyhogy a kétely és a félelem csak természetes. Ez teljesen normális.

- Te hozod elő Jari-Mattinál ezeket a témákat vagy ő az, aki keres bizonyos szituációkban?

- Van egy nagyon jó asszisztensem Miikka Anttila személyében, aki a navigátora. Mindig vele lépek kapcsolatba először, mivel kívül-belül ismeri Jari-Mattit. Ő mondja el, hogyan mentek a dolgok a kocsiban. Aztán megyek Jari-Mattihoz, és megbeszélünk bizonyos szituációkat vagy a releváns problémákat. Mindenkinek jó ez a mód.

- Miról beszélgettetek a Lengyel Rally csalódást keltő eseményeit követően?

- A legfontosabb dolog az volt, hogy ismét győzelemre éhessé tegyük őt. Újra fel kellett vennie az érzést, mint amilyen volt is Finnországban – valami olyasmi, mint amit már csinált 2010-ben is. Nem csak győzni akarni kellett Finnországban, de igazán vágynia is arra a győzelemre.

- Úgy tűnik, ez jól működött. A Finn Rally első részében Jari-Matti harminc másodperc előnyt épített ki, és virtuálisan legyőzhetetlen volt. Seb Ogier is ugyanezt mondta. Milyenfajta állapotba került Jari-Matti, amikor hirtelen azt látta, hogy az előnye három másodpercre csökkent?

- Egy kulcsfontosságú pillanat volt az. Normál esetben alig beszélünk, amikor az autóban ül. Ugyanakkor ez alkalommal kapcsolatba lépett velem Jari-Matti. Korábban végigvettünk különféle forgatókönyveket a Finn Rally-val kapcsolatban. Azt is, hogy sokkal vezet, azt is, hogy kicsi az előnye. Az a tény, hogy az előnye fél percről hirtelen néhány másodpercre csökkent, egy sokk volt. Nem könnyű átkapcsolni egy nagy előnyről kicsire.

- Nincs sok időtök a szakaszok között beszélgetni. Hogyan sikerül visszahozni valakit a pályára ilyen gyorsan?

- Kulcsszavakkal. Minden versenyre van kettő vagy három. Ezek lényegében témák vagy megoldások, amiket a versenyt megelőzően átfogóan analizáltunk és megbeszéltünk. A kulcsszavak lehetővé teszik, hogy azonnal előhívjuk a problémára a megoldást anélkül, hogy meg kéne fontolnunk az okokat vagy a megközelítést. A finnországi szituáció ugyanakkor nem egy kulcsszóval volt kapcsolatos. A probléma nem Jari-Mattival volt, hanem az autóval, mivel a négy fék közül a továbbiakban az egyiket nem lehetett használni. Emlékeztettem őt a 2012-es Görög Rally-ra, amikor szintén fékproblémákkal küszködött, és túljutott rajtuk. Minden a pozitív gondolkodásról szólt, hogy van egy szituáció, és a problémát az irányítása alatt kell tartania. Ha egyszer megcsinálta ezt valaki, meg tudja tenni újra.

- Hatalmas volt Jari-Matti győzelmi öröme Finnországban.

- Hatalmas volt, de nem spontán.

- Pardon?

- A felkészülésünk alatt lelkiekben minden nap lejátszotta ezt a győzelmet. Minden nap megnézte, hogyan teljesítse ezt a célt. Amikor háromszázegyedik alkalommal éred el a célt háromszáz alkalommal lejátszva már a fejedben, kétségtelen, hogy öröm, de ez különbözik már a spontaneitástól, a meglepetés örömétől, amit akkor tapasztalsz, amikor egy régi barátod hirtelen belép például az ajtón. Ebben az esetben ez egy spontán öröm. Jari-Matti finnországi győzelme esetén ez egy kontrollált öröm volt.

- A Finn Rally egy döntő fontosságú pillanat volt Jari-Matti pályafutásában – mely során többet fejlődött sportemberként, mint a többi siker kapcsán?

- A Finn Rally egy nagy siker volt, de nézőpontom szerint az argentin győzelme sokkal fontosabb. Ott rájött, hogy anélkül tudja legyőzni Sebastien Ogier-t, hogy bármiféle problémából húzna hasznot. Argentína fontosabb volt, mint Finnország.

- Motivált és sikeres akar lenni mindenki. Vagy egy titkos tipped, ami mindig működik?

- Taxizás.

- Taxizás?

- Ez az egyik példám, hogy hogyan tudsz célokat felállítani. Túl gyakori, amikor negatív célokat állítunk fel magunknak: nem akarok dadogni vagy elpirulni, miközben beszélek. Vagy: nem akarok tétova lenni a vizsgám során. Amikor beülünk egy taxiba, azt mondjuk: az állomásra akarok menni. Nem mondjuk: nem a reptérre akarok menni. Vagy: nem a belvárosba akarok menni. Azt mondjuk: az állomásra akarok menni. Az agyunk szereti tudni, mit akarunk. Nem érdekes, mit nem akarunk. Ha tiszta a cél, van egy elérhető cél az agyunk számára – egy pozitív kép.

- Vannak mentáltrénerek a sportban, akik azt mondják, verseny közben nem kell gondolkodni. Mi a véleményed? Be vagy ki kell kapcsolni az agyat a sport során?

- Jobb kikapcsolni. De könnyebb ezt mondani, mint megtenni. A top sportembereknél mindennek automatikusnak kell lennie, amikor versenyeznek. Nincs idő gondolkodni. Gyakran a verseny után jön a probléma, amikor a sportemberek elkezdenek gondolkodni bizonyos szituációkon. Ez blokkot eredményezhet. Ez az a helyzet, melyben a sportpszichológusok és a mentáltrénerek a pénzüket keresik.

- Visszatérve Jari-Mattira: vissza kell hoznod a földre egy siker után?

- Nem. Vannak sportemberek, akiknél a siker esetlegesen túlzott önbizalmat eredményez, amit egy mentáltrénernek ellensúlyozni kell. Léteznek erre fejlesztőmódszerek. Jari-Mattinál ugyanakkor nem ez a helyzet. Ő nem ilyen ember, akit egy ilyen elragadna.

 

Andrew

 

2014. szeptember 6.

Módosítás: (2015. december 20. vasárnap, 07:17)