Tengerentúlra raliautóval

Ha valaki arra szánja magát, hogy Európától távol áll rajthoz raliautójával, nem csupán annyit kell tennie, hogy elküldi versenygépét és maga is felszáll a repülőre. A dolgok ennél sokkal bonyolultabbak.

Ha valaki arra szánja magát, hogy Európától távol áll rajthoz raliautójával, nem csupán annyit kell tennie, hogy elküldi versenygépét és maga is felszáll a repülőre. A dolgok ennél sokkal bonyolultabbak.

A világbajnokság 2014-es versenynaptárában három tengerentúli viadal szerepel. Ezek közül az első a március eleji Mexikó Rally, majd az argentin viadal következik májusban, a végső Európán kívüli megmérettetés pedig az ősz kezdetén Ausztráliában zajlik. Ezek összehangolt logisztikai előkészületeket igényelnek, sokkal átfogóbbakat, mint amik az európai futamok teljesítéséhez szükségesek.

Az M-Sport ezekre hét olyan konténert indított Nagy-Britanniából januárban, melyek tengeri úton jutnak el a versenyhelyszínekre. A felszerelés az egyik futamról rögtön a másik felé veszi az irányt anélkül, hogy visszatérne az öreg kontinensre. Minden eszköz olyan dobozokba kerül, mely lapos, könnyen pakolható és egyszerűen hozzáférhető. Azok a dolgok, melyek a verseny időpontjához közeledve – a Mexikó Rally esetén ez február vége – légi úton kerülnek szállításra, csupán a versenyautókat és azon tartalék alkatrészeket foglalják magukba, amiket minden verseny után visszaszállítanak a bázisra.

A kocsikat különféleképpen kezelik. Ahogyan az már említésre került, a Mexikó Rally rajthoz álló hét versenygép repülővel érkezik az országba, ugyanakkor a 2014-es tengerentúli futamokon használatos pályabejáró autók a tengeren utaztak konténerekben. A csapat összesen kilenc Volvót küldött a több mint húsz darabos flottájukból. Ezek murvára felkészítettek, ugyanis a világbajnokság mindhárom tengerentúli állomása ilyen felületen zajlik, és általában a nagyobb futásteljesítményű példányok, mivel az idény során kevesebb kilométert kell teljesíteniük.

A Mexikó Rally esetében a versenyautók utasszállító repülőgépeken jutottak el az amerikai kontinensre, a visszautat azonban teherszállító repülőkön fogják megtenni. A kocsik különleges felkészítésen esnek át a szállítás előtt. Minimális üzemanyagot hagynak bennük, lekötik az akkumulátort, a tűzoltókészülékeket biztosítják a működés ellen. Azért, hogy a lehető legkisebb helyet foglalják, kis átmérőjű kerekeket szerelnek rájuk és leültetik a futóművet. Tiltott anyagokat, mint külön kannában tárolt olajat, folyadékokat, aeroszolt nem lehet szállítani. A kocsikat az M-Sport saját raklapjaira helyezi, melyek kialakítása olyan, hogy gond nélkül beférjenek a repülőgépbe. Formájukat speciálisan szabták meg, az autó motorházteteje feletti részen kapnak helyet különböző elemek, mint például a lökhárítók is, amik ilyenkor nincsenek rajta a kocsin. A raklapokat úgy tervezték meg, hogy védjék a szállításra kerülő árut, az autóba nem lehet betörni és kárt okozni benne, vagy ellopni belőle bármit is. A szállításra kerülő egységeket még az M-Sportnál leplombálják, hogy a célállomáson meg tudjon győződni a csapat, senki sem nyúlt menet közben a dolgaikhoz. Miután kipakolták a felszerelést a célállomás repülőtéren, a helyi – néha elég fura kinézetű eszközparkból álló – szállítmányozási lehetőségeket veszik igénybe, hogy eljusson a szervizparkba minden.

Mióta az újgenerációs WRC-k bevezetésre kerültek, kicsit könnyebb a dolga logisztikai szempontból az M-Sportnak, a Ford Fiesta RS WRC ugyanis kisebb, mint a Focus RS WRC volt. Utóbbi szállításához Boeing 747-es repülőgépre vagy valamilyen teherszállítóra volt szükség, míg most több lehetőség áll a csapat rendelkezésére, amivel akár napokat is nyerhetnek.

A tengerentúli futamokra szállított felszerelés természeten csak a legszükségesebbekre korlátozódik, az európai versenyhelyszíneken felállított pompás motorhome-ok is az öreg kontinensen maradnak. A Hyundai esetében ez a szünet teremt időt és lehetőséget arra, hogy hatalmas szerkezetüket a Portugáliától bevetésre kerülő harmadik versenyautó fogadására is alkalmassá tegyék.

A jelenleg még két autót futtató csapat négy darab 12 méteres konténert küldött Mexikóba tengeri úton, melyek ugyancsak Argentína, majd Ausztrália felé veszik az irányt. A Hyundai Motorsport arról számolt be, hogy nagyjából ötven tonna felszerelést pakoltak be, mely magába foglalja a pályabejáró autókat, a tartalék alkatrészeket, a szerszámokat és a kiszolgáló felszereléseket. A két i20 WRC a frankfurti repülőtérről március 1-én légi úton érkezett Mexikó City-be háromtonnányi tartalék alkatrész társaságában.

A Volkswagen csapat három autó ellátásához szükséges felszerelése természetesen több volt, mint az újonc gárdáé. A németek nyolcvan tonna árut továbbítottak az óceánon, míg összesen tizennyolc tonnányit repülővel. A három Polo R WRC és a szükséges tartalék alkatrészek mellett szerszámok, száznegyven kerék, keréktartó állványok, a szervizparki felépítmény, iroda, saját tisztítóberendezés és minden pályabejáró felszerelés, beleértve négy darab Volkswagen Golf R-t is szállításra került.

 

Andrew

Módosítás: (2015. december 03. csütörtök, 17:15)