A Chile Rally kihívása

Úgy helyszínként csatlakozik 2019-ben Chile a rali világbajnoksághoz. A Toyota GAZOO Racing sportigazgatója, Kaj Lindström a wrc.com-nak az argentin futamot követően nyilatkozott, és körvonalazta a felkészülés kihívásait.

Úgy helyszínként csatlakozik 2019-ben Chile a rali világbajnoksághoz. A viadalt az Argentin Rally-val összekapcsolva, azt két héttel követve rendezik. A Toyota GAZOO Racing sportigazgatója, Kaj Lindström a wrc.com-nak az argentin futamot követően nyilatkozott, és körvonalazta a felkészülés kihívásait. Mozgalmas napjaik vannak…

- Mennyire bonyolult egy új fordulóra felkészülni?

- Elég bonyolult mindig, amikor van a versenynaptárunkban egy új verseny – láttuk ezt, amikor Törökországba mentünk tavaly. Törökország azonban egy „európai” forduló, míg Chile egy tengerentúli, és össze van kötve Argentínával. Ez sokkal bonyolultabbá teszi ezt.

- Mikor kezdtetek el dolgozni a chilei előkészületeken?

- Rögtön akkor kezdtünk, amikor kijött a versenynaptár tavaly, elkezdtük megnézni a különböző területeket és hogy hogyan közelíthetjük meg ezeket a versenyeket.

- Mik a legnagyobb bonyodalmak?

- Megpróbálni megjósolni, hogy mire lesz szükségünk és mikor lesz szükségünk azokra a dolgokra. Nyilvánvalóan tengeri úton konténerekben küldtük el a kitünk nagy részét Dél-Amerikába, néhány további alkatrészt – és a raliautókat – azonban légi úton küldtük az Argentin Rally-ra. Meg kell próbálnod előre kitalálni, hogy mely alkatrészek lesznek használva az első versenyen, mennyire lesz szükség az újjáépítéshez és aztán mennyire lesz szükséged Chilében. Az, hogy megpróbálsz biztosnak lenni abban, hogy elég lesz mindenből a két verseny során, nem egy egyszerű folyamat – ez az első alkalom, hogy ilyesmit csináltunk. Ez egy valóban új kihívás.

- Mesélj a két verseny közötti hétről!

- A szervizpark fő részét a szokás szerint vasárnap éjjel bontottuk le – ennek a kamionon kell lennie és el kell indulnia kedden. Néhány kisebb és könnyen felállítható sátrat itt tartottunk, ezeket használjuk az autók argentin verseny utáni újbóli felkészítéséhez. Vasárnap estétől hétfőig dolgoznak a srácok, hogy késszé tegyék az autókat a pakolásra és a keddi szállításra.

A dél-amerikai országok közötti mozgatás újfajta logisztikát igényelt az európai

székhellyel rendelkező csapatok részéről

 

- Az autók tehát kedden indulnak?

- Nem, szerdán reggel indulnak, és legkésőbb szombat reggelre kellene megérkezniük Concepcion-ba, de talán pénteken délután ott lesznek már. Aztán fel kell építenünk a szervizparkot Chilében, úgyhogy aztán ott tudunk befejezni bármi munkát, amit meg kell csinálnunk az autókon.

- Feltételezhetően több alkatrészetek áll készenlétben az európai bázison.

- Igen. Két tartalék karosszéria van készenlétben például. Aztán két légi lehetőség van, amit kihasználhatunk. Az időeltolódás is nagyon trükkössé teszi azonban a dolgot, Tallin hat órával van előrébb az itteni időhöz képest, úgyhogy ha szükségünk van valamire, bonyolult a dolog, mert ott az éjszaka közepén vannak.

- Olyan kihívás ez, amit élvezel?

- Jó ez, mert gondolkodásra késztet mindannyiunkat. Egy kicsit könnyebb ugyanazokra a versenyekre menni minden évben, de nem igazán feszíti meg az a csapatot vagy kényszerít bennünket gondolkodásra a legjobb megoldást illetően. Ennek a két tengerentúli versenynek az összekapcsolása kétségtelenül gondolkodásra késztetett bennünket. Hogy élveztem-e? Kérdezzetek meg Chile után!

 

Andrew


 

A navigátor hangja – Scott Martin

Elfyn Evans navigátora a Chile Rally előtti héten mondta el a wrc.com-nak, hogy miként készül a világbajnokság új fordulójára:

„Tehát Chile… Őszintének kell lennem, és azt mondom, nem tudok sokat a helyről. Vagy azt kellene mondanom, nem tudtam sokat, mielőtt az idei rali világbajnoki versenynaptár kijött.

Mint ahogyan a kollégáim is, ahogyan megerősítették Chile részvételét – sőt, már előtte is, amikor láttuk, hogy kandidáló verseny fut –, megkezdtem a kutatásomat a verseny kapcsán. Megnyitottam a Chile fájlomat.

Az első dolog, amivel kezdesz, a valóban alap dolgok a régióról, ahová menni fogunk versenyezni. Milyen a kultúra? Mennyi az időeltolódás, és milyen lesz az időjárás? Jó dolog megtudni mindezen alapvető dolgokat. Arról szól ez, hogy felépítsünk egy képet a helyről, hogy megpróbáljunk kiküszöbölni bármilyen meglepetést, amikor odaérünk.

Amikor a rendezők részéről elkezdenek kijönni a dokumentációk, elolvasom őket az elejétől a végéig. Ugyanez a helyzet az útvonalitinerrel, amikor megkapjuk, átmegyek minden közúti szakaszon, és tanulmányozom, hogyan néznek ki a trükkös kereszteződések. Alapvetően minden információ, amit csapatként kapunk, átküldenek hozzánk, navigátorokhoz, és hálásan fogadjuk ezeket.

A rendezőktől van egy videógyűjteményünk az utakról, ami jó elképzelést ad számunkra a szakaszok profiljáról – ez segít a döntésben, hogy hol teszteljen a csapat és az ilyen dolgokban. Ami azonban Chilét illeti, ezek a videók nyáron készültek, és ahogyan értettem, elég más lesz az időjárás, amikor odaérünk a jövő héten.


Sosem tölthetsz túl sok időt az itinerrel

 

Elfyn és én pénteken érkezünk meg Concepcion-ba. Amint ott leszünk, a következő néhány napot azzal töltjük, hogy a közúti szakaszokon fogunk autózni – megteheted ezt úgy, hogy nem mész a szakaszok közelébe –, úgyhogy jó elképzelésünk lesz arról, hogy mit várjunk a versenyen.

A szervizpark körül is jól körbe fogok nézni, és általában is érzést kapok a városról és a környező területekről. Az új környezettel történő megismerkedés nagyon fontos, a navigátorok nem igazán szeretnek semmiféle meglepetést.

Amikor a pályabejáráshoz érünk, nyilvánvalóan új itinert fogunk írni minden szakaszra. A jegyzetek írása egy pályabejáró autóban egy olyan készség, amit az évek folyamán tanultam meg, és elég jó most már az írásom – de még mindig ragaszkodok ahhoz, hogy minden egyes itinert átírjak egy friss füzetbe. Nem kétség, ezt csinálni meghosszabbítja a napot, de ez a módja, ahogy mindig is csinálom, és nem tudnám elképzelni már, hogy másképp csináljam.

Amikor megírtam az itinert megfelelőképpen, átolvasom azt, mielőtt Elfyn és én elkezdenénk dolgozni rajta a pályabejáráson rögzített belsőkamerás felvételekkel. A pályabejárás szerdai befejezésétől az ünnepélyes rajtceremóniáig minden egyes szabad pillanat az itinerre koncentrálódik, az újraolvasásra és az átellenőrzésre.

Amikor ott vagyunk a rajtban és az első időellenőrzőben, egy kicsit normálissá és a rali világbajnokság standardjainak megfelelővé válik minden. Akkorra a felkészülés elvégeztetett. Szakasz módban leszünk, és készek arra, hogy egy teljesen új kalandba vágjunk.”

 

Andrew

Módosítás: (2019. május 07. kedd, 17:19)