Bonyodalmak egy átjáróban

A 2019-es Argentin Rally szombat délelőtti harmadik szakaszán bonyodalmakat okozott egy átjáró. Akadt, akinek a kormányszervója ment itt tönkre, és volt, aki büntetést kapott, mivel eltért a kijelölt útvonaltól.

A 2019-es Argentin Rally szombat délelőtti harmadik szakaszán bonyodalmakat okozott egy átjáró. Akadt, akinek a kormányszervója ment itt tönkre, és volt, aki büntetést kapott, mivel eltért a kijelölt útvonaltól.

Miután párosa teljesítette a kérdéses gyorsaságit, a Citroen Racing kérelemmel fordult az FIA-hoz és a viadal versenyfelügyelőihez, hogy nézzék meg a Cuchilla Nevada és Characato közötti különpróba belsőkamerás felvételeit, mert azt gyanították, hogy több páros is eltért az itinerben megadott útvonaltól, időt nyerve ezzel.

A francia csapat versenyzőjének, Sebastien Ogier-nek autójában ugyanakkor megsérült a kormányszervó, amikor megérkezett a kérdéses helyre, ami máshogy nézett ki, mint a pályabejáráson. A versenyt megelőző pályabejáráson az út menetirány szerinti jobb oldalán le volt zárva a kapu, az útvonalitiner pedig úgy rendelkezett, hogy az átjárót a bal oldalon kell teljesíteni. Amikor azonban odaért a versenyen Ogier, az átjáró jobb oldala is nyitva volt, két lehetséges vonalat kínálva a jobbkanyarban. A világbajnok pilóta hezitált, mielőtt a megadott útvonalat választotta volna, a tétovázása azonban azt eredményezte, hogy nekiütközött a kapu oszlopának, amitől elment Citroen C3 WRC-jének kormányszervója.

A Citroen csapatfőnöke, Piere Budar az eset után elmondta, a rivális párosok útvonalának tisztázását kérték. „Nem a mi feladatunk az ellenőrzés. Két különféle nyomot láttunk egyes videókon, úgyhogy az FIA vagy valaki más dolga, hogy ellenőrizze, melyik a megfelelő vonal, amit követni kell” – nyilatkozta Budar az autosport.com-nak. „Nagyon világos a szabály: követnünk kell az útvonalitinert. Az útvonalitiner pedig nagyon világos: van ott egy akadály, és a bal oldalon kell menni. A pályabejárás során a kapu le volt zárva a jobb oldalon, és volt ott egy akadály is – tudjuk ezt, mivel leellenőriztük a pályabejárásos videót. Most azonban a versenyen nyitott volt az út.”

„Balra mentünk, mint ahogyan kellett, de láttunk nyomokat a jobb oldalon is” – tette hozzá Ogier. „Úgy hisszük most, hogy azok, akik nem mentek balra, problémájuk lesz, mert nem követték az útvonalitinert. A pályabejáráson az út ezen oldala le volt zárva, emiatt hezitáltam, és aztán megütöttem a kaput egy kicsit. Nagyon nehéz volt az autó vezetése a kormányszervó nélkül – úgy készültek ezek az autók, hogy kormányrásegítést használnak, nem működnek anélkül. Nem volt jó.”

Mint kiderült, nem csak a Citroen Racing, de az M-Sport is kérvényezte a versenyfelügyelőségnél a belsőkamerás felvételek ellenőrzését. Ők a nap végén foglakoztak az üggyel, majd a toyotás Kris Meeke-t és Ott Tanakot, valamint a WRC 2 Pro citroenes résztvevőjét, Mads Ostberget tíz másodperces büntetéssel sújtották.

Döntésüket a következőképpen indokolták a versenyfelügyelők Meeke esetében: „A tizenegyedik gyorsasági szakaszon az 5-ös rajtszámú autó nem követte az itinert, mint ahogyan azt a 14. ábra mutatja a második napi útvonalitiner harmincharmadik oldalán.

Abban a jobbos kanyarban az út két nyomvonallá különül el, a páros pedig a jobb oldali vonalat követte a bal oldali helyett, ami a rácson vezet át, ahogyan az az útvonalitinerben jelölve van.”

Mindez azt jelentette, hogy Meeke, valamint Tanak és Ostberg megszegték a rali világbajnokság sportszabályzatának 14.2-es pontját, emiatt részesültek a tíz másodperces büntetésben. A büntetés Meeke számára jött a legrosszabbul, hiszen a harmadikról az ötödik pozícióba esett vissza a befejező napot megelőzően. A versenyzőt a Toyota GAZOO Racing sportigazgatója, Kaj Lindström képviselte a meghallgatáson.

A versenyfelügyelők Meeke esetében a továbbiakat jegyezték még meg: „A pilóta azt állította, hogy követte csupán az utat. Hozzátette, hogy lassúdefektje és fékproblémái voltak, és hogy benne volt már a szituációban és ’mielőtt tudta volna, már ment keresztül’ az átjárón.

Arról is tájékoztatott, hogy ezt az ábrát nem használták a korábbi években, amikor ugyanezt az itinert használták.

Lindström Úr hozzátette, hogy a Versenykiírás 2-ben sem volt jelezve semmilyen eltérés erről a helyről a tavalyi évhez képest.

A csapat továbbá azt állította, hogy az ábra zavarba ejtő azzal, hogy a jobb oldali nyomvonalat, mint egy külön utat nem mutatja.

A pilóta megerősítette, hogy a pályabejárás során készített itinerükben a bal nyomvonalat rögzítették, ami tisztán hallható a videófelvételen is, ahogyan a navigátor bemondja.

Megerősítette, hogy nem egy szándékos cselekedet volt, hogy előnyhöz jussanak.

A versenyfelügyelők figyelembe vették, hogy az útvonalitiner világosan, kétségtelenül mutatja, hogy az utat a rácson keresztül kell követni, ami egyedül a bal oldali nyomvonalon helyezkedik el… a kötelező itinert, ahogyan azt útvonalitiner részletezi, mindig követni kell.”

 

Andrew