Korai rajt, piros zászló – Neuville chilei kálváriája

Szokatlan eset történt a Chile Rally-n, a világbajnokság vérkeringésébe 2019-ben bekerült futamon, a verseny második szakaszán az elsőként rajtoló Thierry Neuville-nek túl korán adtak zöld jelzést, ami miatt aztán piros zászlót kellett neki bemutatni.

Szokatlan eset történt a Chile Rally-n, a világbajnokság vérkeringésébe 2019-ben bekerült futamon, a verseny második szakaszán a pontversenyt vezető és éppen ezért elsőként rajtoló Thierry Neuville-nek túl korán adtak zöld jelzést, ami miatt aztán piros zászlót kellett neki bemutatni.

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton nem kívánta kommentálni a történéseket azon nyomban, mondván meg akarja várni először, hogy mit mond a szövetség biztonsági delegáltja, Michele Mouton. Egy, a verseny rendezőitől származó forrás azonban elismerte az autosport.com-nak, hogy sportbírói hiba miatt történt mindez. „Nem volt megerősítés az FIA részéről, hogy minden rendben és hogy mehetünk” – mondta el a forrás. „Neuville azonban elrajtolt a helyes időben.”

A legfőbb aggály az volt, hogy a Hyundai versenyzője utoléri a nullás autót a harmincegy kilométeres szakasz során. Neuville megtett már négy kilométert, amikor a piros zászló életbe lépett, ekkor arra utasították, hogy a szakasz hátralévő részét ne versenytempóba tegye meg. A többiek csak később rajtoltak el, akkor, amikor már minden rendben volt.

A versenyigazgató 21 perc 17 másodperces megállapított időt adott Neuville-nek, ami 6,6 szekundummal volt rosszabb a szakaszgyőztes Ott Tanak idejénél. „Ha ez így van és ez egy biztonsági téma, akkor törölni kell a futást, de korrekt időt kell adni” – bosszankodott Neuville, arra a kérdésre pedig, hogy szerinte mi lett volna a korrekt idő, a következő választ adta a harmadik gyorsasági után: „Mit gondoltok? Hét tizedet vesztettem az első szakaszon Tanakkal szemben, és hét tizedet nyertem a legutóbbin, úgyhogy egálban vagyunk, de elvesztek 6,6 másodpercet?

Mennyi versenyen látunk egy évben ilyen 6,6 másodpercnyi különbséget? Miért kaptam tehát ezt? Tényleg nem értem, amikor 1,3 másodperccel voltam gyorsabb a második szakasz első időmérő pontjánál. Még ha két másodperc is lett volna, úgy gondolnám, az is túl sok lenne.”

A versenyfelügyelők fenntartották a lehetőséget, hogy a kérdéses, El Puma nevű különpróba második teljesítése után Neuville eredménye alapján módosítják a megállapított időt. „Teljesen biztos vagyok benne, hogy tudják, mi a teendő” – mondta el Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport vezetője. „Thierry délelőtti körben mutatott teljesítménye nagyon tiszta volt. Nem aggódom.

Természetesen a többiek sírnak, mondván hogy Thierry nem használta el a gumijait, és keresik a kifogások könyvét, hogy azt mondhassák, előnye volt a következő szakaszon. Az is igaz azonban, hogy délután Thierry lesz az egyetlen versenyző, aki nem futott a szakaszon élesben – kevesebb tapasztalata lesz tehát.”

Délután a belga nem tudott villantani az El Puma szakaszon, így nem módosították a megállapított időt.

Kórházban egy rendőr

A verseny shakedown-ján is történt egy furcsa intermezzo, melynek következtében kórházba került egy rendőr.

A Chile Rally rendezői az autosport.com-nak elmondták, hogy a rendőr Pedro Heller vélt balesete miatt aktivizálta magát. A szakasz azonban nem lett megszakítva, az autók versenytempóban érkeztek, miközben a rendőr a pályára hajtott motorjával, és elindult a menetiránynak megfelelően. Egy Skoda Fabia R5 aztán utolérte a rendőrt, és egy egyenesben meg is előzte, aki mindeközben elesett, és megsérült a lába.

„A rendőr egyedül cselekedett. A rendőr hibázott” – adott tájékoztatást a verseny szóvívője pénteken. „Szalagok sérültek a lábában. Rendben van, de a kórházban maradt éjszakára. A rendőr úgy gondolta, hogy súlyos baleset történt, úgyhogy egyből odaindult. Tenni akart valamit, megpróbált segíteni. Egy kommunikációs hiba volt ez rendőr részéről, nem tudta, hogy műszaki hiba történt. Nem a rendezők hibája volt ez.”

Az első híradások szerint Heller súlyos balesetet szenvedett Ford Fiesta R5-ösével, valójában azonban egy ártatlan kicsúszás történt, és az ebből következő erőátviteli problémák miatt nem tudott továbbmenni.

 

Andrew

 

2019. május 14.


 

Neuville állandó versenyfelügyelőket akar

Thierry Neuville felszólította a Nemzetközi Automobil Szövetséget, hogy biztosítsanak egy állandó személyt a rali világbajnoki futamok versenyfelügyeletéhez a Forma-1 versenyigazgatói posztjához hasonlóan.

A Hyundai Motorsport pilótája azt követően akarja a változást, hogy a Chile Rally második szakaszán megállapított időt kapott.

A sorozat hatodik állomása volt a dél-amerikai viadal, Neuville pedig az El Puma nevű gyorsaságin piros zászlót kapott nem sokkal azt követően, hogy elrajtolt, mivel a rendezők tartottak tőle, hogy utoléri i20 WRC-jével a még pályán lévő nullás autókat. A belga versenyző a gyorsasági további részét visszafogott tempóban tette meg, majd 6,6 másodperccel rosszabb időt kapott, mint a későbbi szakaszgyőztes Ott Tanak.

„Hogyan döntötték el azt az időt?” – tette fel a költői kérdést Neuville. „Az első szakaszon héttized másodperccel voltam lassabb, mint Tanak, a harmadik szakaszon pedig én voltam gyorsabb héttizeddel nála. A második szakaszon azonban úgy döntöttek, hogy vesztek 6,6 másodpercet. Amire szükségünk van, az egy változás a szabályokban, hogy úgy csinálják meg, hogy legyen egy ember minden fordulón, mint ahogyan a Forma-1-ben csinálják. Ez az ember ugyanazokat a szabályokat alkalmazza minden alkalommal, és tiszta rálátásuk lesz rá, hogy mit is csinálunk mi. Ez mindig frusztráló.”

Neuville reményét arra, hogy az idejét módosítsák, aláásta, hogy a kérdéses szakasz második teljesítése során 17,6 másodperccel rosszabb időt futott Tanaknál. „A futásom kompromisszumos volt, mert takarítottam az utat, a legjobbamat nyújtottam, de csak frusztrált lehettem emiatt.”

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton együttérzett a versenyzővel, és elismerte, a megállapított idők sosem lehetnek pontosak. Matton ugyanakkor arra is rámutatott, hogy kétszeres világbajnok korábbi navigátor, Timo Rautiainen már abban a szerepben dolgozott a 2019-es versenyek felének, amire Neuville is utalt.

„Timo az új sportági delegált” – mondta el a vezető. „És módosítottam a munkaköri leírást, hogy közelebb hozzam a versenyigazgatóhoz, úgyhogy ez egy olyan dolog, amit követni fog. Elég világos számomra az, hogy a megállapított idő sosem lesz tökéletes, és el tudom mondani, hogy Thierry nem volt boldog, de két másik ember sem volt csakhogynem majdnem sosem leszel boldog a megállapított idővel, néha pedig boldog vagy, amikor azt gondoltad, hogy nem leszel boldog.”

 

Andrew

 

2019. június 27.

Módosítás: (2019. június 26. szerda, 20:33)