„Nem vagyunk többé barátok” – vagy mégis?!

A Tanak-Hyundai szerződés színháza

 

A Tanak-Hyundai szerződés színháza

 

Ott Tanak a Toyota pilótájaként kezdte a 2019-es rali világbajnokságot, azzal azonban mindenki tisztában volt, hogy a szerződése év végén lejár, így az előző évben a világbajnoki címért az utolsó futamig harcban lévő és egyre magabiztosabb teljesítményt nyújtó észt pilóta kapóssá vált a csapatok körében.

Tanak szolgálataiért idejekorán megindult a harc, és amellett, hogy a Toyota nyilvánvalóan meg akarta tartani a győzelmeket sorra szállító versenyzőjét, nyíltan bejelentkezett érte a Hyundai, valamint az M-Sport is megpróbálta visszacsábítani magához. A harminckettedik születésnapját októberben ünneplő Tanakért egyedül a Citroen nem szállt harcba – legalábbis nem adták ennek jelét –, akit aztán lépten-nyomon erről kérdeztek, köztük a világbajnoki futamok sajtótájékoztatóit levezénylő Becs Williams is.

 

2019. július 3. A Hyundai Motorsport felfedi, beszáll abba a csatába, ami Ott Tanak szolgálataiért folyik a 2020-as rali világbajnokságra.

Miközben Tanak 2019-es csapatfőnöke, Tommi Makinen azt hangoztatta, hogy az esélyegyenlőség biztosítására a sorozat mind a négy gyártójának rendelkeznie kellene egy csúcspilótával, hyundai-os kollégája, Andrea Adamo egészen más véleményen volt.

„Ha lenne pénzem, leszerződtetném a bajnokság összes top pilótáját. Azért fizetnek, hogy megnyerjem a bajnokságot, és nem azért, hogy a promóterek munkáját végezzem” – nyilatkozta a szakvezető az autosport.com-nak, miközben egyre erősebb hangok érkeztek a köztük és Tanak közti tárgyalásokról. „Úgy gondolom, hogy egy olyasfajta valakiért, mint amilyen Tanak, sok pénzzel kell rendelkezned, és nem tudom, hogy megvan-e a pénzem. Eddig megpróbáltam azokkal az emberekkel törődni, akik hozzám lojálisan dolgoznak, a jövőben viszont meglátjuk, hogy mit tehetünk.

Jelen pillanatban vannak versenyzőim, akik szerződésben állnak a Hyundai-jal. Úgy gondolom, nagyon szép tőlük a teljesítmény. Fent is, lent is, de Szardínián láthattuk, hogy amennyiben megfelelő módon kezeled ezeket az emberi lényeket – nem csak őket, hanem az egész csapatot –, jó teljesítménnyel rendelkezhetsz. Másrészről viszont nem tagadhatjuk, hogy Tanak egy erős pilóta, és úgy gondolom, ő az egyik a háromból jelen pillanatban, aki küzdeni tud a bajnokságért.”

A hiedelmek szerint éppen Adamo nyilatkozata előtt, a Szardínia Rally-n vált feszültté a kapcsolat Tanak és a Toyota között, miután egy kormányműhiba miatt az utolsó szakaszon vesztette el a biztos győzelmet az észt pilóta.

Ekkortájt korábbi alakulatával, az M-Sporttal is hírbe hozták a versenyzőt, a Hyundai azonban esélyesebbnek látszott. Tanak ebben az időszakban nem volt hajlandó nyilatkozni terveiről, mindössze annyit árult el, hogy szeretné, ha mihamarabb pont kerülne sorsára, hogy a világbajnoki címért folytatott versenyre tudjon koncentrálni minden erejével.

 

2019. augusztus 19. Deutschland Rallye verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

Becs Williams: Hogyan néz ki Ott Tanak világa a jövőt illetően? Nagyon hűvös vagy, nyugodt és összeszedett, ami a versenyeket illeti, de mi a helyzet a színfalak mögött annak eldöntésére, hogy mit akarsz csinálni jövőre? Mennyire vagy hűvös és nyugodt jelen pillanatban ezzel?

Ott Tanak: Ez a színfalak mögött zajlik. Nem szükséges mindenről tudnom. Más emberek dolgoznak ezek a szituáción. Az én feladatom az, hogy a bajnokságra fókuszáljak és hagyjak más embereket más dolgokon dolgozni.

BW: Mennyi más csapattal vagy megbeszélésben jelenleg – vagy voltál?

OT: Pontosan. Aktuálisan senkivel sem tárgyalok.

BW: De tudod, hogy mit csinálnak, szóval, mit csinálnak? Kivel tárgyalnak?

OT: Más emberekkel.

BW: Hyundai, M-Sport?

OT: Igen, pontosan. Ez az, ahogyan ez megy. Természetesen beszélünk mindenkivel. A célom az, hogy a legerősebb csapatban legyek jövőre. Valójában ugyanez volt, amikor csatlakoztam a Toyotához két évvel ezelőtt. 2017-ben a legjobb csapatban voltam. Megnyertük a gyártói bajnokságot és a pilóták bajnokságát is, amit nem én nyertem, de a csapat tette. Egy nagyon erős csapatban voltam tehát. Csatlakoztam a Toyotához, és nyilvánvalóan azt mondhatom, hogy ismét egy erős csapatban vagyok jelenleg. Azon alkalmakkor nyilvánvalóan nagyon jó döntéseket hoztunk, úgyhogy ezen az úton kell folytatnunk. Ez a jövő feladata.

BW: Az utolsó kérdés ebben a témában: a közösségi médiás beszámolók azt mondják, hogy aláírtál már a Toyotához, és maradni fogsz. Igaz ez, vagy nem?

OT: Nem, ez nem igaz. Nincs még semmi papíron, és sok megbeszélés folyik még. Úgy hiszem, némi időbe fog ez még telni.

 

2019. szeptember 12. Biztosnak látszik, hogy Tanak a Toyotánál marad 2020-ra, mivel megszakadtak a tárgyalások közte és a Hyundai között.

Ezt mindkét fél megerősítette, a bajnokság aktuális éllovasának pedig a Toyotán kívül egy opciója maradt, az M-Sport.

„Volt néhány nehéz tárgyalásunk, és úgy vélem, nem vagyunk többé barátok” – idézte Tanakot az autosport.com.

Adamo sem volt hajlandó további részleteket elárulni. „Beszéltem a versenyzőkkel, értik, hogy mit csinálunk. A fókusz azonban azon van, hogy mit csinálunk idén, hogy mi van éppen előttünk.”

Malcolm Wilson alakulata, az M-Sport azon volt ekkor, hogy megtalálja a módját egy hosszútávú megállapodás keretében Tanak visszacsábításának, ennek esélye azonban egyre halványabbá vált. „Nincs még kizárva számunkra ez a dolog, de nehéz” – árulta el Richard Millener, a különítmény csapatvezetője. „Sok pénzt öltünk Sebastien Ogier-be az elmúlt néhány évben, és Malcolm világossá tette, az üzletre kell koncentrálnunk – sok embert foglalkoztatunk a feladatokra, és beletenni mindent egyetlen pilótába talán nem az a helyzet, amiben jelenleg vagyunk.”

 

2019. szeptember 12. Török Rally verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

BW: Hiány van a tollakból Észtországban? Nem írtál alá még szerződést a következő szezonra. Mi a legfrissebb helyzet?

OT: Tényleg azt remélem, hogy hétfő előtt megtörténik. Azt mondom, több mint egy és kevesebb, mint öt csapattal beszélek. Minden lehetséges. Van néhány érdekes dolog az asztalon. Érdekesnek látszik a dolog, mondjuk azt.

 

2019. október 24. Katalán Rally verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

BW: Nincs még aláírás a szerződésen… A pilóták címén van csak a fókusz, ez okozza a késlekedést, vagy vannak más okok?

OT: Mint ahogyan nyáron, azt tudom mondani, hogy egy kicsit többet dolgoztam a jövőbeli éveken. Most azonban kicsit próbálom félretenni és igazán a bajnokságra fókuszálni. Kétségtelen, hogy ez a prioritás számomra jelen pillanatban. El akarom csak végezni a feladatot és biztosnak lenni abban, hogy tökéletes formában vagyok, a gondolat pedig készen áll. A többi dolog nem olyan fontos.

 

2019. október 25. Az autosport.com a Katalán Rally első napján szervizparki információkra hivatkozva közli, hogy a Hyundai és Tanak megállapodtak, erre már a hónap elején sor került.

A pilóta cáfolta, hogy ilyen megállapodás született volna, és kitartott amellett, hogy a figyelmét a versenyre összpontosítja, hogy egy futammal a zárás előtt bebiztosítsa élete első világbajnoki címét.

Amikor Adamót kérdezték a szerződés létrejöttéről, a szakvezető így válaszolt: „Nem. Akarom látni, hogyan alakul a helyzet. Nem tudom, hogy Ott aláírt-e valakivel. Nézem a mozit, és szeretem azt. Látom, hogy sok színész játszik a moziban, akik sokkal ügyesebbek, mint én, és sokkal jobbak, mint én. Én vagyok az új fiú a terepen. Nem vagyok képes ugyanolyan szinten küzdeni, mint ők.”

A Toyota csapatvezetőjénél is érdeklődtek a helyzetről, Makinen pedig a következőket mondta el: „Nincs semmi egyáltalán, amit el tudnék erről mondani. Tárgyalunk még, várunk még Tanakra.”

 

2019. október 31. A Hyundai Motorsport bejelenti, hogy kétéves szerződést kötött a 2019-es világbajnoki címet az előző hétvégén, a Katalán Rally-n bezsebelő Tanakkal, aki így 2020-től náluk fog versenyezni.

 

Andrew


 

A bizalmas történet Tanak sokként ható csapatváltása mögött

Igencsak meglepte a nagyvilágot, hogy Ott Tanak, a Toyotával a 2019-es rali világbajnoki címet bezsebelő pilóta a Hyundai-hoz szerződik a következő idényre. A sorozat nagyra tartott újságírója, David Evans október 31-én jelentetett meg egy írást a motorsport.com-on a miértekről.


„Minden jel arra utalt, hogy az új rali világbajnok Ott Tanak hosszútávú szövetséget élvez az ereje teljében lévő Toyota csapattal, egy kései pálfordulás azonban a Hyundai-hoz viszi 2020-ra. Íme a történet, hogy hogyan végezte válással Tanak és a Toyota éppen a legnagyszerűbb pillanatukban.

Hogy a fenébe következett ez be? Hogyan vesztette el a Toyota Ott Tanakot? Ne legyenek illúzióink, a Toyota elvesztette világbajnokát. Egy olyan megnyerő és karizmatikus ember, mint amilyen a Hyundai Motorsport igazgatója, Andrea Adamo nem engedte volna sehová Tanakot.

Súlyosan félrecsúszott valami, hogy Tanak és Martin Jarveoja elhagyja a legjobb költségvetéssel bíró csapatot a legjobb autóval és a bajnokság legfényesebb jövőjével. Mennyi más gyártónak van olyan elnöke, aki az út szélén tapsol és éljenez, mint ahogyan Akio Toyoda teszi?

Természetesen a dolog beállítása nagyban függ attól, hogy kit kérdezel, a motorsport.com azonban úgy tudja, Tanak azon volt, hogy sokkal korábban rendeződjön a jövője, semmint irtózatosan későn. Ezt már áprilisban, Észtországban elmondta a motorsport.com-nak. Az utolsó dolog, amit akart, hogy a szerződéssel kapcsolatos tárgyalások potenciálisan elgáncsolják a bajnoki címért vívott csatában.

Ez nem történt meg, a kísértet, miszerint minden másodpercben felmerül a kérdés, hogy hol lesz jövőre – ahogyan a nyár őszre váltott – azonban pontosan úgy játszódott le, ahogyan ő megjósolta. A szervizparkot arról árasztotta el a szóbeszéd hónapokig, hogy milyen óriási és nyilvánvalóan egyre túlzóbb igényei vannak Tanaknak a következő két szezonra.

Megbízható forrásokból úgy informálódtunk, hogy saját kést, villát, kanalat és tányért akart, amiből eszik. Ezután jött, hogy privát repülő volt az igénye saját maga és a családja számára… minden versenyre.

Némely közelebbi tengerentúli futamra biztosan. De nem minden versenyre.

Ismerem Tanak teljes profi pályafutását, és tudósítottam mind a százöt rali világbajnoki rajtjáról. Elég szerencsés vagyok, hogy találkozhattam a családjával, szüleivel és feleségével, Janikával. Az ilyen igények idegenek egy olyan pontig, hogy már nevetségesek. Ez nem ő. Adj neki egy autót, némi pénzt, valamint konkurenciát, és benne van a dologban.

Nem vagyok elég naiv azt gondolni, hogy nem nézte érdeklődéssel Tanak, ahogyan a korábbi csapattársa, Sebastien Ogier megcsinálta a nagy üzleteket és számolta a beérkező milliókat, aztán elképzelt ebből egy kicsit. De nem kapzsi. Látom őt, ahogyan Markko Martin – az ember, aki Tanakot teljes pályafutása során kalauzolta – felfogja egy világbajnok értékét. És vezet egy kemény és olykor megalkuvást nem ismerő tárgyalást.

De saját toalettet akarni… a saját privát repülőgépén tizennégyszer egy évben? Na. Az igazi tény, az, hogy Tanak elhagyja a Toyotát, azt sejteti, hogy megromlott a kapcsolat. Nyomatékosítanám, hogy az üzlet japán oldala nagyon elégedettnek tűnt – a tárgyalások során –, hogy meg tudják tartani Tanakot.

A finn-észt kapcsolat végén a dolgok látszólag megromlottak. Az ilyesfajta elégedetlenség magjai már a tavalyi év közepén elvetésre kerültek, a nagyobb japán befolyás azonban a hiedelmek szerint elég volt arra, hogy stabilizálják a hajót.

Gondolhatnánk, hogy a Toyota fentebb tárgyalt kedvességével társulva az a tény, hogy a Tommi Makinen Racing (Makinen cége, mely a Toyota rali világbajnoki programját viszi) a felkészítő bázisát Tallinn külvárosába vitte, Tanak számára egy újabb pipa volt egy másik dobozban.

Amikor a motorsport.com körbenézett ott az idei év korábbi részében, a büszkeség igazi érzése látszódott Tanakon a bevonását illetően. Ennek vége most.

Határozottan Tommi Makinennél van a hiba tehát? Nem. Mindkét oldalon van hiba.

Tanak megosztotta a véleményeket csapaton belül, miután többen is úgy érezték, túl hamar kritizálta őket és a munkájukat Tanak. Ez érthető.

Ami azonban még meglepőbb, az ennek a két oldalnak a tehetetlensége, hogy közös teret alakítsanak ki és megállapodjanak annak érdekében, hogy a Toyota első világbajnoka Didier Auriol után, 1994 óta maradjon és a csapattal legyen nagyon hosszú időre.

Hat hónappal ezelőtt úgy lehetett érezni, hogy Tanak egy jó néhány éves megállapodást akar a világ legnagyobb autógyártójával. Miért ne akarta volna? A Toyotától származó források elismerték, a TMR menedzsmentje vonakodott a megállapodás lezárásában, az időfaktor pedig természetesen szerepet játszott az új bajnok távozásában.

Tanaknak, úgy tűnik, egyszerűen elege lett a várakozásból. És kétségtelen, hogy küszködött Makinen megközelítésével, ahogyan a saját maga által felépített csapatot futtatta. Ha precedenst keresünk, emlékezzünk Esapekka Lappira, a finnre, aki egy finn által vezetett finn csapatot hagyott ott az előző szezon végén.

Az egyéni bajnoki cím megnyerése égig érő hangulatot kellene, hogy jelentsen a TMR-nél, de úgy látszik, hogy nem így van. Ahogyan egy bennfentes mondta: ’Azt gondolhatnád, hogy a bajnokság egy futammal korábban történt megnyerése egy olyan dolog, amit érdemes lett volna megünnepelni vasárnap éjjel Spanyolországban. Ehelyett mentünk a magunk dolgára mindannyian.’

Itt óvatosnak kell lennünk. Mint ahogyan a Mitsubishi A csoportos Lancerét vezethetetlennek bélyegezte mindenki azt az embert kivéve, aki arra használta, hogy négy világbajnoki címet nyerjen, könnyű lenne ránézni a Toyotára és Makinent kritizálni.

Ne feledjük azonban, hogy ő az az ember, aki világbajnoki címet szerzett a Toyotának az irányítása mindössze második évében. A Hyundai 2014 óta szerepel a bajnokságban, és nem aratott még le szezon-hosszú babérokat.

Végül pedig a csapatvezető dolga, hogy menedzselje csapatát, ami magában foglalja az olyan humán erőforrás kezeléseket is, mint amilyen Tanak esete.

Tanak egy új szintre emelte magát az elmúlt két évben, és úgy érzi, a csapat nem támogatta ezt a felemelkedést annyira, mint amennyire tehette volna.

Ő van kint, ő kockáztatja saját és Martin Jarveoja épségét, és ő szenved el kormányszervó problémákat, generátor gondokat, hasonlókat. Egyszóval, nem érezte, hogy szeretik. Időnként még azt sem érezte, hogy kedvelik.

Csütörtöktől ez megváltozott. Ahogyan láthattuk a szezon során, Andrea Adamo tele van szeretettel. Hihetetlen még mindig, hogy ez történt, amikor a Tanak-Toyota páros a legvalószínűbb hosszútávú szövetségnek tűnt. De ez történt.

Egy ilyen darab megírása nem jelent nagy örömöt. Kétségtelen, hogy elragadó lesz látni, hogy mi lesz lehetséges, amikor a háromból két nagy egy csapatban versenyez.

Ugyanakkor szenteljünk egy gondolatot a Toyota GAZOO Racing keményen dolgozó embereinek. Mi lehetett volna… Ehelyett mindaz, ami maradt, az egy világbajnok méretű lyuk a csapat versenyzői felállásában.”


Andrew


 

Markko Martin a Tanak-Toyota-Hyundai háromszögről

Még mielőtt megnyerte volna a 2019-es rali világbajnoki címet Ott Tanak a Toyotával, bejelentésre került, hogy a következő szezont a Hyundai csapatának színeiben folytatja az észt pilóta. A tárgyalások hosszú ideig zajlottak, miközben elég sok fordulatot vett a történet.

Az észt újságíró, Peep Pahv Tanak segítőjével, a korábban több világbajnoki futamot megnyerő Markko Martinnal készített interjút minderről:


Markko Martin nem érti, miért volt szüksége a finneknek arra, hogy ostoba hazugságokat dobjanak be a médiában Ott Tanak új szerződéséről.

Ott Tanak új szezonos szerződése ugyanolyan fontos téma volt a ralisport írott médiájában, mint a kérdés, hogy ki lesz a világbajnok. Végül egy hónapokig tartó regénybe fordult az ügy, ami keserű véggel fejeződött be, amikor a versenyző átpártolt a Toyota versenycsapatától a Hyundai-hoz.

- Ott már áprilisban elmondta, hogy gyorsan el szeretné dönteni a jövőjével kapcsolatos dolgokat, hogy az idei dolgokra koncentrálhasson. Sajnos mindig két résztvevője van egy szerződésnek. Igazán akarhatod azt, de ha a másik oldal nem mozog ugyanolyan sebességgel, nem fognak előrehaladni a dolgok – mondja Markko Martin, Tanak mentora, aki részt vett e tárgyalásokban is.

- Az első gondolatunk a Toyota volt, de körbe is néztünk. Ott tisztán az első választó volt, nem kellett várnia senkire, eldönthette, hogy mit akar csinálni.

Martin szerint a csapatválasztási döntés összetett. Ami számít, az a felkínált feltételek, a csapat technikai adottságai, a csapatvezető személye, és így tovább.

- Ráadásul a jövő megjóslásáról is beszélünk. A dolgok, amik ma megvannak, lehet, hogy nem így lesznek holnap, és meg kell tudakolnunk a holnaputánt is – magyarázza, hozzátéve, hogy elég kényelmetlenné vált az egész folyamat, főként a finn média által bedobott téves értesülések miatt. Őrületbe ment át, amikor rájöttek, hogy Tanak elhagyhatja a Toyotát.

- Amatőr volt ilyen módon beszélni. Hogy miért tették, nem tudom. Látszólag azt próbálták mutatni, hogy mindenki más hibás, csak ők nem. Hogy mi volt a haszna személyeskedésbe és hazugságba keveredni… csak befeketíteni más embereket.

- Markko, azt mondják, hogy számodra és Ott számára bezárult most a szervizparban a Toyota ajtaja. Így van ez?

- Nem tudom, nem hallottam ilyet. Nem csináltunk semmi olyat, ami rossz lett volna és csúf. A döntés negatív volt a Toyotára nézve, de minden opció bemutatásra került feléjük, hogy a kimenetel pozitív legyen. Senki sem csapta be a másikat, vagy csinált cirkuszt. Ottnak lejárt a szerződése, és eldönthette, mit akar.

- Finnország úgynevezett szupermenedzsere, Timo Jouhki úgy tekintett a te munkádra és Tanakéra, hogy amatőr módon kötöttétek meg az új szerződést.

- Nem becsülném túl ezeket a sztármenedzser mondásokat. Jouhki utolsó világbajnoka még az előző évszázadban volt, és Makinen volt az. Utána Marcus Grönholm az ellenkező táborból jött, és bár Jouhki ellenében jött, megkapta az esélyt. Később csupán pénzért vett versenyzők kaptak ülést, és a tehetséges versenyzők pályafutását elrontották. Nem értékelném bármennyire is különösnek ezt a pályafutást.

- Kiderül, hogy néhány embernek nagyobb az aurája, mint amivel ténylegesen rendelkezik.

- Ha sok pénzed van, meg tudsz venni mindent, és sikeres tudsz lenni mások előtt. Ez ugyanakkor nem lehetséges, amikor elhagyod Észtországot. Ott-tal minimális erőforrással dolgoztunk, és megpróbáltuk kihozni ebből a legtöbbet. Ez nagyon kemény, ugyanakkor sokkal vagányabb.

- Szóval, mi történt a Toyota csapattal? Sok szóbeszéd volt, hogy idővel hogyan fordultak rosszra a dolgok, az emberek pedig elkezdtek elmenni. Mennyire volt ez befolyásoló tényező összességében?

- Tavaly volt egy kis krízis a csapatnál, és nem volt a legegyszerűbb a légkör. Mindazonáltal jött az eredmény, a munka pedig elvégzésre került. Ugyanakkor szerepet játszott a döntésünkben mindez. A döntés, hogy elhagyjuk a Toyotát, nehéz volt, mivel autógyártóként vezetőségi szinten vannak benne a ralisportban, és a nagy, a jó dolgokat akarják csinálni. Mindamellett ez egy privát csapat, mint az M-Sport. A Hyundai-ra gyári csapatként lehet tekinteni.

- Mekkora volt az ellentét a Toyota gyár főnökei és a ralicsapatot vezető Tommi Makinen között? Úgy vélem, nekik nem igazán volt ugyanaz az érdekük.

- Az állítások, miszerint kikerültük Makinent és közvetlenül a japánokkal tárgyaltunk, tiszta hazugságok! Ami a versenyzőket illeti, a japánok ott álltak minden döntés élén. Nekik megvolt a hajlandóságuk az együttműködésünk folytatására, a csapat vezetése azonban nem tudta meggyőzően sugallni, hogy lenne egy jó terv a folytatásra. Végül is a gyár fizeti a pénzt, a mindennapi élettel azonban nem foglalkoznak.

- Honnan jöttek tehát ezek a sztorik?

- Azokat kell kérdezni, akik ilyen marhaságokat írtak. Tény, hogy a legtöbbje, amit a finn média a levegőbe kürtölt, rossz volt.

- Mennyire befolyásolta a megállapodásotokat a Toyota számos műszaki hibája? Elvégre is Tanak folyamatosan elégedetlen volt.

- Természetesen túl sok probléma volt, melyek kisebb-nagyobb mértékben hatással voltak Ott eredményeire. Át kellett gondolnunk, hogy normális ez, vagy szeretnénk megtapasztalni ezt a jövőben, vagy elég volt.

- Nem volt remény véleményed szerint arra, hogy javuljanak a dolgok?

- Sosem tudhatod, hogy mit hoz a jövő, változhat minden. El tudod dönteni, hogy mi volt, és mit mond az érzés a jövőről. Ez azonban nem volt elég meggyőző.

- Mennyi tárgyalásotok volt Makinennel?

- Sok tárgyalás történt, de természetesen senki sem csapta be őt. Makinen meg tudott volna egyezni Ott-tal, ha akart volna a megfelelő időben.

- Mikor volt a megfelelő idő?

- Amikor a dolgok az asztalon voltak, például augusztusban és szeptemberben, voltak még akkor lehetőségek. Amennyiben ugyanakkor elmegy a kapus a kispadhoz a focimeccs egy pontján, nagy a valószínűsége, hogy az ellenfél gólt lő.

- Az derül ki, hogy Makinen nem igazán akarta ezt a megállapodást.

- Nehéz megmondani, de ha én egy ilyen pilótát akartam volna, másként csináltam volna a dolgokat.

- Mit vártatok akkor Makinentől?

- A normál megközelítés az, hogy a dolgokat ésszerűen és hatékonyan lehet csinálni. Az állítások, miszerint Ott elsőszámú státuszt követelt a csapaton belül… sosem volt ilyen követelés! A sebesség megmutatja, hogy ki az első a csapatban és ki a második. Ott a csapat támogatása nélkül volt képes megnyerni a címet és győzelmeket aratni idén. Néha elcsodálkozom, hogy miért van ez így. Amennyiben józanabb megközelítésük lett volna, a gyártói cím is könnyedén megnyerhető lett volna. Sajnos Ott magában bízhatott csak, de így is tett.

- Hogyan kellett volna akkor történnie a dolgoknak?

- Mint ahogyan Andrea Adamo tette.

- A Toyota csapatból hiányzott tehát egy kis…

- Minden relatív. Ha nem akarsz címeket szerezni, nem kell felállítanod semmit. Ha a legjobbat akarod a csapatnak, máshogy is tudod csinálni.

- Ragaszkodtatok ahhoz, hogy a szerződésben legyen egy kikötés, mely szerint Tanak privát repülővel repülhet a versenyekre?

- Nem mennék bele a részletekbe. Ez egy folyamatos tevékenység, melyben elvárások és kérdések merülnek fel, és amennyiben nemmel kerülnek megválaszolásra, akkor továbblépsz. Nem volt egyetlen olyan dolog, amire azt mondtuk volna, ezt akarjuk csupán ilyen módon, és amennyiben nem kapjuk meg, akkor nem törődünk vele. Amennyiben lett volna hajlandóság a megállapodásra, akkor így tettünk volna. Sokat beszéltek arról, hogy a döntésünket csupán a pénzre alapoztuk. Nem így volt! Két évvel ezelőtt is Ott azon döntését, hogy a Toyotához megy, nem a pénz motiválta, hanem az ellenkezője. Ez a lépés sem egy pénzügyi szempontból motivált döntés volt tehát. Ott volt ugyanakkor az elmúlt két és fél év leggyorsabb embere, és miért ne lehetne egy jó megállapodása?

- Nem állt készen akkor a Toyota arra, hogy eleget fizessen?

Azt mondtam, nem egy pénzügyi szempontból motivált váltás volt ez. Mindazonáltal a csapatok értik már, hogy Ottnak a maximumot kell kapnia most már. A pénzügyi szám nem volt probléma az egyik, illetve a másik oldal számára sem. Belül mindenki tudja, hogy mik az árak.

- A lehetőségek és feltételek fontosabbak akkor?

- Az egész csomag benne van ebben. Elégedettnek kell lenned a döntéssel, amit meghozol. Az, hogy a sportolói elvárásaid teljesüljenek és hogy az embereknek, akikkel dolgozol, bele kell illeniük a képbe. Nem vagány úgy menni dolgozni, ha a környezet nem jó vagy ha a környezet nem akarja, hogy ott legyél. Mindazonáltal egy döntés, ami a pénz alapján került meghozatalra, sem fog működni.

- Miből jöttetek rá, hogy a Makinen csapat nem igazán akarja megtartani Tanakot a csapatában?

- Nem mondhatnám, hogy egy dolog volt csupán, de láthatod, hogy ténylegesen mögötted állnak és megteszik a maximumot érted. Érzékelheted, hogy hogyan vannak tervezve a versenyek és hogy ez az elképzelés ugyanaz vagy más.

- Olyan pletykák terjengtek, hogy volt egy olyan ambíciód valójában, hogy vezesd a Toyota ralicsapatát.

- Mega ködös pletykákat találtak ki… mint minden más dolgot. Ugyanilyen pletykák voltak, hogy én akarom képviselni az R5-ös autókat. Tény, hogy mindez nonszensz, amit a finn emberek kitaláltak és a médiába dobtak. Természetesen nem akarok semmilyen csapatot vezetni, és nincs semmilyen súly a mérlegben az R5-ös autókkal kapcsolatban. Ez csak szenvedést jelentene, a szerződés szerinti bevételt pedig csak néhány vesszővel lehetne mérni. Tizenöt éve dolgozunk a csapatunkkal, ez pedig nem olyan dolog, amit különleges döntésként kellene kezelni.

- Furcsa, hogy ilyen történetek jöttek elő.

- Ugyanez az én kérdésem is. Ez egy idióta dolog, ami történt. Emberek, akik valószínűleg tudtak róla, kommentálták, de hazudtak a médiának. Azok ugyanakkor, akik tudták ezt, nem kellett volna valójában megosztaniuk ilyen információkat egyáltalán.

- A Toyota félig észt csapat volt: Tanak vezetett, az észtek dolgoztak.

- Az, hogy Észtországban legyen a bázis, egy adóval kapcsolatos jó döntés, nincs más tartalma és jelentése. Valójában elég nehéz egy két helyen lévő ralicsapatot irányítani. A csapatban dolgozó észtek még mindig közönséges szerelők, és senkit sem emeltek fel a második szintre. Ez egy tisztán finn csapat.

- Mennyire befolyásolták a tárgyalásokat a szóbeszédek?

- Elég rossz irányba mentek a történetek a végén, ez azonban egy ismert kézirat. Nem volt azonban értelme a média részéről, hogy feldúlt legyen, merthogy hülyének nézték volna őket. Ha ugyanazt a kérdést teszed fel kétnaponta, semmi sem fog változni. Senki sem mondhat semmit, amíg meg nem állapodnak a dolgokban.

- Mikor vált valósággá a Hyundai?

- Benne voltak a képben mindig. Mint ahogyan említettem korábban a futballkapusról, ez akkor történt, amikor a kapus a kispadnál volt.

- Miért tett ilyet Makinen?

- Ezt nem tudom megmondani. Nem hinném, hogy ez bármennyire is jó lett volna. Rájöttem, hogy mi folyik abban a csapatban, és nem értem.

- Ugyanakkor a Hyundai is küldött egy jelet, hogy véget értek a tárgyalások velük. Később kiderült, Adamo rászedte a nyilvánosságot ezzel a történettel.

- Amikor ezt mondta, az volt a tárgyalások legérdekesebb momentuma. Az üzenet rossz volt, de nagyon jól játszotta a játékát… ily módon az ellenfél kapusát a kispadra játszatta.

- Megjelent a médiában egy idézet Adamótól, miszerint amennyiben tudta volna, hogy hogyan tárgyaltok, sosem szállt volna versenybe korábban.

- Magam nem láttam ezt az állítást, de el tudom képzelni, mit és hogyan mondott. Úgy hiszem, ezt talán keményebben fordították. Úgy értette inkább, hogy egy jó ellenlábas voltam számára, akivel osztozkodhatott.

- Úgy tűnt, hogy a szezon második felében – de talán korábban is – a Tanak és Makinen közötti kapcsolat nem volt a legjobb.

- Ezt nem kommentálhatom.

- Úgy véled, ez nem befolyásolta a szerződés lehetséges végkimenetelét?

- Minden dolog befolyásolja. Tény, hogy minden dolog egymásra hatása és a számítások is azok, melyek helyet kapnak ebben.

- Boldog most a szíved, hogy egy tökéletes megállapodást kötöttél?

- Ott számára ez egy kulcskérdés volt, hogy egy olyan csapathoz menjen-e, ahol hosszú ideje ott van a fő riválisa. De úgy hiszem, ez a megfelelő hely számára, és meg tudja csinálni a saját üzletét ott. Manapság a rali világbajnoki sorozat minden autója jó, versenyeket és gyorsasági szakaszokat nyert mindegyik. Az idő megmondja majd, hogy hogyan szerepel ott: hogyan szokik hozzá az autóhoz és hogy a csapat hozzáállítja-e azt.

- Az új szezonban a Hyundai lesz az egyetlen gyári csapat a rali világbajnoki sorozatban.

- Tény, hogy a Citroen kilépése nem egy kis része az utazásnak. A franciák közötti kapcsolat nem volt barátságos, azt mondta a csapat, hogy a pilóta a feje tetejére állította a csapatot és hogy Ogier-nek nagy része volt abban, hogy feladták. Azt mondták, hogy Ott is ugyanilyen módon akarta megbillenteni a csapatot, tény azonban, hogy ő csak jól akart vezetni és nem akart a politikával foglalkozni.

- A top versenyzők mindannyian nagyszerű személyiségek, akik tökéletességet akarnak. Okoz ez zavart egy ponton?

- Nem tudom elképzelni, mi lehetne más a világ csúcsán. Ez az egyetlen módja, hogy el lehessen érni valamit.

- Milyen volt a kapcsolat az M-Sport csapattal? Ennek a csapatnak és a vezetőjének, Malcolm Wilsonnak hálával tartoztok.

- Nem kellene hálából odamenni. Jó a kapcsolatom az M-Sport csapatával, de nem hinném, hogy az alapján kellett volna dönteni ma, hogy mi történt valaha is.

- Benne voltak ugyanakkor a tárgyalási játékokban.

- Wilson nagyon jó érti, hogy mit jelent egy szinten lévő pilóta a csapat számára. Akarták volna Ottot, de nem rendelkeztek opciókkal, mint a többiek. Ugyanakkor világos, hogy az M-Sport nagyszerű dolgokat tud csinálni. Amennyiben Ott ott maradt volna két éve, talán világbajnok lett volna tavaly.

- Azt mondtad, hogy a pénz nem volt kulcs a szerződés aláírásakor. Ugyanakkor Tanak egy világbajnok, és ebben a státuszban kell a hab a tortára.

- Ez az, ami miatt el kell fogadnod kevesebbet, hogy aztán többet kaphass. De megismétlem, a döntés nem a pénz miatt született.

- Gondoljátok, hogy a Hyundai csapat lesz a legbiztosabb a közeljövőben és a csomag, amit kínálnak, ígéretesebb?

- A csapat attól függ nagyban, hogy hogyan vezetik. Egy jó pilóta sokat tud tenni, egy rossz pilóta a jó dolgokat valamivé tudja tenni. A fontos dolog az, hogy meglegyen a jó irány.

- A Hyundai csapat hosszú ideig bajban volt. A gyár győzelmeket követelt, azok azonban nem jöttek.

- Címeket szerezni nem könnyű. Képben voltak mindig, de nem volt akkora szerencséjük, mint a Toyotának. Idén egy kicsit agresszívebben játszottak, és elkezdett nekik kedvezni minden. Volt két ember a Toyota csapatban, akik zavart tudtak volna csinálni. Ők voltak a Hyundai top versenyzői a Toyotánál… Az első előfeltétele a győzelemnek még mindig az, hogy be tudja fejezni a versenyt az ember.

- Csalódott vagy, hogy így alakultak a dolgok a Toyotánál? Két évvel ezelőtt talán hosszabb együttműködést vártatok.

- A Toyotával történő együttműködés attraktív volt, és szép dolog lett volna együtt folytatni, főleg világbajnokként.

- Az idei szezon azt mondja, hogy te vagy jelenleg a világ legjobb rali menedzsere. A védencedet világbajnokká koronázták.

- Nem értek egyet a menedzser státusszal. Tíz éve csináljuk a dolgokat Ott-tal. A szerepem más, és változik is. Valakinek segítenie kell a pilótát ilyen tevékenységekkel, én pedig megteszek mindent, amit tudok és amit tenni tudok. Azért dolgoztam, hogy megadjam Ottnak, amire szüksége van. Egy menedzser azonban egy olyan ember, aki kontrollálja a versenyzőjét. Azt tesszük Ottért, amit akar, nem azt, amit én akarok. Megbeszélhetjük a dolgokat együtt, de ő dönt.

- Milyenek voltak az érzelmeid, amikor bebiztosította Tanak a világbajnoki címet?

- Természetesen jó látni, hogy az elmúlt tíz év munkája pompás célt ért és hogy ez a maximumhoz vezetett. Azt is jó látni, hogy a sebességlegenda és a vezetési stílus, amit én indítottam el, elég jó a cím elnyeréséhez. Ott természetesen továbbfejlesztette ezt. Szép dolog, hogy egy olyan utazásban vettem részt, melyben egy ember megvalósította élete álmát. Kétségtelen, hogy egy vagány tapasztalat ez.

- Tanakból válhat a rali világbajnoki sorozat következő hosszútávú uralkodója?

- Nehéz megmondani ezt. A Hyundai csapatához megy, ahol minden új, a versengés pedig nagyon erős. Nem gondolom, hogy el fogja veszteni a vezetői képességeit – sokkal inkább azt gondolom, hogy ez egy olyan csapat, mely azt akarja, hogy nagyon gyorsan utazzon minden autója. Mint ahogyan magam is pilóta vagyok, sosem tapasztaltam más helyzetet, melyben a mérnök tudta a legjobban és hogy a pilóta megütötte-e az autót vagy sem, az irreleváns volt. Úgy vélem, hogy a jövőben Ott kezeiben van minden, és tudja ezt kezelni.

- Tiszta tempó tekintetében nem volt ellenfele néhány szezon óta.

- Ez egy kicsit önkényes állítás. Vannak különböző napok és különböző versenyek, amikor egy dolog vagy egy másik jobban passzol, általában azonban még ő a leggyorsabb. Megláthatjuk, mit történik a következőkben, hiszen januárban elölről kezdődik minden. A cím nagyon jó vagy rossz hatással is lehet a versenyzőre. Még a pilóta sem tudhatja pontosan, hogy mi fog történni.


Andrew

Módosítás: (2019. december 14. szombat, 18:50)