Büntetések a ralisportban

Tiltott pályabejárás, gyorshajtás, szabálytalan tankolás, közlekedési kihágások, műszaki szabálytalanságok

 

 

Tiltott pályabejárásért eltiltás

A rali világbajnokság WRC 3-as kategóriájának versenyzőjét, Stephane Consanit kizárta a Nemzetközi Automobil Szövetség a sorozatból, miután a Francia Rallye-t megelőzően tiltott pályabejáráson érték.

Consani szeptember 26-án a verseny leghosszabbnak számító, 34 kilométeres Vosges és Pays d’Ormont közötti szakaszának útvonalán balesetet szenvedett, miközben tiltott pályabejáráson érték. A francia barátnője autóját vezette, elmondása szerint pánikba esett, amikor észrevette, hogy a versenyrendezők követik, és lecsúszott az útról.

Consani a Francia Rallye szuperspeciálján még elrajtolt, de pénteken reggel személyes okokra hivatkozva nem folytatta már a versenyt.

A WRC 3-as bajnokság hetedik helyén álló versenyzőtől az eset következtében elvették pontjait és az utolsó két világbajnoki futamra felfüggesztették részvételét. Az ügyet azzal a kérvénnyel továbbítják a Francia Autósport Szövetség felé, hogy függesszék felé Consani licencét.

 

Consani bánja bűnét

Stephane Consani azt mondja, mélységesen sajnálja, hogy a múlt héten megrendezett Francia Rallye-t megelőzően illegális pályabejáráson vett részt a viadal útvonalán.

A feltörekvő franciát a verseny sportbírói 24 órával azután idézték be, majd zárták ki, hogy Sebastien Loebbel és Sebastien Ogier-vel részt vett egy a sajtótájékoztatón, melyen a francia autósport szövetség (FFSA) Equipe de France fiatal versenyzők számára kiírt tréningprogramját promótálták, aminek ő is tagja volt a tette napvilágra kerüléséig.

Amellett, hogy hazája világbajnoki futamáról kizárták Consanit, eltiltották attól is, hogy részt vegyen az idén hátralévő világbajnoki viadalokon és Citroen Top Driver megmérettetéseken, de megfosztották az eddig megszerzett Citroen Top Driver és WRC 3-as bajnoki pontjaitól is. Kilátásba helyezték továbbá, hogy elveszik francia versenyzői engedélyét, valamint hogy beidézik az FFSA döntéshozó bizottsága elé, ahol további büntetések várhatnak rá.

„Azzal, hogy csaltam Elzászban, ahol a francia szövetség színeit és az Echappement magazin ’év reménysége’ címet viseltem, nagyon rosszul érzem magam, megszegtem kötelezettségeimet és elárultam mindenkit, aki belém fektette bizalmát” – mondta el egy közleményben Consani. „Tetteim következményeit nem vettem teljesen figyelembe. Keserűen bánom már, amit csináltam: sok ember volt, aki bízott bennem, és nem figyeltem sok ember tanácsára. Teljesen megértem pilóta- és navigátortársaim haragját, szeretnék őszintén bocsánatot kérni mindenkitől. A Francia Autósport Szövetségnek és elnökének, Nicolas Deschaux-nak, Morgan Caronnak és Olivier Pignon-nak, valamint Christophe Lollier-nak és Sebastien Menardnak, az Equipe de France összes munkatársának és az Echappement magazin teljes stábjának, a Citroen Racingnek, a Francia Rallye szervezőinek, Alain Rossinak, az EPSI-nek és ügyvezető igazgatójának, Pierre-Hugo Dubostnek, az Orecának, az R+ Racingnek, Renaud Poutot-nek, Simon-Jean-Joseph-nek, Jean-Pierre és Julien Nicolas-nak, navigátoromnak, Jack Boyere-nek, a PH Sport csapatának és Bernard Pialat-nak, az összes partneremnek, barátomnak és rokonaimnak, szüleimnek, testvéremnek és a kilátogató összes nézőnek, szurkolónak egy dolgot szeretnék csak mondani: mélyen sajnálom!”

Consani ebben a szezonban a Citroen Top Driver sorozatban és Franciaországban a Peugeot 208 Rally Cup-ban vett részt, ami alapján az áttörés éve címmel illették. A 208 Rally Cup-ban történt kiesések és műszaki hibák, valamint a júniusi szardíniai Citroen Top Driver futam vezető pozíciója nagy nyomást helyezett a fiatal pilótára, főleg azért, mert Equipe de France-os társai jelentős sikereket értek el.

 

Andrew

 

2013. október 9.


 

Megbüntették a Hyundai-t és az M-Sportot

 

A Mexikó Rally versenyfelügyelői, Waltraud Wünsch, Hugo Mersan és Ruben Chavez büntetésben részesítették a Hyundai és az M-Sport csapatát az üzemanyag leürítésre és az üzemanyagtartály cserére vonatkozó sportszabályok megszegése miatt.

A Hyundai Motorsport ötezer eurós büntetést kapott, mivel nem követték a rali világbajnokság 2014-es sportszabályzatát, amikor csütörtök délután leürítették Thierry Neuville Hyundai i20 WRC-jének üzemanyagtartályát.

Az M-Sport kétezer-ötszáz eurót kénytelen befizetni, ők a sportszabályzatot akkor szegték meg, amikor Elfyn Evans tankját a verseny péntek esti flexi szervizében kicserélték.

A büntetéseket a rali világbajnokság 2014-es sportszabályzat 50. cikkelyének megsértése miatt szabták ki, mely a következőket mondja ki:

 

Az üzemanyagtartály leürítése és újratöltése a szervizparkban

Amikor a szerviz, az üzemanyagtartály cseréje, az üzemanyag szivattyú cseréje, az üzemanyagszűrő cseréje, bármilyen, az üzemanyagrendszerben lévő elem cseréje szükségessé teszi, a leürítés és/vagy újratöltés engedélyezett a szervizparkban, feltéve ha:

- a munkát a szervezők tudomásával lehet elvégezni;

- a versenyzőnek biztosítania kell tűzoltókészüléket kezelővel együtt;

- az autón semmilyen más munkát nem lehet végezni, amíg az üzemanyag rendszer nyitott és/vagy a leürítés és/vagy újratöltés folyamatban van;

- megfelelő biztonsági területet kell kialakítani az autó körül;

- csak annyi üzemanyag tölthető az autóba, ami a következő tankoló zóna eléréséig szükséges.

A Hyundai esetében azért hozták meg az ítéletet, mert a csapat nem hagyta abba az autón folytatott más tevékenységeit, nem biztosított tűzoltókészüléket, nem értesítette a szervezőket és nem alakított ki megfelelő biztonsági zónát az autó körül. A Hyundai elmondta, csapatuk új, nem minden tagjuk volt teljes egészében tisztában a folyamatokkal. A Hyundai elnézést kért a tévedésért.

Az M-Sport azért kapta a büntetést, mert a vezető technikai felügyelő közbelépése után került csak tűzoltókészülék és az azt kezelő személy a helyszínre, a biztonsági zóna pedig nem megfelelően volt kijelölve az autó körül.

 

Andrew

 

2014. március 10.


 

R5-ös büntetések Szardínián

A Szardínia Rally célba érkezését követően több büntetést is kiosztottak a versenyfelügyelők a WRC 2-es kategóriában indulók számára.

A Sebastien Chardonnet Citroen DS3 R5-ösét biztosító MY Racing és a saját jogon, a világbajnoki porondon szintén ezúttal bemutatkozó Peugeot 208 T16-tal nevező Karl Kruuda is kétezer eurós büntetést kapott, miután a versenyt követő technikai ellenőrzésen kiderült, a homologizált változatnál kisebb volt a hűtő a kérdéses autókban.

Benoit Nogier-t, Chardonnet csapatvezetőjét és Tagai Tamást, a Kruuda autóját futtató Tagai Racing Technology vezetőjét is beidézte a versenyfelügyelőség, de egyikük sem tudott magyarázatot adni arra, hogy a hírek szerint egyazon gyártási sorozatból származó hűtők miért „nem feleltek meg teljesen a homologizációs méreteknek”.

A pénzbüntetés mellet a versenyzők megtarthatták a versenyen elért pozícióikat, Chardonnet a második, Kruuda a negyedik helyért járó pontokkal térhetett haza. Az viszont egy kérdés, hogy egy gyártó hibájáért miért egy csapat, illetve egy versenyző kell, hogy pénzbüntetést fizessen…

Bernando Sousa ugyanakkor öt perces büntetést kapott, ugyanis kiderült, az engedélyezett huszonnégy helyett huszonhat gumiabroncsot használt fel a viadal során. A Ford Fiesta RRC-vel versenyző pilóta ezzel elvesztette a kategória harmadik helyét, az ötödik pozícióba csúszott vissza.

 

Andrew

 

2014. június 18.


 

Büntetések a Brit Rally-n

Sokba került a Brit Rally pályabejárása néhány versenyzőnek. A rendezők gyorshajtás miatt Aron Domzalát 1000 euróra, Nicolas Fuchs-ot 975-re, Martin McCormack-et 300-ra, Tom Cave-et pedig 275 euróra büntették.

Henning Solbergnek is fizetnie kellett, a norvégnak 1000 euróba került az, hogy az FIA adatgyűjtőjét, amit a versenyautó verseny előtti javításakor szétkapcsoltak, nem csatlakoztatták újból.

 

Andrew

 

2014. november 18.


 

Ogier felfüggesztettje

Sebastien Ogier egy évre szóló kétperces felfüggesztett büntetést kapott, miután a Svéd Rally pályabejárásán gyorshajtáson kapták.

A kétszeres világbajnok a pályák feltérképezése során hétszer is túllépte a megengedett sebességhatárt. Az első kettő eset után csupán pénzbüntetésben részesítette a versenybíróság, akik a további öt ilyen kapcsán már kevésbé voltak elnézőek. A felfüggesztett időbüntetésen túl, ami akkor lép életbe, ha további gyorshajtást követ el a francia pilóta, 1232,5 eurós pénzbírsággal is sújtották a Volkswagen versenyzőjét, ami az első két kihágásért kapott 883 euróhoz jön hozzá.

A Robert Reid (elnök), Kai Tarkiainen és Bo Swaner által kiadott versenyfelügyelői közleményében a következők állnak:

„A versenyfelügyelők egy jelentést kaptak a versenyigazgatótól a Volkswagen Motorsport 1-es rajtszámú versenyzőpárosának, a pilóta Sebastien Ogier-nek és a navigátor Julien Ingrassiának a pályabejáráson elkövetett gyorshajtási kihágásairól, a versenyigazgatóval a rali világbajnokság 2015-ös sportszabályzatának 20.2.2-es és 20.2.4-es cikkelye alapján már megtárgyalt két eseten is túl.

A jelentés bemutatta, hogy a pilóta, Sebastien Ogier összesen öt alkalommal lépte túl a pályabejárásra vonatkozó 70 kilométer/órás sebességkorlátozást azokon túl, amiket a 12-es és 13-as számú határozatban már megtárgyaltak, ezen alkalmakkor az összes túllépés 49,3 kilométer/óra volt.

A versenyfelügyelők kellő mérlegelést követően úgy DÖNTÖTTEK, hogy kétperces büntetést alkalmaznak egy éves időtartamra, függően attól, hogy érkezik-e újabb jelentés a versenyfelügyelők felé Sebastien Ogier-ról a pályabejáráson elkövetett sebességtúllépés ügyében ebben az időszakban.

A 49,3 kilométer/órás jelenlegi jogsértések miatt 25 eurós kilométerenkénti büntetés is alkalmazásra kerül azonnali hatállyal, melynek összértéke 1232,5 euró.

A versenyző tájékoztatásra került a fellebbezéshez való jogáról.”

 

A Volkswagen a büntetés körülményeinek tisztázásán van

A Volkswagen Motorsport vezetője szombat délután, az eset kipattanását követően azt nyilatkozta, tisztázni szeretnék az ügyet. Jost Capito elmondta, nem tervezik, hogy fellebbeznének a döntés ellen, de további információkat akarnak begyűjteni. „Nem fellebbezünk, megtartjuk annak lehetőségét” – hangzottak a szakvezető szavai. „El akarok menni a versenybírósághoz este, hogy megnézzem a papírokat. Nem döntöttük még el, hogy fellebbezünk-e, de nem hinném.”

Capito azt is hozzátette, nem gondolja, hogy bármilyen technikai probléma is lett volna az Ogier által a pályabejáráson használt Volkswagen Golffal. „Úgy gondolom, a kalibráció rendben van, de tudja mindenki, hogy a többi versenyen 80 kilométer/óra a sebességhatár, itt pedig 70, úgyhogy a srácoknak más az érzetük. Számomra biztos, hogy ez az ok. Ha túl gyorsak, akkor túl gyorsak, nem fogunk fellebbezni.”

 

A többiek

Nem csak Ogier járt pórul a skandináv viadalon. Yuriy Protasov tizennyolc alkalommal, Lorenzo Bertelli hétszer, Michal Solowow négyszer Max Rendina pedig háromszor lépte át a pályabejárási sebességhatárt, ők a pénzbírság mellett szintén kétperces felfüggesztett büntetést kaptak egy évre, ami 2016. február 13-ig érvényes. Kris Meeke kétszer lépte át a sebességhatárt, így ő „csak” pénzbüntetésben részesült. Ezek összegében Protasov a kétes értékű csúcstartó, az orosz 4200 eurót lesz kénytelen befizetni az FIA részére.

 

Andrew

 

2015. február 16.


 

Prokop is büntetésben részesült Svédországban

A Svéd Rally versenyfelügyelői úgy döntöttek, hogy a versenyautók tengelytávját vizsgálják a viadal során. Ennek során derült ki, hogy Martin Prokop Ford Fiesta RS WRC-je a homologizációs lapon feltüntetett értéknél 7 milliméterrel rövidebb tengelytávval futott a verseny egy szakaszában. A futamot a nyolcadik helyen befejező cseh pilótát kétezer euróra büntették emiatt.

 

Andrew

 

2015. február 18.


 

Büntetések útvonalelhagyás miatt

Sebastien Ogier, Thierry Neuville, Dani Sordo és Martin Prokop is ezer eurós büntetésben részesült, miután eltértek a kijelölt útvonaltól a 2015-ös Argentin Rally-n.

A versenyzők ugyanott vétették el az utat a pénteki nyitószakaszon, az Agua De Oro – Ascochinga nevű gyorsaságin, mellyel százötven méternyi kerülőt kellett megtenniük az eredeti nyomvonalhoz képest.

Az érintetteket szombaton hallgatták meg, ami után a versenyfelügyelőség elfogadta, hogy a négy páros rosszul értelmezte az útvonalitinert a pályabejárás során, valamint hogy egyikük sem vette észre a hibát. A dolgot azonban biztonsági kérdésként kezelték, így büntetésben, valamint megrovásban részesült mindegyik kettős. „Nagyobb figyelmet kell gyakorolni az itinerírás során az ilyen szituációk megelőzése érdekében” – állt a közleményben.


Andrew


2015. április 28.


 

Ogier miatt büntették a Volkswagent

Tízezer euróra büntette a Korzika Rally felügyelőtestülete a Volkswagen Motorsportot, miután Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia nem követték a verseny pénteki napján a rali világbajnokság biztonsági eljárásait.

A viadalt vezető páros a nap utolsó szakaszán, a harmadik gyorsaságin állt meg kicserélni a defektes hátsó kerekét, de nem nyomták meg a kocsiban lévő OK gombot, ami arról tájékoztatja a versenyirányítást, hogy nincsen vészhelyzet.

A felügyelő testület felhívta az OK gomb használatának fontosságára a figyelmet, majd kivetette a büntetést a Volkswagen Motorsportra, amiből nyolcezer euró felfüggesztett, azt csak abban az esetben kénytelen befizetni a csapat, ha a 2016-os szezon végéig hasonló szabálytalanságot követnek el.

 

Andrew

 

2015. október 4.


 

Szabálytalanul előzött Lefebvre egy rendőrautót

Több mint háromezer eurós büntetéssel sújtották Stephane Lefebvre-et, miután az Ausztrál Rally-n szabálytalanul előzött egy jelöletlen rendőrautót, valamint a megengedettnél gyorsabban hajtott.

A Citroen Racing pilótáját először 1200 euróra vágták volna meg a verseny pénteki napján, mivel egy 60-as zónában 108 kilométer/órás sebességgel haladt, később, a versenybírósági meghallgatás után azonban további kétezer eurós büntetésben részesült. A versenybíróság beszámolója szerint Lefebvre egy trélert vontató teherautót a záróvonalat átlépve előzött meg, előtte pedig egy jelöletlen rendőrautót is. Utóbbiból videofelvétel is készült, ami bemutatásra került a meghallgatás során. „A videón látszik, hogy a 7-es rajtszámú autó először egy jelöletlen rendőrautót előz meg a dupla záróvonalon, aztán két perccel később a fent említett tréleres teherautót” – áll a versenybíróság közleményében.

„Az eset során történt gyorshajtás és a dupla záróvonal kétszeri átlépése egyetlen közlekedési kihágásként került vizsgálat alá, és megjegyzendő, hogy a versenyző már büntetésre került a versenyigazgató által az FIA 2017-es rali világbajnokságra vonatkozó sportszabályzat 20.3.1-es cikkely alapján. A versenyző az eset során tanúsított magatartásával ugyanakkor nem csak a helyi közlekedési szabályokat szegte meg, de a 2017-es nemzetközi sportszabályzat 12.1.1.c cikkelyét is. A versenybírók hosszas gondolkozás után úgy döntöttek emiatt, hogy további kétezer eurós büntetést szabnak ki a 7-es rajtszámú autó pilótájára, Stephane Lefebvre-re.”

Ez utóbbi büntetést a versenyző által a 2018-as szezonban teljesítésre kerülő első három versenyre felfüggesztették, az csak abban az esetben lép életbe, ha Lefebvre további közlekedési kihágásokat követ el.

 

Andrew

 

2017. november 22.


 

Mexikói lassítóügy

A 2018-as rali világbajnokság harmadik versenyén, a március elején megrendezett mexikói viadalon Sebastien Ogier-t megfosztották négy bónuszpontjától, miután a verseny Power Stage-eként szolgáló utolsó szakaszon nekiment egy lassítónak.

A francia pilóta az egyike volt azon hat pilótának, aki érintette a lassítót, de az egyedüli, akit emiatt megbüntettek. Ogier csapata, az M-Sport fellebbezett, május elején került sor a meghallgatásukra, majd a sorozat hatodik futama, a Portugál Rally előtt adta ki a Nemzetközi Automobil Szövetség a közleményét, miszerint elutasították a fellebbezést.

Az autosport.com a fellebbezés kulcsfontosságú elemei alapján elemzést készített, melyek kérdéseket vetnek fel a mexikói esetről született döntéssel kapcsolatban.

 

Az eset

A Mexikó Rally befejező napján a las minas-i gyorsasági szakaszt kétszer kellett teljesítenie a mezőnynek, ez volt a 21. szakasz, majd a bónuszpontokért zajló 22., a Power Stage.

Miután látták, hogy Thierry Neuville Hyundai-a nekiment a 21. szakasz teljesítése során a kérdéses lassító mindhárom elemének, az M-Sport kapcsolatba lépett a szervezőkkel, hogy tisztázzák a lassítónak történő nekiütközés következményeit. Az e-mailes válasz szerint, melyet az összes csapat megkapott, az ügyet a versenybíróság felé továbbítják.

Ogier a lassító első két elemének ment neki a 22. szakasz során, az eset továbbításra került a versenybíróság felé, akik tíz másodpercet hozzáadtak a versenyző szakaszon elért idejéhez. Ogier ezzel a második helyről visszaesett a hetedikre a szakaszon, és a négy helyett nulla bónuszponttal zárta a Power Stage-et. Az M-Sport fellebbezett a döntés ellen, az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága azonban helyben hagyta a versenybíróság döntését.

 

A lassítók kialakítása

Az FIA rali biztonsági útmutatójának ajánlása szerint a lassítókat szalmabálákból, víztartályokból, egymáshoz rögzített gumiabroncsok alkotta falból vagy betonkorlátból kell kialakítani. A las minas-i lassító azonban műanyag elemekből állt, melyek olyan könnyűek voltak, hogy az M-Sport által bemutatott bizonyíték alapján egy gyerek is el tudta tolni az elemeket.

Az M-Sport Ogier Fiesta WRC-jéről is biztosított adatot, mely azt mutatja, hogy az autó sebessége a lassítót magában foglaló szakaszrészen virtuálisan azonos volt a 21. szakasz teljesítése során – amikor nem érintette az elemeket – és a 22. szakasz során, amikor érintette az elemeket.

 

A 21. és a 22. szakasz ellentmondása

Ogier megszegte a sportszabályzat 14.2-es pontját, mely szerint a párosoknak az útvonalitinerben lefektetett útvonalat kell követniük.

A rali világbajnokság kulcsemberei ugyanakkor joggal tették fel a kérdést, hogy miért nem büntették ugyanígy Neuville-t is, aki a 21. szakasz teljesítése során ment neki a lassítónak.

 

Eltérés a pályától

Az M-Sport fellebbezését a 2014-es Lengyel Rally versenybírói döntése vezérelte, amikor Andreas Mikkelsent bűnösnek találták abban, hogy eltért az útvonaltól – ez ugyanannak a szabálynak a megszegése volt, mint amivel Ogier-t vádolták. Mikkelsen úgy vágta le a pályát, hogy mind a négy kerekével a füvön ment egy rövidebb és gyorsabb vonalon. Ötezer eurós büntetésben részesült emiatt, időbüntetést viszont nem kapott.

Az M-Sport bizonyítékot szolgáltatott arról, hogy bemutassa, Ogier lassítón keresztülvívő útja nem kínált egytized másodpercnél nagyobb előnyt Mexikóban.

 

Nem minden akadály egyforma

Sebastien Loeb, Jari-Matti Latvala, Dani Sordo és a Power Stage-et megnyerő Ott Tanak is hozzáért a 22. szakasz teljesítése során a lassító egy vagy több eleméhez.

A Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság szerint az ő ütközéseik lényeges szempontja az, hogy ők a lassító második és harmadik elemét ütötték meg. Hangsúlyozták, érzésük szerint az első elem fontosabb, mint a másik kettő, a következőket állítva: „A bíróság úgy találta, hogy alapvető különbséget szül ez a többi versenyző esetével összehasonlítva, és a ahogyan a fellebbező 1-es rajtszámú autójának esetében, a lassító első elemsorának van a leglényegesebb hatása, ami azt illeti: (i) módosítja az autó útját, (ii) csökkenti az autó sebességét és (iii) megfelel a lassító biztonsági céljának.

A fellebbezés bizonyítékával kapcsolatban az FIA azt mondta ki, Ogier „nem csak hozzáért a lassító elemeihez, de teljesen elmozdította az első elemet, és ő volt az egyetlen, aki így tett”.

 

Reakció

Az M-Sport csapatvezetője, Malcolm Wilson azt nyilatkozta, alakulata nagyon csalódott a döntés miatt. „Úgy éreztük – és még mindig úgy érezzük –, hogy egy nagyon erős ügyünk van itt. Nagyon érdekel bennünket, hogy lássuk, merre megyünk innen.”

Az egyik elsődleges aggály az a precedens a döntéssel kapcsolatban, amit az teremt.

„Mit történik most?” – tette fel a jogos kérdést a szervizpark egyik közismert alakja. „Minden alkalommal, amikor egy versenyző levág egy kanyart, nekimegy egy lassítónak vagy hozzáér egy gumiabroncs elemhez, azt várhatjuk majd, hogy a versenybírók közbelépnek?

Mexikóban könnyű műanyag elemek voltak ezek, melyeket nagyon-nagyon könnyen el lehetett mozdítani. Volt egy emberünk a szakaszon, aki nézte ezt a részt, és amikor Neuville lerombolta a lassítót, az elemek nem pontosan ugyanarra a helyre lettek visszatéve, ahol voltak, mielőtt nekik ment. Hogyan is lehettek volna ott, ha nem voltak jelölések az úton, amik mutatták volna, hol kell lenniük?

Nézzük meg a különbséget, ahogyan Ogier és Tanak átjött a 22. szakaszon. Tanak számára a szürke elem a legközelebbi, míg amikor Ogier ment át, a narancssárga elem volt az – ami szélesebb a talpánál. Ez azért volt, mert rosszul rakták vissza az elemeket.”

 

Az M-Sport fellebbezési anyaga itt található, benne a belsőkamerás felvételekből készített képekkel, melyek nyilvánvalóan mutatják, hogy Ogier szűkebb íven kellett, hogy menjen a 22. szakaszon, mint Tanak.

 

Az FIA ítélete innen tölthető le (név: Hearing of Friday, 4 May 2018 (Case ICA-2018-01)).

 

Andrew

 

2018. május 27.


 

Rovanpera szemből ment az időellenőrzőbe

Kalle Rovanpera és navigátora, Jonne Halttunen egyperces büntetésben részesült a Monte-Carlo Rallye-n, miután az ötödik szakasz előtti időellenőrző állomásra nem az útvonalitinerben meghatározott irányból, hanem szemből érkeztek meg Skoda Fabia R5-ösökkel.

A versenyfelügyelői közleményében a következők állnak:

„A versenybírók 2019. január 25-én 18:25-kor meghallgatták a 30-as rajtszámú autó pilótáját és navigátorát. Ők azt állították, hogy amikor az ötödik gyorsasági szakasz rajtját közelítették meg, összezavarodtak az útvonalitiner 36. és 37. jele közötti kereszteződésben, ahol nem volt világos, hogy melyik utat kell követni (ez a kereszteződés nem szerepelt az útvonalitinerben). A dolog megvitatása után tévedésből jobbra tartottak, és végül arra az útra érkeztek, ami az időellenőrzőtől az ötödik szakasz rajtjához vezetett. Rájöttek, hogy hibáztak, de mivel az út, amin mentek, rendkívül kicsi volt, nem tudtak visszamenni. Emiatt úgy döntöttek, hogy ezen a ponton megvárják az ötödik időellenőrző állomásra érvényes ideális idejüket és visszamennek az időellenőrző állomásig. Elnézést kértek a tévedésükért, és hozzátették, más versenyzők is megerősítették, hogy zavarba jöttek ennél a kereszteződésnél.

A fenti körülmények miatt a versenybírók úgy találták, hogy a páros megszegte a rali világbajnokság sportszabályzatának 14.2-es pontját, ugyanakkor azt is megértették, hogy nem volt teljesen világos ennél a kereszteződésnél a helyzet. Azt is elismerték, hogy a páros óvatos volt, és az, hogy megszegték a rali világbajnokság sportszabályzatának 31.5.1-es pontját, nem eredményezett veszélyes helyzetet.”

Az már csak egy zárójeles kérdés, hogy a Skoda Motorsport színeiben a WRC 2 Pro kategóriában versenyző Rovanperáék, valamint a többi, a kérdéses helyen zavarba kerülő páros mit csinált a pályabejárás során?!


Andrew

 

2019. február 12.


 

Kiszedte a szélvédőt, megbüntették Meeke-t

A célba érést követően sújtották egyperces büntetéssel Kris Meeke-t a Chile Rally-n. A Toyota pilótája nyolcadikként ért célba a világbajnokság új futamán, de miután az időellenőrzőben szedték ki autójuk szélvédőjét szombaton, büntetést kaptak, így a nyolcadikról a tízedik helyre csúsztak vissza.

A brit pilóta a verseny második napjának nyitó gyorsaságiján borult fel, majd a következő szakasz előtt eltávolították navigátorával a Toyota Yaris WRC első szélvédőjét, mivel tartottak attól, hogy üveg kerül az autóba, amitől megsérülhetnek.

A versenyfelügyelők a következő döntést hozták: „A legénység eltávolította a betört szélvédőt a 8. időellenőrző állomás és a nyolcadik gyorsasági szakasz rajtja közötti területen.” Ezzel a rali világbajnokság sportszabályzatának 41.1.2 pontját szegték meg.

„Dolgoztunk az időellenőrzőn belül. Nem szabad dolgoznod az időellenőrzőn belül. Oké, ez a szabály” – nyilatkozta Meeke az autosport.com-nak. „De megpróbáltunk előnyre szert tenni? Szélvédő nélkül akartam teljesíteni a szakaszt? Nem.

Volt egy nyolcperces csúszás az időellenőrzőben. Ültem ott a sisakomban, és készen álltam a rajtra, amikor a szélvédő ragasztása kezdett elengedni. A szélvédő elkezdett rám esni. Azt mondtam, ’nem, nem tudjuk megcsinálni a szakaszt. Kiállunk.’ Az üvegszilánkok elkezdtek beesni az autóba, elveszthettem volna a látásomat, nem volt szemüvegünk az autóban.

Az egyetlen lehetőség a szélvédő kiszedése volt. Ennek megfelelően a törvény betűjét alkalmazod, vagy megnézed a körülményeket? Hogy a f*****n csinálják ezt? Állítottam a guminyomást, mert elfelejtettem azt, vagy valami ilyesmi volt? Nem. Megpróbáltunk előnyre szert tenni? Nem.”

Meeke amellett is állást foglalt, hogy a büntetésével kapcsolatos döntés szembe megy az FIA azon törekvésével, hogy a ralisportot biztonságosabbá tegyék. „Mindez a hülyeség az FIA közúti biztonságáról, az FIA ilyen biztonságáról és olyan biztonságáról… Mit láttunk Argentínában azokról a nézőkről? A Lappiról szóló felvételek, hogy jön kifelé és nekicsapódik a töltésnek a nézők előtt… és aztán, amikor a biztonság bejön az egyenletbe: ’á, b*******k meg őket, büntetés!’

Büntetést kaptam azért, mert megpróbáltam biztonságossá tenni az autót… Azért vannak mindannyian, hogy akciót hozzanak a közúti biztonságért, de amikor biztonságossá teszed az autót, b****tt büntetést kapsz. Hogyan van ez? Mit akarnak, mit csináljak? Veszítsem el a látásomat?”

A döntés előtt Meeke-nek, társának, Sebastian Marshallnak, valamint a Toyota GAZOO Racing sportigazgatójának, Kaj Lindströmnek jelenése volt a versenyfelügyelők előtt, akik a következőkkel indokolták aztán a büntetés kiszabását:

„A versenyfelügyelők meghallgatták az 5-ös rajtszámú autó pilótáját és navigátorát, valamint a versenyzők képviselőjét 2019. május 12-én 16:10-kor. A pilóta elmondta, hogy a hetedik szakaszon történt balesetét követően, melyben megsérült a szélvédője, a kilátás egyre rosszabb lett. A műszerfalra üvegszilánkok is hullottak. Ennek ellenére szélvédővel akarta teljesíteni a következő szakaszt, mivel nem volt nála semmilyen szemüveg. Amikor a nyolcadik szakasz időellenőrző állomásához érkezett, gondot okozott neki a kilátás, de még így sem akart szélvédő nélkül továbbmenni. Amikor az állomáson vártak, látták, hogy az ablak körül lévő ragasztó meglazul. Végül úgy döntöttek, hogy az időellenőrző állomás területén eltávolítják a szélvédőt biztonsági okok miatt, mivel ez volt az egyetlen lehetőség, hogy úgy teljesítsék a szakaszt, hogy nem veszélyeztetik magukat.

A versenyfelügyelők azonban úgy találták, hogy a problémát a közúti etapon kellett volna megoldani, mielőtt megérkeznek a szakaszhoz, és ennélfogva a parc fermé szabályok megszegése nem forgott volna kockán, így precedenst teremtve a fenti büntetést kerül alkalmazásra.”

 

Andrew

 

2019. május 16.


 

Lukyanuk közmunkán

Tíznapos közmunkára ítélték a rali Európa-bajnokság címvédőjét, Alexey Lukyanukot, miután a Liepaja Rally-n kétszer is gyorshajtáson kapták. A vétséget mindkét esetben a GPS-es biztonsági rendszer észlelte, melyet minden autóban használni kell a kontinenssorozat futamain.

Az orosz versenyző először 124,9 kilométer/órás tempóval ment az 50 helyett Citroen C3 R5-ösével egy közúti szakaszon, majd nem sokkal később 168,5 kilométer/órával ott, ahol 90 volt a sebességhatár.

Lukyanukot előbb ötezer eurós pénzbüntetéssel sújtotta a Liepaja Rally versenyigazgatója – az első kihágásért mindegy egyes kilométer/órás túllépésért 25 eurót számolt fel neki, a másodikért pedig 50-et úgy, hogy mindkét esetben tíz kilométer/órás toleranciát is figyelembe vett –, majd további szankciót hozott a versenybíróság.

„A pilótának kötelező tíz napnyi közösségi munkát teljesíteni a közúti biztonsággal kapcsolatosan, melyet az FIA adminisztrátora határoz meg” – szólt a versenybíróság döntése. Emellett elveszik a 2018-as Európa-bajnok párostól a lett versenyen a második helyezésért szerzett pontokat, valamint csapatuk, a Sainteloc Junior Team egységeit is, amennyiben bármilyen kihágást követ el a szezon hátralévő részében sorra kerülő versenyek közúti szakaszain a versenyző.

Lukyanuk a következőképpen magyarázta a dolgot a versenybíróság beszámolója szerint: „Problémánk volt a fékekkel, és meg kellett ezt oldani. A közúti szakaszon nagyon rövid volt az idő, és túl nagy sebességgel kellett hajtanunk, hogy időben ott legyünk a következő időellenőrző állomáson. Csaknem egyedül voltunk az úton, nem volt nagy forgalom. Nagyon sajnáljuk a viselkedésünket, rossz volt ez sportemberektől.”

A kihágás Lukyanuk versenyét nem érintette, azon nem kapott emiatt büntetést, viszont a versenybíróság a pénzbüntetéssel kapcsolatos határozatában kiemelte, hogy 51 kilométer/óránál nagyobb sebességtúllépésnél a lett jogszabályok szerint azonnal elveszik a sofőr jogosítványát, és soha többé nem vezethet. A pénzbüntetést Lukyanuknak negyvennyolc órán belül be kellett fizetnie a Nemzetközi Automobil Szövetség erre szolgáló webes felületén keresztül.

 

Andrew

 

2019. május 29.


 

Gyorshajtó ralisok

Komoly büntetésekben részesültek a Deutschland Rallye renitens versenyzői, akik nem csak a gyorsasági szakaszokon, de azon kívül is száguldoztak a hétvége folyamán.

A legnagyobb szabálysértőnek Teemu Suninen, az M-Sport finn pilótája bizonyult, aki kétszeri sebességtúllépés miatt 1050 eurót volt kénytelen befizetni. A honfitárs Esapekka Lappit is kétszer érték gyorshajtáson, a citroenes versenyző 400 euróval lett szegényebb. A Toyota japán reménysége, a World Rally Car-ral világbajnoki futamon ezúttal bemutatkozó Takamoto Katsuta 175, míg a Skoda Fabia R5-össel rajthoz álló Pieter Tsjoen 300 eurós bírságot kapott.

 

Andrew

 

2019. augusztus 31.


 

TV stábja miatt kapott büntetést Herczig

 

Kétperces büntetéssel sújtották a versenyfelügyelők a 2019-es rali Európa-bajnokság utolsó előtti futamának, a Ciprus Rally-nak a rajtja előtt a Herczig Norbert/Ferencz Ramón párost. Az ok: a MOL Racing Team televíziós stábja a verseny kiegészítő szabályzatának (Rally Supplementary Regulations) kiadása után engedély nélkül ment be autóval az egyik gyorsasági szakaszra.

A határozatban, melyet Uwe M. Schmidt, az FIA versenyfelügyelői elnöke, Jaroslaw Noworol, az FIA versenyfelügyelője, valamint Costas Theocharides, a ciprusi autósport szövetség versenyfelügyelője írt alá, a következők állnak:

A versenyfelügyelők megkapták a versenyigazgató beszámolóját, valamint az 1. számú határozatot, több dokumentummal kiegészítve, beidézve és meghallgatva a versenyző képviselőjét, Kajcsa Zsolt Urat, valamint a versenyzőket. A fenti ügyet megfontolva a versenyfelügyelők a következőket állapítják meg:


Tények: 2019. szeptember 17-én a helyettes biztonsági felelős megállított két bérautót a második gyorsasági szakaszon, és egy fotót készített az egyik sofőrről. A helyettes írásban számolt be erről a versenyigazgatónak, megadva a rendszámokat is, melyek ZMZ708 és MZZ866 voltak. A versenyigazgató felvette a kapcsolatot a rendőrséggel, akik kiadták a járművek bérleti szerződéseit, melyek Ferencz Ramón Úr és Ferencz Krisztián Úr nevére voltak kiállítva.

Egy szeptember 6-i dátumú e-mailben a csapatvezető a rendezőktől részletes térképet kért a csapat TV stábja részére. Andreas Anatolitis (kinevezett versenyigazgató) megkérte a csapatot, hogy várjanak a következő hétig nyilvánvaló okokból: „Ciprus túl kicsi, és meg kell védenünk a gyorsasági szakaszokat.”

 

Vétség: Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as és 25.4.2-es paragrafusai

 

Döntés: Kétperces időbüntetés

 

Magyarázat:

Kajcsa Úr a következőket mondta el: „A versenyzők nem tartózkodtak a gyorsasági szakaszokon. A két autó a szakaszok melletti jó kamerapozíciók miatt vizsgálta meg a gyorsasági szakaszokat. Miután szerződésünk van az Eurosporttal, mindegyik korábbi rali Európa-bajnoki futamon így tettünk.”

A navigátor azt állítja, „a helyettes által készített fotón a testvérem van, nem én”.

Anatolitis Úr azt mondja, hogy a szeptember 6-i e-mailje ellenére nem volt találkozója Kajcsa Úrral, hogy bármilyen térképet adott volna neki a gyorsasági szakaszokról. A Média Kalauzt, benne a gyorsasági szakaszokkal, csak szeptember 25-én adták ki. Amikor Kajcsa Urat arról kérdezték, hogy a TV stáb hogyan tudott hozzájutni a gyorsasági szakaszok térképéhez már a kérdéses dátum előtt, azt válaszolta, hogy nem tudja.

A versenyfelügyelők nem rendelkeznek semmilyen bizonyítékkal, hogy a páros bármely tagja is ott lett volna a második gyorsasági szakaszon. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 2.22-es paragrafusa szerint ugyanakkor egy csapat a párosból és a támogató személyzetből áll össze. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as paragrafusa meghatározza, hogy amennyiben egy csapat bármely tagja bármilyen olyan úton akar autóval menni a verseny kiegészítő szabályzatának megjelenését követően, melyet gyorsasági szakaszként használnak, azt csak azután teheti meg, hogy arra a szervezőktől írásos engedélyt kapott. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.4.2-es paragrafusa kimondja, hogy a versenyigazgató határozott engedélyével mehet keresztül a verseny gyorsasági szakaszának útján vagy haladhat azon (kivéve gyalog) a nevezett pároshoz kapcsolódó bármely személy a verseny kiegészítő szabályzatának megjelenését követően.

A versenyfelügyelők arra az elhatározásra jutottak, hogy a TV stáb a versenyzőhöz kapcsolódik, és támogató személyzetnek tekintendő. A TV stáb gyorsasági szakaszon történő jelenléte az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as és 25.4.2-es paragrafusainak megszegését jelenti. A versenyfelügyelők tovább figyelembe vették, hogy a szabályok ezen megszegése nem volt szándékos.

A versenyfelügyelők a versenyigazgató által kiszabott pénzbüntetést megfelelőnek ítélték.

Ugyanakkor úgy érezték, a pályabejárási szabályok ilyetén megszegése sportszerűtlen előnyhöz juttatta a párost a versenytársakkal szemben, emiatt pedig úgy döntöttek, hogy további kétperces időbüntetést szabnak ki.

A döntést a Nemzetközi Sportkódex 11.9.1-es és a Nemzetközi Sportkódex 12.3.1.g paragrafusai alapján hozták.

 

A versenyzőt tájékoztatták a fellebbezésre való jogára, melyet az FIA 2019-es Nemzetközi Sportkódexe és az FIA 2019-es Jogi és Fegyelmi Szabályzata határoznak meg.

Andrew

 

2019. szeptember 30.


 

Repkedtek a büntetések Cipruson, és egy kizárás is történt, furcsa okból

Több versenyző részesült büntetésben a 2019-es Ciprus Rally-n, az Európa-bajnokság és a közel-keleti bajnokság értékelésébe is beleszámító futamon.


A párosok különféle okok miatt bűnhődtek. Közülük a hazai pályán versenyző Simos Galatariotis esete volt a legkülönösebb, hiszen a második helyen végzett pilóta csapata a célba érést követően követett el egy banális hibát, ami miatt Galatariotis a kizárás sorsára jutott.

A határozatban, melyet Uwe M. Schmidt, az FIA versenyfelügyelői elnöke, Jaroslaw Noworol, az FIA versenyfelügyelője, valamint Costas Theocharides, a ciprusi autósport szövetség versenyfelügyelője írt alá, a következők állnak:

„A versenyfelügyelők egy beszámolót és egy videófelvételt kaptak, valamint beidézték és meghallgatták a fenti versenyzőpárost. Az alábbi ügyet megfontolva a versenyfelügyelők a következőket állapítják meg:

 

Tények: A versenyfelügyelők rendelkezésére álló videófelvétel szerint a 8-as rajtszámú versenyautó egy tréleren halad az autópályán.

 

Vétség: Az FIA Regionális Ralisport Szabályzatának 28.1.1-es paragrafusa.

 

Döntés: Kizárás a versenyből.

 

Magyarázat:

A versenyzők azzal magyarázták a történteket, hogy félreértés történt közöttük és a szervizeseik között. Ahelyett, hogy a parc fermébe álltak volna az autóval a szervizesek, a trélerre tették azt fel, és elhagyták Nicosiát.

A versenyfelügyelők azt állapították meg, hogy az autósportok alapvető szabályainak egy jelentős megszegése ez.

 

A versenyzőt tájékoztatták a fellebbezésre való jogára, melyet az FIA 2019-es Nemzetközi Sportkódexe és az FIA 2019-es Jogi és Fegyelmi Szabályzata határoznak meg.”

 

A történethez hozzátartozik, hogy Galatariotis a célceremónia után beállt a parc fermébe Skoda Fabia R5-ösével, amit aztán technikai ellenőrzésre vittek volna. Amikor a szerelő kihozta a parc ferméből a pilóta autóját – akinek az apósa a ciprusi autósport szövetség elnöke –, jött a hír, hogy mégsem végeznek a gépen ellenőrzést. Itt jött a meghatározó pillanat, a szerelő és a parc fermé sportbírója egyeztettek, majd előbbi feltette a Skodát a trélerre, és elhagyta a szerelvénnyel a helyszínt, nem pedig visszaállt a versenyautóval a parc fermébe.


A futamra az Európa-bajnokság éllovasaként érkező Chris Ingram nem járt ennyire pórul, de ő is megbűnhődött, miután a befejező gyorsasági utáni közúti etapon többször is megszegte a KRESZ szabályokat. A határozat szerint a versenyfelügyelők számos videófelvételt kaptak ezekről a nem gyorshajtás jellegű kihágásokról. Ingram ötszáz eurós pénzbírságban részesült, valamint az Európa-bajnokság következő futamán kétnapos közmunkát kell teljesítenie a közúti biztonsággal kapcsolatosan. Erre Magyarországon kerül sor, és a szervezőkkel a Ciprus Rally-t követő héten fel is kellett vennie a kapcsolatot már. Ingram büntetésének további részeit felfüggesztették: amennyiben a nyíregyházi viadalon bármilyen szabálysértést követ el a közutakon, további ötszáz eurót lesz kénytelen befizetni, valamint elveszti a Cipruson szerzett pontjait is. Ingram egyébként azzal magyarázta a dolgot, hogy izgatottak voltak, mert problémáik akadtak az autójukkal.

Az FIA technikai delegáltja a második gyorsasági szakasz beírójában a versenyzők felszereléseivel kapcsolatosan talált több problémát is.

George Agathocleous tűzálló maszkja nem volt betűrve az overál alá, emiatt kétszázötven eurós büntetésben részesült a pilóta, és ugyanígy járt Stavros Antoniou, valamint George Englezou navigátora, Dimitsris Pieri, illetve Pavlos Englezou is.

Constantinos Televantos mitfárerének, Takis Stavrounak a HANS-a a biztonsági övön feküdt, ez ugyancsak kétszázötven eurót ért, Louis Papageorgiounak pedig ezen felül a versenyzői overálja sem volt megfelelően zárt állapotban, így a pilóta ötszáz eurótól volt kénytelen megszabadulni.

A Herczig Norbert-Ferencz Ramón kettős a versenyigazgatótól előbb ezer eurós büntetést kapott, miután a televíziós stábjuk engedély nélkül tartózkodott járművel az egyik gyorsasági szakaszon a futam előtti napokban. A versenyfelügyelők aztán tovább súlyosbították az ítéletet, és a magyar páros egy kétperces időbüntetéssel rajtolt el a viadalon.

A pénzbüntetéseket az érintetteknek az FIA felé kell befizetni a szövetség online felületén keresztül.

Időbüntetésben részesült Orhan Avcioglu. A török pilóta Peugeot 208 R2-esének tengelytávját az egyik technikai zónában ellenőrizték, ahol a műveletet háromszor megismételve a bal oldalon először 2560 millimétert mértek, majd 2558-at, végül ugyancsak 2558-at, a jobbon pedig 2559-et, 2558-at, végül pedig szintén 2558-at. A Peugeot 208 R2 homológlapján 2545 ±10 milliméteres érték szerepel. Avcioglu autójának tengelytávja tehát nagyobb volt, mint a megengedett érték. A versenyző nem vitatta az eltérést, azzal magyarázta a dolgot, hogy összetörték a saját autójukat, és a verseny előtt egy másikat kellett bérelniük, amin nem ellenőrizték a tengelytávot. Avcioglu elnézést kért a történtekért. A versenyfelügyelőség egyperces büntetéssel sújtotta a versenyzőt.


Andrew

 

2019. október 5.


 

Huszonötezer egy fánk(ozás)ért?!

Sokba került a túlzott ünneplés Thierry Neuville számára. A belga versenyző a Katalán Rally végén, a célceremónia előtt fánkozott Hyundai i20 Coupe WRC-jével, amiért jókora pénzbüntetésben részesült.

A versenyfelügyelőség a rali világbajnokság sportszabályzatának 20.1.3-as paragrafusában foglaltak megszegése miatt találta vétkesnek Neuville-t, akit huszonötezer euróra büntettek tettéért. Ebből húszezret felfüggesztettek az elkövetés napjától számítva tizenkét hónapra egy újabb, a kérdéses paragrafusban foglaltakkal szembeni vétséget tekintetbe véve.

A versenyfelügyelők a világbajnoki futam befejező napján, 2019.10.27-én 19:10-kor hallgatták meg Neuville-t és a versenyző képviselőjét, Antoni Sanchezt. A határozatban a következők állnak:

„A pilóta azt állította, várakoztak a céldobogó előtt, és úgy érezte, a ’fánkozás’ biztonságosan kivitelezhető. Hozzátette az ilyesfajta mutatványozás mindig is része volt a ralisportnak, valamint hogy a nézők azt várták tőle, hogy csináljon show-t. Nem gondolta úgy egyáltalán, hogy ez veszélyes lenne, mivel ezt a területet az 1. gyorsasági szakasz részeként használták. A pilóta elismerte, nem ismerte az előírásokat, és bocsánatot kért a vétkéért.

Döntésük meghozatalában a versenyfelügyelők figyelembe vették, hogy Thierry Neuville ugyanezt a vétséget követte el ennek az évnek a korábbi részében, az Argentin Rally-n. A versenyfelügyelők emiatt ezt ismétlődő vétségnek vették, ami bizonyítéka annak, hogy a pilóta nem törődik a szabályokkal.”

A kérdéses gyorsasági szakasz bizonyára rosszul szerepel a határozatban, az a 13., Salouban tartott szombat esti szuperspeciál lehetett.

Bár a versenyének alakulása nem adott okot rá, Sebastien Ogier a saloui közönségcsalogató után fánkozott a nézők örömére, a Citroen francia pilótája azonban nem részesült büntetésben.

Magyarországon a versenykiírások tartalmazzák általában a fánkozás tiltását, valamint az ennek megszegésével kapcsolatos büntetési tételt.

 

Andrew

 

2019. október 31.


 

Megúszta a kizárást Solberg

Akár ki is zárhatták volna Oliver Solberget a Róma Rally-ról, miután megszegte a verseny előtti tesztelésre vonatkozó korlátozásokat.

A rali és rallycross világbajnok Petter Solberg fia a 2020-as Európa-bajnokság nyitó fordulója előtt közvetlenül kétnapos teszten vett részt a Volkswagen Polo GTI R5-öst biztosító P.A. Racinggel Olaszországban.

Solbergék nem értesítették a futam szervezőit előzetesen a tesztelésre vonatkozó terveikről, amit a verseny kiegészítő szabályzatának 12.13-as pontja szerint meg kellett volna tenniük. Emellett a teszteléssel tölthető időt is túllépték, ami a versenyt vendégül látó országban a verseny előtti két hétben engedélyezett az Európa-bajnokság szabályai szerint, és egy napban van ez maximalizálva.

A Róma Rally versenyfelügyelői Solberg saját közösségi médiás posztjai alapján állapították meg a vádat, miszerint a fiatal pilóta két egymást követő napot is teszteléssel töltött.

A tesztelésre vonatkozó szabályok megszegése miatt Solberg felfüggesztett kizárásos büntetést kapott, ami azt jelentette, hogy rajthoz állhatott a versenyen. Amennyiben azonban a 2020-as szezon folyamán ismét megszegi az Európa-bajnokság tesztelésre vonatkozó előírásait, ki fogják zárni a kérdéses versenyről. A felfüggesztés a versenyző WRC 3-as szereplését tehát nem érinti.

A vétség miatt Solberget és navigátorát, Aaron Johnstont naponkénti háromezer eurós, tehát összességében hatezer eurós pénzbírsággal is sújtották.

„A versenyzők azt a magyarázatot adták, hogy nem voltak tisztában a vonatkozó előírásokkal” – olvasható a versenyfelügyelők jegyzőkönyvében. „Mindazonáltal, hogy a navigátor elolvasta az előírásokat, a verseny kiegészítő szabályzatának 12.13-as pontját nem olvasta el figyelmesen. A versenyzők elismerték, hogy ez hiba volt, és elnézést kértek vétségért.”

A versenyfelügyelők megjegyezték, hogy a felfüggesztett kizárásra azért volt szükség, hogy megakadályozzák, hogy a versenyzők megszegjék a szabályokat azért, hogy extra tesztkilométerekhez jussanak még pénzbüntetés ellenében is. „Egy, a futamok versenyrésze előtt elkövetett szabályszegést általánosságban nem kellene időbüntetéssel sújtani. Másrészt viszont nem lenne szabad az egy versenyző számára, hogy tesztnapokat ’vásároljon’ azzal csupán, hogy pénzbüntetést fizet. A versenyfelügyelőknek tiszta állásfoglalást kellett hozniuk, hogy a versenyzőnek mindig követnie kell az előírásokat, ennélfogva a valós verseny előtt is.”

Andrew

 

2020. augusztus 4.


 

Becsatolatlan sisakkal versenyzett Ogier

 

A Monte-Carlo Rallye aktuális éllovasa, Sebastien Ogier, valamint két navigátor, Martijn Wydaeghe és Carlos del Barrio is négyszáz eurós büntetésben részesült, mivel bekötetlen bukósisakban versenyeztek az egyik gyorsasági szakaszon. A futam eredményét befolyásoló büntetést nem kaptak a versenyzők.

Ogier, valamint Thierry Neuville új navigátora, az utolsó pillanatban beugró Wydaeghe szombaton a Saint-Clement és Freissinieres között megrendezett tízedik szakaszon követte el a vétséget, a belső kamerás felvételeken vették észre a versenyfelügyelők, hogy bár a sisak megfelelően van a fejükön, annak sárga állszíja nincs átfűzve a dupla D-gyűrűn, ez pedig kockázatot jelent egy baleset esetén.

A versenyzők a 2021-es rali világbajnokság sportszabályzatának 53.1-es paragrafusa ellen vétettek.

A versenyfelügyelők határozataiban a következők állnak: „Biztonsági okokból minden védőeszközt, beleértve a bukósisakot is, megfelelően kell viselni a gyorsasági szakaszokon a stop állomásig.

A versenyfelügyelők elfogadták, hogy ez egy tévedés volt és a versenyző nem szándékosan versenyzett a gyorsasági szakaszon anélkül, hogy a bukósisakja megfelelően be lett volna csatolva.”

Sorrendben előbb Wydaeghe kapta meg a büntetést, mivel ők előbb futottak, majd Ogier következett. Ezt követően a versenyfelügyelőség visszanézte a korábbi gyorsasági szakaszok belső kamerás felvételeit is, mely alapján a Dani Sordo mellett utolsó versenyét teljesítő del Barriót is bűnösnek találták, így ő is ugyanolyan ítéletben részesült, mint két társa.

A büntetést a Toyota sportigazgatója, Kaj Lindström és a Hyundai csapatvezetője, Alain Penasse is elfogadta.

Nem ezek voltak az egyedüli kihágások az egyéni védőeszközökkel kapcsolatban, a tűzálló maszk helytelen viseléséért – annak alsó része nem volt betűrve a versenyzői overál alá – több versenyzőt is kétszáz eurós büntetéssel sújtottak.

Andrew

 

2021. január 23.


 

Ogier olcsón megúszta a rendőrsztorit

A Horvát Rally-t végül megnyerő Sebastien Ogier hétezer eurós büntetésben, valamint felfüggesztett egyfutamos eltiltásban részesült, miután a viadal utolsó napján közúti szakaszon ütközött egy civil BMW-vel, a helyszínről egy rendőrt csaknem elütve távozott, majd piros jelzés ellenére ment át egy kereszteződésen. Csapata, a Toyota GAZOO Racing is megrovást kapott.

Az események láncolatát kiváltó baleset vasárnap reggel történt Zágrábban, amikor Ogier és navigátora, Julien Ingrassia a szervizparkból az első szakasz felé tartott. A két versenyző, valamint a Toyota képviseletében a sportigazgató, Kaj Lindström és az alakulat versenyenkénti vezetője, Jarmo Lehtinen a leintést követően három különböző versenybírói meghallgatáson volt kénytelen részt venni.

A 4-es számú versenyfelügyelői döntéshez – mely a baleset helyszínének elhagyásáról szól – kapcsolódik a hat hónapra felfüggesztett eltiltás és egy ötezer eurós pénzbüntetés. A versenybírók a következőket írták a jegyzőkönyvben tényként: „Az 1-es rajtszámú autó közúti baleset részese volt április 25-én a 3-as útvonalitiner 21. oldalának 5. boxa és a 22. oldalának 6. boxa közötti pozícióban. A balesetet követően, miközben a rendőr az autó előtt állt, Sebastien Ogier sofőr elhajtott a baleset helyszínéről.”

Ogier az FIA Nemzetközi Sportkódexének 12.2.1.c és 12.2.1.h paragrafusait szegte meg. Az ítéletről a következők állnak a jegyzőkönyvben:

„Ogier Úr elmondta, hogy miután elhagyták a szervizparkot, észrevették, hogy meg kell állniuk leellenőrizni valamit az autón. Amint elindultak a közlekedési jelzőlámpától, jobb oldalon megláttak egy ideális buszmegállót, és sávot váltottak, hogy bemenjenek a buszmegállóba. Ugyanakkor egy másik autó közeledett nagy sebességgel hátulról ugyanebben a sávban, és nekiütközött az 1-es rajtszámú autó jobb oldalának. Ogier Úr a balesetet követően rögtön megállt az út szélén, hogy meggyőződjön arról, hogy nem sérült meg senki, és megosztotta az elérhetőségét a másik sofőrrel.

Amikor a rendőrség megérkezett a helyszínre és mivel egyáltalán nem beszéltek angolul, egy csapattagot kértek a helyszínre a papírmunkák elvégzésére.

Amint Lehtinen Úr megérkezett a helyszínre, telefonbeszélgetés történt a versenyirányítás és a helyszínen lévő egyik rendőr között. Úgy tűnt, hogy minden tiszta ahhoz, hogy a páros elhagyja a helyszínt, Ogier Úr szerint azonban nem osztották meg ezt az információt az autó előtt álló rendőrrel. Mivel a páros átadott már minden információját és a csapat képviselője a helyszínen volt, Ogier Úr úgy érezte, elmehet. Ogier Úr hozzátette, teljes mértékben érti, hogy nem szabadott volna megtörténnie ennek és nagyon rossz színben tünteti ez fel a viselkedését azzal, ahogy a videóklipek a közösségi médiában terjednek. Ogier Úr elnézést kért ezért a vétkéért, és megígérte, hogy felveszi a kapcsolatot a balesetben résztvevő másik autó sofőrjével, valamint a rendőrrel is, aki az autó előtt állt, hogy bocsánatot kérjen tőlük is.

A versenybírók azzal fejezték be, hogy egy ilyesfajta közúti baleset nem jelenti szükségszerűen a szabályok megszegését. Ogier Úr viselkedését mindazonáltal nem lehet elfogadni. Azzal, hogy autóval a rendőrt oldalra tolta, Ogier Úr egy veszélyes helyzetet teremtett. Az eset káros hatással van az autósport megítélésére.”

Az 5-ös számú versenyfelügyelői döntés szerint kétezer eurós büntetésben is részesült a Toyota versenyzője, mivel ezt követően figyelmen kívül hagyta egy jelzőlámpa piros jelzését, ez pedig azt jelentettel, hogy Ogier megszegte a rali világbajnokság sportszabályzatának 34.3.1-es fejezetét. „A pilóta azt állította, hogy a közúti balesetet követően sokkos állapotban volt még és mint ahogyan kellett volna, nem vette észre a közlekedési jelzőlámpát. Elnézést kért a vétkéért.”

Az eseménysorozat utolsó elemeként a Toyota ralicsapata kapott megrovást a 6-os számú versenyfelügyelői döntés szerint, mivel Lehtinen a szervizparkon kívül egy kilométerre megközelítette a versenyautót, ami ellentétes a rali világbajnokság sportszabályzatának 56.2.1-es paragrafusával. Az érintettek köre itt kiegészült Slaven Dedic versenyigazgatóval és Emilia Abellel, aki az FIA által felkért tisztviselője volt a Horvát Rally-nak.

„Lehtinen Úr elmondta, hogy az 1-es rajtszámú autó közúti balesetét követően telefonhívást kapott a párostól. A páros elmondta Lehtinen Úrnak, hogy a baleset helyszínén lévő rendőrök azt kérték, legyen jelen egy csapattag a papírmunkák elvégzésére. Lehtinen Úr ezt követően elmondta, hogy felhívta Abel Kisasszonyt, hogy elmagyarázza a helyzetet. A telefonbeszélgetés folyamán megegyeztek, hogy amint a helyszínen lesz Lehtinen Úr, újra telefonál.

Abel Kisasszony megerősítette a fenti állításokat és azt, hogy az újbóli hívás alkalmával a versenyirányításon lévő rendőrtiszt beszélt a baleset helyszínén lévő rendőrrel.

Lehtinen Úr hozzátette, nagyon jól tudta, hogy nem közelítheti meg az autót, emiatt tájékoztatta a versenyrendezőséget a rendőrség kéréséről.

A különleges körülményekre hivatkozva a versenyfelügyelők a fenti büntetés mellett döntöttek.”

„A versenybírói döntésnek nem kellene hatással lennie a sportoldalra. Nem kellene, hogy elvegyék az eredményét, amit elért. El tudok fogadni egy büntetést és egy felfüggesztést, mint amit Ott kapott a Montén” – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota ralicsapatának vezetője a döntés előtt, utalva arra, hogy Ott Tanak, a rivális Hyundai pilótája az idénynyitón defektes kerékkel autózott az etapon. „Nem nyúlhatsz radikálisan az eredményhez, figyelmeztetésként kell ezt venned először.”

Ogier Latvala kíséretében a nap zárásaként elment a rendőrőrsre, hogy személyesen kérjen bocsánatot, amit aztán a közösségi médiában is megtett.

Andrew

 

2021. április 26.

Módosítás: (2021. április 26. hétfő, 18:29)