A C3 WRC kezelhetőségi problémái

Az első verseny, a Monte-Carlo Rallye során még csak gyanú volt, Svédországban azonban világossá vált: a Citroen gondban van legújabb raliautójával, a C3 WRC-vel.

 

 

Bajban a Citroen a C3 WRC kezelhetőségével

A Monte-Carlo Rallye során még csak gyanú volt, Svédországban azonban világossá vált: a Citroen gondban van legújabb raliautójával, a C3 WRC-vel.

Az idénynyitón történteket, a hiányzó tempót, a vezetői hibákat, a visszaváltásokat olyan helyen, ahol a többiek teligázon átmentek, még el tudta intézni annyival a francia alakulat, hogy azt mondták, nem olyan körülmények között zajlott a verseny, mint amilyenekkel a teszten találkoztak. Erre egyébként úgy reagált rosszmájúan a szakma, hogy a Citroen a sokszoros bajnok túraautóját küldte csatába az Alpokban.

A teljesítmény ugyanakkor a Svéd Rally-n sem javult, a mikéntekre pedig a csapat pilótái által adott szombat délutáni nyilatkozatok világítottak rá. Kris Meeke, akit megviselt, hogy két verseny és a köztük lévő teszt folyamán három balesete is volt, a következőket mondta, miután nyolc percet bukott egy kicsúszással: „Nagyon furcsának éreztem. Eléggé küszködtem a szakasz során, rögtön az első kanyartól” – magyarázta a pilóta. „Volt egy nagyon meleg pillanatom az első balosban felfelé a dombra. Küszködtem, hogy a hátulját az íven tartsam, és tudatában voltam ennek, igazán próbáltam védeni azt, ahol álltam, és próbáltam nem elkövetni semmi hülyeséget. Egy bukkanón lévő kis jobbosban azonban kitört a hátulja, én pedig teljesen derékszögbe álltam az úton egy balos bejáratánál, úgyhogy nem tudtam megcsinálni a kanyart. Próbálkozunk és tanulunk minden kilométeren. Meglátjuk, mihez tudunk kezdeni holnap.”

Az észak-ír versenyző problémái a verseny befejező napján is folytatódtak, a szakasz végi interjúkat kivéve ekkor azonban már nem kommunikálhatott a médiával. A szakaszokon történtek viszont önmagukért beszéltek, azok teljesítése során nem maradt szótlan az észak-ír. „B*******l nem vezetem ezt” – mondta az autóról Meeke, miután megúszott egy újabb meleg helyzetet. Paul Nagle navigátor próbálta nyugtatni pilótáját: „Csak jussunk át rajta, ez minden, amit tennünk kell”. Meeke egy másodperc hezitálás után ellenvéleményének adott hangot: „B*******l nem ez a módja, nem vezetem ezt” – utalt megint a megzabolázhatatlan C3-ra.

A Power Stage előtti egyórás gyűjtőben leparkolta a pilóta a gépet, elvonult mindenkitől, és tisztes távolságban ült le attól az autótól, amire ironikus módon egész életében várt. És aminek gázpedáljára később lehet lépni, mint a vetélytársak esetében, aminek kanyarba történő befordításához óriási kormánymozdulatokra van szükség.

A csapattárs Craig Breen sem volt jobb formában a verseny során, viszont szerencsésebbnek bizonyult, és végül ötödikként ért célba. „Küszködtem, hogy meglegyen az érzés az autó hátuljával. Nem tudom az íven tartani, ez pedig nagy rémülettel tölt el” – mesélte az ír pilóta még szombaton. „Egyes szakaszokon nem olyan rossz a helyzet, és tudom kezelni, másokon viszont meglepetésként ér. Félek, hogy valami butaságot csinálok.”

„Volt némi nehézsége azzal, hogy teljesen fesztelenül érezze magát az autóban, ahogyan a különféle talajtípusokkal szembesült” – mondta Meeke-ről Yves Matton, az alakulat vezetője a viadalt követően. „Ezen körülmények között nem könnyű a magabiztosságodat javítani. Jó az esély arra, hogy más legyen a helyzet Mexikóban, ahol a talaj sokkal állandóbb a verseny folyamán.”

A sorozat tehát a murvás Mexikó Rally-val folytatódik, és nagy kérdés, hogy hogyan fog itt a C3 WRC szuperálni, már csak azért is, mivel ez a felület teszi ki a világbajnokság nagy részét.

 

Andrew

 

2017. február 15.


 

Mikkelsen módosíttatott a C3 WRC-n

A Citroen Racing két fontos fejlesztést is homologizáltatott legújabb raliautójához, a problémás C3 WRC-hez. Az egyik egy új specifikációjú hátsó differenciálmű, a másik pedig a tengelyek közötti nyomatékelosztással kapcsolatos mechanikus módosítás. Az új alkatrészek beszerzésének elhúzódása azonban azt jelenti, hogy a világbajnokság lengyel állomásán Andreas Mikkelsen autója rendelkezik majd csak az újdonságokkal.

„A szezonunk egy új fázisba lép a Lengyel Rally-n” – magyarázta Yves Matton, az alakulat első embere. „Vissza kellett egyet lépnünk, hogy észrevegyük, egyes kockázatok, amiket a C3 WRC fejlesztésekor vállaltunk, nem fizetődtek ki. Az autónk kétségkívül gyors, de az ablak, amiben hatékonyan dolgozik, túl szűknek bizonyult. Emiatt komoly változtatásokba kezdtünk a szervezetünket, az eljárásainkat és az alapelveinket illetően. Az első ezek közül Andreas Mikkelsen érkezése, aki bátorított minket néhány új ötlet felfedezésében. A C3 WRC-vel történt első igazi tesztelését követően új fejlesztéseket vetünk be, melyek kiegészítik azt a munkát, melyet az utóbbi néhány hónapban végeztünk. Egy sokoldalúbb autóval képesek lesznek pilótáink elérni azokat a fajta eredményeket, melyek megfelelnek a Citroen magas elvárásainak.”

Matton szervezeti változásokkal kapcsolatos megjegyzése felveti a kérdést Kris Meeke jövőjével kapcsolatosan, bár a brit versenyző Finn Rally-n történő részvétele biztosnak tűnik. Sokat mondó ugyanakkor, hogy a Citroen Lengyel Rally-ról szóló sajtóelőzetesében Meeke nevét egyszer sem említik, mint ahogyan a C3 WRC lengéscsillapítóiról sem beszélnek, holott erős pletykák szerint ez a versenygép azon egysége, mely a költséghatékonyságot szem előtt tartva készült, és éppen ezért nem felel meg a kihívásoknak.

 

Andrew


2017. június 27.


 

Előremutató munkálatok a Citroennél

Ahogyan ígérte, nem csak műszaki téren eszközölt változtatásokat a Citroen Racing, de személyzeti fronton is. Az eddigi technikai vezető, Laurent Fregosi a Lengyel Rally után kilépett a tűzvonalból, helyét Christophe Besse vette át, aki a tesztcsapat vezetője és versenymérnök volt 2003 és 2006 között, de a Forma-1-ben és a hosszútávú sorozatban is számos műszaki pozíciót töltött be.

Andreas Mikkelsen a Szardínia Rally-n kapott először lehetőséget a csapattól, így egy, a ballábfékezést nem használó és a kocsi elejében bízó pilótát ültettek a C3 WRC-be, mely egy olyan versenyzőre volt szabva, aki a túlkormányozottságot szereti.

A Citroen Racing aztán a Lengyel Rally előtt két, homologizációt érintő változtatást hajtott végre a C3 WRC-n, egy új specifikációjú hátsó differenciálművet vetett be, valamint az első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztással kapcsolatos mechanikus módosítást eszközölt.

„Egy olyan autóval rendelkezem, amit elölről kell vezetni most már” – magyarázta Mikkelsen a szardíniai és a lengyel megmérettetés között. „Ha egy kanyarba megyek be, azt szeretem, hogy amikor a fékpedálra lépek az autó megfékezése miatt, az csúszni kezd, ezt követően lépek a gázra, teljes gázra a kanyarban. Szardínián fékeztem, ráléptem a gázra, a kocsi pedig szélesebbre csúszott, nem volt elég segítség számomra, ami hátulról jött volna.”

A pilóta nyolcadikként fejezte be azt a versenyt, de megvédte a stratégiáját. „Azt is mondhattam volna: ’B***** meg, lassú ez így, gyorsan fogok menni’. Ha azonban így tettem volna, ez sokkal nagyobb kockázatot eredményezett volna. Nem éreztem magam egyként az autóval, nem adott visszacsatolást, és nem tudtam, hogyan fog reagálni minden szituációban, az utolsó dolog pedig, amire szükségem volt, hogy balesetet szenvedjek. A terveim szerint vezettem, sokat tanultam az autóról, és ez olyan helyzetbe hozott engem, hogy segíthettem ezekkel a változtatásokkal Lengyelország előtt.”

Az erőátvitelt érintő módosításokat a háromszoros világbajnoki futamgyőztes pilóta próbálta ki, a csapathoz közeli információk szerint azonban a C3-ast a megszületésétől fogva tesztelő Kris Meeke is régóta szorgalmazta őket. „Mindent leteszteltünk” – mondta el Mikkelsen. „Nagyon jó lépéseket tettünk. Remélem, Kris-nek tetszik, amit csináltunk, és remélem, amit csináltunk, gyorsabbá teszi az autót Finnországban.” A norvég versenyző megjegyezte azt is, hogy úgy gondolja, amennyiben az egész szezonban együtt dolgozhattak volna, nyerő párost alkothattak volna Meeke-vel. „Nem kérdés, egy erős csapat lett volna ez, ha Kris és én együtt lettünk volna idén. Ő ismeri a csapatot, én pedig a 2017-es Polo tapasztalataival jöttem volna. Csatában lehettünk volna a gyártói címért.”

Mikkelsen, aki tavasszal a Hyundai versenygépét, az i20 WRC-t is kipróbálhatta, ismét szót ejtett aztán a C3 WRC-vel kapcsolatos fejlesztésekről. „A kocsi minden aspektusán dolgoztunk, szó szerint mindenen: a felfüggesztésen, a differenciálműveken, elmentünk más irányokba is, ami a kinematikát illeti. Nem csak elrendeztük az autó jelenlegi alkatrészeit.”

Yves Matton a Lengyel Rally előtt úgy döntött, hogy átmenetileg kispadra ülteti elsőszámú versenyzőjét, Meeke-t. A csapatvezető teljes felelősséget vállalt a döntését, úgy érezte, a szezon során hibát hibára halmozó brit pilótának szünetre van szüksége. Azokkal a felvetésekkel ugyanakkor nem értett egyet, melyek szerint kizárólag Meeke lenne a felelős az eredmények elmaradása miatt. „Sosem mondtuk ezt” – fogalmazott. „Érdemes azonban visszaemlékezni, hogy a pilóták azt mondták minden egyes tesztalkalmat követően, hogy nagyon elégedettek az autó kezelhetőségével. Versenykörülmények között aztán képtelenek voltak rátalálni ugyanerre az érzésre. Ez azt jelenti, hogy néhány irány, amit a C3 WRC fejlesztésekor vettünk, nem felelt meg a célnak. Amikor visszaléptünk egyet, amit meg kellett tennünk, azt kértem a technikai stábtól, hogy olyan fejlesztéseken dolgozzanak, melyek sokoldalúbb tulajdonságokat biztosítanak az autónak. Számos változtatás történt: a Svéd Rally-n a felfüggesztés fejlesztése, az erőátvitel fejlesztése Lengyelországban, az elkövetkezendő hónapokban pedig mások is követik ezeket.”

Az idén eddig mindössze egy viadalt nyerő francia alakulat a 2017-es idényt leírta már, lemaradásuk jókora a listavezető mögött a gyártók értékelésében, csupán az utolsó, negyedik helyet foglalják el a tabellán. Emiatt a jövő évre fókuszálnak már. „A prioritás az most, hogy felkészüljünk 2018-ra. Néhány módosítás számos hónapot igényel a fejlesztés tekintetében, és nem lesznek készek a bevetésre a következő szezon kezdetéig. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem fogunk további versenyeket nyerni 2017-ben” – mondta el Matton. „A gondolat az most, hogy a közép- és hosszútávot szem előtt tartva dolgozzunk. 2018-ra dolgozunk, amikorra vissza akarjuk nyerni a tempót. Nem mondhatjuk, hogy nincs meg a tempónk, megvan a tempónk bizonyos körülmények között, de a ralisportban nem elég az, hogy bizonyos helyeken legyen meg a tempó. Azon dolgozunk, hogy meglegyen a jó tempó az autótól minden körülmények között. Amikor tesztelünk most, inkább a fejlesztésen dolgozunk, mintsem hogy a beállításokat teszteljük egy bizonyos versenyre. Ez nem jelenti azt, hogy nem küzdhetünk idén a győzelemért a versenyeken, de változtattunk egy kicsit a megközelítésen… több mint egy kicsit: változtattunk a megközelítésen.”

A C3 egyik neuralgikus pontja az erőátvitel volt, ezen változtatásokat hajtottak már végre, a másik pedig a futómű, melyen folyamatosan dolgoznak. „A felfüggesztéssel kapcsolatos munka nem annyira magától értetődő” – magyarázta Matton. „A nyomatékelosztásnál kicseréled az alkatrészt, és vagy működik vagy nem. A felfüggesztésnél nem veheted le a lengéscsillapítót a polcról, aztán várod, hogy tökéletes legyen. Hoztunk néhány döntést Svédország után, és módosításokba kezdtünk azt követően, de tudtuk már akkor is, hogy ezek a változtatások 2018-ra szólnak. Csináltunk már három módosítást a felfüggesztésen: a nagy 2018-ra érkezik, de már most dolgozunk rajta. Ez egy nagyon hosszú folyamat, egy év a felfüggesztés esetében.”

Mikkelsen, aki a Szardínia Rally-t követően tesztelhette alaposabban a C3-at, biztos benne, hogy az eddigi módosításokkal fejlődött a versenygép. „Dolgoztunk a differenciálművön, hogy megpróbáljuk megakadályozni, hogy olyan sokat csúszkáljon a hátulja, ez pedig jó. Sokat tettünk azon a két tesztnapon, időbe telik azonban ez, egy nap alatt nem építesz egy lengéscsillapítót. További dolgok jönnek még, főként ami a felfüggesztést illeti.”

A pilóta reményét fejezte ki azzal kapcsolatban is, hogy azt a felütési problémát, melyet Meeke és Craig Breen is elszenvedett az Argentin Rally alkalmával, kikúrálták. „Nagyobb most a védelem, nagyobb, mint ami a Polón volt” – árulta el Mikkelsen. „Oké, egy kicsit befolyásolja ez a tapadást és a reakciót, de egyensúlyban van minden. A kemény argentínai ütéseken, úgy gondolom, túl vagyunk. Kezdek most már nagyon elégedett lenni az autóval.”

Mikkelsen kihagyja a Finn Rally-t, ott Meeke, Breen és Khalid Al Qassimi vesz részt a csapat színeiben, legközelebb a Deutschland Rallye-n foglalhat helyet a beugró pilóta a C3 volánja mögött. Ez az egy futam biztos számára, az azt követő három viadalra nem döntött még a Citroen Racing a versenyzői felállásáról.

 

Andrew

 

2017. július 25.


 

2018-ra tekint már a Citroen, és kockáztat

A Citroen nem az elvárásoknak megfelelően szerepel a 2017-es rali világbajnokságon. A csapat folyamatosan dolgozik, de mivel az idei sorozatban nem rúghatnak már labdába, a következő szezont tartják szem előtt. A fejlesztéseken, teszteken túl a stáb is változott, az eddigi technikai vezető, Laurent Fregosi a Lengyel Rally után kilépett a tűzvonalból, helyét Christophe Besse vette át. A Deutschland Rallye idején Yves Matton csapatvezető és helyettese, Marek Nawarecki beszélt a történésekről.

„Nagyon sok dolgot tettünk az elmúlt néhány hétben” – kezdte Matton „Elkezdtük átalakítani a szervezetünket azzal, hogy az új technikai vezető szeptember kezdetével teljes munkaidőssé válik, de homologizáltunk már néhány új joker alkatrészt is a húsvétot követő rengeteg munka után. Semmi új alkatrész nem kerül kiadásra innentől kezdve az év végéig, miután 2018-ra kell fókuszálnunk ahelyett, hogy kockázatot vállalnánk 2017-ben. Tesztkilométereket kell teljesítenünk, amit nem tettünk eddig.

Egy olyan folyamatot alkalmaztunk, ami eléggé új számunkra a Citroennél, miszerint azelőtt homologizálunk új alkatrészeket és rakjuk fel őket az autóra, hogy sokat tesztelnénk őket. Végig kell menni minden különféle lehetőségen, a beállításokon minden új alkatrésszel, melyeket homologizáltunk, és ez lesz a feladat, amit a következő hetekben folytatni fogunk.”

Sebastien Loeb, a csapat korábbi sikerembere a német viadal előtt először próbálhatta ki a C3 WRC-t. „Azt mondta, egy olyan autónknak kell lenni, amit könnyebb vezetni. Egy kicsit ideges még az autó talán, vagy nehéz néha megtalálni az érzést a tapadásról. Egy futamon a versenyzők olyan szakaszokon mennek át, amiket nem láttak néhány napja. Az a helyzet mindig, hogy nehéz valójában tudni, mi fog történni a következő kanyarban. Ez volt a lényeg” – részletezte ezt a tesztet a csapatvezető.

Andreas Mikkelsen kisebb meglepetésre második helyen végzett a

német világbajnoki futamon a C3 WRC-vel

 

„Miután Németországot követően három verseny marad, a politikánk és a célunk ugyanaz lesz, mint ami ettől a versenytől kezdve is, mégpedig hogy versenyeket nyerjünk” – tette hozzá Nawarecki. „Azon kell dolgoznunk, hogy javítsuk a versenyzőink magabiztossági szintjén ebben az autóban különféle körülmények között, aztán hisszük, hogy elérjük a legjobb eredményeket. Voltak új megoldásaink Finnországban, és folytatnunk kell a munkát ezeken. Vannak már érdekes visszacsatolásaink a versenyzőinktől. Természetesen a jövőn is dolgoznunk kell, azoknak a dolgoknak a lehetőségein, amit el tudunk készíteni és fejleszteni tudunk, mint a lengéscsillapítóinkat a következő szezonra.”

Ahogyan a csapat kommunikációiból kitűnt, a C3 WRC legnagyobb problémája a felfüggesztésben és a vezethetőségben rejlik, amiken a Citroen Racing megfeszítetten dolgozik, már a 2018-re koncentrálva. „Vállaltunk már némi kockázatot a fejlesztésben” – magyarázta Matton a Deutschland Rallye-t követően. „Mondtam már, hogy Svédország óta egyre keményebben dolgozunk, és nagyon várjuk már a következő szezont – ez az, amin most a csapat fókusza van. Tudjuk azonban azt is, hogy több kockázatot kell vállalnunk, újabb és újabb alkatrészeket kell az autóra tennünk úgy, hogy a validációra kevesebb idő jut. Nem ez az az út, ahogyan a dolgok történtek, és ez az első alkalom, hogy ezt csináljuk a valóságban, de ez az egyetlen út, aminek mentén dolgozni tudunk a következő szezon menetrendjét illetően.”

Matton elmondta azt is, hogy az Argentin Rally-n Kris Meeke-vel és Craig Breennel történt incidensek is a fejlesztési nyomás miatt történtek. „Keményen megfizettünk ezért a politikáért Argentínában, de mostanra megoldottuk.” A Citroen együttműködése szorosabbá vált az utóbbi hónapokban a svéd lengéscsillapító gyártóval, az Öhlins-szel, hogy átdolgozzák a problematikus lengéscsillapítókat, amik valójában még a márka első World Rally Car-jából, a Xsarából származnak. „Igaz, az Öhlins többet dolgozik velünk” – mondta a Citroen Racing vezetője.


Andrew

 

2017. szeptember 3.


 

Amiért lemondott Meeke a Lengyel Rally-ról

Bár 2017 júniusában rendezték a rali világbajnokság lengyel futamát, csak most, a következő év elején derült fény arra, hogy Kris Meeke önként mondott le az részvételről. Az észak-ír pilóta az Ulster Radióban beszélt döntésének hátteréről.

Korábban úgy gondolta mindenki, hogy a Citroen Racing tartotta távol az eseménytől Meeke-t a nem megfelelő eredmények miatt. „Mellékvágányra kerültem Lengyelországot illetően. Végül is az én döntésem volt. Sokat beszéltünk és tárgyaltunk erről” – magyarázta az idény során két futamgyőzelmet arató versenyző.

„Nem voltam elégedett a helyzettel, de hátra kellett lépnem, hogy hagyjam valaki másnak, hogy rájöjjön, hol van a hiba a C3 WRC-vel. Ott volt Andreas Mikkelsen, és ott volt még Sebastien Loeb is, hogy tesztelje az autót, de ugyanazt a visszacsatolást adta mindenki. Egy kis időbe került mindenkinek, hogy megértse a gondjainkat. Egy nehéz helyzetté vált ez, és őszintén szólva én voltam az egyetlen, aki feltette a kezét és azt mondta, hátrébb lépek. A többi pilóta odatette a nyakát a vonalra, megpróbálva eredményt felmutatni egy olyan autóval, ami nem volt megfelelő. Ami talán az én hibám volt az előző három versenyen, hogy folyamatosan odatettem a fejem a vágódeszkára.

Visszanézve talán ez volt a megfelelő dolog számomra, ezen körülmények között, de ez sosem egy szép helyzet.”

 

Andrew

 

2018. január 26.


 

Meeke: A Citroennek teljes változtatásra van szüksége a Monte győzelemhez

Kris Meeke azt mondja, a Monte-Carlo Rallye Power Stage-én aratott győzelme nem rejtheti el azt a tényt, hogy a Citroen Racingnek teljes változtatásra van szüksége a verseny újbóli megnyeréséhez.

A brit pilóta a negyedik helyen végzett a rali világbajnokság szezonnyitóján, miután a toyotás Esapekka Lappi a befejező szakaszon kicsúszott, a kérdéses gyorsaságin pedig a legjobb időt is tudta autózni Meeke. Ez azt is jelenti, hogy a bajnokság harmadik helyén áll holtversenyben, mindössze egy ponttal elmaradva a második pozícióban lévő versenyzőtől.

Meeke úgy érzi, ez némileg megtévesztő a csalódást keltő verseny után, ahol sehol sem volt a sebességet illetően. „Ez egy hihetetlen kezdete a szezonnak” – mondta. „Közel vagyunk a másodikhoz, de Svédországban negyedikként futunk, ez pedig nagyszerű. Ugyanakkor kizárólag Monte-Carlo az, ahonnan egy ilyen eredménnyel jöhetsz el, amikor sehol sem voltál a tempó tekintetében. Talán a leglassabbak voltunk Bryan Bouffier-t kivéve, és ez nem tiszteletlenség vele szemben, hiszen ez volt az első alkalma egy új autóban. Egy nagyon fájdalmas hétvége volt ez, teljesen meg kell változtatni a dolgokat, ha meg akarjuk nyerni valaha is ezt a versenyt.”

A Citroen csapatát képviselve 2014-ben a dobogón végzett a pilóta a Montén, és az azt követő két évben is az élmezőnyben tudott harcolni egy ideig. Idén azonban 2017-hez hasonlóan küszködött a C3 WRC-vel a verseny alacsony tapadású szakaszain, ott viszont, ahol száraz volt az út, jobban ment. „Visszük magunkkal a tizenhét pontot, és magunk mögött hagyjuk az egészet” – magyarázta. „A valóság azonban bánt, nem hagyhatjuk annyiban ennek a szörnyű teljesítménynek az árnyékát, és nem érkezhetünk meg úgy a Monte-Carlo Rallye-ra, hogy ez megismétlődhessen. Okosnak kellett lennünk ezen a versenyen. Unalmas okosnak lenni, de működik néha – harmincnál is több évembe került ez, hogy megvalósítsam.”

Hozzátartozik a viadal krónikájához citroenes szempontból, hogy Meeke, valamint csapattársa, Craig Breen is rosszul kezdte a Montét, az első, sötétben rendezett szakaszokon többször is hibáztak, így már csütörtök estére jókora hátrányba kerültek két gyorsaságit követően. Breent pénteken délelőtt fékprobléma hátráltatta, majd szombaton elsőként rajtolva a legrosszabb körülményekkel kellett megbirkóznia.

„Szereztünk valamennyi pontot, Kris negyedik helye pedig különösen jó” – értékelt Pierre Budar, akinek a Citroen Racing csapatvezetői posztján ez volt az első versenye. „Nem vártuk, hogy elvesszük az esélyünket rögtön az első két szakaszon, ez frusztráló volt, úgyhogy boldogok vagyunk, hogy az utolsó napon visszahoztuk ezt. Végeztünk némi beállításbeli fejlesztést a hóra és a nedves aszfaltra, de Kris érzése sokkal jobb volt a szárazon – van munkánk, amit el kell végeznünk, amikor kisebb a tapadás.”

 

Andrew

 

2018. február 11.


 

Készek a Citroen fejlesztései Korzikára

 

A Citroen hazai győzelembe vetett hitét támasztja alá az a hír, miszerint a C3 WRC módosított és ennek megfelelően jobb futóműgeometriával fog rajthoz állni az április elején megrendezésre kerülő Korzika Rally-n.

A versenygép eddigi, valamivel több mint egyéves történetében a hátsó tengely tapadásának és stabilitásának hiánya mindegyik pilóta számára probléma volt, az új alkatrészek azonban a remények szerint időben elkészülnek és megfelelő tapadást, valamint magabiztosságot fognak adni a Citroen versenyzői számára.

A Citroen nem volt hajlandó információkat kiadni, hogy hogyan is alakul a C3 WRC továbbfejlesztése a Mexikó Rally-t követően, az autosport.com azonban úgy értesült, hogy az új alkatrészek rendelkezésre fognak állni már március végén, a korzikai viadal felkészülését szolgáló teszten.

Stephane Lefebvre a 2017-es viadallal ellentétben nem a C3 WRC-vel, hanem a vadonatúj C3 R5-össel

lesz jelen a szigeten. A Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team-et Kris Meeke és Sebastien Loeb

képviseli a futamon, Craig Breen nem kap lehetőséget

 

Kris Meeke tavaly kitűnő tempót diktált a szigeten megrendezett futamon, a rajttól kezdve vezetett egészen a hetedik szakaszig, melynek célján már csak átgurult az észak-ír pilóta, mivel megszűnt a motorban az olajnyomás. Később kiderült, a problémát a kenőrendszer egy csatlakozójának meghibásodása okozta. A csapat később nem szembesült ilyen gonddal.

Ugyan a Korzika Rally-ra szánt fejlesztésekről nem beszélt Christophe Besse, a Citroen Racing technikai vezetője elégedett azzal a fejlődéssel, amit csapata tesz – főleg azok után, hogy Craig Breen másodikként végzett a svéd futamon. „Jó irányba haladunk” – mondta. „Svédországban minden, amivel rendelkeztünk, azok a fejlesztések voltak, melyeket még a tavalyi laza talajú versenyekről származtak, és úgy tűnt, jól működtek.”

Besse azt is hozzátette, hogy Meeke turbóhibájára, ami azok után keletkezett, hogy a pilóta beleállt a hófalba, még mindig nem találtak magyarázatot. „Az, hogy átjusson és bekerüljön a hó a turbóba, eléggé szokatlan. Kétségtelen, hogy javítanunk kell a szűrőn a következő évre. Nem voltak ugyanakkor olyan nyomok az autó elején, melyek azt mutatták volna, hogy nagy lett volna a becsapódás, tényleg meglepődtünk azt látva, hogy odáig jutott a hó a motorban.”

 

Andrew

 

2018. március 22.


 

Futóműmódosítás a C3 WRC-n

A Citroen Racing továbbfejlesztett hátsó felfüggesztéssel küldte csatába C3 WRC-it az Argentin Rally-n annak érdekében, hogy következetesebben viselkedjen autójuk.

A változtatás a korábbi módosításokat követi, amiket a francia csapat azért tett, hogy úrrá legyen a kocsi megszületéstől tapasztalt kezelhetőségi problémáin. A satory-i alakulat egy homologizációs jokert is felhasznált a hátsó felfüggesztés fejlesztéséhez, amitől a mérnökök azt remélik, hogy szélesebb tartományban fog az autó jól teljesíteni.

„Fáradhatatlanul dolgozik a csapat minden nap, hogy egy kicsit javítsa és csiszolja a C3 WRC-nket” – magyarázta a Citroen Racing vezetője, Pierre Budar. „A hátsó tengely ezen a versenyen bevetett új geometriájának célja, hogy még következetesebb kezelhetőséget biztosítson az útfelület változásától függetlenül, és nagyobb magabiztosságot eredményezzen a pilótáknál ennek megfelelően.”

Craig Breen két kihagyott viadal után tért vissza, hiszen Mexikóban és Korzikán Sebastien Loeb vezethette a C3 WRC-t. „A srácok dolgoztak rajta egy kicsit a Mexikó Rally előtt. Megvan most már a bizalmad az autó hátuljában. Korábban bármikor, amikor energiát tettél az autóba, csúsztattad vagy szögben volt, egy kicsit mindig tartottál a hátuljától” – nyilatkozta az ír pilóta a dél-amerikai viadal előtt. „Nem akarjuk azt mondani, hogy egy győzelmi pillanat ez addig, amíg nem lesz mögöttünk egy pár versenynap, de úgy gondoljuk, egy olyan dolog, ami ténylegesen hiányzott az autó megalkotása óta. Mindig volt valami, az autó hátuljába vetett bizalom, ami minden pilótánál megvolt egy ponton, küszködés a magabiztossággal, százszázalékosan megbízni az autó hátuljában, és úgy gondoljuk, jó az, amit csináltunk, és megoldásra került, mivel oly’ sokszor volt korábban, hogy módosítottunk ezen, módosítottunk azon, aztán ott voltunk a versenyen, és nem az volt, amit vártunk. Sok dolog van még jelen pillanatban, amit akarunk, de tényleg reménykedünk benne, hogy ez az, amit vártunk már.”

Breen argentin versenye aztán nem alakult jól, szombaton egy bukkanós kanyarban hibázott, és olyannyira összetörte autóját, hogy a befejező napon sem állhatott vissza. Csapattársa, Kris Meeke sem mondhatta sokkal szerencsésebbnek magát, hiszen dobogós pozícióban autózva egy kővel találta szembe magát az úton, ami miatt defektet kapott. A kocsi teljesítményével azonban nem lehetett elégedetlen. „Kontrolt éreztem egész hétvégén, amit a másik beállítással nem tudtunk volna megtenni. Jó volt a sebességem, de nem éreztem kontrolt mindig. Az ezen a hétvégén bevetett fejlesztések lehetővé tették számunkra, hogy sokkal következetesebbek legyünk” – mondta el a pilóta. „Magabiztosnak éreztem magam a teljes hétvégén, még akkor is, amikor a dobogóért csatáztam. Úgy éreztem, kontrol alatt volt a helyzet mindig. Az kell, hogy ebbe az irányba menjünk tovább.” Hozzátette, hogy ugyan nem biztosítanak nagyobb sebességet a módosítások, a magabiztosság növekedése lehetővé tette számára, hogy jobb szakaszidőket fusson. „Egy új geometria alkalmazása nem visz el jóval gyorsabban A-ból B-be, de magabiztosságot ad, ami sebességet és időt szül. Ez előtt a verseny előtt képes voltam nyomni, hogy jó idők szülessenek, de sokkal idegesebb volt az autó, utasként érezted magad” – magyarázta Meeke.

Hasonlóan optimistán nyilatkozott Budar is a hétvégét követően: „Igen, az erre a fordulóra homologizált hátsó tengely meghozta a kívánt hatást, főleg a pilóták magabiztosságát tekintve, ez pedig megerősíti, hogy a megfelelő opciókat választottuk, hogy továbbfejlesszük és továbbjavítsuk az autót.”

 

Andrew

 

2018. május 16.


 

Az első futómű a soron Citroennél

Jelentős módosításokat fontolgat autóján a Citroen a Finn Rally előtt.

A Citroen Racing új geometriával ellátott első felfüggesztést tesztelt az utóbbi időszakban, ennek bevetéséről azonban a Craig Breen, Mads Ostberg és Khalid Al Qassimi részvételével zajló versenyt megelőző tesztet követően fog döntést hozni.

Tavasszal az Argentin Rally-n új hátsó futómű geometriával küldte csatába a C3 WRC-t a francia gárda, azt követően pedig, hogy tesztelte a legújabb fejlesztéseket, Ostberg úgy érzi, a kocsi elején végzett munkával további tempót nyerhet a gép.

„Pozitívan érzünk ezzel kapcsolatban” – árulta el a norvég pilóta az autosport.com-nak. „Ez az egyik nagy dolog, amit vizsgálunk egy ideje, és teszteltem már Portugáliában és Spanyolországban is. Változik az autó filozófiája – láthattuk, hogy hozta a csapat az új hátsó geometriát az autóhoz, az első azonban nem követte azt. Ez a felállás azt jelenthetné, hogy kicsit lágyabban futtathatnánk az autót úgy, hogy még mindig jó lenne a tapadás. Ami azt illeti, mindig küzdünk a tapadással a reakció ellenében, korábban, amikor azt akartuk, hogy reagáljon az autó, vesztettünk valamennyi tapadást.”

A Citroen számára a tavalyi finn viadal volt a mélypont, a legjobb eredményüket elérő Breen ötödikként végzett, míg a 2016-os futamot a C3 WRC elődjével, a DS3 WRC-vel megnyerő Kris Meeke a nyolcadik pozícióban látta meg a célt. A versailles-i csapat természetesen jobb hétvégében bízik ezúttal. „Finnországban úgy fogjuk futtatni az autót, hogy merevebb lesz, mint talán bármelyik másik versenyen, de nagyon fontos lenne ez ott” – tette hozzá Ostberg.

Breen egy tesztnapot kap csupán, mivel felkészülésként részt vehetett az Észt Rally-n. Az ír három szakaszgyőzelmet, valamint rengeteg tapasztalatot gyűjtött a viadalon. „Egy jó hétvége volt ez, és nem csak azzal az érzéssel távoztunk, hogy magabiztosak vagyunk, de valamennyi jó adat is került az adatbázisba. Jól kezdtünk egy jó beállítással a pénteki shakedown-on, és fokozatosan dolgoztunk az alap konfiguráción, hogy javítsuk a tempót, ahogyan haladt a verseny előre. Elégedett vagyok nagyon azzal, amit elértünk, és alig várom már, hogy elkezdjük finomhangolni az eredményt, amikor belevágunk a finn verseny előtti tesztelésbe.”

A Citroen csapatvezetője, Pierre Budar elmondta, az észtországi szereplés sikeres volt alakulata számára. „Craig általában nagyjából egytized másodpercre volt kilométerenként Ott Tanak idejeitől, aki a jobb helyismeret előnyét élvezte és akitől kétségtelenül az egyik legnagyobb fenyegetésre számíthatunk Finnországban. Úgy gondolom tehát, hogy elmondhatjuk, egy sikeres gyakorlat volt ez számunkra.”

Breen harmadikként fejezte be a felkészülési versenyt a toyotás Tanak és hyundai-os Hayden Paddon mögött, miután egy technikai hiba miatt késett az egyik időellenőrzőben, valamint volt egy kicsúszása is.

 

Andrew

 

2018. július 18.


 

Ostberg és a Citroen: reményt keltő szereplés

Nem várt jó eredménnyel zárta a Finn Rally-t a Citroen Racing és pilótája, Mads Ostberg. A norvég versenyző második lett a rali világbajnokság nyolcadik fordulóján úgy, hogy az első napon még az első helyért is versenyben volt.

A hétvége már a kezdetektől jól alakult számukra, hiszen a shakedown-on a leggyorsabbnak bizonyultak, ráadásul a csapattárs Craig Breen közvetlenül Ostberg mögött végzett. A C3 WRC-k módosított első futóműgeometriával futottak neki a finn viadalnak, annak a helyszínnek, ahol egy évvel korábban igencsak szenvedtek.

„Keményen dolgozunk az autón, hogy jobban feküdjön nekem. Ahogyan több versenyt teljesítünk együtt, el tudjuk kezdeni fejleszteni az autót egy kicsit más irányba. Megváltoztattuk egy kicsit a differenciálművek filozófiáját, inkább afelé, amit megszoktam. Az autó hangolásáról van szó. Az alkatrészek megvoltak már, inkább arról van szó, hogy hogyan használjuk őket, hogy javítsuk az autó stabilitását és a reakcióját. Változtattam az autó vezetésének filozófiáján, ahelyett, hogy hátulról vezetem, elölről vezetem most” – magyarázta Ostberg még csütörtökön délután. „Komoly dolgokat csináltunk az autóval. A mérnökökkel együtt megváltoztattam az autó filozófiáját, másként vezetek. Én voltam az, aki ezeket a változtatásokat akarta, hogy segítsenek gyorsabban menni. Portugáliában és Szardínián nem voltam magabiztos, most viszont az vagyok.”

A C3 WRC hátsó felfüggesztésének a módosítása már tavasszal megtörtént, az első futómű azonban csak most került sorra, ennek első éles próbája a finn shakedown-on történt. „Az idők erősek, és igen, meg vagyok lepődve egy kicsit. Ahogyan mondtam, nagy dolgokat tettünk, de nehéz tudni, hogy elég jól hangoltad-e be. Ugyanezt a kérdést tette fel a főnököm: ’Elég ez?’ Ötven klikket állítottunk a lengéscsillapítón, változtattunk a felfüggesztésen itt, a diffin ott… működik? Ezek közül az elemek közül csak az egyikre van szükség, hogy félrecsússzon, és elment a dolog, de úgy érzem, rendben vagyunk.

Mit tudok csinálni a versenyen? Azt tudom csinálni, amit a shakedown-on. A kérdés az, hogy mit tudnak tenni a többiek innentől kezdve a célig. Meg tudjuk nyerni ezt a versenyt, amennyiben jól működik az autó. Az érzés a teszt alapján, az érzés a mai nap és a pályabejárás alapján teljesen jó. Ki akarok menni, és pontosan azt csinálni, amit csináltam; két héten keresztül tudok azzal a sebességgel vezetni, mint amivel a shakedown-on, ha akarok.”

Ostberg önbizalommal telve várta tehát a rajtot. Breen ennél óvatosabb volt, az ír versenyző emlékeztetett arra, hogy az argentin bemelegítést is hasonló eredménnyel zárták Kris Meeke-vel, a futam azonban nem végződött ilyen jól számukra. Ugyanakkor Breen is elégedett volt a Citroen legutóbbi fejlesztésével. „Az új eleje nem arról szól, hogy sokkal nagyobb lenne a tapadás vagy sokkal jobb lenne a befordulás, csupán egy kicsivel nagyobb magabiztosságot ad, ami elég fontos.”

„A C3 WRC fejlődik” – tette hozzá Ostberg. „Svédországot egy olyan autóval csináltam, ami egy korábbi specifikációjában volt. Azután volt egy fejlesztésük az új hátsó futóműgeometriával. Portugáliát és Szardíniát ezzel a specifikációjú autóval csináltam, de küszködtem egy kicsit. Itt van most az új első geometria az első alkalommal. Reaktívabb az autó és élesebb. Egy kicsit többet játszhatsz a beállításokkal, és még mindig jó reakcióval és kezelhetőséggel rendelkezel, ami nagyon fontos volt. Korábban mindig kompromisszumokat kötöttünk a tapadás és a kezelhetőség között. Most mindkettőből lehet egy kicsi.”

A norvég versenyző pénteken három szakaszgyőzelmet is bezsebelt, és kétszer is az élre került. A napot hat másodperc hátránnyal a második helyen zárta Ott Tanak Toyotája mögött, így megvolt ekkor még a remény a győzelemre is. Szombaton azonban már nem tudta tartani az észt őrületes tempóját, leszakadt. Vasárnapra egy feladat maradt, maga mögött tartani az előző délután feltámadó Jari-Matti Latvalát. A Toyota másik versenyzője öt másodpercre közelítette meg a citroenest, aki résen volt azonban, és a sorsdöntő Power Stage-en második időt autózva meg tudta tartani az abszolút értékelés ezüstös pozícióját.

A pilóta a célba érést követően úgy vélekedett, az eredményes szerepléshez az új első futómű mellett szükség volt a saját maga által kitalált beállításokra is. „Szardínia előtt próbáltam ki az új geometriát, és sokkal élesebbé tette az autó elejét. Ez azt jelentette, hogy lágyabbak lehettünk a felfüggesztéssel, de megtartottuk az első tengely reakcióját. Amikor az új hátsó geometria megérkezett Argentínában, nem igazán tetszett, mivel nagyobb tapadást adott az autó hátuljának, és lágyabban kellett menned az elejével, hogy megbirkózz ezzel, de reakciót vesztettél.

Amikor eljöttünk a finnországi tesztre, azt mondtam a csapatnak, ez a legjobb autó, amim valaha is volt erre a versenyre. Azért jöttünk Finnországba, hogy a negyedik helyért csatázzunk. Azt vártuk, hogy a Toyota nagyon elöl lesz. Nagyjából húsz napot teszteltek ide, mi pedig hármat voltunk itt. Elképesztő, hogy csatázni tudtunk velük, az egyik legjobb szakaszaimat futottam életemben a Jari-Mattival folytatott csatában.”

Ostberg reméli, ez az eredmény egyúttal vissza is hozza őt a rali világbajnokság körforgásába, és jövőre egy gyári csapat tagjaként lehet jelen a sorozatban, de addig is akad dolguk a csapattal. „Nagyon gyors fejlesztést csináltunk az autóval, ugyanakkor erős fejlesztést is. Úgy gondolom, tudtunk hozni néhány új ötletet a csapatnak. A verseny előtt rájöttünk, hogy komoly lépéseket tettünk. Van még néhány fejlesztenivalónk, tudjuk továbbra is, hogy vannak bizonyos területek, ahol jobbnak kell lennünk.”

 

Andrew

 

2018. augusztus 10.


 

Ogier véleménye a C3 WRC-ről és más dolgokról

Sebastien Ogier elismerte, van mit tenni a rali világbajnokság 2019-es idénye előtt, hogy fejlődön a Citroen C3 WRC.

A hatszoros világbajnok hét szezont követően, 2019-re visszatér a francia gyártóhoz, és már meg is kezdte a felkészülést. Ogier a 2018-as sorozat végeztével november végén egy fejlesztési teszt keretében két napon keresztül nyúzta új munkaeszközét Portugáliában murvás körülmények között, majd az idénynyitó Monte-Carlo Rallye-ra készülve két napot töltött új autójának volánja mögött a Francia-Alpokban a karácsony előtti héten.

A gall pilóta minden erejével azon van, hogy a C3 WRC-ből, mely bemutatkozása, a 2017-es szezon kezdete óta a riválisokhoz képest kevesebb, mindössze három világbajnoki futamot nyert csupán, egy olyan masinát faragjon, ami folyamatosan képes az élmezőnyben szerepelni. „Kétségtelen, hogy van munka” – kezdte értékelését Ogier a wrc.com számára a dél-franciaországi aszfaltteszt közben. „Úgy gondolom, ez normális, amikor autót cserélsz, látod a különbségeket. Látsz pozitívumokat, és valamennyi negatívumot is. Mindig vannak különbségek, melyekhez alkalmazkodnod kell, valamennyit pedig javítani is tudsz. Ez az, amin már dolgozunk.”

Az egyik legjelentősebb felfedezés, amit az elmúlt évek világbajnoka tett a tesztek során, hogy a változatos körülmények között kell javítani a C3 WRC teljesítményén. „Vannak dolgok, melyeken változtatni kell, hogy jobban megfeleljenek az ízlésemnek” – magyarázta a harmincöt esztendős versenyző. „Azt gondolom, kétségtelen, hogy mutatott nagyszerű sebességeket ez az autó tavaly bizonyos körülmények között. Úgy vélem azonban, az hiányzik, ha megnézzük az eredményeket, és ez a benyomásom is, hogy többfajta körülmény között tudjon gyors lenni az autó. Ez az, amin javítanunk szükséges.”

A Volkswagennel négy, majd az M-Sporttal két további világbajnoki címet nyerő Ogier célja az, hogy negyvennégy eddigi világbajnoki futamgyőzelme mellé újabbakat szerezzen 2019-ben. Elismerte, ehhez valószínűleg időre lesz szüksége, de várja már az év első fordulóját. „Én vagyok az, aki csapatot váltott, a többiek pedig maradtak, ahol voltak. Ez megadja nekik az esélyt, hogy tökéletesen felkészültek legyenek a következő szezon rajtjára. Számomra azonban valószínűleg nem lesz ez még száz százalékos, vagy nem leszek teljesen elégedett az új autómmal. Természetesen azt várom, hogy versenyben leszek. Ez ugyanakkor motiváció is számomra.”

A bajnokot az autosport.com is megkérdezte ugyanezekben a témákban: „Nagyszerű sebességet mutatott ez az autó tavaly egyes körülmény között, de ha megnézzük az összetett eredményt a tavalyi évről, az első benyomásom az az autóról, hogy olyanná kell tenni, hogy gyors legyen több körülmény között is. Kétségtelen, hogy gyors egyes körülmény között, de nem mindenhol, és ez az, ahol fejlődnünk kell” – mondta Ogier, majd arra a kérdésre válaszolt, hogy mennyi időbe telik a C3 WRC-t olyanná tenni, hogy az győzelmi esélyekkel rajtolhasson el minden versenyen. „Nehéz megválaszolni ezt a kérdést, de eddig rendben ment az első teszt. Vannak dolgok, melyeken változtatnunk kell, hogy jobban megfeleljenek az ízlésemnek. Nehéz megbecsülni, hogy mennyi időbe telik, hogy megtegyük ezt. Az első két nappal elkezdtünk dolgozni. Ez egy jó tanulás számomra az autóról különböző körülmények között, és amire szükségem van, hogy hozzáigazítsam az autót a körülményekhez.”

Ogier számára a Volkswagennél eltöltött időszakban sokkal könnyebben jöttek a sikerek, a 2018-as világbajnoki címét azonban hatalmas küzdelemben, nagy nyomással a vállán szerezte meg a hyundai-os Thierry Neuville és a toyotás Ott Tanak ellenében. „Ugyanazt a helyet célzom meg, mint tavaly, az lenne oké! Mindig magasan van a célom, nem kérdés, meglátjuk majd” – mondta. „Nagyon relaxált vagyok, nem akarok nyomást helyezni a vállaimra. Amennyiben nem jön ez az eredmény, még keményebben fogunk dolgozni. A szezonra vonatkozóan az a stratégia, hogy konzisztensek legyünk. Ez kell, hogy legyen mindenkinek a célja, ha játszani akar a bajnokságban. Ez volt a célom mindig is; a Volkswagennél mindig konzisztens volt – mindig első! Most, az elmúlt években egy kicsit nehezebb volt, de nem változott a stratégia. Tavaly jó volt a sebességünk a szezon kezdetén, egy kicsit kisebb a közepén, aztán, a szezon végén azt tettük, amit tennünk kellett. Eddig nem igazán csináltam stratégiát 2019-re, csak a lehető legjobban kezdeni.”

 

Elismertség, furcsa szabályok, jövő

Ogier a szezonzáró Ausztrál Rally-t követően a Le Figaro francia lapnak adott interjúban nyíltan beszélt a ralisporttal kapcsolatos témákról, köztük a Citroenhez történő visszatéréséről, az elismertségről és a világbajnokság szabályrendszerének furcsaságairól, valamint jövőjéről is.

„Úgy találtam, hogy igazi motiváció van az új vezetőségben és Pierre Budarban, az elődje, Yves Matton esetében nem ez volt a helyzet… Igazi potenciál van az autóban” – árulta el a novemberi teszt alapján kialakult érzéseit a francia pilóta, aki egy harmadik márkával is szeretne világbajnok lenni. „Egy évre elköteleződni a Citroennel túl rövid lett volna. Két év a minimum, hogy jól menjenek a dolgok. Ez lesz az utolsó szerződésem.”

A Sebastien Loeb kilenc címe után hatot nyerő Ogier a francia visszhangokról is szót ejtett. „Kivételes időszakunk van azzal, hogy tizenöt egymást követő világbajnoki címet nyert francia versenyző, és úgy érzem néha, tendencia van rá, hogy triviálissá tegyék ezt. Szégyen ez, mivel ilyenfajta francia dominancia ritka a sport világában.”

Amikor az interjú készült, még nem lehetett tudni, hogy Loeb – aki 2018-ban három futamon vett részt beugróként, de a Katalán Rally-t megnyerte – miként vesz részt a 2019-es sorozatban. Ezzel kapcsolatban előjött a téma a murvás versenyeken a pontverseny élén állók takarítói szerepköréről és ebből adódó hátrányáról. „A rali világbajnokság szabályait oly módon alkották meg, hogy a ’vendégeknek’ nagyszerű előnyük van, köszönhetően a későbbi rajtpozíciónak. A tény, hogy ilyen előnyöket adunk a vendégpilótáknak, eléggé káros” – vélte Ogier, aki a sorozat jövőjéről is mondott néhány gondolatot. „Fejlődnie kell a szakágnak. Szükség lenne arra, hogy a versenyek jelenlegi formáját kompaktabbá tegyék. A három nap túl hosszú, hogy sikeresen tartsák fenn a nyilvános figyelmet.”


Andrew

 

2019. január 4.


 

Meeke a Citroen tervezési hibájáról

Kris Meeke viharos körülmények között távozott a Citroen rali világbajnoki csapatától a 2018-as szezon közepén. A brit pilóta az ezt megelőző évben két futamot nyert a C3 WRC-vel, ami ugyanakkor sokszor bizonyult vezethetetlennek. Meeke-nek talán emiatt is volt a sok balesete. A francia Autohebdo cikkében durva szavakkal illette a versenyző egykori alakulatát.

„Ami a legjobban bántott, az a döntésükről szóló bejelentés infantilis szövegezése, a szavaik tökéletlensége. A közlemény sz** volt” – magyarázta Meeke a csapattal szezon közben hirtelen megszakadt kapcsolatát hónapokkal később, majd egy 2017-es esetet említett, ami a részéről nagy balesettel záruló Szardínia Rally után történt. „Azt kérdeztem tőlük, hogy amennyiben át kellene tervezni az autót, más lenne-e a karakterisztikája. Egyenesen a szemembe néztek, és azt mondták: ’Nem!’

Később egy mérnök felfedezett valami hibás dolgot a geometriában és az autó valós természetében. Egy évbe telt nekik a megoldás kivitelezése. Az új verzió idén debütált Finnországban. Alapvetően nem volt valami rendben a tervezéssel” – mondta a brit pilóta a C3 WRC-ről. „Sosem tudatták velem az igazságot.”

 

Andrew

 

2019. január 9.


 

Lappi: A Citroen lehet a leggyorsabb

Az első teszteken elég potenciált látott Esapekka Lappi új versenygépében, a Citroen C3 WRC-ben ahhoz, hogy azt mondja, az autó a rali világbajnokság leggyorsabbja lehet 2019-ben.

A csapattal a Monte-Carlo Rallye-n bemutatkozó pilóta elárulta, lenyűgözte a Citroen ambiciózus hozzáállása. Lappi a novemberben Portugáliában tartott fejlesztési tesztet és a Monte-Carlo Rallye decemberi felkészülési tesztjét követően beszélt arról, hogy meggyőződése szerint jól döntött, amikor a 2018-as gyártói világbajnok Toyotától a Pierre Budar vezette – korábban rendkívül sikeres, az utóbbi években azonban csetlő-botló – franciákhoz szerződött.

„Nagy benyomással volt rám az az erőfeszítés, amit azért tettek, hogy idehozzanak, a csapat pedig nagyon sok adattal és nagyon nagy történelemmel rendelkezik – megvannak az eszközeink, hogy igazán sikeresek legyünk” – nyilatkozta a 27 esztendős versenyző az autosport.com-nak. „A Finn Rally után döntöttem el, hogy idejövök. Tárgyaltunk erről Budar Úrral, és úgy éreztem, nagyon akar engem ebbe a csapatba, ez pedig eléggé meggyőzött. Úgy éreztem, nagy támogatást kapok itt, ezek pedig erős dolgok voltak, melyek fontosak számomra.

Aszfalton mindig is nagyon gyors volt ez az autó, murván volt némi nehézsége, de amikor Mads Ostberg egy olyan jó eredményt ért el Finnországban, megvolt számomra, hogy egy jó hely ez, ahová mehetek.”

Adott a kérdés az összehasonlítást illetően a Toyota Yaris WRC és a Citroen C3 WRC között, ezt már korábban is megtette Lappi, most pedig ismét elmondta érzéseit. „Van némi különbség a motor oldaláról. Úgy érzem, ez az autó egy kicsit nagyobb csúcsteljesítménnyel rendelkezik, a Toyota pedig egy kicsit vezethetőbb talán, az viszont világosan látszik, hogy a Citroen erőátvitele sokkal jobb, és van sok jó dolog. Portugáliában úgy éreztem, van dolgunk murván. A sebesség nem rossz, láttuk ezt a Citroentől az utóbbi murvás versenyeken, de azt mondom, sokkal gyorsabbak lehetünk. Amennyiben meg tudjuk oldani ezeket a dolgokat, elmondhatom, ez lesz a leggyorsabb autó.”

A még csak a második teljes rali világbajnoki szezonját kezdő finn versenyző hozzátette, további érv volt az átigazolásnál, hogy a világbajnok Sebastien Ogier mellett dolgozhat. „A szezonra vonatkozó célom, hogy megpróbáljak jobb lenni, mint tavaly” – nyilatkozta Lappi. „Nem vagyok még kész rá, hogy a címért csatázzak. Javítanom kell a teljesítményemet minden területen, és meg kell próbálnom tanulni Sebtől, hogy mit csinál ő másként és jobban, mint én, megpróbálni fejlődni ennek alapján is. Monte-Carlóra jól kellene ismernünk az autót, úgyhogy a legjobb ötben akarok csatázni, mint ahogyan tavaly is, és úgy gondolom, nyilvánvalóan lehetséges ez.”

 

Andrew

 

2019. január 13.


 

Ogier: Van munkánk

Sebastien Ogier úgy érzi, a Korzika Rally egy valós idejű tesztalkalom volt, miután csapata, a verseny előtt fő esélyesnek kikiáltott Citroen nem találta a tempót a futamon.

A szigeten korábban két diadalt arató francia egyetlen szakaszgyőzelmet sem tudott szerezni a C3 WRC-vel, melynek nem volt tapadása a szezon első aszfaltos viadalán. Ogier mindezek ellenére a második helyen végzett, bár ez annak is volt köszönhető, hogy éllovasként előbb Ott Tanak kapott defektet szombaton délután, majd Elfyn Evans a vasárnapi befejező gyorsaságin.

„A sebesség hiánya nem egy olyan dolog volt valójában, amit vártunk” – nyilatkozta Ogier. „Folyamatosan harcoltunk, végül pedig boldogok lehetünk azzal, amit elértünk ezen a versenyen. Az biztos, hogy néhány évvel ezelőtt ideges lettem volna ettől, most azonban több távlatom van, és küzdünk. Alulkormányozott volt az autó, és hiányzott a tapadása. A hétvége egy valós idejű tesztalkalomba fordult át.

Sok különféle beállítást teszteltünk, hogy megpróbáljuk meghatározni a pontos problémát, és bár nem mondhatjuk még, hogy megtaláltuk igazán a megoldást, ez a három nap nagyon fontos volt abban a tekintetben, hogy megismerjük az autót.”

Az előzetes esélylatolgatások alkalmával sokan a Citroent és Ogier-t tippelték a Korzika Rally legfőbb esélyesének. Ennek a világbajnok két idei győzelme mellett táptalajt adott az is, hogy a C3 WRC 2017-ben kitűnően szerepelt a szigeten Kris Meeke-vel, amíg egy motorhiba miatt meg nem állt az autó, majd Meeke megnyerte a részben ugyancsak aszfalton futó Katalán Rally-t, mely sikert Sebastien Loeb tavaly meg tudta ismételni.

„Azt vártuk, hogy az aszfalt egy jó felület lesz a C3 WRC számára, a pénteki első szakaszon azonban gyorsan rájöttünk, hogy egy nehéz hétvégén vagyunk” – magyarázta Ogier. „Hiányzott a sebesség, ami ahhoz kellett volna, hogy a leggyorsabbakkal csatázzunk, mivel alulkormányozottan viselkedett az autó és hiányzott a tapadás. A pontok tekintetében nagyon pozitív volt a végkifejlet. A tizenkilenc, amit begyűjtöttünk, fontos a bajnokságban, és ez a legfőbb kivonata a hétvégének. Ez azonban nem rejti el azt a tényt, hogy sok munkát kell végezni a teljesítmény kielemzéséhez, ami nem felelt meg az elvárásoknak, és sok munkát kell végezni, hogy megoldást találjunk mostantól kezdve a következő aszfaltos versenyig.”

Ogier, valamint a hétvégét jókora lemaradással hetedikként záró Esapekka Lappi a Korzika Rally előtt a szigeten négynapos teszten vett részt, mely ugyanakkor nem olyan karakterű utakon zajlott, mint az útvonalában jócskán megújult viadal maga.

„A teszten használt út nem volt olyan széles és sima, mint amivel a verseny első részén találkoztunk” – mondta el a Citroen Racing vezetője, Pierre Budar. „Hiányzott egy kicsit ez a fajta út a teszten, ez pedig a magyarázat része. Nem tudtuk megoldani a problémát akkor, amikor a versenyen voltunk már, mivel megállapítottuk a beállítást és megvoltak a lengéscsillapítóink ennek a beállításnak megfelelően.

Amikor a verseny előtt mész az átvételre, megjelölik a lengéscsillapítókat, és öt szettünk van, beleértve Seb és Esapekka különböző specifikációjú lengéscsillapítóit. Amennyiben három autót futtattunk volna, hét szett lengéscsillapítónk lett volna, és talán nagyobb választási lehetőséget adott volna ez nekünk.”

Lappi kétsége az volt, hogy amikor a tesztelésre használt utakhoz hasonló pályákra érkeztek, akkor is hiányzott a Citroenből a sebesség. „A legnagyobb nehézség az volt, hogy hiányzott a tapadás elöl” – mondta a finn pilóta. „Alulkormányozottságunk volt mindvégig. Sok dolgot változtattunk, az alulkormányozottságtól azonban nem tudtunk megszabadulni azokkal az opciókkal, amik rendelkezésre álltak a versenyen.

A tavalyi évhez képest visszafelé mentünk, és nem tudom, hogyan. A péntek egy probléma volt az utakkal, szombaton azonban hasonlóak voltak a tesztpályákhoz, és mégsem tudtuk megtalálni a sebességet.”

 

Andrew

 

2019. április 6.


 

A Citroen fejlesztését sürgeti Ogier

Sebastien Ogier elégedetlen, és nyomást helyez csapatára, hogy végezzék el a megkésett módosításokat versenyautóján, a Citroen C3 WRC-n.

A hatszoros világbajnok a 2019-es rali világbajnokság ötödik fordulóján, Argentínában a Power Stage-et megnyerve a dobogó alsó fokára állhatott, a verseny után pedig nyomatékosította, hogy fejlesztések szükségesek.

Ogier erőfeszítései azt eredményezték, hogy a Hyundai-jal sorozatban a második futamot nyerő, a pontversenyt is vezető Thierry Neuville-hez képest nyolc pontot vesztett csupán az Argentin Rally-n. „Tudom, hogy egy ideje beazonosítottam az autóval néhány más problémát is, amin a változtatás sajnos időt vesz igénybe” – nyilatkozta Ogier az autosport.com-nak. „Elmondtam már, nyomom a csapatot, hogy a lehető leghamarabb meglegyen ez, de nem ez a helyzet még mindig.

Amikor arról kérdezték a francia versenyzőt, mikorra várja a változtatásokat, a következőket válaszolta: „Ötletem sincs. Nem tudom megválaszolni, de sok terület van a felfüggesztésen, a differenciálműveken. Mindkettőn. Szükségünk van erre a fejlesztésre. Látjuk, hogy más csapatok előrelépnek, és velük kell tartanunk, ha esélyt szeretnénk a bajnokságra.

Van néhány ötletünk. Említettem dolgokat, amin változtatni kell, de időt vesz ez igénybe, és nem is könnyű. Nyomnunk kell a csapatot keményen és még jobbá tenni mindent a következő versenyre. Elégedett vagyok az Argentínában megszerzett pontokkal, az bizonyos. A sebességgel, amivel a hétvége folyamán rendelkeztünk, még mindig nem vagyok elégedett ugyanakkor. Küszködtem a tempóval több szakaszon is, főleg az első körben, amikor csúszós volt. Ez azt jelenti, hogy dolgoznunk kell még mindig. Az, hogy húsz pontot szereztünk, több, mint amit vártam, őszintén.”

A Citroen csapatvezetője, Pierre Budar azt nyilatkozta, csapata megállás nélkül dolgozik az autó fejlesztésén, és rámutatott, hogy az Öhlins-ről az Reiger lengéscsillapítókra nemrégiben történt váltás is ennek a bizonyítéka.

„Nagyon erős a küzdelem, és minden csapat fejleszti az autóját” – mondta Budar. „Tudjuk, hogy ugyanazon a véleményen vagyunk Sebbel azokkal a fejlesztésekkel kapcsolatban, amiket meg kell csinálni. Meg tudod csinálni, amit akarsz, de néhány fejlesztésen úgy kell dolgoznod, hogy prototípusokat készítesz, aztán tesztelsz, kísérletezel, aztán megoldod a tartósságot, és megcsinálod a homologizációt – ez egy hosszú folyamat. Még ha túl hosszú is ez, egyetértek. Megpróbáljuk ezt megtenni olyan gyorsan és olyan hamar, ahogyan csak tudjuk. Megértem, hogy türelmetlen Sebastien, és hálás vagyok ezért – szükségünk van az ilyesfajta nyomásra, biztosítsuk azt, hogy a lehető leghamarabb megcsináljuk ezt. Rendben van ez a részemről, és javítani akarom ezt a lehető leghamarabb. Teljes mértékben ugyanazon a véleményen vagyunk. Ugyanazt a dolgot akarjuk: jó eredményeket akarunk.”

A hírek szerint a Chile Rally, a világbajnokság soron következő új versenye csúszós pályákat kínál a mezőny részére, Budar azonban úgy érzi, vannak ötleteik, hogy hogyan tudják az autó tapadását javítani. „Értjük, mi volt a rossz az autóval, és talán más lehet ez Chilében” – mondta. „Megtesszük, amit meg tudunk tenni, hogy egy jobb autót biztosítsunk neki és Esapekkának. Az bizonyos, hogy nem vagyunk boldogok, mivel nem teljesít számára nagyon jól az autó, el vagyunk keseredve, és sajnáljuk ezt.”

Esapekka Lappinak repülővel szállítottak egy másik karosszériát Franciaországból Chilébe, miután csúnyán összetörte C3 WRC-jét az Argentin Rally-n.

 

Andrew

 

2019. május 6.


 

Ogier elégedett is, meg nem is

A Chile Rally után a világbajnoki pontverseny élére álló Sebastien Ogier további fejlesztéseket követelt csapatától a hetedik világbajnoki címének megszerzése érdekében.

A Citroen Racing pilótája a toyotás Ott Tanak mögött másodikként végzett a világbajnokság új fordulóján, a hat idei fordulóból ez volt az ötödik dobogós helyezése, amivel átvette a vezetést a 2019-es sorozatban. Ugyanakkor amíg a C3 WRC-jének teljesítménye jelentősen javult a két héttel korábbi argentin fordulóhoz képest, Ogier világosan kijelentette, további munkára van szükségük, hogy javítsák a tapadást a csúszós körülmények között.

„Kihívásokkal teli nap volt” – mondta pénteken este a francia, utalva arra, hogy ködben írták az itinert, a korábbi eső miatt pedig csúszós pályák fogadták őket reggel. „Nem tudtam versenyre kelni Tanak sebességével.” Másnap délelőtt autója kezelhetőségével gyűlt meg a baja. „Nehéz. Nem igazán vagyok magabiztos, a hátuljának nincs tapadása a gyors részeken, és nagyon alulkormányozott a lassúakon.”

A két kör között a csapat módosított a Citroen beállításain, ami után rögtön nyert is egy szakaszt a hatszoros világbajnok, majd nagy csatába bonyolódott Sebastien Loebbel, és végül győztesen jött ki a Hyundai legendájával szemben. „A dobogós helyezés további megerősítése a nagyon jó szezonkezdetünket” – értékelt Ogier a leintést követően. „Nagyon következetesek vagyunk, a pontok pedig jól jönnek a bajnokságban. Nem volt ez egy könnyű hétvége, ugyanakkor a dolgok a szombati nap közbeni szerviz után mozdultak a megfelelő irányba. A legjobbat hoztuk ki a C3 WRC-ből ismét. Most még inkább tovább kell fejlesztenünk az autót, hogy versenyképesebbek legyünk az alacsony tapadású helyzetekben.”

A francia versenyző a pontverseny éllovasaként elsőként rajtol a következő versenyen, a Portugál Rally-n, ami kevés időt adott a csapatnak a megoldásokra. „Egy tiszta trend rajzolódik ki, miután gondunk van azzal, hogy versenyképesek legyünk az alacsony tapadású feltételek között, így főként az első futások alkalmával. Másrészről amikor jobb a tapadás, sikerül tartanunk a tempót” – nyilatkozta. „Még tovább kell fejlesztenünk az autót most azért, hogy versenyképesebbek legyünk az alacsony tapadású helyzetekben. Fontos pontokkal jöttünk el, visszatértünk a bajnokság élére, ami azt jelenti, hogy hat verseny után az eredmény nyilvánvalóan jó a megszerzett pontok tekintetében.”

Pierre Budar elfogadta Ogier nézetét, és még nagyobb erőfeszítéseket ígért, hogy az élen tartsa sztárversenyzőjét. A csúszós körülmények tradicionálisan problémát jelentenek az elsőként rajtolóknak a következő két futamon, Portugáliában és Szardínián. „Úgy gondolom, megmutattuk, hogy képesek vagyunk reagálni és bevetni néhány kisebb fejlesztést, amik működtek az eléggé szűk rendelkezésre álló ablakban Argentína és Chile között” – mondta a Citroen Racing vezetője. „Ahogyan mondtam már, teljes mértékben tisztában vagyunk vele, hogy ezek a módosítások nem elegek, mivel nem tudunk még mindig küzdeni a leggyorsabb párosokkal minden körülmény között, és lépni fogunk az erőfeszítéseinkkel, hogy fenntartsuk a fejlődést.”

Ogier a Chile Rally verseny utáni hivatalos sajtótájékoztatóján is előre tekintett. „Nem titok, helyenként frusztrált voltam ezen a hétvégén” – vallotta be. „Nem éreztem magam kényelmesen, amikor csúszós volt, és a technikás részeken sem. Az okot nem azonosítottuk még be. Dolgozni fogunk a héten a teszten, és megpróbáljuk megoldani ezeket a problémákat. Elsőként leszek az úton ismét a következő versenyen, úgyhogy szükségünk lesz erre.”

Navigátorát a bajnokság új fordulójáról kérdezték, Julien Ingrassia azonban a magát önállósító tűzoltókészülékről, valamint a nagy rivális Loeb-Elena kettősről is beszélt. „Igen, egy új verseny ez, és sok dolgot fedeztünk fel, az bizonyos” – mesélte Ogier társa. „Nagyon izgalmas volt első alkalommal itt lenni. Jó munkát végeztek a szervezők ennek a nyitó versenynek a kapcsán. Mondjuk azt, hogy nagy mókánk volt a Power Stage-en, amikor a tűzoltókészülék felrobbant az autónkban. Megpróbáltam tovább olvasni az itinert, de nem tudtunk lélegezni tovább. Azt gondoltam: ’Ki csinálta ezt a rossz viccet most?!’ Sebbel és Daniellel igazán élvezetes volt. Tréfás volt a Facebook-on és a közösségi médiában. Boldogok vagyunk mindig, hogyha eltölthetünk velük valamennyi időt – száz év tapasztalat az autójukban” – utalt a navigátor arra, hogy a most százéves Citroennel töltötte karrierje nagy részét a kilencszeres világbajnok páros, mielőtt átigazolt volna erre az évre a Hyundai-hoz.

 

A hétvége fénypontja a Citroen Racing szerint

4,2 másodperccel nyerték a vasárnapi második lircay-i tizennyolc kilométeres szakaszt, a verseny legszűkebb különpróbáját, amivel tulajdonképpen bebiztosították a második helyüket a versenyen. Ogier így emlékezett vissza a viadal ezen részére: „Nyilvánvalóan mindent beleadunk minden szakaszon Juliennel, ezt szükségtelen mondani. Bár nem mindig tudunk versenyre kelni a leggyorsabb párosokkal a technikás szakaszokon és az alacsony tapadású körülmények között, tudom, hogy a tizennegyedik és tizenötödik gyorsasági szakaszok olyanfajta szakaszok voltak, melyek a leginkább passzoltak nekünk. Gyorsak voltak – ez tény, az átlagsebességek első alkalommal voltak száz kilométer/óra felett a hétvége folyamán –, és tudtuk, hogy a C3 WRC jól teljesít ilyen körülmények között, úgyhogy nem engedhettük meg, hogy elszalasszuk ezt a lehetőséget! Főként azért, mert négy másodpercet dobtunk el a nap nyitószakaszán. Vissza kellett vágnunk, és pontosan ez az, amit tettünk.”

 

Andrew

 

2019. május 30.


 

Előrelépett a Citroen

Tizenöt pontos céllal vágott neki Sebastien Ogier a Portugál Rally-nak, végül húszat szerzett.

A Citroen pilótájának pesszimizmusát az táplálta, hogy pénteken elsőként kellett rajtolni, végül azonban ez a nap lett a csapat szerint párosuk fénypontja. Thomas Breton, Ogier-nek és navigátorának, Julien Ingrassiának a versenymérnöke a páros péntek délelőtti teljesítményét emelte ki, amivel a várakozásokon felül, ötödikként zárták a napot.

„Annak tekintetében, hogy az utak tisztulását milyen mértékűre vártuk, az autó egyensúlyának maximalizálására fókuszáltunk az alacsony tapadású körülmények közepette a verseny előtti teszten” – mesélte a mérnök. „A pénteki nyitószakasztól eltekintve, melyen a laza körülményekre vették talán fel az érzést, Seb és Julien valójában hihetetlenek voltak. Azt is érdemes megemlíteni, hogy az első szakaszon Seb véletlenül átkapcsolt etap módba, és mire rájött erre, jó néhány másodpercet vesztett. A délutáni kör különösen jól ment, miután kéttized másodpercre voltak csak kilométerenként a szakaszgyőztes időktől. A gumiválasztás kétségtelenül szerepet játszott a teljesítményükben. Miután elsőként voltak az úton és azt a tényt figyelembe véve, hogy Seb egy olyan pilóta, aki igazán vigyáz az abroncsaira, a többi pilótához képest eltérő stratégia mellett döntöttünk délután. Megtartottunk két közepes Michelint a magas hőmérséklet ellenére, amikor mindegyik más páros öt kemény gumival ment. A megfelelő stratégia egy dolog, természetesen, neked azonban teljesítened kell! És pontosan ez az, amit Seb megtett. Az adatok mutatják, Seb nem erőlteti túl, amikor nincs rá szükség, a megközelítése pedig kifizetődött a szakaszidőkben.”

Ahogyan Breton is elmondta, a Citroen pilótái a korábbi murvás versenyeken azokon a szakaszokon küszködtek, melyek alacsony tapadással rendelkeztek, ez pedig a napi első körökben általában jellemző volt. A csapat folyamatosan dolgozik a megoldáson, és Ogier is megerősítette, hogy megfelelő irányba tartanak.

„Azt vártam, hogy egy kemény hétvége lesz ez. Szárazabb volt, mint amit valaha is láttam itt. A rajtpozícióm komplikált volt, de egész hétvégén küzdöttünk, és boldog vagyok a pontokkal. Az előrelépés, ami a verseny előtti tesztek során következett be, megerősítésre került, és tettünk egy lépést a jó irányba, bár nem volt könnyű ezt meglátni.”

A pilóta pénteken elsőként rajtolt a világbajnoki tabella éllovasaként, és ugyan jól szerepelt, a következő napokon nem ott futhatott, amire az eredményei predesztinálták. Ennek oka az volt, hogy a pénteken jelentős műszaki problémákkal küszködő hyundai-osok, Dani Sordo és Sebastien Loeb Thierry Neuville segítése érdekében késtek, így Ogier-nek két hellyel korábban kellett autóznia.

„Az idő nagy részében korán futottunk a szakaszokon. Elsőként voltam az úton pénteken, aztán pedig korán a következő napokon. A Power Stage-em jó volt a többiekével összehasonlítható körülmények között. Ha valaki azt mondta volna, húsz pontot tudok elvinni innen, kevesebbet is aláírtam volna ennél. Talán tizenötöt vittem volna. Egy kis negatívum az, hogy én fogom nyitni az utat Szardínián. Egyik pilóta sem akar így tenni, de így van ez.”

Arra a kérdésre, hogy mit gondol, működött-e a gumistratégiája a Power Stage-re, így válaszolt. „Tizenegy másodperc nem sok. A stratégiám az volt, hogy ne adjam fel ma azonnal. Említettük, hogy két autó volt előttem, ami mögém került a kezdetektől, ez pedig még nagyobb lépéssé tette ezt számunkra. A csapattársaim balesetet szenvedtek, és kezdtünk még nagyobb távolságra kerülni a többiektől. Nem akartam nagyobb kockázatot vállalni. Aztán úgy döntöttem, hogy a Power Stage-en nyomom neki, ez pedig egy nagyszerű ötlet volt. És aztán kaptam egy ajándékot Kris-től, hogy itt lehetek veletek.”

„Egy másodpercre sem” – válaszolta Ogier akkor, amikor arról kérdezték, hogy fontolgatta-e a késés vasárnap délután, hogy változtasson az eredményen. „Lehet, hogy veszettem volna egy vagy két pontot, de sosem tudhatod. Nem akartunk eldobni semennyi pontot. Nehéz megszerezni őket.”


Andrew

 

2019. június 8.

Módosítás: (2019. október 13. vasárnap, 14:54)