Hűtési problémák a Toyotánál

A Toyota GAZOO Racing Mexikóban tapasztalt hűtési gondjai


 

A gondok után felgyorsítja a tesztelést a Toyota

A Toyota GAZOO Racing kimerítő teszteket szervez a rali világbajnokság soron következő futamai között, miután a mexikói viadalon motor- és fékproblémáik akadtak, ami az eredményeikre is kihatással volt.

Jari-Matti Latvala két forduló után vezette a pontversenyt, hiszen Monte-Carlóban másodikként intették le, Svédországban pedig győzni tudott. Az amerikai futamon azonban halványabb teljesítményt nyújtva a hatodik helyen ért célba csupán. A finn pilóta úgy véli, Yaris WRC-n adódó problémák nagyrészt a mexikói körülményeknek voltak tulajdoníthatóak, a nagyszabású tesztprogram pedig biztosítani fogja, hogy a következő, korzikai versenytől kezdve jobb formában legyenek.

„Négy napot fogunk menni Korzika előtt, aztán öt lesz Argentína és hat Portugália előtt” – árulta el Latvala az autosport.com-nak. „Az ilyen szintű tesztelés nagyon jó a programban. Korzikán aszfalt specifikációjúak lesznek a fékek, úgyhogy sokkal jobbnak kell lenniük, és magabiztos vagyok, hogy idejében megoldunk minden mást Argentínára. Ne feledjük, Mexikó talán a legrosszabb a túlmelegedés szempontjából a hőmérséklet és a tengerszint feletti magasság miatt.

Nem aggódok. Sok tesztkilométert tett meg a csapat Finnországban tavaly és ilyen körülmények között is, a túlmelegedés nem lesz probléma, mivel hűvösebb lesz és nagyobb is a légáramlás. Nem probléma, hogy megbízhatóvá tegyük a kocsit ilyen körülmények között.”

A Toyota hosszú, tizenhét éves kihagyás után idén tért vissza a rali világbajnokságba a programot Tommi Makinen vezeti. Az első két futam meglepően jó eredményeit követően azonban Juho Hanninen Mexikóvárosban aratott szakaszgyőzelmén kívül nem tudott a csapat két párosa legjobb hármas szakaszidőket futni az idény első murvás futamán. Latvala hatodikként, Hanninen pedig közvetlenül mögötte zárta a versenyt, hátrányuk több mint négy perc volt a citroenes Kris Meeke mögött.

Latvala kitartott amellett, hogy a lemaradást nagyrészt az okozta, hogy a csapatnak sok még a tanulnivalója a Yaris WRC-ről. „A motor sérült némileg a nagy hőmérséklet miatt az első napon, úgyhogy nem tudtunk mindent visszaállítani – nem a normál szinten futottunk, nem tudtunk maximalizálni mindent” – magyarázta. „A másik dolog a fék – ez nem volt elég. A betétek túl melegek voltak, nincs elég hűtés az autón. Ha megnézzük a másik autókat, több fékhűtő nyílást látunk. Ez a tapasztalat hiánya részünkről.”

 

Andrew


2017. március 25.


 

Nem nyugtalan a Toyota a műszaki gondok miatt

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője, Tommi Makinen azt mondja, nem kell kapkodniuk azzal, hogy megoldják a Yaris WRC Mexikó Rally-n tapasztalt hűtési problémáit. A korábbi világbajnok biztos benne, hogy a gond a nagy tengerszint feletti magassággal volt kapcsolatos.

Mint ahogyan az előző évben is, a 30 Celsius fokos környezeti hőmérséklet és a 2500 méteres tengerszint feletti magasság kombinációja mindhárom Toyotát sújtotta a közép-amerikai viadalon. A csapatnak ugyanakkor más problémái is voltak, Ott Tanaknak egy turbóhiba miatt kellett kiszállnia a győzelemért folytatott csatából, Jari-Matti Latvalát a generátor kényszerítette megállásra, míg Esapekka Lappi balesetet szenvedett. A történések miatt egyik versenyző sem teljesítette a teljes versenytávot.

„Ez a legkeményebb verseny a bajnokságban, nekünk pedig van még mit tanulnunk – kezd elegünk lenni a tanulásból, de vissza fogunk térni ide jövőre a hűtéssel kapcsolatos megoldással” – mondta el Makinen, aki azt is hozzátette, hogy a meleg körülmények között zajló soron következő versenyek, mint amilyen a Szardínia Rally és a Török Rally, további problémákat okozhatnak idén. „Nem kapkodunk, hogy változtatásokat eszközöljünk. A probléma, amink van, nem a tengerszinten jelentkezik. Van munkánk, amit el kell végeznünk. Latvala generátorproblémáját és Tanak szombati turbóproblémáját nem értjük, különösek voltak. Túl korai még bármit is mondani róluk, kivizsgáljuk, és megpróbáljuk őket megoldani.”

Az alakulat motormelegedési gondjai azért furcsák és meglepőek, mert bár tavaly is jelentkeztek, azóta dolgozott rajta a Toyota, nem csak a ralicsapat székhelyén, valamint a nem túl reprezentatív spanyol felkészülési teszthelyszínen, hanem Japánban is, ahol klímakamrás fékpadi teszteket végeztek, és a viadal előtt Makinen reményét fejezte ki, hogy ez elég lesz a versenyképes csomag biztosításához. Nem így lett.

 

Andrew

 

2018. március 18.

Módosítás: (2018. március 18. vasárnap, 07:42)