Loeb és a C3 WRC

A Citroen Racing gondban van, hiszen a nagy reményekkel várt C3 WRC nem hozza eddig azokat az eredményeket, amiket a francia alakulattól megszokott a közönség, az autó és versenyzői küszködnek, nem tudnak beleszólni a rali világbajnokság élmezőnyének csatározásaiba.

A Citroen Racing gondban van, hiszen a nagy reményekkel várt C3 WRC nem hozza eddig azokat az eredményeket, amiket a francia alakulattól megszokott a közönség, az autó és versenyzői küszködnek, nem tudnak beleszólni a rali világbajnokság élmezőnyének csatározásaiba.

Yves Matton csapatvezető emiatt úgy döntött, lehetőséget ad a ralisport legsikeresebb pilótájának, a kilenc világbajnoki címét a márkával nyerő Sebastien Loebnek, hogy kipróbálja a gépet és segítse a kocsi teljesítményének javítását. A tesztre a Deutschland Rallye előtt került sor, aszfalton. A gall pilótára – miután először ülhetett ilyenbe – mély benyomást tett az újgenerációs járgány. „Nagyon jó volt az érzés” – kezdte a rali világbajnokságtól a 2012-es szezon végén visszavonult versenyző. „Lenyűgöző, hogy mennyire gyors a gyors kanyarokban, összehasonlítva egy régi World Rally Car-ral.”

A tesztet, melyen Loeb megszokott navigátora, Daniel Elena diktálta az itinert, Franciaországban, a Mosel régióban tartották Strasbourg közelében. Reggel heves eső várta a különítményt, délutánra azonban javultak a körülmények, és szárazon is kipróbálhatta a C3 WRC-t a páros. „Igencsak gyors volt az érzés a végén a száraz aszfalton” – mondta Loeb. „Nincs sok autó, amivel össze tudnám hasonlítani, de a régi WRC-kkel összehasonlítva egy kicsit jobb minden. Nehéz volt ráérezni reggel a nedves körülmények között. Nagyon esett, a gumik pedig elég kemények voltak ezekhez a körülményekhez. Idegesebb az autó, mint egy régi WRC, úgyhogy igencsak komplikálttá tette ez a dolgot, a nap végén azonban nagyon jó volt az érzés.”

Tapasztalatából is kifolyólag temérdek visszajelzéssel szolgált a pilóta, és rámutatott, min kell változtatni ahhoz, hogy a Citroen legújabb raliautója versenyképesebb lehessen. „Az első érzés az volt, hogy egy kicsit pályaautó ez egy raliszakaszon. Amikor teljesen száraz, gyors és hatékony, de a trükkös körülmények között jó lenne, ha fejlődne a vezethetősége, ez könnyebben irányíthatóvá tenné.”

Loeb elutasította a feltételezést, miszerint ez az alkalom a rali világbajnoki visszatérésének lenne az első lépése. „Annyi volt a terv, hogy idejövök tesztelni az autót” – magyarázta a 43 éves pilóta, aki jelenleg a PSA csoporthoz tartozó Peugeot színeiben a rallycross világbajnokságon és tereprali futamokon indul. „Egy jó lehetőség volt ez számomra, hogy felfedezzem az új WRC autót, a Citroen számára pedig egy lehetőség, hogy tudják az autóról a véleményemet az általános ralis tapasztalatommal. Nincs semmilyen tervünk a jövőre nézve jelenleg.”

Matton rendkívül elégedett volt a látottak kapcsán. „Amit ezen a reggelen csinált, nagyon érdekes volt, és igencsak segített minket, ha esős körülmények lesznek Németországban, miután nem volt visszacsatolásunk az esős körülmények között teljesített németországi tesztről” – nyilatkozta a szakvezető. „Meg kell néznünk most a jövő hétre vonatkozó időjárás előrejelzést, hogy lássuk, tudjuk-e használni, amit reggel csinált. A visszacsatolása azonban igazán érdekes, a technikai tudása pedig sokat segített nekünk.”

A Citroen Racing első embere aztán ki is nyilvánította, szeretné, ha korábbi pilótája egy hasonló programban venne részt murvás felületen is, ami nagy segítség lehetne a Citroennek, mivel az idei világbajnokság hátralévő négy futama közül kettő, a brit és az ausztrál teljes egészében, a spanyol pedig részben ilyen talajon zajlik. „Semmi sem dőlt el jelenleg, de úgy gondolom, érdekes lenne egy murvás teszten is látni őt. Meglátjuk, hogy lehetséges-e ez. Elég elfoglalt a rallycross programjával és a tereprali versenyeivel” – nyilatkozta a szakvezető.

Az, hogy Loeb tesztelni fogja a Citroent, a Finn Rally idején került nyilvánosságra, ekkor rögtön megindultak a feltételezések a pilóta visszatérésével kapcsolatban. Matton ugyanakkor elmondta, idén erre nem kerülhet sor, de egy későbbi időpontot nem zárt ki.

A citroenesek nagy reményekkel várják a Deutschland Rallye-t, hiszen a komoly felkészülés mellett az előző aszfaltos futamon, Korzikán bíztatóan szerepeltek, Kris Meeke az élen autózott, ameddig autójának motorja meg nem hibásodott. A német futamon Meeke mellett Craig Breen és Andreas Mikkelsen áll rajthoz a csapat színeiben. „A versenyre történő felkészüléshez a Citroen Racing egyik legmegfeszítettebb tesztelését állítottuk fel. Az első hat napon a nevezett versenyzők tudtak vezetni azon a háromfajta talajtípuson, mellyel a futam során is találkozni. Mindannyian elégedettek voltak az elvégzett munkával. Aztán Sebastien Loeb és Daniel Elena csinált egy további napnyi munkát. A heves eső, ami reggel esett, nem volt ideális, de segített számunkra, hogy értékes információkat gyűjtsünk ilyen különleges körülmények között. Szárazon Seb benyomásai összecsengtek Kris, Craig és Andreas benyomásaival, és összehasonlítottuk a különféle technikai visszacsatolásokat. Következetesnek tűnik minden a Tour de Corse után, ahol megmutattuk, mennyire versenyképes a C3 WRC aszfalton” – foglalta össze Matton.


Andrew

 

2017. augusztus 13.


 

Válaszok a Citroen munkálatairól és Loeb visszatéréséről

A Deutschland Rallye versenyt megelőző hivatalos sajtótájékoztatójára a szokásokkal ellentétben a Citroen Racingtől nem egy pilótát, hanem a csapat vezetőjét, Yves Mattont hívták meg, ami érthető is, hiszen az alakulat kritikus időszakát éli mostanság.

A szakvezetőt első körben arról a tesztről kérdezték, melyen Sebastien Loeb először próbálhatta ki – esős és száraz körülmények között is – a C3 WRC-t, a francia gárda 2017-es fejlesztésű járgányát. „Először is, nagyon élvezte. Nagyon boldog volt, hogy visszaülhetett egy World Rally Car-ba. Igazán gyors volt, és jó visszajelzéseket tudott adni a változatos körülmények közepette reggel és délután. Képet tudott adni az autóról ilyen körülmények közepette. Mindkét, Andreas Mikkelsen és Craig Breen beállításaival is vezette – kicsit kevesebbet Kris Meeke-jével, mivel az inkább pályaversenyzői stílusú –, és nagyon elégedett volt vele. Azt mondta, jó szinten van az autó, ahogyan aszfalton vezetni lehet” – mesélte Matton. „Jó volt az is, hogy összehasonlíthatta a 2017-es autót a régiekhez képest és megtapasztalhatta az autó evolúcióját.”

A C3 WRC nem úgy szerepelt eddig, mint ahogyan a csapat és a közvélemény várta azt, főleg murván küszködtek vele a pilóták. Éppen ezért folyamatos a munka a Citroen Racingnél. „Nagyszerű munkát végeztünk Svédország és Szardínia után, ez bizonyos. Kihasználtuk a jokert, és homologizáltunk néhány új alkatrészt, meghoztuk a döntést, hogy csináljuk ezt, és azt mondanám, kockázati alapon nem teszteltünk néhány alkatrészt, mielőtt homologizáltuk volna őket, de elégedettek vagyunk azzal, amit csináltunk. Van még potenciál, amin dolgoznunk kell. Nem gondolnám, hogy lesznek új dolgok az autón innentől kezdve az év végéig. Van még némi munkánk azokon az új alkatrészeken, amiket homologizálni fogunk.”

Természetes előjött a jövő éves versenyzői felállással kapcsolatos kérdés is. „Craig, Stephane Lefebvre és Kris is szerződéssel rendelkezik, és a csapat része lesz jövőre. Mikkelsen is velünk van, és más versenyzőkkel is beszélünk, olyannal, aki nyert már versenyt nyert és olyannal is, aki majdnem nyert már versenyt korábban. Szerencsések vagyunk, hogy tervet készíthetünk szeptemberben, ami eléggé mentes az eseményektől, és aztán átadom ezt a vezérigazgatónknak, aztán pedig döntést hozunk majd.”

„2017-ben biztosan nem” – hangzott Matton válasza arra, hogy láthatja-e a közönség Loeböt a rali világbajnokságon ismét versenyezni. „Túl korai erről beszélni. Lehetetlen volt számára, hogy ismerje, milyen szinten van. A következő lépés az lehetne, hogy murván vezet, de bizonyosan nem egy rövid távú terv ez.”

 

Loeb nem tér vissza a bajnokságba

A tesztet követően Loeb is nyilatkozott az autóról: „Kétségtelen, hogy azt gondolom, ez egy versenyképes és gyors autó, de nem mindig könnyű vezetni. Szárazon jó, de vízen trükkössé válik – bár ez attól is függ, hogy milyen komponensű gumin futsz. Az érzés egy kicsit olyan, mint egy pályaautónál: gyors, de nem megbocsátó. Természetesen eléggé más, mint amink korábban volt, de sok van még, amit fel tudnék fedezni.”

Természetesen a rali világbajnoki visszatérés sem maradhatott ki a témák közül. „Ez nem egy olyan dolog, amit teljes mértékben kizárnék, de nem is olyan dolog, amiről beszéltünk volna eddig. Ami biztos, hogy amennyiben teljesítek versenyeket ismét, nem lesz az teljes bajnokság, szórakozás lesz csupán, ahogyan teszem azt időről-időre például a francia bajnokságban” – mondta el kilencszeres világbajnok.


Andrew

 

2017. augusztus 23.


 

Loeb Korzikára tesztelt

Sebastien Loeb úgy érzi, a rali világbajnokság korzikai futamára történt felkészülése egyszerűbb volt, mint a mexikói versenyé.

A sportág kilencszeres világbajnoka három év után állt rajthoz ismét világbajnoki futamon, és vezette is a Mexikó Rally-t – ami öt év elteltével az első murvás versenye volt –, amikor egy defekttel időt vesztett. Ezzel a francia pilóta visszaesett az ötödik helyre, és végül ebben a pozícióban zárta a viadalt.

Loeb a Korzika Rally előtti héten a szigeten tesztelhetett, ami után elmondta, a C3 WRC aszfaltos változatához történő akklimatizáció könnyebben ment, mint a murvás felkészülés. A pilóta ugyanakkor 2008-ban indult utoljára ezen a viadalon, így elismerte, az, hogy nem ismeri annyira az útvonalat, azt is jelentheti, hogy küszködni fog emiatt. „Nehéz megmondani, hogy mi lehet” – nyilatkozta. „Aszfalton mindig is versenyképes voltam, és remélem, ez fog fennállni, amikor ide érkezünk a verseny miatt. Másrészről Korzika teljesen új nekem idén. Fel kell fedeznem minden szakaszt, ez pedig hátrány lesz. Nehéz pontosan tudni, de remélem, csatában leszek.”

Loeb, aki 2005 és 2008 között sorozatban négyszer győzött Korzikán, a tervezettnél később érkezett meg a szigetre a csapattal kapcsolatos elfoglaltságok miatt, ami azt jelentette, hogy a kettő helyett másfél napot készülhetett csak. „Oké volt a teszt. Jól ment” – mondta a 44 esztendős versenyző. „Nagyon jó volt az autó felől jövő érzés, segítette ezt, hogy vezettem az autót Mexikóban, még ha murvás is zajlott az – egy kicsit jobban hozzá voltam szokva az autóhoz, mint az első murvás teszten. Valóban könnyebb volt, mivel hozzászoktam már egy kicsit.

Volt egy kis alulkormányozottság, megpróbálunk ezen dolgozni, máskülönben azonban oké volt az érzés. Az első futás után azonnal elkezdtem dolgozni, hogy egy jobb beállítást találjak magamnak, és a harmadik vagy negyedik futás után nagyon jó volt az érzés, aztán pedig megpróbáltunk kisebb hangolásokat végezni. Nem volt szükségem rá, hogy nagy változtatásokat eszközöljek az autón. Elég gyorsan megtaláltam a beállítást, aztán kipróbáltam néhány más beállítást, hogy leellenőrizzem, mennyire más az autó felől jövő érzés és megpróbáljak felkészülni a különféle körülményekre.”

Loeb kései érkezése azt jelentette, hogy Kris Meeke egy extra délelőttöt kapott, mielőtt átadta volna a C3 kormánya mögött a helyet ideiglenes csapattársának. Loeb elmondta, az, hogy együtt dolgozhattak az észak-ír versenyzővel, egyszerűbbé tette a munkát. „Közel vannak a beállításaim Kris-éhez” – árulta el. „A diffi ugyanaz, a stabilizátor és a rugók terén kicsit más vagyok – a többi eléggé hasonló.”

A Korzika Rally Loeb második versenye lesz a 2018-as rali világbajnokságon, a harmadikra, mely egyben a jelenleg tervezett utolsó, Spanyolországban kerül sor októberben.

 

Andrew

 

2018. április 1.

Módosítás: (2018. április 01. vasárnap, 07:07)