Morális probléma a Citroennél

A Citroen Racing technikai igazgatója, a Peugeot Le Mans programjából visszatérő Christophe Besse azt mondja, a csapat magabiztossága sosem volt még ilyen alacsony szinten, mint jelenleg.

A Citroen Racing technikai igazgatója, a Peugeot Le Mans programjából visszatérő Christophe Besse azt mondja, a csapat magabiztossága sosem volt még ilyen alacsony szinten, mint jelenleg, és ez nagyobb probléma a rali világbajnoki programjukban, mint autójuk, a C3 WRC technikai gondjai.

Nem kevesebb, mint tizenhét világbajnoki címet gyűjtött be a márka egy évtized alatt, az idei teljes mellszélességű visszatérésük során azonban küszködnek, hogy megtalálják régi formájukat. Kris Meeke megnyerte a márciusi mexikói futamon, idén azonban ez az alakulat egyetlen győzelme, ami Besse elmondása szerint kezdi megviselni a társaságot.

„Vissza kell adnunk a magabiztosságot mindenkinek a csapatban, nem csak a versenyzőknek, mindenkinek” – mondta Besse. „Nem szokott a csapat ilyen alacsony szinten lenni. Ez mindenki számára nehéz. A probléma az, hogy megpróbáljunk együtt dolgoztatni mindenkit, mivel nagyon sok ügyes emberünk van a csapatban – nem véletlen az, hogy tizenhét világbajnoki címet nyert a csapat. Nincsenek hozzászokva ezek az emberek a csapatban, hogy rossz lenne a szezon kezdete. Úgy gondolom, ha sikerül megfordítani ezt a magabiztosságot, jó eredményt tudunk elérni az év vége előtt – nem olyan rossz az autó, mint ahogyan a szezon mutatta.”

A szakember azt is elismerte, hogy versenyt futnak az idővel, hogy gyorssá tegyék a C3-at 2018-ra. „Beszélve a versenyzőkkel, nincsenenek nagy problémáink – nem olyan ez, hogy valami rejtve lenne az autóban, és amikor megtalálod, minden tiszta” – magyarázta. „Arról van inkább szó, hogy sok dolog van, amit fejlesztenünk kell, de ez ugyanaz a többi csapatnál is. Talán egy kicsit több nálunk. Az egyetlen dolog – és ez az én feladatom része – megérteni, hogy milyen sorrendben kell a dolgokat csinálnunk. Prioritást kell csinálnunk az autóhoz. Mik ezek a prioritások? Nem tudom. A fő probléma az autóval a következetlenség. Biztos vagyok benne, hogy nem egy akkora műszaki probléma ez, de azt okozza a versenyzőknél, hogy elvesztik a magabiztosságukat – ami aztán azt eredményezi, hogy egyre rosszabb lesz minden. Sokat dolgozunk a geometrián és a felfüggesztésen. Sok munkánk van még azonban. Remélem, hogy túl vagyunk a felén, de lehet, hogy nem tartunk még ott. Folyamatban van ez a munka.”

A francia alakulat Kris Meeke-vel, Stephane Lefebvre-rel és Sebastien Loebbel tesztelt a Katalán Rally-t megelőzően, de Besse elmondása szerint inkább fejlesztési céllal futott a C3 WRC, mint hogy kifejezetten a versenyre készültek volna. „A teszt fókuszában a lengéscsillapítók álltak. Itt van velünk az Öhlins, folyamatban van a munka” – mondta. „Van valamink, amit egy kicsit nehezebb vezetni, mint a többit, mivel a fejlesztés során megpróbáltuk maximalizálni a teljesítményt. Egy megjósolhatóbban, könnyebben vezethető autót kell találnunk.”

A Citroennek arról is döntenie kell, mire használja fel a még rendelkezésére álló két jokert, ami egy olyan lehetőség, mely jelentős módosításokat tesz lehetővé az autón anélkül, hogy teljesen új homologizációs folyamatot kellene indítani az autóra. „Kettő maradt idénre a karosszériára, és öt van a jövő évre – de nem használhatjuk mind az ötöt az év elején, kell hagynunk későbbre” – mondta el Besse. „Meg kell találnunk a prioritást ezekre a jokerekre, és mivel homologizáció ez, biztosnak kell lenned abban, hogy mit is csinálsz. Ha elmulasztjuk a március 1-i dátumot, utána sok murvás verseny következik, úgyhogy késznek kell lennünk.”

 

Andrew

 

2017. október 4.


 

Meeke magyarázata a Citroen 2017-es problémáira

Azok után, hogy a Citroen Racing új technikai igazgatója Christophe Besse morális problémáknak adott hangot csapatát illetően, az idény előtt az alakulat elsőszámú versenyzőjének tartott Kris Meeke sem vélekedett másként. A brit pilóta, aki egy futam erejéig a kispadra is került a szezon folyamán, a WRC Live-nak nyilatkozott a Katalán Rally-t megelőzően, és elmondta, miért is alakult rosszul véleménye szerint az idényük.

„Amire szükségünk van a csapatnál, az egy kis stabilitás, és most itt van nekünk Christophe Besse, az új technikai igazgatónk” – kezdte Meeke. „Másutt volt, a pályaversenyzésben, aztán visszatért a ralihoz. Úgy tűnik, nyugtató hatása van a dolgok műszaki oldalát tekintve. Általánosságban azonban az, hogy a versenyzőket változtatták és cserélgették az év közepén, és senki sem tudta, hogy mi történik, hatással volt a szellemre, hatással volt a morálra.

Stabilitásra van szükségem csupán és hogy magabiztosnak érezzem magam. Van még munkánk, a fontos dolog azonban az, hogy megpróbáljam magam kényelmesen érezni. Ez mindenből adódik.

Tény, hogy amennyiben bízol az autódban, az bizalmat szül a csapatban, a magabiztosság innen indul. Vannak bizonyos dolgok, ami miatt nem érezzük magunkat magabiztosnak. Amikor változtatják és cserélgetik a dolgokat nagy ok nélkül, nem igazán tudod, mi történik vagy ki az, aki kontrollálja a dolgokat.

Korzika és Németország megmutatta, hogy mennyire gyors tud lenni az autó aszfalton. Gyors az autó murván is, vezettünk Portugáliában, vezettünk Szardínián, Argentínában pedig Elfyn Evans mögött voltunk, mielőtt problémáink támadtak volna.

Sok különböző gond adódott. Nem az autó idegessége a fő problémánk idén. Vannak idők, amikor hibázott, és tisztán én voltam okolva egy hibáért. Volt néhány műszaki gond.

Minden pilóta, aki ült az autóban murván, elmondta, hogy nem érzi magát biztonságban, amikor vezeti. Egy olyan autóra van szükséged, ami köréd van szabva. Amikor mész át a szakaszon, egy olyan autóra van szükséged, ami azt csinálja, amit mondasz, ne az autó mondja meg, mit fog csinálni. Egy trükkös szituáció ez.

Amikor eredményt tudtunk elérni, az nem jelenti azt, hogy minden tökéletes, bizonyos a csapat embereinek ugyanakkor megadta azt a lehetőséget, hogy elmondják, minden jó. Egy nyugodt megközelítésre van szükségünk csupán, visszanyerni a magabiztosságot és folytatni az elemzést, hogyan is tudunk nagyobb magabiztosságra szert tenni murván és nagyobb működési ablakot létrehozni.

Mindössze az utóbbi két vagy három hétben volt itt Christophe teljes munkaidőben, de ez nem egy dolog, ami a gondunk volt egész évben. Jó néhány műszaki gondunk volt, elkövettem néhány hibát, és át kell rágnunk magunkat dolgokon, hogy nagyobb magabiztosságot kapjunk az autóval bizonyos körülmények között.”

A Katalán Rally végül remekül alakult Meeke számára, jól muzsikált az autó, a pilóta magabiztosnak érezte magát benne, és főleg az aszfaltos napokon nyújtott teljesítményének köszönhetően megszerezte a C3 WRC második futamgyőzelmét.


Andrew

 

2017. október 11.

Módosítás: (2017. október 11. szerda, 15:40)