A 2017-es WRC-k aerodinamikája

A 2017-es World Rally Car-ok aerodinamikai megoldásai


 

Minimális módosítások a 2018-as WRC-k decemberi tesztjein

 

A szakma a decembert tartotta annak az időszak, amikor a csapatok leleplezik a 2018-as szezonra szánt újdonságaikat, főleg a Monte-Carlo Rallye felkészülési tesztjei alkalmával. Jelen pillanatig azonban az egyetlen változás a Toyota Yaris WRC nagyobb levegőbelépője az első lökhárítón… és a Hyundai i20 Coupe WRC új tükrei. Úgy tűnik, hogy az alakulatok a legutolsó pillanatig kivárnak a valódi módosításaik bemutatásával, hogy megakadályozzák a vetélytársakat a másolásban vagy pedig a bajnokság későbbi időszakában, talán a Mexikó Rally-t követően vetik ezeket be.

Ott Tanak, Toyota Yaris WRC, Finnország, 2017. december; fotó: Rally Paradise

 

A Toyota GAZOO Racing és Ott Tanak a karácsony hetében Finnországban tartott tesztjén a Rally Paradise készített fotókat, melyek arról árulkodnak, hogy a japán-finn különítmény új első aero konfigurációval állt elő, mely az eredeti első lökhárítón alapul. A korábbi teszteken használt fordított trapéz alakú levegőbeömlő helyett a régi elrendezést alkalmazták ezúttal, a terület azonban szélesebb, alul eléri az alsó szárnyakat, és a felső része is más, követi a logó kontúrját. Magának a nyílásnak a mérete azonban nem lett nagyobb.

Ott Tanak, Toyota Yaris WRC, Finnország, 2017. december (felül); fotó: Rally Paradise

Jari-Matti Latvala, Toyota Yaris WRC, Franciaország, 2017. december (alul); fotó: Stephane Jocquel (Planetmarcus)

 

Más módosítást nem lehet felfedezni a fotók alapján a Finnországban székelő csapat mostani tesztjeiről, az autón megtalálható minden olyan változtatás, amit novemberben kipróbáltak már Dél-Spanyolországban (lásd: itt). Ezek között van az újratervezett első aerodinamika a lökhárítón oldalanként lévő két szárnnyal, az első sárvédőszélesítések tetején lévő levegőkilépővel, valamint az azt védő kis szárnnyal.

A Hyundai szintén tesztelt Dél-Spanyolországban december első hetében. Az i20 WRC-n rajta volt minden olyan fejlesztés, amit Thierry Neuville használhatott az idei katalán (lásd: itt), illetve wales-i (lásd: itt) versenytől kezdve. Ez a csomag egy újratervezett első lökhárítóval rendelkezett, melyen egy kisebb méretű szárny van csupán, a nagyobb tartókkal és megnövelt oldalelemekkel rendelkező hátsó szárnyat, valamint a hátsó fék hűtésének nagyobb levegőkilépő nyílásait, amik több zsaluval vannak ellátva.

Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Franciaország, 2017. december; fotó: Julien Pixelrallye

 

Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Franciaország, 2017. december; fotó: sudrallye

 

Az egyetlen felfedezhető módosítás az új kivitelű visszapillantó tükör, ami most nagyon hasonló a Toyotáéhoz.

Jari-Matti Latvala, Toyota Yaris WRC, Franciaország, 2017. december; fotó: Muller Yohan


A Citroen is tesztelt december első hetében, ők Dél-Franciaországban gyűjtötték a kilométereket egy olyan autóval, mely ugyanazzal a konfigurációval rendelkezett, mint amit a 2017-es szezon folyamán használtak. Olyan módosítás nem tűnt fel a C3 WRC-n, melyet Andreas Mikkelsen, valamint Sebastien Loeb tesztelt még a nyáron (lásd: itt), az aero elemek megbízhatósága azonban ismét górcső alá került, miután mind Kris Meeke, mind Craig Breen úgy fejezte be a munkát, hogy hiányzott az autóról az első lökhárító szárnya, illetve a tükör.

Craig Breen, Citroen C3 WRC, Franciaország, 2017. december; fotó: Seb L@urens

 

Az elöl lévő kis szárnyak, valamint a tükrök tartósságát Ott Tanak és Esapekka Lappi is próbára tette a Toyota franciaországi tesztjén.

Ott Tanak, Toyota Yaris WRC, Franciaország, 2017. december; fotó: Julien Pixelrallye

 

Az M-Sport ugyancsak december elejére szervezett tesztet, ők Franciaországban, Gap környékén futtatták a Ford Fiesta WRC-t. Az autó ugyanabban a konfigurációban volt látható, mint a szezon folyamán, az új aero csomag valószínűleg ezekben a napokban készül, köszönhetően a Mark Rushbrook vezette Ford Performance Motorsports támogatásának.

Sebastien Ogier, Ford Fiesta WRC, Franciarszág, 2017. december; fotó: Armand Himber


Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2017. december 19.

 

Fordította: Andrew


 

Aerodinamikai finomhangolás a januári teszteken


A rali világbajnoki csapatok keményen dolgoztak a 2018-as év első hetétől különböző helyszíneken, hogy készen álljanak autójukkal a Monte-Carlo Rallye-ra. A Toyota és a Hyundai volt a legkorábbi alakulat, akik a tesztelésbe kezdtek, mindketten Dél-Franciaország útjain. Aztán csatlakozott hozzájuk az M-Sport is, miközben Birminghamben, az Autosport International Show-n megtartotta mindenki a hivatalos bemutatóját, leleplezve az idei dekorációt is. Végül a Citroen is munkához látott a szezon rajtját megelőző héten.

A teszteken használt összes autó ugyanabban a konfigurációban futott szinte, mint amilyenben a decemberi próbákon látható volt, csupán kisebb módosítások történtek, ahogyan azt a csapatvezetők is megerősítették a birminghami prezentációk alkalmával.


Ford Fiesta WRC

Chris Williams, az M-Sport raliautókért felelős főmérnöke megerősítette egy interjúban, hogy sok kis dolgon dolgoznak, nagy változtatások ugyanakkor nem várhatók a következő hónapokban. Úgy nyilatkozott, hogy „további dolgok érkeznek az aerodinamikában, ezek azonban csak kis nyereségek”. Hozzátette, „meglehetősen elégedettek vagyunk az aero csomagunkkal, kicseréltük a küszöböket, valamint néhány más kis dolgot, de ismét mondom, nem tettünk nagy lépésváltásokat. Finomítjuk csupán az eredeti felépítést, amink volt”.

A január harmadik hetében Sebastien Ogier dél-franciaországi tesztjén készült fotók megerősítik a Williams által elmondottakat, csupán nagyobb (szélesebb) oldalszoknyák (küszöbök) fedezhetők fel a Fiesta WRC-n ahhoz képest, mint amilyennel 2017-ben rendelkezett a kocsi.

Sebastien Ogier, Ford Fiesta WRC, Franciaország, 2018. január; fotó: Planetmarcus



Mads Ostberg, Ford Fiesta WRC, Katalán Rally 2017

 

A módosítás oka az lehet, hogy csökkentsék az autó alá oldalról jutó levegő mennyiségét, ami nagyobb leszorítóerőt eredményez, miután a kocsi alatti áramlás gyorsabbá és zavartalanabbá válik. Ez segít a gyorsabb kanyarodásban, főleg az aszfaltpályákon. Ennek Sebastien Ogier örülhet majd leginkább, aki a tiszta aszfaltgyorsaságikat tartalmazó három verseny közül (Korzika, Németország, Spanyolország) egyet sem tudott megnyerni tavaly, ami a világbajnoki címeket hozó korábbi négy idényében egyszer sem fordult elő.

Williams azt is elmondta a kérdéses interjúban, hogy „lassan az összes autó hasonló irányba halad most már. Láthatsz majd aerodinamikai eszközöket, melyek hasonlóak az autókon, lassan egy irányba haladnak ezek, bár van még némi különbség”.


Hyundai i20 Coupe WRC

A Hyundai Motorsport vezetője, Michel Nandan ugyancsak elismerte egy interjúban, hogy „az aerodinamikánkon további finomhangolás fog történni”. Az i20 Coupe WRC-ről a januári teszteken készült képek megerősítették ezt.

Az autó hátsó lökhárítóján a levegőkilépők is zsaluzást kaptak. Az alábbi képek mutatják az új zsaluzást, összehasonlítva azzal a konfigurációval, amit Thierry Neuville használt Ausztráliában, amikor nem rendelkezett zsaluzással a levegőkilépő. A plusz zsaluk segítenek a kívánt irányba terelni a forró levegőt, hogy további aero haszonra lehessen szert tennit.

Fotó: DaVideo Production videójából


Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Franciaország, 2018. január


Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Ausztrál Rally 2017

 

A Hyundai által kiadott fotók szerint a birminghami bemutatón nyitott volt az autó ezen területe, így csak Monte-Carlóban dől el, hogy mi lett a csapat végleges döntése ezzel kapcsolatban.

Hyundai i20 WRC, 2018-as dekoráció

 

Toyota Yaris WRC

A Yaris WRC első lökhárítója továbbra is trapéz alakú levegőbeömlővel rendelkezik. Az alábbi képek a lökhárító evolúcióját mutatják azzal kezdve, ahogyan az a 2017-es Brit Rally-n kinézett (alsó kép), majd a tavaly novemberben Dél-Spanyolországban tesztelt változat látható (középen), végül a végső kivitel, ami a januári próbákon volt az autón (felül).

Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC, Franciaország, 2018. január; fotó: Ciryl Scharff

Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC, Almeria, 2017. november; fotó: Fernando Cruz

Jari-Matti Latvala, Toyota Yaris WRC, Brit Rally 2017; fotó: Lukasz Mikulski

 

Más változás nem volt felfedezhető a Yaris-on, az Autosport International Show-n készült fotón azonban érdemes tanulmányozni az első fék levegőkilépőjét a sárvédő felső és hátsó részén.

Toyota Yaris WRC, Birmingham, Autosport International Show 2018

 

A levegő egy részét felfelé irányítják, miközben védi a sárvédőszélesítésen lévő felső szárny ezeket a légáramlatokat a lökhárítón lévő szárnyak felől érkező áramlásokkal szemben. A fékhűtő levegő többi részét lefelé küldik a hátsó zsalukon keresztül.


Citroen C3 WRC

A Citroen volt az utolsó csapat, mely 2018 januárjában, a Monte-Carlo Rallye előtt közvetlenül teszteket szervezett. Az ezeken készült fotók és videók nem árulkodnak módosításokról, úgyhogy meg kell várni a Monte-Carlo Rallye-t, hogy kiderüljön, a csapat a korábbi aero konfigurációval kezdi az új szezont, vagy pedig titokban tartották a változtatásokat a legeslegutolsó pillanatig.

Kris Meeke, Citroen C3 WRC, Franciaország, 2018. január 19.; fotó: Julien Prioux Photographe (Planetmarcus)


Forrás: wrcwings.wordpress.com


2018. január 15.

 

Fordította: Andrew

Módosítás: (2018. december 31. hétfő, 22:35)