A Toyota Yaris WRC aerodinamikája
A Toyota GAZOO Racing autójának aerodinamikai megoldásai
A Toyota elindította az aero csatát
Április közepétől újraindult a 2017-es WRC autó tesztelése a Volkswagennél, a Citroennél és a Toyotánál is. Míg az új Polo és a C3 tesztautók nem mutattak semmilyen újdonságot a hátsó szárny tekintetében, a Yaris WRC-n egy teljesen új aerodinamikai csomag tűnt fel, mely valószínűleg egy olyan trendet indít el, amit a vetélytársak is követni fognak.
Fotó: SaariJarno
Az FIA előírásai 2017-re lehetővé teszik többek között a nagyobb és látványosabb hátsó szárnyak alkalmazását. A Toyota ennek megfelelően egy új egységgel állt elő, melyen öt függőleges terelőelem látható, valamint két lappal és oldalsó szárnyacskákkal rendelkezik. Mindez hasonlít az Audi Quattro S1-es megoldásához.
Fotó: SaariJarno
Az oldalsó szárnyacskákat azok után lehet használni, hogy a hátsó szárny maximális szélességére vonatkozó előírást megváltoztatták 2017-re.
Fotó: SaariJarno
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2016. május 6.
Fordította: Andrew
A 2017-es Toyota Yaris WRC aerodinamikai csomagja
A Toyota GAZOO Racing által 2016. decemberének első hetében Korzikán szervezett teszt nem csak Jari-Mattil Latvala első éles próbája volt az új csapatával, de egy alkalom arra is, hogy kipróbálja az alakulat a Yaris WRC 2017-re szánt második aerodinamikai csomagját. A legfőbb változások az új, még nagyobb hátsó szárny, a nagyobb hátsó diffúzor és a szélesebb oldalelemek.
Fotó: DR
Az új hátsó szárny két párhuzamos lapot tartalmaz, melyek végei lefelé kanyarodnak, és összefutnak. Az oldalsó szárnyacskákat megtartották, de lejjebb tették őket, és nagyobb szöget is kaptak, ennek megfelelően úgy működnek, mintha a kiszélesített övvonal folytatásai lennének, lehetővé téve azt, hogy a levegő zavartalanul haladjon át a szárnyon, nagyobb leszorítóerőt generálva. Az ajtón történt módosítás már a japán-finn csapat novemberi monte-carlói tesztjén is látható volt, ahol az eredeti hátsó szárnyat használták még (lent a második kép).
A decemberi teszt Korzikán; fotó: Christophe Meynieu Colonna (Planetmarcus)
A novemberi teszt Monte-Carlóban
Az új szárny felső lapjáról eltűntek a függőleges elemek, a hátsó rész szöge pedig jelentős növekedésen esett át a korábbi konfigurációhoz képest.
Fotó: Christophe Meynieu Colonna (Planetmarcus)
A hátsó diffúzor is nagyobb, mint a korábbi konfigurációban, valamint az oldalelemek is.
Fotó: Christophe Meynieu Colonna (Planetmarcus)
Az autó 2017-es szezonban használt konfigurációjának részleteit a Katalán Rally-n készült képek mutatják:
Az első lökhárító oldalanként mindössze egy szárnnyal
Az autó hátulnézetből – lenyűgözőek a zsaluk, melyek a hátsó fékek felől
távolítják el a levegőt, a nagy szárny, valamint a diffúzor
A hátsó diffúzor oldalnézetből
A komplex hátsó szárny részletei
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2016. december 8.
Fordította: Andrew
A Toyota Yaris WRC első tesztje 2018-ra
A Toyota GAZOO Racing november elején megkezdte a 2018-as fejlesztésekkel ellátott Yaris WRC tesztprogramját. Az első kilométerekre murvás utakon került sor Dél-Spanyolországban, Almeria mellett, a volánnál Esapekka Lappi foglalt helyet. A teszten olyan módosításokat vizsgáltak, melyeket azért eszközöltek, hogy kiküszöböljék a csapat első szezonjában tapasztalt problémákat, mint például az első és hátsó tengely közötti egyensúly hiányát, valamint a nem megfelelő hűtési kapacitást.
Az aerodinamikával kapcsolatos legnagyobb változás az első lökhárítón található második szárny megjelenése és a meglévő megnagyobbítása. A 2017-es verzión található perem helyett egy szárny került felülre. A másik jelentős változás az első levegőbelépő méretének növekedése, aminek trapéz alakja meg is fordult. A két összehasonlító képen látható mindkét módosítás, az alsó fotó a Brit Rally-n készült.
Fotó: Fernando Cruz (diarioracing.com)
Fotó: Lukasz Mikulski
Az oldalról készült fotók más, Almeriában tesztelt változtatásokról is árulkodnak. Az első az újratervezett első sárvédő, melynek tetejére egy nyílás került azért, hogy a levegő könnyebben távozzon. Azzal, hogy eltávolítják a levegőt a kerékjárati ívből, azt is elérik, hogy alacsonyabb nyomás jön létre az autó alatt. A nyílás elé egy kis szárnyat szereltek a lökhárító felső szárnyának meghosszabbításaként, segítve a levegő felfelé áramlását, ami hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb legyen az első tengelyen a felülről ébredő nyomás. Ugyanakkor azt is megakadályozza ez a megoldás, hogy a frontális légáramlás azzal a levegővel ütközzön, ami a kerékjáratból távozik, ugyanis ez nagyobb légellenállást eredményezne. A kisebb alsó és a nagyobb felülről ébredő nyomás nagyobb leszorítóerőt biztosít.
Fotó: Fernando Cruz (diarioracing.com)
Fotó: Bogdan Baranas (ewrc.cz)
Oldalról nézve tisztán látszanak a nagyobb méretű első szárnyak, valamint az is, hogy a felső egy kis peremet kapott a Hyundai 2017-es változatához hasonlóan. Ezek az új szárnyak tehát segítenek az autó elején növelni a leszorítóerőt, de lehetővé teszik a hátsó szárny által termelt nagy mennyiségű leszorítóerő kiegyenlítését is, ami végeredményben jobb kezelhetőséget és gyorsabb kanyarodást eredményez.
Fotó: Fernando Cruz (diarioracing.com)
A teszt második napjáról készült képek, amikor Juho Hanninen vezette a kocsit, mutatják, hogy az első kerekeknél található levegőkilépő nyílás zsalut kapott, hasonlót, mint ami hátul is látható volt már. A felső zsaluk nem vízszintesek, miután az a szerepük, hogy felfelé küldjék a levegőt a sárvédőszélesítés tetején található nyíláson keresztül. A képen az is megfigyelhető, hogy hogyan néz ki az itt lévő kis szárny hátulról.
Fotó: JuanGa RR (culturaracing.es)
A 2017-es szezonban az autó eredeti konfigurációjánál az első sárvédőszélesítés levegőkilépőjében csupán két kis zsalut használtak.
Fotó: Michelin
A fotók nem mutatnak semmi olyat, hogy a Yaris WRC hátsó részén történt volna változás. Ez azonban az első teszt volt csupán 2018-ra, úgyhogy van még idő további módosítások tesztelésére.
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2017. november 8.
Fordította: Andrew
Módosítás: (2018. december 31. hétfő, 22:19)