A Citroen C3 WRC aerodinamikája

A Citroen Racing autójának aerodinamikai megoldásai


 

Bemutatta a 2017-es aero csomagját a Citroen

 

Október elején kezdett bele a Citroen annak az aero csomagnak a tesztelésébe, ami várhatóan a végleges kialakításuk lesz a következő szezonra. A C3 WRC a hetedik teszt második felén egy új hátsó szárnnyal jelent meg, mely két lappal rendelkezik. Ezeket két első kar tartja, a Polo WRC új tartóelemeihez hasonlóan.

Fotó: ZeGonzo Photography


A szárny látszólag kisebb szöget zár be, mint a korábbi konfiguráció esetében, míg a felső lap nem egyenes.

Fotó: ZeGonzo Photography


A felső lap oldalsó elemei nyitottak, csakúgy, mint a Polóé.

Fotó: Rally 74r TM

Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2016. október 5.

 

Fordította: Andrew


 

A C3 WRC aerodinamikai módosításainak tesztje

 

A Citroen Racing csapatvezetője, Yves Matton a nyár közepén kijelentette, onnantól kezdve az a prioritásuk, hogy a 2018-as szezonra készüljenek. Az első meglepetés aztán az volt, hogy az azt követő teszteken Andreas Mikkelsen és Sebastien Loeb vett részt. Előbbi pilóta utána nem sokkal leszerződött a Hyundai-hoz, utóbbi pedig kipróbálta a C3 WRC-t azzal a nem titkolt céllal, hogy 2018-ban visszatér a francia csapattal a rali világbajnokságba néhány verseny erejéig.

Az első tesztre augusztus első hetében Németországban került sor, melyen – mint ahogyan az alábbi fotón is látható – Mikkelsen azt a splittert használta, amivel a Monte-Carlo Rallye-n futott az autó. A feltételezések szerint ezt a splittert az aszfaltos versenyekre tervezték, de sem a Tour de Corse-on, sem a német, sem a katalán versenyen nem került fel az autóra.

Andreas Mikkelsen, Citroen C3 WRC, Németország, 2017. augusztus; fotó: Jeremy Piroton (Planetmarcus)

 

Stephane Lefebvre, Citroen C3 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Gonzalo Belay (ewrc.cz)

 

Loeb ugyanezt az autót hajtotta ugyanezzel a splitterrel egy franciaországi aszfaltteszten ugyancsak augusztusban. Az alábbi képek összehasonlításul szolgálnak, a felső a francia teszten készült, az alsó pedig a splitter azon változatát mutatja, amit a monte-carlói futam után használt a csapat.

Fotó: Herve Tusoli (Planetmarcus) (felül) és Citroen Racing (alul)


Ez a splitter vékonyabb, és meg van emelve a középső része. A Michelin matricák különböző elhelyezése segít megkülönböztetni a két konfigurációt.

Van egy harmadik változata is a splitternek, amit Sebastian Loeb és Stephane Lefebvre próbált ki a spanyolországi Lloret de Mar mellett szeptember 20-án tartott murvás teszten. Ez a két előző kombinációja, csak az oldalai vékonyabbak, a középső rész változatlan maradt. Az alábbi kép mutatja az új splitter geometriáját.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.; fotó: Jaume Soler videójából

 

A képen az első lökhárító módosított felső szárnya is látható, melyet Loeb próbált ki. Ezt újratervezték, ígyrásimult felül a sárvédőszélesítésre. A kivitele nagyon hasonló a Hyundai által a szezon elejétől használt – alább látható – változathoz, bár ez hosszabb és nem rendelkezik oldalsó éllel.

Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Svéd Rally 2017

 

Az M-Sport által az első lökhárítóra tervezett felső szárnyak is a sárvédőszélesítésen végződnek a 2017-es Ford Fiesta WRC-n.

Elfyn Evans, Ford Fiesta WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Martin Husar (ewrc.cz)

 

Különös, hogy a Hyundai ugyanezekben a napokban új első szárnyakat tesztelt ugyancsak Katalóniában, melyek nagyon hasonlítanak a Citroen C3 WRC eredeti kialakításához. Úgy tűnik, mindkét csapat hasonló megoldásokkal foglalkozik, ugyanakkor egymással ellentétes irányba mennek.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.; fotó: Jaume Soler videójából

 

Azt is fontos kiemelni, hogy Loeb ennek a tesztnek a végén a C3 WRC hátuljának néhány helyen tapasztalt alacsony tapadására panaszkodott, míg a módosítások mindegyike az autó első részét érintette, ezekkel a kezelhetőség javítását és az alulkormányozottság csökkentését célozták meg.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.

 

Meg kell jegyezni, hogy a C3 WRC egy, az első szélvédője elé helyezett Pitot-csővel futott a német és a spanyol teszten is, hogy mérjék a sebességét ezen a pontot. A Pitot-csövet széleskörűen alkalmazzák áramlások sebességének mérésére, mivel kevéssé zavarja az eszköz az áramlásokat. A Pitot mérőrendszer lényege a nyomáskülönbség az első nyíláson (A) mért dinamikus nyomás és az oldalsó nyíláson (B) mért statikus nyomás között.

Pitot-cső; fotó: Ilde Cuesta

Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2017. szeptember 21.

 

Fordította: Andrew


 

A Citroen C3 WRC aero (r)evolúciója

 

A Citroen volt az utolsó gyártó mely hivatalosan bemutatta új fegyverét, a C3 WRC-t 2017-re, mely alapos tervezés és tesztek hosszú sorának eredményeként született meg. A márka 2016-ra visszavonult a rali világbajnokságtól, hogy az új autóra koncentrálhasson, és csak néhány versenyen vett részt abban a szezonban. Ezzel ki tudták használni azt az előnyt is nem hivatalos gyártói résztvevőként, hogy korlátlan mennyiségű tesztet folytathattak le, szemben a hivatalos gyártókkal, akiknek harminc nap állt rendelkezésre a 2015-ös és 2016-os bajnokságban. Az új kocsin, a C3 WRC-n szárnyak jelentek meg elöl mindkét oldalon, oldalszoknyák, egy komplex hátsó szárny és egy nagy hátsó diffúzor. A hátsó szárny tartóelemei hasonló formával rendelkeznek, mint amilyenek a Hyundai és a Volkswagen 2017-re szánt autóin voltak láthatók, a nem egyenes felső lap ugyanakkor különlegessé teszi az elemet a többi autóéhoz képest.

Az első tesztre 2016 áprilisában Versailles-ban került sor Alexandre Bengue-vel, majd Chateau de Lastours és Fontjoncouse következett Kris Meeke-vel és Craig Breennel, valamint az kocsi első változatával. Az újdonság a 2016-os hátsó szárnnyal futott még, azonban rajta volt már egy egyszerű hátsó diffúzor, az oldalszoknyák, szélesebb és egyenes szélesítések a kerekek felett és egy új splitter elöl.


Ugyanezt az aero konfigurációt használták a második teszten is, melyre májusban került sor Algarve-ban, az autót ekkor Meeke és Stephane Lefebvre vezette. A júniusban tartott harmadik alkalmat leginkább a C3 WRC aerodinamikájának kiértékelésére fordították, Finnországban Meeke és Breen ült a kocsi volánja mögött. Az ezeken a teszteken nyert információkat arra használták fel, hogy validálják a numerikus modellezési munkát és visszacsatolást szerezzenek róla, melyet a Citroen Versailles-ban székelő tervezési osztálya végzett numerikus áramlástani szimulációkkal (CFD – computational fluid dynamics), majd negyven százalékos léptékű modellel teszteltek szélcsatornában. A tesztek alkalmával az új aero elemek tartósságát is próbára tették.


A negyedik tesztre ugyancsak Algarve-ban került sor júliusban Meeke-vel, Breennel és Khalid Al-Qassimivel. Az autó aerodinamikai csomagján nem történt változás.

Az első aszfaltos próbát Franciaország útjain, Aube mellett tartották ugyancsak júliusban Meeke és Lefebvre részvételével. Egy új, aszfaltra szánt karosszériával folyt ez, amire leültetett felfüggesztést, nagyobb kerekeket, nagyobb féktárcsákat és egy specifikus, aszfaltra szánt első lökhárítót szereltek.


A következő teszt San Remo közelében, a Colle d’Oggiánál zajlott augusztusban, ezen Meeke és Breen vezették az autót, amire egy új diffúzor került.


A hetedik tesztalkalom második felére – mely szeptember végén Algarve közelében zajlott murván, miután a kezdeti tesztekre a katalán Pyreness-ben került sor – jelentős aerodinamikai módosításokat kapott a kocsi, ezeket Meeke és Lefebvre tehette próbára. Ekkor vetettek be először szárnyakat az első lökhárítón, kerekebb formájúra alakították az első sárvédőszélesítéseket, módosítottak az első levegőbelépőkön, és legfontosabb elemként egy új hátsó szárnyat alkalmaztak a komplex, nem egyenes felső lappal.

Fotó: ZeGonzo Photography

 

A kerekebb hátsó sárvédőszélesítések a nyolcadik teszten, a spanyolországi Huelvában kerültek a C3 WRC-re októberben, mint ahogyan az oldalajtók mögötti kiszélesített karosszériaelemek is, valamint egy vékonyabb splitter.

A kilencedik, Wales-ben tartott novemberi tesztre – melyen Meeke és Breen vett részt – egy módosított diffúzort vetettek be, ami függőleges elemekkel rendelkezett immár.


Fotó: JSM Photographic

 

A monte-carlói verseny útjain, a Hautes-Alpes-on végzett decemberi teszt egyik célja az volt Meeke és Lefebvre segítségével, hogy kiértékeljék az új első lökhárítót a szárnyakkal. A splitter kivitele is módosult, ami vékonyabb lett, a középső részét pedig megemelték. Ezt az elemet az aszfaltos versenyeken tervezték bevetni.


Fotó: Etienne Tonnelle (Planetmarcus)


A tesztek arra is szolgáltak, hogy megvizsgálják az új aerodinamikai eszközök megbízhatóságát, mint ahogyan az az alábbi képen is látszik.

Fotó: Adrien Villemagne

 

Az új autó hivatalos bemutatójára december 21-én került sor Abu Dhabiban, ahol bebizonyosodott, hogy a tesztelt módosítások nagy része felkerült a C3 WRC-re.


Az aszfaltos splittert mindössze a 2017-es Monte-Carlo Rallye-n használták.

Stephane Lefebvre, Citroen C3 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Gonzalo Belay (ewrc.cz)

 

A svéd futamtól kezdve a Citroen a vastagabb splittert alkalmazta. A Michelin matricák elhelyezése mutatja a különböző splitter konfigurációkat.


Kris Meeke, Citroen C3 WRC, Svéd Rally 2017; fotó: Roman Tihlarik (ewrc.cz)

 

Ugyanezt a splittert használták a további 2017-es aszfaltversenyeken (Tour de Corse, Deutschland Rallye, Katalán Rally).


Craig Breen, Citroen C3 WRC, Tour de Corse 2017; fotó: Michelin

 

Az Andreas Mikkelsen és Sebastien Loeb által végzett augusztusi teszteken ugyanakkor az aszfaltos splitter volt látható az EG-485-ZW rendszámú autón.

Andreas Mikkelsen, Citroen C3 WRC, Németország, 2017. augusztus; fotó: Jeremy Piroton (Planetmarcus)



Andreas Mikkelsen, Citroen C3 WRC, Németország, 2017. augusztus; fotó: Herve Tusoli

 

Az autó 2017-es szezonban használt konfigurációjának részleteit a Katalán Rally-n készült képek mutatják:


A hátsó szárny felső lapjának komplex kialakítása

 


A szárny és a diffúzor hátulnézetből

 


Az első lökhárító és a rajta lévő szárnyak

 


Az első lökhárító szárnyai oldalnézetből

Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2017. december 24.

 

Fordította: Andrew

Módosítás: (2018. december 31. hétfő, 21:29)