A Hyundai i20 WRC aerodinamikája
A Hyundai Motorsport autójának aerodinamikai megoldásai
Közel a végleges változathoz a Hyundai
A Hyundai rali világbajnoki csapata a Katalán Rally-t követően Dél-Spanyolországban tartott egy tesztet Thierry Neuville-lel, melyen a 2017-re szánt autójuk a végleges aerodinamikai csomaggal, köztük egy vadonatúj hátsó szárnnyal futott.
Fotó: Zagatoi
A fotók tanulsága szerint a hátsó szárny nagyon hasonlít ahhoz, amit a Volkswagen mutatott be nem sokkal korábban a 2017-es Polo WRC-n. A szárny két első tartóval rendelkezik, oldalsó elemei nyitottak, az alsó lap pedig ugyanolyan széles, mint a hátsó szélvédő.
Fotó: Zagatoi
Az új aero csomagot Dani Sordónak is volt lehetősége kipróbálni az ugyanazon a héten, de már Wales-ben tartott teszten.
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2016. október 29.
Fordította: Andrew
Bemutatkozott a 2017-es Hyundai i20 WRC
Az új, 2017-es Hyundai i20 Coupe WRC-t a Monza Rally Show-n leplezték le. Az autó a 2016 júniusában megkezdett hosszú tesztsorozat eredményeképpen öltött testet, az alzenaui csapat ezek mindegyikén kipróbált kisebb-nagyobb módosításokat, melyek többsége rajta van a Monzában bemutatott új modellen.
Az első tesztre júniusban került sor Franciaországban a háromajtós kupé modellel, mely az első lökhárító és a hátsó szárny 2016-os változatát használta, az egyedüli módosítás a némileg nagyobb sárvédőszélesítés volt a kerekeknél.
Fotó: motorsport.com
Ugyanezt a konfigurációt futtatták augusztusban a Spanyolországban tartott murvás próbán. Ugyanebben a hónapban került sor egy aszfaltos tesztre Franciaországban, ezen már egy, a korábbihoz képest jelentősen nagyobb első lökhárítóval volt látható az i20 WRC. A tetőn lévő szellőző visszakerült középre.
Fotó: Thierry Bernard (rallye-sport.fr)
A spanyol murván tartott szeptemberi alkalommal újabb nagy módosításokat vetettek be, egy teljesen új hátsó diffúzort, valamint az oldalszoknyákat.
Az új tervezésű hátsó szárnyat az októberben Dél-Spanyolországban megrendezett laza talajú teszten alkalmazták első alkalommal. Ez nagyon hasonló volt ahhoz, mint amit a Volkswagen használt a 2017-es Polo WRC tesztjein, két vékony első tartóval rendelkezett, melyek a felső szárnyelemet tartották, alul pedig egy, a hátsó szélvédő szélességével megegyező méretű lap kapott helyet.
Fotó: Zagatoi
A végső módosításokat a novemberi francia teszten vetették be: az új tervezésű hátsó diffúzort, a nagyobb első lökhárítót, és a leglátványosabb elemeket, az első lökhárító oldalain, a fényszórók alatt lévő két-két szárnyat. Ezek segítenek abban, hogy a levegő az első kerekek széles sárvédőszélesítése fölé áramoljon. Az ajtók is átestek némi módosításon.
Fotó: Eric Rochette (Planetmarcus)
Fotó: Hugo Blancher (rallye-sport.fr)
A Monza Rally Show-n bemutatott autón nincs rajta a legutolsó kivitelű hátsó diffúzor. A végső konfigurációt a homologizációs procedúra során rögzítik.
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2016. december 1.
Fordította: Andrew
A Hyundai aerodinamikai módosításai
A Hyundai Motorsport szeptember első hetében folytatta le első felkészülési tesztjét a Katalán Rally-ra. Ezen bevetettek néhány módosítást az autó teljesítményének javítása céljából, melyet az év utolsó három versenyén alkalmaztak is, hogy nagyobb eséllyel szálljanak harcba az egyéni és a márka világbajnoki címért. Az átalakítások joker igénybevételével történtek, ezekből az FIA 2017-es szabályai szerint hármat lehetett felhasználni minden csapatnak az év során. A tesztre Spanyolországban, Tarragona közelében került sor, azt szeptember 5-én kezdték. Ezen a napon aszfalton futott az i20 Coupe WRC, és Thierry Neuville ült a volánja mögött.
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Tarragona, 2017. szeptember 5.; fotó: Jaume Soler videójából
Az első nagy változás, hogy az első lökhárító oldalairól lekerült az egyik szárny, annak vége pedig, ami fennmaradt, nyitott lett. Az oldalsó peremek is eltűntek ezekről a szárnyakról.
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Tarragona, 2017. szeptember 5.; fotó: Jaume Soler videójából
Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Svéd Rally 2017
Az új konfiguráció nagyon hasonló ahhoz, amit a Citroen használt 2017-ben, ugyanakkor ez egy szárnyat tartalmaz csak.
Kris Meeke, Citroen C3 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Martin Husar (ewrc.cz)
A második jelentős változás a hátsó szárny módosítása. A hattyúnyakszerű tartók nagyobbak lettek, és meghosszabbításra kerültek a szárny hátsó végéig.
Fotó: Jaume Soler videójából
Az oldalsó lap is szélesebb lett alul.
Hyundai i20 Coupe WRC 2017
Az alsó lap szögét megnövelték, ahogyan az alábbi képen látszik (az új és a régi szárny összehasonlítása: felül Andreas Mikkelsené a Katalán Rally-n, alul Dani Sordóé a Svéd Rally-n).
Végül egy Gurney-bajusz is került a szárny alsó lapjára.
A Gurney-bajusz egy nagyon szűk kilépőél a szárny végén, ami hozzájárul a leszorítóerő előállításához, de nagyobb légellenállást is eredményez. A Hyundai a felső lapon használt már ilyet, most azonban az alsót is ellátta ezzel.
Az autó hátsó részén a szárnyon kívül nem történt komolyabb változtatás összehasonlítva a szezon korábbi részében használt változatta.
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Denis Baudron (ewrc.cz)
Ugyanezeket a megoldásokat használták a murvás teszten, amit Neuville szeptember 6-án, Dani Sordo pedig szeptember 7-én teljesített a tarragonai térségben, majd akkor is, amikor Andreas Mikkelsen foglalt helyet az autó kormánya mögött szeptember 18-án, valamint Sordo szeptember 20-án ugyancsak Tarragona mellett.
A Katalán Rally-n rajthoz álló mindhárom Hyundai megkapta mindkét módosítást.
Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Katalán Rally 2017
Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Katalán Rally 2017
A Hyundai a Brit Rally-ra újabb módosításokat tervezett az i20 Coupe WRC aerodinamikáján.
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2017. szeptember 6.
Fordította: Andrew
További aero fejlesztés az i20 WRC-n
Miután jelentős, az első és a hátsó szárnyakat érintő aerodinamikai változtatásokat hajtott végre a Hyundai Motorsport az i20 WRC-n a Katalán Rally előtt, folytatta a munkát a csapat, hogy legyen esélyük Thierry Neuville révén megszerezni az egyéni világbajnoki címet. A versenykörülmények között először a Brit Rally-n bevetésre kerülő módosításokat októberben tesztelték a világbajnokság wales-i fordulója előtt. A fejlesztéseket végül csak Neuville autója kapta meg a versenyre.
Hayden Paddon, Hyundai i20 WRC, Wales, 2017. október; fotó: RallyCapture.com
A módosítások központjában a hátsó sárvédőszélesítés állt. A szélesítés első részét újratervezték. Ez kerek formát ír már le, és lehetővé teszi, hogy a levegő függőleges irányba áramoljon a szélesítés teteje felé, míg az eredeti kialakítás a levegőt vízszintes irányban az autó mellé küldte. A lenti kép mutatja a különbséget (az új és a régi sárvédőszélesítés összehasonlítása: balra Thierry Neuville-é, jobbra Dani Sordóé).
Thierry Neuville és Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017
Alább a jobb oldalon az új kialakításnak megfelelő áramlás látható (Neuville autóján), összehasonlítva a bal oldalon az eredeti kialakítás vízszintes áramlásával (Sordo autóján).
A sárvédőszélesítés tetejének végére egy további szárnyacskát raktak, hogy segítsék a levegő felfelé történő áramlását, hasonlóan a Volkswagen Polo WRC 2017-es kialakításához. Az ajtót is módosították, annak alsó része egy egyenes lapot kapott, megszüntetve a kis holt területet.
A módosítás célja valószínűleg a leszorítóerő növelése volt: a levegő felfelé küldésével további nyomás érhető el a hátsó tengelyen. A sárvédőszélesítés módosítása abban is segít, hogy további légáramlást irányítsanak a hátsó szárnyra is, melynek oldalsó elemét megnövelték a Katalán Rally-ra.
Az alábbi kép mutatja a sárvédőszélesítés új formáját a régihez képest.
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Michelin
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017
Az elem hátsó része is módosításra került. Az új változatban több zsalu van (A), melyek a szélesítés tetejétől indulnak, ráadásul szélesebbek is a korábbi változathoz képest. A hátsó lökhárítót szintén átalakították, az oldalt lévő levegőkilépők (B) mérete nőtt az eredetihez képest.
Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Jakub Pojmicz (ewrc.cz)
A sárvédőszélesítés korábbi kivitele kevesebb zsalut tartalmazott, melyek szűkebbek voltak, így kevesebb hűtőlevegő tudott távozni a fékek felől. A tájolás is módosult: eredetileg lefelé irányították a levegőt, az új verzióban viszont vízszintes csatornák láthatók.
Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Michelin
Ennek a módosításnak az oka feltehetőleg a hátsó fékek hűtésének problémájában keresendő. Ez a magyarázata annak is, hogy Wales-ben mind a négy Hyundai nyitott NACA-csatornával futott, míg más, magasabb hőmérsékletű versenyeken – mint amilyen az augusztusi Finn Rally is – zárt volt ez az elem. A NACA-csatornát azért építették be, hogy minimális légellenállás növekedés mellett biztosítsanak hűtőlevegőt a hátsó fékek számára.
A katalán és a brit futamokon bevetett módosítások tették teljessé a Hyundai i20 Coupe WRC új aerodinamikai csomagját.
Forrás: wrcwings.wordpress.com
2017. november 2.
Fordította: Andrew
Módosítás: (2019. január 01. kedd, 10:23)