Nyáron dob be fejlesztést a Hyundai

Komoly szezon közbeni fejlesztést tervez a Hyundai az i20 Coupe WRC-n azért, hogy tartani tudja a lépést az idei világbajnokságot erősen kezdő riválisaival, a Toyotával és Citroennel.

 

Komoly szezon közbeni fejlesztést tervez a Hyundai az i20 Coupe WRC-n azért, hogy tartani tudja a lépést az idei világbajnokságot erősen kezdő riválisaival, a Toyotával és Citroennel. Míg tavaly a befejező futamig csatában volt az egyéni címért Thierry Neuville, úgy tűnik, tempó tekintetében visszacsúszott a csapat az ellenfeleihez képest.

A Mexikó Rally – mely sosem kedvezett a Hyundai számára – egy újabb komor hétvégét hozott az alakulat számára, a győztestől tisztes távolban a negyedik helyen célba érő Neuville volt a legjobbjuk. Dani Sordo az első helyért csatázott, amikor egy elektromos hiba miatt kiállni kényszerült pénteken, és Andreas Mikkelsen sem teljesítette azt a napot, miután vezető helyen autózva eltalált egy követ, ami kiszakította az i20 WRC futóművét. Mindeközben a Citroen két győzelemnél tart, a Toyota pedig egynél, és mindkét márka megelőzi a dél-koreaiakat a gyártók pontversenyében.

A Hyundai Motorsport éppen ezért azon dolgozik, hogy két homologizációs jokert felhasználva fejlesztéseket vessen be a Finn Rally-n. A nehéz Mexikó Rally ellenére Andrea Adamo, a különítmény év elején kinevezett új vezetője optimista. „Az első pillanattól kezdve, ahogy megkértek, hogy vállaljam ezt a kötelezettséget, tudtam, hogy arra kértek, hogy valami kemény dolgot menedzseljek. Tudtam, hogy júliusig, amíg nem lesz új homologizációnk, az lesz a feladat, hogy a legjobbat hozzuk ki abból, amink van. A szezon kezdetén Birmingham-ben elmondtam, nem vagyok Jézus Krisztus, nem lehet elvárni tőlem, hogy csodákat műveljek – és nincs is szükség csodákra, ezt meg tudom erősíteni. Amire szükség van, az egy pragmatikus megközelítés, egy valódi munka.

Verseny előtti teszteket fogunk csinálni, vannak új alkatrészeink tesztelésre, mindeközben pedig párhuzamos csatornákon dolgozunk: versenyről versenyre a futamok előtti teszteken a lehető legmagabiztosabbá tesszük a versenyzőinket, végezzük a fejlesztést a júliusi homologizációra, valamint a jövő évi autó fejlesztését. Ez az, amin dolgozom.”

A 2017-es Tour de Corse-ot – melyet Kris Meeke dominált a Citroennel, míg ki nem esett egy motorprobléma miatt – Neuville nyerte, azóta azonban küszködik a Hyundai az aszfaltos versenyeken. Korzikára is lesz új alkatrészük, mely a világbajnokság következő viadala, Adamo szerint azonban a csapat megközelítése ugyanolyan fontos. „1989-től vagyok benne az autósportban. Nem ijedek meg ettől. Sosem mentem úgy egy versenyre, hogy azt mondtam volna, veszteni fogok. Úgy megyek a versenyekre az embereimmel, hogy keményen küzdjünk. Nem aggódom Korzika miatt – hogyha elkezdenék így tenni, vesztes lennék. Bocsánat, de a csapatom egy győztes csapat. Megyünk, és mindent megteszünk, amit tudunk, hogy nyerjünk. Amennyiben odamennénk és azt gondolnánk, hogy a csúcson vagyunk, hülyék lennénk, de ha úgy mennénk oda, hogy azt gondoljuk, lent vagyunk, még hülyébbek lennénk.”

A csapat versenyzői remek mérleggel rendelkeznek Korzikán: amikor a viadal az Intercontinental Rally Challenge része volt, 2011-ben Neuville nyerte a viadalt, egy évre rá pedig az ezúttal a Mikkelsen helyére lépő Sordo, Neuville 2017-ben világbajnoki futamként győzött a szigeten, a részprogramot teljesítő Sebastien Loeb ugyanakkor 2005 és 2008 között nem talált legyőzőre.

Miután Mikkelsen mégsem teljesíthet teljes idényt, a murvás fejlesztési tesztekben vehet ki oroszlánrészt. Arról nincsenek nyilvános információk egyelőre, hogy a Hyundai milyen területen kívánja bevetni a két homologizációs jokert.


Andrew

 

2019. március 20.


 

Fejleszt a Hyundai, és kisebb versenyeken indítja WRC-jét

 

Nagy erőkkel dolgozik a Hyundai Motorsport az i20 Coupe WRC fejlesztésén, hiszen az alzenaui székhelyű gárda vezetője, Andrea Adamo már régóta hangsúlyozza, technikai lemaradásban vannak a konkurenciához képest. A Finn Rally-ra fejlesztésekkel készülnek.

Az i20 Coupe WRC-n elvégzésre kerülő fejlesztési munkák az aerodinamikai egyensúlyra összpontosulnak, Adamo pedig elmondta, ennek előnyét nem csak a Finn Rally tempós pályáin, de más versenyen is érezni lehet. „Nem csak amiatt a verseny miatt dolgozunk” – magyarázta. „Az autó sok területén dolgozunk, a legnagyobb módosítás azonban, úgy gondolom, látható lesz. Aerodinamikai lesz ez. Tudjuk, hogy nem voltunk elég gyorsak eddig Finnországban, és tudjuk, hogy dolgoznunk kell. Utolérték az autót, nem vagyunk olyan gyorsak, mint amilyenek lenni akarunk. Elkötelezettségre van szükségünk, hogy fejlődjünk egy olyan versenyen, ahol nem vagyunk annyira versenyképesek.”

Az aerodinamikai módosítás legfőképpen az i20 Coupe WRC elejét érinti, az alzenaui alakulat azonban joker felhasználásával a felfüggesztésen is munkálkodott, hogy javítson a rugóúton. Mindkét fejlesztéssel az alulkormányozottság kiküszöbölését célozzák meg, melyre évről évre panaszkodtak a márka pilótái a jyvaskylai viadalon.


Andreas Mikkelsen az Észt Rally-n az ezúttal hófehéren futó,

de a továbbfejlesztésekkel már ellátott i20 Coupe WRC-vel

 

Az i20 WRC-k nem csak a világbajnoki futamokon álltak rajthoz az utóbbi hétvégéken, de kisebb versenyeken is. A Hyundai beugrós pilótája, a kilencszeres világbajnok Sebastien Loeb ott volt egy i20 WRC-vel a számára hazai pályának számító Vosges Rallye-n, melyen minden gyorsasági szakaszon a leggyorsabbnak bizonyulva győzött, majd az ugyancsak aszfalton zajló olaszországi Rally di Albán is rajthoz állt, amit szintén makulátlan teljesítménnyel nyert meg.

„Tapasztalatokat fogunk gyűjteni a csapattal és kilométereket az autóval, valamint a szurkolók kedvében járni” – magyarázta Loeb a két esemény előtt, hogy miért is vesz részt ezeken a viadalokon. A pilóta nem terjeszti ki az eredetileg hat futamra szóló megállapodását, így a hatodik és egyben utolsó idei világbajnoki szereplésére minden bizonnyal Spanyolországban fog sor kerülni októberben, de éppen ezért formában akarja tartani magát addig is. „Egy kicsit bonyolult ez a helyzet számomra, nem akarok több futamot csinálni, de ha nem csinálok többet, akkor nehéz ritmusban lenni. Versenyképesnek lenni, amikor csak néhány versenyt teljesítek, nem könnyű.”

Adamo kijelentette, Loeb ezen futamai többről szólnak, mintsem csak az autó fejlesztéséről. „Megteszünk minden tőlünk telhetőt, hogy javítsuk az autót és a Hyundai imázsát szerte a világon” – mondta el a szakvezető a két viadal előtt. „Az, hogy Loeb ott lesz Vosges-ban, egy nagyszerű imázs lesz a Hyundai Franciaország számára, mely nagyon sok aktivitást csinált már ebből a programból. Sok vendégnavigátorunk lesz a shakedown-on, és sok vendéget viszünk a versenyre, a Hyundai Franciaország pedig sok pénzt fizet. Ugyanez vonatkozik Olaszországra, ahol hatalmas erőfeszítéseket tesz az Alba. Két R5-öst viszek oda, hogy támogassam ezt is.”

A Loeb győzelmével zárult Vosges Rallye-t a Szardínia Rally-val egyazon hétvégén rendezték, az olasz világbajnoki futamon az ugyancsak a csapat kötelékébe tartozó Dani Sordo diadalmaskodott. De hogy teljes legyen a Hyundai sikere azon a június közepi hétvégén, arról Jari Huttunen gondoskodott, aki az összes szakasz megnyerése után élete első győzelmét aratta a Hyundai WRC-jével a Pohjanmaa Rallin.

„Megszervezni három versenyt három különböző helyen, sokat kértem – emiatt ölelem az embereimet” – hangzottak Adamo hálás szavai. „Természetesen boldog vagyok az olaszországi győzelem miatt, semmi sem köt össze jobban egy csapatot, mint egy győzelem. Tudom, hogy sok embert kértem meg a csapatból, tudom, hogy sok embernek kellett feláldoznia a szabadságát ezen a nyáron, és bűnösnek érzem magam, ugyanakkor nagyon hálás vagyok ezért.”

Adamo hozzátette, az, hogy Loeb részt vett a Vosges Rallye-n, egy erőfeszítés volt arra is, hogy jobban megbarátkozzon a pilóta az i20 WRC aszfaltos változatával. „Vosges-ban megpróbáljuk jobban összehozni az autóval aszfalton. Kis meglepetés volt számomra, de a két felület közül az aszfalt volt a nehezebb számára. Nem mondtuk azonban azt, hogy „á, oké, ez ilyen”. Ehelyett azt mondtuk, „oké, mit csinálhatunk?”

Huttunen finn bajnokikon indult a csapat színeiben a WRC-vel. „Azért használjuk őt, mert ő egy vendégpilóta és nem egy P1-es versenyző” – magyarázta Adamo. „Most már kétszer – különféle versenyeken – tesztelte az autót és tesztelt alkatrészeket számunkra. Ez az, amit csinál nekünk, ellenőrzi az alkatrészek megbízhatóságát.”

Sokan úgy vélték, hogy Huttunen indulhat a Hyundai harmadik autójával a Finn Rally-n is, Adamo azonban kisebb meglepetésre Craig Breent tette be a csapatba, nem a finnt és nem is Dani Sordót, illetve Hayden Paddont. Breen Andreas Mikkelsennel együtt részt vehetett az Észt Rally-n a finn világbajnoki futam felkészülésének jegyében, ahol az ír pilóta az ötödik, a norvég pedig a második helyen végzett a felfrissített i20 Coupe WRC-vel.

 

Andrew

 

2019. július 30.


 

Neuville elégedett az i20 WRC fejlődésével

A Hyundai Finn Rally-n mutatott sebessége megerősítette, hogy javult a koreai gyártó raliautója.

Ugyan a finnországi dobogós helyezés még mindig várat magára az alakulatnál, mindhárom i20 Coupe WRC a legjobb hétben végzett a világbajnokság kilencedik fordulóján azok után, hogy aerodinamikai módosításokat hajtottak rajta végre és változtattak a futóművén is.

A csapat vezető pilótája, a világbajnoki címért küzdő Thierry Neuville elmondta, hogy fejlődött a versenygép, bár azt is hozzátette, hogy elkapni a helyben fejlesztett Toyota Yaris WRC-ket egy másik történet. „Sokkal jobb az autó, mint korábban” – nyilatkozta a belga pilóta. „Sosem jutunk el a Toyota szintjére, olyan sokat tesztelnek Finnországban. Ez olyan, mintha holnap egy verseny lenne a mi éves teszthelyszínünkön Németországban.”

Neuville azt is bevallotta, az ő fejlődését gátolta, hogy nem volt agresszív a pénteki nyitószakaszon, valamint az sem segített, hogy egymás után második alkalommal készültek esős körülmények között egy olyan versenyre, ami szárazon zajlott. „Amint megtaláltam a ritmust és rendbe hoztuk a beállításokat, jobb volt” – magyarázta. „A bajnokság azonban nyitott, és folytatni fogjuk a végéig. Ugyanannyi pontot szereztünk, mint Sebastien Ogier, úgyhogy elégedettek lehetünk ezzel.”

Neuville a hatodik pozícióban végzett, miután újdonsült csapattársa, Craig Breen a zárónapon maga elé engedte, emellett a Power Stage-en futott második időért négy plusz pontot kapott. Az ugyanakkor aggasztó lehet számára, hogy a listavezető Ott Tanak maximális pontszámmal zárta a viadalt, és már harmincöt egységgel van előtte.

A negyedik pozícióban célba érő Andreas Mikkelsen egész hétvégén elégedetten nyilatkozott, élvezte a hétvégét, és a szoros csatában maga mögött tudta tartani Ogier-t. „Ez egy nehéz verseny volt a múltban, úgyhogy fantasztikus, hogy feltörtük a kódot ezen a hétvégén” – mondta el a norvég versenyző. „Jó érzésem volt az autóval egész hétvégén, és képesek voltunk versenyképes időket futni. Ez köszönhető a teljes Hyundai Motorsport több hónapos erőfeszítéseinek. Volt néhány fejlesztésünk az autón erre a versenyre, beleértve néhány olyat, ami különösen az én vezetésemet segítette, ezek csodálatosan működtek.”

Bár a fejlesztések részleteit minden csapat, különösen a Hyundai hadititokként kezeli, így Mikkelsen sem árult el részleteket azokról, de adott egy kis képet arról, hogy hogyan alakult a viszony ő és az autója között. „Ez egy sok-sok különböző kis dologból álló faktor, de azt mondanám, ami a különbséget jelentette számomra főként, az a felfüggesztés és a középső differenciálmű. Tényleg azt éreztem ismét, ahogyan régen vezettem. Tudok játszani az autóval és azt csinálni, amit akarok, és egy olyan érzés ez, ami nem volt meg sokáig.”

A viadal első napjának végén a legjobb hyundai-os meglepetésre Breen volt, aki némi tesztelés és az Észt Rally után először szerepelt a csapat színeiben világbajnoki futamon. Az ír pilótának tehát nem volt összehasonlítási alapja abban, hogy mennyit fejlődött az i20 WRC, ugyanakkor a legkellemesebb autónak nevezte a járgányt, amit valaha is vezetett, bár lehet, hogy ebből a kijelentésből az udvariasság és a további együttműködés reménye is szólt.

A Hyundai Motorsport igazgatója, Andrea Adamo megköszönte csapatának a munkát, amivel nagyobb sebességet értek el autójukkal Finnországban. „Ennek a versenynek az előző eredményeivel összehasonlítva jelentős fejlődést értünk el” – mondta el Adamo. „Nem ijedtünk meg, hogy ide kell jönni, ehelyett hihetetlenül keményen dolgoztunk azon, hogy megfeleljen az autónk azoknak a követelményeknek, amit ez a versenynek támaszt. Ezek az eredmények nem csak a párosaink erőfeszítéseinek köszönhetőek, hanem a HMSG-nél mindenkinek. Tudom, hogy mit kértem tőlük néhány álmatlan éjszakával, hogy készen álljunk Finnországra. Lehet, hogy ez nem egy győzelem még, ugyanakkor egy világos jel, hogyha keményen dolgozol, meglesz annak az eredménye.”


Andrew


2019. augusztus 11.

Módosítás: (2019. augusztus 11. vasárnap, 16:17)