Ezúttal fékhiba hátráltatta Tanakot

A Toyota rali világbajnoki csapatának vezetője, Tommi Makinen ígéretet tett arra, hogy kivizsgálják a fékhibát, mely a versenyt végül megnyerő Ott Tanak autóján jelentkezett a Deutschland Rallye befejező napján.

A Toyota rali világbajnoki csapatának vezetője, Tommi Makinen ígéretet tett arra, hogy kivizsgálják a fékhibát, mely a versenyt végül megnyerő Ott Tanak autóján jelentkezett a Deutschland Rallye befejező napján.

A Yaris WRC számos kritikát kapott már a megbízhatóságát illetően, legutóbb éppen Tanak esett el a Szardínia Rally megnyerésétől egy – rossz gyártási sorozatból származó alkatrész miatti – kormányműhiba okán, és a műszak problémák a Toyota gyártói címének megvédését is nehézzé teszik.

Németországban aztán hibátlanul futottak a Yaris WRC-k egészen az utolsó előtti gyorsasági szakaszig, ahol Tanaknak csak az egyik első fékje maradt működőképes. „Természetesen ez egy kemény időszak volt” – nyilatkozta a négyszeres világbajnok Makinen, amikor arról kérdezték, hogy a vasárnapi nap folyamán volt-e feszültség a csapatnál. „Nagyon magabiztos voltam azonban.” Szerencsére semmilyen súlyos következményekkel járó dolog nem történt Tanakkal. „Alaposan ki fogjuk vizsgálni, mi történt a fékekkel. Az volt a legnagyobb aggályom, hogy valami műszaki hiba történhet.”

Tanak elmondta, az első fék elvesztése azt jelentette, hogy a fékezés során nem volt stabil az autója. „Őszintén szólva történt valami az utolsó előtti szakaszon, a hosszú szakaszon” – magyarázta. „Végül kezdtem elveszteni a fékstabilitást, és aztán csak az egyik keréknél működött a fék elől. Megpróbáltunk sok különböző dolgot az etapon, de nem értettük, hogy mi történik. Megpróbáltam az első két kanyart a Power Stage-en, végül azonban nem volt rá lehetőségünk, hogy igazán nyomjuk ezzel az autóval, úgyhogy fontos volt, hogy célba vigyük.”

Nem úgy, mint Szardínia szigetén, itt végül sikerült megtartani az első helyet a pontverseny éllovasának, a csapat pedig Kris Meeke második, valamint Jari-Matti Latvala harmadik pozíciója révén elfoglalta a teljes dobogót.

 

Andrew


2019. augusztus 27.


 

Régimódi módszerrel oldja meg a Toyota a fékproblémát

A Toyota GAZOO Racing ralicsapata megerősítette, hogy a bekoptatási folyamat hibájából adódott az a fékprobléma, amit Ott Tanak a Deutschland Rallye befejező napján tapasztalt.

Tommi Makinen alakulata felülvizsgálta a fékek előkészítési folyamatát, és a pilóták lesznek azok ezentúl a versenyek rajtja előtt, akik a befejező műveletet elvégzik minden egyes szett fékbetét és féktárcsa esetében.

„A kivizsgálás feltárta, hogy Ott gondját egy bekoptatási probléma okozta” – kezdte a magyarázatot Tom Fowler, a csapat főmérnöke. „A betétek és a tárcsa nem illeszkedtek megfelelően, és a kör szakaszai során egyre kevésbé haraptak. De nem ez volt a fő probléma Ott számára.

A valódi gond az volt, hogy ez a probléma az autó egyik első sarkán jelent meg, ami kiegyensúlyozatlanságot eredményezett a fékezés során, és befolyásolta a kezelhetőséget is. Lehetséges, hogy egy ideje megvolt ez a gond, és csak Németországban mutatta meg magát, ahol a fékerők és a hőmérséklet magasabb.”

A probléma azt eredményezte, hogy az észt pilótának nem volt esélye a Power Stage pontokért megküzdenie, egyhuzamban harmadik Deutschland Rallye győzelmét azonban nem befolyásolta a hiba. Fowler elmondta, a csapat egy régimódi megközelítést alkalmaz most. „Egy gépet használunk a betétek és a tárcsák bekoptatási folyamatához, és a gép által közölt értékek mutatják, hogy a feladat elvégzése megfelelően megtörtént. Nyilvánvaló, hogy ezt közelebbről meg kell néznünk, először is azonban változtatunk a folyamaton.

Az első ezek közül a változtatások közül a legegyszerűbb, a pilótákkal magukkal csináltatjuk meg a bekoptatást, vagy legalábbis velük fejeztetjük be a folyamatot, hogy biztosak legyünk benne, hogy elégedettek mindegyik szettel.

Bizonyos fokig a versenyzők csinálják ezt a szakaszra vezető úton, csak hogy meglegyen az érzésük az új szettről, most azonban meg fogjuk csinálni ezt minden szettre a verseny kezdete előtt. Ez egy kicsit visszatérés ahhoz a módhoz, ahogyan régen csinálták.”

 

Andrew

 

2019. szeptember 10.

Módosítás: (2019. szeptember 09. hétfő, 18:35)