Nagy motorfejlesztésre készül az M-Sport és a Ford

Az M-Sport azt a célt tűzte ki magának a 2020-as világbajnoki szezonra, hogy visszatér a futamgyőzelmek útjára, amihez a motoron a jelenlegi szabályok hatályba lépése óta eddig történt legnagyobb módosítás járulhat hozzá.

Az M-Sport azt a célt tűzte ki magának a 2020-as világbajnoki szezonra, hogy visszatér a futamgyőzelmek útjára, amihez a motoron a jelenlegi szabályok hatályba lépése óta eddig történt legnagyobb módosítás járulhat hozzá.

A Ford Fiesta WRC rendkívül versenyképesnek bizonyult a World Rally Car-okra vonatkozó jelenlegi technikai szabályzat 2017-es életbe lépésekor, Sebastien Ogier, Ott Tanak és Elfyn Evans is képes volt futamot nyerni vele az első idényben, két év alatt pedig két egyéni és egy gyártói cím volt köszönhető az autónak.

2019-ben, Ogier távozása után azonban küszködött a csapat, nem tudott egyszer sem felállni a dobogó legmagasabb fokára Evans-szal, illetve Teemu Suninennel. A csapat tulajdonosa, Malcolm Wilson bizakodik, hogy a fejlesztés, ami áprilisban kerülhet bele a Fiesta WRC-be, előrelépést jelenthet az alakulat számára. „Ez a legnagyobb módosítás, amit a motoron végzünk azóta, hogy elkezdtünk dolgozni ezzel az autóval” – nyilatkozta Wilson az autosport.com-nak. „Ez egy nagy lépés. Ahogyan az gondolható, szorosan együttműködtünk ezen a Forddal, sok modellezési munkát végzett a Ford a motoron.

Amikor megérkezik, nagyobb teljesítménnyel és forgatónyomatékkal, valamint jobb vezethetőséggel fogunk rendelkezni – ahogyan mondtam, nagy különbséget fog eredményezni. Amint a helyére tesszük, nem látom semmi okát, hogy miért ne tudnánk a győzelemért küzdeni a sorozat minden hátralévő futamán. Tudjuk, hová jövünk idén, és várom már. Nem lesz három autónk minden fordulón, úgyhogy nem leszünk abban a helyzetben, hogy a gyártói címért küzdjünk, de lesz néhány célversenyünk, ahol a győzelemért szállunk csatába.”

 

Lappi nem volt nehéz választás

Teemu Suninen mellett a Citroentől érkező Esapekka Lappi kap helyet a Ford Fiesta WRC-k kormánya mögött a teljes idényben, Gus Greensmith pedig kilenc futamon állhat rajthoz. Miután Elfyn Evans távozott a csapattól, többek neve is lehetőségként merült fel a gárdánál, végül azonban az első WRC-s évében futamgyőzelmet arató Lappi lett a befutó. Wilson szavai szerint a finn, aki „bizonyított”, nem volt „nehéz választás”. „Esapekka egyike volt azon kevés jelenlegi versenyzőknek, aki sosem vezetett még nálam” – mondta Wilson. „Azon kívül, hogy egy hellóval köszöntem neki a szervizparkban, sosem találkoztam vele igazán. Leültünk, átbeszéltük a dolgokat, és nagyon hamar láttam, hogy passzolni fog ahhoz, amit mi itt csinálunk és amilyen a hangulat nálunk a csapatnál.

Nagy tapasztalata van a rali világbajnokságon, és egy bizonyított versenygyőztes – van egy gondolkodási mód, ami ezzel együtt jár. Úgy gondolom, gyorsan be fog illeszkedni a csapatba, és nagyon könnyen vezethetőnek fogja találni az autónkat. Volt néhány másik srác is, ez nem volt azonban egy nehéz választás azután, hogy leültem vele.”


Andrew

 

2020. január 18.


 

Horvátországban debütál az M-Sport új motorja

 

A világbajnokság következő futamán, az áprilisban megrendezésre kerülő Horvát Rally-n próbálja ki először élesben az M-Sport a Ford Fiesta WRC legújabb specifikációjú motorját.

A továbbfejlesztett erőforrásról régóta beszél már a csapat, és úgy volt, hogy a 2020-as Argentin Rally-n vetik be azt először. A koronavírus járvány azonban közbeszólt, a versenynaptár átalakult, ami miatt módosításra kerültek az összepárosított versenyek, az M-Sport ügyvezető igazgatója, Malcolm Wilson pedig nem volt hajlandó félretenni azokat az egységeket, amik nem értek még az élettartamuk végére azért, hogy helyettük az új motorokat szereljék be.

Most azonban elérkezett ennek az ideje. „Jó lépés a motor” – nyilatkozta Wilson a DirtFishnek. „A munka legfőképpen az üzemanyagbefecskendező rendszerre és a hengerfejre összpontosult. Nagyobb az ereje, nagyobb felül, de természetesen nem fogok elkezdeni számokról beszélni veletek. Fogalmazzunk úgy, hogy nagyon elégedettek a pilóták.”

Az M-Sport mind a Monte-Carlo Rallye, mind az Arctic Rally Lapland felkészülési tesztjén ezt az egységet használta a Fiesta WRC tesztautóban. „Jónak érződik, érezni lehet a különbséget az erőben – jó volt ezzel tesztelni, de az lesz az igazán jó, amikor a versenyen is ez lesz” – mondta el az alakulat egyik pilótája, Teemu Suninen.

A finn versenyző nem áll rajthoz a Zágráb központtal megrendezésre kerülő következő fordulón, helyét a francia Adrien Fourmaux veszi át a sorozat első aszfaltos versenyén.

A csapatok a jelenlegi World Rally Car-ok belsőégésű motorját viszik tovább a jövőre pályára lépő, következő generációt képviselő Rally1-es autókhoz, melyek hibrid hajtással fognak már rendelkezni. A teljesítménybeli előrelépés ellenére Wilson megerősítette azt is, hogy nem a most bevetésre kerülő változat lesz az, ami a Ford Rally1-es autójában is szolgálni fog.

„További dolgok jönnek még” – magyarázta. „A homologizációs zárás júliusban van, úgyhogy igen, van még valamennyi munka, amit el fogunk végezni – jelentős belső munka jön még. Azt mondanám, amivel most rendelkezünk, az annak a munkának a fele, amit ahhoz terveztünk, hogy meglegyen az alapmotorunk a mostani szezon hátralévő részére és továbbkerüljön a Rally1-es korszakba.”

Wilson a 2020-as szezon előtt elárulta, a Ford együttműködött velük modellezési munkákban és a nagyobb teljesítmény mellett nagyobb forgatónyomatékot, valamint jobb vezethetőséget értek el.

 

Andrew

 

2021. március 28.

Módosítás: (2021. március 28. vasárnap, 07:54)