Valódi Toyota motor a terv a Yaris Rally1-hez

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának technikai igazgatója, Tom Fowler azt mondja, csapata azon van, hogy egy ténylegesen házon belül épített motorral rendelkezzenek.

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának technikai igazgatója, Tom Fowler azt mondja, csapata azon van, hogy egy ténylegesen házon belül épített motorral rendelkezzenek.

Mióta 2017-ben visszatért a rali világbajnokságba, a Toyota azon is ügyködik, hogy Yaris WRC-je egy valóban saját motorral rendelkezzen, ehhez pedig az idén bevetésre kerülő 1,6 literes erőforrás áll a legközelebb.

A 2017-es csatlakozáskor bonyolultan alakultak a gyártó dolgai, hogy a saját motor tervezésére, építésére és üzemeltetésére vonatkozó vágyainak eleget tudjon tenni, Fowler azonban elégedett most, hogy az az egység, amit a ralisport következő generációs csúcskategóriás autójába, az akkor már Rally1 néven futó gépbe át fognak vinni, csaknem teljes egészében házon belül fog készülni.

„Növeltük azon fő komponensek mennyiségét, amiket teljes egészében a Toyota Group-on belül gyártunk” – árulta el a technikai igazgató. „Az előző motor nagyon sok komponensét autósport beszállítóktól szereztük be, az új motor viszont nagyon nagyban belső Toyota gyártmány.

Nagy haszna van ennek, és ez volt a cél az első motortól kezdve, a 2017-től indult időterv azonban nehézzé tette ezt – sok fő komponens volt, amit nem tudtunk időben házon belül technikailag felállítani és futtatni, de dolgoztunk rajta.

Időbe telik, hogy biztosítsd, hogy megfelelők legyenek a bonyolult alkatrészek. Ez nagyon sok hasznot hoz, mind gazdaságilag, mint a minőségellenőrzés tekintetében. Illeszkedik ahhoz az általános irányzathoz is, ami felé tartunk, hogy a lehető legtöbb dolgot próbáljuk behozni a csoporton belülre.”

Pontos értékekbe nem ment bele Fowler, hogy az új erőforrás hány százalékát készíti a Toyota, de hozzátette: „A motor részeinek többsége – ami nagy és bonyolult – ezek között van, mint a blokk és a hengerfej. Ezek egy nagyon bonyolult gyártási folyamaton mennek keresztül a tervezés, a szerszámozás, az öntés, a megmunkálás, a felületkezelés és az utólagos megmunkálások tekintetében, nem csak arról van szó, hogy valamit a megfelelő alakura munkáljunk ki. Ez a motor két legnagyobb darabja, és a jövőben tisztán Toyota termékek lesznek Kölnből.”

A csapat várhatóan a szezon közepén veti be az új egységet, és ez lesz az, ami a következő ötéves homologizációs ciklusban szolgálni fog a Yaris Rally1-esekben.

„A forgatónyomaték és a teljesítmény egyensúlyával játszunk” – magyarázta Fowler azzal kapcsolatban, hogy mire koncentrálnak az új motorral kapcsolatban. „Ez egy szép vonal akkor, amikor a körülmények nagyon állandóak és a pilóta nagyon precízen tud vezetni – ekkor a csúcsteljesítmény és egy alacsonyabb nyomatékú motor a leggyorsabb. Amikor azonban több változó érkezik, változékonyak a körülmények és tapadási szintek, a nagyobb nyomaték és a kisebb teljesítmény a jobb. Játszottunk ezzel az egyensúllyal, ebben a szakaszban pedig megpróbáljuk feljebb vinni a teljesítményt úgy, hogy minimális nyomatékot veszítsünk – ez a cél a motorral.”


Andrew

 

2021. január 31.


 

Bekerül az új motor a Toyotában

 

A Portugál Rally-n, a rali világbajnokság soron következő futamán az új motorral fog már futni a Yaris WRC. Az egység esetében – melyet teljes egészében a Toyota kölni létesítményében terveztek és készítettek – a csapat elmondása szerint inkább a csúcsteljesítményre koncentráltak, mint a forgatónyomatékra, és jobb megbízhatóságot is remélnek tőle.

„Portugáliában jön az új motor” – mondta el Jari-Matti Latvala, a Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője. „Készen áll a motorunk, egy kicsit azonban komplikált lett volna Horvátországban használni ezt a logisztika miatt.”

Az alakulat technikai igazgatója, Tom Fowler a következőket tette hozzá: „Elkészült már egy ideje a motorunk, és mivel ez a régi motor egy feljavítása, a lehető leghamarabb használni akartuk. Horvátországra gondoltunk, Portugália azonban egyszerűbb volt.

A motor kétségtelenül több lóerővel rendelkezik – furcsán hangozhat, de nem mindig ez a helyzet a fejlesztéseinkkel; nyomaték alapú fejlesztéseket végeztünk a múltban. Mint ahogyan beszéltünk róla korábban, egy jelentős fejlesztés – még ha nem is hagyományos fejlesztés –, hogy a motor teljes egészében a saját létesítményünkben készül most már.”

Fowler arról is beszélt, hogy a megbízhatóságon is javítottak. „Elintéztünk néhány csontvázat, melyek rejtőzködtek” – árulta el, bár abba nem ment bele, hogy ebben benne volt-e az a henger probléma is, ami miatt Sebastien Ogier-nek fel kellett adnia tavaly a Török Rally-t.

Az új motor tehát – mely 2022-ben a Rally1-es autóba is bekerül – logisztikai okokból nem futott a Horvát Rally-n, a Yaris WRC elejének aerodinamikáján azonban változások voltak megfigyelhetők.

A bal oldali fotón a Yaris WRC első sárvédőjének régi aerodinamikai kialakítása, a jobb oldalin a Horvát Rally-n bevetett

új kivitel. Takamoto Katsuta Horvátországban a korábbi változatot használta, a Toyota három pontszerző versenyzője,

köztük Kalle Rovanpera természetesen már az újat

 

„Az első szárnyak aeroján változtattunk, kis spoilereink vannak itt” – nyilatkozta Latvala. „Megpróbáljuk javítani a nagysebességű helyeken a stabilitást elöl, hogy jobb legyen a kanyarodás. Egyes helyzetekben hiányzott ez kicsit. Nagyon kis dolgokról beszélünk, ez azonban egy olyan terület volt, amin javítani kellett.”

 

Andrew

 

2021. május 17.


 

Bárcsak érezném – mondta Ogier

A Toyota GAZOO Racing ralicsapata a Portugál Rally-n végre bevetette új fejlesztésű motorját. Az egység immár teljes egészében a Toyotánál készül, és nagyobb teljesítménnyel rendelkezik, mint elődje.

A csapat világbajnokát Sebastien Ogier-t a portugál verseny csütörtöki napján, a shakedown-t követő sajtótájékoztatón kérdezték arról, hogy lehet-e érezni az erőt, olyan lett-e az autó, mint egy rakéta.

„Bárcsak érezném. Nagyon kis részletekkel játszunk” – válaszolta Ogier. „Ma reggel igen alacsony volt a tapadás. Talán száz lóerővel kevesebbel könnyebb lett volna vezetni. Úgy gondolom, jó, hogy a csapat ilyen keményen nyomja, és természetesen dolgozik a jövőn, az új autókon. A lehető legjobban készül ezeknek a mostani generációs autóknak az utolsó szezonjában. Igazán értékelem, hogy együtt dolgozhatok a csapattal, de minden alkalommal, hogy frissítéseket hozol most papíron, szóbeszédet aktivál és felhajtást a médiában. Az igazság azonban az, hogy az utolsó versenyeken is volt néhány kis evolúciónk, ami talán még többet hozott. Ez ott a papíron, és többet beszélünk róla. Folyamatosan dolgozunk minden területen. Nem említjük a felfüggesztést – ez egy nyitott téma minden csapat számára, folyamatosan dolgoznak rajta –, de lehetett látni némi aerot, a motor nyilvánvaló, a differenciálmű, és vannak különbségek a múlt évvel összehasonlítva. Van még előrehaladás minden területen.”

 

Andrew

 

2021. június 1.

Módosítás: (2021. június 01. kedd, 17:45)