A Hyundai futóműgondja

A 2021-es első murvás versenyeken tapasztalt felfüggesztés problémák


 

Portugál Rally

A  Portugál Rally-n Ott Tanak kezében volt a győzelem mindaddig, amíg Hyundai-ának jobb hátsó felfüggesztése nem kapitulált a második nap végén. Tanak huszonkét másodperces előny birtokában kénytelen volt a pálya szélére húzódni.

Tanak i20 Coupe WRC-jének jobb hátsó futóműve szombaton délután, a verseny leghosszabb, amarantei szakaszán szakadt ki. A belsőkamerás felvételt visszanézve – Neuville előző napi esetével szemben – nem kapott jelentős ütést a kerék, ami miatt ennek kellett volna történnie.

Amikor az esetről kérdezte a DirtFish, tartózkodó volt Tanak. „Beszéljetek a főnökkel, nem én vagyok, aki el kell, hogy mondja ezt” – majd szünet következett. „Nem arról van szó, hogy megütöttünk volna bármit is, őszintén szólva” – tette hozzá.

2019 januárja óta, mióta kinevezték a Hyundai Motorsport vezetőjének, Andrea Adamo egyáltalán nem nyilatkozik technikai ügyekben. És ezúttal sem hazudtolta meg magát. „Azon a napon, amikor szükségem lesz egy terheléses vizsgálatokat végző junior mérnökre, hívni foglak…” – mondta Adamo előbb David Evans-nak, majd Colin Clarknak is.

 

Andrew

 

2021. május 25.


 

Adamo: Ugyanaz marad a Hyundai megközelítése

 

Két versenyen két győzelmet vesztett el a Hyundai, Andrea Adamo azonban nem lát okot arra, hogy úgy taktikára váltsanak.

A Hyundai Motorsport igazgatója kitart amellett, hogy nincs szükség változtatni a megközelítésükön a két csalódással zárult rali világbajnoki futamot követően.

A dél-koreai márka csapata domináns teljesítményt nyújtott mind a Portugál Rally, mind az azt követő szardíniai viadal első felében, mégis a rivális Toyota ünnepelhetett győzelmet a két futamon, amellett pedig egy másik Yaris WRC is felfért a dobogókra.

Portugáliában Ott Tanak i20 Coupe WRC-jének jobb hátsó futóműve szakadt ki minden előzmény nélkül, Szardínián pedig a bal hátsó felfüggesztés adta meg magát, miután eltalált egy követ az észt versenyző. Tanak mindkétszer vezető helyről állt ki. A kiesése után Szardínián Dani Sordo a második pozícióban autózott, amikor egy ártatlan szituációban felborult. A két márka között huszonhétről negyvennyolcra nőtt a pontkülönbség a japánok javára a két versenyt követően.

A DirtFish kérdésére, miszerint fog-e, illetve kell-e valamit máshogy csinálniuk, a következőket válaszolta Adamo: „Amennyiben valamit másként csinálnánk, az azt jelentené, hogy hibát követtünk el az olasz versenyre történő felkészülésben. Nem hinném, hogy hibát követtünk el a versenyre történő felkészülésben, mivel Portugáliában vezettünk, és itt is vezettünk” – magyarázta a szakember.

„Nem látom, hogy miért kellene változtatnom valamin, nem látom tisztán, hogy valaki hibázott volna itt. Megértem a szerepeteket: sztorikat kell kreálnotok, ma este azonban nem látom, hogy valódi sztorik keletkeznének.

Elég világos a kép: nem hiszek a szerencsében vagy balszerencsében, de amikor van egy versenyződ, aki kifekszik, mert felborítja az autót, a másik pedig átmegy egy, az úton fekvő kövön, mivel valaki előtte kifordította…

Nem mehetek a versenyzőm előtt és söprögettetem az utat a csapatommal. Úgy gondolom, ebben a pillanatban a legutolsó dolog, amit tennünk kell, hogy bepánikolunk, sírunk, menedéket keresünk.”

Adamo elmondta, bízik a csapatában, hogy tanulnak abból, ami a legutóbbi két versenyen történt. „Meg kell értened, hogyha van valami, amit talán jobban tudsz csinálni vagy meg kell értened a Safari felkészülést” – nyilatkozta. „Ezek azok a fajta dolgok, amiket tenned kell most. Sosem tettük azt, hogy belenéztünk az űrbe, és nem hinném, hogy az embereim vagy akár én ezt tennénk elsőként ma.

Nem kell újjáépítenem a csapatomat, sosem mentek sehová, és nincs szükség arra, hogy magabiztosságot adjak a csapatomnak ismét. Sosem vesztették el a magabiztosságot.”


Andrew

 

2021. június 17.


 

Nem világos még, hogy mi állhat a Hyundai futóműgondjai mögött

Sorozatban harmadik alkalommal volt kénytelen kiállni egy rali világbajnoki futamot vezető Hyundai valamilyen felfüggesztéssel kapcsolatos probléma miatt.

A 2021-es sorozat murvás szakaszában előbb Ott Tanak Hyundai i20 Coupe WRC-jének hátsó futóműve szakadt ki Portugáliában, majd a Szardínia Rally-n, aztán pedig Thierry Neuville járt hasonlóképpen a rali világbajnokságba csaknem két évtized után visszatérő Safari Rally-n. A különbség annyi, hogy míg az észt pilóta első eseténél az adott szakaszon nem kapott jelentős ütést a kerék, a másodiknál eltalált egy, a nyomban heverő követ, és ugyanez történt a csapattárssal is.

„Alapvetően egy nagyon lassú bal-jobb kanyarkombinációhoz érkeztünk, és a kijáratnál hirtelen éreztem, hogy valami eltörött az autón” – magyarázta Neuville a kenyai versenyen történteket. „Megpróbáltuk befejezni a szakaszt, azután pedig, hogy megvizsgáltuk, láttuk, hogy felrobbant e lengéscsillapító, és igen, ki kellett állnunk ott.”

A Hyundai Motorsport igazgatója, Andrea Adamo elismerte, csapata „rosszul csinál valamit”, miután három egymás után következő viadalon háromszor sújtott le rájuk egy ugyanolyan jellegű probléma. Ez szöges ellentétben van azzal a kijelentéssel, amit a szakember a Szardínia Rally-t követően tett, miszerint a Hyundai nem követett el hibát a versenygépek felkészítésében a mostani durva felületű murvás versenyeken.

„Ugyanaz a specifikációja az autónak, mint ahogyan befejezte a tavalyi évet az olyan versenyekkel, mint Törökország és Szardínia. Sosem volt problémánk, ez azt jelenti tehát, hogy rosszul csinálunk valamit, ez az egyetlen dolog, amit mondani tudok” – nyilatkozta Adamo a DirtFish-nek.

„Nem keresek kifogásokat, és senki sem keres kifogásokat. Nem történhetnek ilyen dolgok, és nem szabadna ilyen dolgoknak történnie. Anélkül, hogy pánikolnánk, meg kell értenünk, hogy mit csinálunk rosszul, mivel egyszer sem szabadna ilyennek történnie, az pedig, hogy sorozatban háromszor történik, azt jelenti, hogy valamit rosszul csinálunk.

Megismétlem, ezek ugyanazok az alkatrészek, mint tavaly, mások olyanok, mint 2017-ben. A teljesítmény növekedett, talán az igénybevétel más, nem tudom, nem vagyok mérnök, ugyanakkor nem találhatunk kifogásokat, megoldásokat kell találnunk.”

Neuville esete a Safari Rally vasárnapi első gyorsasági szakaszán történt. A pilóta azonnal egyeztetett a csapattal, telefonon elmondta, hogy sok repedést lát, amire azt a választ kapta, hogy a lengéscsillapítót átvizsgálták a szerelők, majd egy csapattag is leellenőrizte még.

A DirtFish értesülései szerint előző este a Hyundai minden alkatrészt kicserélt a felfüggesztésben a befejező napra, az ellenőrzéshez pedig a szemrevételezés mellett repedésvizsgáló spray-t is használnak. Ezzel a módszerrel ugyanakkor nyilvánvalóan csak a külső repedések tárhatók fel, a belülről éppen indulók nem, márpedig ennél az esetnél belülről indult meg a repedés. Arról nem szólnak információk, hogy a kérdéses lengéscsillapító futott-e már ezen a versenyen és egy szemrevételezéses ellenőrzés után szerelték vissza, illetve hogy az alzenaui csapat teljesen újakat vitt az afrikai viadalra vagy felújítottakat.

A Hyundai három győzelmet dobott el gyors egymásutánban, amivel jelentős hátrányba került a pontversenyben a Toyotával szemben az egyéni és a gyártói értékelést is tekintve. A koreai márka balszerencséjéből mindhárom alkalommal a japánok húztak hasznot, a Toyota valamely versenyzője nyerte ezeket a versenyeket.


Andrew

 

2021. június 28.


 

Nem gondolja Neuville, hogy túl gyors volt a Safarin

A rivális csapatfőnök megjegyezte Thierry Neuville-ről, hogy túlságosan nyomta neki a durva pályákkal rendelkező Safari Rally-n, az érintett azonban úgy érzi, a megfelelő stratégiával ment.

A belga pilóta csaknem egyperces előnnyel vezetett a Safari Rally-n a befejező nap kezdetén, a vasárnap reggeli első gyorsaságin azonban eltörött Hyundai i20 Coupe WRC-jében a jobb hátsó lengéscsillapító, ami miatt a verseny feladására kényszerült.

A Toyota alakulatának vezetője, Jari-Latti Latvala ezzel kapcsolatban elárulta, mondta csapata tagjainak, hogy nem látja, hogyan fogja Neuville meglátni a célvonalat ezzel a sebességgel, ami szerinte túl nagy volt.

Neuville azonban úgy gondolja, a megfelelő sebességgel hajtott. „Nem hinném, hogy túl gyorsan mentünk, mivel megvolt a vezetésünk azok után, hogy lassabban mentem, mint bárki más, és kicsit lassabban mentem mindig, hogy védjem az autót” – mondta a belga pilóta. „Nyilvánvalóan ez nem fizetődött ki, a stratégia azonban jó volt.”

Ott Tanak ezt megelőzően Portugáliában és Szardínián is nyilvánvaló győzelmeket bukott el ugyancsak az autó hátsó felfüggesztésének összeomlása miatt, három versenyen tehát három diadalt szalasztott el a koreai márka. Mindez felvetette azt, hogy a Hyundai változtatott-e a futóművön és feláldozott valamit a teljesítmény érdekében a megbízhatóság oltárán.

A Hyundai Motorsport vezetője, Andrea Adamo a Safari Rally után rögtön leszögezte, hogy az i20 Coupe WRC ugyanabban a specifikációban fut most is, mint ahogyan az előző szezon végén. Neuville ugyanezt mondta. „Tulajdonképpen nagyon őszintén szólva semmi sem változott, ez száz százalékosan igaz” – nyilatkozta. „Még jobban próbáltuk védeni az autó ezen a hétvégén a lengőkarok védelmével, a megszokottnál jóval nagyobb hasmagassággal, és felkészültünk a versenyre.

Sajnos azonban úgy gondolom, egy kicsit gyengébbek lehetünk a vetélytársainknál, talán igen, de úgy gondolom, elszalasztottuk ezt, nem az esélyt, hanem a lehetőséget a győzelemre.

Nem igazán tudjuk, hogy miért, mivel a felkészülés jó volt, az autó ugyanaz volt, valamilyen módon azonban valami ellenünk dolgozik jelenleg. Nyilvánvalóan ennek meg kell állnia.

Az autó ugyanaz, inkább olyan, mint egy tank az előző évekhez képest, mikor olyan durva versenyeken mentünk, mint Törökország, és nagyon gyorsak voltunk mindig valamilyen módon a durva felületeken. Valójában ezen a hétvégén is azok voltunk, sajnos azonban gondoktól szenvedtünk.”

Neuville azt is megjegyezte, hogy nem fognak változtatni a felfüggesztés elemein, mert nem tudnak, a technikai szabályok ugyanis nem engedélyezik ezt. „Fejleszted az autót mindig, de vannak alkatrészek, amik homologizáció alá esnek, és nem lehet rajtuk változtatni” – magyarázta. „A felfüggesztés, a lengőkarok homologizáció alatt vannak, és nem kerültek módosításra, mióta megszületett az autó.

Kicsit puhábbak lehetünk, egy kicsit futhatunk puhábban néhány európai versenyen, és voltak felfüggesztési gondjaink. Nagyon-nagyon magasan futottam az egész hétvége során, csak hogy elkerüljek mindent, ami sérülést tudna okozni az autón.

Úgy gondolom, kicsit lágyabban futunk a felfüggesztés tekintetében, hogy nagyobb tapadáshoz jussunk és kicsit alacsonyabban futunk, hogy egy kicsit jobban kihasználjuk az aerodinamikát és az autó alját, de nem igazán kellett volna, hogy mindezek a dolgok miatt hiányozzon az autó védelme.”

A következő murvás versenyeken, Észtországban és Finnországban nem várhatók ilyen problémák, mivel azok simább, jobb minőségű utakon zajlanak, melyek nem rónak akkora terhelést az alkatrészekre. Az ősszel megrendezésre kerülő Akropolisz Rally-val kapcsolatban azonban Neuville úgy véli, nincs oka, hogy a problémák megismétlődésén kelljen aggódnia. „Őszintén szólva haladnunk kell tovább” – mondta. „Nem látok okot, amiért félnünk kellene bármitől is. Volt egy pár nehéz versenyünk most ugyanazzal a gonddal, de van-e egy valós ok? Őszintén szólva nem tudom, nem gondolom.”

 

Andrew

 

2021. július 11.


 

Tanak: A Hyundai megtanulta a leckét

Katasztrofálisan alakult a legutóbbi durva felületű murvás futam, a Safari Rally a Hyundai számára, Ott Tanak viszont biztos benne, csapata tanult az esetből, amit a világbajnokság következő futamán, a hasonló körülmények között zajló Akropolisz Rally-n alkalmazni is fog. A világbajnok ugyanakkor izgul azért, hogy megbízható legyen az i20 Coupe WRC.

A sorozatba visszatérő kenyai eseményen Dani Sordo autójának kiszakadt egyik kereke, Tanak Hyundai-ának pedig a szélvédője párásodott be a szombat délutáni esőben. Ami azonban az igazán szívbe markoló volt az alakulat számára, hogy Thierry Neuville megnyugtató erő birtokában adta fel a versenyt az utolsó nap reggelén, amikor jobb hátsó felfüggesztése kapitulált. Feltételezések szerint az előző este nem cserélték ki az egységet.

Az ezt megelőző két murvás viadalon Tanak volt az, aki ugyancsak vezető helyről kényszerült a pálya szélére szintén a felfüggesztés törése miatt. Mindezek tükrében a DirtFish megkérdezte az észt pilótát, hogy mit vár a világbajnokság vérkeringésébe csaknem egy évtized után visszatérő görög futam előtt.

„Kétségtelen, hogy tanultunk valamit abból a gondból, ami Thierry-vel történt Kenyában” – nyilatkozta Tanak. „Eléggé szerencsétlen és egy kicsit furcsa volt, hogy ez történt, remélhetőleg azonban találtak erre is valamiféle megoldást – előrevisz minden kemény lecke, úgyhogy remélhetőleg előreléptünk.”

A DirtFish forrásai szerint a Hyundai ugyanazt a kivitelű Sachs futóművet fogja használni az Akropolisz Rally-n is, mint a Safarin, homologizációs jokerek hiányában ugyanis komoly változtatásokat nem tudnak eszközölni a szezon derekán. A konkrét aggályról Tanak a következőket mondta: „Ugyanaz a sztori még mindig. Ez egy olyan dolog, amin semmit sem tudok változtatni, úgyhogy a saját versenyemet kell futnom és izgulni, hogy egyben maradjon.”

 

Andrew

 

2021. szeptember 7.

Módosítás: (2021. szeptember 07. kedd, 13:09)