Fiat Punto S1600

A Fiat az 1998-tól fejlesztett, de versenyengedéllyel csak 2000-től rendelkező Kit-Car-jából készítette el az új, Szuper 1600-as trendnek megfelelő raliautóját.

A Fiat az 1998-tól fejlesztett, de versenyengedéllyel csak 2000-től rendelkező Kit-Car-jából készítette el az új, Szuper 1600-as trendnek megfelelő raliautóját.

Az olasz csapat nem kevés munkával szembesült, hiszen sok mindent át kellett alakítaniuk az autón, hogy az megfeleljen a S1600-as szabályoknak, ráadás versenyképessé is kellett tenniük. Első lépésként el kellett távolítaniuk a Puntóról minden egzotikus anyagot, tehát a titánból, magnéziumból, karbonból és kevlárból készült alkatrészeket le kellett cserélniük.

A felfüggesztést és a sebességváltót érintetlenül hagyhatták, a sorozatgyártású Punto HGT 1,8 literes motorjából épített 1600 köbcentis erőforrás azonban megkapta a levegőszűkítőt. A kevesebb beáramló levegő miatt így megváltozott a motor karakterisztikája a Kit-Car-éhoz képest. Ez tíz lóerős teljesítménycsökkenést eredményezett, de az új motorvezérlő elektronikának köszönhetően alacsonyabb fordulatról húzott a motor. Az FIA engedélyével az első esztendőben a titán szelepek benne maradhattak az erőforrásban, mivel nagyon rövid volt az idő a szabályok kihirdetése és a 2001-es szezon rajtja között. A motor kezdetben 210 lóerős teljesítményre volt képes, annak nyomatékát egytárcsás kerámiakuplung és hatsebességes szekvenciális váltó továbbította az átalakított féltengelyeken keresztül az első kerekek felé.

A különleges anyagok nélkülözésére azért is volt szükség, mert az autó ára nem haladhatta meg a százezer eurót, azaz az S1600-as változat csaknem harminc százalékkal kellett, hogy olcsóbb legyen a Kit-Car-nál. A műszerfalon lévő műszeregységből csak egy maradt a kocsiban, a navigátorét kidobták, elé az eredetileg a pilóta információellátását szolgáló egységet tették. Az ajtóborítások karbon helyett immár üvegszálas anyagból készültek, de az üzemanyagtartály átalakításával is tudtak spórolni valamennyit. A nyolcdugattyús első féknyergek helyett négydugattyús került a Puntóra, a felnik pedig a továbbiakban nem magnéziumból, hanem alumíniumból készültek, így kevesebb, mint feleannyiba kerültek.

A karosszéria új bukócsőrendszert kapott, ami nagyobb merevséget eredményezett, de könnyebbé is lehetett tenni a karosszériát vele, ugyanis a kocsi legnagyobb problémája a megengedett minimális értéket jóval meghaladó súlya volt.

Az átalakítás jól sikerült, a szigorúbb megkötések szerint készült Punto Szuper 1600-os csaknem olyan gyors tudott lenni, mint a Kit-Car változat, így a Fiat sportrészlege átépítette az összes, már kész kocsit S1600-osra.

A 2001-es szezonban, a világbajnokság junior kiírásának első idényében sok versenyző választotta az olasz járgányt, közülük Andrea Dallavilla volt a legsikeresebb, aki egy futamgyőzelmet aratva a bajnokság második helyén végzett Sebastien Loeb mögött.

A következő évben nem jött össze egyik fiatos pilótának sem a futamgyőzelem. A márka képviseletében Giandomenico Basso volt a legjobb, a negyedik pozícióban zárta a szezont, az olasz bajnokságban pedig a második helyen végzett.

Ekkorra megcsappant a juniorok mezőnyében a Puntók száma, melyek azon túl, hogy nehezek voltak – a Szuper 1600-os kocsik közül ezek nyomtak a legtöbbet a mérlegen –, megbízhatatlannak is bizonyultak. Az FIA az előbbi tényből adódóan, hogy megakadályozza a fejlesztési költségek túlzott elrugaszkodását és esélyegyenlőséget teremtsen, az S1600-as súlyhatárt egy tonnára emelte fel.

2003-ban Mirco Baldacci végzett a legelőkelőbb helyen a fiatosok közül a világbajnokság junior sorozatában, az ötödik lett az év végén. A san marinói pilóta minden bizonnyal az olasz futamra emlékszik vissza legszívesebben, hiszen megnyerte kategóriáját.

Műszaki adatok

Homologizáció: 2001.03.01. (A5609)

 

Motor: elöl keresztben elhelyezett 1,6 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes szívómotor, ötvözött acél motorblokk, alumínium hengerfej, szíjhajtású DOHC vezérlés, Magneti Marelli MF 4M benzinbefecskendező és gyújtás, katalizátor

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 82,5 mm

Löket: 74,7 mm

Hengerűrtartalom: 1597 cm3

Kompresszióarány: 12,5:1

Teljesítmény: 218 LE (fordulatszám: 8500 1/min)

Forgatónyomaték: 186 Nm (fordulatszám: 6600 1/min)

 

Tengelykapcsoló: egytárcsás Cerametallic; átmérő: 200 mm

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, Hewland 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, mechanikus önzáró differenciálmű

 

Felfüggesztés: elöl McPherson rendszerű felfüggesztés, hátul kettős keresztlengőkaros, kombinált torziós és spirálrugós felfüggesztés, Bilstein lengéscsillapítók

 

Fékek:

Elöl: Brembo belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm, Brembo négydugattyús féknyergek

Hátul: Brembo 260 mm átmérőjű tömör féktárcsák, Brembo kétdugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: rásegítéses fogasléces kormánymű

 

Kerekek:

Aszfalt: 7,5x17 collos felnik

Murva: 6,5x15 collos felnik

 

Karosszéria: megerősített önhordó acél karosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret

 

Méretek:

Hossz: 3800 mm

Szélesség: 1782 mm

Magasság: 1440 mm

Tengelytáv: 2460 mm

Nyomtáv elöl: 1600 mm

Nyomtáv hátul: 1580 mm


Súly: 1000 kg

 

Andrew

Módosítás: (2017. február 01. szerda, 19:07)