Get Adobe Flash player

Bemelegítő balesetek

 

A shakedown azzal a céllal jött létre a rali világbajnokságon, hogy a versenyzők leellenőrizzék autójuk beállításait, finomhangolják azokat és felkészülhessenek az órákon belül rajtoló viadalra, szoktassák magukat a versenykörülményekhez. Ezen alkalmakkor nem az idő hajhászása tehát a cél. Voltak, akiknek mégsem sikerült hiba nélkül teljesíteni a bemelegítést. Erről az M-Sport is sokat tudna mesélni, hiszen Markko Martin a 2002-es svéd, Roman Kresta pedig a 2005-ös új-zélandi futamon nem tudott rajthoz állni.

Mads Ostberg – Portugál Rally 2015

A Portugália északi részébe visszaköltöző versenyre a Citroen továbbfejlesztett autóval érkezett, amit Mads Ostberg rögtön egy töréstesztnek is alávetett. A norvég a shakedown-on az első futás alkalmával a rajt után ötszáz méterrel hempergette meg a DS 3 WRC-t.

„Szélesen fordultunk, hozzáértünk a töltéshez és felborultunk, az oldalunkon landoltunk. Elég nagy esés volt, de nem volt igazán becsapódás. Megkértük a nézőket, hogy tegyék vissza a kocsit a négy kerekére, kicseréltük a kereket és visszamentünk a szervizbe” – magyarázta az esetet Ostberg. „Félreértés történt a kocsiban, úgy gondolom, rossz itinert hallottam, de nem vagyok benne biztos. Azt hittem, rövid bal 6 mínuszos kanyar jön, ami padlógázas. Bal 5 mínuszos volt azonban, ami kétségtelenül egy olyan kanyar, ahol fékezni kell” – tette hozzá. Nagyon nem kellett azonban szomorkodnia, mert a szerelői serény munkájának köszönhetően két futásra maradt még lehetősége a délelőtt folyamán.

A viadalt megelőzően, hétfőn tartott WRC 2-es teszten egyébként ketten is pórul jártak már, Pedro Meireles annyira összetörte vadonatúj Skoda Fabia R5-ösét, hogy egy hirtelenjében kerített Fabia S2000-rel tudott csak rajthoz állni, Keith Cronin pedig csak nézőként lehetett jelen a versenyen, miután gallyra vágta Citroen DS3 R5-ösét.

Kris Meeke – Lengyel Rally 2015

A Citroen Racing szerelői a 2015-ös idény során nem egyszer túlórázhattak már akkor, amikor tulajdonképpen el sem kezdődött még a verseny. A rali világbajnokság ötödik futama, a Portugál Rally után a hetediken, Lengyelországban is akadt teendőjük csütörtökön, ezúttal Kris Meeke adott nekik munkát. A brit pilóta esetében a verseny előtti felkészülési teszt elmaradása bosszulta meg magát: Meeke addig-addig „körözött” a shakedown-on, amíg egy méllyé váló nyomvályú meg nem tréfálta és bukfencezett négyet a DS 3 WRC-vel. Míg Meeke az ilyenkor szokásos módon gyalog abszolválta a rajtceremóniát, a csapat rendbe hozta a kocsit. A márkatárs Pierre-Louis Loubet ugyanakkor nem volt ennyire szerencsés, a junior világbajnokság résztvevője úgy hazavágta DS3 R3T Max-át a bemelegítésen, hogy nem tudott elrajtolni.

Thierry Neuville – Finn Rally 2015

Nem tudni, hogy Thierry Neuville citroenes kollégái előző futamos mutatványait irigyelte meg, vagy az előző évi, végül győzelemmel zárult Deutschland Rallye-ja jutott az eszébe, mindenesetre a belga versenyző a shakedown-on az első futás során háttal beparkolt a fák közé, alaposan helyben hagyva a Hyundai fenekét. Csakúgy, mint az előző év augusztusában, a hyundai-os szerelők ezúttal is serény munkába kezdhettek, sőt, még inkább igyekezniük kellett, mivel este már egy szuperspeciállal el is rajtolt a viadal.

Craig Breen – Finn Rally 2015

Hasonlóan Neuville-hez, Craig Breen is pórul járt a 2005-ös finn futam bemelegítésén. A WRC 2-ben vitézkedő versenyzőnek egy nagysebességű kanyarban leugrott az egyik felnijéről a gumi, ami után felborult, majd egy sziklának ütközve állt meg a Peugeot 208 T16.

Sander Parn – Észt Rally 2015

Sander  Parn a világbajnokságról ugrott át az Európa-bajnokságra, hogy részt vegyen a sorozat hazájában zajló viadalán. A kiruccanás nem tartott sokáig, mivel a Ford Fiesta R5 100 kilométer/órás sebességnél letért az útról a kvalifikációs szakaszon és egy fának ütközve állt meg. A bukócső motortérben lévő nyúlványa megsérült, így Parn nem rajtolhatott el a futamon. „A kocsi magától fordult balra egy gyors jobbkanyarban – ez volt az első benyomás, amit a belsőkamerás videó megerősített” – mondta el az észt pilóta az esetet követően. „Nem tudjuk még, mi történt, semmit sem tudtunk tenni. 100 kilométer/órás sebességgel mentünk neki a kanyar külső ívén lévő fának, szerencsések mondhatjuk magunkat, hogy teljesen rendben vagyunk.”

Bernd Casier – Ypres Rally 2008

Bernd Casier-nek egy olyan élményben volt része, melytől rettegnek a versenyzők, nevezetesen hogy száguldanak egy gyors részen egy, az Ypres Rally-t jellemző éles kanyar felé, miközben defektjük van – amiről nem tudnak. A belga pilótával mindez a shakedown-on történt, amikor érezte, Volkswagenjét nem tudja megfelelően lassítani. A vizionált röppályán pedig épületek álltak…

„Ha szemből kaptam volna ez az épületet, a motorom tönkrement volna, így megcsúsztattam a kocsit” – mesélte. Az oldalával csúszva két épület közé érkezett, melyek között kisebb volt a hely, mint amennyi a Polo S2000 hossza. A karosszéria eleje és hátulja is megsérült, ráadásul a kocsi beszorult a két épület közé. A csapat vezetője, Jack de Keijzer a következőket mondta el: „Rémálom volt az autó kiszedése. Éveknek tűnt, mire az épületek közül ki tudtuk ráncigálni.” Ez több időbe is telt, mint magának az autónak a javítása az eset után.

Vizin László – Barum Rally 2009

Vizin Laci bácsi egy ötödikes kanyarra próbálta rá a hatodikat a népszerű cseh verseny, a Barum Rally bemelegítésén. A kocsi alól kihúzták a szőnyeget, az eset bukéját pedig az adta, hogy a Honda orral egy trágyadombban landolt. A szerelőknek megfeszített munkára volt szükségünk, hogy az esti rajtra orrplasztikázzák és tisztába tegyék az autót.

Luca Betti – Barum Rally 2011

Úgy nézett ki, túljutott azon a kihordásos kanyaron Luca Betti, amikor a Peugeot hátulja letapadt, a kocsi hirtelen irányt váltott, és egy leszúrt Rittbergert bemutatva állapodott meg a feje tetején az árokban. A szerelőcsapat, mint oly’ sokszor teszik, most is csodát művelt, így az olasz volánművész ott lehetett aznap a Barum Rally nyitányán, a híres zlini szuperspeciálon.

Petter Solberg – Tour de Corse 2003

Menny és pokol, mindkettőt megjárta a Subaru norvég pilótája Korzikán. Az első napot még a nyolcadik helyen zárta, aztán a Pirelli nagyszerű esőgumjainak köszönhetően felzárkózott és megnyert egy sorsdöntőt csatát a világbajnoki címig vezető úton. A célba érkezéskor pedig a Subaru addig a hétvége folyamán viszonylag épen maradt egyetlen karosszériaelemét, a tetőlemezt is jól helyben hagyta a tetőn bemutatott ugrálásával.

Petter a pokolból jutott idáig, történt ugyanis, hogy a shakedown-on feltekerte egy villanypóznára az Imprezát. A csapatvezetők új versenygépet hozattak volna a messzi Angliából, de ezt a versenyrendezők nem engedélyezték, ami után a négyszeres világbajnok csapattárs, Tommi Makinen ajánlotta fel autóját. Végül a csapat nekiállt a sérült gép talpra állításának. A bal oldalán és az elején sérült kocsi a 11:20-kor történt eset után 12:30-kor érkezett meg a szervizparkba, ahonnan szétszerelve 15:30-kor indult el egy ajaccioi karosszériás műhelybe. Tizenhárom ember megfeszített munkája után 22:30-kor kezdték el összeszerelni a kék masinát, amivel Solberg főmérnöke hajnali négykor már meg tudott tenni egy próbakört.

A ralisport egyik legizgalmasabb shakedown esetét követő versenyeredmény ismert, a Subaru szerelői pedig kivételes produkciójuk után az Immarsat „verseny hőse” különdíjat vehették át.

Petter Solberg – Deutschland Rallye 2006

Solberg 2006-ban is bemutatott egy hasonló produkciót, mint pár évvel korábban Korzika szigetén. Az Impreza most fával ütközött, de a szerelők az előző esethez hasonlóan átdolgozták az éjszakát. A jutalom ezúttal elmaradt, Petter a második nap reggelén motorhiba miatt kiállni kényszerült.

Thierry Neuville – Deutschland Rallye 2014

Az elsőéves Hyundai Motorsport hasonló módon szerezte meg első győzelmét, mint amilyen diadalt Solberg aratott 2003-ban Korzikán. Thierry Neuville komoly bukfencet mutatott be az i20 WRC-vel a bemelegítésen. A pilóta által „lágy borulásnak” titulált esetet követően a szerelők tizennyolc órát dolgoztak a kocsin, hogy az másnap reggel rajtkész állapotban legyen, még a bukócső is javításra szorult.

Az autó végül kész lett, onnantól kezdve pedig Neuville saját maga és a Hyundai számára is történelmet írt, hiszen megszerezte mindkettejük első győzelmét, köszönhetően annak is, hogy ellentétben vetélytársaival a versenyen ő már nem hibázott.

Bernardo Sousa – PWRC sorozat 2009

A madeirai versenyző 2009-es sorozatával méltán pályázhat a shakedown pechvogel címre. A szériaautók világbajnokságának egymást követő futamain Sousa előbb Norvégiában, majd Portugáliában törte össze Fiat Grande Punto S2000-esét – utóbbi futamon nem is tudott ennek következtében rajthoz állni –, majd Szardínián a kormányműve sérült meg.

Kimi Raikkonen – Japán Rally 2010

A szervezők azt találták ki, hogy a szaporrói Dome-ban kialakított szuperspeciált a verseny folyamán nem kevesebbszer, mint nyolcszor kell teljesítenie a mezőnynek. Hogy erre megfelelően felkészülhessenek a párosok, a shakedown-t is itt rendezték, a regisztrált egységeknek minimum négyszer kellett végigmenni a másfél kilométer hosszú csúszós betonon, természetesen murvára való gumikkal. Raikkonen már ekkor megunhatta az egészet, és nekivágta az egyik elválasztóelemnek a C4-et.

Kimi Raikkonen – Katalán Rally 2010

A Forma-1 finn világbajnoka sem akart kimaradni, ő is bemutatta, többször is el lehet esni a bemelegítéseken. Ezúttal azonban nem végzett félmunkát, amikor Salouban, a körforgalom utáni népszerű részt vette szűkre. Több ital fogyhatott ezután, mint amennyi gyorsasági kilométert teljesített a hétvégén.

Ken Block – Portugál Rally 2011

A Gymkhana hős jenkinek többször is megmutatta az élet, más egy hordókból, bójákból kirakott mesterséges pályán ezernyi gyakorlásból kunsztokat bemutatni és megint más egy 2-3 méter széles természetes úton fák, partoldalak, szakadékok mellett gyorsan közlekedni. Block Portugáliában szűkre vett egy kanyart, ami után a padka csaknem az űrig lőtte a Fiestát. A verseny reggelén nem kellett korán kelniük navigátorával.

Paulo Nobre – Portugál Rally 2012

A MINI frissen kinevezett gyári versenyzője, a civilben a brazil Palmeiras elnöki posztját betöltő Nobre szemmel láthatólag élvezte a rali világbajnokság minden pillanatát. Valószínűleg a portugáliai bemelegítésen történt balesetének fényképeit is szívesen fogadta a szurkolóktól, ha már úgysem fotózhatták a versenyen.

Ifj. Tóth János – Veszprém Rallye 2001

A 206 MWP 75-ös rendszámú Peugeot 206 WRC kettős csillagzat alatt született. Komoly balesetek és folyamatos futamgyőzelmek jelezték a kocsi útját. Míg hazánkban Ifj. Tóth Jánosnak szinte nem akadt ellenfele, a szomszédos Ausztriában Achim Mörtl folyamatosan adta a munkát a karosszériásoknak. Aztán a magyar bajnok is megirigyelte a sógor kollégát…

Hazánkban nem igazán terjedt el a shakedown intézménye, így a versenyzők privát teszteken készülnek a futamokra. Janika egy ilyenen akasztotta meg a 206 WRC bal hátulját, ami után az egész csapat, még navigátora, Tóth Imre is az autón dolgozott, hogy rajthoz tudjanak állni a versenyen. Amit tudtak, utcai 206-osukról pakoltak át, így a viadalon szinte már csak az utcai jobbos tükör sejtette, valami történt korábban. Az eset következtében Achim Tóthnak keresztelt pilóta a futamon már nem hibázott, és nyert.

Ifj. Tóth János – Miskolc Rally 2002

Ha a Schmidt Racing szerelői nem hitték volna el, mi is történt egy évvel korábban Veszprémben, Janika 2002-ben a Miskolc Rally felkészülése közben a szemük láttára mutatta be ugyanezt: ismét összetörte a teszten a Peugeot-t. Hogy jó ómen volt-e ez, az csak az utolsó szakasz céljában derült ki. Az volt, Janika óriási csatában nyert.

Colin McRae – Finn Rally 1992

A skót zseni első finnországi kiruccanása emlékezetesen alakult. A Prodrive vezetője, David Richards a helyszínre érkezve alig akarta elhinni, hogy McRae autóját már lakatolják, miután a teszten felborította a Subaru Legacy-t. A versenyen ez még kétszer történt meg, a kocsi összesen tizenhárom bukfencet mutatott be néhány nap alatt. Mindazonáltal célba vitte legénységét, McRae pedig azonnal belopta magát a finn szurkolók szívébe.

 

Andrew