Get Adobe Flash player

Ralisport ABC - Autók

 

Autók 

A Nemzetközi Automobil Szövetség égisze alatt futó sorozatokban olyan autóval lehet részt venni, mely megfelel a szövetség által alkotott szabályoknak és gyártójuk homologizálta azt. A különböző típusok olyan sorozatgyártású modellekből készülnek, melyekből évente legalább 25 ezer darabot gyártanak. Miután az FIA jóváhagyott egy autót, az homológizációs lapot kap. Ez egy, a modell részleteit tartalmazó formanyomtatvány, benne van minden olyan adat, amiről a típus beazonosítható, illetve amilyen paramétereknek meg kell felelnie. A homologizáció a típus sorozatgyártásának leállása után öt évig érvényes, de a gyártó kérvényezheti annak meghosszabbítását.

Az autók több kategóriája versengenek egymással a bajnokságokban. 2014-től új megnevezéseket használnak a kategóriákra, melyek ráadásul többfajta járműtípust foglalhatnak magukban.

Az első kategóriába, az RC1-be tartoznak a World Rally Car-ok, ilyenekkel versenyeznek a gyári csapatok is a világbajnokságon. WRC-kkel más FIA sorozatban nem lehet rajthoz állni.

Az RC2 több járműtípust foglal magába, ezek nagyjából egyforma gyorsak. A Szuper 2000-es autókat vagy kétliteres hengerűrtartalmú szívómotor, vagy 1,6 literes turbófeltöltéses erőforrás hajtja (utóbbiak a Regional Rally Car-ok), hátsó szárnyuk jóval kisebb, mint a WRC-ké. Az RRC-k és a WRC-k a hátsó spoileren kívül a turbószűkítőben különböznek egymástól, előbbieké hárommal kisebb, 30 milliméter átmérőjű. Az R5-ös kocsik esetében kevesebb változtatásra van lehetőség, mint az RRC autóknál. A karosszéria átalakítási lehetőségei nagyjából azonosak az RRC-kével, 1,6 literes motorjuk turbószűkítője ugyanakkor két milliméterrel nagyobb. Nem szükséges egyik alaptípusnál sem a négykerékhajtás, az utólag beépíthető a versenyverzióba. Az N4-es és R4-es autók a fentiekkel szemben sorozatgyártású modelleken alapulnak, ezek már az utcai változatban négykerékhajtással és turbós motorral rendelkeznek. A maximális hengerűrtartalom két liter.

A kétkerékhatjású modellek az alsóbb kategóriákban képviseltethetik magukat. A kategóriák között az autó átalakításának mértéke és a motor hengerűrtartalom tesz különbséget. Az RC3-ba a maximum kétliteres szívó erőforrások, 1,6 literes benzines turbómotorok, vagy kétliteres turbódízel egységek tartoznak. Az RC4-be a komolyabban átalakított, az RC5-be a szinte utcai, maximum 1,6 literes szívómotorral szerelt kocsik tartoznak.

A további kategóriát, az R-GT-t a GT autók, mint például a Porsche számára tartják fenn.

A jobb beazonosíthatóság miatt 2014-től a világbajnokságon minden autó szélvédőjére matricát helyeznek el. A különböző színek jelölik az egyes kategóriákba tartozó autókat.

 

Andrew