Get Adobe Flash player

A tervek szerint…

 

A Ford új Szuper 2000 autója és világbajnoki masinája a tervek szerint épül, mint ahogyan Martin Holmes is beszámol arról.

A dolgok valóban zajlanak az M-Sportnál.

A múlt heti Portugál Rally alatt megerősítették, hogy az új, belépő szintű Fiesta július 1-én kerül homologizálásra. Most van azonban annak is az ideje, hogy a következő világbajnoki szabályok szerinti autókat tervezzék.

Christian Loriaux, az M-Sport technikai igazgatója tisztában van azzal, hogy a világbajnoki ralizás következő generációja ijesztően közel van. A World Rally Car-ok jelenlegi változatait, melyek 1997-től képezik a világbajnokság középpontját, tizennyolc hónap múlva száműzik, és a Szuper 2000-eseken alapuló szívómotoros autók helyettesítik őket.

Bár azt még nem tudni, hogy melyik, az FIA által jóváhagyott erőátviteli beszállító termékét használja a Ford Szuper 2000-ese, azt már tudni lehet, hogy az új Fiesta modell adja ennek a Szuper 2000-esnek az alapját.

Loriaux tudja, hogy egy Szuper 2000 autó tervezése sokkal könnyebb, mint a jelenlegi World Rally Car-oké. Nincs turbó, nincs intercooler, nincsen friss levegős befecskendezés, nem kell hidraulikus rendszerű erőátvitelt tervezni. A Szuper 2000 elrendezése is egyszerűbb.

Bár két évvel ezelőtt egy Ford Fiesta S2000-esen dolgoztak már Ausztráliában, ez egy vadonatúj projekt, mely egy teljesen új bázisautóra épül.

Loriaux, amennyire lehetősége van, elmeséli, mi is folyik az M-Sportnál: „A technikai szabályokat véglegesítették, és most el kell kezdenünk többet dolgozni. Az a célunk, hogy az első újgenerációs World Rally Car szeptemberben, öt hónap múlva menetképes legyen. Ez azért fontos, hogy az autó eladásra kész legyen a csapatok felé, akik így a 2010-es szezon rajtjánál ott lehetnek majd vele.”

Mi lehet egy győzelemre képes Szuper 2000-es autó legjelentősebb faktora?

„Ugyanaz, mint bármikor máskor. Nézzük meg a Skoda Fabia S2000-est, ami a Fabia World Rally Car tervezési leckéiből húzott hasznot.

A győztes faktorok a kis részletekben lakoznak, ezek olyan dolgok, melyek nem azonnal észrevehetőek, de összerakva különbséget képeznek – az apró finomságok, a precíz futómű geometria. A kis részletek mind összeadódnak.”

Az FIA meghatározta, hogy az új World Rally Car-ok a Szuper 2000-eseken alapulnak néhány specifikus hozzáadott alkatrésszel. Milyen különbségeket eredményeznek ezek az alkatrészek a teljesítményben, vagy csak kozmetikai elemek ezek?

„Tényleg nem tudom. Minden, amit tudunk, hogy a Világtanács azt mondja, kis különbségek lesznek a kettő között. Az egyetlen szemmel észrevehető teljesítménybeli különbség a nagyobb hátsó szárny, ami ugyanakkora méretű lesz, mint amit a World Rally Car-on használunk.

Nyilvánvalóan elfogadjuk azt a gondolatot, hogy a világbajnokságnak kell a sportág csúcsának lennie és kell extra izgalmakat produkálnia.

Arra nem gondolhatunk, hogy kis extrapénzből sok mindent lehetne kezdeni. Extra méretű szelepemelés, négy fojtószelep az egy helyett, lehetne 9000-es percenkénti fordulatszám a 8500 helyett, ezek lehetnének csupán néhányezer extra euróért. Ennyit lehetne csinálni.

Tavaly elmentem a szezonvégi, bajnokságba nem tartozó Monza Rally-ra. Ez a show tekintetében egy nagy ébresztő volt, élveztük nézni a Szuper 2000-es autókat, mivel nagyobb volt a hangjuk és magasabb fordulaton dolgoztak – gyorsabbaknak tűntek, mint a World Rally Car-jaink, még akkor is, ha ezek a kocsik sokkal kisebb teljesítménnyel is rendelkeznek valószínűleg, mint a mieink!

Emlékszem arra, hogy a régi kétkerekes, kétliteres Kit-Car-ok, melyek 10 ezerig forogtak, milyen izgalmakat kínáltak. Akár ezt is újjáteremthetnénk, ugyanakkor nem hinném, hogy így történne.”

Várod már, hogy az új autón dolgozzál?

„Szomorúan látom, hogy nagyon sok technológia tűnik el és sok fantasztikus technológia el is tűnt már.

2004-ben terveztünk egy differenciálművet. Csupán két darab készült belőle. Kuplungot tartalmazott mindegyik kerék felé, nyomatékvezérlése volt, meg tudtuk mondani, mekkora nyomatékot akarunk a kerekeken. Olyan feladatokon dolgoztunk, mint az aktív felfüggesztés vagy az aktív hasmagasság. Pompás lett volna megmutatni mindenkinek, miket tudunk csinálni, jó előrelépés lett volna ez a technológia számára, egy nagyszerű módja megmutatni, hogy az autósport hogyan tudja biztosítani az előrelépést. De nem történt meg ez, sohasem használtuk ezeket, mind kidobtuk!

A Szuper 2000 máskülönben sokkal olcsóbb lesz. Ugyanúgy a legjobb fog nyerni, de az új formula remélhetőleg több gyártót is visszahoz majd. És ha nem is lesz több gyártó, több fiatal jó versenyző figyelmét fogja felkelteni. A Szuper 2000-nél természetesen nehezebb lesz megjósolni, hogy ki fog nyerni. Nagy esélyt teremt a nem gyári indulóknak, hogy versenyképesek legyenek a világbajnokság szintjén, és az is biztos, hogy sok akcióval teli drámát fog ez teremteni.”

Ahogy tehát bezárulnak ajtók, a mérnökök újakat nyitnak ki?

„Ha a Szuper 2000-es előírásokat megfelelően alkalmazzák, ha nem hagynak túl sok ajtót nyitva és ha biztosítják, hogy minden autó szigorúan megfeleljen a szabályoknak, fantasztikus lesz ez. De természetesen olyan új dolgokat is csinálnunk kell majd, amiket eddig nem csináltunk, olyan dolgokat, melyeket a szabályok kényszerítenek ki és amelyekre normális esetben sohasem gondolnánk. Ez egy új kihívás számunkra. Meg kell dolgoznunk érte.

Nem lehet tudni, hogy pontosan úgy lehet csinálni majd a dolgokat, ahogyan eddig csináltuk. Tudom, hogy az új szabályokat azért a jó célért hozták létre, hogy olcsóbbá tegyék az egészet. Az izgalmas dolog az, hogy legyen kihívás.”

Egy dolog van, amit még nem tudunk: a Ford fog-e hivatalosan szerepelni a rali világbajnokságon a 2009-es év vége után is? A Fiesta Szuper 2000-es fejlesztése azt jelenti most, hogy a Ford különböző színekben ott lesz a nevezési listákon a jövőben is, még ha nem is gyári felállásban…

 

Forrás: www.GPweek.com, 2009. április 14.

 

Andrew