Szuperspeciál bakik
Általában nem a rövid szuperspeciálok döntenek a raliversenyek eredményéről, de néha mégis…
Ezek a szakaszok tét nélküli szórakozás kellene, hogy legyenek a versenyzők számára, olyan bemutatók, melyek egyetlen célja, hogy szélesebb tömegek figyelmét keltsék fel, új fanokat szerezzenek a ralisportnak.
A szuperspeciálnak nevezett közönségcsalogatók általában nem hosszabbak néhány kilométernél, a nézők számára könnyen megközelíthetőek, akik egy rövid időre közel kerülhetnek így a versenyzőkhöz. Sokkal inkább bóják, gumisorok és ideiglenesen felállított betonkorlátok kerülgetését jelenti ez a forma, mint száguldani fák és sziklák között, patakmedreken át.
Valóban távol állnak egy félelmetes, harminc kilométernél is hosszabb, természetesen körülmények között zajló szakasznál, melyek egy raliverseny távjának a nagy részét kiteszik. De amíg egy versenyt nem lehet megnyerni egy szuperspeciálon, könnyen el lehet veszteni ott…
Portugál Rally 2013
A 2013-as portugál verseny Lisszabon utcáin tartott szuperspeciálja – ami sikánok, hajtűkanyarok és egy mesterséges ugrató keveréke volt, melyet az utak felfestése és a villamossínek tettek még érdekesebbé – volt egy drámaian tökéletes példája, hogy hogyan fordulhat rosszra minden.
Abdulaziz Al-Kuwari úgy vágta neki Fiesta RRC-jét a falnak oldalról, hogy az eltörte a futóművet. A szervizparkig vezető következő háromszáz kilométert egy autómentő hátulján tette meg a Ford. Pár másodperccel később a WRC 2 másik indulójának, Sepp Wiegandnek a Skodája ütközött neki ugyanannak a válaszfalnak, eltörve a kocsi kerekét, mely kiszakadt és a rajtvonalon álló állványzatnak ütközött.
A címlapsztorit azonban Michal Kosciuszko érdemelte, miután a MINI motorházteteje felnyílt, a denevérmód pedig drasztikusan korlátozta a lengyel versenyző számára a kilátást, amint a cél felé igyekezett.
Mads Ostberg – Portugál Rally 2011
A 2011-ben megrendezett Portugál Rally-n is Lisszabon volt a szuperspeciál helyszíne. Mads Ostberg ennek legelső kanyarjában ment neki a padkának és törte el jobb első felnijét.
Conrad Rautenbach – Monte-Carlo Rallye 2008
A zimbabwei versenyző Matthew Wilsonnal indult párban a hercegségi viadal utolsó, kétkörös szakaszán. Méterekkel a célvonal előtt, a Grand Prix pálya híres uszodai kanyarjában a falnak csapta a Citroen Xsarát.
Petter Solberg – Portugál Rally 2010
Egyedi szuperspeciált rendeztek a 2010-es portugál versenyen, méghozzá az Algarve stadionban. Petter Solberg Citroenje a verseny utolsó szakaszának egyik kanyarja előtt felmászott a vízzel töltött terelőelemekre. Ezzel az összetettben egy pozíciót vesztett.
Dani Sordo – Ciprus Rally 2006
Mint gyorsasági szakaszt, biztonsági okokból törölték már a programból a Limasszol belvárosában kialakított szuperspeciált a verseny rendezői, mikor a mezőny odaért, de az autóknak át kellett hajtani a kijelölt pályán. Dani Sordónak ez nem sikerült, telibe kapta egy körforgalom betonszegélyét.
Tommi Makinen – Brit Rally 1998
A finn legenda, Tommi Makinen harmadik világbajnoki címébe vetett reménye tovaszállni látszott, mikor egy beton terelőelem kiszakította Mitsubishijének jobb hátsó kerekét a verseny első napján. Folytatta volna, de a rendőrök nem engedték tovább. Szerencséjére és Carlos Sainz óriási pechjére utóbbi Toyotájának motorja karnyújtásnyira a futam céljától beadta a kulcsot, így drámai módon mégiscsak Makinennél landolt a korona.
Jari-Mattil Latvala – Lengyel Rally 2009
A Ford gyári csapatából mindenki az első két hely megszerzésének ünneplésére készült. Az utolsó szakaszon Malcolm Wilson már bontotta a pezsgőt, amikor Latvala nekiment egy hordónak. Más ital kellett, búfelejtő…
Szíjj Zsolt – Veszprém Rallye 2001
Magyarországon a szuperspeciálokat általában a versenyt megelőzően rendezik, azokat éppen ezért prológnak nevezik. Szíjj Zsolt a nyirádi rallycross pálya felső kanyarjából tempósabban jött kifelé, a Felicia Kit-Car elkapta a szalagkorlátot, hatalmasat repült és rommá törve állt meg.
Miskolci mérföld
A miskolci salakmotorpálya, a „miskolci mérföld” évről évre nézők ezreit vonzotta, holott „csupán” körbe-körbe mentek az autók üldözéses verseny formájában. Ez mégis elég sok problémát okozott, volt, hogy a bemutatózók tették tetőre a vasat, volt, hogy a versenyben rajthoz állók. Sokat tudna mesélni Szeleczky Tamás („csak a tetőlemez maradt épen”; 1995.), Janzer György („legalább megvan?” – kérdezte a kanyarban álló operatőrtől; 2003) és Bujdos Miklós is (aki nem is a versenybe nevezett navigátorával ment a prológon; 2010).
Andrew