Röhrl és az Opel Ascona A
Az Opel nagy tradíciókkal rendelkezett a rali világában, hiszen autóik már jóval a világbajnokság első sorozatának kiírása előtt részt vettek versenyeken. Az első sikereiket a Kadett-tel, annak is a B jelzésű sorozatával aratták, de akkor, amikor a C változat került forgalmazásba, el kellett telni egy kis időnek, mire a GT/E modell elérhetővé vált.
Ebben az időszakban már piacon volt a Kadetthez képest kicsit nagyobb méretekkel és ennek megfelelően erősebb motorokkal rendelkező Ascona is. Az Ascona tehát jó választásnak tűnt a privát csapatok számára a rali világbajnokságot életre hívásának időszakában, de a kérésük ellenére az Opel nem volt hajlandó a dologba invesztálni. Ettől függetlenül az Asconából egy sikeres kocsi lett, köszönhetően két egymástól független csapatnak, a svéd Opel importőrnek és a német tuningcégnek, az Irmschernek. Az autók ugyan Opel színekben futottak, de a gyár által adott támogatás nem volt nagymértékű. A svédek által üzemeltetett versenyautókat Lillebror Nasenius, Lars Carlsson, Bror Danielsson és Anders Kullang vezették, de Ari Vatanen is náluk kezdte nemzetközi karrierjét. Valahol itt kezdődött a skandináv autóversenyzők mítosza...
Az Irmscher egy fiatal német versenyzőt, Walter Röhrlt indította világbajnoki és Európa-bajnoki futamokon, később azonban csatlakozott hozzájuk a finn Rauno Aaltonen is.
A gruppe 2-es kategóriába tartozó Ascona nem rendelkezett különösebb műszaki csemegékkel. A kor kívánalmainak megfelelően az elöl hosszában beépített 200 lóerő feletti teljesítményre képes 1,9 literes erőforrás a hátsó kerekeken keresztül vígan mozgatta a nem túl nehéz karosszériát.
Az A sorozatú Ascona Röhrllel érte el legnagyobb sikereit, aki 1974-ben Európa-bajnok lett a kocsival, majd egy évvel később az Akropolisz Rally-n megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét is. Ezután a különböző nemzeti és nemzetközi versenyeken a svéd és finn sofőrok is sokat tettek a típus hírnevéért.
Műszaki adatok:
Homologizáció: 1971.04.01. (5398)
Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor
Hajtás: hátsókerékhajtás
Felfüggesztés: független felfüggesztés elöl, merev hátsó híd
Hossz / szélesség / magasság: 4120 mm / 1730 mm / 1300 mm
Tengelytáv: 2430 mm
Súly: 950 kg
Motor:
Soros, 4 hengeres, 8 szelepes felülvezérelt szívómotor, két darab ikerkarburátor
Hengerűrtartalom: 1958 ccm
Furat: 94,5 mm
Löket: 69,8 mm
Kompresszióarány: 10,5:1
Teljesítmény: 206 LE (fordulatszám: 6000 1/min)
Forgatónyomaték: 206 Nm (fordulatszám: 7000 1/min)
Andrew