Get Adobe Flash player

WRC technika - Rugóstag

 

Rugóstag

 

Az elmélet

A lengéscsillapítók fontos alkatrészei a World Rally Car felfüggesztési rendszerének. Három fő feladatot töltenek be. Először is szabályozzák, csillapítják a futómű fel- és lefelé irányuló mozgását, így a gumiknak a lehető legjobb kapcsolatuk lesz a talajjal. Másodjára elnyelik és hővé alakítják a göröngyök, bukkanók előidézte energiát, harmadsorban szabályozzák azt a sebességet, amivel a kocsi karosszériája oldalirányba dől, ez az, ami nagy szerepet játszik abban, hogy a pilóta hogyan „érzi” az autót.

 

Hogyan működik?

A legtöbb mai World Rally Car felfüggesztése a McPherson rugóstag valamilyen variációja, melyben a kerékagyhoz kapcsolódó merőleges kitámasztókar magában foglalja a lengéscsillapítót is.

„Egy World Rally Car mindegyik sarkának van egy komplett lengéscsillapító egysége, melyek három részből állnak, egy kitámasztókarból, egy rugóból és egy lengéscsillapító egységből” – magyarázza Charles Hodge mérnök, aki Petter Solberg Citroen Xsara WRC-jéért volt felelős.

 

Kitámasztókar

„A kitámasztókar feladata, hogy kapcsolatot tartson a kerék és a kocsitest között. Ez teszi lehetővé számunkra azt is, hogy rugót és a lengéscsillapítót összeszerelhessük. A kitámasztókar lényegében két függőleges csőből áll, melyek egy teleszkóp mintájára egymásban ki- és becsúszhatnak. Az összenyomott és kirugózott hosszok különbsége határozza meg a rugóút nagyságát.”

 

Rugó

„A rugók biztosítják az erőt. Minél jobban összenyomod őket, annál nagyobb erőt adnak. Egy World Rally Car-ban kitámasztókaronként két rugónk van. Az első viseli az autó súlyát, míg a második felül helyezkedik el, hogy felvegye a szabad mozgást és megakadályozza a zörgést.

A fő rugó állítható szerkezetben ül, amit felfelé- és lefelé tekerhetünk a kitámasztókaron, hogy beállítsuk az autó hasmagasságát.

Ha tisztán a rugókra bíznánk a felfüggesztést, az autó pattogva mozogna, mivel a rugókban tárolt energia közvetlenül a karosszériára jutna. A rugók nem lengéscsillapítók, mivel az energiát nem tudják eloszlatni vagy elnyelni.”

 

Lengéscsillapító

„A harmadik komponens maga a lengéscsillapító. Petter autójában egy olyan egységet használunk, melyet a Reiger gyártott. A lengéscsillapító fő része olajjal töltött és tartalmaz egy dugattyút, mely a folyadékon keresztül fel és le tud mozogni. A dugattyún lévő furatok és nyílások sora határozza meg, hogy milyen sebességgel megy rajta keresztül az olaj és így milyen gyorsan tud mozogni. Az energiát hő formájában nyeli el a lengéscsillapítóban lévő olaj, aminek eredményeként az egység különösen forró tud lenni.

Egy második henger is kapcsolódik a fő lengéscsillapítóhoz, mely további olajtárolóként szolgál, ez segít elnyelni a hőt. A második henger nyomás alatt lévő gázt, általában nitrogént is tartalmaz, hogy nyomás alatt tartsa az olajat, megakadályozza annak kavitációját, vagy a capuccinóhoz hasonló felhabosodását. A felhabosodott olaj átmenetileg csökkenti az egység lengéscsillapítási képességét.”

 

Beállítás

„A Reiger egységeink csillapítási karakterisztikája, mint ahogyan a legtöbb WRC esetében, a versenyzők által is módosítható” – mondja Hodge. „Két állítókerék van mindegyik egységen. Az egyikkel állítható a lengéscsillapító összenyomódásának sebessége. A másik a kirugózás sebességét változtatja. Az állítókerekek csavargatása kicsit olyan, mint egy csap megnyitása és elzárása. A kerekeken számok vannak, melyek mutatják, mennyire nyitott vagy zárt a csap és hallható egy ’klikk’ is, amikor a kereket tekerik.”

 

Andrew