Get Adobe Flash player

Portugál Rally 2014 - 1. nap

A Portugál Rally 1. napja

 

A Portugál Rally csütörtökön visszatért a gyökerekhez, húsz év után ismét Estorilból rajtolt el a viadal, hogy Lisszabonban fusson egy rövid szuperspeciált. A Volkswagen hármas sikerével zárult közönségcsalogató után a párosok Dél-Portugália felé vették az irányt, ahol pénteken délelőtt megkezdődött az igazi küzdelem. A nap folyamán két körben összesen hat szakasz várt a mezőnyre. A hét közbeni esőzések miatt az egyik gyorsaságit le kellett rövidíteni, így az autók előtt 136 versenykilométer állt.

Az első körben az élmezőny a sok tapadásváltásra panaszkodott egyöntetűen, nehéz volt így jó ritmust találniuk, a nyitottabb területeken ugyanis száraz volt az út, az árnyékosabb részeken viszont csúszott.

Dani Sordo két éve megmutatta, ez az ő terepe, hiszen azon a saras portugál futamon is számolatlanul aratta a szakaszgyőzelmeket. A spanyol most is kihasználta kedvező rajtpozícióját, és megnyerte a napi első két gyorsaságit, amivel történelmet írt a Hyundai i20 WRC-nek. Az új autó első ízben szerzett ugyanis szakaszgyőzelmet, ráadásul Sordo három különpróbát követően az élen találta magát.

A Hyundai Motorsport új csapatának színeiben autózó pilóta a délelőtti kör utolsó szakaszán húsz másodpercet zsebelt aztán, így Sebastien Ogier vette át a vezetést. A világbajnok francia szerint – akinek, mivel Gerard Jan de Jongh apai örömökben részesült, ezúttal a Polo R WRC megtervezésében oroszlánrészt vállaló Francois-Xavier Demaison a mérnöke –, nehéz volt elsőként menni. „Nem vagyok elégedett a kocsival, és az sem segített, hogy két pótkereket vittünk. De ez csapat döntés volt, nem az enyém.”

Ogier csapattársa, Jari-Matti Latvala sem volt elragadtatva produkciójától, a csúszós helyeken hiányzott az önbizalma. Ez a negyedik szakaszon, a jobb tapadási körülmények között megjött, így részsikerének köszönhetően fellépett a képzeletbeli dobogó második fokára a finn.

Honfitársa, Mikko Hirvonen mindegyik gyorsaságin harmadik időt autózott, a kiegyensúlyozott teljesítménye folytán ebből a pozícióból is várhatta a délutáni folytatást, majd Ott Tanak, Sordo és Mads Ostberg következett a sorban. A verseny szoros volt, utóbbi versenyző is tíz másodpercen belül volt ekkor Ogier-hez képest.

A körülmények miatt délelőtt nem volt meglepő, hogy minden top pilóta a puha gumikra szavazott. Délután azonban megoszlottak az elképzelések, Mikko Hirvonen, Thierry Neuville, Ott Tanak, Dani Sordo és Juho Hänninen is maradt a nagyobb tapadást biztosító abroncsoknál, míg Sebastien Ogier, valamint a Citroen versenyzői, Mads Ostberg és Kris Meeke a tartósabb kemények mellett döntött.

Ez az ötödik szakaszon döntőnek is bizonyult, a puha gumikkal közlekedők egyaránt panaszkodtak a célban, hiszen jóval szárazabb volt a pálya, mint várták. A szakaszt Ogier nyerte, amivel megerősítette vezető helyét, de az utolsó két gyorsasági a gumiválasztás miatt nem sikerült neki jól. Az egyre inkább belelendülő, a hetedik különpróbát megnyerő Hirvonen megelőzte, de a délelőtt az itinerével kínlódó Tanak is a volkswagenes elé került. Az élről két Ford várhatja tehát a folytatást a nap végén. Hirvonen egyre jobban visszaszokni látszik a Fiesta WRC-be, érthetően volt jókedvű a célban. „Meg akartam próbálni támadni, ami működött is! Fantasztikus! Boldog lennék, ha a versenynek most lenne a vége.”

Mads Ostberg fokozatosan kapaszkodott fel, és a negyedik helyen zárta a napot, a citroenest Sordo követi. A spanyol elmondta, nagyon sokat tanult az i20 WRC-ről. Nem csak ő, de Neuville is nyert egy szakaszt a nap folyamán, a belga ugyanakkor sokat küzdött autója alulkormányozottságával. Ezt a lengéscsillapítókkal próbálták korrigálni, de a délutánra választott puha, de elöl gyorsan elmelegedő gumik miatt nem oldódott meg a gond.

A Hyundai-ok mögött a defekttel megküzdő Henning Solberg várhatja a szombati folytatást, akit, Andreas Mikkelsen Martin Prokop és Jari Ketomaa követ.

Számos párosnak nem sikerült befejeznie a napot. Robert Kubica és Elfyn Evans a negyedik szakaszon rontott, előbbi egy fának ment neki, ami kiszakította autója futóművét, míg utóbbi felborult.  A szerviz után esett ki Latvala, aki ugyancsak tetőre tette versenygépét. Kris Meeke számára a záró gyorson fejeződött be idő előtt a nap, ugyanazon a ponton, ahol délelőtt Evans-nak.

A WRC 2-es mezőnyben szoros a csata az élen Jari Ketomaa Ford Fiesta R5-öse és Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC-je között. A képzeletbeli dobogón az ugyancsak R5-ös Fiestával versenyző Pontus Tidemand áll jelenleg.

A junior világbajnokság mezőnyében Alastair Fischer vezet Martin Koci és Simone Campedelli előtt. Lukács Kornél élete első világbajnoki futamát teljesíti, a fiatalok között a tizenkettedik helyen áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC 1h 25m 05.6s
2. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3.7s
3. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +6.5s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +25.6s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport N i20 WRC +25.7s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +42s
7. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +1m 35.5s
8. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 16.2s
9. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 59.2s
10. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +3m 33.1s

 

Andrew

 

2014. április 4.