Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta R5 technikája - Erőátvitel

 

Erőátvitel

 

A Fiesta erőátviteli rendszerét a francia gyártó, a Sadev készítette az M-Sport elvárásai szerint. „Mivel mi voltunk az elsők, akik belevágtak az R5-be, mi választhattunk beszállítót az erőátvitelre, és emiatt olyanra alakítathattuk az erőátvitelt, ami megfelelt az elvárásainknak” – magyarázza Williams.

A szabályok számos aspektussal rendelkeznek az erőátviteli rendszer tekintetben, melyek korlátozzák az autó teljesítményét összességében, mindenekelőtt az, hogy öt előremeneti fokozattal rendelkezhet a sebességváltó. „Az FIA azt akarta, hogy az erőátvitel sokat bírjon, éppen ezért nem akart vékony fogaskerekeket, könnyű anyagokat és drága fogaskerekeket” – mondja Williams. „Azt mondták tehát, hogy elég nagyok lehetnek, melyek tartósak is, öt fokozatunk lehet, úgyhogy nagy helyünk van. Ez talán a legnagyobb dolog, amiben az R5-ös autó elkülönül a WRC autótól. A motorteljesítmény és a nyomaték összehasonlítható, a karosszéria összehasonlítható, de öt fokozatunk van csupán.”

Az R5-ös autók abban is korlátozottak, hogy mindössze két szett homologizált váltóáttételük lehet, melyeknek le kell fedni a gyorsasági szakaszok teljes skáláját. A váltóáttételek kiválasztásának éppen ezért nagy jelentősége volt az M-Sportnál, mivel ha egyszer homologizálásra kerültek, nem lehet anélkül módosítani őket, hogy az autó jokerét fel ne használnák. Ennek az lett az eredménye, hogy a 2013-as évben az M-Sport csak egy szett váltóáttételt homologizált, az év második felét azzal töltötték, hogy adatokat gyűjtöttek ahhoz, hogy meghatározzák a második szett legjobb értékeit.

A régi WRC autók rendszerével összehasonlítva az R5-ös kuplungja elég egyszerű, ez az egyike azon kevés alkatrészeknek, melyek közösek a WRC és az R5 platformján. A egység hidraulikus működtetéssel és két Cerametallic tárcsával rendelkezik, a karbonból készült kuplung az egyik olyan dolog, amit mind az R5-ös, mind a WRC szabályok tiltanak. „A WRC autókban full karbon-karbon kuplungot használtunk elektronikus kontrollal, ez nagyjából 18 ezer fontba került.  Hogy kellő megvilágítása legyen, a jelenlegi kuplung ötszáz fontot kóstál talán” – árulja el Williams.

Fotó: Borsos Péter

 

A mechanikus első és hátsó differenciálműveket is a Sadev gyártja, ezek passzív egységek. Az autó egy hidraulikusan működtetett rendszerrel rendelkezik, ami leoldja a hátsó hajtást a kézifékes kanyarodáskor. Bár a működésük egyszerű, az M-Sport úgy tudta finomhangolni a differenciálműveket, hogy az nem ellenkezett a szabályokkal. „Az alapján, amit a WRC-ken tanultunk, hamar ki tudtunk választani egy olyan differenciálmű beállítást, ami olyan karakterisztikát biztosít, amire szükségünk volt” – meséli Williams. „Meg kell említeni azonban, hogy differenciálművek beállításakor a versenyzői preferenciákban van a legnagyobb különbség. Ezek megdöbbentően különbözőek, még a Brit Rally-n induló tíz R5-ös autóban is, az egyik pilótának egyfajta extrém, a másiknak másfajta extrém beállítása van.”

A differenciálművek külső állíthatóságát az R5-ös előírások nem teszik lehetővé, ugyanakkor az M-Sport alkalmazott néhány ügyes elemet, hogy ne kelljen teljesen szétszerelni az egységeket a beállítás módosításához. „Van egy eszközünk a differenciálmű előfeszítésének állításához, ami így meglehetősen gyors, néhány perc alatt elvégezhető, mivel nem kell szétbontani a diffit” – mondja a projektvezető. Amiket ehhez el kell távolítani, azok a féltengelyek és néhány kiegészítő szerelvény. Ugyanakkor a verseny során a csapatoknak a kiválasztott beállításokkal kell teljesíteniük, a módosítások a szervizparkban nem végezhetőek el.

Williams azt is elárulja, hogy a differenciálmű rámpája nagyjából húsz perc alatt kicserélhető, minden differenciálmű csomag két szett rámpával rendelkezik. A szabályok adta megszorítások azonban itt is szerepet játszanak, és összesen három különböző szett rámpa homologizálható. „Ez idáig kettőt választottunk ki az engedélyezett rámpákból, egyet előre és egyet hátra” – árulja el. „A beszerelés kombinációival, hogy a súrlódó elemek hogyan állnak és mennyi elem aktív aktuálisan, állíthatjuk a diffi előfeszítését. Mindkét rámpa szett benne van egyidejűleg a sebességváltóban, ki lehet venni ezeket, átfordítani és munkára fogni a második szettet. Amikor megveszed az autót, a két homologizált rámpa szett benne van.”