Get Adobe Flash player

Műszaki hibák a 208 T16-on - Breen Heuréka-pillanata

 

Breen Heuréka-pillanata

A Peugeot Sportra nagy feladat várt a tél folyamán, hiszen a 2014 tavaszán bemutatott R5-ös autójuk, a 208 T16 az első hónapokban mindennek volt mondható, csak megbízhatónak nem.

Az új idény első futamai megmutatták azonban a franciák, hogy a kötött homologizáció ellenére jó munkát végeztek. A Peugeot protezsáltja, Craig Breen második helyen végzett a Monte-Carlo Rallye WRC 2-es értékelésében, a Liepaja Rally-t pedig megnyerte. Mindezeket megelőzően a Jannerrallye-n csupán azért nem ért el számottevő eredményt az ír, mert rögtön az első szakaszon kicsúszott.

Breen hazainak mondható viadalát, az Európa-bajnokság harmadik fordulójaként megrendezett Circuit of Ireland-et a kontinenssorozat élmezőnyének tagjaként várta, és remélte, hogy gyerekkori álmáért, az itteni futamgyőzelemért küzdhet a hétvége folyamán.

Jól is kezdődött a futam a Peugeot Rally Academy pilótája és navigátora, Scott Martin számára, hiszen a második szakaszon átvették a vezetést, amit az első nap végéig meg is tartottak. Breen azonban nem volt teljesen elégedett, hiszen erőtlennek érezte autóját, a 208 T16 lefúvatószelepe időszakosan minden előjel nélkül aktiválta magát, amitől elveszett a motor turbónyomása. A Sainteloc szerelői este megtettek minden tőlük telhetőt, a helyzet azonban másnap reggel sem javult, a rejtélyes probléma továbbra is megkeserítette a páros életét, a motorerő többször is elment. Breenék rögtön elvesztették az első helyet reggel, amit aztán visszaszereztek, de a futam utolsó szakaszai előtt megtartott szervizbe ismét csak a második hely birtokában érkeztek.

A 25 esztendős pilóta ekkor remélte, eljön a „Heuréka-pillanat” és el tudják hárítani a hibát. „Nem tudjuk, mi a probléma” – mondta el Breen a szervizparkba érkezve. „Alapvetően az van, hogy elvesztjük a turbónyomást, a szakaszok egy pontján elmegy tehát minden motorerőnk. A csapat mindent megpróbál, amit meg tud, de nem tudják, miért csinálja ezt. A második turbó és a második lefúvatószelep van benne, kicseréltek már egy csomó más dolgot is, de nem tudják, mitől van ez.

Nincs figyelmeztető jelzés, hogy meg fog ez történni” – utalt Breen a kihagyásra, amiről azt is elárulta, nem volt egy hatalmas probléma, de túl kellett vállalnia magát ahhoz, hogy tarthassa a tempót a többiekkel. „Néha, amikor jövök ki egy kereszteződésből, gázt adok, de nem történik semmi, úgyhogy a kuplungot kell használnom, hogy felpörögjön ismét a motor, aztán továbbvezetni, úgyhogy nagyon frusztráló ez.

Nem gondolnám, hogy a probléma miatt lemennénk az útról, de sokkal gyorsabban kell vezetnem, hogy kompenzáljam ezt és megpróbáljam tartani a sebességet. Az világos, hogy egy jó csomaggal rendelkezünk és megvan a sebességünk, mivel még így, ezzel a problémával is jó szakaszidőket tudunk teljesíteni. Egy Heuréka-pillanat lesz, ha megcsinálják délutánra!”

A pillanat pedig meg is történt, a lefúvatószelep, ami az R5-ös autóknak egy kontrollált alkatrésze, arra hivatott, hogy megakadályozza a turbó túltöltését, megjavult a döntő pillanatokra. Breen szerencséjére legnagyobb vetélytársa két szakasszal a viadal vége előtt ráadásul végzetes hibát követett el, így az ír nagy lehetőség kapujában találta magát. Ekkor azonban saját dolgát nehezítette meg azzal, hogy egy balos kanyar kijáratánál nagy sebességnél megpördült. A Peugeot-ról leszakadt az első lökhárító, a hűtő azonban nem sérült. Az időveszteség jelentős volt, de az utolsó gyorsaságin így is öt másodperc előnnyel rajtoltak el. Ekkor a pilóta ismét hibázott egyet, túlcsúszott egy kanyaron, ráadásul kétszer is lefulladt, amikor újra akart indulni. Ekkor már csak navigátora, Martin tartotta benne a lelket. Nem volt hiábavaló ez, a történtek ellenére megnyerte a páros a szakaszt, így övüké lett a futamgyőzelem is.

Breen a célban érzelmes pillanatokkal ünnepelte gyerekkori álmának megvalósulását, a Circuit of Ireland megnyerését. A Peugeot Rally Academy sikerét újonc pilótájuk, Charles Martin tette teljessé, aki a másik 208 T16-tal ötödikként ért célba annak ellenére, hogy neki az utolsó körben voltak problémái a lefúvatószeleppel, a 208 T16 pedig bebizonyította, vannak még ugyan gyenge pontjai, de már célba tudja juttatni legénységeit, nem is akármilyen sebességgel.

 

Andrew

 

2015. április 7.